چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۴ - Dec 14, 2005
عراقي هاي مقيم خارج رأي خود را به صندوق ها ريختند
010152.jpg
گروه سياسي خارجي: ديروز دومين مرحله از انتخابات پارلماني عراق انجام شد. عراقي ها خارج از اين كشور ديروز به پاي صندوق هاي رأي رفتند تا پيش از شروع مرحله اصلي انتخابات كه در داخل عراق برگزار مي شد نمايندگان خود براي پارلمان اين كشور را انتخاب كنند. روز دوشنبه نيز زندانيان، بيماران و نيروهاي مسلح رأي خود را به صندوق ها ريختند. مرحله اصلي انتخابات عراق فردا برگزار خواهد شد.
ديروز ۵/۱ ميليون رأي دهنده عراقي در ۱۵ كشور رأي دادند. اين انتخابات در حدود ۳۸ شهر از كشورهاي ايران، دانمارك، سوئد، انگلستان، لبنان، اتريش، آمريكا،  امارات، استراليا، كانادا، آلمان، هلند، سوريه، تركيه و اردن برگزار شد.
نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور عراق با استقبال از آغاز انتخابات پارلماني اين كشور اظهارداشت كه اين سازمان به حمايت خود براي ايجاد يك دمكراسي صلح آميز در عراق ادامه خواهد داد.
اشرف قاضي در بيانيه اي گفت: اميدواريم اين انتخابات فرصت طلايي براي آنها ايجاد كند تا روند التيام زخم ها آغاز گردد و در كنار يكديگر به ساخت عراق جديدي بپردازند كه در آن هيچ قرباني وجود نداشته باشد.
ساير تحولات
* جلال طالباني رئيس جمهور عراق ديروز اعلام كرد اگر همچنان پست رياست جمهوري در عراق يك سمت تشريفاتي باقي بماند وي براي بار ديگر رئيس جمهور عراق نخواهد شد.
* مزهر الدليمي يكي از نامزدهاي انتخابات پارلماني عراق ديروز در شهر رمادي در استان الانبار عراق كشته شد.
* ارتش اسلامي عراق از مبارزان خود خواست حمله به مراكز رأي گيري در انتخابات پارلماني روز پنج شنبه عراق را متوقف كنند.
* نماينده هيأت علماي اهل سنت مناطق جنوب عراق گفت: شركت در انتخابات پارلماني عراق موجب رفع ضرر و جلب منفعت مردم است.
* القاعده و پنج گروه ديگر در عراق، در بيانيه مشتركي هرگونه مصالحه با دولت تحت رهبري آمريكا در عراق را رد كرده و انتخابات پارلماني اين كشور را با حرام خواندن آن، محكوم كردند.

نخست وزير لبنان خواهان دخالت شوراي
امنيت در بررسي ترور سردبير النهار شد
در اعتراض به سخنان سينيوره ۶ عضو كابينه لبنان
عضويتشان را به تعليق درآوردند
010155.jpg
گروه سياسي خارجي: در پي ترور جبران تويني سردبير روزنامه النهار و نماينده مجلس لبنان فواد سينيوره، نخست وزير اين كشور طي بيانيه اي خواهان دخالت شوراي امنيت سازمان ملل در بررسي موضوع اين ترور و ديگر ترورهاي لبنان شد. سينيوره در اين باره گفت: اين امر از حدود ترور شخصي فراتر رفته و به جايي رسيده كه سرنوشت مردم را تهديد مي كند.
در پي اين درخواست سينيوره وزراي حامي دمشق مشاركتشان را در كابينه لبنان به حالت تعليق درآوردند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، شش وزير از جمله محمد فينش، وزير انرژي و طراد حماده، وزير كار هر دو از حزب الله لبنان، فوزي صلوخ (شيعه) وزير امور خارجه، يعقوب صراف (مسيحي)، وزير محيط زيست و دو وزير ديگر از جنبش امل تصميم گرفتند فعاليت هايشان را در كابينه به حالت تعليق درآورند.
كابينه ۲۴ عضوي لبنان با درخواست سينيوره مخالفت كرده كه اين امر تعليق كار شش وزير را به دنبال داشت.

پوتين: روسيه مدافع سرسخت اسلام است
رئيس  جمهور روسيه  كشورش  را مدافع  سرسخت  و هميشگي  اسلام  ناميد.
به  گزارش واحد مركزي خبر، پايگاه  اينترنتي  روسي «نيوز» اعلام كرد ولاديمير پوتين  طي  سخناني  در نخستين  جلسه  پارلمان  چچن  تأكيد كرد كه  كشورش  هميشه  بهترين  شريك  كشورهاي  اسلامي بوده  و باقي  خواهد ماند و اسلام  را يك  دين  جهاني  مي داند.
وي  با اشاره  به  اينكه  رهبران  دولتهاي  اسلامي بخوبي  به  اين  موضوع  واقف هستند افزود: درست  به همين  علت  بسياري  از آنها نمايندگان  خود را در زمان انتخابات  رياست  جمهوري  و پارلماني  به  چچن  اعزام  كردند.
پوتين  با يادآوري  تصميم  سازمان  كنفرانس  اسلامي درباره  همكاري  وسيعتر با روسيه  از حضور فعال  هيئت  روسي  در نشست  اخير سران  اين سازمان  در عربستان  سعودي  خبر داد و افزود: وظايف  بسياري  برعهده  ما گذاشته  شده  و مشكلات زيادي  پيش  روي  ما وجود دارد.

يادداشت
آ.سه. آن و قرن آسيا
دكتر علي صباغيان
از مدتها قبل آينده شناسان گفته اند قرن بيست و يكم قرن آسياست. آنها بر اين نكته تاكيد داشته اند كه در روند تحولات جهاني پس از آنكه شرايط بين المللي، قرن نوزدهم را به عنوان قرن اروپا و قرن بيستم را به عنوان قرن آمريكا رقم زد قرن بيست و يكم به عنوان قرن آسيا رقم خواهد خورد.
اگرچه اين پيش بيني ها بر مبناي امكانات بالقوه موجود در آسيا بوده، اما بدون ترديد تحقق اين امر در گرو زمينه سازي هاي لازم و بهره برداري مناسب از فرصت هاي ايجادشده توسط كشورهاي اين قاره كهن مي باشد. يكي از عواملي كه به صورت مستمر در جهت تحقق قرن آسيا عمل كرده، اتحاديه جنوب شرق آسيا (آ.سه.آن) است كه طي دو روز گذشته يازدهمين نشست سران آن در كوالالامپور مالزي برگزار شد.
آ.سه. آن كه در سال ۱۹۶۷ در شرايط متاثر از فضاي نظامي _ سياسي جنگ جهاني دوم و تحت تاثير رقابت هاي بين المللي عصر جنگ سرد با عضويت ۵ كشور اندونزي، مالزي، فيليپين، سنگاپور و تايلند آغاز به كاركرد به موازات نزديك شدن به پايان قرن بيستم و همزمان با گسترش اعضاي آن به ۱۰ كشور، رويكرد خود را از سياستهاي امنيتي به سياستهاي اقتصادي تبديل كرد. در آستانه هزاره سوم و ورود جهان به قرن بيست و يكم آ.سه .آن علاوه بر تقويت همكاري بين كشورهاي عضو، مناسبات نزديكي با سه كشور مهم قاره آسيا يعني چين، ژاپن و كره جنوبي برقرار كرد كه در نتيجه آن آ.سه.آن + ۳ شكل گرفت. همچنين در اين مسير در سال ۱۹۹۴ آ.سه.آن با يك نگرش فرامنطقه اي مجمع منطقه اي آ.سه.آن موسوم به «آرف» را تاسيس كرد.تشكيل منطقه تجارت آزاد آ.سه.آن (افتا) و تدوين برنامه «آ.سه.آن ۲۰۲۰) ادامه روند گسترش اين همكاريهاي منطقه اي بوده است. در ادامه اين روند در نشست يازدهم آ.سه.آن طي دو روز گذشته علاوه بر سران ۱۰ كشور عضو اصلي آ.سه.آن، سران كشورهاي چين، ژاپن، كره جنوبي، هند، روسيه، استراليا و نيوزيلند هم حضور داشته اند. حضور رهبران كشورهاي بزرگ آسيا در نشست آ.سه. آن و امضاي موافقت نامه هاي دو و چندجانبه بين اين كشورها اين نويد را مي دهد كه اتحاديه آ.سه.آن بتواند در مسير حركت منطقي خود تعداد بيشتري از كشورهاي اين قاره را گردهم آورد و زمينه ساز تحقق ايده قرن آسيا از طريق همكاري اقتصادي و تجاري باشد.
نگاهي به شرايط آينده جهان و كشورهاي آسيايي حاكي از آن است كه اگر قرن نوزدهم در چارچوب رقابت هاي استعماري به نام قرن اروپا رقم خورد و اگر قرن بيستم از طريق جنگ ها و مداخلات نظامي قرن آمريكا لقب گرفت، قرن آسيا تحقق خود را در چارچوب همكاريهاي اقتصادي جستجو خواهد كرد. هر چند آ.سه.آن تا حدودي در حين سالهاي اوليه قرن راه درستي در اين مسير در پيش گرفته است اما ترديدي نيست كه تحقق قرن آسيا نيازمند مشاركت تمامي كشورهاي اين قاره به ويژه كشورهاي غرب آسيا كه دارنده ذخاير عظيم نفت و گاز لازم براي رشد و پيشرفت اقتصادي مورد نياز تحقق قرن آسيا مي باشد.
اگر آ.سه. آن تاكنون به طور صحيح قدرت اقتصادي ژاپن، حجم عظيم و روبه رشد اقتصاد چين، و توان بالقوه هند و نقش بالفعل روسيه را در مسير تحقق قرن آسيا مد نظر قرار داده بايد براي تكميل اين روند به حجم عظيم ذخاير نفت و گاز كشورهاي خاورميانه به ويژه ايران هم توجه كند و در نشست هاي آينده زمينه حضور تعداد بيشتري از كشورهاي قاره به ويژه كشورهاي خاورميانه را فراهم كند.

انتقاد شديد نيوزويك و واكنش بوش
مقاله فريد ذكريا از دبيران بخش خارجي نشريه نيوزويك در شماره اخير اين نشريه در انتقاد از سياست خارجي دولت جورج بوش با واكنش رئيس جمهور آمريكا روبه رو شد.
اين نويسنده ارشد نيوزويك با اشاره به سفرهاي خارجي اخير بوش به آمريكاي لاتين و آسيا نوشته است، رئيس جمهور در اين سفرها دوهزار نفر با چندين هواپيما و دو هلي كوپتر به همراه داشت و با تعداد محدودي از مقامات محلي ديدار كرد و به غير از چند كاخ و حضور در اتاق هاي كنفرانس، مكان ديگري را بازديد نكرد.
نويسنده با اين مقدمه در توصيه اي كنايه آميز به كاخ سفيد و مسوولان سياست خارجي آمريكا نوشت، بهتر است از اين به بعد از فن آوري هاي ارتباط از راه دور به جاي سفرهاي خارجي رئيس جمهور استفاده شود كه در اين صورت نيازي به ديدار حضوري با خارجي ها نخواهد بود!
ذكريا با انتقاد از اينكه رئيس جمهور آمريكا بيشتر و فقط با رهبران خارجي چون توني بلر، جونيشيرو كوايزومي و آريل شارون ديدار و گفت وگو مي كند مي نويسد، حتي اين گفت وگوها هم كوتاه و فقط يك طرفه است.
سران ديگر كشورها هم فقط براي مطلع شدن از سياست خارجي آمريكا طرف گفت وگوي رئيس جمهور قرار مي گيرند.
اين سياست بوش ازنظر نويسنده نيوزويك بخشي از شيوه امپراتورمآبانه ديپلماسي آمريكاست و نشان مي دهد رهبران و مقامات ارشد اين كشور در حباب نشسته اند و به ندرت ارتباط و تعاملي با همتايان خارجي دارند.
نويسنده در پايان، اين شيوه رفتاري را براي دنياي كنوني خطرناك مي داند و مي گويد كه كشورهاي ديگر در دنياي امروز مي خواهند صدايشان شنيده شود نه اينكه فقط شنونده باشند.
اين مقاله بخشي از گزارش اول شماره جديد نيوزويك است كه در آن هم از كارشناسان و مسوولان سياست خارجي واشنگتن انتقاد شده است.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن  رئيس  جمهور آمريكا در گفتگو با شبكه  تلويزيوني  بي  بي  سي  با اشاره  به  عكس  پشت  جلد نيوزويك  كه بوش  را در يك  حباب  نشان  مي دهد گفت  تصور من  اين  نيست  كه  در يك  حباب  زندگي  مي كنم .بوش  با اين  حال  اقرار كرد كه  نمي تواند مانند مردم  عادي  زندگي  كند.

هشدار پليس ژاپن درباره حملات تروريستي
سازمان پليس ژاپن در تازه ترين تحليلي كه در زمينه مسايل امنيتي انجام داده، نسبت به انجام عمليات تروريستي از سوي تندروهاي بنياد گرا در ژاپن هشدار داده است.
شبكه تلويزيون سراسري ژاپن ان.اچ.كي ديروز به نقل ازگزارش سالانه سازمان پليس ژاپن درباره مسايل امنيتي كه ديروز منتشر شد گفت:  اين كشور ازجمله  كشورهايي است كه از سوي گروههاي تندرو مورد هدف تروريستهاي قرار گرفته است.
پليس ژاپن گفته كه درژاپن تاسيسات نيروهاي آمريكايي وجود دارد و به همين دليل نمي توان گفت كه ژاپن مورد هدف عمليات تروريستي نيست.

براساس گزارش تازه مليس
سوريه بار ديگر به دخالت در ترور حريري متهم شد
گروه سياسي خارجي: دلف مليس، رئيس تيم تحقيق سازمان ملل در ترور رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان در گزارش ۲۵ صفحه اي خود كه به دبيركل سازمان ملل تسليم شد، بار ديگر سوريه را به تلاش براي ايجاد مانع در طول تحقيق متهم كرد و گفت: مدارك جديد باور بازپرسان سازمان ملل را كه سرويس هاي اطلاعاتي لبنان و سوريه احتمالا در ترور حريري مشاركت داشته اند، تقويت مي كند.
مليس در گزارش خود با اظهار اينكه همكاري سوريه با تيم تحقيق ،كند بوده از دمشق خواست تا مظنونان سوري را دستگير كند.
در گزارش  مليس به  نام  ۱۹ مظنون  شامل  شخصيت هايي  از لبنان  و سوريه  اشاره  شده  كه  در ترور رفيق  حريري  دست  داشته اند.
مطابق  قطعنامه  ۱۶۳۶ شوراي  امنيت ، مليس  بازداشت  پنج  مقام  امنيتي  سوريه را  كه  به  نقش داشتن  در اين  ترور متهم  شده  و هفته  گذشته  از آنان  در وين بازجويي  به  عمل  آمده ، خواستار شده  است .
سرتيپ  رستم  غزاله  رئيس  وقت  تشكيلات  اطلاعات  و امنيت  ارتش  سوريه  در لبنان ، جامع  جامع  معاون  وي ، عبدالكريم  عباس  مسئول  دايره  شنود در يكي  از شعبه هاي اطلاعاتي ، ظافر اليوسف  مسئول  بخش  رايانه  و اينترنت  در تشكيلات  اطلاعاتي  و سميح  القشعمي افسر امنيتي  بازنشسته  و فرمانده  وقت  پايگاه  اطلاعاتي  سوريه در منطقه  المتن  لبنان  كه  در وين  بازجويي  شدند، افسران  مورد نظر مليس هستند.مليس  اتهام  اين  افراد را مشاركت  در برنامه  ريزي ، سازماندهي  و زمينه سازي  اجراي  ترور حريري  عنوان  كرده  است .
براساس گزارش مليس كميته  تحقيق  در بازجويي  از شاهدان  جديد در هفته هاي  گذشته  به  مدارك  مهم ، اطلاعات  اساسي  و تازه  درمورد ترور حريري  دست  يافته  است ، اين  اطلاعات  و مدارك  نشان  مي دهد شماري  از اعضاي  تشكيلات  امنيتي  سوريه  و نظام  پيشين  لبنان بطور مستقيم  در طراحي  و اجراي  ترور نقش  داشته اند.مليس  گفته  كه  ۲۴ و ۲۵ ماه  ميلادي  گذشته  خواستار شنيدن  اظهارات  فاروق  الشرع  وزير امور خارجه  سوريه  به  عنوان  شاهد شده اما مقام هاي  دمشق  اين  درخواست  را رد كرده اند.رئيس  كميته  بين المللي  تحقيق  بار ديگر از سوريه  درخواست  شنيدن  اظهارات و شهادت  فاروق  الشرع  را كرده  و گفته  كه  ادله  و تحقيقات  بر دخالت  نظام امنيتي  اين  كشور در ترور حكايت  دارد و شاخه  سازمان  اطلاعات  و امنيت  سوريه در لبنان  پرونده  مربوط به  عملكرد خود در لبنان  را آتش  زده  است .گزارش  مي گويد مدارك  جديد نشان  مي دهد نظام  پيشين  امنيتي  لبنان  و سازمان  اطلاعات  سوريه  در لبنان  از برنامه ريزي  براي  ترور حريري  پيس  از وقوع  آن  آگاه  بوده اند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |