سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۷ - Dec 6, 2005
مردي خدمت رسول خدا رسيد و گفت: مرا از مكارم اخلاق آگاه كنيد. آن حضرت فرمودند: مكارم اخلاق عبارت است از:
۱- عفو كردن كسي كه به تو ستم كرده است.
۲- پيوند با كسي كه از تو بريده است.
۳- بخشش به كسي كه تو را محروم كرده است.
۴- حق گويي، گرچه به ضرر خودت باشد.
مشكوه الانوار ص ۲۱۸
امروز با حافظ
به وداعي دل غمديده ما شاد نكرد
ياد باد آنكه زما وقت سفر ياد نكرد
كه بدين راه بشد يار و زما ياد نكرد
مطربا پرده بگردان و بزن راه عراق
امروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
كنگره بزرگ تئاتر كشور در تالار وحدت آغاز به كار مي كند
امروز سه شنبه پانزدهم آذرماه كنگره بزرگ تئاتر كشور با حضور محمدحسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديركل هنرهاي نمايشي، رئيس انجمن نمايش هنرمندان و پيشكسوتان تئاتر كشور، اعضاي انجمن هاي نمايش سراسر كشور، تعدادي از مديران كل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي و نمايندگان رسانه هاي گروهي رأس ساعت ۳۰/۹ صبح در محل تالار وحدت آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي، اين كنگره به مدت دو روز طي روزهاي پانزدهم و شانزدهم با هدف «تعميق ارتباط ميان خانواده تئاتر كشور» زدودن فاصله ها و كدورت ها و برقراري وحدت و همدلي ميان مسئولان و هنرمندان، «ارائه راه حل، راهكارها و روش هاي مؤثر در پيشبرد كيفيت هنر تئاتر» ، «آسيب شناسي وضعيت تئاتر كشور و بهبود شرايط فعلي» ، «معرفي و ارائه خط مشي هاي دولت و رويه هاي فرهنگي و هنري و حرمت گذاري و توجه به نظرات و ديدگاه هاي هنرمندان تئاتر سراسر كشور در برنامه ريزي هاي سالانه» برگزار مي شود.
براساس اين خبر، كنگره بزرگ تئاتر كشور كه توسط دفتر طرح و برنامه اداره كل هنرهاي نمايشي طراحي و پي ريزي شده براي نخستين بار است كه در كشور برپا مي شود و به واقع با توجه به ابعاد، اهميت، گستردگي برنامه ها و جايگاه تعيين كننده مصوبات كنگره در ترسيم چشم اندازهاي آتي تئاتر كشور، يكي از جدي ترين و بزرگترين گردهمايي و همايش هاي هنر نمايش در سال هاي اخير به شمار مي آيد.
در طول برپايي كنگره، پنج كميسيون تخصصي در قالب پنج كميته جداگانه «كميته جشنواره ها و همايش ها» ،«كميته آموزش و پژوهش »،« كميته مالي »،« كميته نظارت بر نمايش »و«كميته روابط عمومي و بين الملل »متشكل از صاحب نظران و متخصصان به ارزيابي و بررسي مهمترين ضرورت ها و نيازهاي تئاتر كشور مي پردازند.همچنين در طي اين دو روزه علاوه بر برپايي نشست هاي تخصصي كميسيون ها و جلسات بحث و مشورت، چندين عنوان سخنراني توسط اساتيد تئاتر كشور، مديران فرهنگي و نمايندگان انجمن هاي نمايش از استان هاي مختلف صورت مي گيرد. روابط عمومي اداره كل هنرهاي نمايشي اعلام كرد:كنگره بزرگ تئاتر كشور به همت اداره كل هنرهاي نمايشي و با همكاري معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران، انجمن نمايش كشور و خانه تئاتر برگزار مي شود و بيش از ۶۰۰ هنرمند و كارشناس فرهنگي هنري شامل، مديران و مسئولان فرهنگي و مديران كل ارشاد استان ها، هنرمندان انجمن نمايش سراسر كشور، پيشكسوتان تئاتر استان ها، برخي از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و چهره هاي ماندگار و اساتيد و صاحب نظران تئاتر كشور در اين كنگره حضور خواهند داشت.

سهراب  هادي ، هنرمند پژوهشگر:
پيوند ميان هنر و دين ناگسستني است
پرداختن به مساله گفتمان ديني در هنر امروز ضرورت خود را بيشتر از پيش به هنرمندان اديان مختلف گوشزد مي كند و ايران به عنوان كانون احياي تفكر ديني و تبيين گر فلسفه انتظار، از امتيازهاي فراواني در تحليل و تبيين اين مقوله برخوردار است.
سهراب  هادي، نقاش و پژوهشگر، در گفتگو با ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين با بيان اين مطلب يادآور شد كه تمام مباني زيبايي شناختي اسلام در آيه « الله نورالسموات و الارض » مطرح شده است.
به باور وي خاستگاه هنر ديني ميل به نور و كشف حقيقت بنيادين هستي است و از اين منظر پيوند ميان دين و هنر ناگسستني به نظر مي آيد.هادي، نور را جوهره اي از ذات وجود باريتعالي مي داند و معتقد است كه هنر در طول تاريخ با عبور از موانع تاريخي، بهترين ابزار آدمي براي فهم و درك حقيقت هستي بوده است.اين پژوهشگر خاستگاه اجتماعي هنر در ايران را ملهم از نگره هاي مذهبي دانست و يادآور شد كه مرزبندي ميان هنر ديني و غير ديني در تفاوت جهان بيني و تعاريف عنوان شده از انسان مطرح مي شود، در حالي كه اساسا اين رويكرد به دليل ضعف در زيربناي فكر فرجامي جز شكست نداشته است.
وي در پايان گفت:  اساسا پرداختن به روابط ميان دين و هنر مي تواند نقش به سزايي در تئوريزه كردن گفتمان هنر ديني ايفا كند.

برگي از تاريخ
در گذشت دكتر صديق
دكتر عيسي صديق معروف به اعلم، يكي از نامداران فرهنگي سده اخير تاريخ فرهنگ ايران، در سال ۱۲۷۳ ش در تهران به دنيا آمد و پس از گذراندن علوم مقدماتي و اتمام دوره دار الفنون، در ۱۷ سالگي به فرانسه رفت و موفق به دريافت دانشنامه ليسانس در رشته رياضي گرديد. دكتر صديق سپس چند سالي در ايران در وزارت فرهنگ مشغول به خدمت شد و در سال ۱۳۰۹ جهت ادامه تحصيل عازم آمريكا گرديد. وي پس از اخذ دكتراي فلسفه به ايران مراجعت نمود و از طرف دولت ايران، مأمور تهيه طرح تأسيس دانشگاه تهران شد. صديق اعلم پس از اين كار، مأمور راه اندازي اين دانشگاه گرديد. وي پس از تأسيس دانشگاه، تا سال ،۱۳۱۹ رياست و استادي دانشسراي عالي دانشكده ادبيات و دانشكده علوم را برعهده گرفت. وي تا سال ،۱۳۴۰ شش بار به وزارت فرهنگ انتخاب شد و تا سال۱۳۵۳ ، در مقام استادي دانشگاه، انجام وظيفه كرد. علاوه بر تهيه طرح و قانون تأسيس دانشگاه تهران و ايجاد هسته مركزي آن، دكتر صديق منشأ خدمات برجسته فرهنگي ديگري گرديد كه تأسيس نخستين مدارس جديد گيلان، پيشنهاد اعزام محصل به اروپا و تهيه قانون آن، تجديد سازمان و برنامه هاي مدارس كشور، وارد كردن روش هاي جديد آموزشي در دانشسراي عالي و تربيت هزاران دبير، تأسيس دانشگاه تبريز و تأسيس نزديك به دو هزار مدرسه در طول فعاليت فرهنگي خود، از آن جمله اند. وي سرانجام در ۱۵ آذر ۱۳۵۷ش در ۸۴ سالگي در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.
درگذشت علي حاتمي
علي حاتمي در سال ۱۳۳۳ در تهران به دنيا آمد و پس از فارغ التحصيلي از دانشكده هنرهاي دراماتيك به همكاري با تلويزيون پرداخت و به نوشتن فيلمنامه مشغول شد.
فيلم هاي علي حاتمي، همگي نشان دهنده علاقه او به فرهنگ ايراني است. ستارخان، سوته دلان، كمال الملك و مادر به همراه مجموعه هاي تلويزيوني هزاردستان و سلطان صاحبقران از آن جمله است. حاتمي در حال ساختن مجموعه تلويزيوني جهان پهلوان تختي بود كه عمرش كفاف اتمام آن را نداد و در حالي كه  ازبيماري سختي رنج مي برد، سرانجام در آذرماه ۱۳۷۵ درگذشت و در بهشت زهرا به خاك سپرده شد.

عسگرپور معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران:
۵۵ فيلم در سازمان فرهنگي هنري توليد مي شود
معاون هنري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران گفت: مشاركت در ساخت پنج فيلم سينمايي و ساخت ۵۰ فيلم كوتاه از كارهايي است كه اين سازمان در سال آينده انجام خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدمهدي عسگرپور، معاون هنري سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران كه در نشست خبري رئيس سازمان با خبرنگاران سخن مي گفت، با اشاره به پتانسيل هاي موجود در حوزه فرهنگ و هنر بيان داشت: يكي از مشكلات موجود در عرصه فرهنگ و هنر اين است كه نتوانستيم از ظرفيت هاي موجود استفاده كنيم. بايد از فضاهاي فيزيكي و متنوع سازمان فرهنگي و هنري استفاده كنيم.
وي افزود: يكي از برنامه هاي سازمان فرهنگي و هنري اين است كه در جهت توليد حرفه اي گام بردارد. در اين خصوص سازمان سعي كرده در ساخت ۵ فيلم سينمايي تا سال آينده مشاركت داشته باشد.
وي ادامه داد: در حوزه تئاتر نيز سعي مان بر اين است كه در سال دو تئاتر حرفه اي را به روي صحنه ببريم و امكانات و فضاهاي موجود را در اختيار هنرمندان حرفه اي و آماتور قرار دهيم.
عسگرپور سپس به ساخت ۵۰ فيلم كوتاه اشاره كرد وگفت:۵۰ فيلم كوتاه تا سال آينده با موضوعات اجتماعي ساخته شده و در اختيار عموم مردم قرار مي گيرد.
وي با اشاره به بخش موسيقي اظهار داشت: سازمان در بخش موسيقي فعاليت خاصي نداشته وبايد فعاليت هاي خود را چند برابر كند.
عسگرپور به اكران فيلم در فرهنگسراها اشاره كرد و گفت: در مديريت گذشته نوع ارائه فيلم ها به سالن ها و پخش آن اشتباه بود و بايد افرادي كه مي خواهند فيلم  آنها در فرهنگسراها اكران شود درخواست داده و سازمان نيز با توجه به سياست ها و محل اكران، فيلم ها را به نمايش درآورد.

سينماي ايران در جشنواره چين
فيلم  مستند قاتل  يا مقتول  ساخته  مهوش  شيخ الاسلامي به  بخش  مسابقه  بين الملل  جشنواره  گوانگ  ژو چين  راه  يافت .چهارمين  جشنواره  بين المللي  فيلم هاي  مستند گوانگ  ژو از ۱۵ تا ۱۹ آذرماه در چين  برگزار مي شود.فيلم  ايراني  پرنيان  ساخته  ارد عطارپور سال  گذشته  جايزه  اصلي  جشنواره گوانگ  ژو را دريافت  كرد.

خبرها و نكته ها
ازدحام كوتاه مدت
اين روزها ادبيات ايران را موضوع آدونيس رقم مي زند. خوب است. خيلي هم خوب است. آدونيس شاعر بزرگي است. در جهان شناخته شده است و از آنجا كه شعرش بيشتر شعر شرقي است با حال و هواي ايراني و شاعر ايراني سازگار است. ديروز هم او در گالري ثالث، جلسه پرسش و پاسخ داشت. ازدحام جمعيت را نمي شد ناديده گرفت. شاعران و نويسندگان برجسته هم حضور داشتند. اين ازدحام در مراسم ديگري  كه در اين دوسه روزه با حضور آدونيس برگزار شده، قابل مشاهده بود. پيش از اين و چند ماه قبل نيز شاعراني از يكي از كشورهاي اروپايي آمدند كه آن هم كم و بيش با استقبالي گرم همراه بود و آنها هم در شهرها و مراسم مختلفي حضور پيدا كردند.
نكته مهم در مورد چنين مراسم و چنين استقبالي آن است كه به نظر مي آيد فقط با حضور شخصيت هايي از اين دست است كه مي توان شاهد ازدحام _ آن هم از گروه ها و دستجات و جريانات مختلف شعري و فكري _ بود. نبايد نتيجه گرفت كه پس اين افراد را نبايد دعوت كرد. (نتيجه اي كه ممكن است برخي اذهان ساده! به آن برسند) بايد از همه آنها كه چنين دعوت هايي را انجام مي دهند و به تعامل و تبادل افكار و انديشه هاي اهل ادبيات مي انديشند، تشكر كرد. بايد كه چنين شخصيت هايي بيايند و شخصيت هايي هم از ايران به آنجا بروند، بايد كه ميان شعر، داستان و هنر داخل و خارج ارتباط باشد. ولي بايد پرسيد كه چرا  بايد چنين جمع هايي، چنين «ازدحام» هايي و چنين حضور فارغ از گرايش هاي شعري را فقط به هنگام حضور ديگران شاهد بود؟ يعني شعر و داستان ما فاصله اش با ادبيات بيرون از اين ديار آن قدر زياد است كه يكي آن طور باشد و يكي اين طور! مدتهاست كه دل اهل ادب مي تپد براي آن كه جلسه اي شعرخواني و داستان خواني راه بيفتد و مستمر و مداوم باشد. همچنين با ازدحام روبرو باشد.

فيلم ۶۰ ثانيه اي در تلويزيون
مدير مسئول نشريه «دنيا ي تصوير» تصريح كرد: تلويزيون مي تواند مانند اخبار ۶۰ ثانيه اي، فيلم هاي ۶۰ ثانيه اي هم پخش كند.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري تهران علي معلم افزود: اكران فيلم هاي كوتاه قبل از نمايش فيلم هاي بلند در سينماها هم راهكار مناسبي است تا فرهنگ «كوتاه گويي» و رساندن پيام هاي كوتاه گسترش يابد.
علي معلم افزود: توليد فيلم هاي كوتاه به نسل جديدي كه وارد حوزه فيلمسازي مي شوند ياد مي دهد حوصله مخاطبانشان را سر نبرند.
وي درباره توليد فيلم هاي چند ده ثانيه اي گفت: چون توليد اين فيلم ها در پروسه اي تجربي واقع مي شود بايد سعي كرد مردم را از طريق دوربين هاي خانگي با زبان فيلم آشنا كرد.

نگاه
پاسداشت حرمت قلم
تكمله اي بر يادداشت پيشين
سيد  مهدي شجاعي
بسم الله الرحمن الرحيم
مجموعه داستان «من قاتل پسرتان هستم» را كه خواندم. تصميم گرفتم براي احمد دهقان بنويسم و از خودش و قلم زيبايش و داستانهاي ماندگارش تشكر كنم و دست مريزاد و خسته نباشيدي بگويم.
در نوشتن آن يادداشت تأخير و تعلل شد و مثل خيلي از كارهاي ديگر كه آدم دوست دارد  ولي مجال و فرصتش را پيدا نمي كند، انجام نشد.تا اينكه به اتفاق مواجه شدم با نقدي غيرمنصفانه و بي   رحمانه درباره اين كتاب و دلم گرفت يا دقيقتر بگويم دلم سوخت. نه براي اثر و نويسنده كه براي فضاي ادب و هنر كه از نعمت وجود منتقدين فرهيخته اي كه عالمانه و مشفقانه راه و چاه را به هنرمند و مخاطب نشان دهند محروم است و شمع وجود منتقدين سالم و سليم هم آنقدر معدود و نادر و انگشت شمار است كه در مواجهه و مقابله با اين ظلمت غالب، كاري را پيش نمي برد.
دلم سوخت نه براي نويسنده اش به اين دليل كه نويسنده اگر با عشق و اعتقاد به ميدان آمده باشد، هجمه هاي چنين ممكن است جگرش را شرحه شرحه كند ولي او را از ميدان به در نكند.بگذريم. آن نقد غيرفني و غيرمنصفانه (كه بعداً متوجه شدم همان يكي نبوده و تعدد و تنوع داشته) انگيزه نوشتن يادداشت را در من تقويت كرد و آن يادداشت چند روز بعد از تقديم به احمد دهقان با موافقت خودم در سايت لوح قرار گرفت و سپس در روزنامه همشهري مورخ پنجم آذرماه منتشر گرديد. در آن يادداشت، ضمن تجليل از نويسنده و اثر اشاره كرده بودم كه:« واقعيت تلخي است، ولي قبول بايد كرد كه ما منتقد فهيم و منصف و صحيح النسب نداريم.» كه مشخصاً معناي آن فقدان جريان صحيح نقد است نه انكار وجود نوادر و استثناها.
اين جمله تكميلي و تأكيدي اخير را به اين جهت اضافه كردم كه همه را به يك چوب نرانده باشم و قدر و حرمت نوادر و چهره هاي استثنايي اين عرصه را پاس داشته باشم.
پس تصحيح و تكميل آن جمله مطلق و ناقص لازم بود ولي آنچه انگيزه مضاعف شد براي نوشتن اين يادداشت، مطلبي بود كه صبح امروز شنيدم و ديدم.
در جلسه اي متشكل از اصحاب فرهنگ و ادب مطبوعات، شنيدم كه يكي از دوستان اهل قلم، از كلمه صحيح النسب _ كه در يادداشت اين نگارنده آمده _ برداشت دشنامي ناموسي كرده و اين برداشت را منتشر ساخته.از اين تعبير و برداشت به شدت تكان خوردم و تا خود يادداشت آن دوست اهل قلم را نديدم، باور نكردم.
ايشان در آن يادداشت با اتكاء به اين تعبير و برداشت سئوال كرده بود كه:
«آيا واقعاً به نظر شما همه منتقدين اين مملكت بي پدر و مادر و بي اصل و نسب اند؟»
پناه بر خدا از اين كلام ناروا و تعبير نادرست!
و خدا نياورد آن روز را كه چنين ناروايي نه بر قلم كه بر ذهن اين بنده نگارنده بگذرد.
پناه بر خدا اگر من در طول حيات خود، چنين نسبتي را بر يك فرد _ هرفردي- روا بدانم. چه رسد به جمعي، آن هم جمع اهل قلم _ كه خود عضو كوچكي از آنم.
زبان اين نگارنده، حتي در محاورت هرگز به دشنام گشوده نشده است چه رسد به قلم كه ساحت آن را ساحت محراب و سجاده مي دانم و رعايت حدود و حرمت آن را واجبي تشريعي مي شمرم.و پيداست كه همين ديدگاه و اعتقاد به حرمت قلم است كه باني نگارش آن يادداشت شده و قلمي كه به انگيزه حمايت از يك مظلوم، به ميدان آمده، چگونه مي تواند خود ستمي چنين عظيم را بر جمعي بزرگ يا كوچك روا دارد؟!
در همان جلسه از حاضران كه همگي اهل فرهنگ و انديشه و قلم بودند، پرسيدم:
- آيا كسي از شما هم چنين تعبيري از اين كلام دارد؟
همگي و هركدام به زبان و بيان استدلالي توضيح دادند كه چنين برداشتي از آن كلام نداشته اند و چنين برداشتي را مغاير با روح اين قلم و آن يادداشت مي شمرند.
عصاره پاسخ جمع اين بود كه:هر كلام و عبارتي بايد در فضا و اتمسفر خودش معنا شود و مستقل يا خارج از آن فضا، طبعاً معناي ديگري پيدا مي كند.
قرآن در اين باره «يخرجون الكلم عن مواضعه» را به كار برده و آن را ناپسند شمرده است.
كلمه صحيح النسب در عرصه ادبيات و داستان و نقد يك معنايي دارد و در فضاي فحش و فضيحت معنايي ديگر.وقتي گفته مي شود كه فلاني از سادات صحيح النسب است، به اين معني نيست كه اگر از سادات صحيح النسب نباشد نعوذبالله بي پدر و مادر است.معني صحيح النسب در عرصه نقد و ادب، رشد سالم و طبيعي در فضاي ادبي و طي مراحل و مدارج علمي و تلمذ در محضر استاد فرزانه و تجهيز به فضائل اخلاقي و تسلط به مباني فرهنگي و ادبي است.
در عرصه نقد و ادب اگر كسي همه يا برخي از اين فضائل و خصائص را نداشته باشد، صحيح النسب محسوب نمي شود.مضاف بر اين دو كلمه فهيم و منصف كه همراه اين عبارت آمده، خود بهترين مبين سياق كلام و معناي ادبي آن است.
توضيحات عزيزان اهل ادب، اگرچه نگراني ام را كاهش داد اما كاملاً زايل نكرد. به خود گفتم: نكند كه اين دريافت همسو با بيان و نيت نگارنده، منحصر به اهل فرهنگ و ادب باشد و عموم مخاطبان و مخاطبان عمومي برداشتي متفاوت داشته باشند.
و البته اين مقاومت دروني را يادداشت آن دوست اهل قلم و صدور حكم قطعي اش، در من ايجاد كرد.خوشبختانه پس از تماسها و ارتباطهاي مختلف با افراد متنوع و متفاوت، مطمئن شدم كه بحمدالله هيچكس از آن عبرت، دريافت دشنام نكرده است.
پس چرا به نگارش اين يادداشت همت گماشتم؟
به اين دليل كه مبادا انتشار همان يك يادداشت دوست اهل قلم (كه در دوستي سنگ تمام گذاشته) اين تعبير و تأويل ناروا را به اذهان متبادر كند و آنچه مقصود نگارنده نبوده و نيست ترويج شود و اين نقض غرض است و بسيار دردناك به ويژه براي كسي كه درد و دغدغه اش شكسته شدن حرمت قلم است و يادداشتش را به دفاع و پاسداشت از اين حريم نگاشته است.
اميدوارم كه اين توضيح، به وظيفه خود كه رفع سوءتفاهم بوده، عمل كرده باشد و آنقدر صداقت و اخلاص از آن استشمام بشود كه راه را بر ادامه جر و بحث و مجادلاتي احتمالي با دست مهر و تواضع ببندد، چرا كه در وانفساي مشكلات و معضلات بشري در جهان معاصر، پرداختن به منازعاتي از اين دست، جز اتلاف وقت و انرژي و اعصاب، ثمره ديگري ندارد.
حضرت حق، عاقبت ما و همگان را ختم به خير گرداند.

كوتاه از هفت هنر
۲ جايزه جهاني براي جزيره آهني
جزيره آهني به كارگرداني محمد رسول  اف جايزه ويژه هيات داوران جشنواره فيلم خيخن اسپانيا را گرفت.در مراسم پاياني اين جشنواره كه در شهر اسپانيا برگزار شد، به تنها نماينده سينماي ايران جايزه ويژه اهدا شد.طي چند روز گذشته «جزيره آهني» جايزه بهترين فيلم جشنواره هند را نيز گرفته بود.
تجليل سينماي ايران از علي حاتمي
برنامه  بزرگداشت  زنده  ياد علي  حاتمي  فيلمساز برجسته  سينماي  ايران ، ۱۶ آذر با حضوراهالي  و دست اندركاران  سينمايي  در سينما فرهنگ  برگزارمي شود. سخنراني شخصيت هاي سينمايي ، نمايش  گزيده اي  ازآثار و پشت  صحنه  مجموعه  هزاردستان  به  همراه برپايي  نمايشگاه  عكس هاي  شخصي  در برنامه  بزرگداشت  مرحوم  حاتمي گنجانده  شده  است .
۲۰ نمايش در جشنواره تئاتر تجربه
هشتمين جشنواره دانشجويي «تئاتر تجربه» از شنبه در دو بخش كوتاه و خلاقيت با اجراي ۲۰ نمايش آغاز به كار مي كند.بعداز بازبيني مجدد نمايشهاي شركت كننده در بخشهاي كوتاه و خلاقيت توسط پيام فروتن، مهدي مكاري و جواد ثريا ۲۰ نمايش به مرحله نهايي جشنواره راه يافتند كه ازاين ميان ۱۵ نمايش مربوط به بخش كوتاه و ۵ نمايش نيز ويژه بخش خلاقيت و با تكيه بر نمايشنامه «مرگ فروشنده» نوشته آرتور ميلر است.
۱۸ فيلم مستند در خانه سينما
۱۸ اثر مطرح  از آثار فيلمسازان  حوزه  سينماي  مستند به  همراه  فيلم هاي تماشاگران  تا اسفندماه  در خانه  سينما روي  پرده  مي رود.انجمن  مستندسازان  گزارش  داد: برنامه  نمايش  آثار مستند دو چهارشنبه  در ماه  تا پايان  سال جاري  برگزار مي شود.
ميركريمي مشاور سينمايي سازمان فرهنگي شد
رضا ميركريمي كارگردان سينماي ايران، طي حكمي از سوي محمد مهدي عسگرپور معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، به سمت مشاور امور سينما و تلويزيون اين معاونت منصوب شد.محمد مهدي عسگر پور چندي پيش به عنوان معاون هنري رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، از سوي دكتر علي عسگري، رئيس اين سازمان منصوب شد.
واقعه عاشورا در تئاتر شهر
نمايش شهادت خواني انسان هاي سرگشته كه... به نويسندگي و كارگرداني روح الله جعفري يك اجراي آوانگارد از واقعه عاشوراست كه در دومين همايش آيين هاي عاشورايي روي صحنه مي رود.اين نمايش يك برداشت آزاد از دو اثر دو نويسنده شيرازي به نام هاي فرهاد ارشاد و محمد مزارعي درباره عاشورا است.صادق خاموشي، آرزو افشار، امير نيك سرشت و... از جمله بازيگران اين نمايش هستند كه در تالار قشقايي يا چهارسو در تئاتر شهر اجرا مي شود.
دكتر بلخاري در همايش زيبايي شناسي
دكتر حسن بلخاري كه داراي مقالات مختلف علمي و تأليفات متعدد در مباحث نظري و هنري است و در بيش از ۳۰ سمينار داخلي و خارجي شركت داشته، در همايش بين المللي زيبايي شناسي دين نيز به عنوان سخنران حضور دارد و همچون ديگر انديشمندان ديدگا ه هاي خود را در اين زمينه ارائه خواهد داد.همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه درتهران برگزار خواهد شد.
مجموعه عكس و آثار مميز منتشر مي شود
مجموعه عكس ها و آثار مرتضي مميز از كودكي تا امروز با اضافه كردن عكس هاي تازه اي  منتشر مي شود.پيش تر قرار بود مجموعه آثار عكس و گرافيك مرتضي مميز تا پايان مردادماه گذشته منتشر شود، اما بيماري مميز اين امر را محقق نكرد.
«مجله كاغذ» منتشر مي شود
انتشارات اساطير كه از اواخر سال گذشته انتشار مجموعه اي از نشريات كيفي و پرخواننده تاريخ معاصر را در دستور كار خود قرار داده بود، در ادامه همين سياست «مجله كاغذ» به مديريت سيدحسن تقي زاده را به بازار نشر روانه خواهد كرد. اين نشريه ازجمله آثار شاخص در حيطه ادبيات و نيز از منابع دست اول درباره رخدادهاي تاريخ معاصر به شمار مي رود.
خريد ۲۵۰ جلد تذكره الشعرا
۲۵۰ دوره كتاب تذكره رياض الشعراي عليقلي واله داغستاني از سوي سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران براي توزيع در كتابخانه ها و مراكز فرهنگي استان تهران خريداري شده است. مراسم رونمايي اين كتاب يكشنبه گذشته با حضور علي اكبر اشعري، و معاون فرهنگي سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران و جمعي از نخبگان و اهل فرهنگ در موزه امام علي برگزار شد.
فعاليت ۳۷۰ زن داستان نويس در ايران
روزنامه نيويورك تايمز گزارشي درباره پرفروشترين كتاب هاي داستاني در ايران داده است و به نقل از حسن ميرعابديني، محقق و نويسنده كتاب مرجع صد سال داستان نويسي آورده است كه ۳۷۰ داستان نويس زن در حال حاضر در ايران فعالند كه در مقايسه با دهه گذشته تعداد آنها ۱۳ برابر شده است.
چرخ دنده صادقي
با اتمام تله تئاتر «چرخ دنده» ، اين تله تئاتر به مناسبت ولادت امام رضا (ع) از شبكه چهار سيما پخش مي شود. اين تله تئاتر به كارگرداني قطب الدين صادقي براساس متني از ژان پل سارتر فيلسوف و نويسنده فرانسوي ساخته شده است. تله تئاتر «چرخ دنده» در مدت زمان ۱۲۰ دقيقه در گروه ادب و هنر شبكه ۴ سيما توليد شده است.
فرزند صبح مجددا كليد خورد
پيش توليد ادامه فيلم سينمايي فرزند صبح از سرگرفته شد. در فرزند صبح كه زندگي حضرت امام (ره) را از تولد تا هفت سالگي روايت مي كند بازيگراني چون هديه تهراني، آتيلا پسياني، آرمان آريانپور و تعدادي از بازيگران تئاتر به ايفاي نقش مي پردازند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خنده ديرهنگام!
دختر كوچولو هر وقت عروسكشو تكون مي داد، عروسكه گريه مي كرد، حالا او بزرگ شده و هنوز هم آن عروسكو پيش خودش نگه داشته؛ يه روز وقتي صداي خنده عروسك را در حين بازي دخترش مي شنوه و مي بينه كه خنده از سوي عروسكيه كه چندين سال با او و گريه هاي او دوران كودكي اش را سپري كرده، خيلي تعجب مي كنه چون اين اولين باري بود كه عروسك دوران كودكي اش مي خنديد! وقتي دليلشو مي پرسه، مي بينه دخترش صفحه كوچيك گرامافونو كه در پشت عروسك تعبيه شده، برگردونده و اون طرفشو گذاشته؛ مادر افسوس مي خوره به اين كه چطور وقتي كوچيك بوده، متوجه نشده كه عروسكش مي تونسته خنده هم بكنه، از ته دل آه مي كشه، روشو مي كنه به عروسك و مي گه: «الان خنده تو به چه درد من مي خوره؟!»
محمدرضا باقرپور

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشي داريوش زاهدي / از ۱۸ تا ۳۰ آذر / پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك / تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي گروهي / از ۱۸ تا ۲۳ آذر / شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
*خانه هنرمندان: نمايشگاه آثار گرافيست ولاديمير بودنيك هنرمند اهل چك / خيابان طالقاني، شهيد موسوي، باغ هنر / تا ۱۷ آذر
*گالري باران: نمايشگاه نقاشي فرشيد لطفي / تا ۱۸ آذر / خيابان دركه، احمدپور، نبش كوچه غزال، شماره ۷ / تلفن: ۲۲۴۰۷۷۷۲
*نگارخانه شيو: نمايشگاه نقاشي هدا نجفي / ۱۸ تا ۲۴ آذر / خيابان مطهري، روبروي جم، شماره ۱/۲۲۱ / تلفن: ۸۸۷۳۰۸۶۴
*گالري سيحون: نمايشگاه خوشنويسي رضا رينه اي / تا ۱۷ آذر / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۸۷۱۱۳۰۵
*نگارخانه سبك: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۱۸ تا ۲۳ آذر / خيابان گاندي شمالي، پلاك ۹ / تلفن: ۸۸۸۸۲۴۵۷

گل و گياه
پيچ امين الدوله
009426.jpg
نام علمي: Lonicera japonica
خانواده: CAPRIFOLIACEAE
درختچه اي بالارونده و پيچنده، هميشه سبز يا نيمه هميشه سبز ، ساقه ها داراي كركهاي نرم بوده و ساقه هاي قديمي چوبي مي شوند. گلهاي سفيد رنگ و بسيار معطر آن پس از مدتي به رنگ زرد درمي آيند، زمان گلدهي اواسط بهار تا اوايل تابستان است. حداكثر بلندي آن به ده متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. پس از پايان گلدهي ساقه ها را كوتاه مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در تابستان يا بهار و يا قلمه هاي نيمه رسيده در تابستان يا قلمه هاي چوب سخت در آخر پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |