چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۴ - Dec 14, 2005
رئيس جمهور دستور داد:
بازپس گيري ۱۱۰۰ هكتار جنگل
از مجري طرح آزاد راه تهران - شمال
010131.jpg
گروه شهري - مژگان جمشيدي:با ارائه گزارش سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور مبني بر واگذاري غيرقانوني ۱۱۰۰ هكتار از جنگل هاي بكر اطراف آزاد راه تهران شمال توسط بنياد مستضعفان، دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس  جمهوري دستور بازپس گيري اراضي جنگلي از شركت پيمانكار آزادراه تهران  - شمال را صادر كرد.
شمس ا... شريعت نژاد، معاون امور جنگلهاي شمال سازمان جنگلها ، مراتع و آبخيزداري كشور در گفتگو با همشهري با اعلام اين مطلب گفت: طبق مصوبه هيأت دولت در مهرماه سال ،۷۵ قرار شد ۶۳۰۰ هكتار از اراضي غيرجنگلي اطراف آزاد راه كه معارض نداشته باشد و در محدوده منطقه حفاظت شده البرز مركزي نيز نباشد بابت تأمين بخشي از هزينه احداث آزاد راه به بنياد مستضعفان واگذار شود كه تاكنون حدود ۵۰ درصد اين اراضي واگذار شده است.
وي افزود: متأسفانه علي رغم مصوبه دولت، جنگلهاي ملي هم واگذار شد كه تخلف محض محسوب مي شود و با گزارشي كه رياست جديد سازمان جنگل ها و مراتع به رئيس جمهور ارائه دادند ايشان با بررسي موضوع دستور بازپس گيري جنگل هاي ملي شده از سوي بنياد مستضعفان را صادر كردند.
پيش از اين خداكرم جلالي رئيس سازمان جنگلها و مراتع اعلام كرده بود طبق گزارش سازمان بازرسي كل كشور بخش هايي از اين جنگلها در كلاردشت توسط بنياد به اشخاص ثالث واگذار شده كه متأسفانه تغيير كاربري هم داده شده و با انجام ساخت و ساز در آنها خسارات زيادي به جنگل وارد شده است.
دكتر شريعت نژاد در پاسخ به خبرنگار ما درباره اينكه چرا زودتر اقدام اساسي براي بازپس گيري صورت نگرفت، گفت: احساس ما اين است كه در گذشته اراده اي براي بازگرداندن اين اراضي وجود نداشته اما اكنون مسئولان جديد سازمان جنگل ها به طور جدي پيگير موضوع هستند.
وي درباره برخي اخبار منتشره مبني بر تغيير مسير آزاد راه تهران - شمال گفت: تغيير مسيري صورت نگرفته است و چون احداث اين آزاد راه در دل جنگلهاي شمال خسارت زيادي به جنگل وارد مي ساخت لذا همان ابتداي امر تغيير مسير جزئي داده شد تا جاده از كنار رودخانه عبور كند كه درصد تخريب جنگل كاهش يابد. عمليات احداث آزاد راه تهران - شمال از سال ۷۴ تاكنون آغاز شده است. اما علي رغم فروش صدها هكتار از اراضي اطراف آزادراه توسط بنياد مستضعفان براي تأمين هزينه هاي موجود، هنوز هم روند اجرايي عمليات آزاد راه به كندي پيش مي رود.
وي همچنين از تهيه نقشه پوشش گياهي ايران با استفاده از تصوير ماهواره اي خبر داد و گفت: طبق آخرين مطالعات صورت گرفته با تصاوير ماهواره اي مساحت كل جنگل هاي ايران برآورد شده كه بر اين اساس، طبق تعريف فائو از جنگل با تاج پوشش حداقل ۱۰ درصد، ۱۱ ميليون هكتار جنگل داريم.

پيش بيني ها درست نبود،هوا همچنان مسموم است
تهران خاكستري در انتظار باران
هواي تهران ديروز در وضعيت هشدار بود و انتظار مي رود امروز هم ناسالم باشد، اما احتمالاً از جمعه يا شنبه با ورود يك موج بارش پايتخت نفس تازه مي كند
گروه شهري: به رغم پيش بيني ها مبني بر سالم بودن هواي تهران، هواي اين كلانشهر ديروز نيز همچنان ناسالم بود.
اخبار رسيده از نقاط مختلف تهران حاكي است، وضعيت اين شهر بر خلاف پيش بيني ها، ناسالم بود و اين شرايط تا پايان هفته ادامه خواهد يافت. پيش بيني  مي شود آلودگي هواي تهران به احتمال قوي تا پايان هفته جاري و با آغاز بارندگي كاهش مي يابد. بررسي سايت هاي هواشناسي نشان مي دهد كه احتمالاً بارش باران از بعدازظهر روز جمعه آغاز مي شود و در روز شنبه نيز ادامه مي يابد. براي وضعيت كنوني هواي تهران كه براثر وارونگي دما و انباشت گازهاي آلاينده بر فراز شهر، سلامتي شهروندان را در معرض تهديد جدي قرار داده است، بارش باران يك عامل مهم تاثيرگذار و كاهش دهنده ميزان آلودگي محسوب مي شود.
تهران به دليل موقعيت جغرافيايي و قرارداشتن در حصاري از كوهها در فصل پاييز به ويژه آذرماه همواره در معرض وارونگي دما قرار داشته است، اما امسال به دليل استقرار يك جبهه هواي پايدار، وارونگي دما تشديد و طولاني تر شده است. افزايش بي رويه تعداد خودروها در شهر كه خود ناشي از توسعه بي رويه و عنان گسيخته مي باشد، از يك هفته پيش چتري از گازهاي آلاينده به ويژه مونو اكسيد كربن را بر فراز شهر پايدار كرده است. اين ميزان آلودگي و پيامدهاي آن بر زندگي شهروندان در تاريخ شهر تهران، نظير نداشته است.
گزارش ها حاكي است كه با ورود يك توده هواي سرد و مرطوب نيمه هاي شمالي و غربي كشور با افت دما و بارش مواجه خواهند شد. بارش در كوهپايه ها و ارتفاعات به صورت برف بوده و دامنه بارندگي ها به تدريج جنوب غرب و مناطق مركزي كشور را نيز دربرخواهد گرفت، دماي هواي تهران نيز با دست كم ۵ درجه كاهش نسبت به بيشينه ۱۲ درجه امروز روز يكشنبه به بيشينه ۷ درجه خواهد رسيد.

دولت به شهرداري توجه كند
010107.jpg
شهردار اسبق تهران گفت: نوع فعاليت هاي شهرداري تهران و ابعاد آن ايجاب مي كند كه دولت بيشتر از گذشته در حل معضلات همكاري كند زيرا اين شهر فقط متعلق به شهروندان تهراني نيست و اغلب معضلات نيز ابعاد ملي دارند.محمدنبي حبيبي افزود: شهر تهران با تمام مشكلات كلان و ملي اش، توسط افرادي ايثارگر و با تلاش شبانه روزي اداره مي شود.وي با تاكيد بر اينكه دكتر قاليباف شرايط لازم براي مديريت شهر تهران را دارد، اضافه كرد: زماني كه اين خبر را شنيدم به دكتر قاليباف طي تماس تلفني گفتم در جنابعالي تمام شرايط لازم براي مديريت تهران را جمع مي بينم و خميره مديريت و اداره شهر تهران را داريد.

توان افزايي بازنشستگان شهرداري
010101.jpg
مديرعامل موسسه معين بازنشستگان شهرداري تهران از توان افزايي ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر از بازنشستگان نيازمند اين سازمان طي يك دوره سه ساله خبر داد.
مهندس سلامي افزود:  اين مؤسسه مجموعه فعاليت هاي خود را در سه دوره سه ساله برنامه ريزي كرده است و به ترتيب طي اين دوره ها كمك هايي را به بازنشستگان ضعيف و دردمند، مجموعه بازنشستگان و كاركنان شاغل و بازنشسته ارايه خواهند كرد.
وي افزود: شوراي شهر نخست به منظور كمك به بازنشستگان شهرداري ماهانه ۲۵ هزار تومان به هريك از بازنشستگان پرداخت مي كرد ولي شوراي شهر فعلي اين مبلغ را به ۵۰ هزار تومان افزايش داده است.

دامنه خدمات رساني شهرداري گسترش مي يابد
دكتر مسعود كرباسيان معاون خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد: با عنايت به اهميت مديريت اقتصادي كلانشهر تهران، توجه جدي به رسالت فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند در ايجاد آسايش و امنيت شهروندان تهراني در راستاي مبحث ناحيه محوري يك ضرورت است.
وي با اشاره به ضرورت ارتقاء كيفيت، تنوع كالا، بسته بندي و قيمت گذاري مطلوب فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند، بر لزوم توسعه اين مجموعه با رويكرد علمي و مكان يابي دقيق تاكيد كرد.
وي افزود: رضايت مردم در اداره فروشگاه ها بايد به عنوان محور قرار گيرد و تامين رضايت بايد به گونه اي در فروشگاه هاي شهروند باشد كه آنان ناگزير به تحركات اجتماعي نشوند و بتوانند در هر ناحيه به رفع نياز خود در همان ناحيه بپردازند. دكتر علي احمديان- مديرعامل جديد شركت شهروند نيز از اين مجموعه به عنوان آئينه تمام نما در بازتاب نظرات شهروندان تهراني با توجه به وسعت ارتباطات موجود درخصوص شهرداري تهران و نيز اطلاع از ميزان رضايت مندي شهروندان ياد كرد و اظهار اميدواري كرد، رضايت شهروندان با ارائه خدمات مناسب در قالب سيستم توزيع نوين فروشگاهي افزايش يابد.

معاون حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران:
فعاليت مسافربرهاي شخصي در قالب
شركت ها قانوني مي شود
010098.jpg
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از بررسي برنامه آموزش رانندگان تاكسي و اتوبوس به منظور ارتقاء سطح آگاهي و نحوه تعامل با شهروندان در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس مهرداد تقي زاده در مراسم توديع و معارفه مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني با بيان اين مطلب افزود : در حال حاضر بيش از ۴۰ هزار تاكسي گردشي و خطي و حدود ۴۰ هزار خودرو آژانس و معادل همين تعداد مسافربرشخصي در سطح تهران فعاليت مي كنند.
وي به ضرورت ساماندهي مسافربرهاي شخصي اشاره كرد و افزود : در حال حاضر، فعاليت مسافربرهاي شخصي درتهران قانونمند نبوده و كار آنها فعاليت تاكسي هاي شهر تهران را نيز تحت الشعاع خود قرار مي دهد و بايد در قالب عضويت در شركت ها ، فعاليت قانوني پيدا كنند.
وي مجموعه تاكسيراني را با احتساب ۴۴ هزار راننده تاكسي و خانواده آنان بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر دانست و تأكيد كرد: هرچه دغدغه رانندگان كمتر و در ازاي آن امتيازات و امكانات بيشتري دراختيارشان قرار گيرد ، بهتر مي توانند به شهروندان خدمات رساني كنند.
مهندس تقي زاده با تاكيد بر ضرورت نوسازي ناوگان تاكسيراني و تبديل به احسن كردن تاكسي هاي فرسوده تهران از طريق مشاركت بخش خصوصي و همچنين تسهيلات بانك ها، افزود: بايد ترتيبي اتخاذ شود تا هر چند وقت يك بار تعدادي از رانندگان تاكسي به منظور آشنايي با وضعيت تاكسيراني در كشورهاي همجوار، به اين كشورها سفر كرده و آموزش ببينند.
همچنين در ادامه امير محمود دهلوي مديرعامل سابق سازمان تاكسيراني با اشاره به اقدامات صورت گرفته در طول دوره مديريت خود در مجموعه سازمان تاكسيراني اظهارداشت: در زمينه نوسازي ناوگان تاكسيراني شهر تهران تا كنون يك قرارداد ۱۰ هزار دستگاهي براي خريد سمند منعقد شده كه روزانه ۱۵ تا ۲۰ دستگاه تاكسي فرسوده از چرخه خارج و به جاي آن سمند نو تحويل داده مي شود ، همچنين قرار داد ۱۰ هزار دستگاه ديگري با شركت ايران خودرو براي خريد پژوي GLI بسته شده كه بايد تا پايان امسال حداقل ۲ هزار دستگاه آن را تحويل بگيريم.

كاهش مصرف بنزين و صرفه جويي
در زمان سفرهاي درون شهري تهران
گروه شهري: با ساماندهي هفت هزار دستگاه وانت و موتورسيكلت توسط مديريت شهري، ساليانه ضمن كاهش ۲۲ ميليون ليتر بنزين از توليد ۳۵/۸ ميليارد گرم مونواكسيدكربن به هواي تهران جلوگيري مي شود.
مهندس علي اكبر گلرخي _ مديرعامل پيك بادپا شهرداري تهران با اعلام مطلب فوق افزود: هم اينك حدود ۷ هزار دستگاه وانت و موتورسيكلت به منظور جابه جايي كالا فعال هستند و از اين رو شاهد حذف ۱۳۰ هزار سفر غيرضروري در روز و جلوگيري از مصرف ده ها هزار ليتر بنزين هستيم.
وي تصريح كرد: براساس نتايج آمارهاي موجود هر دستگاه موتورسيكلت و وانت موجب كاهش و حذف به ترتيب ۲۰ و ۸ سفر در روز و صرفه جويي در بيش از ۱۴ ميليون و ۵۰۰ هزار ساعت در سفرهاي درون شهري شهروندان تهراني مي شود.
مديرعامل پيك بادپا تأكيد كرد: با توجه به سهم خودروهاي فسيلي سوز از جمله بنزين در آلودگي هوا كه بيش از ۷۰ درصد است و درصد قابل توجهي از سفرهاي درون شهري با هدف جابه جايي كالا صورت مي گيرد، افزود: ساماندهي و مديريت تقاضاي سفر و تقويت موتورسيكلت ها به منظور جابه جايي سريع كالا مي تواند تأثير بسزايي  در رواني ترافيك و صرفه جويي زمان شهروندان داشته باشد.

جشنواره بادبادكها براي مبارزه با ايدز
010104.jpg
در يك اقدام نمادين و به مناسبت هفته مبارزه با بيماري ايدز جشنواره بادبادكها با شعار بياييد با بادبادكهايمان شادي كنيم و براي مبارزه با ايدز پيمان ببنديم از ساعت ۹ تا ۱۴ روز جمعه ۲۵ آذرماه جاري در پارك طالقاني برگزار مي شود. رئيس فرهنگسراي سلامت با اعلام اين خبر افزود: اين فرهنگسرا در نظر دارد با هدف مبارزه با بيماري ايدز جشنواره بادبادكها را با همكاري مركز مبارزه با ايدز سازمان ملل برگزار كند.وي ادامه داد: در اين جشنواره كودكان و نوجوانان با ساخت بادبادكهاي رنگارنگ و نقاشي برروي آنها به رقابت با يكديگر پرداخته و به نوعي با گسترش بيماري ايدز به مبارزه مي پردازند كه هدايايي نيز از سوي كميته برگزار كننده اين جشنواره به شركت كنندگان اهدا خواهد شد.

نگاه
010095.jpg
بزرگمهر حسين پور

پاسخ
در پاسخ به مطلب مندرج در همشهري مورخ ۹/۹/۸۴ تحت عنوان «برداشت بي رويه چوب از جنگل هاي رو به زوال ايران» ، روابط عمومي سازمان جنگلها و مراتع با ارسال توضيحاتي به روزنامه خاطرنشان كرده است:
... برداشت يك ميليون متر مكعب چوب از جنگل هاي كشور را مترادف با نابودي اين جنگل ها دانستن فاقد وجاهت فني و علمي است و بعيد به نظر مي رسد اين تحليل از ناحيه بانك جهاني و فائو اعلام شده باشد. برداشت چوب از جنگل تنها در شمال كشور صورت مي گيرد در حالي كه بخش اعظم جنگل هاي كشور در خارج از مناطق شمالي قرار دارد كه برداشت از آن هم كمتر از ۷ درصد متر مكعب در هكتار صورت مي گيرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |