دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۹ - Nov 14, 2005
دكتر قاليباف به همراه يك تيم كارشناسي پنج طرح عمراني نيمه تمام تهران را مورد بازديد قرار داد
تأكيد شهردار تهران بر اجراي سريع
طرح هاي نيمه تمام شهري
شهردار تهران در يك اقدام غير منتظره با تشكيل تيم كارشناسي متشكل از معاونتهاي امور مناطق و فني و عمراني به بازديد از ۵ طرح عمراني مسكوت مانده پرداخت و با ارايه راهكارها و پيشنهادات لازم به بخشهاي مرتبط ، بر اجراي سريع طرح ها تاكيد كرد و نيمه تمام ماندن اين طرحها را موجب بروز مشكلات عديده براي شهر و شهروندان دانست.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر قاليباف از زمان ورود به شهرداري تهران طي چندين مرحله و به صورت مستقيم با حضور در مناطق ۲۲ گانه اقدام به سركشي از طرح هاي در حال احداث يا متوقف شده كرده است تا ضمن آگاهي از ميزان پيشرفت كاري و چگونگي اجراي طرح ها ، تصميمات لازم را به منظور سرعت بخشي به اجراي پروژه ها اتخاذ نمايد.
بنابر اين گزارش دكتر قاليباف در ادامه بازديد هاي غير منتظره خود از مناطق ۲۲ گانه شهرداري و پروژه هاي در حال احداث اين بار به همراه معاونان فني و عمراني و امور مناطق و مديران و مجريان پنج طرح عمراني با تشكيل يك تيم كارشناسي سيار از پنج طرح در حال اجرا و مسكوت مانده تقاطع غيرهمسطح نيايش - كردستان و نيايش سئول ، ادامه بزرگراه امام علي (ع) ، كانال جمع آوري آبهاي سطحي مسيل باختر ، تقاطع غير همسطح ميدان شهيد كلاهدوز ، پل بلوار هجرت بر روي بزرگراه بسيج و بزرگراه سرخه حصار و تقاطع غير همسطح سه راه آزمايش بازديد كرده و ضمن اطلاع از علت راكد ماندن طرح ها ، دستورات و راهكارهاي لازم براي سرعت بخشي به روند اجراي اين پروژه را در محل صادركرد.
در اين بازديدها پيمانكاران و مجريان طرح هاي ياد شده با اشاره به اينكه اين طرحها از حدود ۴ يا ۵ ماه قبل تاكنون مسكوت مانده و يا به كندي پيش مي روند مهمترين علت توقف آنها را عدم رفع معارضين ملكي و تاسيساتي و نبود اعتبارات و منابع مالي كافي دانسته و تصريح كردند: اين طرحها نزديك به ۵ ماه است كه عملا خوابيده و كار خاصي در آنها انجام نشده است .
دكتر قاليباف در ابتداي اين بازديد در محل پروژه تقاطع غير همسطح نيايش - كردستان حضور يافت . اين تقاطع به صورت زير گذر بوده و بزرگراه نيايش از روي آن عبور خواهد كرد و يك تقاطع غيرهمسطح با گردش هاي كامل خواهد بود كه البته به دليل احداث يك مجموعه سينمايي تغييراتي درآن داده شده و لوپ شمال شرقي پل حذف و حركت چپگردجايگزين آن
مي شود.
مشكل عمده اين پروژه نيزبه مانند اغلب طرح هاي عمراني شهرداري وجود معارضين ملكي و تاسيساتي به ويژه لوله گازي كه تامين كننده سوخت شمال شهر تهران است، مي باشد. همچنين در ادامه بزرگراه كردستان نيز
زمين هاي باشگاه انقلاب و صدا و سيما واقع شده كه پيگيري ها براي رفع معارض در حال انجام است و بنابر گفته پيمانكار ميزان پيشرفت كاري اين طرح تا پايان فعاليت مديريت قبلي شهرحدود ۲۰ درصد است و همچنين از طرح تقاطع غير همسطح سئول - نيايش نيز فقط كلنگ آن بر زمين خورده شدو هيچ اقدام ديگري صورت نگرفته است.
پروژه احداث بزرگراه امام علي (ع) حدفاصل بزرگراه رسالت تا مسيل باختر و كانال جمع آوري آبهاي سطحي كه موازي با اين بخش بزرگراه در حال احداث است ديگر پروژه مورد بازديد شهردار تهران بود ، بر اساس قرارداد اوليه، اين پروژه مي بايست ظرف مدت۲۰ ماه و تا تاريخ ۱۷ شهريورماه با هزينه اي بيش از ۹۲ ميليارد ريال به اتمام مي رسيد ولي تاكنون فقط ۳۰ درصد كار انجام شده است.
بزرگراه امام علي(ع) نيز از لشگرك تا جنوب تهران به طول ۲۲ كيلومتر داراي سه باند رفت و سه باند برگشت است كه بخش در حال اجراي آن ۵/۱ كيلومتر است كه كانال مسيل دارآباد نيز در وسط اين بزرگراه در حال احداث است و ۷۰۰ متر آن نيز سرپوشيده مي شود و دسترسي بزرگراه به مسير گلبرگ نيز توسط راستگردها انجام
مي شود و در تقاطع بزرگراه با خيابان شهيد مدني نيز يك پل احداث مي شود .
پيمانكار اين پروژه با اشاره به وجود
لوله هاي گاز و آب ، تيرهاي روشنايي ، كابل هاي مخابرات و ديگر معارضين تاسيساتي و عدم آزاد سازي دهها پلاك از معارضين ملكي كه تاكنون مشكل آنها رفع نشده است خواستار تسريع اقدامات لازم براي رفع مسئله معارض شد و تاكيد كرد تا مشكل معارض ملكي و تاسيساتي حل نشود و منابع مالي لازم نيز در اختيار مجري پروژه قرار نگيرد نمي توان كار را به جلو برد. البته درصورت حل اين مشكلات اين بخش بزرگراه به همراه كانال جمع آوري آبهاي سطحي كه موازي با بزرگراه در حال احداث است ، ظرف مدت هشت ماه آينده تحويل شهروندان مي شود.

با حكم شهردار
محسن هاشمي در رياست متروي تهران ابقا شد
دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران طي حكمي مهندس محسن هاشمي را به مدت سه سال ديگر در سمت رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه ( مترو ) ابقاء كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران متن حكم شهردار تهران به شرح زير است: با استناد به ماده ۱۵ اساسنامه شركت راه آهن شهري تهران و حومه ( مترو ) و مصوبه شماره ۲۸۹۹ مورخ ۹/۸/۸۴ هيات مديره آن شركت و نظر به سوابق و تجارب ارزشمند جنابعالي به موجب اين حكم به مدت سه سال ديگر در سمت رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) ابقاء مي شويد.
اميد است با اتكا به خداوند متعال و بهره گيري از استعداد و توانمندي نيروهاي كارآمد و دلسوز در انجام وظايف محوله كوشا و سربلند باشيد.

سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد:
جريمه ۱۰ ميليون توماني براي دفع
نامناسب زباله هاي بيمارستاني
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: براساس آيين نامه اجرايي قانون پسماندها، عامل يا عوامل دفع نامناسب زباله هاي بيمارستاني از ۲ ميليون تا ۱۰۰ ميليون ريال جريمه نقدي مي شوند.
در شرايطي كه روش هاي مناسبي براي جمع آوري و دفن زباله هاي بيمارستاني از سوي مديريت شهري به مورد اجرا درآمده است، متاسفانه مشاهده مي شود مسوولين برخي بيمارستان ها، پسماندهاي پزشكي را با ساير زباله ها، مخلوط و دراختيار جمع آوري كنندگان زباله قرار مي دهند.
براساس آمارهاي منتشره، درحال حاضر در كلانشهر تهران با جمعيتي بيش از ۱۰ ميليون نفر، روزانه بيش از ۷ هزار تن زباله توليد مي شود كه درصد قابل توجهي از آنها را پسماندهاي پزشكي تشكيل مي دهند.
گفته مي شود بيش از ۴ هزار واحد درماني و كلينيكي در تهران مشغول به فعاليت هستند كه توليدكننده انواع زباله هاي سمي و غيررسمي هستند.
فاطمه ميرباقري كارشناس محيط زيست مي گويد: از مجموع زباله هاي توليدي در شهر تهران بيش از ۷۰ درصد آن را زباله هاي تر و تنها ۳۰ درصد باقيمانده را زباله هاي خشك از نوع كاغذ و مقوا، پلاستيك، شيشه و درصدي نيز زباله هاي پزشكي تشكيل مي دهند.
وي مي افزايد: خوشبختانه درصد قابل توجهي از زباله ها پس از انتقال به مركز دفن زباله، تفكيك و جداسازي شده و در محل كارخانه كمپوست به روش هاي مختلف به كود كمپوست تبديل شده و در امور كشاورزي به كار گرفته مي شود، اما زباله هاي بيمارستاني بايد از ساير زباله ها جدا و با بهره گيري از تازه ترين روش ها، معدوم شوند.وي تصريح مي كند: هرچند درصد پسماندهاي بيمارستاني به ساير زباله ها كم مي باشد،  اما دامنه پيامدهاي سوء آن بسيار زياد است.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي _ مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران در اين باره مي گويد: باتوجه به آگاهي مديريت شهري به آثار و پيامدهاي سوء زباله هاي بيمارستاني، سعي شده است با توجيه مسوولان بيمارستان ها، مكانيزم ويژه اي به منظور جمع آوري زباله هاي بيمارستاني اعمال شود، اما برخي بيمارستان ها در زمينه پسماندها دچار معضلاتي هستند كه بايد با مساعدت دولت به رفع آنها مبادرت ورزيد.
سازمان حفاظت محيط زيست درپي تصويب قانون پسماندها تلاش دارد با به كارگيري روش هاي آموزشي و تبليغي، قوانين زيست محيطي ازجمله قانون پسماندها را نسبت به متخلفان اعمال و جاري كند.
براساس تازه ترين خبر منتشره از سوي سازمان حفاظت  محيط زيست مخلوط كنندگان پسماندهاي پزشكي با ساير پسماندها و تخليه و پخش كنندگان آنها در محيط و يا فروشندگان، استفاده كنندگان و بازيافت كنندگان اين پسماندها به جزاي نقدي از ۲ ميليون تا ۱۰۰ ميليون ريال و درصورت تكرار به دو برابر حداكثر مجازات و درصورت تكرار مجدد هربار و دوبرابر مجازات بار قبل محكوم مي شوند.

نتيجه سوء مديريت بر منابع طبيعي
تخريب جنگل هاي شمال ادامه دارد
007566.jpg
گروه شهري ـ اسدالله افلاكي: طي ۳۰ سال گذشته بيش از ۶۰۰ هزار هكتار از جنگل هاي شمال كشور تخريب شده و اين روند همچنان ادامه دارد.
خبرنگار ما مي نويسد: درحالي كه وسعت جنگل هاي شمال يك ميليون و ۸۴۷ هزار هكتار برآورد مي شود.
رئيس سازمان جنگل ها و مراتع مي گويد يك سوم از سطح اين جنگل ها تخريب شده است. اين در حالي است كه براساس گزارش هاي فائو وسعت جنگل هاي ايران از ۲۱ ميليون هكتار در دهه ،۵۰ امروزه به ۷ ميليون هكتار كاهش يافته است. از سوي ديگر، بنابر گزارش رسمي وزارت جهاد سازندگي سابق، طي ۳ دهه اخير حداقل ۳ ميليون هكتار از سطح جنگل هاي كشور كاسته شده است و اين روند همچنان ادامه دارد تا آنجا كه بنا به هشدار كارشناسان اگر براي پيشگيري از تخريب و صيانت از جنگل ها موجود چاره انديشي نشود جنگل هاي كشور در آينده با خطر جدي مواجه مي گردد.
نصرتي رئيس هيأت مديره جامعه جنگلباني ايران، در گفت  وگو با خبرنگار ما، مهمترين عامل تخريب جنگل را تغيير كاربري جنگل و اراضي آن دانست و افزود: قاچاق چوب و بهره برداري از معادن از ديگر عوامل تخريب جنگل هاي شمال است كه عرصه هاي جنگلي را به شدت تهديد مي كند.
وي با اشاره به اين كه بخشي از جنگل به دليل نياز انسان و وابستگي معيشت جنگل نشينان به جنگل تخريب مي شود، گفت: پروژه هاي عمراني نظير جاده سازي، احداث سد، كانال كشي و برق رساني كه تحت عنوان توسعه كشور اجرا مي شود از ديگر عوامل تخريب جنگل هاست كه باعث نابودي بخشي از جنگل ها مي شود.
به اعتقاد وي، اجراي دقيق و به موقع قوانين، جرم خيزي، تخريب و تجاوز را به شدت كاهش مي دهد ولي اگر برخورد قانوني ضعيف باشد و برخورد با متخلفان به نوعي جنبه حمايتي پيدا كند زمينه تجاوز به جنگل فراهم مي شود و اين عاملي است كه تخريب و تجاوز به جنگل ها را طي سه دهه اخير تشديد كرده است.اين كارشناس مي گويد: اصلاح برخي از مواد قانون مثل تغيير ماده ۵۶ و اصلاح ماده ۳۴ باعث كاهش برخورد جدي با متجاوزين شده و سبب شده تا تجاوز و تخريب موجه جلوه داده شود.
وي درباره تشكيل يگان حفاظتي خاطرنشان ساخت: گارد جنگل پيش از اين نيز وجود داشت و در اوايل موثر هم بود ولي پس از چندي چارچوب هاي قانوني جايگزين برخوردهاي فيزيكي و گارد شد. با اين همه، اين تصور نادرستي است كه با تشكيل يگان حفاظتي مشكل تخريب و تجاوز برطرف مي شود چراكه اين طرح زماني موفق است كه بخش هاي فني و كارشناسي سازمان جنگل ها تا اندازه اي فعال شود كه مشكلات فني و تخصيص اين سازمان برطرف گردد و در كنار آن، مسايل اقتصادي و اجتماعي ناشي از حضور مردم نيز ديده شود و به نوعي زمينه مشاركت مردم در حفظ و احياي جنگل و مرتع فراهم آيد تا در كنار آن، گارد حفاظت به صورت مكمل با اقليت متخلف برخورد كند.
به گفته وي، حفظ جنگل و مرتع از يك سو به تكنولوژي و ابزار و امكانات و از سوي ديگر به تشكيلات اساسي و نيروهاي فني و كارآمد نياز دارد.

كتيبه خليج فارس بر پايه هاي پل چمران نصب شد
با هدف هويت بخشي به فضاهاي شهري و ماندگاري شاخصه هاي فرهنگي دو كتيبه سمبوليك نقش برجسته خليج فارس بر پايه هاي پل شهيد چمران نصب شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك در طراحي اين كتيبه نمادهاي ايراني و اسلامي نظير خورشيد، ابرهاي مينياتوري است، گره چيني هاي اسلامي با تلفيق از موتيف هايي نظير، شعله و آرك هاي تخت جمشيد كه نمادي از سوزانده شدن اين اثر توسط اسكندر است در كنار امواج خروشان خليج فارس به هم آميخته است. براساس همين گزارش، اين اثر در قالب دو كتيبه سفالي به ابعاد ۳ در۱۱ متر مربع ساخته شده است كه از نظر مفهومي يك اثر محسوب مي شود.

۵ منطقه تهران صاحب فروشگاه
زنجيره اي شهروند مي شوند
گروه شهري: مديرعامل فروشگاههاي زنجيره اي شهروند با اشاره به برنامه احداث فروشگاههاي شهروند در مناطق ۱۴ ، ۲۲ ، ۱۳ ، ۱۶ و ،۱۹ گفت: پيشنهادهايي نيز از سوي تعدادي از شهرها از جمله اسلامشهر، كرج، شيراز، اصفهان، مشهد و بندرعباس براي احداث فروشگاههاي شهروند دريافت كرده ايم.
مهندس احمد صيفي كاران با بيان اين مطلب افزود: در منطقه ۱۶ سالن چيت سازي تهران براي اين كار پيشنهاد شده است كه در حال حاضر مراحل نقل و انتقال اين سالن در حال انجام است، درمنطقه ۱۳ ابتداي جاده دماوند، زمين مورد نظر تحويل داده شده است و در ساير مناطق نيز تلاش براي توافق با شهرداري هاي مناطق براي تأمين زمين مورد نياز در منطقه در حال انجام است.
وي با اشاره به بحث احداث فروشگاههاي شهروند در كلان شهرها و بطور كلي توسعه اين فروشگاهها در سراسر ايران، اظهار داشت: در اسلامشهر زميني مشخص شده و در مرحله انعقاد قرارداد هستيم، در كرج مذاكرات ما در حال نهايي شدن است. همچنين از اصفهان، مشهد، شيراز و اخيرا از بندرعباس نيز پيشنهادهايي براي احداث فروشگاههاي شهروند دريافت كرده ايم كه آنها را با جديت پيگيري مي كنيم.
مديرعامل شركت فروشگاههاي زنجيره اي شهروند با بيان اينكه شهروند امروز در مسيري است كه اگر صحيح حركت كند به عنوان يك مجموعه زنجيره اي در خدمت خانواده ها و مديريت شهري خواهد بود، تاكيد كرد: شهروندان تهراني نيازمند دريافت خدماتي هستند كه بايد بتوان اين خدمات  را در نزديك ترين محدوده به محل زندگي آنها، با كمترين مسافت تردد در اختيارشان قرار داد. بنابراين در اين راستا نيازمند يك شبكه توزيع كارآمد و مدرن هستيم كه در كوتاه ترين زمان ممكن پاسخگوي نيازهاي شهروندان باشد.

نگاه
007554.jpg
جمال رحمتي

نرخ كرايه تاكسي
007560.jpg
رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي شهر تهران گفت: نرخ كرايه تاكسي  ها بايد هرچه سريع   تر به شوراي شهر ارائه شود و تصويب يا عدم تصويب اين نرخ  ها، بستگي به نظر شورا دارد. حسن زياري گفت: بارها به شهرداري درخصوص ارائه هرچه سريعتر نرخ كرايه تاكسي در سال ۸۴ تذكر داده  ايم؛ چرا كه از نظر قانوني بايد نرخ كرايه تاكسي  ها هر ساله در شوراي شهر بررسي شود و تصويب و يا عدم تصويب نرخ  هاي پيشنهادي بستگي به نظر شوراي شهر دارد. وي با تأكيد بر اينكه ارائه نرخ كرايه تاكسي  ها به شوراي شهر مهم است، در پاسخ به اين سئوال كه با وجود باقي ماندن ۴ ماه از سال، آيا ارائه اين نرخ  ها مي  تواند تأثيري در شهر تهران داشته باشد، گفت: هر زماني كه اين نرخ  ها ارائه شود، مهم نيست و مهم ارائه آن است.

لايروبي قنوات و مسيل ها
007557.jpg
معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۲۲ تهران اعلام كرد: در آستانه نزولات آسماني، قنوات و مسيل هاي شمال غرب تهران بازسازي و لايروبي شدند. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، حميد نصرالله زاده گفت: با توجه به آغاز فصل پاييز و نزولات آسماني، ايمن سازي و نوسازي و لايروبي مسيل هاي چهارگانه كن، چيتگر، وردآورد و گرم دره و قنوات موجود در شمال غرب تهران انجام شد. همچنين به منظور هدايت بخشي از آبهاي سطحي به قنوات، ۳۰ حلقه چاه جذبي حفر شدند.
وي همچنين افزود: طرح ضربتي پاكسازي و رفت و روب معابر عمومي ب ه مورد اجرا درآمده است و از اين رو از شهروندان درخواست شده است از ريختن زباله و نخاله هاي ساختماني در حاشيه معابر امتناع ورزند.

نرخ عوارض مازاد تراكم
007563.jpg
مهندس مسعود زريبافان با بيان اينكه ملاك عمل و دريافت عوارض مازاد تراكم در تهران، مصوبه سال ۸۲ شوراي شهر خواهد بود، افزود: نرخ عوارض اراضي و املاك بلااستفاده و متروكه شهري نيز بر اساس مصوبه شورا در بهمن ۸۲ برابر ۲۰ درصد قيمت منطقه اي به ازاي هر متر مربع بوده و با هدف تثبيت قيمت ها امسال افزايش نمي يابد.
به گفته عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران همچنين واحدهاي مسكوني خالي نيز مشمول عوارض ۲۰ درصدي قيمت منطقه اي هستند. وي در پاسخ به اينكه چرا دريافت عوارض از واحدهاي مسكوني خالي تأثيري در كاهش و تعيين تكليف اين واحدها ندارد، تصريح كرد: مالكان اين واحدها براي خريد و فروش و يا تغيير كاربري مجبور به مراجعه به شهرداري هستند لذا در همان زمان عوارض محاسبه مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |