دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۹ - Nov 14, 2005
جشنواره اي به احترام سلامت و تندرستي
امكانات سلامتي ناعادلانه توزيع شده است
گروه اجتماعي، مريم غفاري: سلامت  در نگاه  مديريت  شهر تهران ، حالت  رفاه  كامل  جسمي ، رواني ، اجتماعي  و معنوي  است  و ارتقاي سطح سلامت شهروندان، محور فعاليت هاي شهرداري است.
محمدباقر قاليباف  شهردار تهران در پيام خود به نخستين جشنواره سلامت افزود: محافظت  از اين  موهبت  الهي ، فرايند كشف  و بكارگيري  همه  منابع  درون  جسم ، فكر، روح  خانواده ، اجتماع  و محيط  است .وي  اظهار داشت : حفظ  و ارتقاي  سلامت  شهروندان ، محور فعاليت هاي  شهرداري  تهران  است  و ارتقاي  فرهنگ  سلامت  مردم ، جلب  مشاركت  عمومي  و حفظ  سلامت  محيط  شهر، مهمترين  برنامه هاي  شهرداري  در اين  زمينه  مي باشد.
شهردار تهران  از ستاد شهر سالم ، فرهنگسراي  سلامت  و شركت  شهر سالم  به  عنوان  نهادهاي  وابسته  به  شهرداري  نام  برد كه  در امر فرهنگ سازي  و تامين  خدمات  فعاليت  دارند.قاليباف  در اين  پيام  از حوزه هاي  خدمات  شهري ، امور اجتماعي  و حمل  و نقل  و ترافيك  به  عنوان  بخش هايي  ياد كرد كه  در جهت  ايجاد محيطي  سالم  براي  شهروندان  تلاش  مي كنند.
به گزارش همشهري، نخستين جشنواره سلامت با هدف ارتقاي سطح سلامت شهروندان و توانمندسازي آنها در حفظ سلامت خود و جامعه در سالن هاي ۲۵ و ۲۶ محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز به كار كرد.
توانمندسازي مردم
در اين جشنواره كه به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مشاركت وزارت بهداشت و دستگاه هاي اجرايي ديگر برگزار شده است، شامل ۶ بخش كودكان، محيط زيست، پزشكي و پيشگيري، تربيت بدني و عرضه محصولات طبي است كه براي بازديدكنندگان نيز آزمايش سلامتي (چكاب كامل) به طور رايگان انجام مي شود.
عباس تقي زاده رئيس نخستين جشنواره سلامت تهران گفت: مسأله سلامت يك مسأله فرابخشي است و همه ارگان ها و سازمان ها وظيفه دارند در ارتقاي سطح سلامت جامعه تلاش كنند.وي افزود: امروزه ديگر تعريف سلامت تنها نبود بيماري و معلوليت نيست بلكه سلامت در تمام حوزه هاي معنوي، جسمي، رواني و زيست محيطي تعريف مي شود. وي نخستين گام در جهت افزايش سطح سلامت را توانمندسازي مردم دانست و گفت: سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران يكي از متوليان فرهنگ سازي در كلان شهر تهران است و خودش را موظف مي داند كه به امر آموزش سطح سلامت شهروندان براي رسيدن به شهري سالم برنامه داشته باشد كه در قدم اول، تأسيس فرهنگسراي سلامت در سال ۱۳۸۲ است كه در اين راستا فعاليت دارد.
دكتر تقي زاده هدف از برگزاري اين جشنواره را، رسيدن به شهري سالم براي شهروندان سالم از طريق حساس سازي مردم در حوزه هاي مختلف سلامت كه در شهر تهران بالغ بر ۳۰۰ مركز فرهنگي مشغول اين كارند.
يكي ديگر از اهداف آن كنار هم قرار دادن ارگان هاي ذي ربط در حوزه سلامت است كه تاكنون سازمان هايي چون، صدا و سيما، تربيت بدني، سازمان حفاظت محيط زيست، ميراث فرهنگي و گردشگري، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد كشاورزي و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي همكاري داشته اند.همچنين برخي از تشكل هاي غيردولتي و نهادهاي علمي و پژوهشي كه اختصاصاً در حوزه شهري فعاليت دارند چون سازمان ميادين ميوه و تره بار، آتش نشاني، سازمان كنترل كيفيت هوا و سازمان حمل و نقل ترافيك مشاركت فعال داشته اند.اين جشنواره با موضوعات مختلف در همه مقاطع سني با برگزاري كارگاه هاي آموزشي و خدمات مشاوره اي و مهارتي فعاليت خواهد داشت.
كاهش كيفيت زندگي
دكتر سيد مؤيد علويان، معاون سلامت وزير بهداشت و درمان نيز گفت: مقوله سلامت تمام جنبه هاي مختلف روحي، جسمي، عاطفي، ذهني، ارتباطي و اجتماعي را شامل مي شود و جايگاه انسان سالم در توسعه پايدار را مورد تأكيد قرار مي دهد.وي افزود: ميانگين طول عمر با پيشرفت هاي تكنولوژي و كاهش مرگ و مير ناشي از بيماري هاي واگير افزايش داشته است در حالي كه از كيفيت زندگي كاسته شده و بيماري هاي غيرواگير نظير بيماري هاي قلبي عروقي، ديابت افزايش يافته است و اين ها همگي عدم توجه به كيفيت زندگي، ورزش، پرهيز از استرس و... است كه همگي قابل پيشگيري اند.
دكتر علويان گفت: درست است كه شاخص هاي خوبي در زمينه مرگ نوزادان ،در زمينه مرگ كودكان ، تولد زنده و كاهش مرگ و مير مادران داشته ايم اما آيا اين نسبت ها درست توزيع شده اند و آيا دهكهاي بالا و پايين جامعه به يك نسبت بوده يا خير كه همه اينها نشان دهنده بي عدالتي در دسترسي به خدمات بهداشتي در همه جاي كشور است.
يكي از چالش هاي اساسي امروز جامعه ما بي عدالتي در حوزه سلامت است كه مشاركت همه دستگاه ها را مي طلبد. چالش هاي تهديد كننده سلامت جامعه نظير اعتياد و دخانيات كه نيازمند فرهنگ سازي عميق است و وزارت بهداشت علي رغم اين كه متولي اصلي امر سلامت جامعه است ولي به تنهايي قادر نخواهد بود سلامت جامعه را ارتقا بخشد و نيازمند مشاركت جدي همه مردم و ارگان ها است.اين گزارش حاكي است: بر اساس  بررسي هاي  انجام  شده  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، روزانه  ۳۶۴ نفر به  علت  بيماريهاي  قلبي  و عروقي  در كشور فوت  مي كنند كه  عمدتاً زير ۷۰ سال  سن  دارند.
نتايج  اين  تحقيق  همچنين  نشان  مي دهد كه  فشار خون  بالا در ۳/۱۳ درصد افراد بالاي  ۱۲ سال ، ديابت  در ۳/۷ درصد افراد بالاي  ۳۰ سال ، افزايش  چربي هاي  خون  از جمله  كلسترول  بالا در ۳/۱ درصد افراد بالاي  ۱۵ سال  و چاقي  و اضافه  وزن  در حدود ۳۵ درصد افراد بالاي  ۱۵ سال  مشاهده  مي شود.
كم تحركي  و مصرف  غذاهاي  نامناسب  و مصرف  دخانيات  ( ۲۴ درصد مردان  بالاي  ۱۵ سال  و ۷/۱ درصد زنان ) در بين  شهروندان  ايراني  نيز شيوع  بالايي  دارد.بر اساس  اين  گزارش ، با توجه  به  اينكه  كشورهاي  صنعتي خود صاحب  تكنولوژي  در زمينه  تشخيص  و درمان  هستند، طبعاً ايران  كه  مصرف كننده  اين  تكنولوژي  است ، هزينه  تشخيص  و درمان  آن  چندبرابر مي شود و اين  هزينه ها با شيوع  و گستردگي  جغرافيايي  عوامل  خطرساز، افزايش  چشمگيري  خواهد داشت .

تغييرات احتمالي كنكور ،شامل آزمون سال ۸۵ نمي شود
007536.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، از تهيه طرح جديد ساماندهي كنكور با امضاي ۵۰ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خبر داد.
دكتر علي عباسپور تهراني فرد در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه اخيراً طرحي با امضاي حدود پنجاه نفر از نمايندگان براي ساماندهي كنكور ارائه شده گفت: اين طرح بايد مراحل كاري خود را در اداره  قوانين مجلس طي كند و بعد براي بررسي به كميسيون آموزش و تحقيقات ارجاع شود.
وي افزود: به نظر مي رسد طرحي كه نمايندگان امضا كرده و به مجلس ارائه كرده اند دو هدف اصلي را دنبال مي كند يك هدف اين است كه با توجه به ظرفيت سازي هايي كه در آموزش عالي ما صورت گرفته، در حال حاضر كشور ما در مرحله اي قرار دارد كه مي تواند در برخي مقاطع و رشته ها كنكور را حذف كند. واقعاً در حال حاضر در سراسر كشور وضعيت به صورتي است كه امكان حذف كنكور براي ورود به مقاطع كارداني پيوسته و ناپيوسته وجود دارد.
نماينده  مردم تهران ادامه داد: هم چنين برخي دانشگاه ها مانند دانشگاه آزاد اسلامي در سال تحصيلي گذشته اين كار را انجام داده اند. به نظر طراحان اين طرح در برخي رشته هاي كارشناسي اين مسأله امكان پذير است. رشته هايي مانند تاريخ يا جغرافيا، معارف اسلامي و ادبيات فارسي كه از يك طرف ظرفيت سازي مناسبي در طي سال هاي گذشته در مورد آنها صورت گرفته و تقاضا هم كاهش يافته و تقريباً مي توان گفت ظرفيت با تقاضا برابري مي كند از اين جمله از رشته ها هستند.
رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، هدف از طراحي طرح جديد كنكور را اين مي داند كه اين امكان را به مركز آموزش عالي و برنامه ريزان مي دهد كه براي رشته هايي كه براي آنها تقاضا بالا و ظرفيت كافي نيست، علي الاصول آزمون برگزار نكنند. نگرش دوم و هدف ديگر از طراحي اين طرح اين است كه آزموني برگزار شود كه تنها تكيه اش بر استعدادها و توانمندي هاي دانش آموزان باشد.
عباسپور تصريح كرد: اين مسائل را به محض ارجاع به كميسيون در دستور كار خود قرار خواهيم داد. طبيعتاً از ابتداي مجلس هفتم پيگير قضيه ساماندهي كنكور بوده ايم و در اين راستا كار كارشناسي سنگيني در كميسيون و مركز پژوهش هاي مجلس صورت گرفته و خواستيم كه اين مركز، كميسيون را در كارهاي مطالعاتي كمك كند؛ ضمن اين كه قطعاً اين طرح با حضور مسئولان دستگاه هاي ذي ربط مثل وزارتخانه هاي علوم، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامي بررسي خواهد شد تا يك طرح جامع و پخته اي بر اساس نيازها و وضعيت فعلي جامعه ما تدوين شود.
به اعتقاد وي، اين مدل برگزاري آزمون كه در كشور در حال برگزاري است به گذشته هاي دور مثل سي سال قبل برمي گردد. طبيعتاً در اين سي سال نظام آموزش عالي ما كاملاً متحول شده و بايد يك بازنگري اساسي در آن صورت گيرد. با توجه به حساسيت آزمون هاي سراسري و تنش هاي روحي و رواني كه اين آزمون ها بر داوطلبان و دانش آموزان وارد مي كند، اين تغييرات بايد علي الاصول صورت گيرد تا نگراني ايجاد نكند. اين طرح و تغييرات قطعاً شامل آزمون سراسري ۸۵ نمي شود و كنكور سال ۸۵ به همان صورتي كه توسط دستگاه هاي ذي ربط عنوان شده برگزار مي شود.
نماينده  مردم تهران با اشاره به برگزاري آزمون معيارسنجي و ارائه كارنامه به داوطلبان در دانشگاه هاي خارجي گفت: اين هم يكي از مكانيزم هايي است كه مي تواند در طرح اصلاح كنكور مورد بررسي قرار گيرد. البته در بررسي هايي كه ما در يك سال و نيم گذشته داشته ايم يكي از ايده ها همين بحث امتحان معيارسنجي و صدور كارنامه و اعتبار آن براي دو سال يا كمتر بوده است كه از اين طريق پذيرش صورت گيرد.

ثبت نام در دانشگاه آزاد اينترنتي مي شود
ايسنا:معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي از اينترنتي شدن ثبت نام دانشجويان در ترم آينده خبر داد.
دكتر گذشتي با بيان اينكه نرم افزار آموزشي كه در حال حاضر مورد استفاده قرار مي گيرد ،توانايي ها و قابليت هاي مطلوب را ندارد، افزود: در نيمسال دوم نرم افزار آموزشي جديد مورد استفاده قرار مي گيرد كه از مزاياي آن امكان دستيابي به ثبت نام اينترنتي است و به اين ترتيب دانشجو براي انتخاب واحد مجبور نيست به دانشگاه مراجعه كند.
وي مزيت ديگر اين نرم افزار جديد را اعلام نمرات دانشجويان به صورت اينترنتي عنوان كرد و ادامه داد: ممكن است اجراي اين طرح با تأخير همراه باشد اما اميدواريم اين طرح براي استفاده در نيمسال دوم آماده شود.
دكتر گذشتي همچنين از نسبت متعادل ميان تعداد دانشجويان با فضا و امكانات آموزشي خبر داد و در عين حال گفت: اين ادعا مطرح نيست كه شرايط فعلي كاملاً مطلوب است ، در بعضي زمينه ها نقص هايي وجود دارد ولي تلاش مي شود كه از توسعه كمي جلوگيري و به جاي آن تجهيزات و امكانات آموزشي با معيارهاي تأييد شده وزارت علوم ،هماهنگ شود.

امتياز سكونت در خوابگاه براي دانشجويان
فعال گلدكوئيستي لغو مي  شود
ايلنا: مديركل كوي دانشگاه تهران، گفت دانشجوياني كه در خوابگاه  ها فعاليت گلدكوئيست انجام مي  دهند، در صورت بي  توجهي به دو تذكر كتبي، در مرحله سوم امتياز استفاده از خوابگاه براي آنان لغو مي  شود.
دكترعلي  رضا نجات صاحبي، مديركل كوي دانشگاه تهران افزود: در شش ماه گذشته، براي آگاهي دانشجويان از ماهيت اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و مضرات گلدكوئيست براي اقتصاد كشور با هماهنگي معاونت دانشجويي چهار نشريه در بين دانشجويان توزيع شده است.
وي با اشاره به اين  كه ممنوعيت فعاليت گلدكوئيست در خوابگاه  ها ابلاغ شده است، تصريح كرد: در حال حاضر مرحله اطلاع  رساني و كار فرهنگي ما به پايان رسيده است و در حال اطلاع  گيري از مكان  هايي كه اين فعاليت  ها انجام مي  شود، هستيم.
مديركل كوي دانشگاه تهران، افزود: به دانشجويان خوابگاهي كه فعاليت گلدكوئيستي داشته باشند، در دو مرحله تذكر كتبي ارائه مي  شود و اگر باز به فعاليت خود ادامه دادند، امتياز سكونت آنان در خوابگاه لغو خواهد شد.

موزه شهداي تهران بازگشايي مي شود
فارس: مديركل تبليغات و مراكز فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران با بيان تشريح روند بازگشايي موزه شهداي تهران گفت: موزه شهداي تهران در نيمه دوم آذرماه امسال بازگشايي مي شود.
اسكندر يارنسب افزود: قريب به يك سال و نيم است كه عمليات بهسازي و ساماندهي موزه شهدا آغاز شده است و كساني كه قبلا مسئوليت بهسازي اين موزه را به عهده داشتند قرار بود در هفته دولت يا نهايتا هفته دفاع مقدس موزه شهدا را بازگشايي كنند.
وي ادامه داد: البته از هفته دفاع مقدس، به طور غير رسمي بازديد از موزه شهدا آغاز شده است. حدود ۲۰ درصد از عمليات بهسازي و ساماندهي موزه شهدا باقي مانده است كه تا نيمه دوم آذرماه تكميل مي شود.
يارنسب اظهار داشت: در كارگاه مرمت موزه شهدا، آثار موزه اي، البسه و مسائل حجمي مرمت مي شوند از سويي در حال فراهم كردن تجهيزات آزمايشگاهي هستيم تا مرمت آثار را كاملا انجام دهيم. وي ادامه داد: تمام آثاري كه در موزه مركزي شهدا و ديگر موزه هاي شهداي سراسر كشور نگهداري مي شوند، در كارگاه هاي مرمت، مرمت و ضدعفوني مي شوند.
مديركل تبليغات و مراكز فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: مستندسازي آثار شهدا از ديگر اقدامات در موزه شهدا است زيرا در نظر داريم اين آثار به عنوان اسناد ناب تاريخي باقي بماند به همين دليل هر اثر در موزه شهدا داراي شناسنامه مي شود.

آغاز ثبت نام دور ه هاي بدون آزمون دانشگاه آزاد
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام دوره كارداني پيوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامي از امروز آغاز مي شود.
دكتر ناصر اقبالي، رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: ثبت نام دوره كارداني پيوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد تا ۱۰ آذر ماه در باجه هاي پستي سراسر كشور ادامه دارد.وي افزود: اين دوره مخصوص فارغ التحصيلان دوره هاي كار و دانش، فني حرفه اي و هنرستان نظام قديم است و فارغ التحصيلان دوره هاي ديگر امكان شركت در اين دوره را ندارند.
رئيس مركز آزمون به داوطلبان توصيه كرد در صورت عدم دريافت گواهي پايان تحصيلات دوره متوسطه نسبت به ارسال مدارك خود اقدام نكنند زيرا ملاك و معيار پذيرش در اين دوره بر اساس معدل كل صورت مي گيرد و داوطلباني كه هنوز فارغ التحصيل نشدند امكان شركت در اين دوره را ندارند.
دكتر اقبالي خاطر نشان كرد: داوطلبان در دوره كارداني پيوسته متناسب با مدرك ديپلم خود مي توانند ادامه تحصيل دهند.وي در ادامه افزود: دوره كارداني پيوسته بدون آزمون دو بار در هر سال تحصيلي و براي دو نيمسال اول و دوم پذيرش مي شود، پذيرش داوطلب در نيمسال دوم در حدود ۷۰ هزار نفر و در ۲۶ رشته تحصيلي و ۱۶۰۰ رشته -شهر پذيرش خواهد شد.دكتر اقبالي درمورد انتخاب داوطلبان بومي، خاطرنشان كرد: در برخي از رشته - شهرها به ويژه براي دختران داوطلب انتخاب بر اساس ملاك بومي  استاني لحاظ مي شود.

در اعتراض به مشكلات صنفي
تجمع اعتراض آميز دانشجويان دانشكده زبان هاي خارجي
گروه علمي فرهنگي: جمعي از دانشجويان دانشكده زبان هاي خارجي دانشگاه تهران ديروز در اعتراض به مشكلات صنفي و تعطيلي چندروزه دانشكده در مقابل دفتر رياست دانشگاه تجمع كردند.
به گزارش ايسنا، يكي از اين دانشجويان در اين باره گفت: دانشكده زبان هاي خارجي تهران به مدت هفده سال در خيابان گيشا بود، اما به يكباره ما را به ساختمان نيمه سازي در اميرآباد انتقال دادند كه فاقد حداقل امكانات و تسهيلاتي چون سلف سرويس، كتابخانه، سايت و ديگر ملزومات دانشجويي است. دانشجوي ديگري از نبود وسايل گرمايشي در دانشكده و تعطيلي يك هفته اي دانشكده به همين دليل انتقاد كرد و گفت: تعطيلي كلاس ها راهكار حل مشكل صنفي و گرمايشي دانشكده نيست. وي افزود: مسئولان پاسخ صحيحي به ما نمي دهند و معلوم نيست چه كسي پاسخگوي اين مشكل است. اين دانشجويان كه تعداد آنها به پنجاه نفر مي رسيد، با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضامين «چرا سقفي بالاي سر ما نيست» ، «مفهوم مكان آكادميك در دنياي مدرن» ، «افتتاح دانشكده نيمه كاره» ، «آقاي فرجي دانا، چرا؟» و «دانشكده را تعطيل نكنيد» نسبت به وضعيت نامناسب دانشكده اعتراض كردند.
در اين تجمع رييس دفتر رياست دانشگاه تهران با حضور در جمع دانشجويان، ضمن دعوت به آرامش، از آنها خواست تا منتظر بازگشت دكتر فرجي دانا از مراسم توديع و معارفه رييس دانشگاه قم بمانند.
دانشكده زبان هاي خارجه از بعدازظهر روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه در پي كاهش شديد دما و به دليل مشكلات عمراني و تجهيزاتي و نبود وسايل گرمايشي تعطيل شده و به گفته معاون آموزشي دانشگاه، اين دانشكده تا زمان گازرساني و تهيه وسايل گرمايشي به صورت غيررسمي تعطيل مي ماند.
امكان تحصيل بهياران در دوره هاي فراگير پرستاري
مشاور وزير بهداشت از فراهم شدن امكان تحصيل بهياران در دوره هاي فراگير پرستاري خبر داد.
به گزارش ايسنا، غضنفر ميرزابيگي، مشاور وزير بهداشت و درمان در امر اشتغال در مشهد گفت: جهت رهايي بهياران از كنكور و ارتقاي كيفيت در حرفه پرستاري، برنامه ريزي و هماهنگي شده است تا بهياران بتوانند با حضور و تحصيل در دوره هاي فراگير، مدرك پرستاري دريافت كنند.وي در جمع سهامداران پروژه اقامتي تجارتي ايمان افزود: هزينه برآوردشده براي ساخت اين پروژه  ۱۰ هزار ميليارد تومان است.

وزير علوم ، تحقيقات و فناوري خبر داد:
آيين نامه نقل و انتقال از بهمن  ماه اجرايي مي شود
ايسنا:وزير علوم، تحقيقات و فناوري از اعلام نتايج اصلاح كنكور ظرف سه هفته آينده خبر داد.
دكتر محمد مهدي زاهدي با بيان اينكه وزارت علوم براي اجراي طرح خود نياز به همكاري آموزش و پرورش دارد، افزود: اگر وزارت آموزش و پرورش همكاري كند، طرح اصلاحي كنكور مي تواند از سال ۸۵ به مرحله اجرا درآيد.
وي تأكيد كرد: اين طرح نياز به يك پروسه چهارساله دارد تا به آن هدف اصلي و مدنظر خود برسد. وزير علوم همچنين با اشاره به اجراي موفق اين آيين نامه در ترم اول، از اجراي آيين نامه نقل و انتقال در ترم بهمن خبر داد و علت اجراي مجدد آن را ابلاغ ديرهنگام آيين نامه بيان كرد.
دكتر زاهدي گفت: در دانشگاه آزاد اسلامي با آيين نامه نقل و انتقال حدود ۳۰ هزار دانشجو جابجا شده اند كه جزييات آن متعاقبا اعلام مي شود.
وزير علوم در خصوص نتايج كاهش شهريه دانشگاه ها نيز به خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: تيم كارشناسي در مرحله آناليز هزينه هاي دانشگاه هاي پيام نور، شبانه و جامع علمي كاربردي در سه مقطع تحصيلي است كه نتايج آن تا دو هفته ديگر اعلام مي شود.
وي با بيان اينكه از دانشگاه آزاد خواسته شده تا به آناليز هزينه هاي خود بپردازد، اظهار اميدواري كرد ، آناليز هزينه ها منجر به كاهش هزينه هاي دانشگاه ها شود.
دكتر زاهدي در عين حال گفت: در صورت عدم موفقيت در كاهش هزينه ها، مراتب به دولت اعلام مي شود. وي خاطر نشان كرد: زمينه هاي مساعدي در دولت وجود دارد كه جبران كننده بخشي از هزينه ها از طريق اعطاي وام بدون كارمزد در درازمدت يا اعطاي بخشي از هزينه ها بصورت اعطايي خواهد بود.
وزير علوم در ادامه گفت: با رد خبر لغو پذيرش دانشجوي مشترك در دوره كارشناسي، گفت: پذيرش دانشجوي مشترك در دوره كارشناسي متوقف شده است نه لغو.
وي افزود: توقف پذيرش دانشجوي مشترك در مقطع كارشناسي بيشتر به اين خاطر بود كه احساس مي شد دوره هاي اجرا شده به خاطر كسب درآمد بود نه آموزش، زيرا اين دوره ها در رشته هايي برگزار شده بود كه كشور توان و امكاناتش را داشت.
وزير علوم گفت: پذيرش دانشجوي مشترك در دوره هاي تحصيلات تكميلي و در رشته هاي مورد نياز كشور لازم و ضروريست.
دكتر زاهدي همچنين اظهار كرد كه دانشگاه هاي دولتي در صورت تمايل مي توانند در مناطق آزاد كيش و قشم شعبه تاسيس كنند.
وزير علوم در ادامه در خصوص بومي سازي دانشگاه ها گفت: در بومي سازي دانشگاه ها، اولويت اساسي در پذيرش دانشجو، با دانشجويان بومي است، البته اين به معناي مانع تحصيل دانشجو در استانهاي ديگر نخواهد بود.

۱۰هزار قرص درمان آنفلوانزاي پرندگان وارد كشور مي شود
فارس: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت براي خريد ۳۰۰ هزار كپسول تاميفلو كه براي درمان بيماري آنفلوانزاي پرندگان به كار
مي رود اقدام كرده كه ۱۰ هزارتاي آن وارد تهران مي شود.
رسول ديناروند افزود: وزارت بهداشت تاكنون براي خريد ۳۰۰ هزار عدد كپسول تاميفلو اقدام كرده است و حدود يك ميليون دلار براي خريد اين دارو اعتبار لازم است كه فعلا يك سوم آن براي خريد ۱۰۰ هزار عدد كپسول تاميفلو گشايش اعتبار شده و ۱۰ هزارتاي آن به عنوان اولين محموله در مرحله حمل است و امروز وارد گمرك فرودگاه در تهران مي شود.
وي ادامه داد: اين قرصها محصول شركت «روش» است كه يك شركت چندمليتي اروپايي است كه اصل آن سوئيسي- آلماني است و بر اساس قراردادي كه با شركت طرف قرارداد داريم اين داروها بايد طي ۳ تا ۴ ماه آينده وارد كشور شوند اما هنوز از تاريخ دقيق حمل نهايي همه داروها به كشور اطلاع دقيق نداريم.
ديناروند در مورد خريد واكسن آنفلوانزاي پرندگان براي انسان توضيح داد: واكسن آنفلوانزاي پرندگان براي انسان هنوز در دنيا ساخته نشده و به مرحله توليد نرسيده است اما اطلاعاتي داريم كه در بعضي از كشورهاي غربي آخرين اقدامات براي توليد نهايي اين دارو در حال انجام است و به احتمال زياد تا دو ماه آينده به مرحله توليد مي رسد.
معاون وزير بهداشت گفت: ايران نيز با توجه به خطر جهاني بيماري آنفلوانزاي پرندگان در صورتي كه واكسن انساني آنفلوانزاي پرندگان در جهان توليد شود پس از تاييد نهايي اين دارو توسط سازمان بهداشت جهاني براي خريد آن اقدام مي كند.

تقدير از كارمندان كتابخوان
كارمندان كتابخوان با هدف نهادينه كردن فرهنگ مطالعه و كتابخواني و ايجاد شور و رغبت نسبت به فرهنگ كتابخواني و ارتقاي جايگاه فرهنگ كتابخواني و بسترسازي مناسب به ويژه در ميان قشر كارمندان مورد تقدير قرار مي گيرند.
به گزارش مهر، اين همايش به مناسبت هفته كتابخواني در سالن شهيد آويني برگزار و برگزيدگان مسابقه كتابخواني كه از كتاب ارزشمند راز و رمز نيايش تاليف اسدالله گرمارودي برگزار مي شود، تقدير مي شود.
براساس اين گزارش، از كارمنداني كه بيش از ۲۰ جلد كتاب در طول سال در زمينه هاي مختلف ديني و مذهبي، تاريخ، اجتماعي، سياسي و ... مطالعه كرده اند، در حضور مديران و مسئولان شهرداري تقدير خواهد شد.

بي خوابي ابتلا به ديابت را ۵ برابر مي كند
ايلنا: اختلال در مدت زمان خواب احتمال ابتلا به بيماري هاي ديابت را در مردان افزايش مي دهد.پس از بررسي تمامي عوامل تأثيرگذار بر روي ابتلا به بيماري ديابت از جمله وزن، سن، فشار خون، خروپف، اختلالات روحي از جمله افسردگي محققان دريافتند؛ ريسك ابتلا به بيماري ديابت در مرداني كه بيشتر از ۵ ساعت در شب خواب بدون وقفه ندارند، سه برابر و در مرداني كه كلاً دچار بي خوابي هستند، ۵ برابر مردان با مدت خواب معمولي است.

غذاهاي سنتي از ارزش غذايي بالايي برخوردارند
007533.jpg
ايسنا: دبير انجمن تغذيه ايران گفت: غذاهاي سنتي از ارزش غذايي بالايي برخوردارند و اگر در طبخ آنها دقت شود مي تواند الگوي غذايي درستي براي مصرف باشد.دكتر بزرگمهر نقش زنان را در انتخاب الگوي غذايي مناسب خانواده ها كليدي دانست و افزود: اگر بتوان آگاهي زنان را در انتخاب الگوي درست غذايي و طبخ صحيح انواع غذاها بالا برد و فرهنگ سازي درست غذايي را از اين قشر آغاز كرد مي توان در مورد بهبود وضع تغذيه در كل جامعه اميدوار بود.

تأمين داروهاي كمياب و افزايش اورژانس  جاده اي
گروه اجتماعي: وزير بهداشت و درمان در چهارمين ماه از شروع مديريت خود بر اين وزارتخانه در بازديد از شهرستان مهاباد وعده وارد كردن داروهاي كمياب به بازار و افزايش تجهيزات اورژانس را داد.كامران باقري لنكراني هنگام بازديد بيمارستان امام خميني مهاباد گفت: توليد داخلي داروها با كيفيت مطلوب، از برنامه هاي اساسي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي است و داروهايي كه در بازار كم است به زودي با قيمت مناسب وارد خواهد شد تا بيماراني كه توان پرداخت قيمت داروهاي كمياب را ندارند با مشكل مواجه نشوند.وي همچنين در گفت وگو با واحد مركزي خبر گفت: تا پايان امسال تعدادي از اورژانس هاي بين جاده اي به مجموعه  اورژانس هاي كشور افزوده خواهند شد و بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا پايان برنامه چهارم توسعه همه اورژانس هاي بين جاده اي و مراكز بهداشتي و درماني به امكانات لازم و آمبولانس مجهز خواهند شد.

افسردگي پس از سزارين دوبرابر زايمان طبيعي است
مهر: يك عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: شيوع افسردگي در بين زناني كه از طريق سزارين زايمان مي كنند دوبرابر خانم هايي است كه به روش طبيعي فرزندشان متولد مي شود. ماهرخ دولتيان افزود: نوع زايمان به ويژه سزارين به عنوان يكي از عوامل احتمالي موثر در افسردگي پس از زايمان مطرح شده است.وي ادامه داد: سزارين مي تواند موجب اثرات روحي منفي در مادر شود، به گونه اي كه اين زنان پس از سزارين دچار احساساتي نظير احساس خسارت و زيان، ارتباطات مختل با نوزاد، اختلال شخصيت و عصبي شدن از پرسنل مراقبت كننده از آنها و ترس از مرگ مي شوند.

پيشگيري از تنبلي چشم ادامه دارد
فارس: كارشناس ارشد مبارزه با تنبلي چشم كودكان سازمان بهزيستي گفت: طرح پيشگيري از تنبلي چشم كودكان ۴ تا ۶ سال، كه از اول آبان آغاز شده بود، ۱۵ روز ديگر تمديد شد و تا ۱۵ آذرماه در همه روستاها و شهرهاي كشور اجرا مي شود.
نيكتا حاتمي زاده افزود: اين طرح در پايگاههاي سنجش بينايي كودكان كه در برخي مهدهاي كودك، مدارس و مراكز بهداشتي درماني شهرها و روستاهاي سراسر كشور با پارچه نوشته هايي مشخص شده اند اجرا مي شود و پس از آموزش تعيين جهت با شانه و چنگال بينايي آنها مورد سنجش قرار مي گيرد.
حاتمي زاده افزود: در مرحله اول از كودكان مراجعه كننده ۱۵۰ تا ۲۵۰ تومان دريافت مي شود اما در صورت ارجاع آنها به سطوح بالاتر هيچ پولي از آنها دريافت نمي شود و ارائه همه خدمات تخصصي به آنها رايگان است.

خشونت عليه زنان در خانواده بيشتر است
مهر: بيشترين شكل خشونت عليه زنان، در خانواده ها اعمال مي شود.
مجري طرح بررسي وضعيت خشونت خانگي عليه زنان گفت: خشونت عليه زنان امري پنهان است، زيرا بسياري از آنها در جوامع مختلف به دلايلي از جمله ترس از مجازات سخت تر و عدم حمايت هاي قانوني از ابراز آن خودداري مي كنند.
وي عدم احساس امنيت اجتماعي، اختلال در روابط اجتماعي و بي اعتمادي را از جمله پيامدهاي اعمال خشونت عليه زنان خواند و گفت: ممانعت از رشد اجتماعي فكري و آموزشي افراد بيشترين خشونت عليه زنان است.

نگراني از ورود موج دوم وبا از پاكستان
فارس: رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت گفت: هنوز با موردي از موج دوم وبا در كشور مواجه نشده ايم اما زلزله پاكستان و شيوع دوباره بيماري وبا در اين كشور به شدت ما را نگران كرده به همين علت در حالت آماده باش هستيم.محمدمهدي گويا افزود: از تعداد دقيق افراد مبتلا شده به اين بيماري در پاكستان اطلاع نداريم زيرا امكانات تشخيصي در مناطق زلزله زده بسيار محدود است اما بر اساس گزارشي كه سازمان بهداشت جهاني منتشر كرده از زمان زلزله تاكنون حدود ۷ هزار نفر به اسهال مبتلا شده اند و نزديك به ۷۰۰ نفر از آنان در بيمارستان بستري شده اند كه به احتمال زياد بيماري  آنها وبا است.

افراد باهوش سيگار نمي كشند
ايلنا: افرادي كه در دوران كودكي از IQ بالايي برخوردارند؛ بيشتر از افراد كم هوش عمر مي كنند.نتيجه تحقيقات حاكي از آن است كه طول عمر افراد داراي نمره ۱۵۰ IQ در سنين خردسالي ۴۴ درصد بيشتر از افراد با نمره ۱۳۵IQ است،(متوسط IQ در افراد ۱۰۰ است). از آنجا كه افراد باهوش در مدت زمان زندگي خود به انجام تمارين ورزشي اهميت مي دهند و از كشيدن سيگار ممانعت مي كنند و به دليل هوش بالا در انجام فعاليت هاي اقتصادي مستعد هستند و در نتيجه به شغل هاي درآمدزا اشتغال دارند، طول عمر آنها نيز زيادتر از افراد كم هوش است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |