دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۹ - Nov 14, 2005
دانشمندان نام اين فسيل جديد را از داستان هاي تخيلي گرفته اند
گودزيلا تمساح است يا دايناسور؟
007527.jpg
007524.jpg
اين جانور ويژگي هاي اجداد تمساح هاي امروزي را دارد ولي داندان هاي اره مانندش شبيه دايناورهاي گوشت خوار شكارچي است
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: تمساح ها را مي توان به سادگي از پوزه دراز و دندان هاي پر تعدادشان تشخيص داد. اما جويندگان فسيل در پاتاگونياي آرژانتين، نمونه اي پيدا كرده  اند كه بايد تمساح باشد، ولي كمترين شباهتي به اين شكارچي ندارد. پوزه اين نمونه شبيه دايناسور است و دندان هايش كج و معوج، از اين رو آن را گودزيلا نام نهاده اند.
زولما گاسپارنس، زيست شناس دانشگاه ملي لاپلاتا در آرژانتين، اين فسيل 80 سانتي  متري را پيدا كرده كه شامل يك جمجمه كوتاه و دو آرواره كت و كلفت است. مشخصات جمجمه نشان مي  دهد اين جانور از خانواده داكوساروس اندنين سيس است؛ نوعي تمساح دريايي كه گاسپاريني چندين قطعه از اسكلتش را 9 سال پيش پيدا كرد. شبيه سازي رايانه اي نشان مي  دهد داكوساروس جانوري با چهار متر طول بود كه از چهار باله و دمي شبيه به دم ماهي بهره مي برد. سر اين جانور شبيه به يك گلوله است و آرواره هاي آن بيش از 30 سانتي متر درازا داشته است.
داكوساروس ها، 135 تا 160 ميليون سال پيش در كنار اكتيوروزها، پليزيوزورها و ديگر خزندگان دريايي منقرض شده، اقيانوس آرام را به سيطره درآورده بودند. اما داكوساروس نه يك دايناسور كامل است و نه يك تمساح اصيل. او يك شبه تمساح است!
شـــبه تــمساح هــا همزمان با دايناسورها تحول يافتند. آن ها ابتدا روي خشكي زندگي مي كردند، ولي در دوره ژوراسيك اتفاقي افتاد و برخي از آن ها به اقيانوس ها رفتند. به تدريج دست و پايشان، شكل پارو به خود گرفت و در نهايت، شكلي شبيه تمساح هاي امروزي به خود گرفتند. بسياري از آن ها كه اجداد تمساح هاي آبي امروزي هستند، داراي فك هاي باريك و دندان هاي سوزني شكل بودند؛ ابزاري مناسب شكار ماهي هاي كوچك و نرم تنان لطيف. البته در تحقيقات فسيل شناسي مشخص شده بود برخي انواع تمساح ها داراي سرهاي كوتاهي بوده اند، ولي تمام آن ها تمساح خاكي بوده اند و هيچ كدام از تمساح هاي آبي چنين شكلي نداشته  اند.
نمونه جديد يا همان گودزيلا، سري با 30 سانتي متر بلندي دارد، پوزه اش كوتاه و كند است، آرواره هايش بسيار قوي است و دندان هايش برنده و اره مانند. اين خصوصيات بيشتر شبيه به دايناسورهاي گوشتخوار شكارچي است!
زيست شناسان حدس مي زنند اين گونه هاي دريايي مجبور شدند دندان هاي بلند و تيز خود را تغيير دهند، زيرا براي شكار ماهي ها و نرم تنان كه پوست ليزي داشتند، كارا نبودند، سر كلفت داكوساروس هم خيلي مناسب حركت در آب و شكار جانوران آبزي نبوده و جانور مجبور شده براي سرعت عمل بيشتر، آن را نيز تغيير دهد.
پرسشي كه اكنون ذهن متخصصان را مشغول كرده، اين است كه اين جانور چه مي خورده است؟ دندان ها و آرواره  هاي او بيشتر مناسب جدا كردن تكه  هاي گوشت است تا بلعيدن يك جانور كامل؛ بدين ترتيب احتمالا داكوساروس اندينين سيس مهره داران و خزندگان بزرگ دريايي را شكار كرده و آن ها را تكه تكه مي كرده است. صد البته تا زماني كه يك نمونه فسيل كامل اين جاندار پيدا نشود و محتواي دستگاه گوارش بررسي نشود، همه اين حدس و گمان ها باقي خواهد ماند.
منبع: BBC, Nature
New Scientist

نخستين فضانورد از تركيه
ايرنا: قرارداد اعزام اولين فضانورد تركيه در سال۲۰۲۰ ميلادي به فضا، به امضاي ژنرال فاروق جومرت فرمانده نيروي هوايي تركيه و پيتر فلوري معاون قائم مقام وزارت دفاع آمريكا رسيد. روزنامه هاي روز جمعه تركيه امضاي اين قرارداد همكاري در زمينه صنايع فضايي را كه شامل آموزش فضانورد براي تركيه نيز است، گامي مهم در فرستادن اولين فضانورد تركيه به فضا ارزيابي كرده اند. روزنامه راديكال، روز جمعه نوشت: فلوري به همراه يك هيأت بلندپايه آمريكايي براي شركت در اجلاس كميته عالي دفاعي تركيه و آمريكا از دو روز پيش در تركيه به سر مي برد و در اين مدت با مقامات نظامي و صنايع دفاعي اين كشور در تماس بوده است.
شوراي عالي فناوري تركيه كه عالي ترين مرجع سياستگذاري در زمينه فناوري اين كشور است در نشست تير ماه سال جاري خود وزارت ارتباطات، توبيتاك و نيروي هوايي تركيه را مامور كرد با صرف هزينه اي قريب به۸۰۰ ميليون دلار در طول سال هاي 2005 الي 2014 ميلادي برنامه آموزش و تربيت فضانورد، تاسيس سكوي پرتاب موشك و زيرساخت برنامه فضايي تركيه را به مورد اجرا گذارند. اين موضوع در اجلاس مرداد ماه شوراي امنيت ملي تركيه نيز به تصويب رسيد و اين شورا در بيانيه اي بر لزوم هماهنگي و همكاري مؤسسات، وزارتخانه ها و ارگان هاي ذي ربط براي اجراي اين برنامه تاكيد كرد.

دروغگويي و واكنش هاي جسمي
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: تحقيقات انجام شده در دانشگاه تگزاس نشان مي دهد مي توان با بررسي عكس العمل هاي شكم افراد، دروغگويي يا راست گويي آن ها را مشخص كرد. آن ها اميدوارند با تكميل اين روش، آزمون هاي دروغ سنجي كه امروزه به بررسي فعاليت قلب انجام مي شود، به مراتب دقيق تر شوند.
پانكاج پاسريخا، رهبر گروه پژوهش مي گويد: نمي توان به پاسخ به دست آمده از منحني فعاليت هاي قلب خيلي اطمينان داشت، زيرا فقط مغز به آن دستور نمي دهد و عوامل بسيار زيادي چون هورمون هاي مختلف هم در تغيير فعاليت قلب دخالت دارند. در حالي كه شكم اين طور نيست. شكم از يك سيستم عصبي كامل برخوردار است كه تقريبا مستقل از هر عامل داخلي و خارجي ديگري غير از مغز ناخودآگاه انجام وظيفه مي دهد.
در اين آزمايش از دستگاهي به نام الكتروگاستروگرام (EGG) استفاده مي شود كه مشخص مي كند آيا ضربان هاي شكم فرد مورد نظر به آهنگي سريع تر از سه ضربان در دقيقه مي رسد يا خير. ضربان قلب مي تواند هم در زمان دروغ گفتن و هم در زمان راست گفتن افزايش يابد، در حالي كه يافته هاي اوليه آزمون ضربان شكم نشان  مي دهد اگر فردي راست بگويد ضربانش تغيير نمي كند، هر چند كه اگر عصباني باشد ممكن است اين ضربان نيز افزايش پيدا كند.
با وجود اين يافته، باز هم مشكل اصلي حل نشده باقي مي ماند: دستگاه هاي اندازه گيري فقط مي توانند تنش وارد به اعصاب و اندام ها را اندازه گيري كنند، نه ميزان راست و دروغ بودن گفته ها را. هنوز هيچ مدل پذيرفته شده اي در مورد دروغگويي و واكنش هاي تنش بدن ارائه نشده است و يافته هاي جديد، فقط به تجربيات ما، در مورد ارتباط اين دو پديده مي افزايند.
منبع: NewScientist.com

وز وز گوش ، شايع ترين علامت تومور
گروه دانش و فناوري: نهمين كنگره بين المللي انجمن جراحان گوش، گلو، بيني و سر  و گردن ايران با حضور متخصصان داخلي و خارجي، روز چهارشنبه 18 آبان ماه در مركز همايش هاي رازي تهران برگزار شد. رئيس نهمين كنگره بين المللي انجمن جراحان گوش، گلو، بيني و سر و گردن ايران در اين كنگره گفت: وزوز گوش و كم شنوايي يك طرفه، شايع ترين علامت تومورهاي قاعده جمجمعه، از جمله تومور عصب هشتم است.
وي با اشاره به اين كه به ندرت ساير توده هاي پلي ـ دماغي بين حلزون گوش داخلي و ساقه مغزي نيز اين علائم را به وجود مي آورند، تصريح كرد: خوشبختانه طي سال هاي اخير،  پيشرفت هاي چشمگيري در زمينه تشخيص و جراحي اين تومورها حاصل شده، تا جايي كه به كمك تصويربرداري MRI، اين تومورها حتي در مرحله رشد چند ميلي متري هم قابل تشخيص است. هر چند دسترسي به اين تومورها به لحاظ جايگاه رشد حساس و پرخطرش، به علت مجاورت و چسبندگي عصب صورتي به اين غده و حضور عناصر عصبي مجاور آن، كار جراح را دشوار، پر استرس، پرخطر و طولاني مي كند. اما خوشبختانه با پيشرفت هاي جراحي ميكروسكوپي و تشكيل تيم جراحي با حضور جراحان گوش به همراه جراحان مغز، متخصصان بيهوشي، متخصصان ICU و متخصصان قلب و داخلي، خطر و عوارض جراحي اين تومورها به حداقل رسيده است. امكانات فوق سبب شده است كه نه تنها تومور با ريشه اش خارج شود، بلكه در مواردي همراه با خارج كردن تومور باقي مانده، شنوايي بيمار نيز حفظ شود. در كنگره اخير جديدترين يافته ها در زمينه بيماري ها و آندوسكوپي سينوس ها، بيماري هاي حنجره و فونوسرجري (بررسي استرويوسكپي و جراحي ميكروسكوپي حنجره به منظور بهبود كيفيت صوت) همچنين اختلالات بويايي و راه هاي درمان آن، علل سرگيجه و راه هاي درمان، كم شنوايي هاي عصبي و كم شنوايي ناشي از چسبندگي استخوانچه شنوايي و تومورهاي بخش قدامي و مياني قاعده جمجمه، از جمله تومور عصب هشتم (عصب شنوايي يا نورينوم آكوستيك) در نشست هاي مشترك استادان ايراني و خارجي اين كنگره به بحث و هم انديشي گذاشته شد.

تدابير كره شمالي در پيشگيري از آنفلوانزاي   پرندگان
007530.jpg
ايرنا: وزارتخانه هاي بهداشت و كشاورزي كره شمالي در حال اتخاذ تدابير گسترده اي براي پيشگيري از شيوع بيماري آنفلوانزاي طيور در اين كشور هستند. اين تدابير به ويژه در مناطق مرزي اين كشور با چين كه آلوده به آنفلوانزاي طيور است، اتخاذ شده است.
انجام آزمايش هاي پزشكي و اجراي تدابير قرنطينه و بازرسي از مناطق مرزي و همچنين هشدار به مردم براي پيشگيري از شيوع آنفلوانزاي طيور، جمع آوري اطلاعات و آمار و توزيع آن بين شهرها و استان ها از جمله تدابير و اقدامات دولت كره شمالي در اين زمينه محسوب مي شود. كره شمالي مهرماه نيز تدابيري براي آگاه كردن مردم از اين بيماري اتخاذ كرد و هشدارهايي را به  مردم و ارگان هاي ذي ربط براي پيشگيري از شيوع گسترده بيماري داد. كره جنوبي اعلام  كرده است پيونگ يانگ را براي مقابله با آنفلوانزاي طيور ياري مي كند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |