دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۹ - Nov 14, 2005
حمايت دبيركل سازمان ملل از طرح آشتي ملي در عراق
007572.jpg
كوفي عنان در اولين ديدارش از بغداد از زمان حمله آمريكا به عراق در سال ۲۰۰۳ ، اتحاد ملي را در اين كشور كه درگير حملات مرگبار مهاجمان است، خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديدار يك روزه كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل متحد از عراق تحت تدابير شديد امنيتي و هم زمان با انفجار خودرو در بغداد و پس از سفر كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا به اين كشور صورت گرفت.وي در يك كنفرانس خبري مشترك با ابراهيم جعفري، نخست وزير عراق از كنفرانس آشتي ملي كه قرار است در مصر برگزار شود حمايت كرد و از تمامي  جناح ها خواست به روند اصلاحات سياسي بپيوندند.
ابراهيم جعفري نيز هشدار داد كه دولتش هرگز نمي پذيرد كه اين كنفرانس به سكويي براي تروريسم و مقام هاي عالي رتبه حزب بعث رژيم سابق تبديل شود.جلسه مقدماتي براي اين كنفرانس قرار است شنبه آينده در قاهره برگزار شود.درهمين حال جلال  طالباني  رئيس  جمهوري  عراق  ديروز در مصاحبه اي  خروج  يك باره  و فوري  نيروهاي  ائتلاف  از كشورش  را مصيبت  بار خواند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، وي  هشدار داد اين  اقدام  به  جنگ  داخلي  منجر خواهد شد كه  پيامدها و عواقب  مخرب  و زيانباري  براي  منطقه خاورميانه  بزرگ  به  همراه  خواهد داشت .
طالباني  تأكيد كرد عراقي ها خواستار ماندن  و اقامت  نامحدود سربازان خارجي  نيستند و نيروهاي  عراقي  بايد تا پايان  سال  آينده  خود را براي جايگزيني  نيروهاي  انگليسي  در جنوب  آماده  كنند.
وي  در گفت وگو با تلويزيون  آي  تي  وي  انگليس  افزود كه  خروج  فوري  به نوعي  جنگ  داخلي  منجر خواهد شد و ما آنچه  را كه  براي  رهايي  عراق  از بدترين نوع  ديكتاتوري  انجام  داده ايم ، از دست  خواهيم  داد.
مرحله نهايي عمليات پرده آهنين
ارتش آمريكا اعلام كرد، عمليات پرده آهنين كه از يك هفته پيش با شركت نيروهاي آمريكايي و عراقي در مرز عراق و سوريه آغاز شده بود، در منطقه مرزي «كرابله» وارد مرحله نهايي خود شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، ارتش آمريكا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، عمليات پاكسازي منطقه مرزي كرابله وارد مرحله نهايي خود شد.
ارتش آمريكا هفته گذشته با انتشار بيانيه اي اعلام كرده بود، دو هزار و ۵۰۰ تفنگدار دريايي و سرباز آمريكايي از واحدهاي رزمي و يك هزار سرباز عراقي از پنجم نوامبر عملياتي را با نام پرده آهنين در استان الانبار واقع در غرب عراق آغاز كردند.
دستگيري ۴۰۰ نفر در بعقوبه
درپي عمليات نيروهاي ويژه پليس عراق در بعقوبه حدود ۴۰۰ نفر مظنون دستگير شدند.
به گزارش تلويزيون عراق اين افراد براساس اطلاعات مهمي كه شهروندان دراختيار پليس قرار دادند دستگير شدند. در ميان دستگيرشدگان معاون شهردار، اعضاي شوراي شهر بعقوبه و يك رييس دانشكده نيز وجود دارد.
در شرق شهر كوك نيز نيروهاي امنيتي عراق يك گور دسته جمعي كشف كردند. اجساد ۲۷ نفر در اين گور كشف شد كه چشمان و دست هاي آ نها بسته شده بود و  آثار گلوله در برخي از اجساد مشاهده مي شود. در شهر قائم نيز گوري با ۵۴ جسد كشف شد كه در ميان آنها تعدادي زن و كودك نيز مشاهده مي شود.
ديروز همچنين بر اثر انفجار بمب در كركوك ۵ سرباز عراقي مجروح شدند و در جنوب بغداد نيز انفجار يك بمب منجر به كشته شدن يك عراقي شد.
آزادي ۱۸۲ زنداني از ابو غريب
كميته  چهار جانبه  وزارت  دادگستري  عراق  دستور آزادي  ۱۸۲ نفر را كه  در زندان  ابوغريب  زنداني  بودند، صادر كرد.
روزنامه  الصباح  نوشت  اين  افراد روز گذشته پس  از آنكه  هيچ  مدركي  دال  بر دست  داشتن  آنها در عمليات تروريستي  به  دست  نيامد، تبرئه  و آزاد شدند.
قرار است  تعداد ديگري  از زندانيان  كه  جرم  آنها به  اثبات  نرسيده  است  در روزهاي  آينده  آزاد شوند.
وزير دفاع عراق سوريه را تهديد كرد
وزير دفاع  عراق  از سوريه  كه  به  شبه نظاميان  اجازه مي دهد براي  حمله  به  عراق  در خاكش  آموزش  ببينند انتقاد كرد و هشدار داد اگر آتشفشان  عراق  فوران  كند پايتخت  هيچ  كشور عرب  درامان  نخواهد بود.به  گزارش  آسوشيتدپرس  از امان  سعدون  الدليمي  كه  پس  از بمب گذاري هاي  روز چهارشنبه  در امان  به  اردن  سفر كرده  است  پس  از ديدار با عدنان  بدران  نخست  وزير اين  كشور گفت  ما بيش  از ۴۵۰ بازداشتي  داريم  كه  براي  آموزش  از كشورهاي  مختلف  عرب  و اسلامي  به  سوريه  آمده  و پس  از آموزش  براي  ويراني  و كشتار وارد عراق  شده اند.

واكنش ها به نتايج انتخابات پارلماني مصر
ايرنا: شوراي  ملي  حقوق  بشر در مصر بر لزوم  تحقيق  پيرامون  هزينه هاي  گزاف  در مرحله  اول  انتخابات  پارلماني  اين  كشور، تأكيد كرد.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر، اين  شورا كه  توسط دولت  مصر تشكيل  شده ، اعلام  كرد: در دور نخست  مرحله  اول  انتخابات  پارلماني مصر، اموال  بسيار زيادي  هزينه  شده  كه  بايد درباره  آن تحقيقات  كاملي  انجام شود.
از سوي  ديگر، ۴۰ نفر از نامزدهاي گروه  اخوان  المسلمين  ونامزدهاي مستقل ، در ارتباط با نتايج  انتخابات ، شكايت هايي  را به  مسئولان  ذيربط تسليم كردند و خواستار ابطال  نتايج  انتخابات  شدند.
الجزيره  در اين  زمينه  گفت : در ادامه  واكنش ها نسبت  به  اولين  دور از انتخابات  پارلماني  مصر، گروه  اخوان  المسلمين  كه  از نخستين  لحظات  شروع انتخابات ، نسبت  به  حفظ بي طرفي  و سلامت  انتخابات  ابراز ترديد كرده  بود بر حملات  خود عليه  دولت  مصر افزود و دولت  را به  دخالت  مستقيم  به  نفع  نامزدهاي حزب  حاكم  و بر عليه  نامزدهاي  اخوان  متهم  كرد.

قريع: اسرائيل طرف درگيري است نه شريك صلح
007578.jpg
ايسنا: نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين به طور بي سابقه اي رژيم صهيونيستي را متهم به شريك درگيري ها دانست و نه شريك صلح.
به گزارش روزنامه الرياض - چاپ عربستان _ وي طي سخنراني در گردهمايي تحت عنوان بيت المقدس؛ كليد صلح و آزادي اظهار داشت: تبليغات اسرائيل در راستاي طرح هاي يهودي سازي بيت المقدس و الحاق آن به اسرائيل، تنها به منظور محدود كردن فلسطيني ها است.
قريع افزود: اسرائيل سعي دارد از اين طريق نااميدي و ياس را گسترش دهد و حمايت ما را از بيت المقدس و تلاش ما براي از سرگيري روند صلح، تضعيف سازد.
قريع ادامه داد: اگر اسرائيل زرادخانه هاي نظامي اش و راه حل جنگ را در نظر دارد، ما نيز كليد صلح كه هر كس نمي تواند آن را داشته باشد در اختيار داريم.

مهلت ۱۰ روزه مليس به سوريه
كميسيون تحقيق ترور رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان به سوريه ۱۰روز فرصت داد درمورد بازجويي از شش مقام امنيتي اين كشور مظنون به دست داشتن در ترور حريري تصميم گيري كند.
دولت سوريه روز شنبه با درخواست كميسيون براي بازجويي از برخي مقام هاي دولتي اين كشور در لبنان مخالفت كرده بود.
سوريه پيشنهاد كرده بود، مقام هاي مذكور در چند مكان ديگر از جمله قاهره، وين و ژنو به سوالات كميته تحقيق پاسخ دهند.دتلف مليس رئيس كميسيون تحقيقات از سازمان ملل خواست از شش نيروي امنيتي و اطلاعاتي سوريه از جمله آصف شوكت داماد بشار اسد رئيس جمهوري اين كشور در خاك لبنان بازجويي كند.روزنامه اماراتي الخليج به نقل از منابع مطلع بر كار كميسيون تحقيق بين المللي در ترور رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان نوشت: «دتلف مليس قاضي آلماني و رئيس كميته تحقيق بين المللي به دولت سوريه ۱۰روز فرصت داده تا درمورد درخواست اين كميته براي بازجويي از شش مقام مسئول امنيتي اين كشور تصميم گيري كند.»
فاروق الشرع وزير امور خارجه سوريه روز گذشته با بازجويي از مقام هاي سوري در خاك بيروت مخالفت كرده و دليل آن را حفظ ثبات و تماميت ارضي لبنان دانسته بود.به گفته اين منابع، در صورتي كه در اين مدت تعيين شده سوريه واكنشي از خود نشان ندهد، مليس طي گزارشي اجرايي به شوراي امنيت در آن به عدم همكاري دمشق با اين كميته تأكيد خواهد كرد.

الظواهري: ملكه انگليس دشمن سرسخت جهان اسلام است
فارس: ايمن الظواهري، مرد شماره دو القاعده در يك نوار ويدئويي اليزابت دوم، ملكه انگلستان را از دشمنان اصلي جهان اسلام دانست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، ظواهري در يك نوار ويديويي ۲۷ دقيقه اي كه در اختيار هفته نامه ساندي تايمز قرار گرفت، مسئوليت انفجارهاي هفتم ژوئيه لندن را كه منجر به كشته شدن ۵۶ تن شد، بر عهده گرفته است. سرويس امنيت داخلي انگليس پس از اظهارات ظواهري، به گارد حفاظتي ملكه انگليس نسبت به اين مساله هشدار دادند.

علي اف: در جمهوري آذربايجان فرصتي براي انقلاب نيست
فارس: رئيس جمهوري آذربايجان اعلام كرد، فرصتهاي انقلاب در اين كشور از بين رفته و تجربه دو سال گذشته جمهوري هاي سابق شوروي در آن تكرار نخواهد شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از باكو، الهام علي اف در سخناني كه از رسانه هاي اين كشور پخش شد، گفت : احتمال وقوع انقلاب در آذربايجان به صفر رسيده و هيچ فرصتي براي اين كار باقي نمانده است.آذربايجان يك شنبه هفته پيش شاهد برگزاري انتخابات پارلماني بود و ناظران غربي از تقلباتي گسترده در جريان برگزاري آن خبر دادند.در اين انتخابات حزب يني آذربايجان كه بر اين كشور حاكم است به پيروزي رسيد، اما مخالفان دولت خواستار لغو نتايج آن شدند و مردم را به برگزاري تظاهراتي گسترده مانند آنچه در انقلاب نارنجي اوكراين روي داد و به سرنگوني دولت طرفدار روسيه در اين كشور و تغيير دولت در گرجستان و قرقيزستان انجاميد، دعوت كردند.

ملك عبدالله دوم:
عوامل انفجارهاي اردن از سوريه و عراق آمده بودند
007575.jpg
ايسنا: ملك عبدالله دوم تأكيد كرد: منطق اين گونه حكم مي كند كه عاملان انفجارهاي امان ازعراق و سوريه به اردن وارد شده اند.ملك عبدالله در گفت وگو با شبكه سي.ان.ان آمريكا درخصوص احتمال ورود عاملان انتحاري انفجارهاي اخير در امان از سوريه اظهار داشت: دو احتمال منطقي وجود دارد: يكي ورود آنها از مرز هاي سوريه و ديگري از مرزهاي عراق.وي هم چنين خاطرنشان كرد: اگر اين اقدامات عليه سياست هاي اردن بود؛ چرا به هتل ها حمله كرده و مردم بي گناه را كشتند، به همين دليل اين موضوع ثابت مي كند كه تروريست ها به مردم اردن حمله كردند؛ نه سياست هاي اردن.

سفر بوش به شرق دور از امروز آغاز مي شود
ايسنا: جورج بوش امروز با اميد به دستيابي به توافق هاي مثمر ثمري در حوزه هاي اقتصادي و حقوق بشر با چين و استفاده از نشست منطقه اي در كره جنوبي در راستاي مبارزه با آنفلوآنزاي مرغي، به شرق دور سفر مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه،بوش امروز واشنگتن را به مقصد آلاسكا ترك مي كند و پس از توقف كوتاهي در آلاسكا به ژاپن خواهد رفت، سپس در نشست آسيا پاسيفيك (اپك) كه در كره جنوبي برگزار خواهد شد، شركت مي كند. پس از آن به چين مي رود و دست آخر هم اولين ديدار خود را از مغولستان انجام مي دهد.

سازماندهي دوباره القاعده در افغانستان
واحد مركزي خبر: شبكه القاعده با تعيين فرماندهان جديد نظامي در افغانستان، نيروهاي خود را در اين كشور سازماندهي مي كند.روزنامه غيردولتي چراغ در صفحه انگليسي شماره ديروز خود نوشت، شبكه القاعده خالد حبيب و عبدالهادي عراقي را به عنوان فرماندهان نيروهاي خود در جنوب غرب و جنوب شرق افغانستان تعيين كرده است.به نوشته اين روزنامه، القاعده پس از آن كه نيروهاي خود را در عراق سازماندهي كرد متوجه افغانستان شده است.

تركيب قومي و سياسي پارلمان افغانستان
كميسيون انتخاب افغانستان ديروز با انتشار يك بيانيه مطبوعاتي نتايج نهايي شمارش آراي انتخابات پارلماني اين كشور را پس از ۸ هفته اعلام كرد.
از۲۴۹ كرسي پارلماني، ۱۰۹ كرسي آن به قوم پشتون و مابقي به اقوام تاجيك، هزاره، ازبك و ساير اقوام تعلق گرفته است.
نزديك به نيمي از نمايندگان راه يافته به مجلس به مجاهدين وابسته اند كه ۱۳ درصد اين افراد را شيعيان تشكيل داده و مابقي نيز حنفي مذهبي هستند.
در انتخابات پارلماني و شوراهاي ولايتي افغانستان كه ۲۷ شهريور سال جاري برگزار شد، پنج هزار و ۸۰۰ نامزد براي كسب ۲۴۹ كرسي پارلماني و ۴۲۰ كرسي شوراهاي ولايتي با يكديگر رقابت كردند. افغانستان داراي ۳۴ ولايت با جمعيتي حدود ۲۵ ميليون نفر است.
با اعلام نتايج نهايي انتخابات پارلماني افغانستان تعدادي از نامزدهاي شكست خورده اين انتخابات در كابل پايتخت اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش ايرنا از كابل، اعتراض كنندگان كه تعداد آنان به صدها نفر مي رسيد، دولت و كميسيون انتخابات افغانستان را متهم كردند كه به نفع افراد خاص تقلب كرده و باعث شكست اين افراد در انتخابات پارلماني شده اند.
آنان عنوان كردند كه عليه دولت و كميسيون انتخابات افغانستان به دادگاه هاي بين المللي شكايت خواهند كرد.
چندي قبل نيز كميسيون انتخابات افغانستان ۵۰ تن از كارمندان خود را به اتهام دست داشتن در جعل و تقلب در جريان انتخابات پارلماني اين كشور از كار بركنار كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |