چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۴ - Dec 14, 2005
بانك مركزي اعلام كرد:
۱/۴ ميليون بشكه توليد نفت
۸/۲ ميليون بشكه صادرات نفت
010110.jpg
گروه اقتصادي: بانك مركزي در جديدترين آمارهاي منتشر شده خود توليد نفت خام در كشور را ۴ ميليون و ۱۰۴ بشكه در روز در سه ماهه اول سال اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما به اين ترتيب توليد نفت خام كشور در سه ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدي معادل ۶/۱ درصد برخوردار بوده است.
اين گزارش حاكي است كه در اين مدت صادرات روزانه نفت خام كشور به ۲ ميليون و ۸۲۹ هزار بشكه در روز رسيد كه نسبت به سه ماهه اول سال گذشته رشدي معادل ۷/۴ درصد را نشان مي دهد.
براساس آمارهاي بانك مركزي ايران در سه ماهه اول سال گذشته ۳ ميليون و ۶۵۸ هزار بشكه در روز نفت توليد و ۲ ميليون و ۴۴۲ هزار بشكه نفت خام نيز صادر كرده است.
نكته قابل توجه درخصوص آمار مربوط به صادرات و توليد نفت خام كشور اين است كه در اين مدت حدود ۶۹ درصد از كل توليد نفت ايران به خارج از كشور صادر شد و حدود ۳۱ درصد از توليدات نيز به مصرف داخلي رسيده است.
براساس برخي گزارش هاي تهيه شده، رشد مصرف نفت خام در كشور به حدي است كه به نظر مي رسد در سال هاي نه چندان دور بايد منتظر بود كه نياز داخلي نفت كشور را از خارج وارد كرد.
بنا بر اين گزارش مقايسه توليد نفت خام كشور در سه ماهه اول سال جاري با فصول مختلف سال گذشته حاكي از آن است كه در بهار امسال كشور به بيشترين ميزان توليد نفت دست يافته است.
در سال گذشته و در فصل پاييز ايران موفق شد روزانه ۴ ميليون و ۶۴ هزار بشكه نفت توليد كند كه در مقايسه با ديگر فصول سال نشان دهنده بيشترين توليد نفت است.
البته در سه ماهه سوم سال گذشته ايران توانست به طور متوسط ۲ ميليون و ۸۴۶ هزار بشكه در روز نفت صادر كند كه در مقايسه با سه ماهه اول سال جاري از كاهش صادرات نفت خام كشور حكايت مي كند.

بيزينس مانيتور اعلام كرد:
ايران يكصد و پنجمين كشور جهان
در بالابودن ريسك فضاي تجاري است
مهر: مؤسسه بين المللي بيزينس مانيتور در جديدترين گزارش خود ايران را از لحاظ مخاطره فضاي تجاري در رتبه يكصد و پنجم جهان قرار داد.
شاخص و رتبه ريسك فضاي تجاري ايران در ميان كشورهاي خاورميانه در سال ۲۰۰۶ نيز در رتبه ۱۰۵ جهان و رتبه ۱۲ خاورميانه قرار داد.براساس اين گزارش، ايران از لحاظ ريسك فضاي تجاري در بين كشورهاي خاورميانه پس از امارات، قطر، رژيم صهيونيستي، بحرين، عمان، كويت، مصر، تركيه، عربستان سعودي، اردن، و لبنان در رتبه دوازدهم قرار دارد.
بيزينس مانيتور شاخص ريسك فضاي تجاري هر كشور را از شاخص كل ۱۰۰ اعلام مي كند، كه هرچه شاخص يك كشور بالاتر باشد، نشانه فراهم بودن فضاي تجاري آن كشور براي جذب سرمايه گذاري هاي خارجي بيشتر است.
بر پايه همين گزارش، بيزينس مانيتور ميانگين شاخص ريسك فضاي تجاري كشورهاي خاورميانه در سال ۲۰۰۶ ميلادي را ۶۱ و ميانگين جهاني آن را ۳.۵۸اعلام كرده است.
اين گزارش مي افزايد، امارات متحده عربي با شاخص ريسك فضاي تجاري ۴.۸۰ همچون ماه هاي قبل در صدر كشورهاي خاورميانه قرار دارد و كم ريسك ترين كشور خاورميانه محسوب مي گردد و از اين لحاظ در بين ساير كشورهاي جهان نيز رتبه سيزدهم را در اختيار دارد.

قيمت نفت خام اندكي كاهش يافت
تأكيد وزير نفت بر ادامه همكاري با شركت هاي خارجي
010113.jpg
گروه اقتصادي: ديروز قيمت نفت خام شاخص آمريكا اندكي كاهش يافت و ۶۰ دلار و ۱۷ سنت براي تحويل در ماه آينده ميلادي معامله شد.
به گزارش خبرنگار ما روز دوشنبه همزمان با اجلاس اوپك عوامل متعددي ازجمله، تهديد القاعده به حمله به كشتي هاي عبوري در مسير آبراهه سوئز، پيش بيني شدت گرفتن سرما در آمريكا و افزايش تقاضاي مصرف سوخت در بزرگترين كشور مصرف كننده نفت و آتش سوزي در مخازن نفت در انگليس كه براي فرونشاندن آتش ،چند روز ادامه داشت. در افزايش قيمت نفت و فراتر رفتن آن از ۶۱ دلار پس از چند ماه ثبات نسبي مؤثر بود.
روز گذشته با مهار آتش سوزي مخازن سوخت لندن و كاهش نگراني ها درمورد سرما در شمال آمريكا و فقدان نشانه هايي از احتمال عملي شدن تهديد القاعده قيمت نفت اندكي كاهش يافت. اين درحالي است كه برخي منابع خارجي تأكيد رئيس دوره اي اوپك درمورد فراتر بودن واكنش بازار به تصميم اين سازمان و پيش بيني وي درمورد كاهش قيمت نفت را عامل كاهش قيمت ها در گذشته اعلام كردند.
به گزارش خبرنگار ما سازمان اوپك روز دوشنبه در اجلاس خود تصميم جديدي نگرفت و با تأكيد بر ادامه سقف جاري توليد كه بيشترين توليد روزانه اين سازمان در طول تشكيل اين نهاد است تنها عرضه مازاد ظرفيت توليد خود را كه در پي توفان هاي مخرب پياپي در آمريكا در سه ماه گذشته به طور مشروط براي عرضه آزاد اعلام كرده بود متوقف كرد.در اين اجلاس در عين حال بر ضرورت كاهش توليد در شش ماهه دوم سال آينده ميلادي تأكيد شد.
در حاشيه اين اجلاس سيدكاظم وزيري هامانه وزير نفت كشورمان ضمن تأكيد بر ادامه همكاري كشورمان با شركت هاي بزرگ نفتي خارجي به تمايل كشورمان براي اصلاح قراردادهاي نفتي و مشاركت بيشتر طرف قرارداد خارجي در نگهداري مخازن نفتي و توليد نفت تأكيد كرد.

شركت هاي خودروسازي موظفند خسارت تأخير
در واگذاري خودروها را به خريداران بپردازند
گروه اقتصادي: وزارت صنايع و معادن با صدور اطلاعيه اي از خريداراني كه نتوانستند از شركت هاي خودروساز به دليل عدم واگذاري خودرو در موعد مقرر خسارت دريافت نمايند خواست تا مستندات خود را براي پيگيري به اين وزارتخانه ارسال نمايند.
در اين اطلاعيه با اشاره به تاكيدات وزارت صنايع و معادن مبني بر رعايت حقوق مردم و توجه به اصل مشتري مداري در تعامل با شركت هاي خودروساز و يا فروشنده خودرو آمده است: از تمامي اشخاص حقوقي و حقيقي كه در برنامه هاي مختلف فروش اعلام شده خودرو ثبت نام كرده و وجوهي را پرداخت كرده اند، ولي به دليل عدم انجام تعهدات شركت هاي فروشنده در سررسيد زمان تعيين شده قبلي تا به حال موفق به دريافت خودرو نگرديده اند درخواست مي شود مدارك خود را به اداره كل بازرسي و رسيدگي به شكايات ساختمان شماره يك وزارت صنايع و معادن واقع در خيابان سميه پلاك ۲۵۰ و يا به شماره دورنگار ۸۸۸۹۷۶۲۴ ارسال نمايند. بديهي است شركت هاي فروشنده موظف به پرداخت خسارات تحميل شده به خريداران خواهند بود.

در ميان تدابير شديد امنيتي در هنگ كنگ آغاز شد
نشست دوره اي سازمان تجارت جهاني
010116.jpg
گروه اقتصادي: مذاكرات وزراي بازرگاني از كشورهاي عضو سازمان تجارت جهاني براي حل بن بست مذاكرات دوحه و يافتن راهي براي دسترسي كشورهاي كمتر توسعه يافته به بازار كشورهاي توسعه يافته ديروز در ميان تظاهرات مخالفان اين اجلاس و تدابير شديد امنيتي در هنگ كنگ آغاز شد.
هزاران  معترض  سازمان  تجارت  جهاني  را به  عنوان  دشمن  فقرا تقبيح  كردند، وزيران  عضو سازمان  تجارت  جهاني  درميان  اميد اندكي  براي  نقطه  عطف  هاي مهم، گفت  و گوهاي  خود را براي  نجات  مذاكرات  تجارت  آزاد در هنگ  كنگ  آغاز كردند.
حدود ۲۰ نفر تظاهركننده  به زور خود را به  مركز اجلاس  كه  در آن  پاسكال  لامي مديركل  سازمان  تجارت  جهاني در نشست  افتتاحيه  در حال  سخنراني  بود، رساندند.
معترضين  علائمي را در پشت  سالن  اين  اجلاس  به  نمايش  گذاشتند كه  بر روي آنها نوشته  شده  بود «نه ، به  سازمان  تجارت  جهاني»  و «سازمان  تجارت  جهاني كشاورزان  را مي كشد.»
وزيران  شش  روز آينده  را براي  نجات  دور مذاكرات  تجاري  در دوحه  (قطر)كه  در زمان  حاضر به  دليل  منازعات  شديد منطقه اي  بر سر يارانه هاي  كشاورزي و تعرفه هاي  وارداتي  به  بن  بست  رسيده است ، تلاش  خواهند كرد.
لامي  در اين  اجلاس  با بيان  مشكلات  پيش  رو گفت ، بگذاريد اميدها و قدرتمان  را با يكديگر تركيب  كنيم  تا مذاكرات  را به  گونه اي  پيش  ببريم  كه آنها بتوانند در سال  ۲۰۰۶ تكميل  شوند.وي  گفت : پذيرفتن  اندكي  خطر، خطري  محاسبه  شد،مفهوم  شانسي  براي تجارت  آزاد و عادلانه  و در يك  مختصر براي  توسعه  است .
يك  مقام  تجاري  استراليا   به  شرط ناشناس  ماندن ، گفت : روز سه  شنبه جوي  از نااطميناني  در اين  اجلاس  وجود دارد و افزود، تاكنون  نكته اي  نشنيده ايم  كه  بيانگر نقطه  عطف  مهمي  باشد.
در اين اجلاس هيأتي متشكل از ۱۲ نفر از مقامات وزارتخانه هاي مختلف كشور به سرپرستي وزير بازرگاني براي نخستين بار پس از پذيرش درخواست عضويت ايران به عنوان ناظر در اين اجلاس شركت كرده است.

دخالت دولت در قيمت گذاري سيمان
سرمايه گذاري بخش خصوصي را كاهش مي دهد
گروه اقتصادي: اخيراً مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار گزارشي از تصميم هيأت دولت در زمينه قراردادن مجدد سيمان در سبد كالاهاي حمايتي انتقاد كرده است. اين درحاليست كه طرح جامع سيمان نيز تاكنون اجرايي نشده و مشكل توزيع اين كالاي استراتژيك مانند گذشته ادامه دارد.
در خصوص تبعات ادامه اين روند و مسايل پيرامون آن با عباس شرفي مدير امور سيمان سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گفت وگو كرده ايم.
***
* خروج حداقل يك ساله سيمان از سبد كالاهاي حمايتي كشور كه از سوي مركز پژوهش هاي مجلس پيشنهاد شده است آيا تأثيري در رفع كمبود توزيع سيمان خواهد داشت؟
- به نظر مي رسد مركز پژوهش هاي مجلس پيرو آ زاد شدن سيمان و ارايه آن در بورس كالاهاي صنعتي اين پيشنهاد را مطرح كرده باشد. وقتي قرار شد تصميم گيري براي تعيين قيمت سيمان و سياست گذاري به دست دولت باشد آن هم در زماني كه بيشتر توليدكنندگان سيمان بخش خصوصي هستند، لذا اين اقدام موجب كاهش انگيزه بخش خصوصي و تمايل اندك به سرمايه گذاري در اين بخش مي شود. اين درحاليست كه با متعادل  شدن عرضه و تقاضا قيمت اين كالا كنترل خواهد شد. درواقع دولت نبايد در قيمت گذاري سيمان دخالت كند فقط در مواقعي كه مصالح ملي مطرح مي شود دولت با اعمال تعرفه ها بايستي مانع از صادرات بيش از حد سيمان شود.
* زمان دقيق عرضه سيمان در بورس كالاهاي صنعتي چه وقت است؟
- سيمان از ابتداي دي ماه سال جاري در بورس كالاهاي صنعتي ارايه خواهد شد كه موجب شفاف شدن قيمت سيمان خواهد شد. در واقع با اين اقدام مبالغي كه تاكنون نصيب دلال ها مي شد وارد چرخه توليد خواهد گرديد كه اين امر زمينه ساز راه اندازي واحدهاي جديد توليدي و بهينه سازي واحدهاي صنعتي مربوطه خواهد شد.
به اين ترتيب هم مصرف كنندگان مي توانند به راحتي سيمان مورد نياز خود را خريداري كنند و هم توليدكنندگان با چشم انداز مشخصي اقدام به توليد نمايند.
* عده اي عدم هماهنگي ميان مسئولان وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني و انجمن كارفرمايان سيمان را علت اصلي اجرايي نشدن طرح جامع سيمان مي دانند نظر شما چيست؟
- به نظر مي رسد با ورود سيمان به سبد كالاي صنعتي ديگر نيازي به اجراي طرح فوق كه مربوط به سال ۱۳۸۱ مي شود نباشد. اجراي اين طرح در واقع به هر ۳ بخش عنوان شده مربوط مي شود و هر ۳ بخش در انجام امور مربوط به خود تا حدي كوتاهي كردند. هم اكنون به جز ورود مبالغي كه كارخانه داران با آن اقدام به واردات سيمان به كشور نكردند به چرخه توليد بايد مسئولان وزارت بازرگاني به تنظيم بازار بپردازند و مسئولان وزارت صنايع نيز كماكان بر توليد سيمان نظارت كنند.
* با ورود سيمان به بورس كالاهاي صنعتي آيا احتمال خريد انبوه اين محصول از سوي مشتريان خارجي موجب بروز مشكل در عرضه داخلي سيمان نخواهد شد؟
- با توجه به خلأ موجود در بازارهاي جهاني در خصوص سيمان و ارزان تربودن قيمت آن در داخل احتمال دارد كه مشتريان بين المللي اقدام به خريد انبوه اين محصول كنند كه امر فوق موجب كمبود سيمان در بازار داخلي خواهد شد.
اينجاست كه دولت با اعمال تعرفه ها و راهكارهاي منطقي بايد مانع از اين امر شود چراكه قيمت هر تن سيمان در داخل حدود ۳۶ هزار تومان است حال آنكه قيمت جهاني آن تقريبا ۵/۲ برابر رقم فوق است. هم اكنون سيمان داخلي در كشور امارات تني ۱۰۰ دلار فروخته مي شود.
* پيش بيني ميزان توليد و صادرات سيمان براي سال جاري چقدر است و از واردات ۲ ميليون تني كه بايد امسال محقق مي شد تاكنون چه ميزان سيمان به كشور وارد شده است؟
- توليد سيمان تا پايان سال ۳۴ ميليون تن برآورد شده و براي صادرات نيز كارخانه ها به ميزاني كه كلينكر وارد كنند حق صادرات دارند. با توجه به صادرات رسمي و غيررسمي نمي توان رقم مشخصي براي آن ارائه داد. با راه اندازي پروژه هاي جديد ظرف ۲ تا ۳ سال آينده كشور با مازاد توليد مواجه خواهد شد كه در آن صورت حجم صادرات سيمان افزايش خواهد يافت. هم اكنون راه اندازي پايانه هاي صادراتي در اين راستا در حال پيگيري است. از واردات ۲ ميليون تني سيمان به كشور نيز تاكنون فقط ۴۷۰ هزار تن محقق شده است.

رشد ۶۰ درصدي صادرات خودرو و قطعات يدكي
گروه اقتصادي : صادرات خودرو و قطعات يدكي در ۸ ماهه امسال به ۱۷۹ ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، در اين مدت ۸۵ ميليون و ۸۳۳ هزار دلار انواع وسايط نقليه سواري به خارج از كشور صادر شد كه نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۶ درصد رشد نشان مي دهد.
در اين مدت بيشترين خودروهاي سواري يعني ۶۴ درصد آن به مقصد جمهوري عربي سوريه ارسال شد. طي ۸ ماهه امسال ۵۵ ميليون و ۲۵۲ هزار دلار وسايط نقليه سواري به سوريه، حدود ۳ ميليون دلار به سودان، ۲ ميليون و ۷۰۷ هزار دلار به عربستان، ۲ ميليون و ۶۱۷ دلار به اوكراين و ۲ ميليون و ۴۷۶ هزار دلار به روسيه صادر شد.
مجموع ارزش وسايط نقليه سواري صادراتي به ۵ كشور مذكور حدود ۶۶ ميليون دلار بود. براساس اين گزارش در همين مدت صادرات وسايط نقليه غيرسواري با ۲۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۴ ميليون و ۴۲۰ هزار دلار رسيد. طي ۸ ماهه سال جاري ۳۹ ميليون و ۷۰۴ هزار دلار لوازم و قطعات وسايط نقليه به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد افزايش داشته است.
بيشترين قطعات و لوازم يدكي صادراتي ايران در اين مدت به ترتيب به مقصد كشورهاي فرانسه، امارات متحده عربي، عربستان، عراق و تركيه ارسال شد.
اين گزارش حاكيست: طي ۸ ماهه امسال همچنين حدود ۹ ميليون دلار تاير و تيوپ به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل با افزايش ۲۵ درصدي روبرو بود.

قيمت طلا و ارز
نوع --فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۳۴۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۲۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۶۳۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۳۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۶۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۸۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۲۹

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |