پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۲ - Nov 17, 2005
كشاورزان باستاني اروپا مهارت هاي خود را به بقيه منتقل كردند، ولي ژن هايشان را نه
اروپايي ها، كشاورززاده يا شكارچي زاده؟
آيا اروپايي هاي امروزحاصل زندگي بوميان شكارچي اروپاي باستان با كشاورزان متمدن شرقي هستند؟ اين سؤال هنوز پاسخي ندارد
007935.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: هفت هزار و پانصد سال پيش، عده اي مسافر از شرق به اروپا رسيدند و با خود، كشاورزي را به اروپا وارد كردند. پس از مدتي، كشاورزي در سراسر اروپا رايج شد و مردم، يك جانشين شدند. اما آيا فرزندان آن مسافران شرقي آن قدر در كارشان پيشرفت كردند كه جاي پايي در اروپا پيدا كنند؟ پژوهشگراني كه روي دي ان آهاي قديمي و باستاني تحقيق مي كنند، مي گويند به نظر مي رسد ساكنان محلي اروپا، ايده كشاورزي را از آن شرقي ها گرفتند، ولي نگذاشتند آن ها ردپايشان را در تاريخچه ژنتيكي اروپا برجا بگذارند!
پيتر فورستر، متخصص ژن شناسي دانشگاه كمبريج مي گويد: حداقل ده سالي مي شود كه بحث منشأ اروپايي ها به طور جدي مطرح شده است. برخي دانشمندان سعي كردند با تلفيق باستان شناسي و شيوه هاي جديد بررسي دي ان آ، به اين پرسش پاسخ دهند، ولي به نتايجي متناقض رسيدند. اين نتيجه آخر هم فقط به داغ تر شدن بحث كمك مي كند!
در حال حاضر دو نظر اصلي در مورد منشأ اروپايي هاي امروزي مطرح است. نظر اول مي گويد اروپاييان امروز، اغلب نوادگان شكارچياني هستند كه چهل هزار سال پيش، در آن اقليم حضور يافتند و در گروه هاي كوچكي به زندگي پرداختند. اين گروه، بعدها جنگ ژنتيكي را از كشاورزان بردند. اما نظر دوم مي گويد مهاجران كشاورزي كه از كشورهاي متمدن و حاصل خيز شرقي چون ايران، تركيه و مصر به غرب سفر كردند، نقشي اساسي در تركيب ژنتيكي امروزي اروپاييان داشته اند. به زبان ساده، گروهي كه نظر اول را قبول دارند، مي گويند نسل مهاجران كشاورز در طول زمان از بين رفته يا به شدت كاهش يافته است؛ در حالي كه ارائه دهندگان نظر دوم مي گويند مهاجران و بوميان با هم، نسل امروزي اروپاييان را به وجود آورده اند.
آمدند، رفتند، ناپديد شدند!
فورستر و همكارانش در پژوهشي جديد، نمونه هايي از دي ان آهاي باستاني را بررسي كردند و سعي كردند سهم جمعيت گروه هاي كشاورز را در تشكيل جمعيت امروزي اروپا اندازه گيري كنند.در كشورهاي آلمان، اتريش و مجارستان، مقبره هايي باستاني پيدا شده است كه نشانه هاي موجود در آن ها مانند سفالينه ها، بر رواج زراعت در آن مناطق دلالت مي كند. گروه دانشگاه كمبريج از استخوان ها و دندان هاي چند اسكلت نمونه برداري كردند و سعي كردند دي ان آ آن ها را به دست آورند.
آن ها به سراغ ميتو كندري هاي موجود در سلول ها رفتند و دي آن آ ميتوكندري را به ترتيب كردند؛ زيرا اجزاي ژنتيكي يك جسد با مرور زمان تجزيه مي شود و هيچ نمونه كاملي وجود ندارد. در يك سلول، هزاران ميتو كندري انباشته شده است، بنابراين مدت ها كه از تجزيه ميتوكندري گذشت، باز هم مي توان مقدار كافي دي ان آ كامل مرتب كرد و آن ها را تحليل كرد. در اين جا هم از 57 نمونه آزمايشگاهي، 24 نمونه علي رغم سنشان قابل استفاده بودند.
نتايج آزمايش نشان داد شش جسد از كشاورزان باستاني كه از سه منطقه كاملا متفاوت پيدا شده بودند، داراي نوعي از دي ان آ ميتوكندري به نام N1a بودند. با تقريب خوبي مي توان تخمين زد 25 درصد كشاورزان اوليه داراي اين دي ان آي بوده اند. در حالي كه امروزه فقط 2/0 درصد ساكنين منطقه، داراي N1a هستند. به زبان ساده تر، اگر در گذشته از هر هزار نفر، 250نفر داراي N1a بودند، امروز فقط دو نفر حامل اين نوع دي ان آ ميتوكندري هستند.
آيا اين تفاوت يك اتفاق است؟ شايد مي شد آمار 25 درصدي N1a را در نمونه هاي آزمايشگاهي يك اتفاق دانست، ولي اين شش نمونه از سه منطقه مختلف جمع آوري شده اند و بعيد است خطايي در اين آمار وجود داشته باشد. بنابراين به نظر مي رسد اين دي ان آ، زماني بسيار شايع تر از امروز بوده است. پس آيا اين كشاورزان نسلشان از بين رفته است؟
اصيل هستي يا مهاجر؟!
اين نتيجه فقط به ابهام ماجرا افزوده است و هر كسي آن را در جهت دلخواه خود تفسير مي كند. طرفداران نظريه نياكان شكارچي مي گويند اين آمار در تأييد غلبه ژنتيكي شكارچيان بر كشاورزان مهاجر است. طرفداران نظريه همزيستي شكارچيان و كشاورزان مي گويند در طول آن سه هزار سالي كه كشاورزي در اروپا گسترش يافت، هزار و يك اتفاق مي توانست روي دهد. ممكن است در بعضي مناطق، شكارچيان به سرعت به كشاورزي روي آورده باشند و در جايي ديگر، كشاورزان بر گروه هاي محلي غلبه پيدا كرده باشند.
اما ماجرا به همين سادگي نيست. بررسي ها نشان مي دهد در كشورهاي شرقي كه مركز تمدن هاي باستاني بودند، مانند ايران، N1a هم زياد شايع نيست. البته اطلاعات، پراكنده تر از آن است كه بتوان تصور دقيقي از موضوع داشت، ولي در نماي كلي چنين نتايجي به دست آمده است. براي جمع آوري اطلاعات بيشتر، فورستر و همكارانش در دانشگاه كمبريج، برنامه اي را به نام نياي ژنتيكي آغاز كرده اند. شما مي توانيد با پرداخت هزينه و ارائه يك نمونه دي ان آ، درخواست كنيد اطلاعاتي در مورد اجدادتان به شما داده شود. فورستر اميدوار است اين ايده با استقبال مردم رو به رو شود تا بانك اطلاعاتي بزرگي در مورد شيوع N1a در جهان فراهم كند و بتواند منشأ ورود آن را به اروپا شناسايي كند. البته در كنار اين، مردم هم به اطلاعاتي از نياي ژنتيكي خود دست پيدا خواهند كرد، هر چند كه مشخص نيست اين اطلاعات به درد مي خورد يا نه!
منبع: Nature.com

دعواي علم و مسيحيت در واتيكان
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: كاردينال پل پوپارد، رئيس انجمن تمدن واتيكان اعلام كرد كه افراد باايمان مي بايست به آن چه كه دانشمندان علم مدرن و دنيوي امروز مي گويند، گوش فرا دهند، ولي مواظب باشند اگر دلايل دانشمندان، آن ها را متقاعد نمود، از بنيادگرايي و اصل دين غافل نشوند. اين كاردينال اعظم در كنفرانس خبري خود در شهر واتيكان و به جهت خاتمه دادن به دعواي هميشگي بين علم و دين (در پروژه هاي شبيه سازي انسان و موجود زنده) مطالب بالا را ذكر كرد و آن را در ادامه پروژه كليساي كاتوليك ها در آمريكا دانست. اين پروژه در سال 1992 توسط پاپ ژان پل دوم بيان گرديد و در واقع اين كشمكش ها بين كليسا و دانشمندان از قرن 17 ميلادي آغاز شد. زماني كه گاليله توسط يك كاردينال واتيكان محكوم به كفر و شرك شد، ادعا كرده بود كه زمين به دور خورشيد مي چرخد. در حالي كه در آن زمان اعتقاد داشتند كه زمين مركز جهان است.
كاردينال پوپارد در ادامه بيان كرد كه درس ابدي كه گاليله به تمام ما داد، باعث شد كه تمام ما به فكر فرو رويم و جدا از تمام ديسيپلين هاي موجود، به رابطه بين خداشناسي و علوم طبيعي پي ببريم و از اكتشافات جديد جلوگيري ننماييم، تا در آينده تراژدي هايي مانند گاليله درست نشود. اما دانشمندان نيز مي بايست در اعلام اكتشافات خود، كليسا را مطلع سازند.
او همچنين در ادامه افزود: ما مي دانيم كه دلايل علمي در انتها نتيجه خود را نشان مي  دهند. به عنوان مثال، بمب اتمي و امكان توليد آزمايشگاهي انسان و نتايج پژوهش هاي ميوه  ها دلايل علمي هستند كه مي خواهند خودشان را از هرگونه وابستگي ديني و اخلاقي آزاد سازند. اما ما مي دانيم كه اين دين است كه ما را به اصل و بنيادمان بازمي  گرداند.
افراد باايمان وظيفه دارند كه آن چه علوم مدرن و دنيوي ناميده مي شود را فرا گيرند و ما نيز وظيفه داريم كه اين علوم را زيرنظر بگيريم تا از خط انسانيت و اخلاق خارج نشوند.
در اين كنفرانس از كاردينال پوپارد در مورد مناظره سخت بين كليسا و دانشمندان در مورد فرضيه تكاملي و توليد هوش مصنوعي سؤال شد. دانشمندان اعتقاد دارند كه انتخاب طبيعي كه عنصر اصلي فرضيه تكاملي است، نمي تواند به صورت كامل سرمنشأ و سرچشمه زندگي و فرم هاي فوق العاده پيچيده آن را مشخص نمايد.
منبع: AP.org

سفر به ماه با كامپيوتر
007947.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي: كاربران اينترنت اكنون مي توانند به هر كجاي كره ماه كه مي خواهند سفر كنند.
نسخه جديد برنامه Nasa World Wind مي تواند شما را به هر كجاي ماه كه مي  خواهيد برساند. فقط كافي است روي تصوير آشناي ماه زوم كنيد تا به تصاوير پركيفيت قمر زمين دست پيدا كنيد؛ تصاويري كه مدارگرد كلمنتاين در دهه 1990 تهيه كرده است. برنامه نويسان ناسا در مركز تحقيقاتي آمس (مستقر در سيليكون ولي، كاليفرنيا) در ابتدا اين برنامه را براي انتقال تصاوير و اطلاعات به دست آمده از ماهواره  ها به اينترنت نوشته بودند. نرم افزار World Wind با وجود آن كه از تعداد محدودي از تصاوير كلمنتاين استفاه مي كند، كوچك ترين جزئيات اين تصاوير 20متر بزرگي دارند. هيچ كس تا پيش از اين نتوانسته بود سطح ماه را در محيطي سه بعدي و هوشمند مشاهده كند. ماهواره كلمنتاين در سال 1994 به سمت ماه پرواز كرد و در طول گردش دو ماهه خود نزديك به دو ميليون تصوير از سطح ماه تهيه كرد. البته هدف اصلي مأموريت اين مدارگرد، آزمودن تجهيزات اپتيكي و آشكارسازهاي پركيفيت تصويربرداري براي نسل آينده ماهواره  هاي نظامي بود.
World Wind چيست؟
تصور كنيد سوار يك قاليچه جادويي پرنده شده ايد و به هر كجاي جهان كه بخواهيد پرواز مي كنيد. هر جا كه بخواهيد زوم مي كنيد و از هر جا كه بخواهيد مي توانيد افق مطلوب خود را مشاهده كنيد. اين همان
Nasa World Wind است. علاوه بر اين ها، شما مي توانيد به نقشه راه  ها، پوشش گياهي، مناطق زمين شناسي و بسياري از قابليت هاي ديگر دسترسي داشته باشيد.در حال حاضر، اين نرم افزار توانسته دقت جزئيات نقشه زمين را از يك كيلومتر به پانصد متر برساند. در برخي داده  هاي اين نرم افزار، نقشه تمام زمين با دقت 15 متر وجود دارد. داده  هاي مربوط به ايالات متحده با دقت يك متر و داده  هاي برخي مناطق شهري آن كشور با دقت 33 سانتي متر تهيه شده اند. تصاوير هوايي نقشه برداري سراسري ايالات متحده، نقشه هاي توپوگرافي، داده هاي ماهواره لندست و داده  هاي مأموريت هاي توپوگرافي راداري شاتل هاي فضايي از طريق اين نرم افزار قابل دسترسي است. روزانه بيش از ده هزار نفر از خدمات اينترنتي اين نرم افزار استفاده مي كنند و شما هم مي توانيد با مراجعه به پايگاه اينترنتي World Wind.arc.nasa.gov، اين نرم افزار را رايگان دريافت كنيد.
منبع: Nasa.gov

ضرر 3/1 ميليارد دلاري كداك
گروه دانش و فناوري ـ محمدتقي رسولي: شركت آمريكايي كداك، توليد كننده ابزار عكاسي و فيلمبرداري، در سه ماهه سوم سال 2005، 3/1 ميليارد دلار ضرر كرده است. شركت كداك دليل اين امر را تغيير تكنولوژي عكاسي و فيلمبرداري از حالت سنتي به ديجيتال دانست. اين شركت در سه ماهه سوم سال، 58/3 دلار به ازاي هر سهم كاهش داشته و در كل سال 2005 تاكنون 60/1 دلار به ازاي هر سهم كاهش قيمت داشته است. در سال اخير براي اولين بار شركت كداك محصولات ديجيتال خود را افزايش داد و با 47 درصد افزايش فروش به 89/1 ميليارد دلار رسيد. ولي در محصولات سنتي خود با 20 درصد كاهش به 66/1 ميليارد دلار رسيد. كداك يكي ديگر از دلايل ضرر خود را درصد ماليات بسيار بالاي محصولات ديجيتال نسبت به محصولات سنتي دانست. به همين دليل شركت كداك مجبور گرديد كه 10 هزار نفر پرسنل خود را اخراج نمايد.
منبع: AP.org

تكنولوژي جديد براي ترجمه همزمان
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: دانشمندان آمريكايي و اروپايي به تازگي تكنولوژي جديد را براي ترجمه همزمان معرفي كرده اند. اين تكنولوژي و تكنولوژي هاي ديگر، پنج شنبه گذشته براي اولين بار در دانشگاه ملون در پيتزبورگ توسط دانشمندان شرح داده شد. اين تكنولوژي ها توسط محققان مركز تكنولوژي هاي پيشرفته ارتباطات، گروهي متشكل از دانشمندان ملون آمريكا و دانشگاه كارلسروهه آلمان معرفي شده اند.
الكس ويبل، پروفسور هر دو دانشگاه، در حالي اين سيستم را شرح مي داد كه سخنان او در آن  واحد به دو زبان آلماني و اسپانيايي ترجمه مي شد. اين محققان همچنين سيستم سخنگويي معرفي كرده اند كه مي تواند بدون استفاده از گوشي، سخنان ترجمه شده را به گوش يك نفر در اتاق برساند.
يكي از دانشجويان دكتراي پروفسور ويبل به نام استن جو، 11 الكترود به صورت و گردن شخص وصل كرد و توانست توسط كامپيوتر تنها از طريق حركات دهان سخنراني مورد نظر را توليد كند. محققان مي گويند كه احتمالا از اين سيستم مي توان به جاي تلفن هاي همراه در مكان هايي كه نمي توان اين تلفن ها را برد، استفاده كرد.اين نرم   افزار مترجم كه توسط محققان InterAct ساخته شده است، شناخت گفتاري و تلفيق  صداها را از طريق تكنيك هاي آماري انجام مي  دهد و از اين طريق سرعت انتخاب كلمات و عبارات را بالا مي برد. اين تكنيك ها براساس اسكن هاي مدارك ترجمه شده حافظه كامپيوتر كار مي  كنند تا بتوانند قوانين احتمالي را در ترجمه همزمان معرفي كنند.
گروه تحقيقاتي ما و همكارانشان نيز در ترجمه، توجه زيادي به اين نگرش آماري دارند. در آگوست 2005 شبكه اينترنتي گسترده گوگل مسابقه ماشين هاي مترجم را كه توسط دولت آمريكا برگزار شده بود، برد. يكي از دلايل موفقيت گوگل در اين مسابقه، دستيابي اين شبكه به اطلاعات وسيع ترجمه شده است.
در گذشته محققان ترجمه، سعي در مجهز كردن كامپيوترها در درك قوانين تلفيقي زبان هاي متفاوت داشته   اند. اما اين كار معمولا در جايي كه اين كامپيوترها با استثناهاي زباني مواجه مي شدند، شكست مي خورد.
منبع: New Scientist.com

باهوش ها بيشتر عمر مي كنند
ايرنا: بهره هوشي كودكان بر سلامت آن ها تأثير مي گذارد. تحقيقات جديد نشان مي دهد بهره هوشي بيشتر به منزله طولاني تر شدن عمر است. هرچه بهره هوشي افراد مسن در كودكي بيشتر باشد، طول عمر بيشتري دارند. نتايج اين مطالعه فقط تا بهره هوشي 163 صدق مي كند. به عبارتي در مورد بهره هوشي بالاتر از اين ميزان، نمودار طول عمر نسبت به سن به كفه مي رسد و هيچ تغييري نمي كند.
نحوه تأثير هوش در طول عمر دقيقا معلوم نيست. دانشمندان هنوز نمي دانند تأثير هوش بر وضع سلامت و طول عمر افراد از طريق آثار هوش در زندگي اجتماعي ـ اقتصادي شخص اعمال مي شود يا علت ديگري دارد. محققان براي ارزيابي نحوه و علت تأثير بهره هوشي در كودكي بر مرگ و مير دوران ميانسالي تحقيقي را انجام دادند. به اين منظور نمونه اي متشكل از۸۹۷ كودك دبستاني با ضريب هوش 135 به بالا بر اساس آزمون هوش استنفورد ـ بينت در سال 1922 انتخاب شدند. 64 سال بررسي اين افراد نشان داد با افزايش ضريب هوش، ميزان مرگ و مير كاهش مي يابد.
ميزان مرگ و مير از ضريب هوش۱۶۳به بالاتر ثابت مي ماند. به عبارتي ميزان مرگ و مير در افرادي كه ضريب هوش بيش از 163 دارند با افرادي كه ضريب هوش۱۶۳ دارند برابر است. نتايج اين تحقيق مستقل از وضعيت اقتصادي و اجتماعي كودك است. يعني هرچه ضريب هوش كودك بيشتر باشد، با هر وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي هم ميزان مرگ و مير كمتر است.

هواپيماي بي صدا، 20 سال ديگر
007941.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: در تصوير، طرح يك هواپيماي بي صدا را مي بينيم كه قرار است در دانشگاه MIT ساخته شود. در اين هواپيما، موتورها در داخل هواپيما نصب شده و صداي آن به شدت كاهش يافته است.
پل كالينز، مسؤول اين پروژه گفت: قصد داريم تا صداي هواپيما را تا جايي كاهش دهيم كه وقتي از اطراف فرودگاه مي گذريد، صدايي نشنويد. اين هدف با طراحي يك هواپيماي سنتي سازگار نيست. در هواپيماهاي كنوني، موتورها در قسمت زير و بال هاي هواپيما قرار دارند. اما محققان دريافتند با قرار دادن موتورها در قسمت بالا و داخل بدنه هواپيما، صداي موتور هنگام بلند شدن و نشستن بسيار كم مي شود.كالينز توضيح داد: كانال هايي را جاسازي كرديم كه هوا را به داخل فن در جلوي موتور وارد مي كند و كانال هايي كه گازهاي اگزوز را دور مي كنند.
كانال ها آكوستيك هستند و مثل صداخفه كن اتومبيل، مسافران هم از صداي هواپيما محافظت مي شوند. شكل بال ها اجازه مي دهد محفظه هاي بسياري براي جاسازي جداره هاي آكوستيك در اختيار داشته باشيم تا مسافران هم از صداي هواپيما محافظت شوند. اين پروژه 3 ساله كه تاكنون 3/2 ميليارد پوند هزينه داشته سال آينده به اتمام مي رسد و تا آن زمان فعاليت بر روي نمونه اصلي آغاز مي شود. اولين هواپيماي بي صدا در جهان تا 2 دهه آينده پرواز مي كند.هواپيماهاي سنتي صداي زيادي توليد مي كنند و اكنون مهندسان، هواپيمايي با بال هاي گسترده طراحي كرده اند كه اين مشكل را حل مي كند.
منبع: Focus، Autumn2005

اثر طوفان ويلما بر فعاليت هاي ناسا
007944.jpg
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: طوفان ويلما كه در ماه اكتبر در فلوريدا اتفاق افتاد، به جديدترين موشك تحقيقاتي ناسا، پلوتو، آسيب رسانده است. مسؤولان اكتشافات فضايي اين موشك، اعلام كرده اند كه اين آسيب بسيار جزئي بوده و تأخيري در پرواز ماه ژانويه اين موشك ايجاد نخواهد كرد.اين موشك در آشيانه اي در پايگاه فضايي كيپ كاناورال فلوريدا نگهداري مي شود. هنگامي كه طوفان ويلما در 24 اكتبر در اين ناحيه آغاز شد، با سرعت 122 كيلومتر در ساعت، در در 83 متري اين آشيانه، حفره هايي ايجاد كرده و صدمات جزئي بر موشك پلوتو وارد كرده است. به گفته سخنگوي لاكهيد مارتين، خوليو اندرو، آسيب جدي به اين موشك وارد نشده است و به گفته آلن استون، رئيس بازرسي ناسا، برنامه سفر تحقيقاتي پلوتو در تاريخ 11 ژانويه 2006 از ايستگاه هوايي كيپ كاناورال تغيير نكرده است. با اين حال، خوليو اندرو احتمال تأخير در اين سفر تحقيقاتي را رد نكرده است. او مي گويد: در حال حاضر تغييري در زمان اين سفر ايجاد نشده، ولي احتمال تأخير در اين سفر به دليل شرايط موجود، وجود دارد. فضاپيماي 450 كيلوگرمي بدون سرنشين نيوهاريزون (افق جديد) كه قرار است همراه اين موشك به هوا پرتاب شود، در هنگام اين طوفان به موشك پلوتو نصب نبود. اين سفينه در آشيانه  اي در مركز فضايي كندي نگهداري مي شده و از خطر اين طوفان در امان مانده است. طوفان ويلما با بادهايي با سرعت 140 كيلومتر در ساعت در مركز فضايي كندي نيز ديده شد، اما هيچ گزارشي مبني بر آسيب هاي احتمالي از آن جا گزارش نشده است.مقامات لاكهيد مارتين در حال حاضر سعي در تشخيص چگونگي خراب شدن در بزرگ آشيانه و چگونگي صدمه ديدن موشك دارند. اين در، بسيار محكم ساخته شده است، ولي بايستي در برابر بادهايي با سرعت 233 كيلومتر در ساعت مقاومت مي كرده است.زمان لازم براي رسيدن سفينه هاي هاريزون به مقصد تقريبا 10 سال خواهد بود. اگر اين سفر با موفقيت انجام گيرد اولين سفر به پلوتو و قمر آن، چارون، خواهد بود. پس از پرواز در اطراف سياره پلوتو، نيوهاريزون سعي در گذر از كمربند كوئيپ، حلقه ساخته شده از يخ و ستارگان دنباله دار خواهد كرد.
منبع: New Scientist.com

بچه را لاي پتو نپيچ!
007932.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مرتضي اسلام زاده: خيلي از پدر و مادرها هنگام به دنيا آمدن نوزاد، او را در لابه لاي چندين پارچه و پتو پيچيده و سعي مي كنند كه نوزاد را در جاي گرمي نگهداري نمايند، اما مجله JAMA، ژورنال علمي انجمن پزشكي آمريكا، در خبري با اين عنوان آورده است كه خنك نگه داشتن نوزادان بسيار مهم است. بعد از زايمان وقتي كه اكسيژن و خون كافي به مغز نوزاد نرسد، مي تواند موجب مرگ و يا حداقل صدمه مغزي براي نوزاد باشد و در نهايت به عقب  افتادگي و فلج نوزاد منجر گردد. اين تحقيقات كه در شانزده بيمارستان مختلف در ايالات متحده صورت گرفته، نشان از آن دارد كه خنك نگه داشتن نوزادان كه در اين چنين وضعي قرار گرفته  اند از امكان مرگ و يا فلج شدن نوزاداني از اين دست جلوگيري مي كند و يا حداقل كاهش مي دهد. اين گونه نوزادان در پتويي كه درجه دماي آن توسط رايانه پايين و در 5/33 درجه حفظ مي  شود، براي مدت 72 ساعت نگهداري خواهند شد. به گفته محققان، سرد نگه داشتن مغز، تورم سلول هاي مغزي را كه اكسيژن به آن ها نرسيده است كم مي كنند. اما در عين حال، محققان به پزشكان هشدار داده  اند كه نبايد آن ها به تنهايي و بدون حضور افراد باتجربه و در شرايط مطلوب دست به انجام چنين عملي بزنند.
منبع: انجمن پزشكي آمريكا

هورمون كنترل اشتها كشف شد
گروه دانش و فناوري ـ مريم افضلي: محققان هورموني را شناسايي كردند كه عامل تنظيم اشتها است. طي تحقيقات ژنتيكي كه محققان دانشگاه استنفورد آمريكا انجام دادند، هورمون ابستاتين كشف شد و به جمع هورمون هاي بسياري كه در افزايش يا كاهش اشتها دخالت دارند پيوست. با توجه به نتيجه اين تحقيقات طي 5 تا 10 سال آينده، پزشكان قادر خواهند بود به طور كامل اشتها را كنترل كنند. پيش از اين محققان بر روي رشته هاي ژني در انسان و حيوانات مطالعه كردند و طي آن هورمون گرلين كه عامل افزايش اشتها بود، كشف شد و اكنون به وجود هورمون ابستاتين پي بردند كه از طريق همان ژني كه گرلين را توليد مي كند ساخته مي شود. اما اين هورمون برخلاف گرلين موجب كاهش اشتها مي شود.
محققان اين هورمون را در مغز و شكم تعدادي موش تزريق كردند و مشاهده كردند اشتهاي آن ها به اندازه نصف موش هايي كه اين هورمون به آن ها تزريق نشده بود كاهش يافت. همچنين اين هورمون حركت غذا از معده به روده ها را كاهش داد و وزن موش ها را كم كرد.
پروفسور استيو بلوم مي گويد: بايد شناخت بهتري از نقش گرلين و ابستاتين داشته باشيم تا بتوانيم وزن بدن را كنترل و چاقي را به طور مؤثر درمان كنيم. و اين مسأله كه هورمون كاهش و افزايش اشتها هر دو توسط يك سلول ساخته مي شوند معماي پيچيده اي است.
منبع: Science.com

چين از تهيه واكسن آنفلوانزاي پرندگان مورد استفاده انسان خبر داد
واكسن آنفلوانزاي پرندگان ساخته شد
007938.jpg
ايرنا: وزارت علوم و فنون چين اعلام كرد محققان اين كشور موفق به تهيه واكسن آنفلوانزاي پرندگان مورد استفاده در انسان شده اند. تمام كارهاي تحقيقاتي براي تهيه  اين واكسن در چين پايان يافته و آزمايش هاي باليني به زودي آغاز خواهد شد.
پيش از اين كارشناسان بهداشتي، مرگ يك دختر۱۲ساله چيني را به دليل ابتلا به آنفلوانزاي پرندگان منتفي ندانسته بودند. چين از كارشناسان سازمان بهداشت جهاني نيز دعوت كرده  است به  چين سفر كرده و براي تشخيص علت مرگ اين دختر، چين را كمك كنند. محققان چيني اعتقاد دارند كه خطر و تهديد ناشي از بيماري آنفلوانزاي پرندگان به مراتب بيشتر از بيماري سارس است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |