پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۲ - Nov 17, 2005
دبير كنگره سراسري خانواده و مشكلات جنسي:
پزشكان از تكنيك هاي درمان
اختلالات جنسي زوجين بي اطلاعند
007920.jpg
فارس: دبير علمي دومين كنگره سراسري خانواده و مشكلات جنسي خواستار ارتباط بين حوزه و دانشگاه براي طرح و بررسي مسايل جنسي شد و گفت: مسايل فقهي حتي به ريزترين نكات در اين باره توجه كرده است و هم اكنون با آمادگي فقها و علما براي پيش بردن اين رسالت مواجه هستيم.
كاظم فروتن درباره دومين كنگره سراسري خانواده و مشكلات جنسي كه روزهاي دوم و سوم آذرماه از سوي دانشگاه شاهد برگزار مي شود افزود: بسياري از زوجين براي آگاهي از مسايل جنسي به ماهواره مراجعه مي كنند كه در زندگي زناشويي مشكلاتي را در پي داشته است و لازم است راديو و تلويزيون در تهيه فيلم هاي خاص به مراكز معتبر براي آموزش زوجين كمك كند.
وي گفت: هيچ گونه اختلال جنسي در كشور وجود ندارد كه قابل درمان نباشد اما تكنيك  خاصي مي خواهد كه بسياري از پزشكان ما ندارند و در زمان مراجعه بيماران از روي غفلت داروهاي غلط تجويز مي كنند در حالي كه فرد فقط به مشاوره نيازمند بوده است.
فروتن افزود: در ۵ الي ۶ سال گذشته از سوي ۵۰۰ نفر درخواست تغيير جنسيت به پزشكي قانوني ارائه شده كه جالب نيست.
وي تصريح كرد: پژوهش ها و يافته ها زماني موفق خواهند بود كه مسايل فرهنگي بر اين پژوهش ها اثر منفي نگذارد.
به گفته وي، طبق بررسي هاي انجام شده، حداقل ۵۰ درصد افرادي كه به دادگاه خانواده مراجعه كرده و تقاضاي طلاق مي دهند، مشكل جنسي دارند كه با بهره مندي از مشاوره مسئله آنان قابل حل است.
فروتن با بيان اينكه تاكنون مشكلات جنسي به صورت تك بعدي و يا مقطعي انجام شده، گفت: مشكلات جنسي يك فرآيند بسيار پيچيده مي باشد كه مكرراً در زندگي زوجين مسايلي را به وجود آورده است. وي افزود: متأسفانه فرهنگ جامعه بر لغت جنسي حساسيت ويژه اي نشان مي دهد و با عبارت«بد و يا زشت است» از توجه به اين موضوع غفلت مي كند.
فروتن تصريح كرد: خانواده ها با كوتاهي درباره مسايل جنسي فرزندانشان آنها را به استفاده از CD، ماهواره و يا دوستان سوق مي دهند كه اثرات بدي به همراه خواهد داشت.
وي ادامه داد: بايد در كشور زمينه اي فراهم شود تا مراجعه كنندگان درمان مشكلات جنسي با افتخار با اين قضيه برخورد كنند. فروتن بيان كرد: زوجين به دليل نداشتن آموزش كافي از شرايط يكديگر در مسايل جنسي آگاه نيستند .
وي اضافه كرد: برخي بيماري ها در كشور پر رنگ جلوه داده مي شوند به اين معني كه بيماران ديابتي حدود ۷ درصد جامعه را تشكيل مي دهند اما مسايل اختلالات جنسي با آمار بالا يعني ۸/۹ درصد بيان نمي شود.
فروتن گفت: افراد دياليز شده ۵۰ درصدشان به اختلال جنسي دچار مي شوند كه با آموزش، درمان اين افراد امكان  مي يابد.
وي وجود مراكز معتبر تحت نظارت وزارت بهداشت را براي حل مشكل جنسي ضروري دانست و افزود: آيين نامه  اي به وزارت بهداشت درباره بهداشت جنسي پيشنهاد شده است كه با داير نمودن كلينيك هاي در كشور افراد مشخصي در تخصص هاي مجزا آموزش داده مي شوند كه فعلاً امضاي وزير بهداشت را نياز دارد.
دبير دومين كنگره سراسري خانواده و مشكلات جنسي گفت: اين كنگره با همياري دانشكده هاي علوم انساني، پرستاري و مامايي درباره ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي در زمينه خانواده و مشكلات جنسي، تبادل نظر بين اساتيد و متخصصان در خصوص كاهش مشكلات جنسي در خانواده به خصوص زوجهاي جوان و بررسي مسايل قانوني و اجتماعي آن به منظور ارتقاي سطح سلامت جامعه برگزار مي شود.
وي در خصوص محور هاي اصلي اين كنگره گفت: دستاوردهاي علمي و پژوهشي اين كنگره به مسايل پزشكي، روانپزشكي و روانشناسي، فقهي- حقوقي، علوم تربيتي و فرهنگي - اجتماعي و رسانه هاي گروهي توجه داشته است. در اين جلسه همچنين عليرضا دلشاد دبير اجرايي كنگره گفت: در دومين كنگره سراسري خانواده و مشكلات جنسي ۶۰۰ مقاله دريافت شده كه بيش از ۵۰ درصد، پژوهشي و در سطوح مختلف است.

بازخواست از معلماني كه دانش آموزان را تنبيه مي كنند
گروه علمي فرهنگي:معاون آموزش و پرورش سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: با تنبيه دانش آموزان، حتي تنبيه دانش آموزاني كه قوانين مدرسه را ناديده گرفته  باشند، برخورد جدي مي شود.
عليرضا عراقي نيا، ديروز در گفت وگو با ايرنا مركز استان تهران افزود: درخصوص جلوگيري از تنبيه دانش آموزان در آموزش و پرورش شهر تهران فعاليت هاي زيادي انجام شده است.
وي با بيان اينكه برخورد با تنبيه دانش آموزان به صورت محترمانه صورت مي گيرد، گفت: آموزش و پرورش شهر تهران به سويي پيش مي رود كه موارد اندك تنبيه دانش آموزان نيز به طور كلي از بين برود.
وي با تأكيد بر اينكه در هيچ شرايطي مسئولان مدارس، حق تنبيه فيزيكي دانش آموزان را ندارند، گفت: تنبيه اگر به معناي آگاهي بخشيدن به دانش آموز باشد مانعي ندارد، البته منظور از تنبيه براي آگاه كردن، تنبيه فيزيكي نيست.
عراقي نيا، مقام معلم را بسيار ارجمند دانست و اظهار داشت: معلم با اين مقام ارزشمند نبايد با تنبيه خاطره بدي از خود بر ذهن شاگردش باقي بگذارد.
معاون آموزش و پرورش شهر تهران تأكيد كرد: در تقويت روحيه پرسشگري، تنبيه معنا ندارد چرا كه در اصول ديني اسلامي، جايي براي تنبيه وجود ندارد، بايد تنبيه را به تنبه تبديل كرد.
عراقي نيا افزود: با هر خطايي كه از دانش آموز سرمي زند، آن هم خطايي كه به اقتضاي سنش رخ داده، نبايد متوسل به تنبيه شد، چرا كه با تنبيه، ممكن است دانش آموز وارد وادي خطرناكي شده و بلغزد.وي به استفاده معلمان به روش هاي سازنده در مقابل رفتار اشتباه دانش آموز تأكيد كرد.
معاون آموزش و پرورش سازمان آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص قوانين تنبيه دانش آموزان در مدارس گفت: بر اساس ماده ۷۴آيين نامه اجرايي مدارس مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش، قصور و سهل انگاري  دانش آموزان نسبت به انجام وظايف خود تخلف محسوب مي شود.عراقي نيا افزود: مدير، شوراي مدرسه، معاونان و مربيان موظفند قبل از اعمال هرگونه تنبيه از وضع و موقعيت محصل آگاهي يابند و در جستجوي انگيزه و علت تخلف برآيند و نسبت به رفع آن اقدام كنند.
وي با اشاره به ماده ۷۵ آيين نامه اجرايي مدارس اظهار داشت: تنبيه بايد توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب و زمينه مناسب را براي ايجاد رفتار مطلوب در وي فراهم كند، پس اعمال تنبيه بايد متكي به يافته هاي علمي و استفاده  از الگوهاي مناسب تغيير رفتار باشد تا موجب تجري دانش آموز و اصرار وي براي تكرار اشتباه نشود.

افزايش حق عائله مندي مستمري بگيران نيازمند مصوبه مجلس است
گروه اجتماعي:مديركل امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در حالي بر مصوبه مجلس براي افزايش حق عائله مندي مستمري بگيران تاكيد دارد كه عضو كميسيون اجتماعي مجلس چنين امري را نيازمند مجوز از سوي مجلس نمي داند و معتقد است دولت مي تواند به صورت مستقل عمل نمايد.
مجيد يارمند افزود : حق عائله مندي مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي در صورت تصويب سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و دولت ، بايد به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد تا به ميزان ۳ برابر فعلي افزايش يابد.
به گزارش مهر در حال حاضر ميزان حق عائله مندي كارگران ۱۹ هزار تومان و كارمندان دولت ۲۹هزار تومان است كه با تصويب مجلس شوراي اسلامي افزايش خواهد يافت .
يارمند تصريح كرد : به طور حتم افزايش حق عائله مندي تا حدودي در رفع مشكلات مالي كه اكثر قشر بازنشسته در جامعه با آن مواجه هستند موثر خواهد بود .
افزايش حق عائله مندي در حالي به گفته مديركل امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي نيازمند مصوبه مجلس است كه عضو كميسيون اجتماعي مجلس معتقد است: مصوبه مجلس در اجراي اين امر ضروري نيست و برخي موارد همچون حق عائله مندي نيازي به لايحه و مصوبه مجلس ندارد و دولت
مي تواند در بودجه اين امر را
پيش بيني كند .
محمدرضا امير حسن خاني تصريح كرد : با توجه به وضعيت حاد معيشت بازنشستگان ، دولت مي تواند در بودجه سنواتي اعتبار افزايش حق عائله مندي را تأمين كند تا ديگر نيازي به مجوز مجلس نداشته باشد.

غذاهاي  آماده  سبب  ابتلا به  بيماري  قلبي  مي شود
ايرنا: يك  متخصص  تغذيه  در مورد ترويج  فرهنگ  مصرف  غذاهاي  آماده  هشدار داد و گفت : استفاده  بيش  از حد چربي  در غذاهاي  آماده  براي  خوشمزه تر كردن  آنها عوارضي  همچون  بيماري هاي  قلبي  و عروقي  را به  همراه  دارد.در جامعه  ما خصلت هاي  تغذيه اي  جوامع  غربي  رسوخ  كرده  و مردم  به  الگوهاي  تغذيه اي  و مواد غذايي  غربي ها كه  سال ها مصرف  كرده اند و براي  آنها مشكل  ساز شده است ، روي  آورده اند. به  طور مثال  استفاده  از دستگاههايي  كه  در اماكن  عمومي  قرار مي گيرد و شكلات  و تنقلات  را در اختيار كودكان  و ديگر افراد مي گذارد، آهسته  آهسته  در ايران  رايج  مي شود. درحالي  كه  استفاده  از اين  دستگاهها به  دليل  مضرات  خوردن  بيش  از حد شكلات  و شيريني  و انواع  چربي  بويژه  براي  كودكان  در كشورهاي  غربي  منع  شده  است .

بيمه درماني براي ساكنان شهرهاي كمتر از ۲۰ هزار خانوار
واحد مركزي خبر: همه  روستائيان، عشاير و ساكنان  شهرهاي  كمتر از ۲۰ هزار خانوار جمعيت  زير پوشش  بيمه  درماني  قرار مي  گيرند.
اسدالله كردان مدير كل  بيمه  درماني  استان  خراسان  جنوبي  گفت : بيمه  روستائيان  و عشاير اين  استان  از سه  ماه  پيش  آغاز شده  و تاكنون ۲۶۰ هزار جلد دفترچه  بيمه  بين  روستائيان  و عشاير اين  استان  توزيع  شده  كه  براي  اجراي  آن  شش  ميليارد ريال  هزينه  شده  است . به  بيمه شدگان  روستايي  و عشايري  ۵۰ تا ۷۰ درصد بيشتر از ساير بيمه شدگان  خدمات  ارائه  مي  شود.

استقبال ايثارگران از طرح ياوران اسناد ايثار
گروه اجتماعي: با گذشت حدود دو ماه از فراخوان جمع آوري اسناد و آٍثار فرهنگي ايثارگران با عنوان «ياوران اسناد ايثار» بيش از شش هزار اثر فرهنگي مربوط به ايثارگران جمع آوري شده است. به گزارش اداره كل روابط عمومي بنياد شهيد و امور ايثارگران، وجه تمايز طرح ياوران اسناد ايثار با طرح هاي قبلي دعوت و مشاركت آحاد مردم به ويژه جامعه ايثارگران است. هم اينك قريب به يك ميليون سند فرهنگي از شهدا و ايثارگران جمع آوري شده و در مركز اسناد شهدا و ايثارگران نگهداري مي شود.

دولت در صدد نظام مند كردن خريد تجهيزات پزشكي است
معاون  وزير بهداشت گفت : دولت  با سعي  در نظام مند كردن  شركت هاي  دولتي  فعال  در عرصه  خريد و عرضه  تجهيزات  پزشكي ، از ورود آنها در عرصه  تجارت  صرف  جلوگيري  خواهد كرد.ابراهيم  متوليان  افزود: با توجه  به  اين  كه  ۳۵ درصد از بودجه  سالانه  اين  وزارتخانه  معادل  ۷۰ هزار ميليارد ريال  صرف  خريد تجهيزات  پزشكي  مي شود، لازم  است  ساماندهي  مناسبي  در عرصه  نگهداري  و ارايه  آموزش  به  كادرهاي  درماني  در اين  زمينه  اقدام  شود.

«مهررضا» فقط براي جوانان است
فارس: مخبر كميسيون اجتماعي مجلس گفت: برداشت از محل صندوق مهررضا تحت هيچ عنواني جز براي ازدواج، اشتغال و مسكن جوانان جايز نيست و ممنوع است. محمدعلي مقنيان افزود: ماده ۵ لايحه تشكيل صندوق مهررضا در جلسه كميسيون اجتماعي مجلس به تصويب رسيد كه طبق اين ماده، برداشت از محل اين صندوق، براي اهداف ديگري جز در مواردي كه در اين ماده آمده يعني ايجاد تسهيلات ازدواج، اشتغال و مسكن جوانان جايز نبوده و ممنوع است. حتي توسط صندوق هاي ديگري كه در كشور فعال هستند مثل صندوق فرصت هاي شغلي و...نيز منابع صندوق قابل برداشت نيست.

۱۰هزار دياليزي در انتظار دريافت كليه هستند
007923.jpg
فارس: رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: تاكنون حدود ۱۰ هزار نفر در ايران پيوند كليه شده اند و حدود ۱۰هزار بيمار كليوي ديگر داريم كه در حال حاضر دياليز مي شوند و نيازمند كليه هستند.
محمدباقر لاريجاني افزود: به طور كلي روش پيوند كليه در ايران با كشورهاي ديگر متفاوت است در اكثر كشورهاي جهان كليه فقط از فرد مرگ مغزي شده دريافت مي شود در حالي كه در كشور ما از افراد زنده نيز كليه دريافت مي شود.
وي ادامه داد: علاوه بر بيماران كليوي، بيماران كبدي و قلبي زيادي داريم كه نيازمند پيوند هستند به طوري كه سالانه حدود ۵۰ پيوند كبد در كشور انجام مي شود و سالانه حدود ۲۰۰ مورد پيوند مغز استخوان و حدود ۱۰ تا ۱۵ مورد پيوند قلب در كشور انجام مي شود.

سي تي اسكن  روشي  بي خطر براي  آنژيوگرافي  قلب  است
ايرنا:يك  متخصص  بيماري هاي  قلب  و عروق  گفت : استفاده  از سي تي اسكن  روشي  بي خطر براي  انجام  آنژيوگرافي  عروق  كرونر قلب  است .
دكتر محسن  قطبي  افزود: با استفاده  از اسكنرهاي  جديد ۱۶ رديفه  با سرعت  چرخش  و جريان  الكتريكي  بالا، استفاده  از سي تي اسكن  جايگزين  روش هاي  تهاجمي  آنژيوگرافي  عروق  كرونر مي شود.
وي  اظهار داشت : به  دليل  وضوح  بالاي  تصاوير نسل  جديد اسكنرها و همچنين  بالا بودن «كنتراست» آنها مي توان  به  جاي  روش هاي  تهاجمي  آنژيوگرافي  عروق  كرونر كه  با وارد كردن «كاتتر» ازطريق  شريان «سمورال» و هدايت  آن  به  درون  شريان هاي  كرونر مي تواند با خطر مرگ  حدود يك  تا دو درصد همراه  باشد، از اين  روش  استفاده  كرد.
وي  افزود: استفاده  از اين  دستگاه هاي  جديد براي  آنژيوگرافي ، مي تواند تنگي هاي  قابل  توجه  عروق  كرونر را با حساسيت  بيش  از ۹۰ درصد نشان  دهد.
قطبي  تاكيد كرد: در اين  روش ، ظرفيت هاي  كاربردي  بالاتري  براي  غربالگري  بيماران  بدون  علامت  كه  فاكتورهاي  خطر عروق  كرونر را دارند، وجود دارد.
اين  متخصص  گفت : آنژيوگرافي  قلب  زماني  انجام  مي شود كه  شك  به  تنگي  عروق  كرونر بيمار وجود داشته  و بيمار داراي  علائمي  همچون  فشار خون  بالا، دردهاي  غيرقابل  تفسير در قفسه  سينه ، قند بالا و يا كلسترول  بالا باشد.قطبي  افزود: آنژيوگرافي  به  روش هاي  تهاجمي  ضمن  در برداشتن  خطر و سختي  عمل ، داراي  هزينه  بالاست . وي  ادامه  داد: اين  درحالي  است  كه  استفاده  از سي تي اسكن  براي  انجام  آنژيوگرافي  عروق  كرونر قلب ، ضمن  در برداشتن  هزينه  كم ، بي خطر بوده  و براي  بيمار نيز ايجاد درد و ناراحتي  نمي كند.

پرداخت هزينه سازمانهاي  بيمه گر   كه  تعرفه
 دولتي  را رعايت  مي كنند
گروه اجتماعي:مدير عامل  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  گفت : سازمان هاي  بيمه گر، ملزم  به  پرداخت  هزينه  در مراكزي  هستند كه  تعرفه  دولتي  را رعايت  مي كنند.
دكتر «سيدابوالقاسم  موسوي» افزود: در كشور دو نوع  قانون  بر تعرفه  حاكم  است  يكي  تعرفه اي  است  كه  دولت  طبق  قانون  مصوب  مجلس  شوراي  اسلامي  اعلام  كرده  كه  بر اساس  آن  سازمانهاي  بيمه گر موظف  به  عقد قرارداد و پرداخت  هزينه  به  مراكزي  هستند كه  تعرفه  دولت  را رعايت  مي كنند.
وي  اظهار داشت : ديگري  تعرفه اي  است  كه  طبق  قانون  سازمان  نظام  پزشكي  به  عنوان  تعرفه  بخش خصوصي  اعلام  شده  و تقريباً چيزي  در حدود سه  تا چهار برابر در بخش  سرپايي  و تا ۱۰ برابر در بخش  بستري  بيشتر از تعرفه  دولت  است .
موسوي ، ضمن  اشاره  به  تناقص  قانوني  و عدم  پوشش  كافي  سرانه  براي  تعرفه  بخش  خصوصي  گفت : اين  امر باعث  شده  تا مردم  در مراجعه  به  مراكز خصوصي  هزينه هاي  هنگفتي  را پرداخت  كنند.
به گزارش ايرنا، وي  اضافه  كرد:چرا كه  مي بينيم  در مراجعه  به  مراكز خصوصي  طرف  قرارداد، نيز سهم  پرداختي  مردم  بيش  از سهم  سازمانهاي  بيمه گر است  و در واقع  چيزي  در حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد پرداخت  از سوي  مردم  و ۴۰ تا ۴۵ درصد توسط  سازمانهاي  بيمه گر صورت  مي پذيرد.
موسوي  تصريح  كرد: با توجه  به  اين  مساله  كه  از ابتداي  سال  ۸۲ پرداخت  در مراكز غيرطرف  قرارداد توسط  سازمانهاي  بيمه گر ممنوع  اعلام  شده ، ولي  در مواردي  كه  وضعيت  بيمار توسط  بيمارستان  اورژانس  تشخيص  داده  شود، پرداخت  در اين  مورد از سوي  سازمانهاي  بيمه گر انجام  مي پذيرد.به  گفته  وي ، در واقع  سازمانهاي  بيمه گر در اين  ميان  با سرانه  و تعرفه  دولتي  و دريافت  دير هنگام  هزينه ها مواجه  هستند كه  اين  خود باعث  ايجاد نارضايتي  در بين  سازمانهاي  بيمه گر، بيمه شدگان  و مراكز درماني  طرف  قرارداد شده است .
مدير عامل  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  اظهار داشت : با توجه  به  موضوعات  ياد شده ، سيستم هاي  حمايتي  سازمان  بيمه  خدمات  درماني  براي  اقشار آسيب  پذير به  خوبي  وارد عمل  شده است .
موسوي  افزود: با ارائه  بيمه بستري  شهري  و بيمه  درمان  روستاييان  كه  ۲۹ ميليون  نفر از جمعيت  تحت  پوشش  اين  سازمان  را تشكيل  مي دهند، هزينه هاي  درماني  آنان  را تا سقف  ۹۰ درصد در بيمارستان هاي  دولتي  و دانشگاهي  پرداخت  كرده  و شاهد رضايتمندي  بيمه شدگان  هستيم .وي  در خصوص  صندوق  كاركنان  دولت  كه  ۲۰ درصد از جمعيت  بيمه شدگان  سازمان  را تشكيل  مي دهند، گفت : با در نظر گرفتن  اين  امر كه  عمده  بيمه شدگان  اين  صندوق  در استان هاي  برخوردار از لحاظ  مراكز درماني  قرار دارند، اين  افراد با توجه  به  دارا بودن  بيمه  تكميلي  عموما به  مراكز خصوصي  مراجعه  مي كنند.
موسوي  ادامه  داد: با توجه  به  نقايص  موجود در شيوه  و آيين نامه  اجرايي  قانون ، در آنان  ابراز نارضايتي  به  شكل  عمده  ديده  مي شود.وي  اظهار داشت : سرانه  امسال  سه  هزار و ۵۰۵ تومان  اعلام  شده  كه  مجلس  شوراي  اسلامي  دوهزار و ۲۰۰ تومان  را تاييد كرده  است  كه   نسبت  به  سال  گذشته  ۲۰ درصد افزايش  داشته  است .
موسوي  ادامه  داد: همچنين  تعرفه  پزشك  عمومي  نسبت  به  سال  گذشته  ۲۰ درصد افزايش  و در بقيه  موارد ۱۵ درصد رشد تعرفه  داشته ايم .وي  خاطرنشان  كرد: در هر صورت  نگرش  ما بايد در بحث  سرانه  و تعرفه  به  كلي  تغيير كرده  و به  عنوان  يك  واقعيت  ضروري  به  دنبال  اعلام  يك  تعرفه  واحد در كشور باشيم .

بيش از ۲ هزار تخت سوختگي در كشور كم داريم
فارس: معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: بيش از ۲ هزار تخت سوختگي در كشور كمبود داريم در حالي كه فقط ۸۰۰ تخت سوختگي فعال در كشور است و بيش از ۵۰ درصد آنها هم استاندارد نيست.
سيد مويد علويان در حاشيه مراسم افتتاح بخش سوختگي بيمارستان شهيد رجايي قزوين افزود: به طور كلي بايد به ازاي هر ۱۵ هزار نفر در شهرها و هر ۲۵ هزار نفر در كلان شهرها يك تخت سوختگي داشته باشيم. به اين ترتيب فقط در شهر تهران به ۵۰۰ تخت سوختگي نياز داريم در حالي كه فقط ۱۲۵ تخت سوختگي فعال در اين شهر وجود دارد.
وي اضافه كرد:  به طور كلي از نظر تعداد تخت هاي سوختگي از شاخص هاي جهاني بسيار عقب هستيم به همين علت در تلاش هستيم كه هر چه زودتر اين عقب ماندگي را جبران كنيم و با بازديد از مراكز بهداشتي- درماني استانها و آشنايي با كمبودها براي رفع آن اقدام كنيم. بر همين اساس امروز بخش سوختگي بيمارستان شهيد رجايي قزوين با استقرار ۱۰ تخت سوختگي راه اندازي مي شود.
معاون سلامت وزير بهداشت اضافه كرد: شهر صنعتي قزوين با وجود بيش از يك ميليون نفر جمعيت تاكنون حتي يك تخت بيمارستاني سوختگي هم نداشته است و همه بيماران سوختگي اين شهر مجبور بودند براي درمان به تهران بيايند در حالي كه تهران حتي توان خدمات دهي به بيماران سوختگي خود را هم ندارد و اين بي عدالتي است كه در بسياري ديگر از شهرهاي كشور نيز به چشم مي خورد و بايد هر چه زودتر حل شود.
علويان گفت: شهر قزوين علاوه بر ۱۰ تخت سوختگي كه به بهره برداري  رسيد به ۱۵تخت سوختگي ديگر نياز دارد كه اميدواريم با تخصيص اعتبار آن در بودجه سال ۸۵ اين مشكل اجتماعي در قزوين حل شود به خصوص اينكه هزينه درمان بيماري سوختگي بسيار بالا و به ازاي هر نفر ۱۰ ميليون تومان و به ازاي هر يك درصد سوختگي يك ميليون تومان است و متاسفانه معمولا افرادي كه دچار سوختگي مي شوند كارگران فقير و كم درآمدي هستند كه حتي توان پرداخت فرانشيز درمان اين بيماري را هم ندارند. وي افزود: در بازديد از مراكز بهداشتي درماني استان قزوين علاوه بر افتتاح بخش سوختي بيمارستان شهيد رجايي اين شهر سه تيم مجزا مسئوليت بازديد از مراكز بهداشتي - درماني اين شهر، مراكز اورژانس پيش بيمارستاني و مراكز بهداشتي درماني روستايي را بر عهده دارند.

همكاري بيمارستان ها و بيمه براي تشكيل
صندوق حمايت از دستياران پزشكي
007926.jpg
فارس:دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت گفت: صندوق حمايت از دستياران پزشكي با استفاده از درآمد اختصاصي بيمارستانها و دانشگاه هاي علوم پزشكي و همكاري بيمه ها همزمان با افزايش دو برابري حقوق دستياران كه از مهرماه امسال اجرايي شده به منظور بهبود وضعيت دستياران رشته هاي تخصصي پزشكي تشكيل مي شود.
بهرام عين اللهي با اعلام اين مطلب تأكيد كرد: حقوق دريافتي دستياران رشته هاي تخصصي پزشكي از مهرماه امسال حدود دو برابر افزايش يافت و از ۸۰ هزار تومان براي مجردها به ۱۸۰ هزار تومان و از ۱۲۰ تومان براي پزشكان متاهل به ۲۵۰ تومان رسيد.
وي ادامه داد: دستياران رشته هاي تخصصي پزشكي در بخشهاي بيمارستاني و اورژانسها نقش موثري در خدمات رساني به بيماران دارند كه تاكنون از حقوق كافي برخوردار نبوده اند به همين علت بر اساس اين مصوبه براي افزايش حقوق آنان اقدام شده است.
وي گفت: علاوه بر آن به زودي صندوقهاي حمايت از دستياران با استفاده از منابع و درآمدهاي اختصاصي دانشگاههاي علوم پزشكي و بيمارستانهاي تابعه و همكاري سازمانهاي بيمه گر تشكيل مي شود كه تسهيلاتي را در اختيار دستياران قرار مي دهد.
وي همچنين ادامه داد: بر اساس مصوبه ديگر شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت از اين پس آزمونهاي ارتقاي رشته هاي پزشكي به صورت غير متمركز در دانشگاههاي برگزار مي شود اما آزمون دستياري با توجه به اهميت آن و نيز لزوم دقت در امنيت و سلامت اين آزمون همچنان به صورت متمركز و سراسري برگزار مي شود. وي گفت: سالانه حدود ۱۵ هزار نفر در آزمون دستياري شركت مي كنند كه حدود ۱۰ درصد آنها در رشته هاي تخصصي علوم پزشكي پذيرفته مي شوند.

زمان سفر به عتبات عاليات هنوز اعلام نشده است
گروه علمي فرهنگي:معاون سازمان حج و زيارت در پي اعلام مدير دفتر هواپيمايي عراق مبني بر شروع سفرهاي هوايي زيارتي از ۳۰ آبان ماه جاري از ايران به اين كشور گفت:اين تصميم ارتباطي به سازمان حج و زيارت ندارد و مطمئنا اقدامي  ميان شركت هواپيمايي دو كشور است.
ابوالحسن رضوي در گفت وگو با خبرنگار حج و زيارت ايسنا افزود: براي اين پرواز هيچ هماهنگي با سازمان حج و زيارت انجام نشده و به دليل شرايط امنيتي در عراق و به خصوص بغداد براي اين سفر هيچ توصيه اي نمي شود.
وي ادامه داد:عنوان اين پروازها زيارتي نيست، بلكه اجراي توافق هاي انجام شده ميان هوايپمايي ايران وعراق است و ممكن است در ميان مسافران آنها زائر نيز باشد كه به صورت انفرادي اقدام كرده است.
معاون سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: متقاضيان زيارت به عتبات عاليات از سفرهاي انفرادي و همراه با گروه هاي زيارتي غيرمجاز پرهيز كنند.
وي با بيان اين كه شرايط در عراق با وجود انفجارهاي اخير نامناسب است، تصريح كرد: سازمان حج و زيارت زمان سفر به عتبات عاليات را هنوز اعلام نكرده است و شروع سفرهاي هوايي زيارتي از ۳۰ آبان ماه جاري را تكذيب مي كند.
رضوي در ادامه ابراز داشت: سازمان حج و زيارت در آخرين سفر خود به عراق درباره  فرودگاه نجف به عنوان مقصد پروازي زائران ايراني توافق كرده است، ولي استفاده از اين مكان به آماده سازي آن مربوط مي شود.
وي افزود: فرودگاه نجف فقط داراي باند بوده و از تجهيزت ساختماني و ساير امكانات بهره اي نبرده است و آماده كردن آن حدود شش ماه تا يك سال زمان صرف مي كند.
رضوي در پايان تاكيد كرد: تا شرايط در اين فرودگاه و شهرهاي زيارتي عراق مهيا نشود، اعزام زائران به صورت هوايي انجام نمي شود.

شرايط استفاده از سهميه فرهنگيان
در آزمون كارشناسي ارشد اعلام شد
گروه علمي فرهنگي:با توجه به اختصاص يك سهميه به فرهنگيان واجد شرايط آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال ۸۵ وزارت آموزش و پرورش طي اطلاعيه اي شرايط استفاده از سهميه اختصاص يافته به فرهنگيان را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، فرهنگيان متقاضي شركت در اين آزمون بايد در استخدام رسمي(قطعي- آزمايشي) و يا پيماني اين وزارتخانه باشند و در رشته هاي مرتبط با مدرك تحصيلي دوره ليسانس (در راستاي رشته هاي مورد نياز وزارت آموزش و پرورش)، پست مورد تصدي داشته باشند و يا رشته انتخابي آنها مطابق با رشته مورد تدريس موظف خود(تمام وقت يا نيمه وقت) باشد.
ثبت نام و ادامه تحصيل فرهنگيان در رشته هاي غيرمرتبط با مدرك كارشناسي صرفاً پس از موافقت  كميته برنامه ريزي و هماهنگي استان و در رشته هاي مورد نياز بلامانع است.
همچنين فرهنگيان متقاضي استفاده از سهميه و ادامه تحصيل در دوره كارشناسي ارشد مي بايست قبل از ثبت نام در آزمون با مراجعه به ادارات آموزش و پرورش مناطق فرم تقاضاي استفاده از سهميه فرهنگيان را دريافت و تكميل كنند و از سوي اداره آموزش و پرورش منطقه تأييد به اخذ كنند. كاركنان حوزه هاي ستادي معرفي نامه مربوط را از محل خدمت متبوع خود دريافت خواهند كرد.
بنابر اين گزارش شركت در آزمون رشته هاي تحصيلي فني، كشاورزي و هنر صرفاً براي هنرآموزان و كارشناسان شاغل در هنرستان هاي كشاورزي، فني و حرفه اي و كاردانش يا آموزشكده هاي فني و حرفه اي و ساير مؤسسات تابعه امكان پذير است و در غير اين صورت، ارائه موافقت با انتقال و اعلام نياز ضروري است.
قبولي فرهنگيان در سهميه آموزش و پرورش به منزله موافقت با اعطاي مأموريت آموزشي نبوده و اعطاي مأموريت آموزشي صرفاً در چارچوب ضوابط شيوه نامه ادامه تحصيل فرهنگيان مقدور است.

پروتكل پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي كشور
هنوز  اجرايي نشده است
ايلنا: رئيس مركز پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي بهزيستي، گفت كه پروتكل پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در كشور به مرحله اجرا نرسيده است.
سيدهادي معتمدي گفت: تمامي آيين نامه ها و دستورالعمل هاي پروتكل مذكور تهيه شده و به تمام استان ها ابلاغ شده است. در صورتي كه پروتكل پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي به صورت كامل اجرا شود، موفقيت هاي خوبي در زمينه كنترل آسيب ها خواهيم داشت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |