شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۱ - Nov 5, 2005
بارش برف در۴ استان و كاهش دما در سراسر كشور
دماي هوا در برخي استان هاي كشوربين ۴ تا ۸ درجه سردتر مي شود و استانهاي اردبيل، گيلان، زنجان و چهارمحال و بختياري را بارش برف فرا
مي گيرد
گروه اجتماعي: سازمان هواشناسي كشور با صدور اطلاعيه اي نسبت به بارش برف و كاهش ۸ درجه اي دما در ۴ استان كشور هشدار داد.
براساس اين گزارش بيشترين كاهش دما و بارش در استان هاي اردبيل، گيلان، زنجان و چهارمحال و بختياري به وقوع خواهد پيوست. اما در ساير استان هاي كشور به ويژه تهران نيز شاهد كاهش چشمگير دما خواهيم بود.
اين گزارش همچنين مي افزايد: كاهش ۴ تا ۸ درجه اي دما و نيز بارش برف در مناطق كوهستاني و ارتفاعات و نيز استان هاي سردسير كشور كندي رفت و  آمد در جاده هاي مناطق برف گير و كوهستاني كشور را موجب خواهد شد.
از سوي ديگر بارش شديد باران در ساير نقاط كشور نيز به آب گرفتگي خيابان ها و معابر عمومي منجر مي شود.
سازمان هواشناسي كشور اعلام كرد: بررسي نقشه هاي پيش يابي بيانگر حركت جنوب سوي سامانه كم فشار برروي درياي سياه و استقرار هسته آن در شرق درياي مديترانه است كه با حركت آهسته و شرق سوي خود بتدريج به دو هسته فعال شرقي و  غربي تبديل مي شود.
به گزارش ايسنا هسته شرقي اين سامانه كه سرعت بيشتري نيز دارد نيمه شمالي ايران را در روزهاي آغازين هفته تحت تاثير قرار مي دهد و در روز دوشنبه از شمال شرق ايران خارج مي شود.
هسته غربي بتدريج به سوي عرضهاي جنوبي نفوذ مي كند و همراه با جريانهاي جنوبي علاوه بر نيمه شمالي كشور، جنوب غرب ايران را نيز تا روزهاي پاياني هفته تحت تاثير قرار مي دهد.
پيامد اين ساز و كار، افزايش ابر، وزش باد، رگبار و رعد و برق يا بارش باران، در مناطق سردسير و مرتفع بارش برف و سپس كاهش دما به تناوب در بيشتر روزهاي اين هفته در برخي نقاط نيمه شمالي و جنوب غرب ايران است.
امروز شنبه به سبب عبور يك موج ضعيف از نيمه شمالي در برخي نقاط استانهاي شمال غرب، غرب، شمال و نيز در ارتفاعات البرز و زاگرس آسمان نيمه ابري تا ابري با رگبار پراكنده پيش بيني مي شود.
بر اين اساس طي ۲۴ ساعت آينده آسمان سواحل درياي خزر و استان اردبيل نيمه ابري تا ابري با بارش باران و مه صبحگاهي كه بارش در ارتفاعات به صورت برف، آسمان استانهاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، زنجان، كردستان، همدان، كرمانشاه، ايلام و لرستان نيمه ابري تا ابري با وزش باد، رگبار و رعد و برق يا بارش باران كه بارش در نقاط سردسير و مرتفع به صورت برف و آسمان استانهاي اصفهان و چهارمحال و بختياري نيمه ابري گاهي با مه رقيق بتدريج با افزايش ابر، در برخي نقاط به ويژه در ارتفاعات زاگرس با رگبار و وزش باد خواهد بود.
طي مدت يادشده آسمان استانهاي خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد، شمال استان بوشهر و غرب استان فارس نيمه ابري گاهي با وزش باد بتدريج ابري با رگبار و رعد و برق، آسمان استانهاي خراسان شمالي، خراسان رضوي و سمنان كمي  ابري گاهي با وزش باد بتدريج با افزايش ابر، از اواخر وقت با رگبار، آسمان استانهاي خراسان جنوبي، كرمان، يزد، سيستان و بلوچستان و شمال هرمزگان كمي  ابري گاهي با وزش باد در برخي نقاط اين استانها تا نيمه ابري و آسمان سواحل درياي عمان، خليج فارس، تنگه هرمز و جزاير كيش، قشم، سيري، ابوموسي، تنب بزرگ و كوچك صاف تا قسمتي ابري گاهي با مه رقيق در برخي نقاط تا نيمه ابري خواهد بود.
به گزارش ايسنا، سازمان هواشناسي كشور امروز آسمان استانهاي تهران، قزوين، قم و مركزي را نيمه ابري گاهي با وزش باد، بتدريج ابري با بارش باران يا رگبار و رعد و برق كه بارش در نقاط مرتفع به صورت برف پيش بيني كرد.
بر اساس اين پيش بيني حداكثر دماي تهران در اين روز با يك درجه كاهش به ۲۰ درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.
از سوي ديگر، سازمان هواشناسي نسبت به وقوع بارندگي در برخي از استانهاي كشور و احتمال آبگرفتگي معابر عمومي در روز شنبه اخطار داد.به گزارش خبرگزاري مهر، بيشترين فعاليت بارشي امروز شنبه در استانهاي اردبيل، گيلان، زنجان و چهارمحال و بختياري خواهد بود كه از اين رو آب گرفتگي معابر عمومي در برخي نقاط استانهاي يادشده پيش بيني مي شود.
شايان ذكر است، اين شرايط با شدت كمتر در روز يكشنبه و در كرانه هاي جنوبي درياي خزر و استان خراسان شمالي حاكم مي شود.

مجامع بين المللي هشدار دادند
شيوع موج جديدي از آنفلوآنزاي پرندگان
006711.jpg
گروه اجتماعي: شيوع موج جديدي از آنفلوآنزاي مرغي در برخي كشورهاي آسيايي موجبات هشدار مجامع بين المللي چون سازمان بهداشت جهاني و بانك جهاني را فراهم كرده است.
به گزارش سايت فارسي بي.بي.سي به نقل از مقامات رسمي چين، نزديك به ۹۰۰۰ مرغ در استان ليائونينگ در شمال شرقي اين كشور از ويروس آنفلوآنزاي مرغي مرده اند.
وزارت كشاورزي چين در گزارشي كه در تارنماي سازمان جهاني براي بهداشت حيوانات منتشر كرده گفته است اين اتفاق روز ۲۶اكتبر روي داده است.
اين ويروس در گذشته در استان هاي هونان، مركز مغولستان و هم چنين آنهوي شايع شده بود اما تا به حال كسي در چين از اين بيماري نمرده است.
سازمان جهاني بهداشت هشدار داده است كه آنفلوانزاي مرغي بيماري بومي پرندگان اهلي چين است.
از سوي ديگر بانك جهاني با انتشار گزارشي آسيب هاي احتمالي اقتصادي ناشي از گسترش جهاني بيماري آنفلوآنزاي مرغي را موجب نگراني عميق خوانده است.
در اين گزارش، كه عمدتا به نتايج اقتصادي بروز آنفلوانزاي مرغي در كشورهاي شرق آسيا به خصوص تأثيرات آن بر صنعت پرورش طيور در اين منطقه اختصاص دارد، آمده است كه اين كشورها هم اينك نيز زيان هاي سنگين اين بيماري را كاملاً احساس مي كنند.ازجمله خساراتي كه به اقتصادهاي محلي وارد شده مي توان به تلفات و معدوم كردن اجباري طيور در نواحي آلوده اشاره كرد كه، به گفته بانك جهاني، تاكنون هم به كاهشي حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در تعداد طيور در ويتنام و تايلند منجر شده است.
همزمان با انتشار اين گزارش، مقامات ارشد كشورهاي منطقه شرق آسيا براي مذاكره درباره راه هاي مقابله با بيماري آنفلوانزاي مرغي در بانكوك، پايتخت تايلند، تشكيل جلسه داده اند.
وزيران خارجه كشورهاي كامبوج، لائوس، برمه، ويتنام و تايلند موافقت كرده اند تا به منظور جلوگيري از گسترش بيماري و تحقيقات براي ساختن يك واكسن مؤثر با يكديگر همكاري نزديك داشته باشند.
قرار است، اين مذاكرات در جلسه نخست وزيران اين كشورها، كه از روز پنج شنبه، ۳ نوامبر، آغاز مي شود ادامه يابد.
آنفلوانزاي مرغي كه عامل آن گونه اي ويروس آنفلوآنزا موسوم به H5N1 است انواع پرندگان را مبتلا مي كند و قابل سرايت از پرندگان زنده به انسان است و كارشناسان بهداشت نگران آن هستند كه جهش ژنتيكي اين ويروس و قابليت انتقال آن از انسان به انسان به بروز اپيدمي در سطح جهان منجر شود.
ضرورت اقدام جهاني
آنفلوآنزاي مرغي از نوع H5N1 براي نخستين بار در اوايل سال ۲۰۰۳ در جنوب شرق آسيا مشاهده شد و تاكنون، علاوه بر تلفات گسترده در ميان طيور، به مرگ بيش از شصت نفر در اين منطقه منجر شده است كه اكثر آنان ويتنامي بوده اند.
مواردي از ابتلاي پرندگان وحشي و اهلي در ساير نقاط جهان، از جمله بخش  هايي از اروپا نيز گزارش شده است.
بانك جهاني در گزارش خود خواستار اقدام فوري و هماهنگ تمامي كشورها براي جلوگيري از بروز يك فاجعه احتمالي مي شود.در اين گزارش آمده است كه گرچه نتايج بروز همه گيري جهاني آنفلوانزاي مرغي در ميان انسان هنوز مشخص نيست اما كارشناسان باور دارند كه در چنين صورتي، مي توان از احتمال مرگ چندين ميليون نفر سخن گفت.
بانك جهاني گفته است كه صدمات فوري آنفلوآنزاي مرغي ممكن است از بروز بيماري ناشي نشود، بلكه اقدامات هماهنگ نشده فردي و عمومي براي جلوگيري از ابتلاي به اين بيماري مي تواند باعث آسيب هاي جدي اقتصادي شود.ازجمله مواردي كه بانك جهاني به آن اشاره دارد برقراري غيرضروري شرايط قرنطينه و محدوديت مسافرت است كه بر بخش هاي جهانگردي، حمل و نقل، خرده فروشي و خدمات مانند رستوران و هتلداري تأثير منفي مي گذارد.
ايران واكسن آنفلوآنزاي مرغي
خريداري كرد
گزارش ديگري از اقدامات كشورمان براي پيشگيري از شيوع اين بيماري حاكي است ايران واكسن آنفلوانزاي مرغي خريداري كرده است.
در همين زمينه، رئيس مركز بهداشت كرج گفت: ايران با خريد واكسن آنفلوآنزاي مرغي از وجود اين واكسن غني شد و جاي هيچ نگراني درخصوص كمبود آن وجود ندارد.
دكتر مسعود رفعتي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر در كرج، افزود: بيماري آنفلوآنزاي مرغي مختص پرندگان است كه باعث مرگ و مير جمعي آنان مي شود و به دليل جهش ژنتيكي در پرندگان اين بيماري مي تواند به انسان نيز سرايت كند.
وي ادامه داد: خوشبختانه تاكنون گزارشي از محيط زيست و دامپزشكي درخصوص آنفلوآنزاي مرغي در كشور نداشته ايم اما اين امكان وجود دارد كه پرندگاني كه از كشورهاي همسايه شمالي ايران به كشورمان مهاجرت مي كنند، ناقل اين بيماري باشند.
رئيس مركز بهداشت كرج، خاطرنشان كرد: درخصوص توليد واكسن آنفلوآنزاي مرغي در كشور پس از مشاهده اين بيماري در ايران و نمونه برداري حلقوي از شخص بيمار، اين نمونه به دانشكده بهداشت انتقال داده مي شود و پس از ۶ ماه واكسن مخصوص اين بيماري در كشور توليد مي شود.
رفعتي يادآور شد: شهروندان به محض مشاهده علائم بيماري آنفلوآنزا يعني تب بالاي ۳۸ درجه و يكي از علائم سرفه، تنگي نفس و گلو درد به كلينيك هاي مخصوص آنفلوآنزا مراجعه كنند تا بيماري آنها مورد بررسي قرار گيرد.
گفتني است، كلينيك مخصوص آنفلوآنزا در مشكين دشت شهرستان كرج در تمام ساعات شبانه روز آماده بررسي موارد مشكوك به اين بيماري است.

تأسيس يك دانشگاه غيرانتفاعي
در كشور به ازاي هر يكصد هزار نفر
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از ايجاد يك دانشگاه غيرانتفاعي غيردولتي به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت در كشور خبر داد.
دكتر حسن خالقي، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به سياستهاي وزارت علوم در راستاي افزايش دسترسي متوازن متقاضيان به آموزش عالي، تصريح كرد: وزارت علوم در كنار ساير برنامه و سياستهاي توسعه اي، قصد دارد با تاسيس مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي در كليه شهرها و استانهاي كشور ظرفيت ايجاد كند و در اين راستا اولويت با شهرستانهايي است كه داراي مؤسسات غيرانتفاعي نيستند، البته اين توسعه متناسب با توانمندي و جمعيت هر استان صورت مي گيرد.
معاون آموزشي وزارت علوم خاطرنشان كرد: فلسفه اين طرح ايجاد ظرفيت و ارائه اختيار به خانواده ها و داوطلبان براي انتخاب بومي و افزايش دسترسي به آموزش عالي محلي است.

عمليات ساماندهي كارتن خوابها از ۱۵ آذر ماه آغاز مي شود
فارس: مدير كل برنامه ريزي حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد: زمان آغاز عمليات ساماندهي كارتن خوابهاي ۱۰ استان كشور پانزدهم آذر ماه سال جاري است. فرهاد صدر گفت: شهرداري تهران موظف شد ظرف يك ماه آينده ۴ مركز گرم خانه اي يا سازه ثابت (بصورت چادر نباشد) را آماده كند، كه ۲ واحد از آنها در حال حاضر آماده است، اما دو واحد ديگر بايد هر چه سريع تر آماده شوند و اكيپ هاي بهزيستي و بهداشت و درمان در آنها مستقر گردند.

سازمان ملل به مناسبت عيد فطر تعطيل بود
006708.jpg
ايرنا: سازمان  ملل  متحد روز جمعه  به  مناسبت  عيد سعيد فطر تعطيل  بود .عيد سعيد فطر و عيد قربان  از تعطيلات  رسمي سازمان  ملل  به  شمار مي روند و اين  تعطيلي ها در تقويم  رسمي اين  سازمان  گنجانده  شده اند.همچنين  با تلاش  كشورهاي  اسلامي عضو سازمان  ملل  از سالها قبل  اداره  پست آمريكا تمبري  را منتشر كرده  كه  عبارت  عيد فطر مبارك  باد، روي  آن نقش بسته  است .ميليونها مسلمان  مقيم  آمريكا در تمامي شبهاي  ماه  مبارك  رمضان  در بيش از يكهزار و ۲۰۰ مسجد، نهاد و موسسه  اسلامي  گرد هم  مي آيند و با برپايي مراسم  افطار، آيين هاي  مذهبي  به  جا مي آورند.

معافيت از خدمت سربازي در سنوات
بيمه اي محاسبه نمي شود
مهر:در حال حاضر خدمت سربازي جزء سنوات بيمه اي محسوب مي شود اما اشخاصي كه از خدمت نظام وظيفه معاف شده اند شامل اين طرح نمي شوند. سردار بهمن كارگرمعاون نظام وظيفه نيروي انتظامي افزود: طبق آيين نامه  اي كه در هيات دولت به تصويب رسيد، قرار است اشخاص در حال خدمت و افراد تحت تكفل آنان از بيمه خدمات درماني نيروهاي مسلح بهره مند شوند اما اين طرح به دليل تامين نشدن بودجه هنوز اجرايي نشده است.

تمرين جايگزين تكليف دانش آموزان مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام اجراي طرح كيفيت بخشي آموزشي در مدارس پايتخت گفت: تمرين از اين پس جايگزين تكليف دانش آموزان مي شود.
عراقي نيا در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به باز تعريف تمامي فرايندهاي كنوني آموزش و پرورش تصريح كرد: متاسفانه در آموزش كنوني، دانش آموزان به خاطر نمره، تهديد مي شوند كه درس بخوانند؛ لذا اين روش
هم اكنون باز تعريف شده و معلمان بجاي انتقال تك روشي آموزش در گروه تدريس كرده و بجاي انتقال مطالب معلم، اكتشاف دانش آموزي صورت مي گيرد.
وي با تاكيد بر دانش آموز محوري و فعاليت محوري در آموزشهاي كنوني و تبديل نقش معلم به راهنما، مشاور و تسهيل گر به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: بعلاوه در يادگيري تلاش مدار، دانش آموز به ياد گيرنده ، تبديل و خطاهاي وي پذيرفته شده و از آنها استدلال خواسته مي شود. به گفته عراقي نيا از آن جا كه رونويسي دروس، سبب رنج و زحمت دانش آموزان مي شود، لذا در طرح كيفيت بخشي از اين پس معلمان بجاي ارائه تكليف، دانش آموزان را وادار به تمرين و پويايي در دروس مي كنند.
وي با اعلام اجراي طرح مطالعه آموزش بين رشته اي مهارتهاي زندگي به دانش آموزان گفت: بر اين اساس با توجه به نتايج اجراي آزمايشي طرح، سال آينده مهارتهاي زندگي به صورت آزمايشي بين رشته اي آموزش داده مي شود.

مسئول اداره امور زنان و كودكان قوه قضائيه:
شوراي حمايت از حقوق كودكان در قوه قضائيه تشكيل شد
فارس: شوراي حمايت از حقوق كودكان جهت حمايت از حقوق كودكان بزه ديده و بزهكار در اداره امور زنان قوه قضائيه تشكيل شد.
فاطمه احمدي مسئول اداره امور زنان و كودكان قوه قضائيه درخصوص ضرورت تشكيل چنين شورايي گفت:  وجود پراكندگي كار درمورد كودكان در دستگاه هاي مختلف و عدم داشتن متولي خاص براي امر كودكان از ضرورتهاي تشكيل چنين شورايي است.
وي افزود: با توجه به اينكه ايران در سال ۷۲ به پيمان نامه حقوق كودك، پيوسته است ولي مفاد اين پيمان نامه در ايران اجراء نمي شود.
احمدي با اشاره به مشكلات قانوني موجود در زمينه حقوق كودكان اظهار داشت: رسيدگي به معضلات كودكان اعم از كودك آزاري و مشكلات قانوني موجود در اين زمينه از جمله ماده ۵۹ قانون مجازات و ماده ۱۱۷۶ قانون مدني درخصوص حد متعارف تنبيه و تاديب كودكان، سن كيفري اطفال موضوع ماده ۱۲۱۳ قانون مدني كه سن بلوغ را براي پسران ۱۵ سال و براي دختران ۱۳ سال تمام قمري تعيين كرده است از جمله مشكلات قضائي در زمينه حقوق كودكان است كه در اين شورا مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
احمدي با بيان اينكه بحث كودك آزاري در كشور به شدت رو به افزايش است، خاطرنشان كرد: كودك آزاري در كشور به مرحله هشدار رسيده و اخبار خوبي از بعضي بيمارستانها در اين زمينه نداريم؛ به طوري كه وقتي كودكي از طرف ناپدري شكنجه مي شود راه حل قانوني مناسب براي مجازات والدين كودك آزار نداريم. عمق كودك آزاري طوري است كه گاهي اوقات به سختي مي توان كودك را از چنگ پدر و مادر در آورد و آنها را به بهزيستي سپرد.

نسل جديد از هويت جنسي خود دور شده است
گروه اجتماعي : دور شدن نسل جديد از هويت جنسي خود يكي از مهمترين آسيب هاي اجتماعي است كه مركز پژوهشهاي مجلس در آخرين تحقيق خود تحت عنوان «آسيب شناس برنامه چهارم توسعه در بحث زنان و خانواده» بدان پرداخته است. در اين تحقيق، با اشاره به مباحثي نظير حمايت از خانواده، تقويت هويت انساني و هويت جنسي، حمايت از زنان آسيب ديده، تقويت امنيت اجتماعي و صيانت جنسي زنان و تقويت بهداشت جسمي و روحي زنان آمده است:
فرهنگ  مسلط در دهه هاي اخير با تمركز بر لزوم برابري (زن و مرد) و غفلت از جنسيت و ويژگي هاي جنسيتي، پيامدهاي مختلفي را سبب شده كه از جمله آنها در حوزه ذهنيات و تمايلات است كه زن از زن بودن خود احساس رضايت نمي كند، خود را متفاوت از مرد نمي شناسد و نمي تواند انتظارات متفاوت از دو جنس را بپذيرد و در نتيجه وجود قوانين و رويه هاي متفاوت در مورد زن و مرد را تبعيض مي داند و رفته رفته خواهان تشابه نقشها و حذف اختلافات مي شود. مركز پژوهشها در ادامه همين بحث افزود: درهم شكستن مرزهاي زنانگي و مردانگي دومين پيامد چنين وضعيتي است كه در نتيجه آن رقابت بي حاصل با جنس مخالف و حضور در عرصه هاي مردانه، ضريب ناامني اجتماعي زنان را افزايش داده و كار به جايي رسيده است كه برخي نويسندگان غربي هم دور شدن از هويت زنانه را مهمترين مشكل زن معاصر دانسته اند.

تيم المپياد نجوم با كسب شش مدال به كشور بازگشت
گروه علمي فرهنگي: تيم المپياد نجوم جمهوري اسلامي ايران با كسب يك مدال طلا، دو مدال نقره، سه مدال برنز و يك ديپلم افتخار در دهمين المپياد جهاني نجوم بامداد جمعه از طريق مسكو وارد فرودگاه مهرآباد شدند.
در اين دوره از المپياد دانش آموزي نجوم كه نخستين حضور ملي دانش آموزان ايراني در اين رقابت علمي بين المللي بود، ۷۸ دانش آموز از ۱۶ كشور جهان به مدت شش روز رقابت كردند. «آزاده فتاحي سوادجاني» علاوه بر كسب مدال طلا، بالاترين نمره ممكن را به دست آورده و به عنوان نفر اول اين مسابقات معرفي شد.
هيوا پذيرا و نيلوفر افسري اردچي نيز به مدال نقره و پويا اسدي، جمشيد رضايي ميانرودي و نگين سهراب خاني به مدال برنز دست يافتند.
سهند پيرباديان نيز موفق به كسب ديپلم افتخار اين دوره از مسابقات شد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |