دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۹ - Nov 14, 2005
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
هنگام روغن زدن [به] موي سر، بگو بارالها از تو درخواست زيبايي و زينت دارم.
مكارم الاخلاق ص ۲۶
امروز با حافظ
كه سر به كوه و بيابان تو داده اي ما را
صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را
تفقدي نكند طوطي شكر خارا
شكر فروش كه عمرش دراز باد، چرا
همايش بين المللي دين و رسانه آغاز به كار كرد
گروه ادب و هنر: همايش بين المللي دين ورسانه، با همكاي دانشكده  صدا وسيما، صداي جمهوري اسلامي  ايران و دانشكده  علوم اجتماعي دانشگاه تهران از ديروز در دانشكده  علوم اجتماعي دانشگاه تهران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين همايش با حضور انديشمندان، اساتيد و هنرمندان داخلي و خارجي ازجمله پروفسور «استوارت هوور» استاد و رييس مطالعات بين المللي فرهنگ و دين و رسانه ي دانشگاه كلورادو  آمريكا، «پروفسور رابرت وايت» استاد دانشگاه گريگوريان ايتاليا، «پروفسور پيتر هورسفليد» استاد و مديرگروه ارتباطات دانشگاه ملبورن، استراليا، «پروفسور چارلز هيراشكند» استاد مردم شناسي دانشگاه بركلي كاليفرنيا، آمريكا ،«دكتر كلارك »استاد مطالعات رسانه اي دانشگاه كلورادو آمريكا،« دكتر ان ويل »رييس موسسه بين المللي توسعه ان ويل كاليفرنياي آمريكا، دكتر« رضي» عضو هيات علمي دانشگاه ،« دكتر خجسته» عضو هيات علمي دانشگاه ، دكتر «رضايي يزدي »محقق ، دكتر آشنا عضو هيات علمي  دانشگاه ، و تني چند از اساتيد ديگر و اعضاي هيات علمي  دانشگاه تهران و رييس سازمان صدا و سيما و برخي از مسؤولان كار خود را آغاز كرده است.
در مراسم افتتاحيه  اين همايش،« محمد رضا جوادي يگانه »دبيرعلمي همايش با اشاره به ضرورت هايي كه زمينه ساز برپايي همايش مذكور شده گفت:مقاله هايي كه در اين همايش ها ارايه خواهد شد در محورهايي مانند دين ، رسانه و جهاني شدن ، بازمقدس سازي فرهنگ معاصر، رسانه اي كردن دين و رسانه و موقعيت ديني از تعميق وتاثر متقابل دين و رسانه سخن خواهند گفت.

رقابت جلال الدين رومي با شاعران مدرن آمريكا
007584.jpg
گروه ادب و هنر: چندي پيش در صفحه فرهنگ همشهري مطلبي درخصوص علل گرايش جامعه آمريكا به شعرهاي مولوي به چاپ رسيد. به نظر مي رسد اين گرايش همچنان روبه رشد است.
به گزارش ايسنا، استقبال گسترده از شعرهاي جلال الدين رومي در آمريكا به اندازه اي زياد بوده كه اين شاعر ايراني با شاعراني مثل شيموس هيني، شاعر ايرلندي و برنده جايزه نوبل و رابرت بنسكي و ماري اوليور شاعران آمريكايي رقابت مي كند.
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ هاي ايسنا سايت www.jamejamonline.ir به نقل از البيان نوشته است: شعرهاي مولوي با ترجمه كلمن پاركس، شاعر، ركوردار فروش كتاب هاي اين كشور است واين كتاب سال ۱۹۹۵ اولين بار به وسيله انتشارات هربر كلينز در سان فرانسيسكو منتشر شد.
ويليام دالرمبل طي مقاله اي نوشت: راز توجه آمريكايي ها به جلال الدين رومي، شاعر فارسي زبان و يكي از شاعران صوفي مذهب در جهان اسلام چيست؟ چه چيزي باعث مي شود شركت هاي توليد لباس يا ابزارهاي موسيقي شعرهاي مولوي را بر آثار خود بنويسند تا فروش شان بالا برود؟
آيا روح تشنه مردم آمريكا باعث اين استقبال فراگير و گسترده از شعرهاي رومي شده است؟ چرا آمريكايي ها چنين عشقي را دوست دارند؟ آيا زمان آن فرا رسيده كه فرهنگ غرب اعتراف كندكه زمان توجه بيشتر به فرهنگ اسلامي فرا رسيده است؟

رحمت الله محرابي دبير جشنواره بين المللي رشد:
جشنواره رشد مي تواند در پويايي
نظام آموزشي تأثير گذار باشد
گروه ادب و هنر: جشنواره رشد قديمي ترين، تخصصي ترين و پرمخاطب ترين جشنواره كشور است كه چراغش هميشه روشن است. رشد تنها جشنواره اي است كه به يك هفته برگزاري محدود نمي ماند و نمايش فيلم هاي آن تا ارديبهشت سال بعد در شهرهاي مختلف ادامه پيدا مي كند.
رحمت الله محرابي دبير جشنواره بين المللي رشد در گفت وگو با خبرنگار اعزامي همشهري به جشنواره گفت: بعد از اجراي موفق جشنواره در كرمان و يزد، امسال سومين سالي است كه جشنواره رشد در يك شهرستان برگزار مي شود.
استان ها تشنه فعاليت فرهنگي هستند و شور و هيجاني كه براي ديدن فيلم ها ايجاد مي شود، ما را مصمم كرده است سياست برون سپاري جشنواره از تهران را ادامه دهيم.
محرابي، درباره ويژگي هاي جشنواره امسال گفت: جشنواره به خصوص در دو سه سال اخير به لحاظ كمي و كيفي روند رو به رشدي داشته است. امسال در تعداد كشورهاي شركت كننده نسبت به سال گذشته رشد ۴۰ درصدي و در تعداد فيلم ها رشد ۲۵۰ درصدي داشته ايم. افزايش تعداد داوران خارجي و برگزاري اولين دوره جشنواره بين المللي دانش آموزان فيلمساز از ديگر ويژگي هاي اين دوره جشنواره به شمار مي آيد.
وي با اشاره به تاثير جشنواره در نظام آموزشي كشور گفت: نقش آموزش هاي تصويري به عنوان يك آموزش مكمل سال هاست مورد توجه نظام هاي آموزشي قرار گرفته و به عنوان ابزار نوين يادگيري و ايجاد خلاقيت و پويايي فضاهاي آموزشي مطرح شده است. جشنواره رشد نيز با شعار دانش در آينه تصوير رشد كمي و كيفي فيلم هاي تربيتي آموزشي و استفاده از آنها در نظام آموزشي را به عنوان هدف اصلي خود دنبال مي كند.

داستان زندگي يك جانباز مكتوب مي شود
مهر: راضيه تجار، نويسنده كتابي در خصوص زندگينامه جانباز داوود آبادي جانباز دفاع مقدس، با عنوان سرخ تر از ستاره منتشر كرد.
كتاب سرخ تر از ستاره توسط نشر شاهد به چاپ رسيده است كه در اين كتاب زندگي داوود آبادي از نگاه همسر او به تصوير كشيده شده و زندگي او روايت مي شود.
همچنين اين نويسنده جاي آفتابگردانها را كه داستانهايي با مضمون جنگ است را توسط نشرخورشيد باران به چاپ رسانده است. آرام شب به خير نيز توسط نشر سوره مهر منتشر شده است.
راضيه تجار كتاب فانوسي بيافروز را كه دربرگيرنده داستانهاي كوتاه در ارتباط با مشكلات و مسائل زنان است، درنشر سوره مهر زير چاپ دارد.همچنين زندگينامه داستاني شهيد عباس بابايي مراحل پاياني چاپ را توسط نشر شاهد سپري مي كند.
كتابي نيز در رابطه با شهيد شيرودي نيز از سري كتابهاي چلچراغ از اين نويسنده توسط نشر مدرسه منتشر خواهد شد.

«مرد فيل نما» در شبكه چهار
فيلم سينمايي مرد فيل نما به كارگرداني ديويد لينچ ۲۷ آبان از برنامه سينما چهار پخش مي شود.فيلم سينمايي مرد فيل نما محصول كشورهاي بريتانيا و آمريكا است كه در سال ۱۹۸۰ به كارگرداني ديويد لينچ ساخته شده است.اين فيلم به صورت سياه وسفيد و به مدت ۱۲۴ دقيقه است.
فيلمنامه مرد فيل نما بر اساس كتاب هاي سرفردريك تروس و اشلي مونتاگو، توسط كريستوفردي ور، اريك برگرن و ديويد لينچ نوشته شده است و بازيگراني همچون آنتوني هاپكينز ، جان هرت، آن بنكرافت و جان گيلگاد در آن به ايفاي نقش پرداخته اند.مرد فيل نما داستان واقعي مردي به نام جان مريك در قرن نوزدهم است كه بر اثر ابتلا به يك بيماري مادرزادي از ريخت و قيافه مي افتد.

از ۲۵ تا ۲۷ آبان برگزار مي شود
هفتمين جشنواره داستان نويسان غرب كشور در بانه
گروه ادب و هنر: احتمال حضور برخي از ميهمانان خارجي همچون سال هاي گذشته در هفتمين جشنواره داستان نويسان غرب كشور كه از ۲۵ آبان در شهرستان بانه برگزار مي شود، وجود دارد.
حاجي محمدي دبير جشنواره ضمن بيان اين مطلب اعلام كرد: جشنواره امسال در دو بخش فارسي و كردي برگزار مي شود و كل آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره ۳۹۲ اثر بوده كه از اين تعداد ۲۸۵ داستان فارسي، ۵۸ داستان كردي، ۴۳ داستان كودك و ۶ مقاله است.
وي افزود: دبيرخانه جشنواره بعد از بازخواني آثار ارسالي، ۲۴ اثر فارسي و كردي را براي شركت در بخش مسابقه و براي حضور در بخش جنبي ۱۳ اثر فارسي و ۱۳ اثر كردي را انتخاب و معرفي كرد.
حاجي محمدي تصريح كرد: در بخش جنبي آثار نوشته شده با زبان ها و گويش هاي غرب كشور در جشنواره پذيرفته شده اند و از ۲۵ اثر راه يافته به بخش مسابقه و جنبي چهار اثر از داستان هاي فوق موفق به راهيابي در جشنواره شده است.
در اين جشنواره كه از ۲۵ تا ۲۷ آبان ماه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بانه برگزار مي شود داستان نويساني از استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، ايلام، اصفهان، تهران، زنجان، چهارمحال و بختياري، خوزستان، كردستان، كرمانشاه، گيلان، فارس، قزوين، لرستان، مركزي و همدان حضور خواهند داشت.

بهارستان
مفقود موجود شد
نقل است كه روزي حضرت مولانا در دكان شيخ صلاح الدين زركوب _ رضي الله عنه _ نشسته بود و ياران گرداگرد دكان حلقه  زده به معارف و اسرار مشغول شده بود؛ ناگاه پيرمردي سينه كوبان علالاكنان درآمد و سر به قدم مولانا نهاده زاري ها نمود و گفت: هفت ساله فرزندكي داشتم و او را دزديدند، چند روز است كه در طلب او سروپا برهنه بيچاره شده ام و نمي يابم. همانا كه به حدت تمام فرمود كه عجب چيزيست! تمامت عالميان خدا را گم كرده اند و او را اصلا نمي جويند و طلب او نمي كنند و سينه كوبان بر سر نمي زنند، ترا چه شده است كه سينه كوبي مي كني؟ مردي پير در هواي طفلكي خود را خراب و رسوا مي كني، چرا يكدم خالق عالم را نجويي و ازو استعانت و استغاثت نخواهي تا يوسف گمشده را يعقوب وار بيابي؟
في الحال پير بيچاره سر نهاده، استغفار كرد و خود را پوشانيدن گرفت. در اين حالت بود كه از فرزند مفقود او خبر دادند كه موجود شد، همانا كه آن روز چنداني خلايق عاشق و مريد شدند كه در شمار آيد؟
مناقب العارفين _ خواجه شمس الدين افلاكي _ به نقل از هميشه تا جاويد _ دكتر ابراهيم قيصري _ ص ۳۹۹.

برگي از تاريخ
انحلال مجلس شوراي ملي
در جريان جنگ جهاني اول
با شروع جنگ جهاني اول، دولت هاي استعمارگر روسيه و انگلستان مي كوشيدند ايران را در جنگ بر ضد آلمان وارد كنند ازاين رو ارتش خود را به سوي ايران حركت دادند. روس در شمال و انگليس در جنوب، نيروهاي خود را پياده كرد. پس از حركت نيروهاي روسيه به طرف تهران، شماري از نمايندگان مجلس به نشانه اعتراض به تجاوز قواي بيگانه به كشور و ناديده گرفتن استقلال و تماميت ارضي ايران، به سمت قم حركت كردند و عملا مجلس سوم به پايان رسيد. با اين حال، به مدت چهار سال، مجلس تعطيل و مطبوعات توقيف شد. اين عده، بعدا كميته دفاع ملي را تأسيس كردند كه آنان نيز كاري از پيش نبردند. در اين ميان، احمد شاه نيز تصميم تغيير پايتخت گرفت و طي تلگرافي به دولتين روس و انگيس اطلاع داد. خبر تصميم گيري احمدشاه براي خروج از تهران، سفراي روس و انگليس را به تكاپو واداشت تا شاه را از اين تصميم بازدارند. درنهايت احمدشاه را تهديد كردند كه اگر از تهران خارج شود، پدرش را به جاي وي به سلطنت خواهند نشاند. احمد شاه كه اوضاع را چنين ديد، به شرط انصراف روس ها از ورود به تهران از رفتن به اصفهان خودداري كرد. در اين زمان حاكميت ايران نيز به علت بي لياقتي سران كشور، شديدا ضعيف شده بود.
روز جهاني ديابت
شكل گيري و توسعه پديده شهرنشيني، تغيير الگوي غذايي و كاهش تحرك و فعاليت بدني مناسب، شرايط مساعدي براي افزايش ميزان قند خون و ابتلا به بيماري ديابت را پديد آورده است. ديابت از جمله بيماري هايي است كه هر سال در جهان گسترش مي يابد. به پيش بيني سازمان بهداشت جهاني، تا سال ۱۳۹۰ ش (۲۰۱۱م)، تعداد مبتلايان به مرض قند به بيش از ۲۵۰ ميليون نفر خواهد رسيد كه سهم ايران از اين مقدار در حدود يك و نيم ميليون نفر مي باشد. جهت شناساندن و افزايش سطح آگاهي در زمينه بيماري ديابت، روز ۲۳ آبان به عنوان روز جهاني ديابت نامگذاري شده و انجمن ديابت ايران (ادا) نيز از سال ،۱۳۶۹ با هدف ارائه برنامه هاي آموزشي و افزايش آگاهي جامعه نسبت به اين بيماري تأسيس شده است. مادراني كه نوزاد چهار كيلو به بالا به دنيا مي آورند؛ افراد چاق و كم تحرك، آنها كه در فشارهاي روحي شديد به سر مي برند و نيز افرادي كه نوعي سابقه فاميلي قوي ديابت غيروابسته به انسولين در آنان وجود دارد، احتمال خطر بيشتري براي ابتلا به اين بيماري دارند. تشنگي زياد، تكرار ادرار، ضعف عمومي و خستگي، افزايش و يا كاهش وزن بدن بدون علت مشخص و كندي در بهبود زخم از شايع ترين علايم ديابت (مرض قند) مي باشند.

سخنگوي شوراي سياستگذاري مركز موسيقي
تكليف جشنواره موسيقي «كرمان» و «جوان» معلوم نيست
فارس:«داريوش پير نياكان» گفت: به دليل اينكه هنوز بودجه اي براي برگزار شدن جشنواره ها اختصاص داده نشده است، تاكنون تكليف برگزاري جشنواره موسيقي مقامي كرمان و جوان مشخص نشده است.«داريوش پيرنياكان» سخنگوي شوراي سياستگذاري مركز موسيقي گفت: در جلسه شوراي سياستگذاري مركز موسيقي كه با حضور «محمدحسين ايماني خوشخو» معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، درخصوص سياستگذاري ها و عملكردهاي آتي مركز موسيقي و حوزه معاونت هنري به بحث و گفت و گو پرداختيم كه «ايماني خوشخو» به ادامه دادن روال عادي مركز موسيقي در انجام كارهايش اشاره كرد.همچنين صحبت هايي نيز درخصوص برگزاري جشنواره ها عنوان شد كه با تبادل نظر قرار شد بودجه هايي را براي اين جشنواره ها اختصاص بدهند و چون هنوز هيچ بودجه اي براي آنها در نظر گرفته نشده است تكليف برگزاري آنها نيز مشخص نشده است.وي ادامه داد: در اين جلسه از «ايماني خوشخو» تقاضا كرديم كه اعضاي شوراي سياستگذاري با «محمد حسين صفار هرندي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز ملاقاتي داشته باشد كه قرار شد ايشان ترتيب اين ملاقات را بدهند.

كوتاه از هفت هنر
آثار نقاشان قهوه خانه اي در يونان
به همت بنياد آفرينش هاي هنري نياوران و رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در يونان از ۱۷ آبان نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي در آتن گشايش يافته و در اين ارتباط سيدنظام الدين امامي فر و ناصر آراسته به همراه محمدرضا كاظمي سرپرست اجرايي نگارخانه بنياد آفرينش هاي هنري نياوران در يونان به سر مي برند.در نمايشگاه قهوه خانه اي كه در آتن در معرض ديد عموم قرار گرفته است ۳۰ اثر قهوه خانه اي از گنجينه فرهنگسراي نياوران حضور دارد كه شامل تصاوير شاهنامه، طوطي بقال، داستان انوشيروان و... است كه توسط اساتيدي نظير قوللر آقاسي، عباس بلوكي  فر، علي اكبر لرني، حسين همداني، محمد فراهاني و... خلق شده است.
تجدد ادبي در دوره مشروطه مكتوب مي شود
دكتر يعقوب آژند ، نويسنده و پژوهشگر ادبيات، تجدد در دوره مشروطه را توسط نشر دانشگاه تهران و موسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني منتشر مي كند.به گزارش مهر، دكتر يعقوب آژند كتابي با عنوان رضا عباسي را توسط نشر فرهنگستان به چاپ خواهند رساند، اين كتاب درباره رضا عباسي هنرمند مكتب نگارگري اصفهان است.اين نويسنده مقالات علمي و پژوهشي خود را در دست تدوين و نگارش دارد و در آينده به بازار كتاب و ادبيات عرضه خواهد كرد.گفتني است وي كتاب سيماي سلطان محمد نقاش و مكتب نگارگري تبريز را نيز چندي پيش توسط نشر فرهنگستان به چاپ رساند.
برگزاري نشست ميراث ادبي مشترك منطقه اكو
جلسه سخنراني به زبان فارسي با موضوع ميراث ادبي مشترك ازسوي موسسه فرهنگي اكو برگزار مي شود.در اين برنامه، دكتر محمد جان شكوري بخارايي و پروفسور استبلين كامينسكي سخن خواهند گفت.اين نشست كه با جلسه پرسش و پاسخ نيز همراه خواهد بود، از ساعت ۱۶ تا  ۱۸ روز سه شنبه۲۴/۸/۸۴در تهران، خيابان ميرداماد، بين شمس تبريزي و نفت شمالي، شماره  ۲۰۷برگزار مي شود.
برگزاري ميزگرد بررسي ادبيات انقلاب اسلامي در هند
ميزگرد بررسي ادبيات انقلاب اسلامي با حضور استادان و محققان و دانشجويان دوره دكتراي زبان فارسي در خانه فرهنگ ايران در دهلي نو برگزار شد.در اين ميزگرد يك روزه، اختر مهدي، شميم الحق انصاري، فرخ زاد، و ابطحي مدير مركز تحقيقات فارسي درمورد ادبيات انقلاب اسلامي به بحث و تبادل نظر پرداختند.در اين ميزگرد ريحانه خاتون مقاله اي تحت عنوان «كاربرد اصطلاحات عاميانه در ادبيات معاصر فارسي» قرائت كرد.در اين مقاله نويسنده كاربرد اصطلاحات روزمره در ميان اقشار مختلف مردم ايران، برگرفته از مجلات و كتاب هاي داستان و رمان جديد، به خصوص داستان هاي پس از انقلاب اسلامي را بررسي كرده و اهميت اين اصطلاحات و نحوه ورود آنها را به ادبيات جديد بررسي كرده است.
برگزاري كارگاه تخصصي آشنايي با مكتب ادبي «زيباگرايي»
ششمين جلسه هفتگي كارگاه هاي تخصصي آشنايي با مكتب ادبي از سوي اداره فعاليتهاي ادبي و هنري معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم در سالن شماره چهار اين دانشگاه برگزار مي شود.به گزارش مهر ششمين جلسه هفتگي كارگاه هاي تخصصي آشنايي با مكاتب ادبي و شناخت عناصر داستاني با نقد و بررسي مكتب ادبي زيباگرايي و شناخت عنصر داستاني موضوع يا قلمرو خلاقيت در داستان كوتاه با حضور داستان نويسان، كارشناسان و دانشجويان رشته هاي ادبيات داستاني و زبان ادبيات، امروز در دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار مي شود.
ميزگرد شعر كودك و نوجوان در جشنواره مطبوعات
ميزگرد تخصصي شعر كودك و نوجوان در جشنواره مطبوعات امروز دوشنبه در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سالن كنفرانس با حضور شاعران خانه شعر برگزار مي شود.در اين ميزگرد تخصصي شاعران شكوه قاسم نيا، مصطفي رحماندوست، جعفر ابراهيمي (شاهد)، بيوك ملكي، اسدالله شعباني، افسانه شعبان نژاد، بابك نيك طلب و جمعي ديگر از شاعران و دانشجويان علاقمند به اين حوزه حضور دارند و مسايل موجود از قبيل نقاط قوت و ضعف شعر كودكان و نوجوانان را مورد بررسي قرار مي دهند.هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان تا روز ۲۷ آبان ماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲ و بعدازظهرها از ساعت ۱۴ تا ۱۸ براي بازديد عموم علاقمندان داير است و اجراي نمايش و پخش فيلم براي كودكان و نوجوانان ازجمله بخش هاي متنوع اين جشنواره است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
كوچ
هنوز هم اميد داشت. سكوت، بوي الكل و مواد ضدعفوني كننده تمام فضا را پر كرده بود. با هر قدمي كه بر مي داشت، نفس كشيدن برايش سخت تر و لحظه لحظه عشقشان برايش تداعي مي شد. فكرش را هم نمي كرد كه روزي مرد آرزوهايش را در چنين جايي ملاقات كند.
اولين بار نبود كه اين راهرو را طي مي كرد، اما هر روز برايش طولاني تر و عذاب آورتر مي شد. باز هم اميد داشت كه همه چيز درست مي شود. به اتاق رسيد. نمي توانست چيزي را كه مي ديد، باور كند. ديدن ملحفه سفيدي كه روي داريوش كشيده بودند، فاطمه را شوكه كرده بود.
داريوش رسالتي را كه زمان جنگ آغاز كرده بود، به پايان رسانده بود.
سيده مونا هاشمي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۰ دقيقه

گل و گياه
جعفري آفريقايي
007581.jpg
نام علمي: Tagetes erecta شCrackerjack'
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله، افراشته و سريع الرشد با برگهاي سبز تيره و براق و معطر كه داراي بريدگي هاي عميق هستند. گلهاي بزرگ و پرگلبرگ آن در رنگهاي زرد و سايه هاي مختلف رنگ نارنجي در تابستان و اوايل پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۴۵-۳۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك حاصلخيز و داراي زهكش خوب، گلهاي خشك را مرتباً مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه و كاشت بذر در اواسط بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |