پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۲ - Nov 17, 2005
در ماههاي پايان امسال روي مي دهد
۱۰۰۰ ميليارد تومان كسري بودجه ناشي از
عدم صرفه جويي شركتهاي دولتي
گروه اقتصادي: وقتي قانون بودجه سال جاري از تصويب مجلس گذشت برخي صاحبنظران نسبت به كسري بودجه سال ۸۴ هشدار دادند كه كمتر كسي حاضر شد آن را بپذيرد.
به گزارش خبرنگار ما يكي از موارد مطرح شده در قانون بودجه مربوط به صرفه جويي شركتهاي دولتي است. در بودجه سالجاري پيش بيني شده است كه از محل صرفه جويي اينگونه شركتها ۴ هزار ميليارد تومان به درآمد شركتهاي دولتي افزوده شود.
بر همين اساس اگر قرار باشد شركتهاي مذكور تنها ۲۵ درصد ماليات پرداخت كنند، درآمد خالص دولت از محل صرفه جوئيهاي مذكور هزار ميليارد تومان خواهد شد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه براساس گزارش تهيه شده در وزارت امور اقتصادي و دارايي تاكنون ريالي بابت صرفه جوئيهاي فوق الذكر به خزانه دولت واريز نشده است. در اين گزارشها ذكر شده است: «در سال ۸۴ براساس حكم بند ( ۱۱) تبصره يك قانون بودجه، دولت موظف است از محل صرفه جويي و كاهش در هزينه هاي غير عملياتي شركتهاي دولتي به اصلاح بودجه آنها به نحوي اقدام نمايد كه مبلغ هزار ميليارد تومان مجموع ماليات بر عملكرد شركتها افزايش يابد، مقررات ياد شده تاكنون اجرايي نشده و تصور نمي رود مبلغ ماليات ياد شده در سالجاري قابل وصول باشد» .
اين گزارش حاكي است: بنابراين پيش بيني مي شود بخش عمده اي از كسري بودجه سال جاري از مصوبه اي باشد كه در ابتداي تصويب عدم تحقق آن براي صاحبنظران بديهي بود. البته اين براي اولين بار نيست كه ماده يا تبصره اي در لايحه بودجه قرار مي گيرد و صاحبنظران نسبت به عدم تحقق آن هشدار مي دهند ولي متاسفانه همان تبصره در قانون بودجه به تصويب رسيده باشد. اكنون كه دولت جديد در حال تهيه مقدمات بودجه سال ۸۵ است اميد مي رود شاهد تجربه دوباره اينگونه موارد نباشيم. عدم تحقق درآمدهاي دولت و وجود كسري بودجه حداقل تاثيري كه بر اقتصاد دارد طولاني شدن عمر طرحهاي عمراني است.

با مطرح شدن درخواست افزايش قيمت بليت هواپيما توسط شركتهاي هواپيمايي؛
افزايش ۳۰ درصدي قيمت پروازهاي داخلي
با مخالفت ها و ابهامهاي اساسي مواجه است
007917.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: چندي پيش وزير راه و ترابري خبر از درخواست شركت هاي هواپيمايي براي افزايش قيمت بليت هواپيما به منظور متعادل شدن هزينه و درآمدهاي پروازها به وزارت راه داده و مطرح كرده بود كه اين درخواست به كميته تنظيم قيمت ها ارائه شده و منتظر تصميم اين كميته هستيم. اين در حالي است كه افزايش نرخ بليت هواپيما با توجه به كيفيت خدمات ارائه شده توسط شركت هاي هواپيمايي و آثار تورمي آن پيش از اين با مخالفت مجلس روبرو شده است. محمد رحمتي افزايش ۳۰درصدي نرخ بليت پروازهاي داخلي يا افزايش يارانه پرداختي دولت را راهكار متناسب شدن هزينه و درآمد ايرلاين ها دانسته و معتقد است هزينه خدمات هواپيمايي از سال ۸۰ به طور ناگهاني و در پي يكسان سازي نرخ ارز ۵ برابر شده و از ۱۷۰ تومان به ۹۰۰ تومان رسيده است. وزير راه بر اين اساس عنوان كرده افزايش قيمت بليت هواپيما از اختيارات شوراي عالي هواپيمايي است و به تصويب شوراي اقتصاد يا دولت نياز ندارد اما به دليل حساسيت موضوع به طور حتم نظر دولت را در اين خصوص لحاظ خواهيم كرد و وزارت راه و ترابري به طور يك جانبه اين كار را انجام نخواهد داد. به گفته رحمتي همه ايرلاين ها متقاضي افزايش قيمت بليت بوده و اگر اين قيمت افزايش نيابد دولت بايد از طريق يارانه از زياندهي شركت هاي هواپيمايي جلوگيري كند.
نياركي: هنوز درخواستي براي افزايش
نرخ بليت هواپيما ارائه نشده است
در حالي كه وزير راه و ترابري عنوان كرده درخواست قيمت بليت هواپيما به كميته تنظيم قيمت ها ارجاع شده است سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري مي گويد: شركت هاي هواپيمايي خود به خود نمي توانند قيمت بليت هواپيما را افزايش دهند و بايد دلايل توجيهي قوي ارائه دهند تا در شوراي عالي هواپيمايي بررسي شود. در صورتي كه اين پيشنهاد در شوراي مذكور مورد موافقت قرار گرفت افزايش احتمالي نرخ بليت را به هيأت دولت و كميسيون عمران مجلس اعلام كنيم و در صورت موافقت آنها است كه نرخ بليت افزايش مي يابد منتهي تحقق اين امر نيازمند ارائه دلايل متقن توسط ايرلاين ها است.
نورا... رضايي نياركي مي افزايد: تصميم گيري در اين خصوص برعهده شوراي عالي هواپيمايي است و تاكنون درخواستي از سوي ايرلاين ها را حداقل من دريافت نكرده ام. شايد اين درخواست مطرح شده باشد اما اطلاعي از آن ندارم. گرچه افزايش نرخ بليت درخواست هميشگي ايرلاين ها بوده اما بايد بررسي شود كه تحت چه شرايطي بايد اين كار صورت گيرد و تنها افزايش نرخ بليت نمي تواند عامل موفقيت باشد بايد ببينيم در كجا زندگي مي كنيم و چه كساني از هواپيما استفاده مي كنند و چه تبعاتي خواهد داشت. اين كار يك تصميم دولتي و بزرگ است. كميته تنظيم قيمت نداريم و تنها شوراي عالي هواپيمايي كه اعضاي آن وزارت امور خارجه، سازمان برنامه، نمايندگان ايرلاين ها، وزارت دارايي هستند كه پس از بررسي درخواست ها در صورت تصويب به دولت اعلام مي شود. تاكنون درخواستي به اينجانب به عنوان سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري نرسيده است. شركت هاي هواپيمايي عدم تناسب هزينه و درآمد و بدهي هاي خود بابت سوخت را كه مربوط به گذشته است عاملي براي درخواست افزايش قيمت بليت هواپيما مي دانند گرچه نمي توانم درخصوص افزايش يا عدم افزايش نرخ بليت هواپيما اظهارنظر كنم.
آذروش: مخالفت با هر نوع افزايش
قيمت بليت هواپيما
مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در زمينه افزايش احتمالي نرخ بليت هواپيما مي گويد: همانطور كه قبلاً نيز اعلام كرده ام با هر نوع افزايش قيمت بليت هواپيما بدون بهبود امكانات كمي و كيفي مخالف هستيم. پيش از اين نيز كميسيون عمران مخالفت خود را با اين موضوع اعلام كرده و معتقديم كه نرخ بليت هواپيما قبلاً نيز بدون افزايش كمي و كيفي خدمات ارائه شده به اندازه كافي افزايش يافته است.
علياري: پيشنهاد افزايش نرخ بليت هواپيما به وزير راه و ترابري ارائه شده است
اين در حالي است كه دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي با اشاره به اين كه از سال گذشته شركت هاي هواپيمايي درخواست تعديل قيمت بليت در مسيرهاي پرواز داخلي به قيمت تمام شده را ارائه كرده اند مي گويد: فاصله قيمت خدمات ارائه شده با قيمت تمام شده زياد است، اكنون ميانگين هر ساعت صندلي پرواز داخلي ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان مي باشد در حالي كه قيمت تمام شده آن حدود ۳۵ هزار تومان است.
مهدي علياري مي افزايد: اين قيمت تمام شده در شرايطي است كه قيمت سوخت ۸۰ تومان در هر ليتر باشد. با شرايط موجود قيمت تمام شده هر ساعت صندلي پرواز ۳۷ دلار و قيمت مصوب دولت ۲۷ دلار است و شركت هاي هواپيمايي مجبور به ارائه خدمات خود به ميزان ۱۰ دلار پايين تر از قيمت تمام شده هستند.
وي مي افزايد: انجمن شركت هاي هواپيمايي پيشنهاد افزايش ۳۵ درصدي نرخ بليت هواپيما را اوايل سال جاري به وزير راه و ترابري ارائه كرده و بر اين اساس و طي روندي ۳ساله شدن اصلاح قيمت ها درخواست شده، همچنين براي كاركنان دولت، دانشجويان و ايثارگران نيز تسهيلاتي منظور گرديده است.
تمدن: محاسبه قيمت تمام شده
بليت هواپيما منطقي نيست
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس مي گويد: در ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه افزايش قيمت خدماتي كه دولت از محل فعاليت هاي خود ارائه دهد را منوط به توجيه كافي كرده ايم تا در صورت موافقت مجلس به تصويب برسد گرچه اين موضوع شامل بليت هواپيما نبوده و كالاهاي اساسي را دربر مي گيرد اما در ذيل اين ماده آمده كه هرگونه خدماتي كه دولت ارائه مي دهد بايد براي افزايش قيمت از مجلس مجوز بگيرد. بر اين اساس مجلس با هرگونه افزايش قيمتي كه مبناي علمي، منطقي و توجيه اقتصادي نداشته باشد واكنش نشان مي دهد. بايد پرسيد آيا شركت هواپيمايي پس از اصلاح ساختار به اين نتيجه رسيده اند كه بايد قيمت بليت هواپيما براي متعادل شدن هزينه و درآمد آنها افزايش يابد؟ اگر اين ايرلاين ها بخواهند قيمت تمام شده بليت هواپيما را از مردم بگيرند بايد پرسيد مبناي اين قيمت چيست؟

مهلت يك هفته اي مجلس براي حل مشكل سيمان
مهر: رييس كميسيون عمران مجلس از مهلت يك هفته اي مجلس به ۵ وزير براي ارايه پيشنهادات به منظور تامين نيازهاي مصرفي، توليدي، توزيعي و نرخ گذاري سيمان خبر داد.
علي اكبر آقايي با اشاره به جلسه اخير كميسيون عمران مجلس با ۵ وزير صنايع ومعادن، بازرگاني، مسكن، راه و ترابري و نيرو براي حل مشكل سيمان در كشور گفت: در اين جلسه وزير صنايع و معادن وضعيت توليد سيمان كشور و چالش هاي موجود در توليد آنرا مطرح كرد.وي افزود: در ادامه جلسه وزير بازرگاني توقعات موجود درخصوص توزيع، مصرف، نرخ گذاري و صادرات سيمان را مطرح و در اين خصوص بحث و بررسي شد.آقايي خاطرنشان كرد: وزيران مسكن، راه و نيرو نيز در اين جلسه نسبت به كمبود سيمان در بازار داخلي براي پروژه هاي عمراني در حال اجرا در اين سه وزارتخانه ابراز نگراني كردند.

ايران با مشاركت چين ماهواره ملي مي سازد
007911.jpg
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از توافق با كشور چين براي مشاركت در ساخت يك ماهواره ملي خبر داد و گفت: مشخصات فني اين ماهواره در حال حاضر مشخص شده است.
احمد طالب زاده در نشست خبري و در آستانه هفته جهاني فضا كه از تاريخ بيست و هشتم آبانماه تا چهارم آذر ماه برگزار مي شود، افزود: طبق برنامه در برنامه پنج ساله چهارم توسعه قرار است پنج ماهواره كه شامل ماهواره هاي مصباح، زهره و سينا است به فضا پرتاب شود. وي ادامه داد: به علاوه اين پنج ماهواره ، سه ريز ماهواره نيز كه تحقيقاتي هستند به فضا پرتاب مي شود. طالب زاده با اشاره به پرتاب ماهواره سيناي يك گفت: اين ماهواره به منظور دريافت اطلاعات آب و هوايي، محيطي و سنجش از راه دور است.اين ماهواره توسط روسيه پرتاب شده است. وي از اتمام عمليات طراحي و ساخت ماهواره مصباح و آماده پرتاب شدن آن خبر داد و افزود: طي ماه هاي آينده اين ماهواره توسط ايستگاه فضايي روسيه به فضا پرتاب مي شود.رئيس سازمان فضايي ايران در ادامه به عملياتي شدن ماهواره زهره كه يك ماهواره ملي است اشاره كرد و توضيح داد: اين ماهواره هم در طول برنامه چهارم توسعه به فضا پرتاب مي شود.

مراسم پرده برداري از موتور ملي ديروز با حضور وزير صنايع برگزار شد:
موتور ملي ،طراحي آلماني دارد
007914.jpg
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: پس از گذشت چندين ماه از اعلام مكرر خبر توليد موتور ملي در كشور، ديروز وزير صنايع و معادن طي مراسمي از موتور ملي پرده برداري كرد.
اكثر حاضران در اين مراسم كه با انديشه توليد موتوري كاملا داخلي در همايش بين المللي موتورهاي درون سوز حضور داشتند، با شنيدن سخنان وزير صنايع و معادن اندكي دچار ترديد شدند.در اين مراسم عليرضا طهماسبي پس از پرده برداري از موتور ملي كه برعكس پرده برداري از خودروي ملي با پخش سرود جمهوري اسلامي ايران همراه بود اعلام كرد: هرچند كه اين موتور با همكاري مهندسان ايراني ساخته شده است، اما قسمت عمده و اجراي پروژه به عهده طرف خارجي بوده است.وي گفت: ساخت اين موتور نيز در مرحله نخست در آلمان انجام شده است.
طهماسبي با اشاره به اينكه اين نمونه بايد كاملا ايراني باشد اظهار كرد: در داشتن تبادل نظر با شركت هاي معتبر خارجي و انتقال دانش فني از آن ها به داخل ترديدي نداريم، اما اميدواريم اين موتور كه سومين موتور پايه گازسوز در دنياست در داخل ساخته شود.
به عبارتي ديگر بايد كار اجرايي را خودمان انجام دهيم و طرف آلماني فقط نقش مشاوره اي در اين عرصه ايفا كند.
وزير صنايع تاكيد كرد: مطلوب است كه ايران خودرو ظرف ۱۸ ماه آينده پروژه دوم خانواده موتور ملي (  موتور ۱۴۰۰ سي سي) را اجرايي كند و به توليد انبوه برساند.
به گفته وزير صنايع بايد طراحي موتور ۱۷۰۰ سي سي پرخوران در داخل كشور انجام پذيرد كه در اين راستا وزارت صنايع و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران حمايت هاي لازم را خواهند كرد.وي همچنين از تدوين ۵۱ استاندارد اجباري خودرو از سوي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي خبر داد و گفت: اين موسسه با سخت گيري هاي لازم براي اجرايي شدن اين استانداردها در صنعت خودرو بايد به نظارت همه جانبه بپردازد.
امكان به كارگيري موتور ملي بر روي ال ۹۰
پيش از سخنراني وزير صنايع، حميدرضا كاتوزيان نايب رييس دوم كميسيون صنايع و معادن طي سخناني اعلام كرد: كيفيت و قيمت موتور ملي بايد در حدي باشد كه به جز جلب رضايت داخلي امكان رقابت و صادرات نيز برايش مهيا شود.وي توليد موتور ملي را عاملي براي حفظ ثروت ملي و اشتغال زايي دانست و تاكيد كرد: بايد ميان سازندگان داخلي و خارجي قطعات خودرو فرايند يادگيري و تبادل دانش فني وجود داشته باشد تا كيفيت محصولات توليدي افزايش يابد.
كاتوزيان گفت: طي برنامه سوم و چهارم توسعه به گازسوزكردن خودروها توجه خاصي شده است، اما تاكنون بخش خصوصي در توليد خودروهاي گازسوز چندان تلاش نكرده است. در زمينه جايگاه هاي عرضه گاز نيز هم اكنون مشكل وجود دارد كه اميدواريم با روي كارآمدن وزير جديد نفت رفع شوند.وي اعلام كرد: در اصلاحيه قرارداد ال ۹۰ استفاده از موتورهاي EF7 و EF4 را مدنظر قرار داده ايم.
به گزارش خبرنگار ما، اين درحاليست كه قرارداد ال ۹۰ ميان طرف ايراني و شركت رنوي فرانسه منعقد شده است. شركتي كه خود برنده  مزايده بوده ، بعيد به نظر مي رسد با استفاده از موتورهاي يادشده بر روي خودروي ال ۹۰ موافقت كند.
تكذيب شديد
رئيس هيات مديره شركت رنو پارس
در همين زمينه رضا دانش فهيم رئيس هيات مديره شركت رنوپارس نيز در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان استفاده از موتورهاي EF7 و EF4 بر روي خودروي ال ۹۰ وجود دارد گفت: به هيچ عنوان امكان استفاده از موتور طراحي شده آلماني بر روي خودروي مشترك ايران و فرانسه وجود ندارد.
وي احتمال انجام چنين طرحي را به شدت رد كرد.

احتمال رأي اعتماد مجلس به وزير نفت پيشنهادي افزايش يافت
گروه اقتصادي: روز سه  شنبه با انتشار خبر معرفي سومين وزير پيشنهادي رييس جمهوري به مجلس شوراي اسلامي به دليل حساسيت هايي كه پيرامون اين مساله به وجود آمده است بازتاب گسترده اي در محافل خبري داخلي و خارجي داشت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين مدت واكنش هاي متفاوتي در اين زمينه نشان داده اند.
در شماره ديروز ديدگاه هاي برخي نمايندگان مجلس در اين زمينه منعكس شد كه در انتشار اظهارات دكتر احمد توكلي نماينده مردم تهران به دليل لغزش چاپي بخشي از ديدگاه هاي ايشان منعكس نشد.
دكتر احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و رييس مركز پژوهش هاي مجلس در گفت وگو با خبرنگار ما با تاكيد بر ضرورت تكميل كابينه و تسريع در فعاليت هاي اجرايي دولت گفت: به طور قطع شناخت كاملي از وزير پيشنهادي در ميان نمايندگان وجود ندارد و طبق آيين نامه تا يك هفته فرصت براي بررسي سوابق ايشان وجود دارد و پس از اين مدت قطعاً نمايندگان براساس تشخيصي كه از سوابق و توان مندي هاي وزير پيشنهادي دارند درمورد ايشان قضاوت خواهند كرد.
دكتر توكلي در ادامه اظهار اميدواري كرد كه پس از بررسي نمايندگان با راي مثبت مجلس كابينه تكميل شود.
توان اجرايي و سابقه كافي دارد
احمد ناطق نوري نماينده مردم نور و عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت وگو با خبرنگار ما سيدمحسن تسلطي را فرد مناسبي براي وزارت نفت اعلام كرد و تاكيد نمود كه وي هم تجربه كافي اجرايي داشته و هم در وزارت سابقه طولاني دارد.
پيش از اين هيچ يك از وزراي نفتي در اين وزارتخانه سابقه حضور نداشته اند و خوشبختانه وزير پيشنهادي هجده سال در اين وزارت و در بخش پتروشيمي حضور داشته است.وي افزود: به نظر مي رسد كه وي فرد مناسبي است و كشور ما كه سومين كشور ازنظر ذخاير نفت است و نقش مهمي در اوپك دارد نبايد در اين زمينه بيش از اين با تاخير روبه رو شود و اميدوارم كه با راي مثبت نمايندگان اين مساله حل شود.
وي ضمن تاكيد بر اينكه رييس جمهوري خواهان معرفي افراد مورد اطمينان خويش است خاطرنشان كرد كه خوشبختانه فرد موردنظر ايشان از توانايي لازم برخوردار است و در جلسه هايي كه با ايشان در كميسيون انرژي برگزار شد ازنظر بنده فرد توانمند و باتجربه اي بوده و گزينه مناسبي است.
نمايندگان با دقت درحال بررسي صلاحيت هاي وزير پيشنهادي هستند
دكتر احمد نجابت نماينده مردم تهران و عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين زمينه با تاكيد بر اينكه صلاحيت هاي وزير پيشنهادي از دو جهت مورد بررسي قرار مي گيرد خاطرنشان كرد، نخست صلاحيت هاي فردي و شخصيتي است كه سيدمحسن تسلطي از اين نظر واجدشرايط لازم است و فردي قابل اعتماد و ارزشمند است و در انقلاب حضور داشته است.
در مرحله بعد صلاحيت هاي مديريتي و فني است كه در وزارت نفت اهميت فراوان دارد.
وزير پيشنهادي ازنظر فني تجربه خوبي دارد و در دو بخش بالادستي و پايين دستي وزارت نفت ايشان بيشتر در پايين دستي و پتروشيمي فعال بوده اند.
وي افزود: از بعد از ظهر روزسه شنبه تاكنون جلسه هاي متعددي با ايشان برگزار شده و نمايندگان مجلس و كميسيون انرژي در تلاش هستند تا با بررسي هاي لازم و شناخت ويژگي هاي ايشان در اين مورد تصميم گيري كنند.نجابت تاكيد كرد كه هدف نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همكاري كامل با دولت و تسهيل فعاليت هاي آن است.
به انتخاب رئيس جمهور احترام مي گذاريم
مديرعامل  شركت  نفت  وگاز پتروپارس  گفت : نامزد جديد احراز پست  وزارت نفت  فردي  ازدرون  اين  وزارتخانه  است  و نسبت  به  كساني  كه  قبلا از بيرون وزارتخانه  معرفي  شدند، بهتراست .
اكبر تركان  درحاشيه  دومين  نمايشگاه  بين المللي  انرژي  در كيش  باتأكيد براينكه  وي  به  انتخاب  رئيس  جمهوري  احترام  مي گذارد از نامزد پست وزارت  نفت  به  عنوان  مدير درجه  دو دراين  وزارتخانه  نام  برد.تركان  درادامه  برخي  اخبار منتشره  توسط رسانه هاي  خارجي  درمورد توقف فعاليت  پارس  جنوبي  را تكذيب  كرد و افزود: هم اكنون  بيش  از ۶۰ هزارنفر درفازهاي  مختلف  مشغول  فعاليت  هستند و در ميان  پيمانكاران  درباره  ادامه فعاليت  هيچ  ترديدي  رخ  نداده  است .

در هفت ماه آغاز سال جاري
۲۰ درصد اعتبارات  بخش  راه آهن پرداخت  شده  است
ايرنا:مديرعامل  راه آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  گفت : در مجموع  ۲۰ درصد اعتبارات  بخش  راه آهن  در هفت  ماه  نخست  امسال  پرداخت  شده  است .
محمد سعيدنژاد در همايش  حمايت  دولتها از صنعت  حمل  و نقل  ريلي  با اشاره  به  برنامه هاي  آتي  راه آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  در توسعه بخش  ناوگان  ريلي  كشور، افزود: پيشرفت  و تحقق  طرحها و برنامه هاي  راه  آهن نيز متناسب  با همان  ۲۰ درصد اعتبارات  دريافتي  خواهد بود.

انتقال دانش  فني به طراحان داخلي موتور
ملي ۶ درصد بوده است
گروه اقتصادي: پس از گذشت ۸۰ سال از واردات و مونتاژ خودرو در داخل روز گذشته وزير صنايع و معادن رسماً از موتور ملي رونمايي كرد. اين در حاليست كه بنا به اظهارنظر خودروسازان براي حضور در بازار جهاني راهي جز توسعه و توليد خودرو با برند ملي وجود ندارد.در خصوص ويژگي هاي موتور ملي و نحوه مشاركت طرف آلماني با مهندس محمد زالي مديرعامل شركت تحقيق، طراحي و توليد موتور شركت ايران خودرو گفتگو كرده ايم.
***
* سابقه طراحي موتور احتراق داخلي در كشور به چه زماني مربوط مي شود؟
اولين بار طراحي موتور احتراق داخلي با هدف كاهش آلودگي و استفاده از سوخت متناسب در كشور (گاز طبيعي) با حق مالكيت كشور ايران در سال ۱۳۸۰ در جلسه اي با حضور معاون اول رياست جمهوري، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست و تني چند از مسئولان به تصويب رسيد. پس از ۲ سال پيگيري و تلاش نهايتا دردي ماه سال ۱۳۸۲ طرح توسط مركز تحقيقات موتور با تغييرنام به شركت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو (ايپكو) به عنوان هسته طراحي موتور، با همكاري مركز توسعه محصولات جديد ايران خودرو، شركت تام ايران خودرو، شركت ايساكو، شركت ساپكو و با همكاري و مسئوليت شركت EF7 آلمان با همراهي بيش از ۵۰ تامين  كننده داخلي و خارجي آغاز شد.
* وزير صنايع در مراسم رونمايي از موتور ملي به صراحت اعلام كرد كه طراحي و ساخت اين موتور در آلمان انجام گرفته است كه بايد به تدريج داخلي شود، با توجه به اين نكته چرا از اين موتور تحت عنوان موتور ملي ياد مي شود؟ 
هدف از اين طرح دستيابي به خانواده موتور با پايه گازسوز (گاز طبيعي) براي استفاده در خودروهاي كلاس B تا E توليدي كشور با بيشترين توان قطعات توليدي در داخل است. در اين عرصه نيز گستردگي حجم كاري طرح موتور ملي به نحوي بوده است كه ساخت ۳۷۵ قطعه شامل موتور و جعبه دنده و تطبيق آن بر روي خودروي سمند با مشاركت شركت ساپكو با ۶۵ سازنده داخلي و ۵۳ سازنده خارجي براي انتقال دانش فني انجام پذيرفته است.با گذشت ۱۵ ماه از اين طرح مراحل اوليه نمونه سازي طراحي ۵۵ موتور به پايان رسيده است و ساير مراحل طرح براي توليد انبوه در حال پيگيري است. فعلا انتقال دانش فني و تقسيم  بندي  كارها در حد ۱۲ تا ۲۰ درصد است كه افزايش خواهد يافت تا جايي كه موتور ۱۴۰۰ سي سي تنفس طبيعي توسط نيروهاي محقق داخلي ساخته شود.
* آيا براي صادرات برنامه اي در نظر گرفته شده است؟
صادرات واقعي توسط سازندگان بخش خصوصي با كسب دانش فني در اين طرح انجام خواهد شد. قرار است ۱۲ درصد از كل حجم توليد محصولات مجهز به قواي محركه EF7 براي صادرات هدف گذاري شوند.
* چگونه شركت آلماني EF7 را براي همكاري در ساخت موتور ملي برگزيديد؟
ابتدا براي ۱۵ شركت خارجي درخواست همكاري ارسال شد كه از ميان آن ها ۶شركت قابليت بررسي داشتند. نهايتا ۲ شركت از ميان آن ها برگزيده شدند كه در پايان كار نظر موافق شركت آلماني EF7 بود. البته متاسفانه در بخش طراحي براساس امكانات ساخت داخل به نتايج خوبي نرسيديم و امكان همكاري از سوي ارگان هاي گوناگون براي انتقال دانش فني به سازندگان محقق نشد و فقط در حد ۵ تا ۶ درصد محقق گرديد.
* آيا امكان استفاده از اين موتور بر روي ساير خودروهاي داخلي نيز وجود دارد؟
در كلاس ۱۷۰۰ سي سي پايه  گاز سوز تلاش شده است تا امكان نصب اين موتور بر روي خودروهايي چون پرايد، زانتيا و ماكسيما نيز فراهم شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۳۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۷۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۵۹۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |