پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۲ - Nov 17, 2005
طي سخناني در مراسم اختتاميه جامعه جهاني اطلاعاتي در تونس عنوان شد
انتقاد عنان از نابرابري جهاني در دسترسي به اينترنت
007860.jpg
گروه اجتماعي: كوفي  عنان  دبير كل  سازمان  ملل  متحد ديروز  در مراسم  افتتاحيه كنفرانس  جهاني  جامعه  اطلاعاتي از اينكه  بسياري  از مردم  جهان  به دستاوردهاي  جامعه  اطلاعاتي  همچنان  دسترسي  ندارند، ابراز تاسف  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از تونس ، وي  از جامعه  جهاني  خواست  تا همه امكانات  خود را بسيج  كنند تا فن آوري هاي  اطلاعاتي  جديد در اختيار كشورهاي فقير قرار گيرد.
عنان  در سال  ۲۰۰۱ ميلادي  ايده  برگزاري  اين  كنفرانس  را با هدف  مرتبط ساختن  تمام  كشورهاي  جهان  به  شبكه  اينترنت  در سال  ۲۰۱۵ ميلادي  مطرح  كرده  بود.
وي  با اشاره  به  وجود برخي  موانع  در اين  مسير خاطر نشان  كرد كه  براي  حل  مشكلات  در اين  زمينه  مي توان  هزينه هاي  برقراري  ارتباط، دستگاههاي  رايانه  و تلفن  همراه  را كاهش  داد.
هم  اكنون  از مجموع  شش  ميليارد نفر جمعيت  جهان ، فقط يك  ميليارد نفر به اينترنت  دسترسي  دارند، اما كشورهاي  ثروتمند تاكنون  با اصل  مشاركت  الزامي در توسعه  اينترنت  در كشورهاي  در حال  توسعه  مخالفت  كرده اند.
براساس اين گزارش  اجلاس  سه  روزه  جامعه اطلاعاتي كه با حضور بيش  از پنجاه  رئيس  دولت  يا نخست  وزير كشورهاي مختلف ، ديروز در تونس  آغاز شد، بررسي  نقش ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  در مبارزه  با فقر و تلاش  براي  كاستن  از فاصله بين  كشورهاي  پيشرفته  و در حال  توسعه  در اين  زمينه  را در دستور كار خود دارد .
در حالي  كه  تصور يك  زندگي  بدون  اينترنت  براي اكثريت  شهروندان  كشورهاي  صنعتي  جهان  غيرممكن  شده  است ، در كشورهاي  كم توسعه ، هنوز حتي  استفاده  از تلفن ، براي  اكثريت  مردم  رويايي  دور از دسترس به  حساب  مي آيد و به  همين  خاطر و با هدف  كم  كردن  اين  فاصله ، نشستي  جهاني با عنوان  جامعه  اطلاعاتي  در تونس  برپا شده  است .
مساله  فاصله  زياد ميان  كشورهاي  صنعتي  و كم توسعه ، در زمينه  استفاده  ازشبكه  جهاني  اينترنت ، حدود دوسال  پيش  براي  نخستين  بار در نشست  جهاني  جامعه اطلاعاتي  كه  به  ابتكار سازمان  ملل  متحد در ژنو تشكيل  شد، مورد بحث  قرارگرفت .
در آن نشست ، نمايندگان  ۱۷۵ كشور جهان ، سندي  را امضاء كردند كه  بسيار بلندپروازانه  به  نظر مي رسيد و به  موجب  اين  مصوبه ، تا سال  ۲۰۱۵ ميلادي  نيمي از جمعيت  جهان  (بيش  از سه  ميليارد نفر) بايد به  اينترنت  دسترسي  داشته  باشند.
اما نشست  دو سال  پيش  ژنو، به  اين  پرسش  كه  چه  كسي  بايد كنترل  اينترنت را در سطح  جهان  به  عهده  داشته  باشد پاسخي  نداد  و بررسي اين موضوع به اجلاس تونس واگذار شد.
اما در آستانه  اجلاس  تونس ، روشن  شد كه  اين  موضوع ، زمينه ساز اختلاف  نظر برخي اعضا بويژه آمريكا از يك طرف و اكثريت كشورهاي درحال توسعه از طرف ديگر است .
پيش  از برگزاري  نشست  تونس ، ولفگانگ  كلاين  وشتر كارشناس  علوم  ارتباطات در دانشگاه  آرهوس  دانمارك  در اين  مورد گفت : كنترل  يا نظارت  بر اينترنت مي تواند دليل  جنگ  در نشست  باشد و از سال ها پيش ، بر سر اين  موضوع  كه اينترنت  در سطح  جهاني  چگونه  بايد اداره  شود، اختلاف  وجود داشته  است .
در حال  حاضر ۱۳ كامپيوتر خادم  يا سرور ريشه  در جهان  وجود دارند كه بدون  وجود آنها، ارتباط در شبكه  جهاني  اينترنت  امكان پذير نيست  و وظيفه اين  سيزده  كامپيوتر خادم  كه  سازماني  به  نام  آي سي ان ان در كاليفرنيا برآن ها نظارت  دارد، دادن  كدها و شماره هاي  اينترنتي  است .
آي .سي .اي .ان .ان  در واقع  يك  نهاد غيرانتفاعي  است ، اما زير نظر وزارت  بازرگاني  آمريكا كار مي كند و به  همين  دليل  دولت  آمريكا مي تواند تمام  تصميمات  آن را وتو كند.
بسياري  از كشورهاي  شركت كننده  در نشست  جهاني  جامعه  اطلاعاتي  معتقدند كه آمريكا مي تواند با استفاده  از قدرت  خود، ارتباط اينترنتي  هر كشوري  را كه مخالف  خود تشخيص  دهد قطع  كند و كشورهاي  چين ، برزيل ، هند و ايران  از جمله اين  كشورها هستند.
اين  كشورها، خواستار آن شده اند كه  يك  نهاد بين المللي  زير نظر سازمان ملل  متحد وظيفه  نظارت  بر كامپيوترهاي  خادم  را بعهده  بگيرد، اما دولت آمريكا با اين  پيشنهاد موافق  نيست  و مي خواهد قدرت  خود را حفظ كند.
استمرارموقعيت خاص آمريكا
روز سه شنبه و قبل از افتتاح اجلاس سران، نمايندگان كشورهاي شركت كننده موافقت كردند تا همچنان ايالات متحده مسئول سيستم نشاني هاي اينترنتي باقي بماند اما ترتيباتي براي بررسي مشكل ساير كشورها در اين زمينه ايجاد شود.
توافق بر سر ادامه موقعيت ايالات متحده از بروز اختلاف بين اتحاديه اروپا و آمريكا در اين زمينه جلوگيري كرد.
اتحاديه اروپا خواستار آن شده بود تا مديريت اين سيستم در اختيار يك نهاد بين المللي مانند سازمان ملل متحد قرار گيرد در حالي كه ايالات متحده با اين تغيير مخالفت مي كرد.
براساس توافق به دست آمده در تونس، يك هيات بين المللي وظيفه حل و فصل اختلاف و شكايات احتمالي در اين زمينه را برعهده مي گيرد.
اجلاس تونس دسترسي گسترده تر ملت هاي مختلف به اينترنت و مسايلي مانند نامگذاري دامين هاي اينترنتي به زبان هاي غير لاتيني، مانند چيني، عربي و اردو، را نيز مورد بررسي قرار مي دهد. در اجلاس تونس تعدادي از سران كشورها، از جمله روساي جمهوري تونس، نيجريه و سنگال و رهبر ليبي و رئيس تشكيلات خودگردان فلسطيني، شركت دارند اما اكثر كشورهاي غربي در سطوح پايين تري در اجلاس حضور دارند.
قرار بود محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران نيز در اجلاس تونس شركت كند اما چند روز پيش اعلام شد كه اين برنامه لغو شده است.

مسجد جامعي در گفتگو با ايسنا اعلام كرد:
مسائل تخصصي ضرورتاً با نگاه دولت و
خواست گروه ها منطبق نيست
ايسنا: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت خاتمي در پاسخ به انتقاد صفارهرندي از سياست هاي فرهنگي دولت گذشته گفت: «طبيعي است كه تفاوت هايي در نگاه دولت ها وجود دارد و من اميدوارم كه اين بحث ها سرآغازي براي بيان ديدگاه هاي دولت جديد و برنامه هاي آنها هم باشد.»
احمد مسجد جامعي كه با ايسنا گفتگو مي كرد، در پاسخ به انتقادات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره عملكرد دولت گذشته در حوزه فرهنگ گفت: «در دولت آقاي خاتمي سند چشم انداز برنامه ۲۰ ساله تدوين و تصويب شد و به تاييد مقام معظم رهبري هم رسيد. مباحث، قواعد و الزامات حوزه  فرهنگ كه از جايگاه گسترده و ويژه اي در اين سند برخوردار است از سوي اين دستگاه و با همكاري اصحاب فكر و فرهنگ و هنر و تشكل هاي صنفي تهيه و با كمترين تغييري به تصويب رسيد و طبيعي است كه همه  دولت هاي بعدي موظف به اجرا و انجام آن هستند.»
مسجد جامعي ادامه داد: «مسائل تخصصي از قواعد و الزامات خاص خود پيروي مي كند كه ضرورتا ممكن است با خواست همه گروه ها منطبق نباشد.»
وي اظهار كرد: «همين نگاه كارشناسانه باعث شده است كه حداقل نيمي از مهمترين معاونت هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه هاي برنامه ريزي و اجرا ابقاء شده اند. اين مساله بخصوص در شرايطي اهميت مي يابد كه شاهد نقد وسيع دولت گذشته و تغييرات مديريتي پردامنه اي در اغلب دستگاه ها هستيم.»
وي درباره اينكه طبق اظهارات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عمده بودجه اي كه بايد در اختيار وزير باشد در پنج ماه اول سال هزينه شده است، گفت: «اين حرف غير كارشناسي و بعيد است كه عين مطلب صفارهرندي باشد. چون اعتبارات در اختيار وزارتخانه يك جا و بدون برنامه تخصيص نمي يابد كه بتوان آن را به هر نحو كه خواستيم و يا هر مقدار كه خواستيم هزينه كنيم.»
مسجدجامعي توضيح داد: «سازمان مديريت و برنامه ريزي براي شش ماهه نخست امسال طبق روال معمول حدود۴۰ درصد اعتبارات را تخصيص داد كه عملكرد وزارتخانه  تا پايان زمان وزارت بنده از اين رقم كمتر بوده است و البته وزارتخانه اين اختيار را دارد كه اعتبارات مانده خود را حتي با اصلاح برنامه هزينه كند.»
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا مطالبي راجع به عملكرد يكي از مديران قبلي گفته شده است، آيا اين موارد را تاييد مي كنيد؟ گفت: «بعضي از اطلاعات ارائه شده از جمله بعضي از مطالبي كه در قالب پرسش خبرنگار محترم يكي از روزنامه ها نيز مطرح شده ناوارد و غير مستند است. منبع نقل خبر آن روزنامه محترم نيز يك مقام آگاه و نزديك به سازمان بازرسي بوده كه اين سازمان در نامه اي رسمي معترض اين نحوه كسب خبر و انتشار آن شده است و اعلام كرده كه مطالب نقل شده از يك منبع آگاه و نزديك به سازمان تاييد نمي شود، به نظر من هم اين روش با اخلاق رسانه اي سازگار نيست، هر چند كه شاهد اشاعه اين اطلاعات غير مستند از سوي يكي از بخش هاي خبري رسانه ملي نيز بوديم.»
وي در پايان اظهار كرد كه بايد حق پاسخگويي در اين موارد براي مديران محفوظ باشد و مديران ذي ربط نيز پاسخگوي مسائل و موارد مطرح شده باشند.

اشعري، رئيس كتابخانه ملي:
بزودي كتابهايي جايگزين كتابهاي سوخته
دانشكده حقوق خواهد شد
گروه علمي فرهنگي : در پي وقوع حريق در كتابخانه حقوق دانشگاه تهران كه شرح آن در صفحه ۶ امروز آمده است، علي اكبر اشعري، رئيس كتابخانه ملي، در حين بازديد از كتابخانه حقوق دانشگاه تهران در اين باره گفت: كتابخانه يك عنصر حياتي در محيط هاي آموزشي است و هر نوع خسارت به كتابخانه در فرآيند آموزشي محيط هاي علمي اختلال ايجاد مي كند.وي افزود: بحمدالله آتش سوزي خسارت جاني در پي نداشته است و آتش سوزي به مخازن كتابخانه راه پيدا نكرده و خسارتي به پايان نامه ها و ساير اسناد موجود وارد نشده است.وي گفت: با تدبير مسئول دانشكده، از همين امروز قرائتخانه كتابخانه خدمت رساني به مراجعين راآغاز كرد و سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران نيز با اعلام آمادگي براي كمك به دانشكده حقوق دانشگاه تهران، كتابهايي را جايگزين كتابهاي سوخته خواهد كرد.
وي در پاسخ به سئوالاتي مبني بر اين كه براي جلوگيري ازتكرار چنين وقايعي چه بايد كرد، گفت: به نظر من بايد كميته اي كه كتابخانه ملي هم مي تواند يكي از اعضاي آن باشد، استاندارد حفاظت و امنيت كتابخانه ها را تدوين كند و با ابلاغ آن از مديران سازمانها و وزارتخانه خواسته شود كه حتماً كتابخانه ها را به سيستم هاي مدرن اطفاء حريق مجهز كنند تا از اين پس شاهد چنين حوادث اسفباري نباشيم.

هيأت امناي حساب ذخيره ارزي هفته آينده تشكيل مي شود
مهر: وزير صنايع و معادن گفت: پرداخت تسهيلات به صنايع كوچك، متوسط و پايين دستي از اولويت هاي دولت احمدي نژاد مي باشد.
عليرضا طهماسبي عصر ديروز در نشستي كه به منظورتعامل ميان بخش هاي دولتي و خصوصي با فعالان اقتصادي در اتاق بازرگاني ايران برگزار شد با ابراز خرسندي از حضور در نشست مشترك وزراي امور خارجه، امور اقتصادي و دارايي، بازرگاني و كار و امور اجتماعي، تعامل بخشهاي دولتي و خصوصي با فعالان اقتصادي بخش خصوصي را گامي موثر در حل مشكلات اين بخش دانست.
وي افزود: اختصاص سهم بيشتري از منابع حساب ذخيره ارزي به بخش خصوصي به ويژه به صنايع كوچك و متوسط از ديگر برنامه هاي دولت براي افزايش حضور بخش خصوصي در فعاليتهاي اقتصادي است.
وزير صنايع و معادن تصريح كرد: دولت از ابتداي امسال تا پايان مهر ماه، ۶۱۰ ميليون دلار به پروژه هاي زير ۳۰ ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزي پرداخت كرد.
وي، از تشكيل هيات امناي ذخيره ارزي در اوايل هفته آينده خبر داد و خاطرنشان كرد: در اين جلسه درخصوص پرداخت تسهيلات از محل حساب ذخيره ارزي به پروژه هاي كوچك، متوسط و نسبتاً بزرگ تصميم گيري خواهد شد.
طهماسبي در عين حال بر ضرورت افزايش ارزش افزوده در بخشهاي صنعتي تاكيد كرد و گفت: در بسياري از كشورهاي دنيا رشد ارزش افزوده بيش از يك درصد است در حالي كه اين ميزان در ايران بسيار كمتر است.
وي در اين نشست بر ضرورت حل مسايل و مشكلات ارايه شده از سوي فعالان اقتصادي بخش خصوصي تا سرحد امكان تاكيد كرد.

سردار صفوي: سپاه براي كمك به دولت جديد
در سازندگي بيش از پيش مصمم است
فارس: فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: سپاه براي كمك به دولت جديد در امر سازندگي بيش از پيش مصمم است.سردار رحيم صفوي ديروز در جريان بازديد از پروژه هاي سازندگي سپاه در منطقه زابل و در مراسم كلنگ زني سد مخزني چاه نيمه چهار زابل با بيان اينكه ايران در مقياس ملي با بحراني به نام آب مواجه است، افزايش جمعيت در سال هاي آتي را يادآور شد و گفت: كمبود منابع آبي ايران با توجه به آب و هواي نيمه خشك و بياباني كشور مشكل ساز و بحران آب جدي است.وي تأكيد كرد: دولتمردان ما بايد براي پيشگيري از اين بحران از هدر روي منابع آبي كشور جلوگيري كنند و بايد با كنترل آبها زمين هاي زيادي زير كشت رود تا در طي آن كشاورزي رونق گرفته و ايجاد اشتغال گردد.وي با يادآوري توفيق سپاه در مناقصه بين المللي بزرگترين بندر پتروشيمي در پارس جنوبي گفت: اگر دولت بخواهد سپاه در مناقصه ها شركت مي كند.سردار صفوي توسعه مناطق محروم را موجب ارتقاي سطح اقتصادي و معيشتي مردم اين مناطق و اميد بيشتر آنها به آينده دانست.همچنين فرمانده كل سپاه در بازديد از پروژه در دست احداث دبيرستان شبانه روزي دخترانه نجميه زابل و در جمع دانش آموزان اين مدرسه با تصريح بر اين كه ما پاسداران، خود از محرومان و مستضعفان جامعه بوده ايم كه در سال ۵۷ وارد سپاه شده ايم گفت: اطمينان كنيد كه دلهاي پاسداران در شادي ها و غم ها همراه شما است و محروميت و استضعاف به خصوص در استان هاي مرزي مثل سيستان و بلوچستان را به خوبي درك مي كنيم و با آن آشنائيم.وي با يادآوري نقش سپاه در انجام پروژه هاي ملي و پروژه هاي سازندگي و مردم ياري در اين استان گفت: ما در واقع ياور دولت هستيم و براي سازندگي و استقلال و رفع محروميت در اين منطقه تلاش خواهيم كرد.

محسن چيني فروشان در مراسم اهداي جوايز جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان:
جاي پيشكسوت ها در نشريات كودك و نوجوان خالي است
گروه اجتماعي: برگزيدگان هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان بعد از ظهر ديروز طي مراسمي معرفي و جوايز خود را دريافت كردند.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، هيأت داوران جشنواره در ۱۳ رشته، برترين هاي مطبوعات كودك و نوجوان را طي دو سال گذشته معرفي كردند.
محسن چيني فروشان، مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، در پايان مراسم اهداي جوايز گفت: مجموع نشريات كودك و نوجوان سالانه حدود ۲۰ ميليون تيراژ دارند. انتشار اين نشريات دو نقش اساسي توليد اثر و تربيت نيروي انساني از جمله تعداد زيادي نويسنده، تصويرگر و عكاس كودك و نوجوان ايفا مي كنند.
وي اظهار داشت: ۵۰ سال از انتشار كيهان بچه ها به عنوان نخستين نشريه كودك و نوجوان كشور مي گذرد و اين نخستين جشنواره اي است كه در حوزه مطبوعات كودك و نوجوان برگزار مي شود.
چيني فروشان نشريات كودك و نوجوان را از كتاب هاي اين گروه سني جلوتر دانست و افزود: جسارت هايي كه در مطبوعات وجود دارد در كتاب ها ديده نمي شود. البته اين نشريات نقاط قوت و ضعف بسياري دارند ولي حداقل مزيتشان اين است كه منبع تغذيه هنر و ادبيات كودك هستند.
وي با اشاره به اين كه اكثر برندگان اين جشنواره جوانان بودند، گفت: اين مسأله از يك جهت جاي خوشحالي دارد و از سوي ديگر نقطه ضعف مطبوعات كودك و نوجوان محسوب مي شود، چرا كه جاي بزرگان اين عرصه تنگ شده و حضور كمتري يافته اند.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، با تأكيد بر لزوم استفاده بيشتر مطبوعات كودك و نوجوان از عكس ادامه داد: هرچند كه كودكان با نقاشي و تصويرگري آشناترند، ولي ميزان استفاده از عكس در اين نشريات كم است.
وي گفت: بيشتر مجلات كودك و نوجوان به نوجوانان اختصاص دارد. فكر نمي كنم از ميان ۵۱ نشريه، بيش از ۱۵-۱۰ درصد به كودكان اختصاص داشته باشد و جاي مجلات مخصوص كودكان پيش دبستاني و مهدكودك ها در اين ميان خالي است. شايد لازم باشد كه بخش خصوصي فعاليت بيشتري در اين زمينه داشته باشد.
چيني فروشان در پايان اظهار داشت: در گذشته اكثر نشريات صفحه كودك و نوجوان داشتند ولي امروز به چاپ ويژه نامه هايي در اين خصوص اكتفا شده است.

همايش بين المللي پيشگيري از آزار كودكان گشايش يافت
ششمين  همايش  بين المللي  پيشگيري  از آزار كودكان  در منطقه  آسيا ديروز در سنگاپور گشايش  يافت .
به  گزارش  خبرگزاري  رسمي چين  (شين  هوا) ۴۶۰ تن  از متخصصان و كارشناسان  سازمان هاي  دولتي ، غير دولتي ، رفاهي  و موسسات  پزشكي  وآموزشي  از ۳۸ كشور جهان  در اين  كنفرانس  سه  روزه  حضور دارند.
موضوعات  مورد بحث  در ششمين  همايش  بين المللي  پيشگيري  از آزار كودكان  درمنطقه  آسيا شامل  حفاظت  از كودكان  در مقابل  بلاياي  طبيعي  و ناگهاني ، ايجاد استانداردهاي  جهاني  در حفظ كودكان ، شناسايي  جنبه هاي  آزار كودكان و مديريت  پيشگيري  از غفلت  از كودكان  و همينطور حراست  از كودكان  در عصر اينترنت  عنوان  شده  است .
ويويان  بالاك  ريشنان  وزير توسعه  اجتماعي ، جوانان  و ورزش  سنگاپور طي  سخناني  در مراسم  گشايش  ششمين  همايش  بين المللي  پيشگيري  از آزار كودكان گفت : كودك  آزاري  و غفلت  از كودكان  از عمده  مشكلات  جاري  در جوامع  جهاني است  كه  بايد براي  رفع  هر چه  سريعتر آن تلاش  كرد.
وي  دليل  عدم  توجه  به  مساله  مهم  كودك  آزاري  و غفلت  و كوتاهي  از اين  قشر را تلقي  آن به  عنوان  مساله اي  خصوصي  و جلوگيري  از طرح  علني  آن در جوامع عنوان  كرد.
وزير توسعه  اجتماعي ، ورزش  و جوانان  سنگاپور ساخت  خانواده  با بنيان هاي  قوي  و استوار را بهترين  راه  تربيت  و پرورش  كودكان  به  ويژه  در مقابل چالش هاي  جاري  مربوط به  پيشرفت  روزافزون  فناوري  و تاثيرات  ناشي  از اينترنت ، كامپيوتر و تلفن هاي  همراه  بر تربيت  كودكان  دانست .
وي  همچنين  بر لزوم  تلاش  براي  يافتن  مكانيزم هاي  مناسب  در رابطه  با كمك به  حفظ كودكان  در مقابل  چالش هاي  موجود در رابطه  با جهاني  شدن  و پيشرفت  فناوري  تأكيد كرد.

امشب آسمان ايران شهاب باران مي شود
007857.jpg
بارشي نه چندان شديد از شهاب هاي اسدي، شامگاه امروز و سحرگاه فردا آسمان ايران را نورباران مي كند.
به گزارش ايسنا، اوج بارش شهابي امسال حدود ساعت ۲۳ شامگاه پنج شنبه - ۲۶ آبان ماه - است. البته ZHR (ميزان بارش شهابي) بارش شهابي اسدي امسال چندان زياد نيست - طي آن در هر ساعت ۱۰ تا ۲۰ شهاب در آسمان قابل رويت است - كه با ميزان اوج اين بارش در سال هاي گذشته تفاوت زيادي دارد.
اكرم باقرپور امامي كارشناس مركز اختر شناسي ابن صلاح همدان با بيان اين كه بارش شهابي اسدي روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه يكي از زيباترين پديده هاي نجومي اين ماه است گفت: اين بارش ناشي از توده به جا مانده از دنباله دار تمپل تاتل است كه در هر قرن تقريبا سه بار از نزديكي زمين مي گذرد و مدار زمين را قطع مي كند.
از آن پس توده به جا مانده از اين دنباله دار در مدار زمين به دور خورشيد مي چرخد كه هر گاه زمين و اين توده در نقطه اي از مدار زمين با هم برخورد كنند، زميني ها شمار بسياري از شهاب ها را در مدت كوتاهي مي بينند.
وي خاطرنشان كرد: هر شهابي كه وارد جو زمين مي شود هواي اطراف خود را يونيزه مي كند و بنابراين به رنگ هاي مختلف نمايان مي شود مثلا رنگ زرد نشانه سديم موجود در خود شهاب و شهابي با رنگ سفيد نشانه سرعت بالاي آن مي باشد.

معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي خبر داد:
كسري ۵۷۶ ميليارد توماني اشتغالزايي معلولين
و مددجويان بهزيستي
معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي گفت: هم اكنون اين سازمان براي طرح اشتغالزايي معلولين، مددجويان و خانواده هاي تحت پوشش، رقمي حدود ۵۷۶ ميليارد و ۲۲۱ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان نياز دارد.
دكتر مسعود حيدر نژاد در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: هم اكنون بيش از ۹۰ هزار معلول و مددجو داراي شرايط لازم براي دريافت وام و پشت نوبت وام خود اشتغالي هستند كه با توجه به بودجه و اعتبارات اختصاص يافته به اين بخش تنها به بيش از ۵ هزار نفر از اين افراد وام تعلق مي گيرد.
وي خاطر نشان كرد: به منظور رفع مشكلات اعتباري بهزيستي و بهبود وضعيت مستمري، اشتغال، مسكن خانواده هاي تحت پوشش، اين سازمان براي سال ۸۵ كسري بودجه در بخشهاي مختلف را مشخص و براساس آن اعتباراتي را پيش بيني وتقديم رييس جمهور كرده است كه اميدواريم با مساعدت مجلس و دولت اين امر محقق شود.
معاون توانبخشي و اشتغال سازمان بهزيستي تاكيد كرد: همچنين اعتبارات مورد نياز براي نگهداري و مراقبت معلولين در مراكز شبانه روزي نيز اعتباري در حدود ۲۹ ميليارد و ۸۴۵ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان است كه در صورت عدم تخصيص اين اعتبارات مشكلات سازمان و مددجويان تحت پوشش هيچ وقت برطرف نخواهد شد.

لايحه قانون جامع آيين دادرسي تدوين شد
قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب براي افرادي كه با دستگاه قضايي در ارتباط هستند، بسيار آشناست؛ چرا كه اين قانون يكي از مهم ترين قوانين نظام قضايي به شمار مي رود اما به تناسب تغييرات در هر سيستم قضايي، قوانين نيز نيازمند بازنگري و اصلاحاتي هستند. قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب نيز از اين قاعده مستثني نيست. از اين رو دستگاه قضايي براي اعمال اين امر مهم با ارايه ي لايحه آزمايشي قانون آيين دادرسي درصدد برآمد تا نياز قضايي محاكم به اين قانون را مرتفع سازد اما پس از گذشت ۶ سال، در مهرماه سال جاري آخرين مهلت آزمايشي اين قانون به اتمام رسيد و دستگاه قضايي مجددا تمديد مهلت آزمايشي آن را خواستار شد. اين در حالي است كه تعدادي از نمايندگان مجلس به دو فوريت لايحه ياد شده راي مثبت داده ولي به كليات اين لايحه راي مثبت ندادند. معاون حقوقي و پارلماني وزارت دادگستري درباره  تهيه  پيش نويس قانون آيين دادرسي جديد گفت: پيش نويس اين قانون تهيه و در مراحل نهايي است اما به دليل اهميت اين قانون ضرورت دارد هرچه كامل تر و جامع تر باشد و بهره برداري از نظر كارشناسان و صاحب نظران مسايل قضايي و حقوقي كه تجربه علمي و عملي آن در اين خصوص دارند، باعث طولاني شدن روند رسيدگي نهايي به اين پيش نويس شده است.
وي گفت: به دليل اهميت قانون آيين دادرسي كيفري، تعجيل در تصويب آن به صلاح نيست؛ اگرچه فقدان قانون مناسب هم مشكلات عديده اي را در پي دارد.
ميركوهي تصريح كرد: با تلاش صورت گرفته از سوي دستگاه قضايي اميدواريم ظرف ماه هاي آينده پيش نويس اين قانون براي سير مراحل تصويب ارايه شود.

حجت الاسلام محمدحسن مظفري معاون سازمان
فرهنگي و هنري شهرداري تهران شد
حجت الاسلام والمسلمين دكتر محمدحسن مظفري از سوي دكتر علي عسگري به عنوان معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران منصوب شد. به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، دكتر مظفري پيش از اين معاون فرهنگي اروپا و آمريكا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بوده و مدتي نيز رايزن و نماينده فرهنگي ايران در كشورهاي سريلانكا، هندوستان و پاكستان بوده است.گفتني است پيش از اين دكتر سهرابي در سمت معاون فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مشغول به فعاليت بوده است.

گفتمان سياست خارجي ايران، صلح و آرامش
بر مبناي عدالت است
مهر: معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه گفتمان سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را گفتمان صلح و آرامش بر مبناي عدالت اعلام و بر آمادگي كشورمان جهت مذاكره و تبادل نظر با همه كشورهاي علاقمند جهت رفع سوء تفاهمات پيش آمده و دستيابي به نقاط اشتراك تاكيد كرد. قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد هدف از سفر خود را، آشنايي بيشتر با مواضع و ديدگاههاي مسئولين ايراني و تبادل نظر درخصوص موضوعات مورد علاقه اعلام كرد. معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه ايران نيز در اين ديدار، گفتمان سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران را گفتمان صلح و آرامش بر مبناي عدالت اعلام و بر آمادگي كشورمان جهت مذاكره و تبادل نظر با همه كشورهاي علاقمند جهت رفع سوء تفاهمات پيش آمده و دستيابي به نقاط اشتراك تاكيد كرد. وي همچنين تشكيل كنفرانس مشترك براي خلع سلاح و مبارزه با سلاحهاي كشتار جمعي را پيشنهاد نمود كه مورد استقبال طرف سوئدي قرار گرفت. طرفين علاوه بر مسائل موجود در روابط سياسي بين دو كشور مسائل منطقه اي و بين المللي از جمله اوضاع افغانستان، عراق، خاورميانه، تروريسم ،حقوق بشر و خلع سلاح اتمي و كشتار جمعي را مفصلا مورد بحث و تبادل نظر دادند.

۹ ميليون بسيجي گرداگرد ايران حلقه خواهند زد
مهر: سردار حجازي از تشكيل يك زنجيره انساني با حضور ۹ ميليون بسيجي در گرداگرد مرزهاي ايران در روز پنجم آذر خبر داد و گفت : در اين برنامه نمادين كه با عنوان شكوه همبستگي نامگذاري شده است بسيجيان با حضور رييس جمهور آمادگي خود را براي دفاع از ايران اسلامي به همگان اعلام خواهند كرد. به گزارش خبرنگار سياسي مهر فرمانده نيروي مقاومت بسيج كه در آستانه هفته بسيج در نشستي خبري حضور يافته بود با اشاره به نامگذاري روزهاي اول تا هفتم آذر با عنوان هفته بسيج گفت: شعار امسال اين هفته، بسيج، مظهر همبستگي ملي و مشاركت عمومي است در طي روزهاي مختلف آن برنامه هاي متنوع فرهنگي، هنري و ورزشي تدارك ديده شده است. سردار حجازي درخصوص مهمترين برنامه هايي كه در طول اين هفته برگزارخواهد شد گفت: در روز اول هفته بسيج كه با نام بسيج، قرآن و ولايت نامگذاري شده است، جمعي از مسئولان و اعضاي نيروي مقاومت بسيج با حضور در حرم مطهر امام خميني (ره) با آرمانهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي تجديد ميثاق خواهند كرد ،همچنين نمايشگاه دستاوردها و توانمنديهاي بسيج سازندگي نيز در اين روز افتتاح خواهد شد.

آيت الله مصباح يزدي:بايد ازتشكيك در
كارآمدي دولت جلوگيري شود
ايسنا: رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در قم، روز گذشته در ديدار گروهي از فرماندهان سپاه سراسر كشور، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در حمايت از دولت دكتر احمدي نژاد، گفت: بايد از تشكيك در كارآمدي دولت كه توسط دشمنان دامن زده مي شود جلوگيري شود.به گزارش پايگاه خبري رسا، آيت الله مصباح يزدي در اين ديدار با اشاره به روي كار آمدن دولتي اسلامي و انقلابي، اظهار داشت: در اين دوران كه نغمه هاي الهي و شور ديني زنده شده است و پس از سال هاي طولاني كه شاهد كمرنگ شدن ارزش ها بوديم، دولتي ارزشي تشكيل شده است؛ از اين رو بايد قدر آن را بدانيم.وي با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در ديدار كارگزاران نظام خاطرنشان كرد: با توجه به سخنان رهبرمعظم انقلاب كه حمايت بي دريغي از دولت داشتند، بايد وظيفه خود بدانيم تا از تشكيك در كارآمدي دولت كه توسط دشمنان دامن زده مي شود جلوگيري شود.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، تشكيل دولت جديد را نعمتي الهي دانست و اظهار داشت: اگر شكر اين نعمت الهي كه به ما داده شده است خوب به جاي آورده شود، براساس وعده الهي خداوند اين نعمت را افزون خواهد كرد.

ديدار خاتمي با رئيس جمهور افغانستان
ايسنا: رئيس جمهور افغانستان با سيد محمد خاتمي در اتريش ديدار و گفت وگو كرد.دكتر اسينتا، مشاور رئيس جمهور افغانستان در امور بين الملل درخصوص اين ديدار اظهار داشت: در اين ديدار روابط ايران و افغانستان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.وي افزود: طرفين در اين ديدار تأكيد كردند كه مناسبات تهران و كابل بسيار گسترده و مودت آميز است.به طوري كه در سال هاي اخير هيچگاه به اين اندازه، اين روابط گسترده و برادرانه نبوده است.مشاور كرزاي در امور بين الملل همچنين با رد برخي القائات درمورد سطح مناسبات دو كشور پس از تغيير رئيس جمهور ايران گفت: سطح روابط ايران و افغانستان به حدي توسعه يافته است كه با تغيير رئيس جمهور ايران هيچ تغييري نمي كند.اسينتا همچنين درمورد تنش در روابط ايران و آمريكا و تاثير آن بر روابط تهران - كابل گفت: تنش ميان ايران و هر كشور ديگري جدا از روابط ايران و افغانستان است و اين دو بر تحكيم مناسبات خود تأكيد دارند.شايان ذكر است خاتمي و كرزاي براي شركت در همايش بين المللي اسلام در جهان كثرت گرا در اتريش به سر مي بردند.

قطعنامه ايران در سازمان ملل و درخواست
براي بردباري در برابر تنوع فرهنگي
ايرنا: جمهوري اسلامي ايران ديروز با ارايه پيش نويس قطعنامه اي به كميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل، لزوم تنوع فرهنگي و حقوق بشر و نياز به ارتقاء احترام به آن را مورد تأكيد قرار داد.پيش نويس قطعنامه ايران يكي از ۱۷پيش نويس قطعنامه اي بود كه ديروز در زمينه هاي كاري مختلف كميته سوم مجمع عمومي مطرح شد.تقويت نقش سازمان ملل در برگزاري بهتر انتخابات متناوب در كشورهاي عضو سازمان ملل و همچنين پيشنهاد براي راه اندازي مركز جديد آموزش و مستندسازي حقوق بشر در قطر از جمله قطعنامه هاي ارايه شده بود.نماينده جمهوري اسلامي ايران در كميته سوم، هنگام ارايه پيش نويس قطعنامه ايران اظهار داشت كه بسياري از سازمان هاي بين المللي و غيردولتي به طور جدي سعي دارند كه تنوع فرهنگي را با فعاليت ها و ارزش هاي خود تركيب و ادغام كنند.مصطفي اعلايي گفت: علاوه بر مجمع عمومي سازمان ملل، سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل (يونسكو) نيز براي بنا نهادن مفهوم تنوع فرهنگي در يك چارچوب حقوقي، تلاش هاي ارزشمندي داشته است.قطعنامه پيشنهادي ايران كه نزديك به ۴۰كشور آن را امضا كرده اند ضرورت حفظ تنوع مذهبي و فرهنگي را به منظور توسعه صلح و امنيت بين الملل و نيز پيشبرد رفاه و سعادت بشر مورد تأكيد قرار داده است.

مشاور امنيت ملي عراق هرگونه دخالت
تهران در امور كشورش را رد كرد
ايرنا: مشاور امنيت ملي عراق در پايان سفرش به قاهره هر گونه دخالت جمهوري اسلامي ايران در امور كشورش را رد كرد و گفت: ما با ايراني ها مشكلي نداريم.
تلويزيون عراقي الشرقيه ديروز با بيان اين مطلب به نقل از موفق الربيعي گفت: جمهوري اسلامي ايران به بازگشت ثبات و تحقق دمكراسي در عراق كمك مي كند.مشاور امنيت ملي عراق تأكيد كرد: نمي خواهيم بازهم روابط خود را مانند سران رژيم صدام با جمهوري اسلامي ايران دچار مشكل كنيم زيرا روابط دو كشور در سطح بسيار خوبي است.الربيعي اظهار داشت: ديگر زمان مشكل بر سر شط العرب  واروند رود ميان دو كشور گذشته است.

نمايندگان  رئيس  جمهوري  در شوراي
نظارت  بر صدا و سيما منصوب  شدند
ايرنا : محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري ، طي  احكامي جداگانه  مهدي  كلهر واسفنديار رحيم  مشايي  را بعنوان  نمايندگان  رئيس  جمهوري  در شوراي  نظارت بر سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي ايران  منصوب  كرد.متن  كامل  احكام  رئيس  جمهوري  به  شرح  ذيل  است :
بسم الله الرحمن الرحيم،  به  استناد اصل  ۱۷۵ قانون  اساسي  و در اجراي  بند ( ۱) و ماده  ( ۲) قانون نحوه  اجراي  اصل  مزبور و با توجه  به  توانمندي  و صلاحيت  علمي و تجارب  فرهنگي جنابعالي  و تعهدي  كه  به  مباني  انقلاب  اسلامي داريد، شما را بعنوان  نماينده رئيس  جمهوري  در شوراي  نظارت  بر سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران  برمي گزينم .انتظار دارد مديريت  صدا و سيما را با نظارت  شايسته ، در تحكيم  مباني ديني  و اخلاقي ، حفظ هويت  ملي  و ترويج  گفتمان  دولت  اسلامي يعني  عدالت  گستري ، مهرورزي ، خدمت  و تعالي  در عرصه  فرهنگ  عمومي ياري  دهيد و اينجانب  را متناوباً در جريان  روند امور و تحليل  محتوايي  برنامه هاي  صدا و سيما قراردهيد. موفقيت  شما را از خداوند متعال  مسالت  دارم .

استقبال دانش آموزان از مجلات شاهد
مدير كل انتشارات و اطلاع رساني بنياد شهيد   اعلام كرد: استقبال كودكان و دانش آموزان از مجلات شاهد نشان داده است كه اين مجلات در ترويج فرهنگ ايثار و شهادت بين دانش آموزان موفق عمل كرده است. محمد علي فقيه افزود: امسال بنياد شهيد و امور ايثارگران براي اولين بار در جشنواره مطبوعات كودكان و نوجوان با سه مجله شاهد كودكان، شاهد نوجوان و شاهد جوان شركت كرد كه با استقبال خوبي از سوي بازديدكنندگان مواجه شد.
وي اضافه كرد: چاپ مجلات كودكان، نوجوان و جوان شاهد از ابتداي امسال آغاز شد و هدف از توليد آنها ترويج فرهنگ ايثار و شهادت بين كودكان، نوجوانان و جوانان است.
فقيه اظهار داشت: نكته قابل توجه در مجله شاهد كودكان اين است كه در اولين حضور خود در دكه ها، ۸۰ درصد فروش داشت كه آمار بسيار خوبي است.
وي درخصوص جشنواره كتاب سال دفاع مقدس نيز گفت: در نهمين جشنواره كتاب سال دفاع مقدس بنياد شهيد و امور ايثارگران همكاري اجرايي داشت زيرا بنياد شهيد و امور ايثارگران نسبت به ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در بين مردم وظيفه دارد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |