چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۴ - Dec 14, 2005
مقام معظم رهبري در ديدار خالد مشعل:
ملت فلسطين اشغالگران را از بيت المقدس
بيرون خواهد كرد
010134.jpg
010137.jpg
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار آقاي خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس و هيات همراه، موفقيت هاي ملت فلسطين در سال هاي اخير به ويژه اخراج رژيم صهيونيستي را از غزه، مرهون مقاومت و جهاد در مقابل رژيم غاصب صهيونيستي دانستند و تاكيد كردند: تنها راه تضمين كننده آزادي فلسطين و آينده  مردم اين كشور، ادامه مقاومت همراه با قدرت، حفظ وحدت و يكپارچگي، و تمسك به اصول اساسي دين اسلام است. ايشان با اشاره به شرايط سخت كنوني مردم فلسطين در سرزمين هاي اشغالي، افزودند: تجربه پنجاه سال گذشته نشان مي دهد كوتاه آمدن در مقابل اشغالگران صهيونيست و مذاكره با آنها وضع را بهتر نخواهد كرد و نتيجه اي جز تشديد فشارها ندارد، بنابراين پيروزي و موفقيت تنها در سايه مقاومت و ايستادگي به دست خواهد آمد.
مقام معظم رهبري خاطرنشان كردند: دشمنان ملت فلسطين، امروز گرفتار مشكلات فراوان سياسي و اقتصادي خود شده اند. آنها ديروز از لبنان عقب نشيني كردند، امروز مجبور به خروج از غزه شدند و ان شاءالله ملت فلسطين و گروه هاي مقاومت، اشغالگران را فردا از بيت المقدس نيز بيرون خواهند كرد.
ايشان با تاكيد بر اين كه انتفاضه نشان داد كه قدرت ملت فلسطين برتر از توان رژيم صهيونيستي و آمريكاست، افزودند: آمريكا نيز با وجود قدرت نمايي هاي ظاهري و دروغين، در خاورميانه با شكست مواجه شده و در حال عقب نشيني است و ملت فلسطين و گروه هاي مقاومت بايد با توجه به اين شرايط و حفظ هوشمندي، به مسير جهادي خود ادامه دهند.
در اين ديدار خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس، ضمن قدرداني فراوان از مواضع رهبري نظام اسلامي و دولت ايران در حمايت از مردم فلسطين، گفت: مواضع جمهوري اسلامي ايران در واقع بيان كننده احساسات دروني ملت هاي مسلمان و عرب است و همه مسلمانان به اين مواضع شجاعانه افتخار مي كنند ولي متاسفانه ديگر دولت هاي اسلامي جرأت بيان اين مواضع را ندارند.
وي ضمن ارايه گزارشي از اوضاع سرزمين هاي اشغالي و شرايط سخت مردم فلسطين تاكيد كرد: با وجود همه فشارها، اعتقاد مردم فلسطين به جهاد و مقاومت راسخ تر شده و جنبش حماس نيز هرگز از راهبرد اصولي خود، يعني مقاومت، عدول نخواهد كرد.
خالد مشعل افزود: ما به چيزي كمتر از آزادي همه سرزمين هاي اشغالي، بازگشت همه آوارگان فلسطيني و خروج اشغالگران راضي نخواهيم شد و همان گونه كه امام خميني (ره) فرمودند، اسرائيل، غده اي سرطاني است و ما به هيچ وجه آن را نخواهيم پذيرفت.

رئيس جمهور:
نهضت فلسطين سرنوشت آينده اسلام را مشخص مي كند
ايسنا: خالد مشعل بعدازظهر يكشنبه با دكتر محمود احمدي نژاد ديدار و درباره مسايل فلسطين اشغالي با وي گفت وگو كرد.
محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان در اين ديدار با بيان اين كه مساله فلسطين، مساله امت اسلام است، تصريح كرد: همه موظفيم در برابر تكليف ديني و الهي در خدمت نهضت فلسطين باشيم.
وي اظهار داشت: نهضت فلسطين، نهضت يك گروه در يك محدوده جغرافيايي خاص نيست، بلكه نهضتي است به نمايندگي از امت اسلام كه سرنوشت آينده اسلام را مشخص مي كند و حساسيت دشمنان اسلام نسبت به فلسطين نيز از همين مساله نشات مي گيرد.
دكتر احمدي نژاد با بيان اين كه پافشاري بر اصول رمز پيروزي است، آرمان اصلي دنياي اسلام را آزادي كل سرزمين فلسطين، بازگشت آوارگان و تشكيل حكومت مردمي در فلسطين دانست.
احمدي نژاد با تاكيد بر حفظ عزت اسلام، اظهار داشت كه اصل پيروزي از جانب خداست، توكل به خدا و حفظ اخلاص رمز پيروزي بر دشمنان است.
رئيس جمهور در ادامه، ضمن تاكيد بر حفظ وحدت، خواستار تلاش تمام گروه هاي مقاومت در جهت انسجام و وحدت و نيز خدمتگزاري به مردم شد.
خالد مشعل، رهبر حماس نيز در اين ديدار با بيان اين كه ملت فلسطين، حماس و دنياي اسلام به مواضع جمهوري اسلامي ايران عليه رژيم غاصب صهيونيستي چه در عرصه داخلي و چه بين المللي افتخار مي كند، از تلاش هاي ايران در راستاي خدمت به ملل مسلمان و جهان اسلامي تقدير كرد.
رهبر حماس با اشاره به فعاليت هاي سياسي و اجتماعي حماس و نيز تشريح اوضاع داخلي فلسطين، استمرار نهضت مقاومت در برابر زورگويي هاي رژيم غاصب را موجب پيروزي و نيز عقب نشيني رژيم صهيونيستي و بازپس گيري بخش هايي از سرزمين اشغالي دانست.
وي به سياست هاي ناموفق آمريكا در قبال مسايل منطقه اي و بحران عراق اشاره كرد و گفت: امروز موجي از اعتراض و ناخرسندي نسبت به خط مشي آمريكا در منطقه، آسيا و اروپا به وجود آمده است.
خالد مشعل با بيان اين كه حماس پايبند به حقوق حقه ملت فلسطين و بازپس گيري تمام سرزمين خود از جمله قدس شريف است، گفت: ما مشروعيت اسرائيل را نمي پذيريم و پايبند به راه حل مقاومت براي پايان اشغالگري و بازگشت آوارگان هستيم. وي همچنين از مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال مساله فلسطين و بيان عدم مشروعيت رژيم صهيونيستي قدرداني كرد و خواستار حمايت بيش از پيش ايران از نهضت مقاومت گرديد.

وزير كشور:
نگرانيم؛ ممكن است هر لحظه اينگونه حوادث تكرار شود
ايسنا: وزير كشور تأكيد كرد: در سانحه سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ بي احتياطي صورت گرفته است، چرا كه نبايد اين همه متخصص با يك وسيله نقليه به يكباره منتقل شوند.
مصطفي پورمحمدي در حاشيه نشست شوراي عالي ترافيك در پاسخ به خبرنگاران افزود: در خوزستان نيز چند سال قبل تعدادي از نخبگان دانشجو با يك اتوبوس در حال سفر بودند كه با يك حادثه مرگبار مواجه شدند.رئيس شوراي امنيت كشور تأكيد كرد: راهكارهايي در شوراي امنيت كشور تصويب شده است، بايد راهكارهاي اجرايي دقيق تري را تنظيم و مجددا ابلاغ كنيم و اين موضوع در دستور كار است، چراكه از اين بابت نگرانيم و ممكن است هر لحظه اينگونه حوادث تكرار شوند.

نيازمند مشاركت آمريكايي ها در قضيه هسته اي نيستيم
مهر: دبير شوراي عالي امنيت ملي درخصوص اظهارات اخير البرادعي و واكنش اروپا مبني بر ارايه تضمين هاي اقتصادي و عدم ارائه تضمين هاي امنيتي به ايران گفت: ايران نيازمند اين گونه تضمين هاي اشراف مآبانه نيست و از توان خوبي براي حفظ و صيانت از خود برخوردار است.
علي لاريجاني در حاشيه ديدار با خالد مشعل مسئول دفتر سياسي حماس درخصوص مذاكرات هسته اي پيش روي ايران و اروپا توضيح داد: اين مذاكرات در سطح كارشناسي و عليرغم اعلام زمان ۳۰ آذر براي نشست در وين هنوز زمان و مكان آن كاملا قطعي نشده است.دبير شوراي عالي امنيت ملي درخصوص تضمين هاي امنيتي افزود: ايران نيازمند چنين تفقدي در مسائل امنيتي نيست بلكه خواسته ما اين است كه مانند ساير كشورهاي عضو آژانس و ان.پي.تي از حقوق هسته اي خود برخوردار باشيم و اين حقوق قابل تفويض نيست.لاريجاني تاكيد كرد مطمئن باشيد اين چيزها باعث دست برداشتن ايران از حقوقش نخواهد شد.
خبرنگاري با اشاره به سقوط هواپيماي نظامي حامل خبرنگاران و مباحث مربوط به فرسودگي ناوگان نظامي ايران پرسيد چه تمهيداتي براي تجهيز ناوگان نظامي ايران انديشيده شده است.دبير شوراي عالي امنيت ملي با ابراز تاسف از اين حادثه گفت: شما شأن موضوع را در حد حادثه بدانيد و به آن عموميت ندهيد چون هنوز بررسي موضوع در بخشهاي نظامي انجام نشده است.
به گفته وي نتايج تحقيقات اوليه در اين خصوص در دو سه روز آينده روشن خواهد شد.وي درخصوص اظهارات سخنگوي وزير امور خارجه درخصوص مشاركت شركتهاي آمريكايي در طرح غني سازي نطنز گفت: ما نيازمند مشاركت هاي آمريكايي در اين قضيه نيستيم.اين ظرفي است كه شركتهاي داخلي و خارجي مي توانند در آن مشاركت كنند وكسي براي آمريكايي ها سفره پهن نكرده است.

براساس مصوبه ديروز مجلس:
عضويت اعضاي شوراي شهر در هيأت دولت ممنوع شد
طرح استيضاح وزير دفاع اعلام وصول شد
گروه سياسي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرح استفساريه ماده ۲۸ قانون تشكيلات  وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۱۳۷۵ را تصويب كردند.
به گزارش خبرنگار ما، در اين استفساريه كه به ظاهر عضويت برخي از اعضاي شوراي شهر تهران در هيأت دولت تقديم مجلس شده بود، نظر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كه عضويت همزمان در شوراهاي اسلامي را با تصدي مناصب اداري مذكور در ماده ۲۸ داراي منافات دانسته بود عينا تصويب شد و بر اين اساس درصورت ادامه مسئوليت اداري مزبور، اين افراد از عضويت در شوراهاي اسلامي مستعفي شناخته مي شوند.
براين اساس، مهدي چمران، نسرين سلطانخواه و داود زريبافان از سمت هاي خود در شوراي شهر تهران، مستعفي شناخته مي شوند.
اين طرح با ۱۴۰ رأي موافق، ۲۶ رأي مخالف و ۹ رأي ممتنع به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.در جلسه علني ديروز مجلس همچنين كليات لايحه مديريت خدمات كشوري كه كار بررسي آن از روز سه شنبه هفته پيش آغاز شده بود، با ۱۵۶ رأي موافق در مقابل ۲۷ رأي مخالف و ۶ رأي ممتنع به تصويب نمايندگان رسيد. اين لايحه در ۱۵ فصل و ۱۱۰ ماده تدوين شده است. محمدعلي مقنيان و ولي ملكي نمايندگان بيجار و مشكين شهر در مخالفت با اين لايحه و موسي الرضا ثروتي و حميدرضا حاجي بابايي نمايندگان بجنورد و همدان در موافقت با اين لايحه ايراد سخن كردند.نمايندگان به طرح استفساريه تبصره ۶ ماده واحده قانون بازنشستگي جانبازان انقلاب و معلولان عادي و شاغلين مشاغل سخت و زيان آور مصوب سال ۶۷ رأي مثبت دادند.
در اين استفساريه تعدادي از نمايندگان پرسيدند كه آيا اين قانون شامل كارگران، جانبازان و آزادگان شاغل در كارگاه هاي غيردولتي و بخش خصوصي نيز مي شود كه جواب كميسيون اجتماعي مثبت اعلام شد.
در جلسه علني ديروز همچنين براساس ماده واحده اين لايحه به دولت اجازه داده مي شود به كنوانسيون حراست از ميراث فرهنگي ناملموس مشتمل بر يك مقدمه و چهل ماده ملحق شده و اسناد مربوطه را مبادله كند.
در جلسه علني ديروز شاهين محمدصادقي عضو هيأت رئيسه مجلس طرح استيضاح وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح را اعلام وصول كرد. متن كامل اين طرح بدين شرح است:
هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي :پيرو مذاكرات حضوري مبني بر اعلام دقيق موارد استيضاح، سئوالات ذيل تقديم مي شود:
۱- براساس كدام مجوز هواپيماي ترابري نظامي مأموريت مسافري پيدا كرده و اساساً به دستور كدام مقام جهت مسافرين بليت فروخته شده است؟
۲- در آخرين گزارش دفترچه فني، نقص فني موتور محرز بوده چرا قبل از اطمينان كامل از رفع نواقص هواپيما اجازه پرواز يافته است؟
۳- چرا با ادامه كار سه موتور هواپيما به استناد مذاكرات خلبان و برج مراقبت هواپيما در فرودگاه مهرآباد به زمين ننشسته است؟
۴- علت اصلي تأخير ۵ ساعته هواپيما چه بوده است؟
۵- بار اضافي هواپيما چه قدر بوده است و مركز ثقل در كجاي بدنه هواپيما اتفاق افتاده است؟
۶- براساس گزارش واصله يكي از موتورها آتش گرفته است ،مذاكرات ثبت شده و شواهد بيانگر اين موضوع است . چرا هيچگونه راهنمايي و تدابيري از سوي پايگاه صورت نپذيرفته است؟
براساس ماده ۲۳۰ آيين نامه داخلي مجلس وزير موظف است ظرف ۱۰ روز پس از طرح استيضاح در مجلس حاضر شود و توضيحات لازم را ارائه دهد. تعيين وقت استيضاح در مهلت مقرر با پيشنهاد وزير يا هيأت وزيران و تصويب هيأت رئيسه مجلس در دستور هفتگي قرار مي گيرد.
حاشيه 
* ۳ نماينده عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز نسبت به عدم اعلام وصول استيضاح وزير دفاع در خصوص سانحه سقوط هواپيماي سي-۱۳۰به هيأت رئيسه مجلس تذكر آيين نامه اي دادند.
*اسماعيل گرامي مقدم، نماينده بجنورد در اين باره گفت: اينكه گفته مي شود بهتر است به جاي استيضاح سئوال يا تحقيق و تفحص در اين خصوص صورت گيرد، تنها به عقب انداختن قضيه است.
*ايرج نديمي، ديگر عضو فراكسيون اقليت نيز در اين خصوص گفت: اگر هيأت رئيسه مجلس در خصوص حادثه سقوط هواپيما ابتكار عمل را در داخل مجلس به عهده مي گرفت و گزارش كميسيون تخصصي امنيت ملي و سياست خارجي در روز يكشنبه منتشر مي شد برخي از مباحث كه امروز نقل محافل است توسط مجلس روشن مي شد.
* نورالدين پيرموذن نماينده اردبيل با اعتراض به عدم اعلام وصول طرح استيضاح وزير دفاع گفت: نمايندگان مردم مي توانند در هر موردي كه صلاح بدانند با ۱۰ امضا طرح استيضاح وزرا را ارائه دهند.
پيرموذن تصريح كرد: استيضاح وزير دفاع با امضاي ۵۰ نفر تقديم رئيس مجلس شد جناب آقاي حداد عادل فرمودند پس فردا اعلام وصول مي شود يكي از منشي ها هم از قول رئيس اعلام كرد سه شنبه اعلام وصول مي شود اما از قول حضرتعالي اعلام شده طرح استيضاح پس داده شده است.
باهنر نيز گفت: من نگفتم استيضاح را پس گرفته امروز هم آن را اعلام وصول مي كنيم.وي افزود طبق اصول قانون اساسي و موادي از آيين نامه ۱۰ نفر از نمايندگان مي توانند جمع شوند و درخواست استيضاح كنند اما در همين مواد نقل شده كه استيضاح و موضوع آن صريحاً با ذكر موارد معين شود.
نايب رئيس مجلس خاطرنشان كرد: متني كه به ما داده شده شبيه هر چيزي است غير از متن استيضاح.

سخنگوي دولت: رابطه با آمريكا موضوعيت ندارد
گروه سياسي: سخنگوي دولت با اشاره به همزماني اولين برنامه  جلسه  هفتگي اش با اخبار مربوط به حادثه جانگداز سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ و شهادت جمعي از اصحاب رسانه، گفت: در جلسه  گذشته  هيات دولت فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي حضور يافتند و گزارشي در ارتباط با حادثه و مسائل پيرامون آن ارايه دادند. مقرر شد كه كارگروه ويژه اي كه شامل متخصصان فني نيز هست، براي بررسي سانحه تشكيل شود.
وي افزود :دولت نيز مانند اصحاب رسانه نسبت به اين قضيه حساسيت دارد. من نيز معتقدم بايد اين حساسيت در رسانه بماند؛ ولي همان طور كه گفتم بايد زمينه اي فراهم شود كه اين امور با دقت پيش رود و تحت تاثير احساسات قرار نگيرد.
خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با انتشار فيلمي درمورد ديدار احمدي نژاد با آيت الله جوادي آملي و هم چنين سخنان وي در آن ديدار پرسيد.
سخنگوي دولت گفت: من خود در اين جلسه حضور داشتم و اين ديدار خصوصي با آيت الله جوادي آملي بود كه در همان موقع نيز از طرف بيت ايشان اجازه  تصويربرداري داده نشد و فقط تصوير اوليه گرفته شد.
من در همين جا از دستگاه هاي قضايي مي خواهم اين موضوع را مورد پي گيري قرار دهند و اصالت فيلم را بررسي كنند.
من معتقدم اين فيلم مونتاژ و توزيع شده و دقيقا بايد اين موضوع پي گيري شود. به هيچ وجه رئيس جمهور از امور ملكوتي براي پيشبرد كار خود استفاده نمي كنند. در ادامه خبرنگار ديگري در ارتباط با مذاكرات هفته  آينده  ايران در ارتباط با انرژي هسته  اي پرسيد و هم چنين به شايعاتي مبني بر مذاكره  ايران با آمريكا اشاره كرد و از الهام خواست كه در اين ارتباط توضيح دهد. الهام گفت: بحث مذاكره با آمريكا موضوعيت ندارد.
وي ادامه داد: در ارتباط با انرژي هسته  اي ما تأكيد كرده ايم كه داشتن آن حق ماست و مذكرات نيز در آينده در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |