پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۵۲ - Nov 17, 2005
در آخرين روز همايش مطرح شد
سخنان هاشمي رفسنجاني و احمدي نژاد در همايش ائمه جمعه
ايران بايد به جامعه اي مقتدر، پيشرفته و نمونه اسلامي تبديل شود
007815.jpg
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «يكي از آفت هاي جامعه، زير سئوال بردن همه  دوران پرشكوه انقلاب است و اگر عده اي نمي ترسيدند، حتي دوران مبارزه را نيز زير سئوال مي بردند؛ آنها حتي دوران مبارزه را هم قبول ندارند.»
 هاشمي رفسنجاني در گردهمايي سراسري ائمه جمعه در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي، با بيان اين مطلب اظهار داشت: «نبايد اوضاع را طوري جلوه دهيم كه نسل جوان فكر كند ۲۵ سال به آنها دروغ گفته ايم.
اگر اعتماد نسل جوان از انقلاب سلب شود، چگونه مي توان مجددا اين اعتماد را جلب كرد؟ در دوران گذشته حركتهاي بسيار زياد و مثبتي انجام شده است اما چه كسي اين طور سرمايه هاي گذشته را غارت مي كند و زير سئوال مي برد و فكر مي كند هر كار كوچكي كه انجام مي دهد درست و صحيح است؟» وي افزود: «نبايد گذشته را زير سئوال ببريم.
تحقيقا مفاخر انقلاب آنقدر عظيم و بزرگ هستند كه مي توانند ما را به سمت اهدافمان هدايت كنند.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه در كنار نقاط مثبت انقلاب نقاط ضعفي نيز وجود دارد، اظهار داشت: «وحدت و انسجام ملي آسيب ديده و آسيب هايي نيز در راه است و كساني كه انسجام ملي را مخدوش مي كنند بايد مورد سئوال قرار گيرند.
نمي توانم صريحا عوامل اين آسيب را معرفي كنم اما اگر وحدت و انسجام ملي آسيب ببيند خيلي خطرناك است.»
گروه سياسي: رئيس جمهور صبح ديروز در ديدار با ائمه جمعه كشور به تشريح برنامه هاي دولت در زمينه عدالت گستري پرداخت و ابعاد جديدي از فعاليتهاي اقتصادي در دوره قبل كه موجب ايجاد رانت خواري شده است را توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دفتر رسانه هاي رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در اين ديدار با تشريح تفاوت انقلاب اسلامي با تعاريف ارائه شده از انقلاب، گفت: انقلاب اسلامي كه ادامه و استمرار نهضت انبياست گامي به سوي هدايت بشريت به سمت جهان پر از عدالت است.
احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامي آرماني جز مهيا كردن زمينه براي تحقق دوران درخشان حكومت انسان كامل ندارد، گفت: ماموريت انقلاب ما در جهت مقدمه سازي براي حضور حضرت مهدي (عج) است و بر اين اساس ايران بايد به جامعه اي مقتدر، پيشرفته و نمونه اسلامي مبدل شود.
رئيس جمهور گفت : امروز ما بايد با پرهيز از اقتباس از نظام و مكاتب غرب، در چارچوب مكتب انتظار سياست هاي خود را در ابعاد اقتصادي، سياسي و فرهنگي تعريف نماييم.
احمدي نژاد با تبيين برنامه هاي دولت براي عدالت گسترش و توزيع فرصت ها و امكانات در سراسر كشور، از توزيع عادلانه بودجه، ارائه تسهيلات بانكي به منظور توسعه مناطق محروم، تمركززدايي، تاسيس صندوق مهررضا (ع) حمايت و واگذاري از صادرات، صرفه جويي در هزينه هاي جاري دولت، جلوگيري از مفاسد اداري، بازكردن حلقه مديريتي و واگذاري امكانات به مردم به منظور رفع تبعيض ها و ناكارآمدي و جهش اقتصادي كشور خبر داد.
رئيس جمهور همچنين با تأكيد بر اينكه اشرافيگري در اين دولت جايي ندارد، افزود: اجازه نخواهيم داد كه خودروهاي زرهي ۳۰۰ تا ۵۰۰ ميليون توماني وارد شود و برخي از مديران همچنين آن را در اختيار داشته باشند.
وي افزود: شخصي كه در ۱۵ هيات مديره عضويت دارد و از هر كدام دو ميليون تومان دريافت مي كند طبيعي است كه عليه اين دولت حرف بزند.
احمدي نژاد با بيان اينكه در سال ۸۵ گام بلندي در توزيع عادلانه بودجه كشور برداشته خواهد شد، گفت:  ما خدمات ارزنده  همه مديران گذشته را ارج مي نهيم و همه بايد براي حل مشكلات كسري بودجه امسال همكاري كنند.
رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه بانكها موتور اقتصاد كشور هستند، افزود: دولت بايد بخش هاي ضعيف اقتصادي را حمايت كند و روي پاي خود بايستد.
وي افزود: در دولت مبتني بر عدالت نبايد تنها سه درصد افراد، شصت درصد تسهيلات بانكي را در اختيار بگيرند.
احمدي نژاد از حمايت جدي دولت از فعاليت هاي اقتصادي مردم خبر داد و افزود: اقتصاد وقتي فعال است كه متن مردم در اين عرصه فعال باشند و دولت در اين زمينه حامي و در خدمت مردم است.
رئيس جمهور با بيان اين كه ما به طور جدي به دنبال كاهش تصدي گري دولت و واگذاري امور به مردم هستيم، افزود: ما شعار خصوصي سازي داده ايم، ولي در عمل حجم سرمايه گذاري دولت در برخي از بخش هاي اقتصادي را تا ۵۰۸ برابر افزايش داده ايم.
رئيس جمهور از افزايش جوايز صادراتي در شوراي عالي صادرات تا سقف ۵۰ درصد خبر داد و گفت: اقتصاد وارداتي - مصرفي را بايد به اقتصاد صادراتي - وارداتي تبديل كنيم و عزم دولت در اين زمينه جدي است.
رئيس جمهور با اشاره به منع شركت هاي دولتي از انجام سرمايه گذاري هاي جديد گفت: دولت درصدد واگذاري سود شركت هاي دولتي به مردم است و مردم سالاري ديني را قرار گرفتن حكومت در عرصه هاي مختلف در دستان مردم تعريف مي كند.
احمدي نژاد در ادامه به اقدامات رفاهي دولت اشاره كرد و از گازكشي به ۹ هزار روستا در سراسر كشور و همچنين ارائه مصوبه جديد دولت به نام صندوق مهر رضا (ع) براي حمايت از اشتغال و امكان ازدواج جوانان خبر داد و افزود: امسال هزار ميليارد تومان تسهيلات نيز براي ساخت خانه هاي روستايي اختصاص يافته است.
وي تصريح كرد: دولت دست
رانت خواران را از اقتصاد كشور كوتاه مي كند و مانع سوء استفاده هاي مالي خواهد شد.
احمدي نژاد وجود رابطه محبت آميز و پرعطوفت ميان دولت و مردم را ضروري خواند و گفت: دولت دستان ناپاكي را كه به دنبال ايجاد دودستگي و رواج كينه ورزي در جامعه هستند را كوتاه خواهد كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود از نماز جمعه به عنوان يكي از اصلي ترين كانون هاي مهرورزي در جامعه ياد كرد و گفت:  ائمه جمعه مهمترين پشتيبانان اجراي عدالت اجتماعي هستند.
رئيس جمهور گفت:  نماز جمعه كانون جوشان هدايت، تقوا و همبستگي است كه پيامبر اسلام به امر خداوند بنيان نهاد و در دوران حاضر به دستور امام خميني (ره) شعله  آن فروزان شد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه هر يك از مكاتب بشري براي بسيج، هدايت و سازماندهي مردم، سازوكارهايي را پيش بيني كرده اند، گفت: اركان سازماندهي اجتماعي در اسلام مبتني بر مسجد و نمازهاي جمعه، فطر، غدير و قربان است.
احمدي نژاد اظهار داشت: نماز جمعه درون جامعه را پيوند مي دهد، اعتقادات را تا اعماق آن فرو مي برد و از همانجا نيروها را براي پيشبرد آرمانهاي حكومت اسلامي بسيج مي كند.
رئيس جمهور از نماز جمعه به عنوان ركن حاكميت نظام ياد كرد و گفت:  نماز جمعه يك مراسم صرف عبادي نيست و در متن نظام ما نقشي بي بديل ايفا مي كند.
007821.jpg
احمدي نژاد چنين سازماندهي اجتماعي را منحصر به مكتب اسلام توصيف كرد و از نمايندگان ولي فقيه كه عاشقانه و دلسوزانه در پي تعالي كشور، هدايت مردم و احقاق حقوق اسلام هستند، قدرداني كرد.
وي افزود: «تهديد جدي ديگر، توطئه ها و تهاجم خارجي است كه هميشه وجود داشته و مسائل ويژه و بخصوص شرايط داخلي اين خطر را جدي تر مي كند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به مسأله انرژي هسته اي، آن را يكي از دستاويزهاي شرارت دشمنان عليه ايران برشمرد و افزود:« مسأله  فلسطين، حضور دشمنان در عراق و افغانستان و مسأله لبنان همه بيانگر اهداف واحدي براي توطئه عليه ايران است.
جرياني مثل القاعده در منطقه ما وجود دارد كه ممكن است خود ما هم از آن آسيب ببينيم و اگر امروز به ما آسيب نمي رساند به اين دليل است كه مسائل مهمتري پيش رو دارد.
آنها با مكتب اهل بيت خصومت دارند. »
وي گفت:« آنچه كه مي تواند ما را پيش ببرد، حفظ انسجام و وحدت ملي بر محور اسلام، انقلاب و ايران است.از ائمه جمعه مي خواهم كه محور اين وحدت باشند و سعي كنند در محيطي كه هستند وحدت جامعه مخدوش نشود.بايد بر روي ايجاد راهكارهاي وحدت بيشتر فكر كنيم. »
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنانش اظهار داشت: جامعه  امروز به دو قطب تقسيم شده و بعضي ها با حالت تهاجمي رفتار مي كنند.
جرياني امروز سعي دارد افراد با ارزش كشور و مديران شايسته را طرد و منزوي كند و اين آفت مانند خوره به جان كشور افتاده است.
اگر افراد زيادي از عرصه  تصميم گيري كنار گذاشته شوند، آنها نيز رفتار تهاجمي به خود مي گيرند.
بايد توجه داشت كه نمي توان يك طرفه مسأله را حل كرد.وي با بيان اينكه مسؤولان كشور به پشتيباني نياز دارند، گفت: «نيروي مسؤولان فعلي نبايد صرف بيرون كردن، طرد كردن و جنگيدن شود.
هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: مبارزه با مفاسد اقتصادي لازم و واجب است، اما ترسيم اشكال مبهم و ادا كردن كلماتي كه در آنها همه را زير سئوال ببريم مبارزه  با مفاسد اقتصادي نيست.
اگرمي دانيد كه چه كسي مفسد اقتصادي است، نام او را اعلام كنيد و به مجازات برسانيد.
نبايد مبهم و طوري حرفي بزنيد كه گويي همه فاسد هستند.اين ظلم به انقلاب و آينده كشور است و بايد توجه داشت كه اعتماد از دست رفته ديگر به دست نمي آيد. وي در ادامه تصريح كرد: وظايف ائمه جمعه بسيار سنگين است و همه بايد مواظبت كنيم كه جامعه دچار فساد نشود.
نبايد مديران باتجربه را به آساني از دست بدهيم.
توجه به آمار دلخراش خروج فرهيختگان از كشور مايه تأسف است.
ما انتظار داشتيم كه ايران مركز جذب انسانهاي فرهيخته و باسواد شود و حتي فرهيختگان دنيا را نيز به ايران جذب كنيم، اما روند خروج نخبگان از ايران خلاف اين مسأله را اثبات مي كند.
هاشمي رفسنجاني گفت: «شكستن همدلي ها و مخدوش كردن الماس انقلاب از جرم هاي نابخشودني است و عدم حفاظت از آن نيز جرم ديگري است.»
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: «امروز براي مديريت كشور افراد شايسته اي پرورش يافته اند و اگر ايران امروز يك حرف جدي مطرح كند در محافل سياسي، علمي و فرهنگي مورد بحث قرار مي گيرد.
امروز ايران به منزله  بلندگويي در جهان عمل مي كند و كوچكترين اظهارنظر از سوي مسؤولان و مقامات ايران مورد تحليل مجامع جهاني قرار مي گيرد.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: «امروز در شرايطي قرار گرفته ايم كه آماده  جهش هستيم و اگر درست حركت كنيم مي توانيم به عنوان يك الگوي اسلامي در جهان مطرح شويم.»
 هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تدوين آيين نامه  نظارت مجمع بر سياستهاي كلي نظام، گفت: «آيين نامه نظارت پيش از انتخابات نوشته شده بود و آن زماني بود كه فكر مي كردم خودم رئيس جمهور مي شوم.
اين نظارت طوري خواهد بود كه وارد جزئيات اجرا نخواهيم شد.»وي اعلام كرد: «مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد بر اصلاحات برنامه ها نظارت كند تا بر خلاف سياست هاي كلي نباشد.
نسخه اي از مصوبات و برنامه ها نيز بايد به مجمع ارسال شود تا مغاير سياست هاي كلي نباشد.»
وي افزود: «بايد شاخص هاي سالانه اي تهيه كنيم تا ببينيم سياست هاي كلي چقدر در جامعه عمل مي شود و آيا تأثيري داشته است يا خير؟»
 هاشمي رفسنجاني پس از پايان سخنانش در سخنان كوتاهي در جمع خبرنگاران، گفت: «اگر وحدت را خدشه دار كنيم به دشمن كمك كرده ايم و ديگر نيازي به برنامه ريزي آنها نيست.
با كارهايي كه بعضي افراد انجام مي دهند به تحقق اهداف دشمنان خارجي كمك مي كنند و اين مايه تأسف است.»

مجلس تصويب كرد
۲۳۰۰ ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزي براي يارانه واردات بنزين
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز در قالب بررسي لايحه يك فوريتي اصلاح جداول شماره ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه و متمم بودجه سال ۸۴ براي تامين يارانه مورد نياز براي واردات بنزين و كسري يارانه خريد گندم از كشاورزان، مبلغ ارزي ۲۷ هزار و ۲۰۲ ميليارد ريال از ارقام جداول ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه اختصاص دادند. مصوبه يادشده بخشي از پيشنهاد محمد مهدي مفتح بود كه به تصويب مجلس رسيد.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين مصوبه دولت اجازه دارد تا مبلغ ارزي معادل ۲۳ هزار و ۵۶۴ ميليارد ريال از محل ذخيره ارزي بابت يارانه (مابه التفاوت قيمت وارداتي يا قيمت فروش با منظوركردن هزينه هاي ورودي انتقال، توزيع، كارمزد، فروش، ماليات و عوارض تكليفي) واردات بنزين به صورت خريد مستقيم يا معاوضه با نفت خام توسط شركت ملي نفت ايران اختصاص دهد. مبلغ مذكور به رديف هاي شماره ۲۱۰۱۰۱ و ۵۰۳۷۴۸ منظور در قسمت چهارم قانون بودجه سال ۱۳۸۴ كل كشور افزوده مي شود و مشمول كاهش موضوع بند (ح) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۸۴ كل كشور نخواهد بود.
براساس تبصره ديگر كه ذيل بند الف (ماده ۲) به تصويب رسيد، مبلغ ارزي معادل سه هزار و ۶۳۸ ميليارد ريال از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران تامين خواهد شد. به شركت ملي نفت ايران اجازه داده مي شود براي تامين مبلغ يادشده به طور علي الحساب از محل ۳/۷ درصد سهم شركت ملي نفت ايران موضوع جزء (۶) بند (د) تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۳۸۴ كل كشور برداشت و با خزانه داري كل كشور تسويه حساب كند.
اين در حالي است كه در لايحه دولت آمده بود كه به دولت اجازه داده شود تا مبلغ ارزي معادل ۲۶ هزار و ۷۴۶ ميليارد ريال را بابت يارانه واردات بنزين به صورت خريد مستقيم يا معاوضه با نفت خام توسط شركت ملي نفت ايران اختصاص دهد. براساس بخش ديگري از پيشنهاد مفتح كه به عنوان بند ب ماده ۲ اين لايحه به تصويب مجلس رسيد معادل ۳ هزار و ۱۸۰ ميليارد ريال جهت تامين اعتبار كمك سود تسهيلات مقاو م سازي مسكن روستايي از درآمد حاصل از صادرات نفت خام مازاد بر ارقام مذكور در جداول شماره ۴ و ۸ قانون برنامه چهارم توسعه تخصيص يابد تا پس از عقد قرارداد با بانكهاي عامل، تسهيلات مورد نياز براي مقاوم سازي ۲۰هزار واحد مسكوني روستايي ( با اولويت  شهرستانهاي زلزله زده) را در سال ۱۳۸۴ تامين كند تا به هر متقاضي مبلغ ۵۰ ميليون ريال تسهيلات بانكي با سود ساليانه ۵ درصد براي مقاوم سازي مسكن روستايي با نظارت بنياد مسكن انقلاب اسلامي پرداخت شود.
براساس تبصره اي كه به تصويب رسيد شهرهاي با جمعيت كمتر از ۱۲ هزار نفر نيز مشمول اين بند مي شود. همچنين براساس تبصره ديگري كه تصويب شد، ضمانت تسهيلات بانكي مذكور، سفته زنجيره اي يا ترهين سند مالكيت منزل مقاوم سازي شده است، در صورت عدم صدور سند، بانك مي تواند با اخذ وكالت امور مربوط به ترهين را پس از صدور سند راسا انجام دهد. در اين صورت بنياد مسكن انقلاب اسلامي و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور موظف به تسريع در صدور اسناد مالكيت اين واحدها هستند.
نمايندگان مجلس در ماده (۳) اين لايحه نيز تصويب كردند به منظور تامين كسري يارانه مورد نياز براي خريد گندم از كشاورزان در سال ۱۳۸۴ به دولت اجازه داده مي شود تا مبلغ ارزي معادل ۵ هزار و ۷۰۰ ميليارد از درآمدهاي حاصل از صادرات نفت خام مذكور در جدول چهارم پيوست قانون برنامه چهارم توسعه اختصاص دهد، مبلغ مذكور به رديف هاي مربوط به قانون بودجه سال ۱۳۸۴ افزوده مي شود. مواد باقيمانده از اين لايحه و نيز مواد الحاقي كه كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات تصويب كرده است در جلسه بعدي بررسي خواهد شد.
حاشيه 
* عضو شوراي مركزي فراكسيون اكثريت مجلس گفت: در مورد وزير پيشنهادي نفت ابهامات و سئوالاتي ميان نمايندگان وجود دارد كه اگر پاسخ داده نشود وزير پيشنهادي شرايط سختي دارد.محمد رضا ميرتاج الديني نماينده تبريز ديروز در جمع خبرنگاران گفت: شوراي مركزي فراكسيون اصول گرايان يكشنبه آينده گزينه پيشنهادي رئيس جمهور براي تصدي وزارت نفت را بررسي مي كند و وي روزسه شنبه در مجمع عمومي فراكسيون حاضر مي شود و به سئوالات نمايندگان پاسخ مي دهد.
* غلامعلي حداد عادل در جلسه ديروز چهارشنبه مجلس يك ربع تنفس اعلام كرد اما مجلس ۴۵ دقيقه بعد جلسه خود را شروع كرد.
غلامعلي حداد عادل در ساعت ۲۵/۱۰ ديروز در حين بررسي لايحه يك فوريتي تأمين يارانه بنزين و كسري خريد گندم به علت اختلاف نظر نمايندگان موافق و مخالف در خصوص نحوه بررسي جزئيات اين لايحه به مدت يك ربع تنفس اعلام كرد اما جلسه مجلس در ساعت ۱۰/۱۱ شروع شد.
* نماينده دامغان در مجلس در تذكر آيين نامه اي گفت: مجلس كدخدامنشي اداره مي شود و من از نحوه اداره اينگونه مجلس متأسفم.
* غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به تذكر آيين نامه اي نماينده اراك گفت: مسئولين و مردم استانها بدانند، اولويت با حضور نمايندگان در مجلس و صحن علني است.حسن مرادي نماينده اراك در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس گفت: ضمن احترام به رئيس جمهوري و اهميت انتخاب وزير نفت، بهتر است جابجايي هاي زماني اتفاق نيفتد.
* ۱۹۸ نفر از نمايندگان در نامه اي به رئيس جمهور خواستار توجه در بودجه سال ۱۳۸۵ نسبت به بخشهاي مناطق كمترتوسعه يافته كشور، تأمين آب شرب روستايي و شهري و آب كشاورزي، توسعه طرح هاي گسترش فاضلاب و تأمين برق موردنياز جهت توسعه صنعت كشور و همچنين توان بالاي وزارت نيرو و بخش خصوصي در كشور براي انجام عمليات اجرايي شدند.
*۲۱۲ نماينده مجلس در نامه اي به رئيس جمهور خواستار احياي رديف بودجه حقوق جانبازان بسيجي و سربازان غيرشاغل سپاه كه در بودجه سال ۸۴ حذف شده اند شدند.

لاريجاني :ما هميشه در كنار عراق هستيم
ايسنا: لاريجاني با بيان اين كه ايران هميشه تلاش كرده شرايط امن در عراق فراهم شود گفت: تحقق امنيت پايدار در منطقه به اتحاد كشورهاي اين حوزه برمي گردد.روز گذشته موفق الربيعي، مشاور امنيت ملي دولت عراق در ديدار با علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديدار و گفتگو كرد.
دكتر لاريجاني پس از مذاكراتي چند ساعته با همتاي خود در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه ديرينه فرهنگي دو كشور ايران و عراق اظهار داشت: عملا بايد دو كشور ايران و عراق را متحد طبيعي يكديگر منظور كنيم.
پايه ريزي اهدافي استراتژيك بين دو كشور امري ضروري است؛ مخصوصا توقعاتي كه دو كشور براي ايجاد امنيت منطقه اي دارند اين دو كشور را به يكديگر نزديك مي كنند.وي اظهار اميدواري كرد: همكاري هاي دو كشور در زمينه هاي اقتصادي، ديپلماتيك و امنيتي در سطح مسايل استراتژيك تعريف شود.
لاريجاني با بيان اينكه اميدواريم شرايط امن در عراق به امنيت ايران نيز كمك كند اظهار داشت: ايران هميشه تلاش كرده كه شرايط امن در عراق فراهم شود.
وي درخصوص تسهيل رفت و آمد زائران به عتبات عاليات اظهار داشت: مذاكرات درخصوص تسهيل رفت و آمدها به عراق از سوي زائران ايراني انجام شده است.برخي اشكالات در اين زمينه وجود دارد كه در حال رفع شدن است.
لاريجاني درخصوص پاسخ سه كشور اروپايي به نامه وي اظهار داشت: هنوز جوابي دريافت نكرده ايم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به برخي اخبار مبني بر سفر مديركل آژانس انرژي اتمي به ايران اظهار داشت: هنوز خبر رسمي درخصوص سفر آقاي البرادعي به من نرسيده است و اين مسئله در سطح رسانه ها مطرح است، اما خبر خوش براي ايراني ها اين است كه انشاءالله مي توانند فن آوري هسته اي خود را به دست خود داشته باشند.
لاريجاني در پاسخ به مسئله امنيت منطقه اي در بين دو كشور ايران و عراق گفت: خوشبختانه به موضوع امنيت منطقه اي توجه خاصي مي شود، متاسفانه برخي از كشورها كه ناامني را در عراق و منطقه موجب مي شود دليل اين ناامني ها هستند، اما معتقدم بايد براي حل اين مسئله از روش هاي ديپلماتيك استفاده شود.
وي گفت: ما هميشه در كنار عراق هستيم و اين كشور را دوست خود مي دانيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به اظهارات برخي از كشورهاي حوزه خليج فارس مبني بر دخالت ايران در عراق ابراز داشت: برخي كشورها كه از دخالت ايران در عراق صحبت مي كنند مشكلشان اين مسئله نيست؛ بلكه چيز ديگري است، آنها از يك طرف يك جانبه گرايي آمريكا را پذيرفته اند و از سوي ديگر نگران مشكل امنيتي در منطقه هستند، اما بايد بدانيم كه آمريكايي ها هستند كه امنيت پايدار در منطقه را برنمي تابند.

متكي:استانداردهاي دوگانه مانع حل معضلات جهاني شده است
ايسنا: وزير امور خارجه ديروز گفت: استانداردهاي دوگانه مانع حل معضلات جهاني شده است.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان در ديدار قائم مقام وزير خارجه سوئد با وي روند مناسبات ايران و سوئد طي بيش از دو دهه گذشته را رو به گسترش خواند و گفت: روابط ميان دو كشور از ظرفيت خوبي براي افزايش سطح همكاريها برخوردار است و دو طرف با گفتگو و همكاري مبتني بر احترام متقابل مي توانند نقش موثر و سازنده اي در مسايل مختلف ايفا نمايند.
وي با اشاره به گامهاي مثبت در مناسبات از تقويت مشورت و تبادل نظرهاي دوره اي بين دو كشور استقبال كرد.
وزير امور خارجه در اين ملاقات با تشريح معضلات مختلف جهاني اضافه كرد: مهمترين موضوعات جهاني همانند خلع سلاح، تروريسم، تبعيض و بي عدالتي و حقوق بشر بايد با همكاري و مشاركت جمعي كشورهاي مختلف جهاني تعريف و راه حل آنها با همفكري، تدبير و انديشه شود.
متكي يكجانبه گرايي و اعمال نظر برخي كشورها را مانع جدي در راه عدم تحقق حل معضلات مبتلابه در سطح جهان و دستيابي به هدف مشترك بر شمرد.
وزير امور خارجه كشورمان با تأكيد بر اينكه نگاه و نگرش جمهوري اسلامي ايران به مسايل جهاني باز و مبتني بر گفتگو مي باشد اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران بر اين اساس در جهت تحقق و تثبيت صلح و امنيت حركت كرده است.وزير امور خارجه كشورمان در اين ملاقات حضور آزادانه تروريست ها در برخي كشورهاي اروپايي و استفاده از تسهيلات آن كشورها را نشانه اعمال معيار دو گانه برشمرد.
متكي در اين ملاقات سياست و برنامه هاي كشورمان در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را بيان كرد و گفت: دستيابي و استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي از حقوق مسلم كشورهاي عضو معاهده عدم اشاعه (ان. پي. تي) مي باشد و جمهوري اسلامي ايران همكاري سازنده با آژانس بين المللي انرژي اتمي را دنبال مي كند.وزير خارجه در اين ملاقات سياست جمهوري اسلامي ايران درخصوص تحولات منطقه از جمله اوضاع در عراق را تبيين نمود.
هانس دالگرن، قائم مقام وزير امور خارجه سوئد نيز در اين ملاقات سابقه همكاريهاي دو كشور را مثبت و سازنده خواند.
وي با اظهار اينكه روابط ميان تهران و استكهلم در زمينه هاي مختلف خوب است تقويت و همكاري بيشتر را مورد تأكيد قرار داد.
هانس دالگرن با اشاره به موضوع هسته اي ابراز اميدواري كرد كه مذاكرات از سر گرفته شود.وي سياست سوئد را بر تقويت چند جانبه گرايي توصيف كرد و خاطر نشان نمود: سوئد بر اساس اين سياست اقدام آمريكا در حمله به عراق را غيرقانوني اعلام كرد.

نوزدهمين همايش ائمه جمعه سراسر كشور به كار خود پايان داد
007818.jpg
مهر- نوزدهمين گردهمايي سراسري ائمه جمعه كشور ديروز پس از سخنراني رييس جمهور با صدور بيانيه اي به كار خود پايان داد.
دراين بيانيه كه با تكبير حضار تاييد مي شد، تصريح شده است: استفاده از فن آوري هسته اي صلح آميز را در تمام زمينه ها حق مسلم ملت بزرگ و شريف ايران دانسته و ضمن تقدير از دانشمنداني كه جمهوري اسلامي را در دستيابي به اين دانش مهم ياري نموده اند، قاطعانه اعلام مي داريم كه بايد در مقابل مواضع ظالمانه و زياده خواهانه آمريكا و اروپا ايستاده و چرخه كامل توليد سوخت هسته اي را در داخل كشور به انجام رسانيم.
در بندهاي ديگر بيانيه نوزدهمين همايش سراسري ائمه جمعه چنين آمده است: به پيروي از رهنمودها و توصيه هاي مقام معظم رهبري، همه نيروهاي معتقد به نظام و انقلاب را به حمايت از رياست محترم جمهوري و دولت اصولگرا و عدالت خواه احمدي نژاد فرا خوانده و ضمن تاييد نقد منصفانه و سازنده، تضعيف دولت و كارشكني در برابر آن را به هيچ وجه به مصلحت مردم و كشور و انقلاب نمي دانيم.
با توجه به برگزاري انتخابات مجلس خبرگان در سال جاري، ضمن فراخواني مردم مومن و خداجوي كشور به حضور گسترده در اين انتخابات مهم، اعلام مي داريم كه تنها مرجع صالح رسيدگي به صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس خبرگان، شوراي نگهبان بوده و هرگونه تشكيك و شبهه افكني در روند برگزاري سالم اين انتخابات را بر خلاف مصالح كشور و انقلاب مي دانيم.
بيش از دو هفته است كه فرانسه يعني كشوري كه داعيه تمدن برتر و مهد آزادي مدني را دارد و نيز چند كشور اروپايي ديگر، دستخوش شورش هاي مردمي و اقشار تحقير شده و ستمديده از تبعيض هاي نژادي و اقتصادي و به ستوه آمده از تجاوز به حقوق بشر، شده است.
ما ضمن توصيه به دولت فرانسه و ديگر دولتهاي اروپايي به اجتناب از برخوردهاي خشن و سركوبگرانه با معترضان، خواهان رعايت حقوق حقه همه انسانها با هر رنگ و نژادي بوده و از اين دول مي خواهيم كه به مطالبات قانوني و انساني مردم خود گردن نهند.
نظام سلطه جهاني به سركردگي آمريكا، خوابهاي خطرناكي را براي منطقه خاورميانه ديده است كه اجراي طرح شوم خاورميانه بزرگ از جمله آنهاست.
ما ضمن اعتراض به حضور متجاوزانه آمريكا در منطقه و فراخواني ملل مسلمان منطقه به مقابله با طرح صهيونيستي خاورميانه بزرگ، خواستار خروج هرچه سريعتر نيروهاي آمريكايي از سرزمين هاي اسلامي افغانستان و عراق هستيم.
بيش از نيم قرن است كه فلسطينيان از وطن خود رانده شده و هر روز مقاومتشان در برابر اشغالگران صهيونيست بيشتر و جدي تر مي شود و هر شبانه روز عده اي از زنان و كودكان و جوانان فلسطيني مظلومانه ترور مي شوند يا بر اثر بمب هاي آتشين به شهادت مي رسند، ما ضمن حمايت از مبارزات بر حق مردم فلسطين در تعيين سرنوشت خود و بازگشت به وطن شان همه مسلمانان و آزادگان جهان را به مقابله با خطر روز افزون رژيم صهيونيستي فرا مي خوانيم.
ائمه جمعه كشور در بند پاياني بيانيه خود تاكيد كردند: از آنجا كه نهاد نماز جمعه به عنوان مظهر وحدت و همبستگي ملي و مشاركت عمومي مجري منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي مي باشد، همه جناحها و نيروهاي سياسي و نيز اقشار گوناگون مردم مسلمان و شريف ايران را به تحكيم صفوف خود در مقابل دشمن و پرهيز از هرگونه حركت و اقدام وفاق شكن و تفرقه آميز دعوت مي نماييم و در پايان اميدواريم ملت قهرمان و انقلابي ما در پرتو عنايات حضرت يزدان و الطاف حضرت ولي عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء با همياري و همكاري مسئولان اصولگرا و بزرگوار ايران اسلامي و تحت رهبري حكيمانه مقام معظم رهبري در جهت تحقق آرمانها و اهداف عاليه بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام راحل(ره) و استقرار عدالت همه جانبه موفق و كوشا باشند.

تقوي : علما اگر مي خواهند كار فرهنگي كنند،
حتما بايد با رسانه ها ارتباط داشته باشند
ايسنا: رييس شوراي سياستگذاري ائمه ي جمعه ي كشور، نماز جمعه را يك رسانه ي سنتي دانست و خاطرنشان كرد كه در طول تاريخ اسلام هميشه موارد مورد نياز مسلمانان از طريق بحث در خطبه هاي نماز جمعه بررسي شده است.
سيدرضا تقوي در حاشيه ي نوزدهمين همايش ائمه ي جمعه ي سراسر كشور افزود: اين مراسم عبادي - سياسي محل بحث،  مسايل سياسي و اجتماعي بوده و شارع مقدس به همين دليل بر اهميت آن تاكيد كرده است. وي خاطرنشان كرد: علما اگر مي خواهند كار فرهنگي كنند، حتما بايد با رسانه ها ارتباط داشته باشند و ما از اين قضيه و از همه ي رسانه ها و افرادي كه در حوزه ي رسانه فعاليت مي كنند، استقبال مي كنيم و دست آن ها را به گرمي مي فشاريم و معتقديم كه مي توانند هرچه بهتر اخبار نماز جمعه را پوشش دهند، چون آن ها هم معتقد به اسلام و نشر اخبار اسلامي و نماز جمعه هستند.

اعلام آمادگي عمرموسي براي سفر به ايران
ايسنا: در ديدار رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با دبير كل اتحاديه عرب كه در مصر انجام شد، عمر موسي با اعلام آمادگي خود براي سفر و ديدار از جمهوري اسلامي ايران بر موضع اتحاديه عرب بر حق مسلم ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تأكيد كرد.
علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، در سفر خود به جمهوري عربي مصر با عمرموسي، دبير كل اتحاديه عرب در محل اين اتحاديه ديداري داشته است كه طي آن عمرموسي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را حق مسلم ايران خوانده و گفته است: اين موضع رسمي اتحاديه عرب و تمامي كشورهاي عربي است.
وي با تأييد مواضع جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و مخالفت با گسترش سلاح هسته اي در جهان، اين موضع را غيرقابل تغيير خواند و افزود: ايران بنيانگذار طرح خاورميانه عاري از سلاح هاي هسته اي است و مصر دومين كشوري است كه از اين ايده حمايت نموده است.
به گفته وي اين موضع مشترك ايران و مصر بايد با جديت عملي شود.
دبير كل اتحاديه عرب با بيان اينكه براي آنها سياست دوگانه غرب يعني مدارا با اسرائيل داراي سلاح هاي هسته اي و مخالفت با ايران طرفدار استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي به هيچ وجه قابل قبول نيست، ادامه داد: اين موضع را صريحا به كشورهاي غربي اعلام كرده ايم.
دبير كل اتحاديه عرب در پايان اين ديدار آمادگي خود را براي ديدار رسمي از جمهوري اسلامي ايران اظهار نمود.
بروجردي با قدرداني از مواضع دبيركل اتحاديه عرب درخصوص پرونده هسته اي ايران گفت: جمهوري اسلامي ايران قوياً معتقد است كه جهان بايد به سوي كاهش و در نهايت حذف تسليحات هسته اي حركت كند.

آخرين تحولات هسته اي در آستانه اجلاس شوراي حكام
گروه سياسي- ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تشكيل جلسه مي دهد تا موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران را به بحث گذاشته درخصوص آن تصميم گيري كند. با نزديك شدن به اجلاس پاييزي اين شورا، رسانه ها اخبار مربوط به تحولات هسته اي ايران و موضع طرفين درگير مذاكره را در صدر خبرهاي خود قرار داده اند. مقامات كشورمان كه طي روزهاي اخير به تحركات ديپلماتيك خود براي رايزني با كشورهاي خارج از حوزه غرب افزوده اند درصددند تا پيش از اجلاس نوامبر شوراي حكام نظر مساعد كشورهاي حوزه شرق را با خود همراه سازند. تهران اميدوار است تا با اتخاذ سياست هاي شفاف سازي و دادن اجازه مكرر به بازرسان آژانس براساس توافقات گذشته، اعضاي آژانس شاهد ارايه گزارش مثبت البرادعي در نشست آتي آن باشند.
درادامه تحركات ديپلماتيك ايران، موضوع سفر البرادعي به عنوان مسئله اي در دستور كار دستگاه ديپلماسي همچنان مطرح است اما اين سفر تاكنون قطعي نشده است. در اين خصوص روز گذشته خبرگزاري رويترز به نقل از ديپلمات ها گزارش داد ممكن است محمد البرادعي در تلاش براي رسيدن به معامله اي بر سر فعاليت هسته اي ايران، به زودي به تهران سفر كند.
اين خبر گز اري انگليسي ر وز  سه شنبه با اعلام اين خبر  نوشت، گز ار ش جديد  محمد  البر اد عي، مدير كل آژانس بين المللي انر ژي اتمي قر ار  است طي ر وز هاي آيند ه د ر  آستانه بر گز اري نشست ۲۴ نوامبر  شور اي حكام كه به بر ر سي پر وند ه هسته اي اير ان خواهد  پر د اخت، د ر  اختيار  ۳۵ عضو شور اي حكام قر ار  بگير د .
د ر  اين گز ار ش آمد ه است كه نمايند ه ر وسيه د ر  آژانس بين المللي انر ژي اتمي ر وز  گذشته محمد  البر اد عي ر ا از  جريان آنچه پيشنهاد  مسكو بر اي ر فع بن بست هسته اي اير ان خواند ه مي شود  و به اين كشور  اجاز ه مي د هد  توليد  سوخت هسته اي ر ا د ر  صور ت انتقال فر ايند  غني سازي اور انيوم به ر وسيه، به عنوان بخشي از  يك شر كت سهامي مشتر ك اد امه د هد ، مطلع ساخت.اين گز ار ش افز ود ، اين امر  مي تواند  از  توليد  اور انيوم با غناي بالا د ر  اير ان جلوگيري كند .
ر ويتر ز  به نقل از  منبعي نز ديك به آژانس بين المللي انر ژي اتمي كه نامي از  وي نبر د ، اد امه د اد : سفر  البر اد عي به تهر ان مي تواند  د ر  صور تي مطر ح شود  كه ايد ه ر وسيه د ر  ميان اعضاي حامي مجاز ات د ر  شور اي حكام، نظير  انگليس، فر انسه، آلمان، آمريكا و قد ر ت هايي نظير  چين و ر وسيه كه با مجاز ات مخالف هستند  و نيز  كشور هاي د ر  حال توسعه كه نگر ان محد ود  شد ن گزينه هاي هسته اي شان هستند ، اجماع به د ست آور د .وي گفت كه هنوز  تا ر سيد ن به معامله ي انجام شد ه د ر  ميان اعضاي مهم شور اي حكام كار هاي زيادي باقي ماند ه است كه بايد  انجام شود .
اين منبع نز ديك به آژانس افز ود : بد ون چنين معامله اي احتمالا البر اد عي سفر  نمي كند  و آبر ويش ر ا با چنين ديد ار  حساسي به خطر  نمي اند از د .
اين د ر  حالي است كه يك مقام از  يكي از  سه كشور  ار وپايي كه نامي از  وي نبر د ، گفت كه به نظر مي ر سد  البر اد عي آماد ه است، اين سفر  ر ا احتمالا د ر  ر وز هاي شنبه يا يكشنبه انجام د هند .وي افز ود  كه البر اد عي نسبت به پيشر وي معامله ر وسي خوشبين است، حتي با وجود  آن كه تهر ان علنا بر حق خود  بر اي غني سازي اور انيوم اين كشور  تأكيد  مي كند .ر ويتر ز  اد امه د اد : تعد ادي از  كار شناسان ر وسي پس از  ديد ار  د بير  شور اي امنيت ملي ر وسيه از  اير ان د ر  تهر ان ماند ه اند .ديپلمات ها مي گويند ، گز ار شي كه قر ار  است اين بار  البر اد عي ار ايه كند ، بسيار  خوشبينانه تر  از  گز ار شي خواهد  بود  كه باعث شد  اعضاي شور اي حكام قطعنامه اي ر ا كه مستلز م ار جاع اير ان به شور اي امنيت ساز مان ملل است به تصويب بر سانند .
يك ديپلمات ار وپايي گفت: ما انتظار  د اريم گز ار ش جديد  بسيار  كوتاه باشد  و د ر آن عناصر  مثبتي مطر ح شود .
ادعاي تازه انگليسي ها و آمريكايي ها
رئيس هيات نمايندگي آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي مدعي شد: پيشرفت ها بر سر مساله هسته اي ايران تاكنون آنگونه كه جامعه بين المللي انتظار داشته، خوب نبوده است.
گرگوري شولت، رئيس هيات نمايندگي آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي در نشستي كه دوشنبه شب در وين برگزار شد، با بيان اين اظهارنظر مداخله جويانه كه ايران بايد از خواسته هاي هسته اي اش دست بردارد، ادامه داد: در غير اين صورت ما خود را متعهد مي دانيم كه با گزارش اين امر به شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان بخشي از تلاش هاي مان بر آنها فشار وارد كنيم.روزنامه الوطن چاپ عربستان نيز گزارش داد، ويليام باتي، سفير انگليس در بغداد درباره  روابط انگليس و ايران گفت: مهمترين مسئله در روابط ايران و انگليس مسئله برنامه هسته اي ايران است كه تبديل به مسئله اي مهم در اتحاديه اروپا شده است.
سفير انگليس ادامه داد: انگليس نسبت به استفاده صلح آميز انرژي اتمي نگران نيست، بلكه نگران استفاده از اين تاسيسات هسته اي در ساخت سلاح هاي شيميايي است.
مخالفت مجدد مسكو با ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت
از سوي ديگر معاون وزير امور خارجه روسيه تأكيد كرد كه مسكو همچون گذشته با انتقال پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل مخالف است.
سرگئي كيزلياك، معاون وزير امور خارجه روسيه روز سه شنبه به خبرگزاري اينترفكس گفت: مسايل مختلفي وجود دارد كه همچنان حل نشده است، اما ايران طي سال هاي اخير كار زيادي براي شفاف سازي برنامه هسته اي اش انجام داده است.وي تأكيد كرد: اين فعاليت بايد ادامه يابد درحالي كه جستجوي راه حل ها نيز بايد از طريق و در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي دنبال شود كه در ساخت نيروگاه هسته اي بوشهر با ايران همكاري مي كند و اخيرا پيشنهادي را براي مصالحه درخصوص غني سازي اورانيوم ايران كه طي آن اين فرايند در خاك روسيه انجام مي شود ارايه كرده است.
درخواست صهيونيست ها از هند عليه ايران
اين در حالي است كه نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي با تهديد خواندن برنامه هسته اي ايران براي جهان، از دهلي خواست تا ازنفوذ در حال رشدش براي جلوگيري از تبديل شدن ايران به قدرت هسته اي نظامي استفاده كند.
ايهود باراك، نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي ديروز (چهارشنبه) پس از سخنراني درخصوص چشم اندازهاي صلح در خاورميانه در كنفرانسي كه از سوي هندوستان تايمز ترتيب داده شده بود، به خبرنگاران در دهلي گفت: هند يكي از بازيگران مهم درجهان است و بايد از نفوذش براي جلوگيري از تبديل شدن ايران به يك قدرت هسته اي نظامي استفاده كند.

حسن روحاني:
بيش از هر زمان ديگر به همبستگي و مشاركت ملي نيازمنديم
ايسنا: حسن روحاني طي سخناني در نوزدهمين همايش سراسري ائمه جمعه سراسر كشور با اشاره به كينه توزي دشمنان ملت ايران افزود: آنها براي ياس مردم طراحي و برنامه ريزي كرده اند به همين دليل همبستگي و مشاركت در شرايط امروزي ايران اسلامي اهميتي بيش از گذشته دارد.
وي به مقايسه شرايط بين المللي دو دولت قبلي با دولت فعلي اشاره كرد و گفت: شرايط بين المللي امروز نسبت به دولت هاي قبل سخت تر شده است و شرايط داخلي هم همين طور است.
زماني كه  هاشمي رفسنجاني مسئوليت اجرايي كشور را بر عهده گرفت آن چه در تبليغات جهاني مي شنيديم اين بود كه دولت  هاشمي  ميانه رو و عملگراست، البته برخي سخنان گزنده هم شنيده مي شد.
روحاني هم چنين يادآور شد: در هشت سال زمان خاتمي  نيز آنچه در دنيا مطرح شد، اين بود كه دولتي سر كار آمده كه به دنبال توسعه  سياسي و آزادي بيشتر در داخل است، گرچه اين بحث عده اي را نگران كرد اما بسياري از مردم و نسل جوان و فرهيختگان از آن استقبال كردند و احساس مي كردند كه مي توانند در سايه ي آن به خواسته هاي خود برسند.
دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي اظهار داشت: ما در شرايط دولت جديد، با فشارهاي جديد در عرصه ي بين المللي مواجه ايم و تصوير دولت در آغاز كار متفاوت از دو دولت گذشته است.
امروز شرايط سخت تري ايجاد شده است پس نياز به وحدت بيشتر ديده مي شود؛ اين در حالي است كه دشمنان سعي دارند چهره ي دولت را نظامي  و امنيتي نشان دهند و از داخل هم عده اي مردم را مي هراسانند و متاسفانه اين امر در اميدواري و نشاط مردم اثر منفي گذاشته است.
وي تأكيد كرد: امروز بايد همه  مردم را به دعوت و همدلي و اتحاد دعوت كنيم؛ بحث بر سر اين دولت و شخص خاصي نيست، بحث در مورد نظام و كشور است.
بحث فشار بين المللي است كه در آغاز دولت با چنگ و دندان نشان داد كه صحنه ي بين المللي رو در روي مردم ايران است.
روحاني هم چنين ادامه داد: نگراني هايي هم كه در وضع بورس پيش آمده است نشان مي دهد كه فشار در داخل بيشتر است. به همين دليل بر فرمايشات مقام معظم رهبري تأكيد مي كنم كه بيش از هر زمان ديگري نياز به همبستگي و مشاركت ملي داريم.
دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي گفت: وقتي مشاركت عمومي  باشد مردم احساس تعلق داخلي پيدا مي كنند.
بايد مشاركت مردم را در تبادل نظر و تبادل در صحنه  فرهنگي كشور با سهولت بيشتري همراه كرد تا آنها احساس نشاط كنند.
از سوي ديگر نبايد كاري كنيم كه بخشي از مردم منزوي شوند و يا تفكرشان زيرزميني شود، با كنار زدن عده اي كار به سامان نمي رسد اگر صحنه آماده  كار نباشد عده اي را به كار زيرزميني فرستاده ايم، بايد كاري كنيم تا كساني كه امام(ره)، انقلاب و رهبري را قبول دارند، احساس انزوا نكنند.
مردم نبايد احساس بيگانگي كنند، نبايد مطالبات سياسي شان انباشته شود، بايد آنها را سهيم و شريك كنيم تا اقتدار ملي را بالا ببريم. اقتدار نه با مشاركت ۳۰درصدي بلكه در حضور هشتاد درصدي ايجاد مي شود.
دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سئوالي در مورد پرونده  هسته اي ايران نيز گفت: امروز شرايط ما در پرونده ي هسته يي به خاطر قطعنامه  غيرعادلانه شهريورماه به گونه اي مطلوب نيست، بلكه بايد همه دست به دست هم دهيم تا شرايط مطلوب شود. اين مسايل مربوط به همه است و مردم هم خوشبختانه با دقت و با توجه به اين كه احساس مي كردند چقدر براي مصلحت كشور مهم است، همواره در صحنه بوده اند. بايد همچنان در صحنه باشند و به جمعي كه مسئوليت دارند، كمك كنند.
روحاني هم چنين در پاسخ به سوالي درباره  موافقت با غني سازي در خارج از كشور به صورت مشاركتي گفت: نه، آن چه كه امروز ايران دنبالش بوده، اين است كه ما حق داريم در كشورمان غني سازي انجام دهيم، همه  تلاش ها براي اين بوده است والا در كشورهاي ديگر ما قبلا هم در غني سازي سهيم بوده ايم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |