سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۷ - Dec 6, 2005
۷ ميليون ايراني واجد دريافت سهام عدالت شناسايي شدند
وز ير رفاه اولويت هاي اعطاي سهام عدالت را اعلام كرد
009390.jpg
گروه اجتماعي: خانواده هاي شهدا و ايثارگران و افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي در اولويت دريافت «سهام عدالت» قرار دارند.
مهندس پرويز كاظمي ضمن اعلام اين مطلب افزود: آيين نامه نحوه شناسايي افراد مشمول دريافت «سهام عدالت» در دست تدوين است.
وي تصريح كرد: براساس ماده ۴ آيين نامه اجرايي «سهام عدالت» مصوب هيأت وزيران، وزارت رفاه و تامين اجتماعي مكلف است ظرف ۲ ماه پس از ابلاغ اين آيين نامه نسبت به شناسايي افراد نيازمند و محروم جامعه هدف اقدام كند.
به گزارش ايسنا، دكتر صدر، مدير كل سياستگذاري و برنامه ريزي امور حمايتي امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي نيز در اين زمينه با اشاره به اينكه براساس آيين نامه واگذاري «سهام عدالت» ، خانواده هاي مشمول دريافت اين سهام تمام آحاد جامعه ايران هستند، گفت: طبق طراحي صورت  گرفته از سوي وزارت رفاه، خانواده شهدا و ايثارگران با بالاترين ضريب و سپس نهادهاي حمايتي از جمله خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي، افراد حقوق بگير زير خط فقر و در نهايت افراد عادي در اولويت هاي دريافت «سهام عدالت» قرار دارند.
وي تاكيد كرد: با توجه به اين كه منابع پرداخت «سهام عدالت» از محل منابع عمومي و درآمدهاي حاصل از فروش نفت است، اين سهام بايد بتدريج در اختيار همه ايرانيان البته بر اساس اولويت و ظرفيت اجرا و منابع در اختيار به تدريج قرار گيرد.
دكتر صدر با اشاره به حدود ۷ ميليون جمعيت شناسايي شده داراي اولويت دريافت «سهام عدالت» افزود: توزيع «سهام عدالت» در نهايت براساس بانك جامع اطلاعات ايرانيان صورت مي گيرد، ولي با توجه به زمان بندي آغاز اين طرح يعني همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي، افراد شناسايي شده تحت حمايت پوشش نهادهاي حمايتي و بنياد شهيد و امور ايثارگران در اولويت اول دريافت سهام قرار دارند و به تدريج همزمان با تكميل بانك اطلاعات اين سهام توزيع مي شود.
وي خاطرنشان كرد: محروميت زدايي و ارتقاي زندگي افراد دهك هاي پايين درآمدي در زمينه هاي مختلف بايد صورت گيرد كه از آن جمله «تهيه سند امنيت غذا» به منظور رفع گرسنگي، «تامين مسكن نيازمندان» ، «توانمندسازي» و «اعطاي تسهيلات اشتغالزايي لازم» براي افراد جامعه است.
دكتر صدر يادآور شد: جوانان داراي توانايي اشتغال را نبايد از طريق اعطاي سهام عدالت وابسته كرد، زيرا ممكن است آنها براي رفع احتياجات كوتاه مدت خود سهام را بفروشند كه در اين صورت مفهوم «عدالت» در آن مستدل نبوده و شايد حتي ضد عدالت باشد.
وي خاطرنشان كرد: بنابراين بايد با ايجاد فرصت هاي برابر براي افراد جامعه امكان رشد و شكوفايي قابليت ها و در نتيجه اشتغالزايي و درآمدزايي افراد داراي توانايي را فراهم كرد.
مدير كل سياستگذاري و برنامه ريزي امور حمايتي امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي در خصوص مشكلات موجود در مسير واگذاري «سهام عدالت» گفت: به منظور جلوگيري از فساد اقتصادي در آينده فرايند توزيع و شناسايي افراد مشمول دريافت سهام عدالت بايد به نحوي صورت گيرد كه خللي به نظام اقتصاد كشور وارد نشود.

اختصاص ۴۷۰ ميليارد تومان براي جبران كسري
بودجه دانشگاه ها
009393.jpg
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي اختصاص ۴۷۰ ميليارد تومان براي جبران كسري بودجه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور را تصويب كرد.
دكتر محمدمهدي زاهدي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي جبران كسري بودجه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كشور، اظهار كرد: پس از برگزاري چندين جلسه با سازمان مديريت و برنامه ريزي در آخرين جلسه با حضور معاون اول رييس جمهور، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزراي علوم و بهداشت تصويب شد كه مبلغ ۳۰۰ ميليارد تومان بابت كسري بودجه دانشگاه هاي وزارت بهداشت و ۱۷۰ ميليارد تومان نيز براي كسري بودجه دانشگاه هاي وزارت علوم اختصاص يابد.
وي افزود: اين بودجه بايد براي برداشت از ذخيره ارزي و اجرايي شدن توسط مجلس به تصويب برسد كه در صورت تصويب درصد زيادي از كسريهاي دانشگاه ها برطرف مي شود.
البته كسري بودجه صفر نمي شود ولي با قولهاي اخذ شده از سازمان مديريت، در سال جاري كليه كسري هاي وزارت علوم صفر مي شود.
تخصيص بودجه بر اساس سرانه دانشجويي
وي با اشاره به تمهيدات وزارت علوم براي جلوگيري از كسري بودجه در سالهاي آينده، اظهار كرد: طبق توافقات صورت گرفته با سازمان مديريت از سال آينده بودجه دانشگاه ها بر اساس سرانه دانشجويي تخصيص مي يابد كه در صورت اجراي اين طرح در سال آينده با كسري بودجه جدي روبه رو نخواهيم بود، با اين حال صرفه جويي و بهينه كردن هزينه ها نيز جزو ديگر برنامه هاست.
دكتر زاهدي با اشاره به برنامه هاي وزارت علوم براي روز دانشجو، اظهار كرد: بنده به شدت به جنبش دانشجويي اعتقاد دارم و خواستار حضور هميشگي دانشجويان در صحنه هستم.
وي با اشاره به وظايف سنگين جنبش دانشجويي تصريح كرد: دانشجويان بايد با درك صحيح رسالت ۱۶ آذر، با به همراه داشتن روحيه استكبارستيزي و ظلم ستيزي شهداي ۱۶ آذر، ياد آنها را زنده نگه داشته و هميشه در صحنه باشند. وزير علوم در خاتمه با اشاره به اقدامات اخير هيات دولت براي دانشگاه هاي مناطق محروم گفت: بودجه هاي خوبي در زمينه هاي مختلف فرهنگي، رفاهي و عمراني تخصيص داده شده است كه در صورت اجرا، تحول چشمگيري از نظر علمي به وقوع مي پيوندد.

احداث ۵ بيمارستان صحرايي در كشور
ايسنا: طرح بيمارستان صحرايي توسط وزارت بهداشت و درمان و سازمان حوادث غير مترقبه در ۵ نقطه شمال، جنوب، شرق، غرب و مركز كشور احداث مي شود. به علت واقع شدن لرستان بر روي گسل و استاندارد نبودن بيمارستان هاي استان و عدم آمادگي آنان، كارگروه بهداشت و درمان و سازمان حوادث غيرمترقبه استان جداي از طرح كشوري، يك بيمارستان صحرايي را در استان احداث مي كند. دبير كارگروه بهداشت و درمان در سوانح و حوادث غيرمترقبه، بيمارستان صحرايي را به عنوان حامي و پشتيبان بيمارستانهاي استان در صورت خرابي و يا حجم زياد بيمار عنوان كرد و افزود: اين بيمارستان مجهز به اتاق عمل با پزشكان متخصص، جراحي، بيهوشي، ارتوپدي و جراح مغز و اعصاب است و در مكاني كه در معرض سيل و رانش زمين نباشد احداث مي شود.

برگزار ي كنفرانس سراسري نانو
بيوتكنولوژي در دانشگاه تهران
گروه علمي فرهنگي: كنفرانس سراسري نانو بيوتكنولوژي با هدف معرفي كاربردهاي علمي نانو بيوتكنولوژي و گسترش اين فناوري در بين جامعه علمي كشور، روز هفدهم آذرماه جاري در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر سيد اميد رعنايي سيادت، دبير علمي كنفرانس سراسري نانوبيوتكنولوژي با اعلام اين مطلب گفت: راه انداز نهضت علمي در زمينه نانوبيوتكنولوژي به عنوان يك كار ترويجي و همچنين گردهمايي نخبگان فعال در زمينه نانوبيوتكنولوژي از ديگر اهداف اين كنفرانس است.
وي، نانو ابزارها و محاسبات به كمك DNA، نانو حامل ها (داروساني)، نانوروكش ها (نانوزيست حسگرها) و بيوكامپوزيت ها (نانو مواد)، را از محورهاي اصلي همايش اعلام كرد و گفت: انتقال هدفمند دارو، نانوبيوستورها و استفاده از بيولوژي در حل مسايل رياضي كه براي نخستين بار در كشور راه اندازي شده وتاكنون دانشگاهي در اين زمينه كارنكرده است.

دستورالعمل تامين ميان وعده غذايي دانش آموزان
فارس: هيأت وزيران وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رفاه و تامين اجتماعي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور را موظف كرد دستورالعمل تامين ميان وعده غذايي، سبد غذايي بوفه هاي مدارس، تغذيه رايگان و برنامه غذايي مدارس شبانه روزي را براي تصويب در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي ارائه كنند.
اين موضوع كه در جلسه هيأت وزيران براساس پيشنهاد مشترك وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به تصويب رسيد، وزارت آموزش و پرورش را موظف كرد با همكاري وزارت بهداشت، ساز و كار اضافه شدن «درس سلامت» را در برنامه آموزش ضمن خدمت معلمان تدوين كند.

منابع و سرفصل  دروس آزمون جامع مدارك
معادل كارداني و معادل كارشناسي اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: سازمان سنجش آموزش كشور در اطلاعيه اي منابع و سرفصل هاي دروس امتحاني آزمون جامع مدارك معادل كارداني و معادل كارشناسي را اعلام كرد. در اطلاعيه سازمان سنجش به اطلاع داوطلبان متقاضي شركت در آزمون جامع مدارك معادل كارداني و معادل كارشناسي آمده است: از آنجايي كه آزمون مذكور براي دارندگان مدارك معادل كارداني و معادل كارشناسي تمامي دستگاه هاي دولتي مي باشد منابع براي رشته هاي مصوب و داراي مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر اساس سرفصل دروس مصوب شوراي عالي برنامه ريزي تعيين و طراحي مي گردد و براي برخي از رشته ها كه خارج از سرفصل دروس شوراي عالي برنامه ريزي مي باشد بر اساس منابع و سرفصل دروس تدريس شده در مقاطع گذرانده شده توسط آن موسسه طراحي خواهد شد.

عضو كميسيون اجتماعي:
وجود كارتن خواب ها براي جامعه پذيرفتني نيست
ايسنا: نماينده زابل در خانه ملت اظهار داشت: براي حفظ ارزش هاي جامعه و تعهدي كه نسبت به افراد جامعه داريم بايد از حقوق جامعه و از جمله كارتن خواب ها دفاع كنيم و حداقل امكاناتي را براي اين افراد فراهم سازيم.
دكتر ابوالقاسم مختاري با اشاره به ضرورت ريشه يابي و حل مشكلات كارتن خواب ها اظهار داشت: با توجه به احساس مسئوليتي كه در همه ارگان هاي دولتي وجود دارد و با توجه به بحث اعتقاد به ارزش هاي والاي انساني نياز است براي افرادي كه به هر دليل امكان تامين سرپناهي برايشان وجود ندارد، مكان هايي در نظر گرفته شود كه حداقل نياز آنها را تامين كند.
وي ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما فرايند كارتن خواب ها زياد به چشم مي خورد و اين افراد با مشكلات و بيماري ها و سوءتغذيه مواجه اند، تعدادي از آنها به دليل سرما و تغذيه ناكافي و بيماري بعضاًَ جان خود را نيز از دست مي دهند.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس تصريح كرد: سازمان هايي كه در اين رابطه در سال گذشته همتي كردند مي توانند با امكانات موجود خود در به كارگيري اين افراد در جاي خاص هم استفاده كنند و هم اين ها را از اين وضعيت موجود نجات دهند. بحث هاي مختلفي در اين راستا صورت گرفته و حتي دولت نيز نسبت به اين افراد كه جزء مردم ايران هستند موظف است حداقل هايي را براي آنها تامين كند.
وي با بيان اين كه اقداماتي در اين راستا انجام شده و مكان هايي در نظر گرفته شده، افزود: اين مكان ها بايد در حدي گسترش پيدا كند كه پاسخگوي افرادي كه دچار اين مشكل مي شوند، باشد و بايد نياز هاي اوليه آنها برطرف شود تا شاهد مرگ آنها نباشيم.
مختاري به مشكلات كارتن خواب ها در فصل سرما اشاره كرد و گفت: به دليل سرما و كاهش دما اين افراد با مشكلات زيادي مواجه مي شوند كه بايد بيشتر مورد توجه مسئولان قرار گيرند.

طرح مديران آينده  بهتر به زودي اجرا مي شود
گروه اجتماعي: رييس مركز آموزش و پژوهش سازمان ثبت از اجراي طرح مآب (مديران آينده  بهتر) در آينده اي نزديك خبر داد.
احمدي گرجي اظهار داشت: با توجه به نتايج مثبت و اجراي برنامه هاي از پيش تعيين شده  طرح آموزشي مديران فردا در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور توسط مركز آموزش و پژوهش اين سازمان، مرحله  دوم اين طرح به عنوان طرح مآب (مديران آينده  بهتر) را طراحي و اجرا خواهيم كرد.
گرجي درباره  عمده  شرايط اوليه  فراگيران اين طرح، گفت: دارا بودن مدرك تحصيلي كارشناسي و بالاتر از آن با سابقه  خدمتي هشت تا بيست و پنج سال براي فراگيران اين طرح الزامي است و مقرر شده كه از هر اداره  كل، دو نفر در اين طرح شركت كنند كه جهت انتخاب و به گزيني افراد برتر، اقدام به طراحي نحوه  گزينش و انتخاب آنها كرده ايم كه پس از ارزيابي پرسشنامه هاي تشريحي و مديريتي توسط داوطلبان و ملاحظه  سوابق خدمتي درخشان و ممتاز هر يك و نيز كسب نظر از مديران مافوق و ساير مراجع ذي صلاح، از افراد واجد شرايط جهت شركت در اين دوره  شبانه روزي دعوت به عمل خواهد آمد.
رييس مركز آموزش و پژوهش سازمان ثبت، خاطرنشان كرد: اين طرح به مدت تقريبي سه ماه و به ميزان حدود پانصد ساعت به طول خواهد انجاميد و عمده  عناوين و موضوعات اين دوره، مباحث تخصصي سازمان ثبت و آگاهي آنها از آخرين دستاوردهاي مديريتي روز دنيا و انواع مدل هاي مديريتي، برگزاري كارگاه هاي آموزشي، سمينارهاي علمي و تخصصي، تست هاي روانشناسي و آسيب شناسي فردي و اجتماعي است.
احمدي گرجي با بيان اين كه در كليه  دروس تخصصي هر يك از فراگيران طرح موظف به ارايه  يك تحقيق جامع خواهند بود، گفت: پس از پايان اجراي اين طرح هر يك از فراگيران موظف به ارايه  يك پايان نامه متناسب با موضوعات كاربردي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور خواهند بود.

هر ۱۸ ثانيه يك زن قرباني خشونت مي شود
ايسنا: نتايج تحقيقي بين المللي درباره خشونت خانوادگي عليه زنان نشان مي دهد كه يك ششم زنان به دست شوهر يا شريك زندگي خود قرباني خشونت شده اند.
سازمان بهداشت جهاني در اولين مطالعه جهاني خود درباره اين موضوع نتيجه گرفته است كه در هر ۱۸ ثانيه يك زن مورد حمله يا بدرفتاري قرار مي گيرد و حتي باردار بودن ،چندان زنان را از خشونت مردان مصون نگه نمي دارد.

كاهش زردي نوزادان با آرد جو
ايسنا: يافته هاي يك پژوهش پزشكي نشان داد: پاشيدن آرد جو بر روي پوست نوزاد مبتلا به زردي به دليل داشتن طبيعت سرد آن موجب كاهش و رفع زردي مي شود. به گزارش سرويس «پژوهش» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خراسان، بين مردم روستاهاي مناطق مختلف كشور اين اعتقاد وجود دارد كه پاشيدن آرد جو بر روي پوست نوزاد مبتلا به زردي، موجب كاهش بيماري مي شود و علت آن را طبيعت سرد آن مي دانند. زردي مشكل شايع نوزادان است كه حدود ۶۰ درصد نوزادان رسيده و ۸۰ درصد نوزادان نارس در هفته اول تولد به آن مبتلا مي شوند. اين بيماري در صورت شديد بودن ممكن است موجب عقب ماندگي ذهني، كاهش شنوايي، اختلالات رفتاري، فلج مغزي و مرگ مي شود. متداول ترين روش درماني زردي، فنوتراپي و در موارد شديد تر تعويض خون است.

فضاهاي آموزشي «اضطراب زا»
مهر: دكتر ناصر قاسم زاده روانشناس، فضاي آموزشي نامناسب را يكي از علت هاي ترك تحصيل بسياري از دانش آموزان و دانشجويان ايراني عنوان كرد و گفت: امكانات فضاي آموزشي تأثير مستقيم بر يادگيري دارد و اين در حالي است كه توجه به آلودگي صوتي ،گرماي بيش از حد ، منجر به استرس و سرماي مختل كننده تمركز در كلاس هاي درس ، توسط مسئولان ناديده گرفته مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |