چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۴ - Dec 14, 2005
در پايتخت اتفاق افتاد:
۳ جنايت در كمتر از ۱۰ ساعت
010089.jpg
بازپرس اصغرزاده
گروه حوادث- آزاده مختاري: روز دوشنبه در مدت كمتر از ۱۰ ساعت سه صحنه جنايت توسط بازپرس كشيك ويژه قتل دادسراي امور جنايي تهران و كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران مورد بررسي قرار گرفت.
جنايت در خيابان مختاري
زنگ تلفن همراه بازپرس حسين اصغرزاده در ساعت۱۵‎/۴۵دقيقه روز دوشنبه به صدا در آمد. ماموران كلانتري ۱۱۵ رازي خبر از وقوع يك قتل در حوزه استحفاظي خود را دادند. جنايت در طبقه چهارم يك آپارتمان مسكوني واقع در خيابان مختاري رخ داده بود. جسد توسط همخانه مقتول كه يك پسر جوان بود كشف شد. پسر جوان بعد از حضور ماموران پليس در صحنه قتل در توضيح واقعه گفت: كارگر يك موتورسازي هستم. بعد از پايان كار روزانه به خانه بازگشتم. نزديكي در ورودي ناگهان متوجه دودي شدم كه از پنجره خانه به بيرون منتشر شده بود.
در ابتدا تصور كردم خانه آتش گرفته است به سرعت خود را به منزل رساندم فضاي خانه را آنقدر دود گرفته بود كه نمي توانستم چيزي را ببينم. پنجره را گشودم تا دود از خانه خارج شود. فضاي خانه كه عادي شد ناگهان با جسد عريان همخانه  ام به نام يعقوب ۴۰ ساله كه ضربات شيشه مشروبات الكلي بدنش را به شدت مجروح كرده بود و يك ضربه چاقو نيز به ناحيه سينه او وارد شده بود مواجه شدم. بعد از آن كه بر خود مسلط شدم پليس را در جريان قرار دادم.
بازپرس اصغرزاده، كارآگاهان اداره دهم آگاهي به همراه ماموران تشخيص هويت در صحنه حاضر شدند. تحقيقات مقدماتي از صحنه جرم آغاز شد.
دودي كه پسر جوان از خارج از خانه مشاهده كرده بود ناشي از آتشي بود كه عامل جنايت بعد از ارتكاب قتل به قصد آتش سوزي در صحنه ايجاد كرده و سپس متواري شده بود.پليس در تحقيقات بعدي خود متوجه شد مقتول داراي مشكل اخلاقي بوده و طبق گفته همخانه وي شب قبل از حادثه مردي را به عنوان مهمان به خانه آورده بود.
جنايت در نارمك
هنوز ساعتي از بررسي قضايي، پليس برروي جنايت خيابان مختاري نگذشته بود كه اين بار ماموران كلانتري ۱۲۷ نارمك با تلفن همراه بازپرس كشيك قتل تماس گرفتند.
پسري به نام رضا ۲۲ ساله به آن كلانتري مراجعه كرده و اظهار داشته نامزدش به نام افسانه ۲۴ ساله به طرز مشكوكي در منزل وي جان سپرده است. با دستور بازپرس اصغرزاده ماموران كلانتري ۱۲۷ در محل حادثه كه يك آپارتمان واقع در خيابان كرمان بود حاضر شدند.
ماموران كلانتري در حال بررسي مقدماتي بودند كه بازپرس جنايي و كارآگاهان اداره دهم خود را به محل واقعه رساندند. جسد افسانه در اتاق خواب خانه افتاده بود و در كنار جسد آثاري از قرص آرامبخش نمايان بود.رضا در حالي كه متاثر از مرگ افسانه بود به پليس آگاهي و بازپرس پرونده گفت: «از پنج سال قبل با افسانه آشنا شدم. بعد از مدتي به يكديگر علاقه مند شده و در نهايت پنج ماه قبل با موافقت خانواده ها نامزد كرديم. من به دليل اختلاف نظرهايي كه با مادرم در خانه داشتم از چند ماه قبل اين خانه را اجاره كردم و افسانه از اول هفته به منزل من آمد. ولي نمي دانم چرا اقدام به خودكشي كرده است. پليس در تحقيقات خود آثار ضرب و جرح بر روي بدن متوفي را مشاهده نكرد. بدين ترتيب بازپرس اصغرزاده دستور انتقال جسد را به پزشكي قانوني صادر كرد تا با آزمايشات پزشكي علت اصلي مرگ اين دختر جوان مشخص شود.در حال حال حاضر رضا براي انجام تحقيقات پليسي بازداشت شده است.
جنايت در تهرانپارس
كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز و بازپرس دوم دادسراي امور جنايي تهران در صحنه مرگ مشكوك نارمك در حال بررسي بودند كه بار ديگر تلفن همراه بازپرس اصغرزاده به صدا درآمد. اين بار جنايت در يك محوطه باز واقع در خيابان استخر رخ داده بود. مأموران كلانتري ۱۴۴تهرانپارس بعد از مشاهده جسد با بازپرس جنايي تماس گرفته بودند.تيم بررسي صحنه جرم از نارمك به تهرانپارس روانه شدند. جسد بر روي مقداري كارتون كنار خيابان افتاده بود. مقتول مرد جوان مجهول الهويه اي حدود ۳۰ ساله بود كه شليك گلوله به ناحيه گيجگاه، سرش را متلاشي كرده بود. در بررسي از جسد آثار خالكوبي بر روي بدن مقتول مشاهده شد.
بازپرس پرونده در توضيح صحنه اين جرم گفت: محل كشف جسد منطقه اي پر رفت و آمد بود كه به همين دليل امكان شليك گلوله بدون صداخفه كن وجود دارد و به نظر مي رسد گلوله از فاصله اي بسيار نزديك به سرمقتول شليك شده بود و احتمال اينكه عامل جنايت از دوستان مقتول باشد وجود دارد. جسد بر روي كارتون افتاده بود امكان اينكه مقتول را در خواب به قتل رسانده باشند نيز وجود دارد. جسد اين مرد ناشناس نيز به پزشكي قانوني انتقال يافت و بازپرس دوم دادسراي امور جنايي تهران و پليس آگاهي بعد از بررسي صحنه جنايت محل را ترك كردند.

متهم به قتل در دادگاه:
اين يك توطئه عليه من است
010086.jpg
گروه حوادث: مردي كه به خاطر سرقت اموال ،پيرزني را در تهران به قتل رسانده بود، صبح ديروز در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان در حالي محاكمه شد كه اتهامات وارده را رد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در ابتداي جلسه محاكمه خاكي- نماينده دادستان- در جايگاه قرار گرفت و ضمن قرائت كيفرخواست گفت: در اين پرونده حميد رضا (۵۴ ساله) متهم به قتل عمدي سارا معروف به ستاره (۷۰ ساله) است. قتل در تاريخ ۲۴ مهرماه سال ۸۲ در تهران اتفاق افتاده و جسد پيرزن توسط پسرش كشف شده است. با مراجعه مأموران به محل قتل جسد مقتوله در حالي كه كيسه اي روي سرش كشيده شده و جراحاتي بر روي صورت وي مشهود بود، كشف شد. در ابتدا مأموران تصور كردند كه موضوع خودكشي است، اما در بررسي ها و حضور بازپرس مشخص شد كه نامبرده به قتل رسيده و طلاهاي وي نيز به سرقت رفته است. تحقيقات در اين خصوص ادامه داشت تا اينكه فردي با مطالعه خبر در روزنامه ها با مراجعه به پليس اعلام مي كند كه شخص حميد رضا قاتل بوده و به او گفته است كه وي را به قتل رسانده و طلاهايش را سرقت كرده است. با به دست آمدن سرنخ نامبرده شناسايي و دستگير شد. وي به قتل اعتراف كرد. بنابراين با توجه به محتويات پرونده درخواست صدور حكم قانوني را دارم. حميدرضا با درخواست قاضي پرونده در جايگاه قرار گرفت و ضمن انكار قتل عمدي گفت:من حدود ۵/۱ سال بود كه با سارا آشنا شده بودم و تنها به عنوان راننده به خانه اش رفت و آمد داشتم. روز حادثه او اصرار كرد تا به خانه اش بروم. يك بار مداركم را كه شامل دفترچه بيمه و بانكم را در خانه وي جا گذاشته بودم. مي خواست، مداركم را بدهد. اما او مي خواست تا من نهار آنجا بمانم. وقتي مخالفت مرا ديد شروع به داد و فرياد كرد من هم با او درگير شدم. بعد مداركم را برداشتم و به خانه ام آمدم. قاضي پرونده با اشاره به اعترافات متهم به قتل در جريان بازجويي ها در كرج از او خواست تا واقعيت را بگويد. اما حميدرضا مدعي شد كه اين توطئه عليه من است.نمي دانم چه كسي اين كار را كرده است.
از خانواده مقتوله تقاضاي بخشش دارم.برپايه اين گزارش، قاضي عزيز محمدي و چهار قاضي ديگر پس از ختم جلسه علني به بررسي نكات پرونده كه مربوط به جلسه غيرعلني بود پرداختند.ساعتي پس از برگزاري جلسه متهم به قصاص نفس محكوم شد.

متهم پرونده حادثه دلگشا روانه زندان شد
گروه حوادث: بازپرس پرونده حادثه دلگشا بعد از پايان تحقيقات كارشناسان پرونده روز گذشته با صدور قرار ،متهم پرونده را روانه زندان كرد.
به گزارش خبرنگار ما، محسن متهم پرونده حادثه دلگشا كه در آن يك پسر جوان به نام سيد مصطفي با شليك پنج گلوله از سوي متهم كشته شده بود، روز گذشته با صدور قرار ۳۰ ميليوني از سوي بازپرس هنرمند روانه زندان شد.
اين متهم كه يكي از افسران كلانتري ۱۳۴ بود بعد از اعلام مركز فوريتهاي پليس مبني بر روزه خواري در حوزه استحفاظي كلانتري ۱۳۴ به تعقيب سيدمصطفي كه سوار بر خودرو در حال تردد در آن منطقه بود پرداخت كه در نهايت خودرو سيدمصطفي جلوي يك مدرسه متوقف شد و متهم با شليك پنج گلوله او را مجروح كرد ولي متوفي بعد از انتقال به بيمارستان جان سپرد.
بررسي هاي كارشناسي امنيتي به دستور بازپرسي هنرمند برروي اين پرونده انجام گرفت كه در نهايت منجر به صدور قرار ۳۰ ميليون توماني براي محسن شد.
تحقيقات تكميلي بر روي اين پرونده ادامه خواهد يافت.

حكم زن و مرد جنايتكار تأييد شد
گروه حوادث: حكم توطئه جنايتي كه در آن مردي هوسران به همراه زني دست به قتل شوهر وي زده بود،از سوي ديوان عالي كشور تاييد شد.
ساعت ۲۴نيمه شب يكشنبه ۲۵مرداد سال ۸۳خانه اي در طبقه سوم ساختماني در مشيريه تهران به آتش كشيده شد و وقتي امدادگران آتش نشاني موفق به مهار آتش شدند پليس در برابر ماجراي يك قتل قرار گرفت.آتش سوزي عمدي بود و بررسي ها نشان داد روي اثاثيه خانه بنزين پاشيده شده است و سپس آنجا را آتش زده اند تا بتوانند جسد مرد ۷۵ ساله اي به نام حسن كه با اصابت ضربات چاقو به قتل رسيده و داخل پتو و فرش پيچانده شده بود بسوزد و آثار وقوع جنايت از بين برود.در تحقيقات بازپرس ويژه قتل و كارآگاهان اداره دهم كه شبانه صورت گرفت مشخص شد قرباني همراه زن جوانش و دختر ناتني خردسال خود زندگي مي كرد اما در صحنه آتش سوزي و جنايت اثري از اين مادر و دختر نبود.همسر ۳۰ ساله اين مرد سه روز بعد از جنايت وقتي براي سركشي به خانه بستگانش رفته بود بازداشت شد. اين زن اعتراف كرد ازسوي مرد جواني اغفال شده است كه او را زياد نمي شناسد و۴روز قبل از جنايت وقتي در برابر فرهنگسراي خاوران سوار خودروي مسافركشي شدم با او آشنا شدم و چون در ازدواج با شوهرم شكست ديگري خورده بودم با چرب زباني هاي اين مرد اغفال شدم.كارآگاهان كه در بازجويي از اكرم، به ردپايي از مردي به نام بهنام رسيده بودند و با راهنمايي هاي تعميركار خودروي پرايد توانستند عامل اصلي جنايت را در خانه شان واقع در مشيريه تهران دستگير كنند. بهنام، قتل را پذيرفت. اين زن و مرد در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شدند و بهنام به اتهام قتل عمدي به قصاص محكوم شد همچنين اكرم نيز به اتهام زناي محصنه به اعدام محكوم شد حكم صادره به تاييد ديوان عالي كشور رسيد و به زودي قابل اجرا خواهد بود.

حادثه در جهان
تفنگ به جاي انجيل!
آسوشيتدپرس: مردي كه متهم به قتل يك راهبه آمريكايي و نگهبان جنگل شده است روز گذشته در دادگاه شهر بليم برزيل از خود دفاع كرد . ريفارن داس نوس سالس متهم است كه دوروتي استانگ ۷۳ ساله را با شليك ۶ گلوله در جاده اي كوهستاني در منطقه اي جنگلي در قلب ناحيه آمازون به قتل رسانده است . او مي گويد كه اين عمل را براي دفاع از خود در قبال اين پيرزن ۷۳ ساله انجام داده است!اين حادثه در منطقه اي اتفاق افتاده است كه در ميان مردم برزيل به دليل درگيري هاي متعدد بر سر تصاحب زمين و نيز نبرد مداوم تبهكاران با يكديگر به سرزمين مرگ مشهور شده است . ظرف بيست سال گذشته حداقل ۵۳۰ تن در درگيري هاي اين چنيني جان خود را از دست داده اند. مردم برزيل اكنون چشم انتظار برخورد دولت با اين پرونده هستند تا مشخص شود كه آيا دولت در عزم خود براي برخورد با جنايت جدي است يا خير؟سالس مي گويد كه ميان وي و اين راهبه پير بر سر زميني كه وي در آن مشغول به كار بوده است درگيري روي داده و اين راهبه تهديد كرده است كه با كمك ۱۵۰ تن از افرادي كه وي قصد دارد در آن منطقه برايشان سرپناهي فراهم كند ، وي را قطعه قطعه خواهد كرد.هنگامي كه راهبه با پرسش سالس درمورد اينكه چگونه مي تواند وي را از زمين بيرون كند مواجه مي شود دست خود را به درون كيف مي كند و مي گويد : با اين سلاح !سالس مي گويد : من تصور كردم كه او قصد دارد سلاحي را از درون كيفش بيرون كشيده و به من شليك كند بنابراين پيش دستي كرده و به سوي او شليك كردم . بعد از شليك هنگامي كه كيفش را جستجو كردم ديدم كه او تنها يك انجيل به همراه داشته و قصد داشته است تا آن را به عنوان سلاحش به من نشان بدهد!دادستان مي گويد كه سالس از مدت ها پيش با گرفتن پول قصد داشته است كه اين راهبه را كه بيش از سي سال در جنگل هاي آمازون به كمك به فقرا مشغول بوده است به قتل برساند. سالس هرچند چنين پيشنهادي را رد نمي كند اما مي گويد كه هرگز در قبال آن قرار نبوده است به وي پولي پرداخت شود و تنها جمعي از زمين داران وي را ترغيب به كشتن اين راهبه كرده بودند اما وي هرگز اين امر را نپذيرفته است.رسيدگي به اين پرونده جنجالي كه گويا شاهدي هم براي آن وجود ندارد قرار است از ابتداي هفته آينده ازسر گرفته شود.

آن سوي حادثه
مرگ بي صدا
سكوت مرگبار فضاي خانه را پر كرده بود. كنار بخاري منزل جسد سه انسان كه زندگي را بي صدا وداع گفته بودند قرار داشت. سه روز از مرگ آنان مي گذشت. كم كم بوي تعفن اجساد توجه همسايه ها را جلب كرد. پليس با دستور قضايي در خانه را گشوده و آن زمان راز مرگ خاموش اعضاي اين خانواده فاش شد.
رنگ اجساد زن و مرد و كودك ۲ ساله آنان به قرمزي مي گراييد. صحنه اي دلخراش بود. همسايه ها هنوز شيرين زباني هاي دختر كوچك را كه در راه پله  آپارتمان با مادرش صحبت مي كرد، در گوش داشتند. پليس آگاهي در صحنه حادثه حضور يافت و مأموران تشخيص هويت اجساد را مورد بررسي قرار دادند . با دستور قضايي اجساد به پزشكي قانوني انتقال يافت و بعد از انجام آزمايش ها سه اسم به اسامي قربانيان مرگ خاموش كه عامل مرگ آنان گازي بي رنگ و بي بو بود اضافه شد.
پزشكان پزشكي قانوني هر سال در فصل سرما شاهد قربانيان اينچنيني زيادي هستند كه به دليل بي اطلاعي و بي توجهي در دام اين گاز كشنده قرار مي گيرند و زندگي خود را بي صدا به مرگ مي سپارند.
دكتر كاهاني كارشناس پزشكي قانوني در خصوص مرگ بر اثر كربن منوكسايد گفت: كربن منوكسايد گازي است بي رنگ و بي بو. اين گاز از سوختن مواد ارگانيزمي ايجاد مي شود كه نمي توان آن را به طور خالص پيدا كرد و معمولاً از احتراق ناقص مواد كربني ايجاد مي شود. مغز اولين عضو بدن و قلب دومين عضو است كه هدف اين گاز قرار مي گيرد. اين گاز معمولاً بعد از ورود به بدن با هموگلوبين مخلوط مي شود و آزادسازي اكسيژن به بافت ها را كم مي كند. كودكان و نوزادان بيشتر در خطر اين نوع مرگ و مير يا مسموميت قرار دارند، زيرا تعداد تنفس آنان در دقيقه بالاتر بوده و ميزان متابوليسم آنان نيز بيشتر است. افرادي كه آنميك [كم خون] هستند نيز بايد دقت بيشتري در اين خصوص داشته باشند، زيرا آنان نيز نسبت به ديگر افراد در معرض خطر جدي تري قرار دارند. افراد مسن براي مسموميت با كربن منوكسايد مستعدتر بوده و آثاري كه بر روي افراد مسن مي گذارد در مدت طولاني تري از بين مي رود. افراد زير ۶۰ سال به ندرت با ۵۰ تا ۶۰ درصد اشباع كربن منوكسايد مي ميرند، اينگونه مسموميت تأثير خطرناكي بر روي زنان باردار مي گذارد و موجب مرگ خود به خودي جنين مي شود. كربن منوكسايد باعث ايجاد آسيب هاي دستگاه هاي عصبي شده و موجب مرگ مي شود. كساني كه دچار اين نوع مسموميت مي شوند معمولاً علائم خاصي دارند كه شاخص بسيار مهم آن سردرد است و حالت تهوع و استفراغ علائم ديگر آن است. سطح هوشياري اين افراد پايين آمده و علائم حياتي تغيير مي كند، دچار طپش شديد قلب شده و بعضي ها دچار افت فشار خون خفيف مي شوند. در شرايط شديد مسموميت، افراد دچار كاهش ضربان قلب شده و افت فشار خون و مشكل تنفسي پيدا مي كنند. در بعضي موارد نيز افراد دچار خونريزي ريه شده و ريه هايشان پرخون مي شود. در اين شرايط دچار نوعي كري و كوري از نوع حسي عصبي مي شوند. بر روي پوست اين افراد تاول ايجاد مي شود. در مواردي كه منجر به مرگ اشخاص مي شود جسد اين افراد به رنگ قرمز گيلاسي درآمده و معمولاً وقتي كسي با اشباع ۳۰ درصد مي ميرد، پوستش آلبالويي مي شود. البته اگر اشباع خون زير ۲۰ درصد باشد هيچ تغيير خاصي ايجاد نمي شود و اگر كسي كم خوني داشته باشد امكان دارد دچار تغيير رنگ بسيار خفيفي شود. افراد در اين شرايط دچار شوك، انفاكتوس قلبي و سيانوز (كبودي) ادم ريه، پنوموني مي شوند.
اين گاز حتي در فكر كردن افراد اشكال ايجاد مي كند و در بعضي موارد افراد از مسموميت گاز منوكسايد غش مي كنند. تمامي اين حالت از زمان قرار گرفتن در آن حالت تا زمان مرگ شخص روي مي دهد، كه براي هر فرد از شروع تا مرگ زمان خاص خود را طي مي كند.
دكتر كاهاني در مورد شيوه تشخيص طبي اين مسموميت گفت: پزشكان از روي شرح حالي كه مريض برايشان بازگو مي كند، علائم كلينيكي سردرد، سرگيجه و حالت تهوع فرد مي توانند اين نوع مسموميت را تشخيص دهند، ولي بطور دقيق تر با اندازه گيري فروهموگلوبين مسموميت را تشخيص مي دهند.
براي جلوگيري از وقوع اين حوادث بايد از احتراق صحيح اطمينان حاصل كنيم. با بازگذاشتن پنجره در فضايي كه در آن بخاري يا وسايل گرمازا وجود دارد از وقوع اين حوادث جلوگيري كنيم اگر كودكان در فضايي كه بخاري وجود دارد دچار سردرد شدند امكان بروز اين نوع مسموميت در آنان وجود دارد.
معمولاً بعد از گذشت يك هفته بيمار دچار فراموشي، تغيير شخصيت و افزايش احساسات مي شود. ضايعات بيشتر در قسمت پيشاني و گيجگاهي مغز است.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |