پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۲ - Nov 17, 2005
آتش سوزي در قديمي ترين كتابخانه دانشگاه تهران
007824.jpg
گروه حوادث: يك روز پس از روز ملي كتاب و كتابخواني، سه چهارم كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران در آتش سوخت.
به گزارش خبرنگار ما، يكي از مسئولين روابط عمومي دانشكده حقوق دانشگاه تهران گفت: هنوز نظر رسمي در مورد علت آتش سوزي اعلام نشده است. نظر اوليه اين است كه آتش سوزي در اثر اتصال سيم هاي برق به وجود آمده است.
وي گفت: از دو سال قبل با توجه به تجهيزات ساختمانها، نگهباني ۲۴ ساعته از كتابخانه هاي دانشگاه تهران ضروري دانسته نشد و با دستور رسمي مراقبت از كتابخانه تنها به دستگاههاي ايمني سپرده شد. سه ماه قبل دستگاه ايمني اين كتابخانه خراب شد و چون قطعه آسيب ديده در ايران وجود ندارد و بايد از كشور سوئيس خريداري مي شد، اين سيستم بلامصرف باقي مانده بود. يكي از دستگاههاي ايمني از بخشي ديگر به اين كتابخانه منتقل شد. متاسفانه به نظر مي رسد اين دستگاه در زمان وقوع حادثه درست عمل نكرده است.
اين مقام آگاه گفت: نگهبانان محوطه دانشگاه نيز در زمان حادثه(۴‎/۳۰ بامداد) در حوالي دانشگاه حضور نداشتند و نگهباني مركزي با شنيدن صداي شكسته شدن شيشه هاي كتابخانه متوجه وقوع اين حادثه شدند. تا زمان حضور اين افراد در محل حادثه بخش عمده اي از كتابخانه دچار حريق شده بود. بنابراين دو ساعت و ۴۰ دقيقه بعد از شروع آتش سوزي اين حادثه به ماموران آتش نشاني اطلاع داده شده است كه با حضور سريع  آنها در محل، آتش مهار شد.
وي در مورد ميزان صدمه به كتابخانه كه قديمي ترين كتابخانه دانشگاه تهران محسوب مي شود توضيح داد: مساحت اين كتابخانه ۲۰۰ متر مربع است كه سه چهارم كتاب هاي آن به همراه تمام ميز و صندلي ها، برگه دان ها، رايانه ها و نسخ كمياب در آتش سوخته است. خوشبختانه مخزن كتابخانه از شعله هاي آتش به دور مانده بود كه تنها مقداري آب به آنجا نفوذ كرده است.
رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ، محمد تورنگ نيز به خبرنگار ما گفت: ۴۰ درصد كتاب هاي اين كتابخانه از بين رفته است و قسمتي از ساختمان دانشكده نيز آسيب ديده است. هنوز علت وقوع اين حادثه به طور دقيق مشخص نشده است كه به احتمال زياد تا روز پنج شنبه كارشناسان آتش نشاني نظريه اوليه خود را اعلام خواهند كرد.
بررسي فوري آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق
در همين حال روابط عمومي دانشگاه تهران با صدوربيانيه اي اعلام كرد : هيات رئيسه دانشگاه تهران دستور بررسي فوري آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق و برآورد خسارت را صادر كرد.
روابط عمومي دانشگاه تهران ضمن اظهار تأسف از حادثه ناگوار آتش سوزي بخشي از كتابخانه دانشكده حقوق و علوم سياسي اعلام كرد: در آتش سوزي نيمه شب گذشته، بخشي از سالن مرجع و مطالعه كتابخانه مذكور دچار آتش سوزي شد كه خوشبختانه با تلاش مامور آتش نشاني آتش سوزي اطفا و از سرايت آن به مخزن و ساير بخشهاي كتابخانه و ديگر قسمت هاي دانشكده جلوگيري به عمل آمد.
از اين رو به اطلاع كليه علاقه مندان به نهاد آموزش عالي كشور مي رساند كه اخبار منتشره از سوي برخي رسانه ها مبني بر وقوع آتش سوزي در كتابخانه مركزي دانشگاه صحت نداشته و تكذيب مي شود.
در پي اين حادثه، هيات رييسه دانشگاه جلسه اي اضطراري در صبح چهارشنبه تشكيل داد و دستور بررسي فوري علت حادثه، برآورد خسارت و اقدام فوري براي بازسازي، ترميم و رفع اشكالات بوجود آمده را صادر كرد.
در اين بيانيه آمده است: با توجه به قدمت اكثر بناها و فضاهاي كالبدي دانشگاه متاسفانه بروز چنين حوادثي دور از انتظار نبوده است از اين رو دانشگاه تهران بر اساس كارشناسي هاي انجام شده نسبت به بروز اين گونه حوادث هشدار داده و پيشنهادهاي لازم را براي ايمن سازي ساختمان هاي قديمي دانشگاه به مراجع ذيربط ارايه كرده است، اما متاسفانه تاكنون اقدامي براي تصويب طرح هاي پيشنهادي و تخصيص اعتبارات لازم صورت نگرفته است، اين در حالي است كه بيشتر بناهاي مركزي دانشگاه جزء آثار ثبت شده در ميراث فرهنگي كشور است و اقدام عاجل مراجع ذيربط براي حفظ و حراست از آنها به راستي ضرورت يافته است.
تشكيل كميته ويژه براي
بررسي حادثه
007827.jpg
مشاور وزير علوم،  تحقيقات و فناوري گفت: پس از رسيدن گزارش آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران به وزارت علوم، كميته اي براي پيگيري اين آتش سوزي تشكيل مي شود.
فيروز اصلاني در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اينكه موضوع آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق توسط مراجع ذي ربط در حال پيگيري است، افزود: اگر آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق بر اثر تخلفي صورت گرفته باشد مراجع ذي ربط از جمله هيات تخلفات اداري و انتظامي وزارت علوم اين موضوع را پيگيري مي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه موضوع آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق در مرحله اول به دادسراي تهران و نيز حراست دانشگاه تهران و حراست مركزي وزارت علوم مربوط است، گفت: بايد علل وقوع حادثه آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق مشخص شود و اينكه آيا علت اين آتش سوزي سهل انگاري بوده يا خير نيز معلوم گردد.
مشاور وزير علوم،  تحقيقات و فناوري در پايان با اشاره به نگراني و تاثر عميق اساتيد دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران از اين حادثه و تاثير اين واقعه در از بين رفتن بخشي از ميراث علمي بر پيگيري جدي آن تاكيد كرد.
كلاس هاي درس تعطيل شد
براساس اين گزارش كلاس هاي درس دانشكده حقوق دانشگاه تهران در پي آتش سوزي بخشي از كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران تعطيل شد. دكتر محسن رهامي استاد دانشگاه تهران نيز پس از مشاهده آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق با اظهار تاسف از اين واقعه گفت: چرا اين كتابخانه سنجه حريق و سنسور ندارد كه اينگونه دچار خسارت شده است.

صدور حكم دو مرد كه فرزندانشان را كشتند
007833.jpg
گروه حوادث: پدري كه فرزند ۱۶ ماهه اش را به قتل رسانده بود، از سوي شعبه دادگاه كيفري به ۱۰ سال حبس و پرداخت ديه محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، ۲۷ تيرماه سال ۸۳ مردي به نام علي ۴۷ ساله، فرزند ۱۶ ماهه اش به نام آرزو را به قتل رساند.
شب حادثه زماني كه مادر آرزو به حمام رفت، علي كه در كنار آرزو خوابيده بود ناگهان متكاي زير سر آرزو را كشيد و با فشردن متكا به روي صورت فرزندش، وي را خفه كرد.
مادر آرزو به سرعت او را به بيمارستان لقمان رساند اما علي رغم تلاش پزشكان، آرزو در بيمارستان جان باخت.
پس از تحقيقاتي كه در اين زمينه صورت گرفت، پدر آرزو به قتل فرزندش اعتراف كرد و هزينه بالاي زندگي را علت اين حادثه دانست.ظهر روز سه شنبه ۲۴ آبان ماه، جلسه محاكمه اين مرد با حضور قاضي عزيز محمدي و چهار قاضي مستشار در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان برگزار شد.در اين جلسه پس از قرائت كيفرخواست توسط نماينده داستان، متهم اتهام قتل عمدي را پذيرفت و قرار شد حكم در خصوص اين پرونده صادر شود.روز گذشته متهم (علي) از سوي قاضي عزيز محمدي به ۱۰ سال حبس و پرداخت ديه محكوم شد.
از طرف قضات همين شعبه حكم مردي كه دختر جوانش به نام رومينا (۲۷ ساله) را به قتل رسانده بود، نيز به تحمل ۱۵ سال زندان و پرداخت ديه كه معادل ۱۴۱ شتر است محكوم كردند.
اين مرد ۵۸ ساله دوم شهريور ماه سال ۸۳ در شهرري در اقدامي جنايتكارانه به سمت دو دختر جوانش حمله كرد و با ضربات چاقو دختر ۲۷ ساله اش را به قتل رساند و ديگري را روانه بيمارستان كرد.

متهم دوباره به زندان رفت
آسوشيتدپرس: پليس ايالت ويسكونسين اعلام كرد كه متهمي كه ۱۸ سال تمام به اتهام تجاوزي كه هرگز مرتكب آن نشده بود در زندان به سر مي برد، پس از آزادي از زندان به اتهام قتل عمد زني كه پليس خودرو وي را در مقابل منزلش پيدا كرده است، محاكمه خواهد شد. بازپرس تحقيق پرونده اعلام كرد كه نمونه خون استيون آورز در ماشين مقتوله يافت شده است.
دادستان پرونده در خصوص قتل ترزا گفت: به نظر من هيچ گونه نقطه مبهمي در اين پرونده وجود ندارد و بي شك قاتل همان متهمي است كه به اشتباه ۱۸ سال را در زندان گذرانده است.استيون كه دو سال پيش و به دنبال تحقيقات قضايي از اتهام تجاوز تبرئه شده و به منزل بازگشته بود از مدت ها پيش به عنوان مظنون در پرونده ناپديد شدن ترزا مطرح شده بود . والدين و دوستان ترزا آخرين بار مقتوله را در سي و يكم اكتبر ديده بودند.
به گفته پزشكي قانوني مقتوله با يك ضربه گلوله از پاي درآمده است. دادستان در حال حاضر متهم را با اتهام داشتن اسلحه گرم غير مجاز نيز روبه رو كرده است.

جنايت در خيابان كمالي
گروه حوادث: جسد يك مرد شامگاه روز سه شنبه در منزل مسكوني اش در حالي كه با چندين ضربه چاقو به قتل رسيده بود توسط همسرش پيدا شد.
به گزارش خبرنگار ما، زن ميانسال خسته از كار روزانه ساعت ۲۱و ۳۰ دقيقه به منزلش واقع در خيابان كمالي رسيد. چراغهاي خانه روشن بود و زن با خود فكر كرد به حتم همسرش در خانه است. زنگ در را به صدا در آورد ولي كسي پاسخگوي او نبود به ناچار با كليد در را باز كرده وارد خانه شد.
چند بار حسن همسر ۴۹ ساله خود را صدا كرد ولي حسن پاسخي نداد. فضاي خانه برايش غريب بود همانطور كه همسرش را صدا مي كرد وارد آشپزخانه شد كه ناگهان وحشت تمام وجودش را فرا گرفت. جسد همسرش غرق در خون در چند قدمي او افتاده بود. فريادهاي زن همسايه ها را از ماجرا مطلع كرد. دقايقي بعد اكيپ پليسي از كلانتري ۱۱۲ ابوسعيد در محل جنايت حاضر شدند.
مراتب به اطلاع  بازپرس حسيني رسيد. كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز نيز به همراه مأموران تشخيص هويت در محل قتل حاضر شدند.
همسر مقتول در پاسخ به سؤالات افسر پرونده گفت: «كارمند يكي از بيمارستانهاي شهر تهران هستم. شب هنگام بعد از پايان كار به خانه آمدم كه با جسد همسرم مواجه شدم.»
تحقيقات بعدي نشان از اين مطلب بود كه عامل يا عاملان جنايت با مقتول آشنا بوده و بدون زور و جبر وارد خانه شده بودند.
جسد حسن به پزشكي قانوني انتقال يافت. پليس در جريان بررسي هاي خود متوجه شد مقتول مدتي قبل مشغول به كاري بوده است كه امكان انتقامگيري در آن وجود داشت به همين دليل تحقيقات در مورد افرادي كه در آن زمان امكان درگيري با حسن را داشتند در دستور كار پليس قرار گرفت.

قتل در يكي از آپارتمان هاي ميامي
هرالد : يك زن و يك مرد آمريكايي در يكي از آپارتمان هاي ميامي به قتل رسيدند.
بر اساس اين گزارش، مرد ديگري هم در اين رابطه زخمي شد كه در حال حاضر در شرايط نامطلوبي بسر مي برد.
ماجرا از اين قرار بود كه همسايه ها با شنيدن صداي شليك از ماجرا باخبر شدند و موضوع را با پليس در ميان گذاشتند.به اين ترتيب پليس جسد يك زن را در طبقه چهارم اين آپارتمان كشف مي كند. اما قرباني دوم اين حادثه كه هنگام رسيدن پليس هنوز زنده بود به همراه مردي كه زخمي شده بود به بيمارستان منتقل مي شوند.
يكي از آنها كه به نظر مي رسيد عامل تيراندازي باشد پس از جراحي جان باخت و نفر دوم نيز در حال حاضر در شرايط نامطلوبي به سر مي برد.
پليس آمريكا اعلام كرد هويت اين افراد شناسايي شده اما از آنجا كه خانواده آنها از حادثه باخبر نيستند نامي از آنان در اين گزارش نيامده است.
گفتني است، تحقيقات براي تكميل اين پرونده ادامه دارد.

احضار دانش آموز سيگاري به دادسرا !
گروه حوادث: يك دانش آموز ۱۵ساله با شكايت مدير دبيرستان خود براي تأديب ساير دانش آموزان به دادسرا احضار شد . مدير اين دبيرستان كه مرتضي را در حال كشيدن سيگار جلوي مدرسه ديده بود، به دادسرا ارايه شكايت و گزارش كرد كه به اين ترتيب براي تنبيه ساير دانش آموزان، با شكايت او دانش آموز دبيرستاني به دادسراي ويژه اطفال و نوجوانان احضار شد.

فرضيه ربودن دختري كه در مقابل پارك چيتگر
تصادف مرگبار كرده بود، رد شد
فارس:در تحقيقات پليس ربوده شدن دختر جواني از سوي سه پسر مهاجم كه مقابل پارك چيتگر در برخورد با يك خودروي پژو ۲۰۶ جان سپرده بود، رد شد.
محمد تورنگ ، رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ با اعلام اين خبر افزود: پس از وقوع حادثه ماموران كلانتري ۱۴۶ چيتگر در محل حاضر شده و تحقيقات خود را آغاز كردند كه در بررسي محل حادثه مشخص شد اطراف پارك در آن منطقه از سه لايه فنس بسته شده است كه امكان ورود دختر جوان از داخل پارك به اتوبان با اين وجود منتفي بود. وي ادامه داد: راننده خودروي پژو ۲۰۶ نيز در ادامه بازجويي ها موضوع تعقيب دختر جوان از سوي سه پسر ناشناس را رد كرد كه با جمع آوري شواهد در محل، موضوع ربوده شدن دختر جوان از سوي سه جوان رد شد و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.
دروغ براي فرار از تنبيه
تورنگ در ادامه در خصوص خبر ربوده شدن چهار دختر دانش آموز از سوي دوجوان آدم ربا در تهران گفت: چهار دختر كه دانش آموز سال اول راهنمايي مدرسه اي در خيابان رودكي هستند روز حادثه به جاي رفتن به مدرسه تصميم مي گيرند به سينما بروند آنها طبق قراري روز ۲۲ آبان ماه به سينما مي روند و پس از آن سوار مترو شده و در ايستگاه حرم مطهر پياده مي شوند. چهار دختر دانش آموز كه متوجه تاخير طولاني خود براي رفتن به خانه شده بودند، نقشه ربوده شدن خود را طراحي مي كنند تا به اين صورت از تنبيه خانواده هاي خود فرار كنند.
وي افزود: پس از شكايت سه دختر جوان متاسفانه يكي از روزنامه ها در انتشار خبر عجله كرد و بدون بررسي موضوع از سوي پليس اقدام به چاپ اين خبر در صفحه حوادث خود كرد كه پس از آن مشخص شد، اصل خبر اشتباه بوده است.
رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ در پايان از رسانه ها خواست مسائلي را كه جنبه آموزشي و هشداري براي خانواده ها دارند، به مسائل امنيتي تبديل نكنند.

ماجراي گروگانگيران پسر ۹ساله با حبس و شلاق خاتمه يافت
گروه حوادث: ربايندگان جواني كه مدت ۳۱ روز كودك ۹ساله اي را گروگان گرفته و در قبال آزادي وي مبلغ ۴۰۰ هزار دلار طلب كرده بودند، محكوم به حبس و شلاق شدند.
به گزارش خبرنگار ما، اين حادثه پاييز سال گذشته به وقوع پيوست. در اين پرونده پسر ۹ ساله اي زماني كه از سرويس مدرسه اش پياده شد و زنگ در خانه را به صدا درآورد ناگهان متوجه سرنشينان يك خودرو شد. علي همين كه قصد ورود به خانه را داشت ناگهان توسط دو مرد ناشناس ربوده شد.
مادر علي وقتي از تأخير پسرش نگران شد به در خانه آمد اما تنها كيف مدرسه اش را ديد كه داخل كوچه افتاده بود. مادر علي با صدايي لرزان موضوع را به پدر علي كه مهندس شيمي است، اطلاع داد. امير (پدر پسر ۹ ساله) نيز هراسان مكان هايي را كه احتمال مي داد علي به آن جا رفته باشد سركشي كرد، اما هيچ اثري از پسرش نبود. حدود ساعت ۵-۴ بعدازظهر تلفن همراه امير به صدا درآمد. مردي آن طرف خط، به پدر علي گفت: ما پسرت را ربوده ايم و در قبال آزادي او مبلغ ۴۰۰ هزار دلار مي خواهيم. تلفن قطع شد. پدر علي موضوع را به پليس ۱۱۰ اطلاع داد و از آنان درخواست كمك كرد. بلافاصله موضوع به بازپرس شعبه يكم دادسراي عمومي و انقلاب اطلاع داده شد و پرونده اي در اين زمينه تشكيل شد. تيمي از كارآگاهان اداره آگاهي و سركلانتر محل مأمور تحقيق در اين زمينه شدند. كارآگاهان در بررسي هاي مقدماتي متوجه شدند كه پدر علي به تازگي به فرمولي دست يافته كه قصد تأسيس يك كارخانه توليد مواد شيميايي را به ارزش ۴۰۰ هزار دلار در اصفهان دارد، به اين ترتيب آدم ربايان از اينكه امير توانايي تأمين اين مبلغ دلار را دارد، مطمئن بودند. تلفن همراه پدر پسربچه ۹ ساله تحت كنترل و رديابي ويژه قرار گرفت. مأموران در بررسي به دو شماره تلفن برخورد كردند كه يكي از آنها از خيابان سجاد و ديگري از خيابان آبشار اصفهان توسط تلفن عمومي زده شده بود.
تلفن ها مجدداً كنترل شد و اين بار تماس تلفني از خيابان سجاد صورت گرفت . بعد از چهار روز از وقوع آدم ربايي، ربايندگان مجدداً تماس گرفتند و از پدر علي خواستند تا با دلارهاي درخواستي به خيابان جي در اصفهان برود، اما پول ها مي بايستي توسط عموي كودك ۹ساله به نام احمد به سرقرار آورده شود.
كارآگاهان پس از آموزش هاي لازم، مقداري دلار تقلبي را در داخل يك كيف سامسونت قرار دادند و سركلانتر يكم اداره آگاهي در صندوق عقب خودرو مخفي شد. عموي علي بر سر قرار رفت اما همان لحظه آدم ربايان با امير تماس گرفتند و مدعي شدند از اينكه دلارها تقلبي است و يك نفر در صندوق عقب خودرو پنهان است اطلاع دارند و مي بايستي منتظر يك هديه ديگر باشند. از آن جايي كه پليس احتمال مي داد آدم ربايان قصد دورزدن آنها را داشته باشند و مدت ۴۵ دقيقه در محل ماندند اما از آدم ربايان خبري نشد و آنان منصرف شدند و به خانه بازگشتند. پس از دقايقي مجدداً با امير تماس گرفتند و بلافاصله با رديابي ويژه در خيابان سجاد، مأموران توانستند پسر ۱۹ساله اي را كه در اطراف يكي از باجه هاي تلفن عمومي تردد داشت، دستگير كنند. در بازجويي مقدماتي پسر۱۹ساله عنوان كرد، دقايقي قبل سه مرد با تلفن عمومي با فردي صحبت مي كردند كه مضمون صحبت هايشان آدم ربايي بود اما من احساس كردم آنها در حال شوخي كردن هستند. چهره نگاري انجام شد.
اما آنقدر ناقص بود كه پليس را به جايي نرساند. بعد از آن اكثر تلفن هاي سطح شهر تحت كنترل قرار گرفت تا اينكه يك هفته بعد از آدم ربايي كه تماس بعدي آدم ربايان صورت گرفت، همزمان چندين نفر در كيوسك هاي تلفن دستگير شدند اما با مواجهه حضوري مشخص شد هيچ يك در آدم ربايي دخيل نبوده اند.
برپايه اين گزارش، رديابي ادامه داشت تا اينكه سه روز بعد زني با پدر علي تماس گرفت و مدعي شد پرستار بچه است. و مطالبي دارد كه مي خواهد حضوري به او بگويد. بنابراين در مقابل هتل اسپادانا در اصفهان قراري گذاشته شد و امير پس از آموزش هاي لازم سرقرار رفت. مقابل هتل با زن ريزنقش و جواني روبه رو شد و با او شروع به صحبت كرد. زن جوان به پدر علي گفت: من پرستار بچه هستم و هر چند وقت يك بار مرداني مرا به ملاقات وي مي برند. اما چشم هايم را مي بندند و فقط زماني كه مقابل علي قرار مي گيرم چشم هايم را باز مي كنند. اما اگر شما به من مبلغ يي ميليون تومان بدهيد مي توانم ترتيب آزادي علي را بدهم.
پس از گفتگو، پدر علي با توجه به آموزش هاي لازم همان لحظه مبلغ ۱۰هزار دلار و يك موبايل به زن جوان داد و به او گفت در صورتي كه مطمئن شوم علي سالم است مابقي پول را به تو خواهم داد. پس از جداشدن اين دو طرف هفت تيم از آگاهي به صورت غيرمحسوس زن جوان را تحت تعقيب قرار دادند و متوجه شدند كه وي به خانه اي در منطقه چهارباغ خواجو رفت و پس از ۱۵ دقيقه با پدر علي تماس تلفني گرفت. مأموران كه مطمئن بودند علي در خانه است با دستور قضايي و محاصره كامل خانه، يگان ضربت و مبارزه با گروگان گيري وارد خانه دوطبقه شدند و پدر، برادر و مادر الهام.ن را كه در طبقه اول خانه سكونت داشتند بازداشت كردند. سپس در بازرسي مقدماتي علي را در طبقه دوم كه مشرف به غرب خانه بود و اتاق شخصي الهام محسوب مي شد پيدا كردند.
الهام پس از دستگيري در بازجويي اوليه ضمن اعتراف به آدم ربايي با همدستي سه مرد عنوان كرد: مدتي قبل با نيما.ن آشنا شدم و وي به من قول ازدواج داد. بعد از مدتي وي مبلغ ۵ميليون تومان پول نقد از من گرفت تا تدارك سفر به خارج را مهيا كند. اما پس از مدتي به من گفت رابطش پول ها را بالا كشيده و متواري شده است و مجدداً بايد پول تهيه كند. به اين ترتيب بود كه نقشه ربودن علي را طراحي كرد. كارآگاهان در ادامه تحقيق متوجه شدند نيما متولد ۱۳۶۳ است و از اقوام درجه دوم يكي از همسايگان منزل پدر علي است كه از طريق مادرش كه به آن خانه رفت و آمد داشته از اوضاع و احوال، كسب اطلاع مي كرده است. الهام در ادامه تحقيقات گفت: وي با دو تن از همدستانش به نام هاي معين و رضا نقشه ربودن علي را طراحي و آن را عملي كردند. من شب اول زماني كه متوجه اين كار شدم به خانه نيما رفتم و دريافتم چون پدر علي جريان را به پليس گفته است، نيما قصد دارد علي را با سرنگ هوا بكشد. اما با اين ترفند كه مي توانم از اين كار جلوگيري كنم و پولي را از خانواده پسربچه ۹ساله بگيرم، علي را به خانه ام آوردم.
به اين ترتيب، الهام در تماس تلفني با نيما به او گفت كه علي مريض است و بايد او را به دكتر ببريم. بنابراين در ساعت ۴۵/۱۵ روز ۱۹اسفندماه الهام با آدم ربايان در ضلع شمالي پل چوبي اصفهان (زاينده رود) وعده ديدار گذاشت و با پوشش عادي به همراه كودك ۹ساله به سر قرار رفت. از طرفي حدود ۴۵ مأمور با لباس شخصي و آموزش هاي لازم به صورت خانوادگي و شخصي در محل حضور يافتند و به محض مشاهده خودرو دوو سي يلو ربايندگان در محل آنان را شناسايي و دستگير كردند. متهمان پس از دستگيري به همراه پرونده قضايي تحويل بازپرس شعبه يكم شدند و ضمن اعتراف به آدم ربايي تنها انگيزه خود را مشكلات مالي عنوان كردند.
قاضي شعرباف نيز پس از شنيدن اظهارات متهمان آنان را با قرار بازداشت روانه زندان كرد.با صدور كيفرخواست جلسه محاكمه متهمان اين پرونده به خاطر حساسيت موضوع به صورت ويژه برگزار شد.
قاضي شعبه ۱۲۰ دادگاه عمومي و جزايي اصفهان پس از اخذ آخرين دفاع حكم در خصوص پرونده را صادر كرد.
در اين حكم هر يك از متهمان را به حداكثر مجازات قانوني يعني ۱۵ سال حبس تعزيري با احتساب ايام بازداشت قبلي محكوم و متهم معين را در خصوص ايراد ضرب عمدي به پرداخت پنج درصد ديه كامل محكوم كرد. اما دادگاه با توجه به وضعيت خاص متهمان (جوان بودن و فقدان سوابق كيفري ) نامبردگان را مستحق تخفيف دانسته و مجازات هر يك از آنها را در اجراي بند۵ ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامي به تحمل ۷ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محكوم كرد. حكم صادره براي تاييد به ديوان عالي كشور فرستاده شد.

بدون قضاوت
*خبرگزاري فارس گزارش داد: بيش از ۸ هزار كتاب مرجع و رفرنس كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران در آتش سوخت.
حادثه آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران حدود ساعت ۴ و ۶ دقيقه بامداد ديروز رخ داد كه قسمت كتاب هاي مرجع و نشريات به روز كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران در آتش سوخت. كتاب هاي مرجع اين كتابخانه، كتاب هاي گران قيمت و ناياب بوده  اند كه به مراجعه كنندگان امانت داده نمي شدند. طبق گفته كاركنان اين كتابخانه، تقريبا ۳۰ درصد از كتابخانه دانشكده حقوق در آتش سوخته است و اصلي ترين بخش كتابخانه آتش گرفته است. قسمت نشريات كتابخانه كه در آتش سوخته است نشريات مربوط به سال گذشته تا امروز بوده است.
*يك مقام مسئول در دانشگاه تهران به مهر گفت : نزديك به ۲۰ هزار كتاب و نشريه در كتابخانه دانشكده حقوق دچار حريق شده اند.
شيخي معاون روابط عمومي دانشگاه تهران گفت : در آتش سوزي شب گذشته كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران ۹۰ درصد سالن مرجع و قرائت خانه اين كتابخانه دچار حريق شد.
متاسفانه در آتش سوزي نيمه شب گذشته، قسمت اعظم سالن مرجع و قرائت خانه كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران در حريق از بين رفت.
شيخي تاكيد كرد: تنها نشريات و كتاب هاي محدودي كه در سالن مرجع و قرائت خانه موجود بوده دچار سوختگي شده است.
*رئيس مركز اطلاع رساني نيروي انتظامي تهران بزرگ از سوختن ۴۰ درصد كتابهاي كتابخانه دانشگاه تهران و آسيب جزئي به ساختمان اين كتابخانه خبر داد.
*فاطمه مستخدمي كارشناس كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران در گفت و گو با فارس گفت: قسمت كتاب هاي مرجع و نشريات به روز كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران سوخته است. تقريبا ۷۰ درصد كتاب هاي رفرنس در آتش سوخته و ۳۰ درصد آنها هم كه در اين حادثه آسيب نديده اند كه در مخزن كتابخانه وجود داشتند.
قمامي ، رئيس كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه محل نگهداري كتابهاي مرجع به طور كامل در آتش سوخته است ، گفت: كليه دايره المعارف ها و كتابهاي جاري و قديمي كه در اين بخش نگهداري مي شد، به علت وسعت حادثه به طور كامل دچار خسارت و آسيب شد.
وي افزود: كليه رايانه ها و وسايل موجود در كتابخانه به همراه اين آتش سوزي دچار خسارت شدند.
وسعت حادثه
* جوادي يك مقام مسئول در آتش نشاني تهران در گفت وگو با مهر، اعلام كرد: آتش سوزي در سالن كتابخواني دانشگاه تهران به وسعت ۱۲۰۰ متر اتفاق افتاده و هيچ تلفات جاني نيز نداشته است.
*نادرپور، رئيس ايستگاه ۴۰ سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه طبق آخرين برآوردها وسعت محل اصلي آتش سوزي نزديك به ۵۰۰ متر است، گفت: وسايل اطفاي حريق و مصالح اين كتابخانه به ۷۰ سال پيش بازمي گردند و از استاندارد مناسبي برخوردار نيستند.
* يك مقام مسئول به ايرنا گفت: آتش سوزي در فضايي به مساحت ۶۰ متر اتفاق افتاد.
*به گزارش خبرنگار ايسنا در حادثه آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران نزديك به ۲ هزار متر مربع در سه طبقه اين كتابخانه را فراگرفت و به آن خسارت وارد كرد.
علت آتش سوزي
*دكتر احمدرضا خضري مشاور رييس دانشگاه تهران در گفت وگو با مهر تصريح كرد: علت حريق در حال بررسي است اما سازمان آتش نشاني اتصال سيم هاي برق را علت حادثه ذكر كرده است ولي همچنان بررسي هاي دانشگاه تهران در اين زمينه ادامه دارد.
*فاطمه مستخدمي كارشناس كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران در خصوص آتش سوزي در اين كتابخانه به فارس گفت:پيش از اين نيز شبكه برق كتابخانه داراي اشكالاتي بود و اتصالي مي كرد و مشكل اتصالي طي چند نامه به معاون مالي دانشگاه اعلام شده بود كه آنها هم موردي بررسي مي كردند و برطرف مي شد.
كارشناس كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران تصريح كرد: مشكل اتصالي برق در اين كتابخانه به صورت عمقي بررسي نمي شد چون روز به روز سيستم هاي كتابخانه افزايش مي يافت و دستگاه هاي برقي زياد تر مي شد اما كابل هاي برق هيچ تعويض نمي شد و مسلم است كه كابل ها كشش اين همه سيستم برقي را نداشته اند.
* محمدرضا سميعي معاون عمليات سازمان آتش نشاني تهران به فارس گفت: آتش سوزي كتابخانه دانشگاه تهران قبل از ساعت ۴ صبح بوده است و با توجه به وسعت حريق اتصالي سيم هاي برق علت اصلي آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران نبوده است.
* جوادي يك مقام مسئول در آتش نشاني تهران در گفت وگو با مهر، افزود : علت آتش سوزي توسط كارشناسان اداره بررسي علل حريق و حوادث و پيشگيري سازمان در حال بررسي است.
* حميد عرب زاده رئيس اداره بررسي حريق و حوادث سازمان آتش نشاني به فارس گفت: بررسي ها همچنان ادامه دارد اما نتايج كارشناسي علت آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران تا ۲ روز آينده اعلام مي شود.
* يك منبع آگاه در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به بررسي هاي اوليه در زمينه آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران گفت: باتوجه به اين كه هيچ وسيله گرمازايي در كتابخانه دانشكده حقوق وجود نداشته و حتي برق اين ساختمان نيز پس از تعطيلي كتابخانه قطع مي شد، احتمال عمدي بودن آتش سوزي كتابخانه دانشكده حقوق وجود دارد.

در شعبه ۱۱۵۹ مجتمع قضايي بعثت
اعضاي يك شبكه آدم ربايي طلب بخشش كردند
007830.jpg
گروه حوادث: اعضاي يك شبكه آدم ربايي و سرقت كه با تلاش مأموران اطلاعات فرودگاه دستگير شده بودند، صبح ديروز با حضور شكات در شعبه ۱۱۵۹ مجتمع قضايي بعثت به رياست قاضي برقه اي محاكمه شدند.
به گزارش خبرنگار ما، اين پرونده داراي ۳۰ شاكي و هفت متهم است. صبح ديروز رسيدگي به اين پرونده ساعت ۲۵/۱۱ دقيقه آغاز شد. در جلسه محاكمه پنج تن از شاكيان پرونده در دادگاه حضور يافته بودند و يك نفر به عنوان نماينده شاكيان در دادگاه حضور يافته بود.
اعضاي اين شبكه آدم ربايي فعاليت خود را از اوايل سال ۸۲ در اطراف ترمينال جنوب و ميدان آزادي آغاز كرده اند. محمد(يكي از شاكيان پرونده) با طرح شكايت خود به دادگاه در اين باره گفت: در تاريخ ۱۷ بهمن ماه سال ۸۲ ساعت پنج صبح روز جمعه بود كه از ترمينال جنوب خارج شدم و به عنوان مسافر سوار يك خودرو پيكان سفيدرنگ به مقصد افسريه شدم. بعد از طي مسافتي راننده دو مسافر ديگر سوار كرد و پس از گذراندن پل بعثت ناگهان متوجه شدم كه راننده مسير را به اطراف بيابان هاي مشيريه تغيير داد. همين كه اعتراض كردم او گفت: ساكت شو. در همان لحظه دو نفر مسافري كه بعد از من سوار خودرو شده بودند، ناگهان چاقويي درآوردند و با تهديد از من خواستند تا سكوت كنم. آنها مرا به شدت كتك زدند و سپس ۳۰۰ هزار تومان تراول چك، ۸۰ هزار تومان پول نقد و يك سند گران قيمت را سرقت كردند و متواري شدند.وي ادامه داد: پس از طرح شكايت و تشكيل پرونده، پيگير ماجرا بودم كه يك روز عكس  متهمان را براي شناسايي در يكي از روزنامه ها مشاهده كردم و به شعبه ۱۱۵۹ در فرودگاه مراجعه كردم.قاضي پرونده با تأكيد بر اين كه شكات بر شكايت خود، پافشاري دارند از متهمان خواست تا براي نجات خود واقعيت را بگويند.
سپس هفت مرد جوان كه به ترتيب شمس الدين، وحيد، كيانوش، ابوذر، محمود، علي و شاهين نام داشتند با تفهيم اتهامات مشاركت در آدم ربايي با خودرو، مشاركت در سرقت مقرون به آزار، مشاركت در سرقت شبانه با اسلحه سرد و مشاركت در اخلال در نظم عمومي محاكمه شدند. هر يك از متهمان در دفاع از خود ضمن ابراز پشيماني، از دادگاه درخواست بخشش كردند. آنها مدعي بودند به خاطر مشكلات مالي دست به چنين كاري زده اند.بر پايه اين گزارش تنها متهم رديف هفتم كه شاهين نام داشت، اتهام را نپذيرفت و گفت: من شاكي خصوصي ندارم و در هيچ يك از سرقت ها نقش نداشته ام. به اين ترتيب، قاضي برقه اي- رئيس شعبه ۱۱۵۹ دادگاه بعثت- با اعلام ختم جلسه دادگاه قرار است حكم پرونده را صادر كند.

پرونده جنايت شهرك غرب بسته شد
گروه حوادث: دو مظنون ارتكاب جنايت بعد از گذشت چهار سال از اتهام تبرئه شدند.
به گزارش خبرنگار ما، اواسط سال ۸۰ خبر مرگ يك دختر دانشجوكه در منزل يكي از همكلاسي هايش واقع در شهرك غرب به قتل رسيده بود به اطلاع قاضي كشيك ويژه قتل رسيد. اكيپ پليس براي بررسي صحنه جرم به محل اعزام شدند. جسد اين دختر جوان به دستور قاضي جنايي به پزشكي قانوني انتقال يافت.
والدين اين دختر جوان در جريان بررسي هاي پليسي بر روي علت وقوع مرگ مشكوك اين دختر كه دختر جوان در منزل او فوت كرده بود ، يكي از استادانشان را عامل وقوع اين حادثه معرفي كردند.تحقيقات از مظنونين مذكور در پليس آگاهي تهران صورت گرفت. پزشكي قانوني علت مرگ اين دختر را مسموميت عنوان كرد. تا اين كه روز گذشته محمد ياري قاضي شعبه ۱۱۵۷ دادسراي امور جنايي تهران بعد از انجام مراسم قسامه هر دو مظنون را از ارتكاب به اين قتل تبرئه كرد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |