دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۹ - Nov 14, 2005
صفار هرندي اعلام كرد:
سياست هاي جديد وزارت ارشاد
در زمينه صدور مجوز كتاب و نشريه
007599.jpg
گروه علمي فرهنگي : وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح ديروز در نخستين نشست مطبوعاتي و راديوتلويزيوني خود به تشريح مهم ترين فعاليت ها و برنامه هاي آينده دولت در بخش فرهنگي كشور پرداخت.
در ابتداي اين نشست، محمد حسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارشي از سفر خود به بيرجند به همراه هيأت دولت در هفته گذشته ارايه داد و گفت: آشنايي با مشكلات مردم مناطق محروم از نزديك و به صورت ملموس اين فرصت را فراهم مي كند كه مسئولان كشور در نگاه به معضلات عيني تر و جدي تر وارد عمل شوند.
وي از تغيير نگرش در خدمت به مردم از موضع چاكري به جاي قيمومت، به عنوان يكي از بركات انتخابات سوم تير نام برد.
وزير ارشاد بخش قابل توجهي از مشكلات را معلول درست نديدن مسايل توسط دست اندركاران و مسئولان دانست و گفت: باكي نداشته باشيم كه سهم خود در اشتباهات را احصا كنيم و به آسيب شناسي فرهنگي رجوعي همگاني داشته باشيم. وي درباره زيرساخت هاي فرهنگي از جمله صنعت چاپ گفت: با وجودي كه اين صنعت سابقه طولاني در كشور دارد اما به دليل پراكندگي و عدم تمركز از رشد چشمگيري برخوردار نبوده است.
وزير ارشاد با بيان اين كه از ايده ايجاد كلني ها و شهرك هاي چاپ دفاع مي كنيم و حامي جدي اين ايده هستيم، افزود: سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين زمينه مي تواند به چنين آرماني كمك كند.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري درخصوص اختلاس در سازمان چاپ وانتشارات اين وزارتخانه اظهار داشت: متاسفانه آنچه در سازمان چاپ و انتشارات بر جاي مانده محيطي آشفته و پريشان با بدهي هاي سنگين و نيروهايي كه حتي اميد به آينده را هم از دست داده اند، است. عمده بودجه اي كه بايد در اختيار وزير باشد نيز در پنج ماه اول سال هزينه شده است.
صفار هرندي از نمايندگان مجلس خواست در تنظيم بودجه سال آينده به فرهنگ نگاه مصرفي نداشته باشند و افزود: اگر فرهنگ متعالي و متناسب با اين ملت مي خواهيم، اين بودجه براي رسيدگي به حوزه فرهنگ ناكافي است.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري ديگر درخصوص وجود اختلاف وي با مديرعامل جديد خبرگزاري ايرنا، گفت: نمي دانم انگيزه كساني كه به اين موضوع دامن مي زنند، چيست؟ ممكن است ما بر سر خيلي چيزها اختلاف سليقه داشته باشيم، انسان ها «آجر» كه نيستند، لذا هركدام داراي روح و دل اند و بساطي هم كه در حوزه فرهنگ پهن شده، نمي تواند بدون ملاحظات انساني باشد. بنا بر اين ابدا اين اختلاف سليقه ها تأثيري در رواني و سلامتي مجموعه هاي پيوسته به وجود نمي آورد و قطعاً حرف و حديث هايي از اين دست، به زودي جاي خود را به حرف هاي جدي تري خواهند داد.
صفارهرندي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرارسيدن ايام برگزاري هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران گفت: در پيشاني كار ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، امر كتاب و كتابخواني مورد عنايت است، پيش از اين، تلاشها متمركز بر توليد و نشر كتاب بوده، اما هدف اصلي نشر، تهيه كتاب توسط مخاطب و خواندن كتاب است كه متأسفانه اين بخش مورد غفلت قرار گرفته و ما شاهد وضعيت نه چندان مطلوبي در اين بخش هستيم، در همين راستا، امسال در برنامه هاي هفته كتاب، شاهد راه اندازي بخشي جديد با عنوان «تكريم كتابخوانان» خواهيم بود، ضمن اين كه از انجام پژوهشها و تحقيقات لازم در حوزه آسيب شناسي حوزه كتابخواني هم در تدارك فعاليت هاي ويژه اي هستيم.
وي به موضوع اهداي كمك يك ميليارد ريالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به وزارت آموزش و پرورش در برگزاري ده ها هزار نمايشگاه كتاب در مدارس كشور اشاره كرد و افزود: در هفته كتاب، در ۳۰ استان كشور، ۳۰ نمايشگاه بزرگ كتاب برپا مي شود. كتابداران، كتابخوانان و كتابفروشان نيز با مراجعه به نمايشگاه هاي كتاب از آخرين دستاوردهاي نشر آگاهي مي يابند. وي افزود: اعطاي يارانه به مطبوعات تابع نظام معقول توزيع يارانه است و به ميزان فعاليت نشريات و جايگاه آن ها، يارانه به آنها تعلق مي گيرد.
وي نقش مطبوعات در جهت دادن به افكارعمومي جامعه را غيرقابل انكار دانست و با ابراز تاسف از اين كه حوزه مخاطبان مطبوعات در خوش بينانه ترين  حالت تنها ۵/۳درصد حوزه هاي اجتماعي است، افزود: استقبال از فناوري هاي اينترنتي مانند سايت هاي اطلاع رساني و روزنامه هاي الكترونيكي يكي از علت هاي كاهش مخاطبان مطبوعات مكتوب است.صفارهرندي از راه اندازي خبرگزاري هاي غيردولتي در سال هاي اخير به عنوان پديده اي مبارك ياد كرد و بر حمايت و تقويت اين خبرگزاري ها تأكيد كرد.
وي درخصوص كمك معاونت فرهنگي وزارت ارشاد به انجمن ها و موسسه هاي فرهنگي گفت:كمك هاي اين معاونت تابع قواعد مشخصي است و سعي بر اين است كه به سمت يك نظام نامه روشن در كمك به انجمن ها و مؤسسه هاي فرهنگي پيش برويم. به هرميزان موسسه هاي فرهنگي مسير خدمت روشن تري به جامعه و مردم را در پيش بگيرند، كمك هاي وزارت ارشاد به آنها نيز افزايش مي يابد.
وي درخصوص واگذاري لپ تاپ به روزنامه نگاران گفت: انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران از اين عمل سلب مسئوليت و ابراز ناتواني كرده است. وزارت ارشاد از انجمن صنفي روزنامه نگاران خواسته است كه مدارك و اسامي روزنامه نگاران را در اختيار اين وزارتخانه قرار دهد كه متاسفانه هنوز اين كار انجام نشده است. وي ابراز اميدواري كرد قبل از پايان پاييز، مراحل اجرا و گردش امور اداري اين موضوع در رياست جمهوري طي و برعهده وزارت ارشاد گذاشته شود. صفارهرندي بابيان اين كه روند مميزي و نظارت بر چاپ و نشر كتاب تغييري نكرده است گفت: فرآيند و قواعد حاكم بر اين موضوع همان فرآيند قبلي است و تنها حفاظت از آزادي هاي مردم و حقوق عمومي در امر نشر مورد تأكيد است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درپاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا بين وزارت ارشاد و خبرگزاري جمهوري اسلامي درخصوص مديريت روزنامه ايران اختلاف هست، گفت: نمي دانم انگيزه كساني كه به اين موضوع دامن مي زنند، چيست؟ و بساط فرهنگ بساط ديكتاتوري نيست. وي اظهار داشت: بحث مديريت روزنامه ايران روال طبيعي خود را طي مي كند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره سينما گفت: متاسفانه بخشي از آن چه به نام سينماي ايران نشان داده مي شود، بازتاب هويت ايراني نيست و اين بي هويتي صرفا مختص سينما نيست حتي معماري شهرهاي ما متناسب با هويت بومي نيست. صفارهرندي افزود: سينما بايد بازتابنده هويت حقيقي ما به عنوان ايراني مسلمان، سرافراز و انقلابي باشد و اين شاخصه ها در دل خود عنصرمذهبي، ملي و هويت اخلاقي و تاريخي ما را در خود داشته باشد.
صفارهرندي همچنين وضعيت اكران فيلم را نامطلوب خواند وافزود: متاسفانه اكران توسط عده اي خاص در سينما هدايت و صرفا به فيلم هاي خاص بهاي بيشتري داده مي شود و آثار فرهنگي كمتر مجال نمايش مي يابند.
وي به سينماي دفاع مقدس به عنوان ارزشي ترين وجه عرصه فيلم سازي كشور اشاره كرد و گفت: مشكلات اين بخش بيشتر متوجه متوليان و دست اندركاران اين سينما است هرچند اگر اين مشكلات متوجه وزارت ارشاد باشد مي پذيريم و اصلاح مي كنيم.
صفارهرندي افزود: خوشبختانه با همكاري معاونت امور سينمايي و متوليان بيروني سينماي دفاع مقدس، جشنواره فيلم دفاع مقدس به هر قيمت در زمان اعلام شده (اوايل آذرماه) برگزار مي شود و غفلت ها و قصورهاي گذشته نبايد تكرار شود، حتي اگر به گلايه گذاري برخي دوستان منجر شود، مهمتر از جشنواره فيلم دفاع مقدس تقويت و شان اين نوع سينما است. وي همچنين به موضوع ممنوعيت استفاده از ماهواره كه به تازگي در محافل مطبوعاتي و به نقل از برخي مسئولان انتظامي مطرح شده، اشاره كرد و افزود: براي برخورد با ماهواره هيچ تصميم جديدي اتخاذ نشده، البته به اين معني نيست كه براي برخورد با ماهواره هيچ قانون و آيين نامه اي نداريم. دستورات قبلي به قوت خود باقي است. وزيرفرهنگ و ارشاداسلامي درمورد راه اندازي شبكه هاي تلويزيوني نيز گفت: قانون تصريح دارد راديو وتلويزيون در انحصار بخش دولتي است، اگر اين منع قانوني برداشته شود، باب اين بحث باز مي شود.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |