دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۹ - Nov 14, 2005
براساس طرح پيشنهادي نمايندگان براي اصلاح قانون انتخابات:
سن رأي دهندگان انتخابات ۱۸ سال
و حداقل مدرك نمايندگي ليسانس خواهد بود
حاشيه 
* كميته ساماندهي اقتصاد به منظور بررسي و رسيدگي به مشكلات بورس اوراق بهادار در كميسيون اقتصادي مجلس تشكيل شد. اين كميته امروز در محل اين كميسيون تشكيل جلسه خواهد داد.
* رئيس كل و دادستان ديوان محاسبات امروز در محل كميسيون تلفيق مجلس در خصوص نحوه نظارت بر عملكرد بودجه سال ۸۴ كل كشور با نمايندگان ديدار خواهد كرد.
* در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس شنيده شد، طرح استيضاح وزير راه و ترابري در حال جمع آوري امضا در مجلس است و تاكنون بيش از ۳۰ نماينده آن را امضا كرده اند و كار جمع آوري امضا همچنان ادامه دارد.
* حميدرضا حاجي بابايي روز گذشته در جمع خبرنگاران پارلماني گفت: وزير پيشنهادي نفت، اين هفته قطعاً بايد معرفي شود.
* كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت كه مجلس قصد دارد براي تهيه و تنظيم گزارش وضعيت حقوق بشر در غرب، كميته حقوق بشر تشكيل دهد.
گروه سياسي: با هدف ساماندهي انتخابات و عادلانه شدن نظام انتخاباتي و تعيين مرجع پاسخگويي به شكايات داوطلبان، قانون انتخابات از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اصلاح خواهد شد.
اين طرح كه از سوي هيات رئيسه مجلس اعلام وصول گرديد، با امضاي بيش از ۸۰ نماينده ارائه شده و در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در دست بررسي است.
اهداف و دلايل اين طرح، ساماندهي انتخابات كشور (نظام انتخاباتي، تنوع و تكثر انتخابات، ثبات قانون)، عادلانه شدن نظام انتخاباتي و ايجاد فرصت هاي عادلانه برابر براي همه آحاد ملت، شفاف نمودن حدود نظارت، ساماندهي حوزه هاي انتخاباتي، ساماندهي مرجع اجرايي انتخابات شهرستان، مرجع شكايات و پاسخگويي براي داوطلبين، نوين سازي شيوه هاي اخذ راي، شمارش آراء، استاندارد كردن صندوق هاي اخذ راي و افزايش كارآمدي مجلس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي عنوان شده است.
براساس اين طرح طبق انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي در حوزه هاي فاقد نماينده همزمان با يكي از انتخابات رياست جمهوري، شوراهاي اسلامي و يا مجلس خبرگان رهبري انجام خواهد شد.
طبق يكي از اصلاحات قانون مذكور نيز كميسيون انتخابات مركب از يك نماينده از طرف رئيس مجلس، يك نماينده از طرف رياست قوه قضائيه و يك نماينده از طرف رئيس جمهور به رياست دادستان كل كشور به جاي انتخابات وزارت كشور مسئوليت اجراي انتخابات (مجلس، شوراها، خبرگان رهبري، همه پرسي و...) را به عهده دارند.
دو فوريت تعيين سقف انتشار
اوراق مشاركت توسط بانك مركزي تصويب شد
در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي همچنين دو فوريت لايحه تعيين سقف انتشار اوراق مشاركت توسط بانك مركزي تا پايان سال جاري با راي ۱۶۷ نماينده به تصويب رسيد.
دولت لايحه خود را با هدف سهيم نمودن مردم در تامين منابع لازم جهت انجام طرحها و پروژه ها و سود ناشي از آن و به منظور جمع آوري نقدينگي موجود و كنترل تورم و با توجه به تصميم هيات عامل بانك مركزي مبني بر واگذاري نقدينگي جمع آوري شده به بانكهاي عامل جهت مشاركت در سرمايه گذاري بلندمدت و از بين رفتن شبهه ربوي بودن تقديم مجلس كرده است.
محمدرضا باهنر به عنوان موافق گفت: اگر اين لايحه تصويب نشود، هر يك ريال پول قدرتمند ۷۵/۴ ريال به نقدينگي جامعه افزوده مي گردد. نقدينگي امروز كشور ۷۶۰ هزار ميليارد تومان است در حالي كه قبل از انقلاب ۲۵۰۰ ميليارد تومان بوده است و امروز نسبت به ۲۷ سال گذشته نقدينگي كشور ۳۰۰ برابر گرديده است.
باهنر تاكيد كرد: اگر اين لايحه تصويب نشود و بانك مركزي نتواند ۲۰ هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت خود را منتشر سازد ۵/۱۱ درصد افزايش نقدينگي خواهيم داشت به طوري كه به دنبال آن تورم ۱۰درصد افزايش پيدا خواهد كرد.
همچنين حسن سليماني و اسماعيل گرامي مقدم در مخالفت با لايحه مزبور سخن گفتند. در صورت تصويب نهايي لايحه مذكور به بانك مركزي جمهوري اسلامي اجازه داده مي شود تا پايان سال ۸۴ تا سقف پانزده هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت منتشر نمايد. ميزان انتشار اوراق و تقويم زماني انتشار در هر مرحله به تصويب شوراي پول و اعتبار خواهد رسيد.
در ادامه بررسي لايحه مزبور يكي از نمايندگان پيشنهاد كفايت مذاكرات را مطرح كرد كه به دليل حساسيت موضوع به تصويب نرسيد.علت اصلي مخالفت نمايندگان با بخشي از لايحه اين است كه به دولت اجازه مي دهد مبلغ ارزي معادل ۲۶ هزار و ۷۴۴ ميليارد ريال ارز ارقام مذكور در جداول شماره ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه را بابت يارانه واردات بنزين اختصاص مي دهد. همچنين افزايش مصرف گرايي و عدم تعيين مخالفت اجرايي براي كارت هوشمند خريد بنزين از ديگر دلايل مخالفت نمايندگان عنوان گرديد.پيش از طرح اين لايحه تعدادي از نمايندگان تقاضاي رسيدگي خارج از نوبت طرح اجراي لغو تعليق داوطلبانه پروتكل الحاقي را ارائه كردند كه مجلس به آن راي مثبت نداد.

در آستانه اجلاس شوراي حكام صورت گرفت
افزايش جنجال تبليغاتي آمريكا عليه پرونده هسته اي ايران
گروه سياسي: با افزايش تحركات ديپلماتيك ايران براي همراه كردن اعضاي شوراي حكام در اجلاس آتي آن موج جديد تبليغات رواني آمريكا نيز ابعاد گسترده تري پيدا كرده است. در ادعايي تازه آمريكا مدعي شد كه منابع رسمي اطلاعاتي آن كشور لپ  تاپ دزديده شده اي از ايران به مديران آژانس بين المللي انرژي اتمي تحويل دادند كه حاوي طرح هاي هسته اي است و آن را نشانه اي مي دانند كه ثابت مي كند ايران به طور مخفيانه درپي تسليحات هسته اي است.
روزنامه نيويورك تايمزادعا كرد: تحويل اين كامپيوتر كه در نيمه ماه جولاي (اواخر تير) و در وين صورت گرفت، با ارائه هزاران صفحه اسنادي بود كه آمريكايي ها از آن استخراج كرده بودند و آن را دليلي مي دانستند كه ثابت مي كرد ايران سالهاست در پي تسليحات اتمي و كلاهك هاي هسته اي است.
به نوشته نيويورك تايمز، البته اين در حالي است كه آمريكا تصديق مي كند اين اسناد نشان نمي دهد ايران در حال حاضر داراي بمب اتمي است اما آنان مدعي شدند اسناد مذكور نشان مي دهد ايران قصد دارد كلاهك هاي هسته اي توليد كند و با استفاده آنها بر روي موشك هاي شهاب، اسرائيل را هدف قراردهد.اين روزنامه نوشت: ارائه اين اسناد به منابع رسمي آژانس بين المللي انرژي اتمي و محمد البرادعي مدير كل اين آژانس بخشي از تلاش هاي آمريكا براي فشار بر ايران محسوب مي شود.
در همين رابطه سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در واكنش به خبر روز گذشته روزنامه نيويورك تايمز بدون رد يا تكذيب دريافت لپ تاپ حاوي اطلاعات هسته اي ايران از آمريكا اعلام كرد: سياست هاي آژانس اجازه نمي دهد در اين زمينه اظهارنظر كنيم.
مليسا فلمينگ درباره جنجال تازه روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز اظهار داشت: به خوبي از اين خبر كه روزنامه نيويورك تايمز در شماره روز شنبه منتشر كرده مطلع هستم اما نمي توانم درباره آن هيچ گونه اظهارنظري داشته باشم.
حميدرضا آصفي درخصوص اين ادعاي آمريكاييان تصريح كرد: اين شايعه نيز يك سناريوسازي بي ارزش است. وي تأكيد كرد: ما كارهاي محرمانه خود را از طريق لپ تاپ انجام نمي دهيم و دستگاه تلكس داريم و اين نيز يك سناريوي ناشيانه است كه در آستانه اجلاس شوراي حكام مطرح شده و قبلا نيز از اين گونه ادعاهاي بي اساس مطرح شده بود كه باعث تفريح ما شد.
تهران در روزهاي اخير به كانون رفت و آمدهاي ديپلماتيك تبديل شده است. سفر تروئيكاي عدم تعهد و مذاكرات سه كشور آفريقاي جنوبي، مالزي و كوبا با مقامات كشورمان در حالي صورت گرفت كه ايگور ايوانف دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه نيز در سفري به تهران به رايزني گسترده با مسئولان ارشد پرونده هسته اي و مقامات بلندپايه كشورمان مي پردازد. مذاكرات و نشست هاي متعدد دو طرف ايران و روسيه از آنجا اهميت مي يابد كه اجلاس نوامبر شوراي حكام نزديك مي شود. اجلاسي كه بار ديگر موضوع فعاليت هاي صلح آميز كشورمان به بحث گذاشته مي شود و درخصوص آن تصميم گيري مي شود. بعد ديگر اهميت سفر ايوانف به تهران موضع خصمانه آمريكا عليه فعاليت هاي صلح آميز كشورمان است. آمريكا كه تاكنون تلاش هايش براي متقاعد ساختن مسكو جهت افزايش فشار بر جمهوري اسلامي ايران ناكام مانده است و از سوي ديگر در ديدار اخير رايس با همتاي روسي اش نتوانست اين كشور را در همراهي با سياست هاي واشنگتن همسو سازد، ديدارهاي نماينده كرملين با مقامات ايراني را به دقت دنبال مي كند. كاخ سفيد در رايزني هاي ديپلماتيك فشرده سعي دارد تا پيش از اجلاس نوامبر شوراي حكام نظر مساعد اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل را براي ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت جلب كند و نظر روسيه به عنوان شريك اصلي پروژه هاي هسته اي ايران و عضوي از شوراي امنيت كه مي تواند با استفاده از حق وتو مانع تحقق اهداف آمريكا براي تحريم ايران باشد بسيار حائز اهميت است. سفر ايوانف درحالي صورت گرفت كه پيش از اين رسانه ها از ارائه طرحي خبر داده بودند كه براساس آن غني سازي در خاك آن كشور انجام شود اما ايوانف ارائه چنين پيشنهادي را از سوي روسيه رد كرد. در عين حال علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت كه براي ايران غني سازي در خاك خود اهميت دارد. روز گذشته ايوانف در ادامه ديدارهايش با مقامات جمهوري اسلامي ايران در ديدار با متكي تصريح كرد: روسيه برحق ايران در دسترسي به فناوري صلح آميز پافشاري مي كند و تلاش دارد كه از پيچيده ترشدن اين موضوع جلوگيري كند.

آصفي: غني سازي بايد در خاك ايران صورت بگيرد
گروه سياسي: سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تأكيد كرد كه ايران خواهان انجام غني سازي در خاك خود است، اما اين بدان معنا نيست كه طرحي مبني بر انجام غني سازي در خارج از ايران مطرح شده باشد.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان كه روز گذشته در جلسه هفتگي اش با خبرنگاران داخلي و خارجي سخن مي گفت، در ارتباط با اين كه آيا طي سفر ايگور ايوانف، دبير شوراي امنيت ملي روسيه به تهران، طرحي از جانب روسيه به كشورمان ارايه شده است؟ اظهار داشت: تا جايي كه اطلاع دارم تاكنون بحث چنين طرحي مطرح نشده است.
وي درخصوص ادامه ناآرامي ها در فرانسه افزود: ما اميدواريم كه ناآرامي ها در فرانسه هر چه سريع تر به پايان رسد و در روزهاي گذشته با سفير فرانسه هم صحبت هايي را داشتيم و ايشان را به وزارت خارجه دعوت كرديم و نگراني هاي مان را مطرح كرديم.وي با اشاره به اجلاس چهارجانبه اخير وزير امور خارجه كشورمان با تروئيكاي عدم تعهد خاطرنشان كرد: همين اجلاس اخيري كه بين تروئيكاي عدم تعهد و ما برگزار شد، اقدامي بسيار مهم و ابتكاري ارزنده توسط وزارت خارجه بود كه هيات هاي شركت كننده در آن نيز خيلي آماده در اين جلسات شركت كردند.
آصفي همچنين گفت: ما مذاكراتي جدي را داشتيم و شش دوره مذاكره كارشناسي و همچنين دو دوره مذاكره در سطح وزرا داشتيم.يعني علاوه بر مذاكره با آقاي لاريجاني دو دوره مذاكره با وزير خارجه انجام شد و در نهايت با هم فكري و همكاري همه طرف ها، بيانيه بسيار مهمي صادر شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاري در ارتباط با اظهارات اخير وزير اطلاعات مبني بر اثبات نقش داشتن انگليس در وقايع اهواز، گفت: من چنين اظهارنظري نديدم، به هر حال گزارش هاي اوليه اي داريم كه اين انفجارات و اقدامات از بيرون هدايت شده و منشاء خارجي داشته اند.آصفي افزود: درمورد انگليس كه به عنوان مورد خاص مطرح كرديد، البته پيام هايي رد و بدل شده و ما نگراني خودمان را از اين مساله به طرف انگليسي اعلام كرديم و اين موضوع همچنان در كانال ديپلماتيك بين ما و انگليسي ها در جريان و اقدام است و به هر حال به انگليسي ها توجه داده ايم كه بايد مراقب باشند و از تكرار حوادثي كه آنها را درمورد ظن و اتهام قرار مي دهد، جداً پرهيز كنند.

رئيس جمهور در ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه:
ملت ايران زير بار تحميل و خواست
قدرت هاي سلطه گر نخواهد رفت
ايسنا : محمود احمدي نژاد در ديدار ايگورايوانف، دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از ارجاع پرونده هسته اي خود به شوراي امنيت استقبال نمي كند، اما ملت ايران زير بار تحميل خواست قدرت هاي سلطه گر نخواهد رفت.رئيس جمهور با اشاره به سابقه تاريخي مناسبات، موقعيت ويژه جغرافيايي و استعداد ها و ظرفيت هاي موجود، گفت: تهران خواهان گسترش روابط با مسكو در همه زمينه هاست و از برنامه هاي بلند مدت كه تامين كننده منافع طرفين باشد، حمايت مي كند.
احمدي نژاد اقتدار روسيه و ايران را به نفع دو كشور دانست و از نظر مثبت روسيه نسبت به عضويت ايران در پيمان شانگهاي به عنوان عضو ناظر و نيز تلاش در جلوگيري از قطعنامه كشورهاي اروپايي عليه پرونده هسته اي ايران در نشست شوراي حكام قدرداني كرد.رئيس جمهور وضعيت ايران در شوراي حكام را مستحكم تر از گذشته ارزيابي كرد و هياهو و تبليغات كشور هاي غربي عليه ايران را كاملا سياسي و فاقد پشتوانه هاي حقوقي و قانوني خواند.
احمدي نژاد ادامه داد: ايران در زمينه فعاليت هاي مرتبط با نفت و گاز هيچ محدوديتي براي همكاري هاي خود با روسيه قايل نيست و همچنين از رايزني و مذاكره به منظور ايجاد امنيت و صلح در درياي خزر، عراق و افغانستان و خاورميانه استقبال مي كند.دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه نيز در اين ديدار با اشاره به روابط رو به گسترش دو كشور در عرصه هاي تجاري، علمي و فناوري از هماهنگي تهران _ مسكو در مجامع بين المللي ابراز خرسندي كرد و گفت: روسيه از حضور ايران به عنوان عضو ناظر در اجلاس شانگهاي استقبال مي كند و خواهان تدوين برنامه هاي بلند مدت براي توسعه روابط اقتصادي است.

امروز گردهمايي استانداران سراسر كشور برگزار مي شود
ايسنا: گردهمايي استانداران سراسر كشور امروز با حضور رئيس جمهور در سالن جلسات وزارت كشور برگزار مي شود.
گردهمايي يك روزه استانداران سراسر كشور صبح دوشنبه با سخنراني وزير كشور آغاز مي شود.در اين گردهمايي، كه با حضور احمدي نژاد رئيس جمهور برگزار مي شود، استانداران سراسر كشور ضمن ملاقات با رئيس جمهور نقطه نظرات خود را با وي در ميان خواهند گذاشت.
همچنين در اين گردهمايي معاونان برنامه ريزي و پشتيباني، هماهنگي امور عمراني، امنيتي و انتظامي، سياسي، اجتماعي، بين الملل و حقوقي و امور مجلس وزارت كشور به اعلام برنامه ها و ماموريت هاي حوزه  كاري خود مي پردازند.اين نخستين گردهمايي استانداران سراسر كشور پس از تصدي دولت نهم است.

فرمانده نيروي دريايي ارتش:
براي هر مأموريتي آمادگي دفاعي داريم
ايرنا: فرمانده  نيروي  دريايي  ارتش  جمهوري  اسلامي ، در آيين  صبحگاه  نظامي  اين  نيرو، تأكيد كرد: تمام  امور نظامي در نداجا با بهره گيري  از توليدات  علمي اين  نيرو پيش  مي روند و براي  هر ماموريتي  آمادگي  دفاعي  داريم .
مراسم  صبحگاه  نظامي  اين  نيرو با حضور اميران ، فرماندهان ، كاركنان  و ناويان  نيروي دريايي  برگزار شد.
در اين  مراسم ، امير سجاد كوچكي  در سخناني ، به  برپايي  رزمايش  بزرگ  و مشتركي  اشاره  كرد كه  بزودي  با مشاركت  نيروهاي  مسلح  جمهوري  اسلامي  ايران  در خليج  فارس  و درياي  عمان  برگزار مي شود.

متكي امروز به سوريه مي رود
مهر: منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان امروز براي ديدار و گفتگو با مقامات سوريه عازم اين كشور مي شود.
متكي در اين سفر با رئيس جمهور، نخست وزير و وزير امور خارجه سوريه ديدار خواهد كرد و درخصوص همكاري متقابل ايران با مقامات سوري بحث و بررسي صورت خواهد گرفت.

يك مقام بخش بازرسي آژانس:
دو ابهام گزارش البرادعي در باره
برنامه هسته اي ايران بر طرف شده است
مهر: از نظر فني براي بخش بازرسي آژانس هيچ ابهامي درمورد فعاليتهاي هسته اي ايران در تاسيسات اظهارشده يا مورد بازرسي قرار گرفته باقي نمانده است.
يك مقام بخش بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ضمن بيان اين مطلب افزود: از نظر همكاران و بازرسان بخش پادماني آژانس كه اخيرا نمونه برداري ها، مصاحبه ها و بازديدهايي از سايت هاي مورد درخواست آژانس داشته اند
و همچنين اسنادي كه ايراني ها اخيرا ارائه داده اند همه ابهامات موجود درخصوص گستره برنامه هاي ايران براي توليد سانتريفيوژ نوع p1 و p2 حل شده است.وي كه به شرط عدم افشاي نام خود سخن مي گفت در پاسخ به سئوالي درخصوص موضوع و ابهام دوم ذكر شده در آخرين گزارش البرادعي (دوم سپتامبر گذشته) يعني موضوع آلودگي باقيمانده افزود: اين مورد هم كاملا رفع ابهام شده و بويژه با تماس هايي كه آژانس بطور خصوصي با كشورهاي ثالث برقرار كرده مشخص شده است كه اظهارات ايران مبني بر منشاء خارجي داشتن آلودگي هاي مشاهده شده صحت دارد.اين مقام بخش بازرسي آژانس در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه با توجه به همكاريهاي اخير ايران گزارش البرادعي را چگونه پيش بيني مي كند گفت: مسئوليت من فقط ارائه يافته ها و گزارشات مستند فني است نه پيش بيني درمورد تحليل آقاي مديركل از آنها!وي در پايان اشاره كرد: بر اثر ۲۳ بار بازديد سرزده اي كه از تاسيسات مورد نظر آژانس صورت گرفته فعاليت غيرصلح آميزي مشاهده نشده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |