سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۷ - Dec 6, 2005
جزئيات كنكور ۸۵ اعلام شد
ثبت نام كنكور از فردا آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: جزييات ثبت نام و شرايط و ضوابط آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور اعلام شد.
آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ در يك مرحله و به طور همزمان در روزهاي پنج شنبه، جمعه و شنبه ، هشتم الي دهم تيرماه ۸۵ در سراسر كشور برگزار مي شود.
ثبت نام كنكور ۸۵ از صبح روز چهارشنبه شانزدهم آذرماه سال جاري آغاز مي شود و تا پايان وقت اداري روز چهارشنبه هفتم دي ماه درباجه هاي پستي سراسر كشور ادامه دارد.
همچنين به منظور ايجاد تسهيلات بيشتر براي داوطلبان آزمون سراسري سال ۸۵ امكان ثبت نام الكترونيكي از طريق شبكه اينترنت نيز فراهم شده است و داوطلبان مي توانند از روز چهارشنبه ۱۶ آذرماه با مراجعه به سايت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام الكترونيكي در آزمون سراسري اقدام كنند.
داوطلبان در مهلت اعلام شده بايد پس از مراجعه به اين مراكز و پس از پرداخت سي و شش هزار ريال بابت ثبت نام در آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ و سه هزار ريال به عنوان كارمزد توزيع مدارك،  نسبت به دريافت اخذ رسيد، يك جلد دفترچه راهنماي شماره يك آزمون سراسري سال ،۱۳۸۵ يك برگ تقاضانامه كامپيوتري ثبت نام، برچسب الصاق عكس، پاكت مخصوص كارنامه و يك پاكت مخصوص ارسال مدارك ثبت نام در آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ اقدام كنند.
شرايط اختصاصي داوطلبان كنكور عبارت است از: داشتن گواهينامه دوره چهارساله متوسطه نظام قديم آموزش متوسطه و يا دوره شش ساله متوسطه و يا گواهينامه دوره پيش دانشگاهي، يا اشتغال به تحصيل در دوره پيش دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه و يا داشتن مدرك كارداني، دانشجوي دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي نبودن، عدم پذيرش دردو نوبت آزمونهاي ورودي (دوره هاي روزانه) رشته هاي تحصيلي متمركز يا نيمه متمركز از سال تحصيلي ۶۴-۶۳ به بعد، عدم پذيرش در آزمون سراسري سال ۸۴ (اعم از رشته هاي متمركز و يا نيمه متمركز) دوره هاي روزانه و دارا بودن شرايط وظيفه عمومي طبق قوانين. اتباع خارجي شركت كننده در آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ در صورت قبولي ملزم به پرداخت شهريه مطابق ضوابط وزارت علوم و يا وزارت بهداشت خواهند بود.
شرايط ثبت نام در كنكور ۸۵
به گزارش ايسنا، هر داوطلب مي تواند بدون توجه به نوع ديپلم نظام قديم آموزش متوسطه و يا نوع گواهينامه دوره پيش دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه و تنها بر اساس ميزان علاقه مندي خود به رشته هاي تحصيلي، در يكي از پنج گروه آزمايشي ثبت نام و در آزمون مربوط برابر ضوابط شركت كند. گفتني است، آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ براي كليه داوطلبان اعم از دارندگان ديپلم نظام قديم آموزش متوسطه و دانش آموزان و فارغ التحصيلان دوره پيش دانشگاهي نظام جديد آموزش متوسطه، در يك مرحله و به طور همزمان در روزهاي پنج شنبه، جمعه و شنبه ، هشتم، نهم ودهم تير ماه ۸۵ برگزار خواهد شد. آزمون عمومي و اختصاصي هر يك از گروه هاي آزمايشي پنج گانه به صورت تستي و در حدود اطلاعات علمي كتب مشخص شده نظام جديد آموزش متوسطه سالي واحدي خواهد بود كه طي يك جلسه برگزار مي شود.

طرح زمستاني پليس راه امروز آغاز مي شود
گروه اجتماعي: فرمانده پليس راه استان تهران گفت: طرح زمستاني پليس راه همانند سالهاي گذشته از امروز ۱۵ آذر ماه آغاز و تا ۱۵ اسفند ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي مهر در كرج، سرهنگ احمد نجفي در يك نشست مطبوعاتي در جمع خبرنگاران كرج گفت: در سالهاي گذشته در طرح زمستاني پليس راه در محورهاي هراز، فيروزكوه، كندوان، چالوس تنها يك پايگاه ثابت به طور شبانه روز مستقر بود اما امسال تعداد اين پايگاه ها به ۴ پايگاه ثابت رسيده است.
وي ادامه داد: در سال جاري ۶۵ تيم امداد طرح زمستاني و ۱۱ ايستگاه پليس استيشن در جاده هاي مذكور مستقر خواهند شد.
نجفي خاطر نشان كرد: در حاشيه اين طرح تردد وسايل نقليه سنگين در جاده هاي مذكور فقط از روزهاي شنبه تا چهارشنبه مجاز است و در روزهاي پنج شنبه و جمعه به دليل ترافيك شديد خودروهاي سبك، تردد وسايل نقليه سنگين ممنوع اعلام شده است.
فرمانده پليس راه استان تهران خاطرنشان كرد: اين طرح ساليان متوالي است كه در كشور اجرا مي شود و هدف از اجراي آن كه گروههاي هلال احمر و امداد و نجات نيز درآن نقش دارند، امداد رساني به همشهريان حادثه ديده است.
۲۰۰ ميليارد ريال به افزايش ايمني جاده ها اختصاص يافت
از سوي ديگر هيات دولت ۲۰۰ ميليارد ريال براي افزايش ايمني جاده ها به پليس راه اختصاص داد.
به گزارش ايسنا، بر اين اساس بيمه مركزي ايران مبلغ ۲۰۰ ميليارد ريال از محل منابع صندوق تامين خسارت هاي بدني براي تجهيز پليس راه هاي كشور در جهت افزايش ايمني جاده ها براي كاهش حوادث جاده اي در سال جاري و ايام تعطيلات نوروز و كاهش هزينه هاي بيمه در پرداخت ديه و ساير خسارات مالي ناشي از اين حوادث، در اختيار وزارت راه و ترابري (سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي) قرار مي دهد تا به منظور كمك به پليس راه براي خريد وسايل نقليه، دوربين هاي كنترل سرعت و تجهيزات مربوط به استقرار اكيپ هاي سيار و ثابت و ساير برنامه هاي مورد توافق با وزارت راه و ترابري و با نظارت بيمه مركزي ايران به مصرف برسد.

از سال آينده
زائران حج تمتع گذرنامه بين المللي مي گيرند
مدير كل اداره گذرنامه ناجا گفت: امسال آخرين سالي است كه براي اعزام حجاج به حج تمتع گذرنامه هاي زيارتي براي آنان صادر مي شود و از سال آينده اعزام آنان با گذرنامه هاي بين المللي صورت مي گيرد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، محسن صياديان صبح ديروز در حاشيه برنامه ارتباط مستقيم تلفني مسئولان ناجا با مردم از طريق تلفن ۱۹۷ گفت:  از سال آينده تمام زائران خانه خدا با گذرنامه هاي بين المللي به زيارت خانه خدا مشرف خواهند شد تا دوباره كاري درخصوص صدور گذرنامه پيش نيايد.وي گفت: در سال ۸۳ از ۹۷ هزار زائر خانه خدا ۳۳ هزار نفر داراي گذرنامه بين المللي بودند اما به دليل عدم هماهنگي هاي لازم، مجددا براي آنها گذرنامه زيارتي صادر شد.وي ادامه داد: اين اقدام كه با هماهنگي وزارت امور خارجه و نيروي انتظامي صورت مي گيرد، در جهت يكسان سازي صدور گذرنامه به منظور پيشگيري از تخلف و سوءاستفاده جاعلان گذرنامه صورت خواهد گرفت.
صياديان همچنين درخصوص ايرانيان مقيم خارج از كشور گفت:  اين افراد اگر به داخل كشور سفر كنند در حالي كه در زمان خروج از كشور مهر خروج در گذرنامه آنان نخورده باشد، موظفند به اداره گذرنامه مراجعه كرده و با ارسال فرم هاي مربوطه هماهنگي هاي لازم براي ثبت مهر خروج در گذرنامه خود را انجام دهند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه ضوابط دريافت مهر خروج براي اين افراد چيست، گفت: برخورد با اين افراد مانند كسي است كه براي اولين بار از كشور قصد خروج را داشته و بايد تمام مراحل را اعم از گرفتن اجازه از نظام وظيفه و ارگان هاي ديگر طي كند.

اولين بررسي پرونده چهار ديپلمات در دولت جديد
مهر: سيد احمد موسوي معاون پارلماني رئيس جمهور پس از انتصاب خود به عنوان مسئول ويژه پرونده چهار ديپلمات ربوده شده ايراني، اولين جلسه خود را با مسئولان مرتبط با اين موضوع از نهادهاي امنيتي و وزارتخانه هاي مرتبط برگزار كرد.
سيد احمد موسوي با اعلام اين خبر گفت: طي سه ساعت در نهاد رياست جمهوري پيرامون ابعاد مختلف اين پرونده با افراد مرتبط و مسئولاني كه تاكنون با اين مسئله سر و كار داشته اند، گفتگو كرديم.وي افزود: اين پرونده از اين پس با جديت بيشتري پيگيري خواهد شد اما بايد توجه داشت كه اين پرونده كاملا امنيتي است.

گفته مي شود...
* بنيامين نتانياهو نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي در جريان تبليغات انتخاباتي خود خواستار حمله هوايي اسرائيل به تأسيسات هسته اي ايران شد.
* البرز: آب مصرفي مردم جنوب تهران آلوده به نفت است. آب مرده شوي خانه بهشت زهرا هم به قنات هاي اطراف اين منطقه سرازير مي شود.
* عارف: رئيس جمهور دستور تدوين آيين نامه اي را داده است كه براساس آن عضويت يك فرد در سمت مديرعامل يا عضو هيأت مديره در بيش از يك شركت دولتي ممنوع مي شود.
* ايران نيوز: انتصاب افرادي از حزب مشاركت در بنياد شهيد و امور ايثارگران موجب انتقاد نمايندگان شده است.
* ايران نيوز: پسران محمدزاده ديپلمات ايراني مقيم قطر كه با پيراهن تيم ملي قطر در چند مسابقه بين المللي شمشيربازي شركت كرده بودند از تيم ملي آن كشور اخراج شدند.
عارف: اختلافاتي درمورد مديريت شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا) در سطوح بالاي وزارت رفاه رخ داده است.
* معاون وزير خارجه آمريكا در سخنراني اخير خود تأكيد كرده كه آمريكا به تخصيص هزينه براي مقابله با ايران ادامه خواهد داد. نيكلاس برنز گفته «ما با پخش راديويي و تلويزيوني از صداي آمريكا و راديو فردا، كه هدف آن جمعيت گسترده جوانان ايراني است، روي بحث هاي سياسي به زبان فارسي سرمايه گذاري مي كنيم.»
وي اضافه كرد: «ما در سال ۲۰۰۴براي مستندكردن نقض حقوق بشر در داخل ايران يك ميليون دلار و براي صندوق ملي برنامه ريزي دموكراسي پانصد هزار دلار تأمين كرديم.»

از سوي دو معاون ناجا اعلام شد:
تدابير جديد پليس براي برخورد با
گيم نت ها و آلودگي  صوتي
مدير كل نظارت بر اماكن نيروي انتظامي با انتقاد از ناهمگوني در نظارت و كنترل جدي بر وضعيت مراكز گيم نت ها اظهار كرد: با توجه به اين كه روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار تن از نوجوانان و جوانان در كشور به اين مركز مراجعه مي كنند، اتحاديه لباس فروشهاي ورزشي به عنوان صنف ناظر نمي تواند در كنترل اين مراكز به خوبي ايفاي نقش كند، چراكه متأسفانه به دليل عدم كنترل وضعيت موجود هر روز شاهد گسترش واحدهاي غير مجاز گيم نت هستيم.
به گزارش ايسنا، سردار نجفي در حاشيه نشست مركز نظارت همگاني ناجا (۱۹۷) با بيان اين كه بر اساس تحقيقات جوانان و نوجوانان بين ۱۶ تا ۲۴ سال اصلي ترين مراجعه كنندگان مراكز گيم نت هستند، تصريح كرد: به دليل نظارت هاي سطحي موجود برخي از اين مكان ها تبديل به مراكز مصرف سيگار و مواد مخدر شده است و اين در حاليست كه استفاده از نرم افزارهاي غيرمجاز در اين مراكز اثرات زيانباري را به مصرف كنندگان نوجوان وارد مي كند.
وي با اعلام اين كه سال گذشته ۳۲ پرونده قضايي در مورد مراكز گيم نت در سيستم قضايي تشكيل شد، افزود: نيروي انتظامي قصد برخورد جدي با مراكز فاقد مجوز را دارد، به طوري كه سال گذشته ضمن برخورد با ۷۴ مركز گيم نت غيرمجاز و متخلف، همگي آنها پلمپ شدند. وي در ادامه با بيان اين كه وظيفه شناسايي مراكز غيرمجاز گيم نت بر عهده اتحاديه است، افزود: با توجه به عدم نظارت دقيق، پليس وارد عمل شده و بر اساس تماس هاي شهروندان و شناسايي مراكز توسط مأموران، موارد را جهت برخورد قضايي و انتظامي به اتحاديه اعلام كرده و در ادامه نيز بنابر مصوبه قانوني با اعلام مراكز از سوي اتحاديه به مراجع قضايي برخورد قانوني لحاظ مي شود.
سردار نجفي همچنين اعلام كرد: رانندگان جوان و مجرد جهت كار در آژانس هاي تاكسي تلفني با تأييد از سوي مدير آژانس و بررسي سوابق از سوي نيروي انتظامي مي توانند مشغول كار شوند.
مدير كل نظارت بر اماكن ناجا با اعلام اين كه بسياري از تماس هاي حاصله با مركز نظارت همگاني ناجا (۱۹۷) مربوط به شكايات از وضعيت رسيدگي به آژانس هاي تاكسي تلفني بوده است، گفت: نظارت به وضعيت اين مراكز بر عهده اتحاديه است و آژانسها به رعايت ضوابطي همچون ايجاد محيط خواب براي رانندگان آژانس، تهيه پاركينگ جهت توقف خودروها، متأهل بودن رانندگان آژانس و تأييد سوابق اين افراد توسط نيروي انتظامي به همراه رعايت قانون درج آرم شناسايي خودرو آژانس هاي تاكسي تلفني موظفند.
به گزارش ايسنا وي افزود: بر اين اساس در صورت عدم رعايت اين قوانين، از آنجايي كه اين موضوع به طور مستقيم با امنيت اجتماعي خانواده و به خصوص زنان در ارتباط است، با متخلفان جدا برخورد انتظامي صورت مي گيرد.
برخورد جدي با هرگونه آلودگي صوتي
از سوي ديگر مدير كل جديد مبارزه با مفاسد اجتماعي نيروي انتظامي با اعلام اين كه با هرگونه آلودگي صوتي كه موجب سلب آسايش شود، برخورد انتظامي صورت مي گيرد، گفت: از اين پس با رانندگان خودروهاي در حال حركت كه با پخش هر نوع موسيقي اعم از مجاز و غيرمجاز موجبات سلب آسايش عمومي را فراهم كنند به شدت برخورد مي شود.
سردار احمد روزبهاني در حاشيه نشست مركز نظارت همگاني ناجا (۱۹۷) در خصوص همكاري ضابطان بسيجي با نيروي انتظامي در مبارزه با مفاسد اجتماعي گفت: بسيج به عنوان ضابط قضايي مستقل با پليس همكاري مي كند، اين در حاليست كه ۸۹ درصد فعاليت ضابطان بسيجي، امر به معروف و ۲۰ درصد مربوط به نهي از منكر است. وي با اعلام اين كه رويكرد ناجا مبارزه با اقدامات ضد فرهنگي است، گفت: پليس تنها قصد برخورد با متخلفان را ندارد، بلكه در رويكرد انتظامي، پليس خواهان رفع معضلات مفاسد اجتماعي از سطح جامعه است.
مدير كل مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا درباره سوءاستفاده مجرمان از لباس بسيجي در مواجهه با موارد منكراتي اظهار كرد: با توجه به اين كه ضابطان بسيجي در لباس و يا خودرو شخصي انجام وظيفه مي كنند، موظف به ارايه كارت شناسايي و برگه مأموريت به فرد مقابل هستند.
به گزارش ايسنا، سردار روزبهاني افزود: از اين  رو هيچ بسيجي بدون معرفي به نيروي انتظامي و اخذ آموزش هاي لازم به عنوان ضابط حق فعاليت ندارد.
مدير كل مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا در پايان اذعان كرد: در اين راستا شهروندان بايد بدانند هيچ كدام از ضابطان بسيجي بدون كارت و برگه مأموريت به جايي اعزام نمي شوند، از اين رو در ايست هاي بازرسي شهروندان مي توانند تقاضاي مشاهده برگه مأموريت و كارت شناسايي از آنها كرده و در صورت تخلف با مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ تماس بگيرند.

مجوز سه  هزار و ۵۰۰ عنوان  كتاب
  در دو ماه  گذشته  صادر شد
گروه علمي فرهنگي: دبيرخانه  هيات  نظارت  بر اجراي  ضوابط  نشر كتاب ، از صدور مجوز چاپ  سه  هزار و ۵۰۰ عنوان  كتاب  در ماه هاي  مهر و آبان  خبر داد.
به  گزارش  معاونت  فرهنگي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، از اين  تعداد كتاب ، ۸۲۳ عنوان  در حوزه  علوم  دانشگاهي ، ۶۸۴ عنوان  در حوزه  علوم  اجتماعي  و ۵۶۶ عنوان  در حوزه  ادبيات  است .در ميان  كتاب هايي  كه  مجوز چاپ  گرفته اند همچنين  ۵۴۹ عنوان  كمك  درسي ، ۳۱۴ عنوان ديني ، ۱۸۹عنوان روانشناسي ، ۱۱۴عنوان هنري ، ۱۱۲عنوان تاريخ ، ۹۰ عنوان  با موضوع  كليات  و ۵۹ عنوان  علوم  سياسي  وجود دارد.
بر اساس  اين  گزارش ، هيات  نظارت  بر ضوابط  اجراي  نشر كتاب ، مجوز اين  تعداد كتاب  را در ۲۰ روز و جلسات فشرده ، پس  از تغيير و تحول  در حوزه  مديريت  كتاب  و كتابخواني  صادر كرده  است .
معاونت  وزارت  ارشاد اعلام  كرده  است : آمار صدور مجوز كتاب  در دو ماه  گذشته  در مقايسه  با زمان  مشابه  آن  در سال  ۱۳۸۳ نشان دهنده  روند رو به  رشد و قابل  قبول  در حوزه  نشر است .

ناطق نوري: بعد از مجلس اول ، مجلس هفتم بهترين است
ايسنا: ناطق نوري اظهار داشت: «مجلس هفتم حتي با خودي ها هم معامله گر نيست.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار مسئولان مناطق سي گانه شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي تهران با بيان اين مطلب تأكيد كرد: «براي حفظ اين شورا تلاشتان را ادامه دهيد و آن را به هر قيمتي كه هست حفظ نماييد.
هيچ چيز باعث تشكيل اين شورا نشد مگر الطاف الهي و زحمات شما و امثال شما در استانهاي ديگر.» ناطق نوري در ادامه سخنانش تشكيل مجلس هفتم را حاصل زحمات شوراي هماهنگي دانست و اظهار داشت: «من مي توانم هم در اين دنيا و هم در آخرت شهادت بدهم كه بعد از مجلس اول كه ۲۷ نفر از آنها نيز در حزب جمهوري به شهادت رسيدند، اين مجلس (مجلس هفتم) بهترين مجلس اصولگرا و حزب اللهي است كه اين مساله در موضع گيري ها و اهدافشان به وضوح مشخص است.»

رضا خاتمي: بايد به دولت مهلت داد
ايسنا: محمدرضا خاتمي كه در حاشيه سومين همايش هسته هاي دانشجويي جبهه مشاركت ايران اسلامي با خبرنگاران گفت وگو مي كرد، گفت:ما در مورد مسائلي كه منافع ملي و امنيت ملي را خدشه دار مي كند صريحا مواضع خود را اعلام مي كنيم و اما در مورد دولت بايد به دولتي كه سه ماه است روي كار آمده مهلت داد.گرچه اگر كسي اهل تحليل و صاحبنظر باشد از الان مي داند آخر شاهنامه چيست.
اما در جريان افكار عمومي اين وضعيت وجود دارد كه دولت بايد جا بيفتد ما هم اين را قبول داريم.دولت جا بيفتد و حداقل بتواند بودجه اوليه خود را تنظيم كند و به مجلس بدهد.در چند ماه اول بايد به قوه مجريه اين فرصت را داد كه همه نيروهايش را جمع و برنامه هايش را طراحي كند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |