پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۲ - Nov 17, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
بيشتر توجه ات به كساني باشد كه تو بر آنها برتري داري، چه اين خود يكي از درهاي شكرگزاري و استفاده از نعمت هاي الهي است.
غررالحكم ص ۱۱۷
امروز با حافظ
نهال دشمني بركن كه رنج بي شمار آرد
درخت دوستي بنشان كه كام دل به بار آرد
بسي گردش كند گردون بسي ليل  ونهار آرد
شب صحبت غنيمت  دان كه بعد از روزگار ما
جواد شمقدري مشاور فرهنگي رئيس جمهور:
دين، تنها منبع الهام هنرمندان است
مشاور هنري رئيس جمهور معتقد است: بايد دين را به عنوان تنها منبع الهام و دريافت هنرمند بشناسيم ولاغير.
به گزارش فارس: جواد شمقدري گفت: هنرمند بايد فريادگر باشد و حق  را طلب كند، در عين حال بايد مومن و بااخلاص و هميشه به ياد خدا باشد و از كار خير در همه امور غفلت نكند.
وي درمورد سينماي ديني ايران گفت: مي توان مدعي شد كه سينماي ايران بعد از انقلاب اسلامي، در اين راه گام هايي برداشته است. اما آنچه باعث شد اين مسير خوب پيموده نشود و امروز شاهد يك سينماي ديني پربار و قابل اعتنا نباشيم، آسيب ها و كج فهمي هايي بود كه بر اين نوع نگاه وارد شد.
شمقدري اضافه كرد: با اين حال، سينماگران دين مدار و علاقه مندان به پيام هاي ديني، در هر فرصتي كه پيش آمده و در هر مقطعي كه توفيق داشته اند، توانسته اند آثار خوبي از خود به يادگار بگذارند، چنانچه مي توان بخش ارزشمندي از سينماي دفاع مقدس را در اين ژانر به بازشناسي دوباره نشست.
مشاور هنري رئيس جمهور درباره همايش زيبايي شناسي دين پيشنهاد كرد: اين همايش بايد خارج از تعارفات و ملاحظات به بررسي پديده هاي دين شناسي و آفت هاي آن بپردازد. همچنين بايد خارج از عرف معمول، به نقد مديريت ها و سياست هاي فرهنگي - هنري بپردازد كه در طول ۲۷ سال بعد از انقلاب اسلامي، بدون درد دين و دغدغه آن، روزگار سپري و يا بهتر بگوييم، هدر داده اند.
همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.

امروز در آ ستان مقدس آن حضرت برگزار مي شود
مراسم سالروز وفات حضرت عبدالعظيم الحسني
007887.jpg
پايگاه اطلاع رساني آستان قدس حضرت عبدالعظيم الحسني اعلام كرد: مراسم سالروز وفات محدث عظيم الشان و امام زاده واجب التعظيم، حضرت عبدالعظيم الحسني امروز پنج شنبه ۲۶ آبان همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء، در مصلاي بزرگ ري آغاز خواهد شد.
قرائت قرآن، قرائت زيارتنامه حضرت عبدالعظيم، شعرخواني، قرائت دعاي كميل، سخنراني حجت الاسلام والمسلمين سيداحمد خاتمي و مرثيه سرايي از برنامه هاي اين مراسم در روز وفات حضرت عبدالعظيم الحسني خواهد بود.
حضرت عبدالعظيم(ع) فرزند عبدالله بن علي، از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي(عليه السلام) است و نسبش پس از چهار واسطه به امام مجتبي(ع) مي رسد. پدر بزرگوارش عبدالله نام داشت و مادرش فاطمه دختر عقبه بن قيس است. ولادت باسعادت حضرت عبدالعظيم در سال ۱۷۳ هجري قمري در شهر مقدس مدينه واقع شده است و مدت ۷۹ سال عمر با بركت او با دوران امامت چهار امام معصوم يعني امام موسي كاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام محمدتقي(ع) و امام علي النقي(ع) مقارن بوده، محضر مبارك امام رضا، امام محمدتقي و امام هادي عليهم السلام را درك كرده و احاديث فراواني از آنان روايت كرده است.
اين فرزند حضرت پيامبر (ص)، از آنجا كه از نوادگان حضرت امام حسن مجتبي (ع) است، به حسني شهرت يافته است.
حضرت عبدالعظيم الحسني از دانشمندان شيعه و از راويان حديث ائمه معصومين (ع) و از چهره هاي بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بيت عصمت (ع) و پيروان آنان بود و با مسايل دين آگاه و به معارف مذهبي و احكام قرآن، شناخت و معرفتي وافر داشت.
ابن بابويه در روايتي از امام هادي ( ع) نقل كرده است كه آن حضرت به فردي از اهالي ري گفت: «آگاه باش اگر قبر عبدالعظيم حسني را كه در نزد شماست، زيارت كني مثل آنست كه حضرت حسين بن علي (ع) را در كربلا زيارت كرده باشي.»

ضرغامي: رسانه و دين بدون يكديگر معنايي ندارند
مراسم اختتاميه اولين همايش بين الملي دين و رسانه با حضور انديشمندان و صاحب نظران داخلي و خارجي در حوزه هاي علوم اجتماعي، ارتباطات و رسانه ، علوم سياسي، فلسفه، دين شناسي و معارف ديني و با حضور رئيس صدا و سيماي جمهوري اسلامي  ايران در محل دانشكده صدا و سيما برگزار شد.
به گزارش فارس در اين مراسم عزت الله ضرغامي  رئيس صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با تأكيد بر نشست دين و رسانه  و با اشاره به عصر ارتباطات و حاكميت رسانه ها گفت: بين رسانه و دين رابطه اي عميق، واقعي، محكم و تعريف شده بايد برقرار شود؛ زيرا طبيعي است كه بدون يكديگر معنايي نداشته باشند.
وي افزود: برگزاري چنين همايشي بسيار شايسته، بجا و به موقع بود و از آنجا كه راهبرد رسانه ملي هم ارتباط وسيع و مستمر با نخبگان و مراكز علمي كشور است اين نشست از مصاديق بارز و شايسته اين رويكرد راهبردي رسانه ملي محسوب مي شود كه جاي تقدير دارد.
وي با بيان اينكه جمع بندي درهر مقطع مي تواند راهنماي عملي باشد، گفت:ما بايد در رسانه سعي كنيم ديجيتالي فكر كرده و حرف بزنيم يعني اگر بخواهيم مضمون و محتوا را در قالب رسانه بريزيم چاره اي نداريم كه به گونه اي صحبت كنيم تا هر فرد بتواند بخشي از آن صحبت را كه مورد نيازش است را برداشته و بهره برداري كند.بنابراين نتيجه گيري در پايان اين همايش نيز بايد به گونه اي باشد كه بتوان به صورت مستقل از آن استفاده كرد.
ضرغامي تصريح كرد:ماهيت رسانه به گونه اي است كه اگر هر مضمون و محتوايي را بخواهيم در اين قالب بريزيم همه عوامل تخصصي و حرفه اي كه دست به دست هم مي دهند و مثل حلقه هاي يك زنجير آفرينش نهايي را ايجاد مي كنند نيز بايد نسبت به هدف گذاري اوليه همفكر و همراه و توجيه شده باشند كه معمولا اين اتفاق نمي افتد.

شعرهاي چاپ نشده «سيدحسن حسيني» در نمايشگاه كتاب تهران
ايسنا:مجموعه شعرهاي سپيد و چاپ نشده  سيدحسن حسيني - شاعر فقيد - تا نمايشگاه كتاب آينده منتشر مي شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيشتر شعرهاي منتشر نشده  حسيني در قالب سپيد است كه در كنار شعرهاي منتشرنشده  او در قالب هاي ديگر، به انضمام شعرهاي سپيد، در يك كتاب عرضه خواهد شد.
فاطمه راكعي با اعلام اين خبر همچنين گفت كه در يكي از نشست هاي اخير هيأت مديره  خانه  شاعران، قيصر امين پور- به عنوان فرد مورد وصيت سيدحسن حسيني براي نظارت بر چاپ آثارش - نظر خود را درباره ي شيوه  چاپ آثار اين شاعر ارايه كرده كه مورد تأييد جمع قرار گرفته است.
پيرو اين تصميم گيري، چند مجموعه  مستقل از آثار شعري او شامل شعرهاي سپيد و چاپ نشده، شعرهاي كلاسيك و احتمالا ً نثر شعرگونه و كليات كه مجموعه اي از شعرها و نوشته هاي شاعرانه خواهد بود، توسط خانه شاعران ايران به چاپ خواهد رسيد.هم صدا با حلق اسماعيل (مجموعه شعر)، گنجشك و جبرئيل (مجموعه شعر عاشورايي در قالب سپيد)، حمام روح (ترجمه اثر جبران خليل جبران)، براده ها (جمله هاي قصار)، مشت در نماي درشت (تحليلي بر تاثير ادبيات در سينما)، بيدل، سپهري و سبك هندي، نوشداروي طرح ژنريك (طرح هاي كوتاه شعري در قالب طنز) و طلسم سنگ (نثر ادبي عاشورايي) از جمله آثار منتشر شده  سيدحسن حسيني هستند كه نهم فروردين ماه سال ۱۳۸۲ درگذشت.

برگزيدگان نهمين دوره انتخاب بهترين
كتاب سال دفاع مقدس معرفي شدند
نهمين دوره انتخاب كتاب سال دفاع مقدس با معرفي برگزيدگان و صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد. در اين دوره ۱۷۱ كتاب از ناشرين دولتي و ۱۵۴ كتاب از ناشرين خصوصي و در مجموع ۳۲۵ كتاب در گروه هاي «خاطره» ، «داستان» ، «شعر» ، «هنر» ، «جنگ و زندگينامه» و «تحقيق و پژوهش» و «كودك و نوجوان» به ملاك ها و معيارهاي عام و ضوابط و معيارهاي علمي و زيبايي شناسانه خاص و با دقت در ارزش نسبي آثار و سطح كيفي آنها و توجه به اصل و اهداف برنامه مورد بررسي و داوري قرار گرفت.
روزنامه همشهري به دليل طولاني بودن متن اسامي برگزيدگان، اين مهم را در صفحه ۱۴ روز ۲۹ آبان ماه منتشر خواهد كرد.

«آتليه كبود» پرويز تناولي
«آتليه كبود»نخستين كتاب خاطره نگاري پرويز تناولي - مجسمه ساز - از سال هاي آغاز جنبش هاي هنري مدرن در ايران است كه توسط انتشارات بن گاه منتشر شده است.تناولي در اين كتاب به سال هاي پاياني دهه ۱۳۳۰ بازگشته و آغاز فعاليت خود را در ايران، پس از پايان تحصيلاتش در ايتاليا به نگارش درآورده است.
آتليه كبود اولين كارگاه تناولي است كه هم در آن كار مي كرد و هم آثار خود و برخي از دوستانش را به نمايش مي گذاشت.
در اين كتاب تناولي چگونگي تولد مكتب سقاخانه را در آتليه كبود و تشكيل گروه هنرمندان ايراني را شرح داده و دستاوردهايي را كه اين آتليه در سال هاي بعد از آن در پي داشته، به  رشته تحرير درآورده است.

نگاه
آقاي ضرغامي! لطفاً سياسي عمل كنيد، نه علمي
سيد ابوالحسن مختاباد
به پرسشها و اعتراضات درباره نحوه انتخاب و معرفي استاد منوچهر آتشي به عنوان چهره ماندگار عرصه شعر اين گونه مي توان پاسخ داد:
اول: تا آنجايي كه به ياد دارم، نحوه انتخاب افراد در اين گونه برنامه ها براساس بررسي كميته هاي تخصصي از نهادهاي صنفي و هنري اين حوزه و امتيازبندي افراد صورت مي گيرد.
برخي از اين كارشناسان در زمره شاخص ترين شاعران انقلابند كه نامه اي در تاييد اين حركت به صدا وسيما نگاشتند. در چنين روند كارشناسي  و با توجه به اينكه يكي، دو سال قبل كتاب شعر منوچهر آتشي جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي ايران را دريافت كرده بود، اين انتخاب طبيعي و حتي به اعتقاد نگارنده اندكي دير انجام شده است.
دوم: در نهادهاي دولتي، برخي از مديران به دليل رعايت جوانبي از كار (كه به حيطه تخصصي و آثار فرد هيچ ربطي ندارد) در آخرين لحظه بر راي كميته هاي تخصصي راي بطلان مي كشند. چنانكه در هنگام اعطاي جايزه ۲۰ سال داستان نويسي به زنده ياد احمد محمود در آخرين لحظات چنين كردند و پيرمرد را به رغم وعده شب قبل بي اعتنا و حسرت زده ،و دست خالي به منزل روانه كردند.
به نظر مي رسد، منتقدان و معترضان به صدا و سيما بر اين باورند و شايد هم عادت كرده اند كه به جاي نگاه كارشناسانه، نگاه سياسي و مديريتي را حاكم كنند. پس توصيه آنها به رئيس سازمان صدا و سيما در ساده ترين و روان ترين حالت مي تواند اين گونه ترجمه شود كه جناب ضرغامي!؟ نظرات كارشناسان را به كناري بنهيد و سياسي عمل كنيد!؟
سوم : در علم مديريت رفتار رئيس سازمان صدا و سيما امري عقلاني و مورد انتظار بودو نامه تاييد آميز شاعران انقلاب به ايشان ، مصداقي است روشن براين تصميم درست و به نظر مي رسد از اين بابت بايد به توجه و تائيدشان بر عقل جمعي احترام نهاد و آن را ستود ، نه آنكه بر آن سنگ باراند و وي را از كرده نيكو و مطابق خرد جمعي پشيمان ساخت .

تازهاي دنياي رسانه
گزارش سينمايي تلويزيون
جمعه اين هفته در شبكه اول سيما فيلم خارجي قول پليس، به كارگرداني خوزه پينهيرو با بازي آلن دلون ساعت ۱۶ پخش مي شود. قول پليس (۱۹۸۵) به مانند ديگر كارهاي دلون يك فيلم اكشن جنايتكارانه است.
سينما يك اين هفته فيلم سالوادور به كارگرداني اليور استون را پخش خواهد كرد. اين فيلم جنگي محصول سال ۱۹۸۶ سينماي آمريكاست كه براساس يك داستان واقعي ساخته شده است.
همچنين شبكه دوم سيما فيلم سينمايي تاريكترين نور را روز پنجشنبه بعدازظهر ساعت ۱۴ پخش خواهد كرد. اين شبكه همچنين فيلم سينمايي جستجو را با بازي استيو مك كوئين جمعه ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه براي علاقمندان فيلم هاي سينمايي پخش خواهد كرد.
شبكه سوم سيما نيز پنج شنبه ساعت ۲۲ و ۳۰ فيلم آنتي تراست (ضداعتماد) به كارگرداني پيتر هوويت را براي پخش در نظر گرفته است.
فيلم توازن به كارگرداني كرت ويمر، جمعه (۲۷ آبان ماه)، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه، در برنامه صد فيلم از شبكه سه سيما پخش مي شود. زماني در آينده، پس از جنگ جهاني سوم كه به نابودي بيشتر جهان منجر مي شود ملت جديد به نام ليبريا رهبري بي چون و چراي پدر مرك فارين سربرمي آورد با اين باور كه هيجانات انساني و ابراز آن عملي نكوهيده و عامل شكست جوامع گذشته بوده است.همچنين بنا بر اين گزارش فيلم سينمايي روياها به كارگرداني آكيرا كوروساوا اين هفته در قالب برنامه سينما چهار از تلويزيون پخش مي شود. اين فيلم محصول سال ۱۹۹۰ دو كشور ژاپن و  آمريكاست و به كوروساوا اين آزادي عمل را داد تا در اواخر عمرش رؤياهاي خود را به تصوير بكشد؛ رؤياهاي دوران بچگي، كابوس جنگ، علاقه كوروساوا به نقاشي (و به خصوص ون گوگ) و طبيعت در قالب ۸ فيلم كوتاه به تصوير كشيده شده است.شبكه چهار همچنين امروز فيلم سينمايي جهان شيرين پس از مرگ ساخته اتوم اگويان را به روي آنتن مي برد.
ماه شب چهارده براي كودكان
سريال ماه شب چهارده تازه ترين ساخته محمدعلي طالبي هر جمعه در برنامه كودك و نوجوان شبكه اول سيما پخش خواهد شد.
گفتني است كه ماه شب چهارده براساس داستاني از هوشنگ مرادي كرماني ساخته شده است و داستان معلمي را دنبال مي كند كه تصميم مي گيرد در روستاي محل خدمت خود يك كلاس كاريكاتور راه اندازي كند. اين سريال كاري از گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيماست و براساس آن نيز يك نسخه سينمايي تهيه شده است.
هادي مرزبان در رايو
برنامه آيينه جادو شنبه اين هفته ۲۸ آبان ماه با هادي مرزبان كارگردان تئاتر ملودي شهرباراني، گفت وگو خواهد كرد. همچنين در بخش ديگري از اين برنامه راديويي دانيال حكيمي و فرزانه كابلي بازيگران اين نمايش گفت وگو مي كنند.برنامه آينه جادو، كاري از گروه ادب و هنر شبكه سراسري صداست كه روزهاي چهارشنبه و شنبه هر هفته ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه براي علاقمندان فرهنگ و هنر پخش مي شود.

كوتاه از هفت هنر
۹۹ فيلم امروز در جشنواره
۹۹ فيلم، امروز در سومين روز جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران در سينما فلسطين روي پرده مي رود.اين آثار در بخش هايي چون مسابقه ملي، بين الملل، نگاه نو و معناگرا به نمايش گذاشته مي شود. برپايي نشست تخصصي داوران خارجي بخش بين الملل از ديگر برنامه هاي روز سوم جشنواره است.
روايت جنگ دشوار است
«رمضان صادق زاده» نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: تاكنون، امكانات كافي و بودجه لازم دراختيار سينماگران دفاع مقدس قرار نگرفته است.وي افزود: روايت واقعي از جنگ و رزمندگان كار دشواري است، اما نياز هست كه هنرمندان در اين زمينه بيشتر عنايت داشته باشند.دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس از اول تا چهارم آذرماه در تهران برگزار مي شود.
۲ فيلم ايراني در جشنواره روسيه
فيلم هاي «پرنده باز كوچك» ساخته رهبر قنبري و «روزگارنامه» از مسعود كرامتي در جشنواره بين المللي «ليستاپاد» روسيه سفيد به نمايش گذاشته مي شود.هفتمين جشنواره بين المللي فيلم ليستاپاد از ۲۳ تا ۲۹ آبان ماه در مينسك پايتخت روسيه سفيد برپاست.
ضعف فيلم هاي مستند
داور بخش مستند جشنواره بين المللي فيلم رشد گفت: فيلم هاي ايراني در مقابل فيلم هاي خارجي بيان مشخصي ندارند. اسماعيل ميرفخرايي افزود: مستندسازان ايراني موضوعات بزرگ را انتخاب و آنها را به سبك سريال هاي تلويزيوني بيان مي كنند، در حالي كه در فيلم هاي مستند پيشرو، موضوعات كوچك انتخاب مي شود و بسيار عميق مورد بررسي قرار مي گيرد.
بزرگداشت پژوهشگر هنر كاريكاتور
در ادامه برنامه هاي هفتين دوسالانه كاريكاتور تهران مراسم بزرگداشت خانم ايراندخت محصص، پژوهشگر كاريكاتور ساعت ۱۷امروز در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود.در اين مراسم «داود شهيدي» هنرمند كاريكاتوريست سخنراني مي كند.
هم انديشي جهاني شدن و هنر
سومين هم انديشي جهاني شدن و هنر ۳۰ آبان و اول آذرماه در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران برگزار خواهد شد.در اين هم انديشي دو روزه، كارشناسان و صاحبان  نظري از ايران و تركيه درباره محورهايي چون جايگاه جهاني شدن و توليد آثار هنري و فرهنگي كشورهاي آسياي صغير، تحولات فناوري در عرصه هنر و ارتباطات،  ارتباطات مدرن و مراقبت از فرهنگ هاي بومي، ابعاد هنر جهاني آسياي صغيري و... به ارايه مقاله و ايراد سخن خواهند پرداخت.
جزيره آهني در اسپانيا
«جزيره آهني» در ادامه حضورهاي بين المللي اش در بخش مسابقه اصلي جشنواره «خيخن» كشور اسپانيا به نمايش در مي آيد.«جزيره آهني» محمد رسول اف پيش از اين موفق به دريافت سه جايزه از جمله جايزه اول منتقدين جشنواره  هامبورگ شده و در جشنواره هاي مختلفي حضور داشته است. از جمله حضورهاي مهم  آن، در بخش دو هفته كارگردانان جشنواره كن بوده است.
پايان جشنواره فيلم رشد
سي و پنجمين جشنواره بين المللي فيلم رشد، امروز، پنجشنبه ۲۶ آبان ماه، طي مراسمي در مشهد، با معرفي آثار برگزيده به كار خود پايان مي دهد.در اين مراسم كه با حضور گروهي از هنرمندان برگزار مي شود برترين هاي جشنواره، جوايز خود را دريافت خواهند كرد.
قصه خوب خدا در تالار هنر
نمايش «قصه خوب خدا» نوشته حميدرضا نعيمي و به كارگرداني شهرام كرمي در ساعت ۱۸ و ۳۰ در تالار هنر به روي صحنه است. اين نمايش به مدت يك ماه در تالار هنر واقع در ميدان هفت تير، مفتح جنوبي، جنب شيرودي، خيابان ورزنده روي صحنه است.

بهارستان
به اعتبار آن كه انسان هستم...
ماركوس اورليوس، از امپراطوري هاي ذي شان روم بود كه در مائه دوم ميلادي زيسته و سلطنت كرده بود. به وجود او آرزوي افلاطون به حصول پيوسته كه مي گفت پادشاه بايد حكيم باشد.
سراسر زندگاني را بر طبق اصول حكمت به سر برده و امور كشور را نيز بر وفق همان اصول اداره نموده است. وظايف سلطنت را بر حسب تكليف ادا مي كرد و حقيقت زندگاني را در اشتغال به حكمت مي دانست.
وي كتابي دارد به نام انديشه هاي ماركوس اورليوس كه از آن برمي آيد او به دستور سنكامي حكيم نفس خود را همواره به معرفي بازخواست درمي آورده است كه چه كردي؟ چه دردي را دوا نمودي؟ چه زخمي را مرهم نهادي؟ كدام عيب را از خود دور ساختي؟ چه ترقي و بهبودي به خود دادي؟ و لب كلام او اين است كه افراد مرتبط به كل عالم اند و حيات اگر معني دارد، اين است كه هر فردي خود را جزء كل بداند. از عبارات او اين است كه من دو ميهن دارم، به اعتبار اينكه ماركوس اورليوس هستم، ميهنم روم است و به اعتبار آنكه انسان هستم ميهنم جهان است و خير و نيكويي آن است كه براي اين هر دو ميهن نافع باشد. عمل اخلاقي مردم آن است كه جنبه كلي و عمومي ايشان جلوه و ظهور يابد و معتقد باشند كه همچنان كه درخت، بدون علم و عمد به مردم ميوه مي دهد، انسان هم بايد بي توجه به تعهد وجودش براي ديگران سودمند باشد.
سير حكمت در اروپا _ ترجمه محمدعلي فروغي، جلد اول، صفحه ۷۷

برگي از تاريخ
درگذشت ابراهيم پورداود، محقق و ايران شناس
ابراهيم پورداود در سال ۱۲۶۴ ش در شهرستان رشت به دنيا آمد. وي پس از آموختن دروس ابتدايي به تهران رفت و پس از فراگيري حكمت و طب قديم، براي ادامه تحصيل عازم بيروت و سپس فرانسه شد. استاد پورداود پس از اقامت كوتاهي كه در آلمان داشت، مطالعات عميق خود را درباره آيين، زبان و فرهنگ ايران باستان آغاز كرد و كتاب اوستا را محور اصلي پژوهش خود قرار داد.
وي همچنين براي تكميل مطالعات و پژوهش هاي ايران شناسي خود به هندوستان رفت و به تدريس در دانشگاه پرداخت. اين محقق برجسته در سال ۱۳۱۵ جهت تدريس در دانشكده ادبيات و حقوق دانشگاه تهران دعوت شد.
از آن پس در ايران ماندگار گرديد. وي در سال ۱۳۱۷ به عضويت پيوسته فرهنگستان جهاني هنر و دانش در آمد و در سال ۱۳۴۶ به پاس خدمات انسان دوستانه اش، از دربار واتيكان نشان علمي دريافت كرد. وي در نهايت پس از ۲۷ سال تدريس مداوم، در سال ،۱۳۴۲ با عنوان استاد ممتاز از دانشگاه بازنشسته شد. پورداود سرانجام در سال ۱۳۴۷ در هشتاد و سه سالگي درگذشت.
اعلام موجوديت مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق
هدف تشكيل مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، نجات مردم اين كشور از اختناق و استبداد رژيم بعثي عراق و تأسيس حكومتي براساس رأي و مشاركت همه مردم اعلام شده است.
مجاهدان عراقي وابسته به مجلس اعلا در زمان جنگ همراه با نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران ضرباتي بر رژيم ديكتاتوري بعث وارد كردند و اين مجلس پس از جنگ نيز بزرگترين گروه اسلامي مخالف رژيم بغداد در عرصه هاي سياسي، فرهنگي و نظامي بوده است. راهبرد اصلي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق، استفاده از نيروي مردم مسلمان و بدنه ارتش اين كشور براي قيام نهايي برضد نظام فاسد و استبدادي حاكم بر عراق بود.
اين مجلس پس از فروپاشي رژيم صدام در فروردين ،۱۳۸۲ فعاليت هاي خود را در داخل كشور عراق متمركز نمود. و علي رغم شهادت آيت الله سيدمحمد باقر حكيم، رهبر اين مجلس، اهداف اسلامي خود را دنبال مي كند.
شهادت سرلشكر پاسدار مهدي زين الدين
سردار رشيد اسلام، شهيد مهدي زين الدين در سال ۱۳۳۸ ش در خرم آباد لرستان و دريك خانواده مذهبي به دنيا آمد. دوران تحصيلات متوسطه را كه مصادف با تبعيد شهيد آيت الله سيداسدالله مدني به خرم آباد بود در جوار پرفيض ايشان پشت سر گذاشت. علاقه متقابل آيت الله مدني به مهدي زين الدين موجب شد كه او بيشتر اوقات را در كنار آن عالم فرزانه سپري كند. مهدي در سال ۱۳۵۶ رتبه چهارم شركت كنندگان كنكور سراسري از دانشگاه شيراز را اخذ نمود. خانواده شهيد زين الدين در اوايل انقلاب اسلامي به شهرستان قم مهاجرت كردند.
شهيد زين الدين پس از انقلاب اسلامي فعاليت هاي خود را از جهاد سازندگي شروع كرد و سپس به عضويت رسمي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد.
وي در آزادسازي كردستان از سيطره ضدانقلاب، بسيار فعاليت  كرد و پس از شروع جنگ تحميلي مسئوليت هاي مختلفي به عهده گرفته و تا زمان شهادتش، در عمليات هاي متعددي شركت نمود، تا اين كه به سبب لياقت توصيف ناپذيرش مفتخر به فرماندهي لشكر ۱۷ علي بن ابيطالب(ع) قم گرديد.
سرانجام سردار مهدي زين الدين به همراه برادرش مجيد، در يكي از مناطق كردستان از سوي ضدانقلاب شربت شهادت نوشيدند و پس از تشييعي باشكوه در گلزار شهداي قم در كنار هم به خاك سپرده شدند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خواب
نورش همه جا را گرفته بود. با صداي او از خواب برخاستم؛ صدايي كه تا عمق جانم نفوذ كرد.
صبح غريبي بود. به يكباره متوجه شدم صبح جمعه است و صداي مادرم كه داشت دعاي ندبه مي خواند، از خواب بيدارم كرد.
سعيد نجاتيان

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه مژده: نمايشگاه نقاشي منيره عرسين و فرشته اكبري / از ۲۷ آبان تا دوم آذر / سعادت آباد، سرو شرقي، طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، پلاك ۷۱ / تلفن: ۲۲۰۶۷۴۴۲
*نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي بهمن رضايي / ۲۶ آبان تا اول آذر / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۸۰۴۳۶۸۷
*گالري هما: نمايشگاه گروهي نقاشي / ۲۸ آبان تا ۱۵ آذر / خيابان ولي عصر، چهرازي، شماره ۲۷ / تلفن: ۲۲۰۵۵۶۲۹
*نگارخانه شقاقي: نمايشگاه نقاشي الهام سروش نيا و فرناز خزايي / ۴ تا ۱۰ آذر / ولي عصر، روبروي مسجد بلال، خيابان مهري، شماره ،۵۳ تلفن: ۲۲۰۴۸۹۱۸
*نگارخانه بهاران: نمايشگاه نقاشي رزا مطلبي / ۲۷ آبان تا دوم آذر/ ملاصدرا، شيراز جنوبي، كوچه بهاران، پلاك ۱/۲ / تلفن: ۸۸۰۳۱۳۸۳
*موزه رضا عباسي: نمايشگاه آثار خوشنويسي اكبر صابونچي و عباس رفيعي / تا چهارم آذر / خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان

گل و گياه
آنمون ژاپني
007884.jpg
نام علمي: Anemone hupehensis var japonica
خانواده: RANUNCULACEAE
اين واريته داراي گلهاي صورتي پررنگ و گلبرگهاي كشيده تر مي باشد. سطح خارجي گلبرگها نيز داراي كركهاي ابريشمي سفيدرنگ است. حداكثر بلندي ۱۲۰-۶۰ و گستردگي آن به ۴۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه _ آفتاب، خاك غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذرهاي خريداري شده در شاسي سرد و يا تقسيم گياه در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |