سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۷ - Dec 6, 2005
دبير شوراي عالي امنيت ملي:
ترجيح مي دهيم در مذاكرات به غني سازي برسيم
موضوع مذاكرات ،عدم انحراف در فرايند توليد سوخت هسته اي ايران است
009444.jpg
گروه سياسي: دكتر علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پرونده هسته اي جمهوري اسلامي روز گذشته دومين كنفرانس مطبوعاتي خود را با خبرنگاران برگزار كرد.
لاريجاني در سخنان ابتدايي خود با ابراز خرسندي از پاسخ مثبت اروپا به درخواست ايران براي ازسرگيري مذاكرات هسته اي گفت: سعي مي كنيم گفتگوها با سه كشور اروپايي سازنده و جدي باشد و تلاش مي كنيم به يك راه حل معقول و دست يافتني برسيم.
وي با تأكيد بر اين كه مذاكرات بايد بر مسئله اصلي و مورد منازعه متمركز شود اين موضوع را اثبات «عدم انحراف در فرآيند توليد سوخت هسته اي در ايران» دانست. وي ادامه داد: نبايد دنبال حاشيه رفت. بحث در مورد مشوقهاي اقتصادي يا تحقيقاتي هسته اي در دانشگاه ها موضوع مذاكرات نخواهد بود و فقط بايد در اين مورد بحث شود كه حركت ايران در توليد سوخت هسته اي اطمينان بخش است.
علي لاريجاني در بخش پاسخ به سئوالات خبرنگاران ضمن تأكيد مجدد بر موضوعيت عدم انحراف در فرايند غني سازي در مذاكرات آتي اضافه كرد: محور بحث ما در مذاكرات هسته اي غني سازي در خاك ايران است اين يك شرط نيست بلكه موضوع مذاكره است.
وي در پاسخ به سئوالات مختلف در مورد طرح موسوم به طرح روسيه كه غني سازي ايران در خاك روسيه را پيشنهاد مي كند گفت: چنين طرحي به ايران ارائه نشده است. البته ما جلوي ارائه طرح به ايران را هم نمي گيريم. هر طرحي كه دو مبناي حفظ فرآيند چرخه سوخت در خاك ايران و عدم انحراف فعاليتهاي هسته اي ايران را به خوبي نشان دهد مورد استقبال ماست.
لاريجاني افزود: طرح مدوني از سوي روسيه مطرح نشده بلكه در حد يك ايده كلي قبلاً مطرح شد كه ما همان موقع گفتيم كه اين ايده اشكالاتي دارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهري در اين مورد كه آيا ايران ممكن است در يك بازده زماني محدود غني سازي در خاك كشور ديگري را بپذيرد گفت: فرآيند غني سازي به گونه اي نيست كه بتوان در كوتاه مدت در خارج از كشور بر روي آن سرمايه گذاري كرد. انتقال دوباره اين فناوري به داخل كاري سخت و هزينه بر است و اين به مصلحت هم نيست. تدابير اطمينان بخش همين الان هم مي تواند صورت بگيرد.
وي در پاسخ به سئوالي ديگر درباره اخبار تعطيلي موقت مجتمع UCF اصفهان براي انجام تعميرات گفت: توقفي در فعاليت هاي اين مركز صورت نگرفته و اين يك جنگ رواني بوده است. تعميرات فازهاي مختلفي داشت كه همزمان و در حين فعاليتها صورت گرفت.
لاريجاني با اشاره به اين كه گفتگوهاي كارشناسي ايران و اروپا تا دو هفته ديگر آغاز مي شود افزود: مذاكرات اوليه درباره روش موضوع انجام مذاكرات اصلي است لذا تنظيم مدل مذاكره هدف گفتگوهاي ابتدايي است.
وي در مورد مدت مذاكرات هم گفت: اگر همه اهتمام كنيم ظرف چند ماه مي توانيم به نتيجه برسيم يك مذاكره سازنده بيشتر از چند ماه طول نمي كشد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تأكيد كرد: هر مسئله اي براي حل و فصل زمان خاصي دارد و قبول كنيد ما براي پرونده هسته اي مدت زمان زيادي صرف كرده ايم لذا بايد به ايران حق داد كه انتظار داشته باشد مسئله هسته ايش زودتر حل شود. ما به خوبي مرز فرصت سوزي و تلاش براي حل نهايي مسئله را مي دانيم. البته ما براي حل اين مسئله صبور هستيم.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه اگر در مذاكرات آينده از ايران خواسته شود به تعليق فعاليتهاي هسته اي ادامه دهد پاسخ شما چيست گفت: هر پيشنهادي بايد بستر معقولي داشته باشد ما به اميال ديگران كاري نداريم. از نظر ما هر تعليقي بايد وجه عقلايي داشته باشد. ما چيزي فراتر از كشورهاي ديگر نمي خواهيم هر حقي كه براي كشورهاي ديگر مثل ژاپن، برزيل و... به رسميت شناخته شده براي ايران نيز بايد شناخته شود و اينكه ايرانيان به حقوق خود برسند زمان زيادي نمي برد.
وي با تأكيد بر اين كه به نتيجه مذاكرات بايد خوشبين بود گفت: اگر از اين مذاكرات نتيجه معقولي نبينيم راه براي ادامه كار باز است كسي نمي تواند ايرانيان را محدود كند.
وي افزود: وقتي كشور مسير عقلايي را دنبال مي كند صبورانه به كار مي انديشد و چنانچه به نتيجه اي خاص نرسيديم قطعاً در آن مقطع روش كار را بلد هستيم. وي در پاسخ به پرسشي به احتمال از سرگيري فعاليتهاي «غني سازي در نطنز» گفت: اگر مذاكرات به طور جدي دنبال شود ترجيح ما اين است كه توليد سوخت در فعاليتهاي مربوط به نطنز در درون مذاكرات تحقق پيدا كند.
وي ادامه داد: ما اين صبر را داريم كه مذاكرات در اين چارچوب دنبال شود. اما بدانيد در آينده قطعاً غني سازي در ايران رخ خواهد داد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درباره ارايه سهام هسته اي به مردم اظهار داشت: در اين باره طرحي پس از مطرح شدن طرح رئيس جمهور آماده شد كه سرمايه گذاري براي مساله هسته اي ايران محاسبه كرده و سازمان انرژي اتمي مطالعه بر روي آن را آغاز كرده است. در اين بحث شرايط براي واگذاري سهام آماده مي شود. همچنين براي كشورهاي جهان تقسيم بندي شد تا بتواند بخش هاي خصوصي و دولتي شان در اين طرح شركت كند.
وي تأكيد كرد: اين طرح نهايت شفاف سازي در كار اتمي ايران است.
لاريجاني درخصوص مصوبه هيات دولت مبني بر ساخت نيروگاه هسته اي در خوزستان گفت: ما در برنامه اي كه مجلس شوراي اسلامي براي توليد برق از طريق انرژي هسته اي تدوين كرده است بايد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته اي توليد كنيم و امسال برنامه  كشور اين است كه دو نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي را تحقق بخشيم. اين برنامه از طريق مناقصه صورت مي گيرد و چيز پنهاني نيست. چرا كه بحث غني سازي اورانيوم جهت سوخت نيروگاه ها نه ساخت نيروگاه ها و محل بحث مذاكره ايران و اروپا نيروگاه هاي هسته اي نيست.
وي در پاسخ به اينكه البرادعي اظهار كرده است كه اگر ايران اقدام به ازسرگيري فعاليت هاي نطنز كند تا ساخت بمب اتمي چند ماه فاصله دارد گفت: چندي پيش آمريكايي ها گفتند كه براساس اطلاعات سيستم هاي امنيتي  - اطلاعاتي مان ۱۰ سال ديگر ايران به سلاح هسته اي مي رسد. ما نمي دانيم چه صحبتي را و از چه كسي بايد مبنا قرار دهيم و اساساً نمي دانيم چرا اگر قرار است  ۱۰ سال ديگر ايران زمينه رسيدن به سلاح هسته اي را پيدا كند، از امروز به دنبال چه چيز با او هستند. اين رفتار دوگانه اي است كه ما با آن در صحنه بين المللي مواجهيم.
لاريجاني خاطر نشان كرد: اينكه ايران فعاليت هسته اي مطابق NPT داشته باشد حق ايران است؛ بنابراين نبايد آقاي البرادعي و ديگران دنبال نيت خواني ايران باشند؛ بلكه بايد فعل و عملكرد يك كشور را مورد توجه قرار دهند. در عين حال ما براي رسيدن به نتيجه قطعي به همكاري هاي خود ادامه مي دهيم؛ اما با اينگونه صحبت ها نبايد حقوق ايرانيان را ناديده بگيرند.

سخنگوي دولت :
رئيس جمهور ايران نقش مؤثري در تعيين
سياست هاي بين المللي در منطقه ايفا مي كند
مهر: سخنگوي دولت گفت: دولت در عرصه جهاني با تحرك مثبت جاي خود را با گفتماني جديد و برمبناي حفظ عزت و با حكمت و درايت و تدبير و پشتكار باز كرده است و موفقيت هاي بسيار موثري به دست آورده است.
وي افزود: امروز رئيس جمهور اسلامي ايران در عرصه جهاني نقش موثري در تعيين سياست هاي بين المللي در منطقه ايفا مي كند و اين درست بر خلاف همه تبليغات سنگيني است كه از قبل از انتخابات تاكنون ادامه يافته است.
الهام با اشاره به تأكيد رئيس جمهور مبني بر نزديكي دولت و ملت، گفت: احمدي نژاد در دو سفر عمده استاني خود به خراسان جنوبي و ايلام، وعده بردن دولت در اعماق كشور را تحقق بخشيد و علاوه بر آن چندين شهر كشور به طور غير رسمي و سرزده مورد بازديد اعضاي دولت قرار گرفته و مصوبات اشتغال زا، محروميت زدا و سازنده اي اتخاذ كرده است.
سخنگوي دولت در پاسخ به اينكه مهمترين تهديد، آسيب و چالش هاي فراروي دولت نهم را چه مي دانيد، گفت: جنگ رواني و تبليغاتي كه از سوي رسانه هاي بين المللي و برخي همراهي هاي غير قابل توجيه عناصري از داخل، براي ايجاد نااميدي و ياس از گفتمان دولت وجود دارد، مهمترين چالش دولت نهم است.
وي افزود: ايجاد مطالبات سريع و تند و تهديد با ايجاد يأس، توأم با سوء تبليغات، با هدف ناكارآمد جلوه دادن گفتمان عدالت اجتماعي است كه دولت نهم بر مبناي آن شكل گرفت و هدف همه برنامه هاي دولت است و نيز القاء فراموشي هدف اصلي انتخابات نهم رياست جمهوري كه همان استمرار آرمان هاي انقلاب اسلامي خصوصا عدالت است كه البته با اعتماد عمومي مردم همه عرصه هاي تهديد به فرصت تبديل خواهد شد.وي حمايت مردم را بزرگترين فرصت براي دولت دانست و گفت: روحيه خدمتگزاري لازمه حفظ اين حمايت براي دولت است.سخنگوي دولت تاكيد كرد: دستهايي كه تلاش براي سلب حمايت مردم و روحيه اشرافيگري و بي توجهي به محرومين را القاء مي كنند، تهديد محسوب مي شوند.

البرادعي:  اگر نطنز آغاز به كار كند،
فاصله ايران با سلاح هسته اي چند ماه مي شود
ايسنا: محمد البرادعي از ايران و غرب خواست از تشديد بازي خطرناك مخاطره جويي دست بردارند.روزنامه  انگليسي اينديپندنت نوشت: محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي طي گفت وگويي در دفتر كارش در وين گفت كه ايران پيشنهاد روسيه را به طور مستقيم رد نكرده است.
وي گفت كه انتظار دارد گفت وگو درباره مذاكرات تا پيش از ماه آينده  ميلادي آغاز شود.البرادعي بدون توجه به اين كه كليه  فعاليت هاي هسته اي ايران تحت نظارت آژانس انجام مي شود، ابراز عقيده كرد كه در صورتي كه ايران تهديد به آغاز به كار تاسيسات نطنز را اجرايي كند تشديد خطرناك اوضاع را به دنبال خواهد داشت و پرسش هاي جديدي را نسبت به صلح آميز بودن نيات هسته اي اين كشور مطرح مي سازد.مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: اگر آنها غني سازي را آغاز كنند، اين مساله اي مهم و يك نگراني جدي براي جامعه  بين المللي است.
اين روزنامه ادامه داد: به رغم آنكه مقامات آژانس بين المللي انرژي اتمي گفته اند آغاز فعاليت كامل در نطنز دست كم به دو سال زمان نياز دارد، البرادعي معتقد است زماني كه اين تاسيسات سرپا شده و فعاليت كند، ايراني ها با سلاح هسته اي چند ماهي فاصله خواهند داشت.
وي بدون توجه به اين كه ايران اعلام كرده قصد توليد سلاح هسته اي را ندارد، گفت: به همين علت است كه جامعه  بين المللي نسبت به ايران نگران است، زيرا افراد بسياري احساس مي كنند اين مي تواند يك برنامه  داراي هدف دوگانه باشد.

وزير كشور:
بيشتر استانداران معرفي شده داراي مقبوليت اجتماعي هستند
ايرنا: وزير كشور با تشريح روند انتخاب استانداران تصريح كرد كه بيشتر استانداران معرفي شده داراي مقبوليت اجتماعي هستند.
پورمحمدي كه در برنامه تلويزيوني گفت وگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما شركت كرده بود، در تشريح مهمترين اولويت كاري وزارت كشور گفت: اولويتي كه در برنامه پيشنهادي ام اعلام كردم و به عنوان اصلي ترين كار تعقيب مي كنم اين است كه فضاي عمومي كشور را براي تحقق شعارهاي دولت آماده كنيم تا خدمت رساني در فضاي مطلوب انجام و مشكلات مردم حل شود.
پورمحمدي اجراي قانون را از ديگر اولويت هاي كاري اش برشمرد و تصريح كرد: براي رسيدن به نظم مقبول در جامعه تبعيت دقيق از قانون به ويژه براي مجريان ضروري است. وي تصريح كرد: در تبعيت از قانون و اجراي آن جدي هستيم زيرا نظم، ثبات و امنيت رواني از نعمات مهم اين امر است.
وي يادآور شد: با تبعيت از قانون است كه شهروندان مي توانند رفتار حاكمان را پيش بيني كنند و ضمن حفظ نظم، خود با آن از حقوقشان دفاع و آن را به دست آورند. وي با اشاره به اهميت منشور حقوق شهروندي گفت: گام اول اين امر تبعيت از قانون است و وزارت كشور در دو بعد امنيتي و سياسي در اين زمينه تلاش مي كند. پورمحمدي ادامه داد: در بعد اجتماعي، رعايت حقوق شهروندان در جهت برخورداري آنها از شأني شايسته براي تحقق خواسته هاي آنان در فرآيندي تعريف شده براي ما اهميت دارد. وي تصريح كرد: براي دفاع از حقوق شهروندي بايد كل حاكميت شامل وزارت كشور و قوه قضاييه و ضابطان قضايي در كنار هم كار كنند.

رئيس جمهوري امروز عازم عربستان سعودي مي شود
ايرنا: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري امروز براي شركت در سومين نشست فوق العاده سران سازمان كنفرانس اسلامي عازم عربستان سعودي مي شود.
سومين نشست فوق العاده سران سازمان كنفرانس اسلامي كه به درخواست پادشاه عربستان تشكيل مي شود، تلاش دارد با بررسي وضعيت كنوني جهان اسلام به راهبردي مشترك براي غلبه بر اين مشكلات دست يابد.نشست سران سازمان كنفرانس اسلامي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاري در مكه مكرمه برگزار مي شود.
رئيس جمهوري همچنين عصر امروز در آغاز سفر چهارروزه خود به عربستان در بدو ورود به مكه مكرمه اعمال حج عمره را به جاي خواهد آورد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه نيز ديروز براي شركت در نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي وارد جده شد.

با موافقت هيأت دولت انجام مي شود
احداث نيروگاه اتمي خوزستان با بهره گيري
از فناوري هاي بومي
مهر : با موافقت هيات دولت با استفاده از توانمندي هاي دانشمندان هسته اي كشورمان اولين نيروگاه اتمي در استان خوزستان احداث مي شود.
در ابتداي جلسه هيات دولت؛ رئيس جمهوري ولادت حضرت معصومه(س) را به ملت شريف ايران تبريك گفت و از استقبال پرشور مردم ايلام در برنامه سفر هيأت دولت به آن استان تشكر كرد.
رئيس جمهوري در اين جلسه اظهار داشت: حضور مردم كه نشان  دهنده وفاداري آنان به آرمان هاي انقلاب و امام خميني(ره) است، دولت را در ارائه هرچه بيشتر خدمات به آنان مصمم تر مي كند.
احمدي نژاد از دستگاه هاي اجرايي خواست كه نسبت به عملياتي كردن تصميمات دولت در استان ايلام در كوتاه ترين زمان ممكن اقدام نمايند.
در ادامه اين جلسه، وزير امور خارجه گزارشي از سفر به تركيه و ملاقات با مسئولان آن كشور به دولت ارائه كرد.
هيأت دولت در اين جلسه با احداث نيروگاه اتمي در خوزستان با بهره  گيري از فناوري هاي بومي موافقت كرد.
همچنين اصلاحات آيين نامه شوراي عالي مناطق آزاد صنعتي مورد تأييد قرار گرفت.

دري نجف آبادي:
طرح مبارزه با مفاسد اقتصادي
در جهت حمايت از سرمايه گذاري سالم است
فارس: دادستان كل كشور طرح مبارزه با مفاسد اقتصادي، اداري، رانت خواري و پول شويي را درجهت حمايت از سرمايه گذاري واقعي و سالم ارزيابي كرد.
دري نجف آبادي ضمن تأكيد بر اهميت فوق العاده سرمايه گذاري به عنوان ضرورت اجتناب ناپذير توسعه كشور خاطرنشان كرد: امروز حمايت از سرمايه گذاري وظيفه اي اخلاقي، قانوني، شرعي و انقلابي است كه مي بايد در دستور كار سه قوه و همه دلسوزان كشور قرار بگيرد.دري نجف آبادي گفت:  پس از حادثه ۱۱ سپتامبر امنيت سرمايه گذاري از برخي كشورهاي غربي سلب شده كه جمهوري اسلامي  با بسترسازي مطمئن مي تواند اسباب جذب اين سرمايه هاي سرگردان را فراهم كند.

يارانه سال ۸۳ احزاب پرداخت مي شود
ايسنا: پرداخت يارانه سال ۸۳ احزاب و گروه هاي سياسي به تصويب كميسيون ماده ۱۰ احزاب رسيد.در نشست روز گذشته كميسيون ماده ۱۰ احزاب مقرر شد فرم هاي مربوط به يارانه سال ۸۳ احزاب و گروه هاي سياسي براي آنها ارسال شود تا بعد از دريافت اين فرم ها و گزارش عملكرد سال ،۸۳ يارانه آنها پرداخت شود.
كميسيون ماده ۱۰ احزاب همچنين پايان دي ماه را آخرين مهلت دريافت فرم ها و گزارش عملكرد سال ۸۳ احزاب و گروه هاي سياسي تعيين كرد.
همچنين در اين جلسه كميسيون ماده ۱۰ احزاب با تقاضاي تاسيس كانون بازنشستگان وزارت امور خارجه، كانون بازنشستگان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، كانون بازنشستگان دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه شهيد بهشتي و هم چنين كانون بازنشستگان سازمان انرژي اتمي و مركز توسعه صادرات موافقت كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |