دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۹ - Nov 14, 2005
روزانه ۳ ميليارد تومان هزينه حوادث در ايران مي شود
گروه اجتماعي: ايران روزانه بيش از ۳ ميليارد تومان هزينه خسارت در زمينه حوادث مختلف را پرداخت مي كند.
مهدي هاشمي معاون عمراني وزير كشور در نشستي با حضور اعضاي كميسيون آمادگي و مقابله با حوادث غيرمترقبه كشور ضمن اعلام اين مطلب گفت: به طور متوسط ايران هر ۷ سال يكبار با حادثه وسيعي روبه رو مي شود كه خسارات جاني و مالي فراواني را بر جاي مي گذارند. وي همچنين اعلام كرد: ايران در برابر حوادث طبيعي از ساختار مناسبي برخوردار نيست و تاكنون به طور جدي به مقوله مقابله با حوادث توجه نشده است.هاشمي افزود: كشور ما روزانه بيش از سه ميليارد تومان خسارت در زمينه حوادث مختلف پرداخت مي كند، بنابراين براي جلوگيري از اين خسارات بايد حداكثر تمهيدات مناسب صورت گيرد. اين در حاليست كه بسياري از بلايا و حوادث وقوعي غيرقابل جبران است. وي به طرح جامع پيشنهادي مديريت حوادث غيرمترقبه در كشور اشاره كرد و گفت: اين طرح كه توسط مسئولان در كارگروه هاي مختلف تهيه و به دولت پيشنهاد شده است، پس از جمع بندي نقطه نظرات اعضاي كميسيون آمادگي و مقابله با حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور تا يكماه آينده براي تصويب به هيأت دولت ارايه مي شود.
همچنين در ادامه اين نشست، مهندس احمد مجيدي، معاون راهداري وزارت نيرو با بيان اين كه طي سالهاي ۱۹۹۰ تا سال ،۲۰۰۴ شدت حوادث در دنيا ۴ برابر سال هاي قبل از آن شده است، اعلام كرد: بر اين اساس شمار كشته شدگان و آسيب ديدگان ناشي از اين حوادث نيز نسبت به سال هاي قبل به ترتيب ۶/۹ و ۵ برابر افزايش يافت كه ناشي از فرايند رو به گسترش اختلالات طبيعي است.
وي با ارايه طرح جامع پيشنهادي مديريت حوادث غيرمترقبه كشور گفت: در اين طرح از ستاد حوادث غيرمترقبه به عنوان ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور و ستادهاي تابع آن ياد شده است كه به منظور سياست گذاري كلي برنامه ريزي ملي، هدايت، پشتيباني و نظامي عاليه و مديريت بحران در وزارت كشور بايد تشكيل شود.

سردار حجازي:
پاسداري جزئي از كارنامه بسياري از مسئولين نظام است
فارس: فرمانده نيروي مقاومت بسيج با اشاره به جوسازي هايي كه درباره ورود پاسداران به دولت مي شود تصريح كرد: بسياري از مسئولين نظام سابقه پاسداري دارند و اين مسئله چيز جديدي نيست.
حجازي روز گذشته در مراسم افتتاح همايش دو روزه مسئولين نيروي انساني مناطق و نواحي نيروي مقاومت بسيج سراسر كشور كه در سالن ۵ آذر ستاد فرماندهي نيرو برگزار شد با بيان اينكه نيروي انساني در همه جا و به  خصوص در بسيج بسيار پرمشغله است از زحمات پرسنل نيروي انساني بسيج تقدير كرد.
وي با اشاره به تحول سپاه و انتقال اين دستاورد بزرگ انقلاب از نسلي به نسل بعد، بر دقت در امر گزينش و جذب بسيج با توجه به سهميه زياد اين نيرو براي جذب در سپاه تأكيد كرد و گفت: عليرغم فضاسازي هايي كه در جامعه مبني بر حضور پاسداران و نيروهاي سپاه در دولت مي شود، بايد گفت  كه اين موضوع چيز جديدي نيست و هميشه بوده است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور:
توجه به نظارت را حلال بسياري از مشكلات دانست
ايرنا: رئيس  سازمان  بازرسي  كل  كشور گفت : در صورت  توجه  كافي  مسئولان  سه  قوه  به مساله  نظارت  بسياري  از مشكلاتي  كه  مردم  گرفتار آن هستند مرتفع  خواهد شد.
 محمد نيازي  گفت : با وجودي  كه  به  نظارت  در قانون  اساسي  توجه  ويژه اي  شده  و كنترل و نظارت  توسط نهادهاي  درون  و برون  سازماني  هر سه  قوه  انجام  مي شود اما نظارت  در اجرا با مشكل  مواجه  است .
وي  افزود: در كشور ما فرهنگ  نظارت  پذيري  گرفتار ضعف  است  و دستگاههاي  مسئول  نيز توجه  كافي  به  نظارت  نمي كنند.او ادامه  داد: به  رغم  اينكه  سازمان  بازرسي  عمده  سازمان  نظارتي  كشور است اما از امكانات ، بودجه  و نيروي  انساني  كافي  برخوردار نيست  تا وظايف  محوله  را به  نحو احسن  انجام  دهد.

سفر خاتمي به اتريش و آلمان
ايسنا: سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور سابق كشورمان طي سفرهايي به اتريش و آلمان در هفته  جاري با رؤساي جمهور عراق و افغانستان نيز ديدار مي كند.خاتمي امروز و فردا در وين در اجلاس «اسلام در جهان چندگرايي» شركت و در حاشيه  اين اجلاس با «حامد كرزاي» و «جلال طالباني» ديدار مي كند.بر اساس اين گزارش، همچنين خاتمي از فردا تا پنج شنبه نيز در آلمان به سر مي برد و در برلين در اجلاسي به دعوت بنياد كوربر آلمان سخنراني مي كند. پس از آن هم در  هامبورگ سخنران افتتاحيه اجلاسي به دعوت آكادمي  هامبورگ خواهد بود.رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها در  هامبورگ از مركز اسلامي  هامبورگ كه قبلا خود در آنجا مسئوليت داشته بازديد و با ايرانيان مقيم  هامبورگ ديدار مي كند.

متكي بر تقويت و تحكيم مناسبات ايران و
ارمنستان تأكيد كرد
ايرنا:وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران  در ديدار رئيس  نهاد رياست  جمهوري ارمنستان  بر تقويت  و تحكيم  مناسبات  دوجانبه  ايران  و اين  كشور تأكيد كرد.
در ديدار منوچهر متكي  و آرتاش  تومانيان  كه  در دفتر وزير امور خارجه  كشورمان  انجام  شد، راههاي  تحكيم  مناسبات  دو جانبه  و مسائل  منطقه اي  بين المللي  مورد بحث  و تبادل  نظر قرار گرفت .متكي  در اين  ديدار با ابراز خرسندي  از روند رو به  رشد مناسبات  دو كشور، اظهار داشت : مناسبات  حسنه  دو كشور و گفت  و گوهاي  مستمر بين  مقامات ، زمينه هاي  گسترش  و تعميق  روابط را تسهيل  مي سازد.متكي  با تأكيد بر ضرورت  گسترش  روابط در زمينه هاي  اقتصادي  و انرژي ميان  دو كشور، خاطرنشان  كرد: اتصال  شبكه  برق  و انتقال  پروژه  گاز زمينه هاي مناسبي  براي  ارتقاي  مناسبات  فراهم  كرده  و در حوزه هاي  منطقه اي ، انتقال پروژه  گاز از طريق  ارمنستان  و گرجستان  به  اوكراين  مي تواند زمينه  سازتوسعه  و پيشرفت  منطقه  را فراهم  سازد.

احمدي نژاد در ديدار با وزير خارجه كوبا:
با گسترش همكاري هامي توان شرايط كنوني
نظام سلطه را به نفع ملت ها تغيير داد
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور اسلامي ايران روز گذشته فيليپه پروروكه وزير امور خارجه كوبا را به حضور پذيرفت.
رئيس جمهور در اين ديدار با تاكيد بر همبستگي عميق و ديرينه دو ملت ايران و كوبا گفت: با توجه به شرايط جديدي كه در منطقه آمريكاي جنوبي بوجود آمده، اميدواريم با موج جديد انقلابي گري كه متاثر از روحيه آزادي طلبي و عدالت خواهي ملت هاي جهان و افكار مترقي رهبران برخي از اين كشورهاست، شاهد هماهنگي و همگرايي بيشتري براي رهايي از نظام سلطه در بين كشورهاي اين منطقه باشيم.
وي چاره دردهاي بشر امروز را اجراي عدالت دانست و تاكيد كرد: با هماهنگي و فعاليت مشترك دو كشور و استفاده از ظرفيت هاي فراوان مجامع جهاني، بخصوص جنبش عدم تعهد و گسترش همكاريها در بين كشورهاي عضو مي توانيم به سرعت شرايط كنوني نظام سلطه را به نفع ملت ها تغيير دهيم.

رئيس جمهور فردا عازم تونس خواهد شد
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در اولين سفر رسمي خود به قاره آفريقا به تونس سفر خواهد كرد.زين العابدين بن  علي رئيس جمهور كشور تونس فردا ميزبان احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران خواهد بود.همزمان از ۲۴ تا ۲۷ آبانماه نمايندگان سازمان نظام صنفي رايانه اي كشور در اجلاس Wsis كه با حضور نمايندگان ۱۴۰ كشور دنيا در تونس برگزار مي شود حضور خواهند داشت.

هواشناسي هشدار داد:
باران شديد و آبگرفتگي معابر عمومي
در استانهاي جنوبي كشور
مهر:سازمان هواشناسي اعلام كرد: بارش شديد و احتمال آبگرفتگي معابر عمومي در برخي نقاط استانهاي بوشهر، فارس، كرمان و غرب هرمزگان طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه پيش بيني مي شود.
پيرو اطلاعيه و همچنين اخطاريه روز گذشته سازمان هواشناسي، به دليل تقويت جريانات ناپايدار در نيمه جنوبي كشور طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه نيز در برخي نقاط استانهاي بوشهر، فارس، كرمان و غرب هرمزگان، بارش شديد و احتمال آب گرفتگي معابر پيش بيني مي شود.

فعاليت اقتصادي شركت هاي هرمي
با رعايت موازين منعي ندارد
ايرنا:سخنگوي  شوراي  نگهبان  گفت : اگر موازين  شرعي  و قانوني  درمورد فعاليت شركتهايي  با فعاليتهاي  اقتصادي  بصورت  هرمي رعايت  شود، از نظر شوراي نگهبان  منعي  وجود ندارد.عباسعلي  كدخدايي  سخنگوي  جديد شوراي  نگهبان  در اولين  مصاحبه  هفتگي  خود با خبرنگاران  رسانه ها اين  سخنان  را در پاسخ  به  پرسشي  درخصوص  نظر نهايي  اين  شورا در رابطه  با فعاليت  شركتهاي  هرمي  ازجمله  گلدكوئيست ، عنوان  كرد.كدخدايي  افزود: در مصوبه  مجلس  شوراي  اسلامي ، فعاليت  كليه  شركتهايي  كه به  اين  شيوه  فعاليت  مي كنند ممنوع  شده  و در اين  مصوبه  شركتهايي  كه  ممكن است  طبق  موازين  شرعي  و قانوني  فعاليت  كنند و هم  شركتهايي  كه  خلاف  موازين شرع  و قانون  عمل  مي كنند، از فعاليت  منع  شده اند.
سخنگوي  شوراي  نگهبان  افزود: از مجلس  خواسته ايم  كه  نظر خود را بطور مشخص  بيان  و اعلام  كند كه  مقصود از اين  شركتها كدام يك  از آنها است  و بايدملاك  مشخص  و شرعي  براي  ما در ممنوعيت  اين  شركتها ايجاد شود و اگر شركتي  مجوز شرعي  و قانوني  داشته  باشد از نظر شورا هيچگونه  منعي  براي  فعاليت  او وجود ندارد.

مديركل دفتر پيشگيري از معلوليت هاي بهزيستي خبر داد:
طرح سنجش بينايي كودكان تا ۱۵ آذر تمديد شد
مديركل دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي گفت: با توجه به عدم اطلاع رساني و تبليغات مناسب از سوي سازمان صدا و سيما، طرح سنجش بينايي كودكان ۳ تا ۶سال در ۲۴ هزار پايگاه تا ۱۵ آذر تمديد شد.
دكتر نيكتا حاتمي زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: طرح سنجش بينايي كودكان كه از اول آبان ماه جاري در سطح روستاها و شهرهاي كشور آغاز شده، هم اكنون روال عادي خود را طي مي كند و تنها مشكلي كه در اين زمينه وجود دارد عدم اطلاع رساني و تبليغات براي خانواده كودكان سراسر كشور بود.

دادگاه روزنامه فجر و نشريات
چلچراغ و نقش آفرينان برگزار شد
گروه حوادث : در جلسه رسيدگي به پرونده هاي مطبوعاتي كه به رياست قاضي صارمي و دو قاضي عالي رتبه _ رحيمي و باقري _ در شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان برگزار شد، صبح ديروز سه نشريه نقش آفرينان، چلچراغ و روزنامه فجر به دفاع از اتهامات وارده خود پرداختند.
به گزارش خبرنگار ما، در ابتداي جلسه محاكمه ،مدير مسئول نشريه نقش آفرينان به اتهام استفاده ابزاري از افراد در تصاوير و انتشار تصاوير و مطالب خلاف عفت عمومي به دفاع از خود پرداخت. پس از اعلام ختم جلسه، رسيدگي به اتهام نشريه چلچراغ در دستور كار دادگاه قرار گرفت.
نماينده دادستان در اين جلسه در بيان مستندات اتهامات مطرح شده در كيفرخواست گفت: مدير مسئول نشريه چلچراغ در يكي از شماره هاي خود اقدام به انتشار عكس يك هنرپيشه با هدف استفاده ابزاري و فروش بيشتر نشريه خود كرده است. همچنين در گزارشي از حضور زنان در ورزشگاه، زنان را عليه نيروي انتظامي و درگيري با حافظان نظم و قانون شكني تشويق كرده است.
در ادامه يوسف محوري وكيل مدافع مديرمسئول نشريه اظهار داشت: با توجه به اينكه روز گذشته از طريق سايت هاي خبري در جريان دادگاه قرار گرفتيم فرصت كافي براي دفاع نداريم. وي خطاب به هيأت منصفه و قضاوت دادگاه گفت: از شما تقاضا دارم يك بار ديگر اين مطالب كه مدنظر نماينده دادستان است را با ديد يك نوجوان مطالعه كنيد. من اتهامات وارده در كيفرخواست عليه موكلم را رد مي كنم.
سپس عموزاده خليلي _ مدير مسئول نشريه در دفاع از خود اظهار داشت: در طول چهار سالي كه از انتشار اين نشريه مي گذرد با وجود اينكه فضاي مطبوعات فضاي پر فراز و نشيبي بوده است، چلچراغ رويه معتدلي را پيش رو گرفته است.
سپس منصور قنواتي مدير مسئول روزنامه فجر به اتهام نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي و توهين به شاكي خصوصي در دفاع از خود اظهار داشت: روزنامه فجر به هيچ جريان و حزب سياسي وابستگي ندارد و كاملاً مستقل و وابسته به بخش خصوصي است.
در مدت ۱۰ سال انتشار اين روزنامه نيز به جز يك شكايت در اوايل دهه ۷۰ كه منتهي به صدور رأي برائت شد، تاكنون شكايتي عليه اين روزنامه مطرح نشده است.
وي متن دفاعيه خود را در مورد شكايت شاكي خصوصي به اتهام توهين به صورت مكتوب در اختيار دادگاه قرار داد.

روستاييان امسال دفترچه بيمه درماني دريافت مي كنند
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي از ارائه دفترچه بيمه درماني روستاييان تا قبل از پايان سال جاري و زودتر از موعد مقرر براي اجراي بيمه درمان روستائيان خبر داد.
محمد رضا واعظ مهدوي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: طبق آخرين گزارش  هاي ارائه شده در ستاد برنامه ريزي و هماهنگي عمليات بيمه روستائيان، پيشرفت هاي قابل توجهي در ارائه دفترچه درماني به روستائيان وجود داشته است به طوري كه در استان سيستان و بلوچستان صددرصد روستاييان تحت پوشش بيمه درماني قرار گرفته اند.وي در ادامه افزود: در استان گلستان دفترچه درماني ۸۰ درصد روستاييان كه حدود ۲۰۴ هزار دفترچه روستايي بوده است، تحويل داده شده، در استان فارس ۶۵۰ هزار دفترچه درماني، در آذربايجان شرقي ۲۹۴ هزار دفترچه درماني و دراستان خوزستان ۲۵۶ هزار دفترچه درماني تحويل روستاييان شده است.معاون سياستگذاري وزير رفاه اظهار داشت: اميدواريم در مابقي استان هاي كشور هم اين طرح با سرعت انجام شود كه در واقع عزم وزارتخانه هاي رفاه و بهداشت و دولت پيشبرد هر چه سريعتر طرح پزشك خانواده و بيمه درماني روستاييان است.واعظ مهدوي تصريح كرد: طبق آخرين آمار ارائه شده، حدود ۱۱ ميليون و ۲۲۳ هزار نفر روستايي براي دريافت دفترچه درماني ثبت نام كرده اند كه از اين تعداد اطلاعات ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر وارد سيستم جامع اطلاعاتي بيمه شده است و ۵ ميليون و ۴۰۰ هزار دفترچه تا به حال چاپ شده و ۴ ميليون و ۲۰۰هزار دفترچه درماني به روستائيان تحويل شده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |