چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۴ - Dec 14, 2005
سرپرست مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادي خبر داد :
۷۰ پرونده حكم قطعي ۲۱۰، پرونده تبرئه
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: عوامل مفسده انگيز در اقتصاد كشور از سوي دستگاه قضايي شناسايي شد.
حميدرضا موحدي سرپرست مجتمع قضايي جرايم اقتصادي در جمع خبرنگاران گفت: ۶۰ مورد از عوامل مفسده انگيز در دستگاههاي دولتي از سوي دستگاه قضايي شناسايي و آسيب شناسي شده است. اين عوامل برگرفته از پرونده هايي است كه از زمان افتتاح مجتمع قضايي مبارزه با جرايم اقتصادي، رسيدگي شده است.
وي مهمترين اين عوامل را عدم اجراي قوانين و مقررات خصوصاً در حوزه هاي مالي و مالياتي،  نارسايي ها و عدم كفايت سيستم هاي برنامه ريزي و كنترل اعطاي تسهيلات و معاملات در دستگاههاي دولتي، ضعف نظام نظارتي، وجود بسترهاي مناسب براي بروز فساد در قوانين و مقررات و عدم رعايت اصل شايسته سالاري در انتصاب مديران در برخي حوزه ها عنوان كرد.
حميدرضا موحدي در توضيح اين موارد گفت: شفاف نبودن مناقصه ها و عدم رعايت قانون «منع مداخله كاركنان دولت در مناقصات اقتصادي» از جمله موارد ايجاد فساد در دستگاه هاي دولتي است. بانكها بدون در نظر گرفتن همين مقررات اقدام به پرداخت تسهيلات ويژه به افراد مي كنند. در پرونده ۲۰۰ ميليارد توماني بانك رفاه براي فردي با مدارك جعلي گشايش اعتبار كرده اند كه اين خلاف مقرارت است.
وي در ادامه از نقص سيستم نظارتي در درون و بيرون دستگاههاي دولتي اشاره كرد و گفت: در بسياري از موارد افراد به دليل عدم سيستم اتوماسيون بانكي چندين بار در يك بانك افتتاح حساب كرده و تسهيلات دريافت كرده اند.
موحدي در ادامه گفت: پايين بودن سطح درآمد كاركنان در مقايسه با مديران يكي از عوامل اصلي ايجاد فساد اقتصادي است كه در آسيب شناسي دستگاه قضايي به آن اشاره شده است.
وي بيشترين گزارش هاي رسيده به مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادي را سازمان بازرسي كل كشور عنوان كرد و گفت: از افتخارات دستگاه قضايي گزارش هاي مردمي است كه حدود ۴۰ درصد آنها را تشكيل مي دهد. مردم كار خود را براي امر به معروف و نهي از منكر به خوبي انجام داده اند.
حميدرضا موحدي در ادامه از قطعي شدن ۷۰ پرونده مفاسد اقتصادي و منتهي شدن ۲۱۰ پرونده به حكم تبرئه خبر داد و در مورد اطلاع رساني پرونده هاي مفاسد اقتصادي گفت: هرگز در رسيدگي به اين پرونده ها مردم و اصحاب رسانه ها را نامحرم ندانسته ايم بر اساس آنچه كه قانون اجازه داده سعي كرده ايم اين پرونده ها به درستي منتشر شود.
سرپرست مجتمع قضايي ويژه جرايم اقتصادي به ماده ۱۸۸ قانون آيين دادرسي كيفري كه نحوه اطلاع رساني پرونده ها را مشخص كرده اشاره كرد و گفت : بر اساس اين قانون مكالمات دادگاه علني است اما هرگز در مورد اعلاني بودن پرونده ها در اين قانون تأكيد نشده است و از نظر قانوني وظيفه نداريم زمان برگزاري دادگاهها را اعلام كنيم.
وي اعمال منافي عفت ، امور خانوادگي يا دعاوي خصوصي و علني بودن محاكمه مخل امنيت را از مواردي عنوان كرد كه قانونگذار بر علني برگزار شدن آن تأكيد نكرده است.
وي به قطعي شدن حكم يك وزير در پرونده هاي قطعي شده اشاره كرد اما از بيان اسم و جزئيات اين پرونده خودداري كرد و گفت : انتشار اسامي و جزئيات پرونده ها از ناحيه اصحاب خبر مشكلي ندارد اما الزامي براي اعلام آن از نظر ما به عنوان يك مقام قضايي وجود ندارد.
موحدي در پاسخ به سؤالي درباره جلوگيري از ورود خبرنگاران به دادگاه گفت : براي ورود به دادگاه نياز به اجازه از خارج از مجموعه مجتمع مفاسد اقتصادي نيست و تصميم گيري در اين خصوص بر عهده بنده است اما حضور در دادسراها به جهت اينكه تحقيقات دادسراها سري و محرمانه است غير قانوني است.

دانشجويان از ترم آينده تحصيلي
وام شهريه دريافت مي كنند
گروه علمي فرهنگي:  پرداخت وام شهريه به دانشجويان وزارت بهداشت از ترم دوم تحصيلي سال جاري اجرايي مي شود.
دكتر اسدي، رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به چگونگي پرداخت وام شهريه به دانشجويان وزارت بهداشت،  تصريح كرد: بر اساس بند ب ماده ۵۰ قانون توسعه چهارم، دانشگاه ها مي توانند با استفاده از ظرفيت هاي مازاد و با پذيرش دانشجويان نوبت دوم و شبانه و اخذ شهريه از آنان به توسعه دانشگاهها كمك كنند.
وي با اشاره به تسهيل پرداخت شهريه اين دسته از دانشجويان از طريق بند (ر) ماده ۵۰ قانون توسعه چهارم، تصريح كرد: بر اساس مصوبه مجلس به دانشجويان شبانه دانشگاهها وام شهريه پرداخت مي شود كه براي اجرايي شدن آن مبلغي حدود سه ميليارد تومان تسهيلات به وزارت بهداشت اختصاص داده شده است ولي هنوز پرداخت نشده است.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت، افزود: هم اكنون در حال عقد قرارداد با بانكهايي هستيم كه به عنوان بانك عامل معرفي شده اند كه به دنبال آن وام شهريه به حساب آموزش دانشگاه  واريز مي گردد.
دكتر اسدي با بيان اينكه اين طرح در سال جاري هنوز اجرايي نشده است، گفت: در صورت اختصاص بودجه مربوطه تا آذر ماه، پرداخت وام شهريه از ترم دوم تحصيلي سال جاري اجرايي مي شود.
وي در خصوص ميزان اين وام ها گفت: ميزان وام شهريه براي دانشجويان دوره هاي كارداني و كارشناسي ناپيوسته در هر نوبت ۲۰۰ هزار تومان، براي دوره  كارشناسي پيوسته هر نوبت ۲۰۰ هزار تومان و براي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته هر نوبت ۷۵۰ هزار تومان است. رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت در خاتمه با بيان اينكه سال گذشته ۹۰ هزار مورد وام در انواع مختلف به دانشجويان وزارت بهداشت اختصاص داده شده است،  گفت: همچنين نزديك به ۹۰ ميليارد ريال وام تحصيلي روزانه، وام مسكن روزانه، وام ضروري، وام ازدواج، وام وديعه مسكن، وام بيمه و وام تحصيلي شبانه به دانشجويان وزارت بهداشت پرداخت شده است.

فقر و توسعه ناپايدار صلح جهاني را به مخاطره مي افكند
010083.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار:  عليرغم پيشرفت سريع تكنولوژي در نيمه دوم قرن ۲۰ مخمصه هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي بشر همچنان رو به افزايش است.
دكتر محمدرضا واعظ مهدوي، معاون برنامه ريزي و سياستگذاري وزارت رفاه در اولين همايش جايگاه رفاه اجتماعي در توسعه پايدار ضمن اعلام اين مطلب گفت:
در هزاره سوم جهان دستخوش تغييراتي جدي شده و چالش هاي زيادي در پيش روي بشريت وجود دارد و اين موضوع نه تنها براساس ارزيابي هايي كه در دوره هاي مختلف در كشور ما صورت گرفته بلكه ارزيابي هاي جهاني نيز نشانگر آن است.
وي افزود: بيش از يك ميليارد نفر در جهان در فقر به سر مي برند و تعداد آنها به سرعت در حال افزايش است. شكاف ميان فقير و غني به طور چشمگيري در حال گسترش است و مردم مجبورند درجست وجوي كار يا سرپناه، خانه و زندگي خود را ترك كنند و تجارت غيرقانوني مواد مخدر و ساير بزهكاري ها به سرعت در حال افزايش است و هنوز هم در بسياري از جوامع يافتن راه حل براي خشونت و تبعيض جنسيتي و نژادي در مقابل زنان و مهاجرين بسيار مشكل به نظر مي رسد.
واعظ مهدوي همچنين افزود: مردم بسياري، بويژه زنان و كودكان همچنان در معرض اشكال مختلف محروميت و رفتار غيرانساني قرار دارند. به علاوه شرايط كار، زندگي و سلامت بسياري از مردم در سراسر جهان بدتر شده است. تحت چنين شرايطي مردم نه تنها نمي توانند ظرفيت ها و استعدادهاي فراوان خود را توسعه دهند و به كار گيرند بلكه در حقيقت آنها از بسياري از صفات انساني محروم خواهند شد.
معاون سياستگذاري وزارت رفاه در ادامه افزود: ارزيابي  كه در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته، نشانگر اين است كه شاخص هاي توسعه انساني نه تنها رشد نداشته اند بلكه كاهش را نشان مي دهند و از همه مهمتر اين كه ۲۰ درصد مردم ۸۳ درصد ثروت جهان را در اختيار دارند، در حالي كه ۲۰ درصد فقيرترين مردم تنها ۵/۱ درصد اين ثروت را به دست مي آورند و ۵۵۰ ميليون نفر هر شب گرسنه به خواب مي روند.
وي افزود: فقر فقط به گرسنگي و سوء تغذيه منتهي نمي شود و موجب فقدان دسترسي به مراقبت سلامت، آب آشاميدني سالم و آموزش گرديده و اميد به زندگي را كاهش داده و مرگ و مير كودكان را افزايش مي دهد.
علاوه بر اين كه فقر به دائمي شدن توسعه پايين، ايجاد تهديد براي محيط، تضعيف ثبات اجتماعي و سياسي و به مخاطره افتادن صلح جهاني منجر مي شود.
واعظ مهدوي در ادامه افزود: ريشه كني فقر بايد از نگرش خيرخواهانه فراتر رفته و استراتژي هايي كه در عمل قابل اجرا باشند را ارائه نمايد و در اين راستا ضروري است به اهميت توزيع عادلانه مزاياي توسعه و رشد اقتصادي در سطح جهان، دسترسي كشورهاي در حال توسعه به بازارهاي جهاني و توانمندسازي همه بخشهاي جامعه بويژه بخشهاي كم بهره تر و فقرا جهت مشاركت كامل و فعالانه در فرآيندهاي تصميم گيري محلي،  ملي و بين المللي تأكيد شود.
وي گفت: يك روش مناسب براي حركت به سمت توسعه اقتصادي و اجتماعي بايد مبتني بر اصول دموكراتيك توانمندسازي، مشاركت و شفافيت باشد. تصميم گيري و هماهنگي سياسي، اجتماعي و اقتصادي نمي تواند و نبايد در انحصار عده  معدودي باشد.
اولين همايش جايگاه رفاه اجتماعي در توسعه پايدار با حضور رئيس دانشكده بهزيستي و توانبخشي و جمع كثيري از اساتيد و صاحبنظران در زمينه رفاه اجتماعي و توسعه پايدار به مدت دو روز در دانشگاه علوم بهزيستي برگزار مي شود و مباحثي از قبيل جهاني شدن و تأثير آن بر رفاه اجتماعي در ايران، رفاه اجتماعي و توسعه پايدار، از جامعه رفاه به جامعه تيمارگر، نقش و جايگاه تشكلها و نهادهاي مدني در توسعه پايدار با تأكيد به جوامع روستايي پرداخته مي شود.
دكتر جغتايي رئيس دانشكده بهزيستي نيز خبر از تشكيل دوره دكتراي رفاه اجتماعي و رشته هاي زير گروه آن داد و گفت: چندين پروژه كلان در زمينه وضعيت اجتماعي و رفاهي ايران در دانشگاه تخصصي بهزيستي تحت بررسي است و گروههاي پژوهشي مشغول كار بر روي آن هستند.

نماينده وزارت بهداشت در كميته كاهش آلودگي هواي تهران:
مسئولان در اعلام شرايط هشدار ملاحظه نداشته باشند
فارس : نماينده وزارت بهداشت در كميته كاهش آلودگي هواي تهران خواستار شد: مسئولان در اعلام شرايط هشدار ملاحظه نداشته باشند و حتي اگر يك درجه هم آلودگي هواي تهران افزايش يافت، اطلاع رساني كنند.
شيدا ملك افضلي در جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران گفت: وزارت بهداشت برنامه هايي را براي شرايط مختلف آلودگي هواي تهران تهيه كرده است كه در اختيار صدا و سيما قرار مي دهد تا در مواقع اضطرار و هشدار آلودگي  هواي تهران تيزرهاي مرتبط با آن براي راهنمايي مردم پخش شود.
شاهين محمدنژاد، نماينده وزارت صنايع در اين كميته از عدم وجود نماينده آموزش و پرورش در كميته كاهش آلودگي هواي تهران انتقاد كرد و گفت: در الگوي مدرسه رفتن بايد بين يك كلان شهر و شهر معمولي تفاوتي وجود داشته باشد.

بازتاب
جامعه شناسي سوگ و ضرورت پاسخ گويي
درباره سقوط هواپيماي سي- ۱۳۰
انسانها در طول زندگي خود با تعداد زيادي سوگواري مواجه مي  شوند. تجربه نشان داده واكنش فرد _ جامعه به سوگ مراحل مشخصي را طي مي كند.
نخستين واكنش به يك واقعه فقدان يا مرگ «حيرت» است. در اين مرحله فرد _ جمع نمي توانند باور كنند كه آبژه زنده به سوژه تبديل شده است. واكنش در اين شرايط گيجي، پرخاشگري، سكوت، گريه و در بسياري مواقع رفتارهاي عادي و حتي به ظاهر دور از هر نوع نشانه سوگوارانه است. اين مرحله بر حسب ميزان نزديكي متوفي به فرد _ جامعه، متفاوت است اما معمولا براي فرد يك تا سه روز به طول مي انجامد.
مرحله دوم «انكار» است. پس از آنكه فرد _ جامعه از حالت حيرت درآمد، وارد مرحله انكار مي شود. او مدام اميدوار است كه ماجراي به وقوع پيوسته يك كابوس يا خواب باشد. مدام منتظر است تا فرد متوفي بازگردد. از همين روي است كه فرهنگ هاي مختلف مراسم و آئين هاي متنوع و متعدد تدفين و يادبودها را دارند. اين همايش ها كمك مي كند تا فرد _ جامعه با واقعه مرگ و فقدان مدام رودررو شده و آن را بپذيرد.
مرحله سوم كه مهمترين بخش آن است را «پذيرش» نام گذاشته اند. اگر پذيرش صورت نگيرد، فرد _ جامعه در حالت «تعليق» قرار گرفته و بحرانزا خواهد بود.
به واسطه وجود همين مرحله است كه در خصوص سقوط هواپيماي سي- ۱۳۰ حتما بايد تحقيق و پاسخگويي قابل باور براي فرد _ جامعه صورت گيرد.
در مرحله سوم فرد _ جامعه مي خواهد دليل فقدان و مرگ را بداند و وقتي توانست به دليل برسد و قانع شود آنگاه به اصطلاح آبژه به سوژه تبديل مي شود. يعني مرگ پذيرفته شده و فرد متوفي به صورت ياد و خاطره در ذهن نزديكان او جاي مي گيرد.
اين تصور غلط است كه بايد فرد از دست رفته و متوفي را فراموش كرد و بلكه در يك روند طبيعي آن فرد كه تا ديروز حضور فيزيكي اش در كنار ما بود امروز بايد طي اين فرايند به حضور ذهني، روحاني و معنوي تبديل شده و در كنار ما بماند. با تحقق اين امر، پذيرش مرگ براي بازماندگان- اعم از فرد يا جامعه _ روند منطقي خود را طي مي كند.
اما اگر بازماندگان نتوانند دلايل مرگ عزيز خود را بدست آورند و يا دلايل ارائه شده قانع كننده نباشد، نمي  توانند با آبژه خداحافظي كرده و او را تبديل به سوژه كنند و به اين ترتيب در يك تعليق سخت كشنده كه نتايج آن پرخاشگري و افسردگي است گير مي افتند.در دوران جنگ تحميلي، اين فرايند براي خانواده شهدا به صورت طبيعي طي مي شد چرا كه آنها دليل واقعي  فقدان عزيز خود را مي دانستند (گلوله، توپ، خمپاره، كمين...) اما براي خانواده هايي كه فرزند مفقودالاثر داشته و دارند اين فرايند اتفاق نمي افتاد و آنها هنوز در تلقي براي تبديل آبژه (موجود زنده فيزيكي) به سوژه (موجود زنده روحاني) قرار دارند.
متاسفانه در بسياري از مواقع مسئولان پاسخ دهنده نتوانسته اند فرد _ جامعه را قانع كرده و دلايل كاملي براي از دست رفتن عزيزانشان ارائه كنند. بايد توجه داشت كه سوگواران دلايل قانع كننده مي خواهند. اين دلايل الزاما شايد خوشايند آنها نباشد، اما حتما بايد قانع شوند.
مسئولان پاسخ دهنده در مورد حادثه سقوط هواپيماي حامل اصحاب رسانه، اگر نتوانند پاسخ قانع كننده اي در خصوص ارائه دهند؛ باعث خواهند شد تا همه آنهائي كه سوگوار اين حادثه هستند _ اعم از خانواده هاي آنها و بخش بزرگي از آحاد جامعه _ نتوانند آبژه هاي عزيز خود _ يعني حضور جسماني عزيزانشان- را به سوژه هاي جاودان _ يعني خاطرات پايدار از آنها _ تبديل كنند و بدين ترتيب بار ديگر برگي ديگر از ورق هاي خاكستري افسردگي و ياس بر دفتر زندگي اين مردم افزوده خواهد شد.
بايد دانست كه افسرده شدن به سرعت شكل مي گيرد اما رهايي از آن براي فرد گاه تا چند سال و براي جامعه گاه تا چندين دهه تلاش و وقت لازم دارد.
علي  كدخدازاده

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |