سه شنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۷ - Dec 6, 2005
افزايش ظرفيت مراكز جمع آوري كارتن خوابها
تهران ،زمستان امسال كارتن خواب نخواهد داشت
009381.jpg
گروه شهري: از آذرماه سال گذشته تاكنون شهرداري تهران با همكاري نيروي انتظامي، سازمان بهزيستي، دادگستري، كميته امداد و سازمان زندانها طرح جمع آوري و ساماندهي بي خانمانها را بدون توقف ادامه داده است.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران به خبرنگار ما گفت: گرچه شدت اين عمليات در فصل بهار و تابستان محدود شد، اما از مهرماه امسال و همزمان با آغاز فصل سرما مجددا شاهد سرعت گرفتن عمليات جمع آوري بي خانمانها توسط شهرداري و با هماهنگي ميان مجموعه هاي ذيربط هستيم.
به گفته خادم، طي روزهاي آينده شاهد بهره برداري مركز دوم نگهداري موفق بي خانمانها توسط شهرداري در شرق تهران خواهيم بود.
وي وظيفه مراكز نگهداري موقت بي خانمان هاي تحت پوشش شهرداري تهران را طبقه بندي اين افراد اعلام كرد و افزود: از اين هفته جمع آوري بي خانمانها سرعت مي گيرد.
اين در حالي است كه به گفته اين عضو شوراي شهر بر خلاف سال گذشته، تاكنون دولت حتي يك ريال هم براي ترخيص مددجويان سهم سازمان بهزيستي اختصاص نداده است. بنابراين شهرداري تهران با همكاري كميته امداد امام خميني(ره) در صدد است با استفاده از ظرفيت سراي احسان، ظرفيت جمع آوري بي خانمانها توسط معاونت اجتماعي شهرداري را افزايش دهد.خادم افزود: شهرداري تهران طي دو ماه گذشته ظرفيت اقدامات خود در حوزه احداث مراكز ويژه اسكان و طبقه بندي بي خانمان ها را به چند برابر افزايش داد، به طوري كه يك مركز گرمخانه ثابت با حدود ۲۵۰ نفر در منطقه ۱۶ به همراه دو مركز چادري ثابت تحت عنوان فضاهاي گرمخانه اي با ظرفيت هر شب ۵۰۰ نفر را مهيا كرده است و در همين هفته نيز يك گرمخانه ثابت ديگر با ظرفيت حدود ۲۰۰ نفر به مراكز قبلي اضافه خواهد شد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ظرفيت فعلي مراكز گرمخانه هاي ثابت و چادري شهرداري تهران را هر شب حدود ۶۰۰ نفر اعلام كرد كه اكثر آنان را كارتن خوابها تشكيل داده و بقيه شامل كارگران فصلي و افراد در راه  مانده هستند.
به گفته وي، كارتن خوابها به طور جداگانه در مركز اسلامشهر اسكان مي يابند و به محض مراجعه به اين مركز شهرداري آنها را تحت تست هاي چهارگانه ايدز و هپاتيت قرار مي دهد به طوري كه در يك نمونه گيري از ۱۹۷ مددجوي رسوبي از سال گذشته در مركز اسلامشهر (ويژه كارتن خوابها) ۷۶ نفر مبتلا به ايدز و هپاتيت و نيمي از آنها معتاد به مواد مخدر بودند.
خادم از همكاري ويژه وزارت بهداشت و درمان پس از توزيع مددجويان به مراكز تحت پوشش بهزيستي در قالب ارائه انواع خدمات آموزشي و بهداشتي سخن گفت و افزود: با موافقت وزير بهداشت و درمان، قرار است خدمات درماني رايگان به كليه مددجويان بيمار اين مراكز ارائه شود.
اين عضو شوراي شهر عليرغم اينكه فضاي همكاري و تعامل ميان شهرداري تهران با سازمان بهزيستي، كميته امداد امام خميني(ره) ،نيروي انتظامي، دادگستري، وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون، هلال احمر، سازمان مديريت  وبرنامه ريزي و آموزش و پرورش را در جمع آوري و ساماندهي بي خانمانها بسيار مثبت قلمداد كرد به طوري كه هر كدام از سازمانها حتي فراتر از وظايف ذاتي دستگاه متبوع خود ساير دستگاه هاي اجرايي را نيز ياري مي رسانند اما از فعال نبودن ستاد متكديان استانها انتقاد كرد و در اين باره گفت: تعداد قابل توجهي از كارتن خوابهاي سطح شهر را بي خانمان هاي شهرستاني تشكيل مي دهند كه بعد از جمع آوري و طبقه بندي آنها در مراكز تحت پوشش شهرداري تهران به ستادهاي استاني وزارت كشور تحويل داده مي شوند كه متاسفانه به دليل فعال نبودن اين ستاد مددجويان تحت فرآيند ساماندهي قرار نگرفته و مجددا به سوي تهران سرازير مي شوند.به گفته خادم در واقع شهرداري تهران به نوعي بار كليه حوزه هاي اجرايي كشور را در بحث ساماندهي بي خانمانها به تنهايي به دوش مي كشد اما از آنجا كه مجموعه مديريت شهري عزم جدي در رفع معضل كارتن خوابي از چهره شهر تهران دارد شوراي شهر با تصويب ۲ ميليارد تومان اعتبار قصد دارد دست  شهرداري تهران را در افزايش ظرفيت مراكز نگهداري متكديان و بي خانمانها و در راه ماندگان بازبگذارد.

رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري:
امكانات فرهنگي در تهران مناسب توزيع نشده است
رئيس  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  گفت : امكانات  فرهنگي  موجود درشهر تهران ، مناسب  توزيع  نشده  است .
علي  عسكري  افزود: به  علت  كمبود امكانات  فرهنگي  در تهران ، شهروندان گاه  مجبور هستند مسافت  طولاني  را براي  استفاده  از امكانات  فرهنگي  طي  كنند.
وي  با اشاره  به  فقر فرهنگي  در برخي  محله هاي  تهران ، اظهار داشت : به  طورمثال  در منطقه  هفت ، فقط يك  باب  كتابخانه  براي  استفاده  شهروندان  وجود داردكه  اين  موضوع  براي  كشوري  همچون  ايران  با تاريخ  كهن ، يك  فاجعه  است .
عسكري  گفت : فرهنگ  ما از آسيب هاي  متعددي  رنج  مي برد كه  بحث  سياست  زدگي از اهم  آن محسوب  مي شود، مسائل  فرهنگي  در كشور سياسي  شده  و اين  زنگ  خطري است  كه  بايد جدي  گرفته  شود.
عسكري  ادامه  داد: مديريت  شهر تهران  يك  منشور چند وجهي  است  كه  فرهنگ عمومي ، حوزه  فرهنگ  شهر و شهروندي  و حل  مشكلات  فرهنگي  تهران  از اولويت هاي  اصلي  اين  منشور مي باشد.
وي ، وضعيت  بودجه اي  سازمان  را تشريح  كرد و رسيدگي  به  تخلفات  احتمالي  رخ داده  در گذشته  را بر عهده  شوراي  اسلامي شهر دانست  و گفت : ما در اين  خصوص ، وظيفه  خود را كه  ارايه  گزارش  به  مراجع  ذيربط بوده ، انجام  داديم .
وي  بودجه  جاري  و فرهنگي  مصوب  اين  سازمان  در سال  جاري  را ۲۵۰ ميليارد ريال  و بودجه  عمراني  را ۳۰ ميليارد ريال  ذكر كرد و افزود: تا پايان  مهرماه  امسال  ۱۹۵ ميليارد ريال  از بودجه  جاري  و فرهنگي  هزينه  شد و سازمان حدود ۵۵ ميليارد ريال  هم  بدهي  دارد، يعني  بايد گفت  تمام  ۲۵۰ ميليارد ريال بودجه  جاري  هزينه  شده  است .
رئيس  سازمان  فرهنگي  و هنري  شهرداري  تهران  گفت : تا پايان  امسال  به  حدود۷۵ ميليارد ريال  بودجه  جاري  نيازمنديم  تا فقط درهاي  فرهنگسراها باز باشد و بتوانيم  بودجه  پرسنل  را پرداخت  كنيم .
وي  با بيان  اينكه  تاكنون  تنها ۵۸ درصد از بودجه  شهرداري  تهران  محقق شده ، اظهار داشت : سازمان  فرهنگي  تنها مجاز بوده  كه  به  همين  ميزان   ( ۵۸درصد)از بودجه  ۲۵۰ ميليارد ريالي  جاري  خود دريافت  كند كه  اين  امر صورت  نگرفته است .
عسكري  يكي  از اولويت هاي  اصلي  كاري  خود را پرداختن  به  اوقات  فراغت جوانان  ذكر كرد و يادآور شد: هم اكنون  شبكه هاي  متعدد فرهنگي  در تهران  وجود دارد كه  اگر بتوانيم  اين  شبكه ها را هماهنگ  كنيم ، توانسته ايم  بخش  مهمي  از اوقات  فراغت  جوانان  را پر كنيم .
وي ، اعتلاي  فرهنگ  ايراني  و اسلامي در چارچوب  فرهنگ  شهروندي  با رويكرد مديريت  شهري  تهران  را از سياست هاي  اصلي  كاري  خود در اين  سازمان  برشمرد.

در خانه بمانيد وضعيت هواي تهران «اضطراري»است
009441.jpg
گروه شهري : به دنبال افزايش غلظت آلاينده  هاي هوا در تهران و اعلام وضعيت اضطراري آلودگي هوا در چند نقطه تهران تمامي مدارس و مهدهاي كودك تهران امروز و فردا تعطيل شدند.
دبير كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري، آلودگي هواي تهران اعلام كرد: مهدهاي كودك و مراكز پيش دبستاني، تمامي مراكز آموزشي از مقطع دبستان تا پايان متوسطه و پيش دانشگاهي در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، شهرري و شميران در نوبت هاي صبح و عصر روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۱۵ و ۱۶ آذرماه سال جاري به دليل قرارگيري شاخص كيفيت هواي تهران در شرايط هشدار واحتمال افزايش پتانسيل آلاينده ها تعطيل است.
دكتر محمدحسن پيراسته، افزود: براساس اطلاعات دريافتي از مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هواي تهران و سازمان هواشناسي، غلظت مونوكسيد كربن در تعدادي از مناطق تهران از جمله فاطمي، اقدسيه، بازار، مهرآباد و تجريش بسيار بيشتر از حد استاندارد و در وضعيت اضطرار و در ساير نقاط تهران در حالت هشدار گزارش شده است.
به رغم تشديد آلودگي هوا و نزديك شدن هواي تهران به وضعيت بحراني، كميته هماهنگي و نظارت بر مواقع اضطراري آلودگي هوا، روز يكشنبه با حضور استاندار تهران تشكيل جلسه داد
اما از ۱۶ عضو كميته، تنها ۶ نماينده از محيط زيست، استانداري، هلال احمر، شركت واحد و شركت كنترل كيفيت هوا و شهرداري در جلسه حاضر شدند و از نمايندگان وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، راهنمايي و رانندگي و... تا پايان جلسه خبري نشد.
دانشجو استاندار تهران و رئيس كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران با انتقاد از عدم حضور اعضاي كميته گفت: متاسفانه وضعيت خود كميته، اضطراري است و عدم حضور ۱۰ عضو جلسه نشان دهنده اين است كه اين افراد اضطرار و دغدغه اي براي مردم شهر تهران ندارند.
در عين حال دكتر يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در اين جلسه يادآور شد كه سالانه ۲ ميليون و ۲۹۰ هزار و ۷۶۲ تن انواع آلاينده ها تنها از منابع متحرك به هواي تهران وارد مي شود كه از اين رقم حدود يك ميليون و ۹۷۶ هزار تن آلاينده مونوكسيدكربن است.
به گزارش ايسنا، بانك جهاني در تازه ترين گزارش خود از وضعيت آلودگي هوا در ايران در سال ،۲۰۰۵ خسارت ساليانه آلودگي هوا در ايران را ۱۸۱۰ ميليون دلار معادل ۱۴ هزار و ۴۲۰ ميليارد ريال برآورد كرده است كه ۶/۱ درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد.
بر اين اساس بيماري هاي ناشي از آلودگي هواي شهري سالانه ۲۶۰ ميليون دلار به اقتصاد كشور خسارت وارد مي كند و خسارت مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي شهري سالانه ۶۴۰ ميليون دلار برآورد شده است.

ديدار عضو شوراي شهر با شهروندان
مهندس اميررضا واعظي آشتياني _ عضو هيأت رئيسه شوراي شهر فردا با شهروندان منطقه ۱۹ ديدار مي كند.
شهروندان منطقه ياد شده مي توانند جهت ثبت نام به روابط عمومي شهرداري منطقه مذكور مراجعه كنند.

در راستاي ساماندهي سيماي شهري به اجرا درمي آيد
نظارت بر معماري ساختمان هاي بزرگ
گروه شهري : در نخستين گام براي ساماندهي سيماي شهري تا پايان امسال، نظارت بر معماري ساختمان هايي با بيش از ۳ هزار متر مربع زيربنا اجباري مي شود.
مهندس ناصر رزق خواه معاون سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در حال حاضر معماري بناهاي ساخته شده و در دست ساخت فاقد هويت خاص خود بوده و در واقع مخلوطي از چند سبك معماري متفاوت مي باشد،كه اين وضعيت از نبود مديريت واحد شهري در ساخت و ساز ريشه مي گيرد.
وي با اشاره به اين كه قبل از نظارت، بايد به طرح و طراحي توجه شود، خاطرنشان ساخت: اين رسالت شهرداريهاست كه سيماي شهري را در مناطق مختلف طراحي و نوع مصالح آن را تعيين كنند تا با نظارت بر شيوه اجرا و معماري، بناهايي با هويت خاص ايراني شكل بگيرد.
خبرنگار ما به نقل از وي مي نويسد: در حال حاضر در مواردي مهندسان عمران فعاليت مي كنند كه اين وضعيت بزودي ساماندهي  شود.
به گفته وي براساس شيوه نامه هاي مربوط به آئين نامه ماده ۳۳ قانوني نظام مهندسي كه در ارديبهشت ماه سال جاري به تصويب وزارت مسكن رسيد، مقرر گرديده است تا مهندسان معمار پس از طراحي، بر اجراي طرح نظارت كنند و ساير فعاليتهاي ساخت و ساز اعم از سازه، تأسيسات، مكانيك و برق نيز متناسب با طرح معماري صورت پذيرد كه اين فرايند از هفته هاي آينده عملي خواهد شد و حداقل براي ساختمان هاي با بيش از ۳ هزار متر مربع زيربنا تا پايان امسال شاهد بهبود در امر ساخت و ساز بويژه در بخش نظارت بر معماري خواهيم بود و در پي آن اين شيوه در ساير ساختمان ها نيز عملي مي شود.
وي ضمن انتقاد از وضعيت موجود ساخت و ساز مي گويد: هنوز مبحث چهارم مقررات ملي ساختمان كه مربوط به مسائل معماري و الزامات عمومي ساختمان است به تصويب وزارت مسكن نرسيده در حالي كه تمامي مسائل مربوط به نما و معماري داخلي ساختمان در اين مبحث ديده شده است و تصويب آن مي تواند بستر لازم را براي ساخت و ساز مطلوب فراهم سازد.
رزق خواه با اشاره به ساخت وسازهاي دهه اخير كه بدون نظارت و كنترل به دست بساز و بفروشهاي غيرفني صورت گرفته گفت: سياستهاي دهه اخير به ساخت و ساز سريع منجر شد و ركود فعلي ساختمان نيز ناشي از همان ساخت و سازهاي بي رويه است.

نگاه
009378.jpg
حميد بهرامي

۴ روز سياه
009384.jpg
اميد پارسا نژاد- عجيب است. مردم حيرت زده لندن درست در چنين روزهايي در سال ۱۹۵۲ميلادي از مه دودي غليظ گفتگو مي كردند كه شهرشان را در خود فرو برده بود؛ دقيقاً مثل تهراني هاي امروز.
مه غليظ و هواي سرد از نخستين ساعات روز ۵ دسامبر (۱۴ آذر ۱۳۳۱شمسي) لندن را فرا گرفت. سرماي هوا باعث شد لندني ها ذغال سنگ بيشتري بسوزانند. از قضا آخرين مرحله طرح جايگزيني ترامواهاي «برقي» شهر با اتوبوس هاي «ديزلي» نيز در همين هنگام پايان يافت. نتيجه همزماني اين پديده ها، دودي غليظ بود كه زير لايه اي سنگين از هواي سرد حبس شد (وارونگي يا اينورژن). دود ابتدا چشم اندازهايي را كه هميشه در برابر ديد بود، پنهان كرد. لندني ها ديگر ساختمان ها و مناظر هميشگي را نمي ديدند (مثل تهراني هاي امروز). اين وضعيت چهار روز طول كشيد و تا ۹ دسامبر ادامه داشت. كم كم محدوديت ديد به حدي رسيد كه رانندگي در خيابان هاي شهر دشوار شد. چند ساعت بعد خبر تعطيلي كنسرت هاي موسيقي و سينماها پيچيد، اين تصميم دليلي ساده داشت: صحنه ديده نمي شد!
«مه دود» به خلوت خانه ها و فضاهاي بسته نفوذ كرده بود. ديگر حتي توصيه به ماندن در خانه به كار نمي آمد. لندن پيشتر تجربه چنين وحشتي را نداشت. هنوز كسي از عواقب وخيم فاجعه جمع بندي و خبر درستي به دست نداده بود، فقط مردم گاهي مي ديدند كسي در گوشه اي از خيابان دراز كشيده است. كمتر كسي تصور مي كرد كه اينها جنازه باشند. يكي از ناظران ماجرا كه در آن هنگام كارمند بيمارستان بود، جايي گفته است: نخستين نشانه هايي كه هيبت هول انگيز فاجعه را آشكار كرد، افزايش حيرت انگيز فروش گل فروشي ها بود و... ناياب شدن تابوت!
دو سه روز بعد كه آمارهاي بيمارستاني جمع وجور شد، رقم قربانيان مستقيم «مه دود بزرگ لندن» از پرده برون افتاد: چهار هزار نفر در چهار روز سياه مرده بودند. دود پس از آن به تدريج پا پس كشيد و با باد و باران رفت، اما فاجعه هنوز دامنه داشت. نموداري كه ميزان آلودگي هواي لندن را در نيمه اول دسامبر ۱۹۱۵ با ميزان مرگ ومير مطابقت مي دهد، آشكار مي كند كه «مه دود» تا چند روز بعد هم قرباني گرفته است. مجموع كساني را كه در اثر اين حادثه جان باختند تا ۱۲ هزار نفر تخمين زده اند. پس از اين حادثه بود كه «آلودگي هوا» به يك نگراني عمومي بدل شد و تدابير فراوان براي مهار آن در لندن به اجرا در آمد. مردم لندن ديگر به راحتي محدوديت هاي لازم براي پاك نگاه داشتن هوا را پذيرفتند و البته مسئولان و قانون گذاران نيز تمام اراده و تدبير خود را براي برخورد با مشكل به كار بردند. لندني هاي دهه شصت ميلادي براي پشت سر گذاشتن كابوس چهار روز سياه و ادامه زندگي در شرايط سالم واقعاً نيازمند اين تدبير، اراده و پرداخت هزينه بودند... درست مثل تهراني هاي امروز.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |