پنجشنبه ۱ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۱ - Dec 22, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
هركس با مردم، با انصاف رفتار كند خداوند بر عزتش بيفزايد.
اصول كافي ج ۲ ص ۱۴۴
امروز با حافظ
دلم از عشوه شيرين شكرخاي تو خوش
اي همه شكل تو مطبوع و همه جاي تو خوش
همچو سرو چمن خلد سراپاي تو خوش
همچو گلبرگ طري هست وجود تو لطيف
اعلام آمادگي ۱۵۰ گروه نمايشي از ۵۵ كشور
براي حضور در جشنواره تئاتر فجر
010815.jpg
اعضاي  هيات  انتخاب  و بازبيني  بخش  بين الملل  بيست  و چهارمين  جشنواره بين المللي  تئاتر فجر انتخاب  شدند.
به  گزارش  روز شنبه  روابط عمومي جشنواره  تئاتر فجر، مجيد سرسنگي ، دكترمحمدعلي  خيري ، حسين  مسافر آستانه  و محمد اطيايي(مدير بخش  بين المللي  جشنواره تئاتر) به  عنوان  اعضاي  اين  هيات  معرفي  شدند.
دراين  دوره  جشنواره  تئاتر فجر، بيش  از ۱۵۰ گروه  نمايشي  از ۵۵ كشور با تكميل  فرم  فراخوان  و ارسال  نسخه  ويدئويي  از نمايش ، آمادگي  خود را براي شركت  دراين  جشنواره  اعلام  كردند.
تاكنون  براي  بيش  از ۳۰۰ گروه  تئاتري  در جهان ، فرم  جشنواره  فجر ارسال شده  است  كه  تاكنون بيش  از ۱۵۰ گروه  آثارشان  را به  دفتر جشنواره ارايه  دادند.
بخشي  از اين  آثار توسط هياتي  باحضور محمد اطيايي  در شهريور ماه  مورد بازبيني  قرار گرفت  و اين  هيات  علاوه  بر بازبيني  آثار قبلي ، آثار جديد رانيز مورد بازبيني  قرار مي دهد.هيات  چهار نفره  انتخاب  و بازبيني  قرار است  گروه هاي  نمايشي  منتخب  را از ميان  گروه هاي  شركت كننده  در جشنواره  براي  حضور در بخش  مسابقه  انتخاب  كند.
از سوي ديگر دبير بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر گفت : امسال  نحوه انتخاب  و حضور گروههاي  نمايشي  در جشنواره  نسبت  به  سال هاي  گذشته  فرق دارد.
حسين  مسافرآستانه  افزود: آثاري  به  بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر راه مي يابند كه  در اجراي  عمومي  با اقبال  تماشاگران  رو به  رو شوند.وي  گفت : اجراي  عمومي ملاك  انتخاب  نمايش هاي  متقاضي  شركت  در بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجر است .دبير جشنواره  تئاتر فجر افزود: از اين  پس  متون  نمايشي  پس  از تصويب  از طريق  شوراي  نظارت  بر نمايش  و اجراي  عمومي جواز شركت  در جشنواره  تئاتر فجر را كسب  خواهند كرد.
مسافرآستانه  تصريح  كرد: حذف  مراحل  مختلفي  چون  بازخواني  متون  نمايشي  ارسالي  به  دبيرخانه  و بازبيني  آثار نمايشي  نقطه  مثبت  جشنواره  امسال  است .
وي  با تأكيد بر اين  نكته  كه  جشنواره  امسال  هم  غير رقابتي  است ، افزود: دربخش  اهداء جوايز امسال  ترتيبي  داده  شده  است  تاسازمانها، نهادها و ادارات دولتي  و خصوصي  بتوانند بنا به  سليقه  خود هيات  داوران  داشته  باشند و به آثار مورد نظر جايزه  اهدا كنند.
دبير جشنواره  گفت : پژوهش  يكي  از حياتي ترين  نيازهاي  يك  فعاليت  پوياست  كه  متاسفانه  در حوزه  تئاتر ايران  هنوز جايگاه  خاص  خود را به  دست  نياورده  است .وي  ابراز اميدواري  كرد تا بيست  و چهارمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر فجربه  عنوان  بزرگ ترين  رويداد بين المللي  در حوزه  تئاتر از جايگاه  خاص  هنر ايراني  دفاع  كند.

ديدار ضرغامي با خان هاي برره
سازندگان برره با مخاطبان عام كنار آمده اند
010821.jpg
گروه ادب و هنر: عزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صدا و سيما، در روزهاي پاياني پائيز از پشت صحنه مجموعه تلويزيوني «شب هاي برره» ديدار كرد. وي در اين بازديد، از تلاش سازندگان و بازيگران اين مجموعه طنز تقدير كرد. هر چند كه اظهارات «جان نثار» و اشعار «بگوري» در وصف رئيس سازمان صدا و سيما نتوانست از انتقادهاي ظريف او نسبت به اين مجموعه تلويزيوني بكاهد.
رئيس سازمان صدا و سيما، اين مجموعه تلويزيوني طنز را حاوي پيام هاي اخلاقي، اجتماعي و سياسي دانست و افزود: در مجموع ۱۰۰ نكته از اين مجموعه تلويزيوني تهيه شده كه ۵۰ نكته آن نقاط مثبت و ۵۰ نكته ديگر آن نقاط منفي است. با وجود كمبود امكانات و سنگيني اين كار، سازندگان اين مجموعه در گذشته و در اين سريال نشان دادند كه مخاطب را به خوبي مي شناسند و مطابق ذائقه و سليقه مشكل پسند آنان كار مي كنند.
اغلب مخاطبان عام و خاص علاقه دارند بدون فكر كردن به مسايل سياسي، اقتصادي و اجتماعي لحظات پرنشاطي را در كنار خانواده سپري كنند. بايد گفت كه دست اندركاران «شب هاي برره» توانسته اند به نحوي با اين خواسته مخاطبان عام كنار بيايند.
ناگفته نماند كه روايت «شب هاي برره» ، روايت زندگي ما ايرانيان است كه به شكلي روشن براي مخاطبان تلويزيوني نمايش داده مي شود، همه ما ايرانيان علاقه داريم كمتر كسي از ما انتقاد كند چرا كه در خانه، مدرسه و جامعه ياد گرفته ايم كه از ديگران تعريف كنيم و تعريف بشنويم و كمتر كسي را مورد انتقاد قرار دهيم. اما تجربه مديريت رسانه ملي در طول اين مدت نشان داده است كه نه از تعريف برخي منتقدان برنامه هاي تلويزيوني شبكه ها ذوق زده مي شود و نه از انتقاد منفي منتقدان بر مي آشوبد.
طبيعي است كه يك شبكه تلويزيوني به تنهايي براي عده معدودي از منتقدان و مخاطبان خاص برنامه پخش نمي كند بلكه با توزيع برنامه هاي مختلف در ساعاتي از روز در تكاپوي آن است كه طيف گسترده اي از مخاطبان را به خود جلب كنند؛ هرچند كه امكان دارد برخي از مخاطبان خاص تلويزيوني، از پخش برنامه طنز «برره» هم راضي نباشند.

دانشمند برجسته تونسي وارد ايران شد
مهر: دكتر فريد قطاط دانشمند برجسته تونسي و استاد زبان و ادبيات فارسي در تونس براي انجام تحقيقات علمي و ديدار و گفت وگو با دانشگاهيان ايراني وارد ايران شد.دكتر فريد قطاط داراي مدرك دكتراي زبان و ادبيات فارسي و دكتراي علوم اسلامي و فقه از دانشگاه تونس براي انجام گفت وگو هاي علمي با اساتيد دانشگاه  هاي ايران و انجام پاره اي تحقيقات علمي وارد ايران شد.
دكتر فريد قطاط تاكنون چهار عنوان كتاب براي آموزش زبان و ادبيات فارسي به عرب زبان ها در كشور تونس تأليف كرده و به جزاين تأليفات زيادي در زمينه علوم اسلامي از وي به چاپ رسيده است.
فريد قطاط ، يكي از برجسته ترين اساتيد زبان فارسي در كشور تونس و شمال آفريقا است و به جز تحقيق در رشته زبان فارسي مطالعات مفصلي در زمينه علوم اسلامي نيز انجام داده است.وي هم اكنون براي انجام گفت وگو با دانشمندان و استادان حوزه علميه قم در اين شهر به سر مي برد.

محمدعلي طالبي:
سينماي ملي توليد آثار سطحي را كمتر مي كند
ايرنا: محمدعلي  طالبي  كارگردان  سينما گفت : رجعت  به  گذشته  و توليد آثار فاخر در قالب  سينماي  ملي  زمينه  كمرنگ شدن  توليد و ارايه  فيلم هاي  سطحي  عاشقانه  در سينماست .
وي  افزود: بحث احياي  سينماي  ملي  و هويت  بومي در سينما امروز در تقابل  با توليد و عرضه آثار سطحي  مطرح  شده  است .
كارگردان  فيلم هاي  توآزادي  و كيسه  برنج  تصريح  كرد كه  شعار حمايت  از سينماي  ايران  و فعالان  اين  عرصه  بايد در دوره  جديد اجرايي  شود.طالبي  يادآورشد: سينماي  ما اساسا پس  از انقلاب  اسلامي ملي  و بومي  بوده  اگر چه  در دوراني  با فراز و نشيب  روبرو بوده  است .
وي  به  شاخصه هاي  سينماي  ملي  اشاره  كرد و گفت : سينمايي  كه  براساس  منافع ملي  و عمومي و با توجه  به  علايق  جامعه  ايراني  با نگاه  بين المللي  شكل گرفته  شود، ملي  تلقي  مي شود.اين  فيلمساز، تنوع ، جذابيت ، چند صدايي  و شناخت  فرهنگي  را از شاخصه هاي  آثار سينماي  فرهنگي  برشمرد و گفت : نبايد به  عنوان  سينماي  ملي ، فيلم  صرفا براي  مصرف  داخلي  ساخت .

اصل مطلب
«در انتخاب شغل فرمايد»
ابوالفضل زرويي نصرآباد
نور چشم من اي حسام الدين
حال و روز مرا بيا و ببين
اندر اين مملكت به هر ترفند
منصبي دست و پا كن اي فرزند
«هردم از عمر مي رود نفسي»
پس تو بايد به منصبي برسي
صاحب شأن و اعتبار شوي
نرم نرمك، سوار كار شوي
نروي در پي حساب و كتاب
بهر يك لقمه نان و جوجه كباب
به كه بي آنكه هيچ كار كني
كسب عنوان و اعتبار كني
پول خواهد فقير خانه به دوش
كه كند مايه خريد و فروش
دل به بازار اقتصاد دهد
كل سرمايه را به باد دهد
هركجا صحبت از اصالت نيست
حرفه اي بهتر از رذالت نيست
اندر اين ماجرا به قول عمو:
همتي لازم است و يك جو «رو»
با حيا عمر در تباهي كرد
و آنكه رو داشت، پادشاهي كرد
در جهان اهل خدعه سيرترند
آبرودارها فقيرترند
دسته ي تيغ جيب بر عاج است
و آنكه با آبروست محتاج است

نگاه
فراواني جوايز ادبي
محسن صفدري
نيمه دوم هر سال، داستان در ايران خود را در جريان داوري ها و به دنبال آن جوايز مختلف مي بيند. «جايزه منتقدان و نويسندگان مطبوعات» ، «كتاب سال» ، «جايزه كتاب سال شهيد حبيب غني پور» ، «جايزه گلشيري» ، «جايزه كتاب سال دفاع مقدس» ، «جايزه يلدا» و جوايز ديگري كه به صورت استاني در شهرهاي مختلف برگزار مي شود. اينها علاوه بر جوايزي است كه برخي نهادها و مراكز مانند دانشگاه ها برگزار مي كنند و قشر و طيف خاصي را دربر مي گيرند.
با توجه به تعدد و فراواني اين جوايز شايد عده اي بر اين اعتقاد باشند كه اين تعداد برنامه و جايزه ضروري به نظر نرسيده و چه بهتر كه حداقل بخشي از اين جوايز كه به يكديگر نزديك ترند تلفيق شده تا جايزه اي با گستردگي بيشتر را پايه بگذارند. چنين پيشنهادي از جهاتي چون صرفه جويي در هزينه ها (كه مشكل عمده اين جوايز به ويژه جوايز غيردولتي است)، تأثيرگذاري بيشتر و نظاير اينها مي تواند منطقي به نظر برسد اما بايد گفت زيان اين تلفيق ها و آميختگي ها بيش از فوايد آن است. آنچه در ادبيات اهميت دارد و نبايد از آن غفلت كرد تنوع ديدگاه ها و به عبارتي تكثر انديشه هاست. هر داستان و يا هر حركت داستاني ماهيت و شكل خاص خود را دارد و اگر امروزه شاهد تعداد فراوان جايزه هستيم به آن جهت است كه هر جريان بر آن است تا داستاني همسو با خواسته هاي خود البته با تعهد به ارزشهاي اخلاقي برگزيند. اين موضوع را نبايد ناپسند و مردود شمرد. اصول تكثر در جوامع جديد از الزامات عرصه هاي فرهنگي، فكري و ادبي است و لذا هرچه بر تعداد اين جوايز افزوده شود، معناي افزايش تكثر را دارد كه بي ترديد به رشد و بالندگي ادبيات منجر خواهد شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
سينماي هفته به روايت تلويزيون
010818.jpg
ايسنا: شبكه يك فيلم سينمايي «قول پليس» را كه قول پخش آن چندين بار از سوي مسئولان پخش شبكه اول به تعويق افتاده بود را به روي آنتن مي برد. فيلم خارجي «قول پليس» ، به كارگرداني خوزه پينه يرو و با بازي آلن دلون جمعه اين هفته ساعت ۱۶ از شبكه اول سيما پخش مي شود.
شبكه اول سيما شب هاي شنبه معمولاً فيلم سينمايي ايراني پخش مي كند، از اين رو سوم دي ماه فيلم ايراني «مرد آفتابي» را با بازي حميد جبلي و اكبر عبدي، پخش خواهد كرد.
شبكه دو سيما فيلم سينمايي «كليد قدرت» را بار ديگر روز پنج شنبه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقيقه تكرار مي كند.
همچنين فيلم آمريكايي «دزدي كه براي شام آمد» به كارگرداني و تهيه كنندگي «باديوركين» جمعه (۲ دي ماه) ساعت ۱۷و ۳۰ دقيقه از شبكه دو پخش مي شود.
اما شبكه سوم سيما پنجشنبه ساعت ۲۲ و ،۳۰ فيلم آمريكايي «وسوسه هاي شيطاني» به كارگرداني فراسر هيستون را براي پخش در نظر گرفته است.
فيلم سينمايي «ارتباط فرانسوي» به كارگرداني «ويليام فردكين» قرار است روز جمعه (۲ دي ماه)، ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه، در قالب برنامه «صد فيلم» از شبكه سه سيما پخش شود.
از سويي ديگر، فيلم «عروسكها» به كارگرداني تاكشي كيتانو جمعه اين هفته در قالب برنامه سينما چهار از تلويزيون پخش مي شود. اين فيلم ملودرام و محصول سال ۲۰۰۲ ژاپن است.
همچنين شبكه چهار، روز پنجشنبه (۲۴ آذرماه) فيلم سينمايي «خاطرات عزيز» ساخته ناني مورتي را دوباره براي مخاطبان پخش مي كند.

بهارستان
ايثار
حسن انطاكي از جمله مشايخ بوده است، گفت: «سي و اند كس از ياران من جمع شده بودند و يك تا نان بيش نداشتند. پس آن را پاره كردند و چراغ را بكشتند تا آن كس كه خورد شرم ندارد، يا بيشتر خورد يا كمتر خورد. چون چراغ را باز آوردند، همچنان برقرار خود بود، كه هيچكس نخورده بود و بر يكديگر ايثار مي كردند.» و اين از جمله اخلاق ايشان بوده است.
گزيده جوامع الحكايات- نوشته سديدالدين محمد عوفي

برگي از تاريخ
كشتار مردم تبريز
پس از آن كه دولت روسيه به خاطر استخدام مورگان شوستر آمريكايي به عنوان خزانه دار كل كشور در ايران، به دولت صمصام السلطنه اولتيماتوم داد، مجلس شوراي ملي اين اولتيماتوم را نپذيرفت. در نهايت با فشار و تهديد روس ها مبني بر تصرف تهران، دولت ايران ناچار شد كه اولتيماتوم را قبول كرده، مورگان شوستر را معزول نمايد. در آن هنگام كه بين مجلس و دولت، درباره رد يا قبول اولتيماتوم، مذاكره و گفتگو جريان داشت، قواي نظامي روسيه به اقدامات وحشيانه اي در چند شهرستان دست زدند. در تبريز بين ماموران نظميه و سربازان روس، زد و خورد روي داد و به كشته و زخمي شدن تعدادي از دو طرف انجاميد. شهر تبريز در نهايت در پنجم دي ماه آن سال به اشغال كامل نيروها روسيه درآمد و سربازان روسي در تبريز در سطحي وسيع دست به كشتار مردم زدند. روس ها به وضع دلخراشي عده اي را با نفت و بنزين آتش زدند، دسته اي را در تنور آتش سوزاندند و چند روز بعد، ثقةالاسلام تبريزي، عالم بزرگ آن شهر نيز به همراه عده اي ديگر از مشروطه خواهان، توسط روس ها به دار آويخته شدند.
انتشار اسكناس
بانك ملي ايران تا سال ۱۳۳۹  ش كه قانون بانكي و پولي كشور به تصويب رسيد، داراي حق انحصار نشر اسكناس بود و علاوه بر عمليات يك بانك تجارتي، وظايف بانك مركزي كشور را نيز بر عهده داشت. سرانجام به موجب قانون هفتم خرداد ماه سال ۱۳۳۹ ش، عمليات بانك ملي به دو قسمت تقسيم شد و آن قسمت كه مربوط به حفظ ارزش پول و تنظيم اعتبارات و حق انحصار انتشار اسكناس و پول فلزي مي باشد به بانك مركزي ايران واگذار گرديد. همچنين قسمت عمليات تجاري و اداره كردن صندوق پس انداز و... مانند سابق به عهده بانك ملي ايران باقي ماند. اين قانون از اول دي ماه ۱۳۳۹ ش به طور رسمي به اجرا درآمد.

وسام حميد الخطاوي از جلوه هاي زيبايي قرآن مي گويد
وسام حميدالخطاوي از صاحب نظراني است كه در همايش زيبايي شناسي دين به عنوان سخنران حضور دارد و با ارائه مقاله اي درباره جلوه هاي زيبايي در قصص قرآن كريم سخن مي گويد.وي داراي مدرك فوق ليسانس از مركز جهاني اسلام، صاحب تأليفات، رسالات و مقالات متعددي است. وسام حميد الخطاوي كه از علامه سيدمحمد جواد جلالي اجازه روايت دارد در اولين روز همايش بين المللي زيبايي شناسي دين با مقاله اي با عنوان «جلوه هاي زيبايي در قصص قرآن كريم» سخنراني مي كند.

جواد محقق:
ادبيات، زبان تبيين زيبايي هاي دين است
ايلنا: با توجه به اينكه دين به عنوان برنامه زندگي ،توسط پيامبران و از جانب خدا آمده است و خداوند هم زيباست،هم زيبايي را دوست دارد و هم زيبايي   آفرين است، طبيعي است كه مجموعه آموزه  هاي ديني در عمق خودشان ، سرشار از زيبايي باشند.
جواد محقق - شاعر و نويسنده با بيان اين مطلب در گفت و گو با ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين   افزود: اگرچه گاهي برداشت  هاي سطحي و غلط بعضي از ما متوليان امروز ديني يا معلمان دين، ممكن است آن چهره زيبا را خراب كند يا مورد سوء استفاده قرار دهد،اما شاعران و نويسندگان در طول تاريخ،با توجه به گوهر دين، همواره از ادبيات به عنوان زبان تبيين دين و شناساندن جلوه  هاي زيبايي آن بهره برده  اند.
وي گفت: مبارزه شاعراني مثل حافظ با رياكاري با توجه به مذموم بودن و حتي گاهي شرك و كفر بودن رياكاري در گوهر دين است يا سلامت و صداقتي كه در نگاه شاعراني مثل فردوسي به مردمداري حاكمان و موحد و خداپرست بودن آنها هست، برگرفته از همان گوهر ديني است.
سردبير مجله رشد نوجوان تأكيد كرد: به همين دليل، همواره ميان ادبيات و دين رابطه صميمي و خوبي در جهت نشان دادن اين گوهر كه زيبايي زاييده آن است، وجود داشته است.
محقق درباره جايگاه دين در ادبيات معاصر ايران گفت: اگر منظور شما از ادبيات معاصر، مجموعه آثاري است كه در طول يكصد سال اخير آفريده شده است، بايد گفت   كه به مصداق از كوزه همان برون تراود كه در اوست با توجه به اين كه چند دهه از ادبيات معاصر، به ويژه در سال هاي قبل از انقلاب،در تيول گروه هاي لائيك، چپ و لااقل بي دين بوده ، انعكاس اين زيبايي  ها در آن آثار وجود ندارد.

سرخ و سياه در نمايشنامه خواني مقاومت
در ادامه جلسات نمايشنامه خواني مقاومت، نمايشنامه «سرخ، سياه و نادان» روخواني مي شود.
نويسنده اين نمايشنامه «ادوارد باند» و كارگردان آن «علي فرهادزاده» هستند. «احمد وهاب پور» ، «نوشين تن دسته»، «نگار آتش افروز» ، «روح الله كمالي»، «عليرضا دليري» و «علي فرهادزاده» نقش خواني اين كار را به عهده دارند. نمايشنامه «سرخ، سياه و نادان» اولين بخش از مجموعه سه گانه «ادوارد باند» است كه درباره جنگ نوشته شده است، اين نمايشنامه ۹ تابلو دارد و خشونت هاي لجام گسيخته انسان را روايت مي كند كه نهايتاً به جنگ منتهي مي شود.
در اين نمايشنامه «هيولا» نام شخصيتي است كه زاييده جنگ است و در آخر به دست پسرش كشته مي شود.
اين نمايشنامه شنبه ۳ دي ماه ساعت ۱۸ در مجتمع فرهنگي هنري اسوه واقع در خيابان انقلاب _ نبش بهار جنوبي روخواني مي شود.

بزرگداشت «منوچهر آتشي» در خانه هنرمندان ايران
مراسم بزرگداشت منوچهر آتشي با حضور جمعي از شاعران و نويسندگان برگزار مي شود.
در اين مراسم يادبود كه ازسوي جمعي از دوستان و همكاران آتشي برگزار مي شود، محمد حقوقي، مفتون اميني، سيمين بهبهاني، محمود دولت آبادي، محمدعلي سپانلو، محمد محمدعلي، جواد مجابي و محمد شمس لنگرودي درباره اين شاعر فقيد صحبت مي كنند.همچنين جمعي از شاعران نسل جوان و شاگردان آتشي نيز در اين يادمان كه يكشنبه چهارم دي ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود، حضور خواهند داشت.

آغداشلو در جلسه نقد نمايشگاه طبيعت در هنر شرق:
نگاه هنرمند شرقي و غربي گاهي تفاوت مي كند
بايد بدون آنكه احساساتي شويم و يا شعار دهيم نگاه دقيقي داشته باشيم بر افتراق بين هنر شرق و غرب.
آيدين آغداشلو در جلسه نقد و بررسي نمايشگاه طبيعت در هنر شرق ضمن بيان اين مطلب گفت: شيوه نگاه كردن هنرمند شرقي و غربي به طبيعت با هم گاه تفاوت دارد چرا كه نقاشي قرون وسطي و اوايل دوره رنسانس با تجزيه عناصر و تفكيك اجزاي متشكله شكل مي گيرد، به طوري كه كاملاً قابل شناسايي باشد، اما بعدها اين روند تغيير مي كند، در حالي كه نقاشان ژاپني و يا چيني اين تجزيه در جزئيات را لحاظ مي كنند.
آغداشلو در ادامه گفت: تجزيه جهان به عناصر تشكيل دهنده آن بخشي از تفكر انسان اين سويي است كه در ابتدا جزئيات را در نظر مي گيرد، آنگاه با در كنار هم قرار دادن آنها سعي مي كند رمز خلقت را كشف كند.
حسين محجوبي يكي ديگر از مدعوين اين نشست نيز در نگاهي به رابطه بين نقاش و طبيعت گفت، تفكيك هنر به شرق و يا غرب مفهوم خاصي ندارد. هنر در هر جايي با انسانهاي ارزشمندي كه به آن مي پردازد جلوه مي كند. انسان بدون هنر مفهوم زندگي را اصلاً نمي تواند درك كند، از همين رو هنرمند به بستري مي پردازد كه در آن رشد پيدا مي كند و آن چيزي نيست جز طبيعت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عرض ارادت بچگانه
مي گفت: «اين دفعه كه برايش اسباب بازي گرفتم، به هيچكس نداد كه هيچ، خودش هم با آن بازي نكرد! از اين كه مي ديدم رفتار دختر سه ساله ام تغيير كرده، نگران شدم. آن شب، اسباب بازي اش را با خودش آورده بود،وقتي در ميان انبوهي از جمعيت، بلندش كردم، بي درنگ آن را به داخل ضريح انداخت؛ رو كرد به من و با خوشحالي گفت: ببين... در امتداد انگشت كوچكش، نگاهم را به اسباب بازي داخل ضريح حضرت رقيه كه در زير چراغ هاي پرنور مي درخشيد، دوختم و بي صدا گريه كردم...»
محمدرضا باقرپور

گشتي در دنياي خبرها
فوايد كرم اينترنتي
بن: يك كاربر اينترنت در آلمان كه اقدام به ارسال تصاوير و مطالب غير قانوني براي ساير كاربران مي كرد با اشتباه خود به دام پليس افتاد. با وجود اينكه كاربر مورد نظر هر روز مطالب و تصاوير غيراخلاقي براي كاربران ارسال مي كرد اما هيچ كس از هويت وي مطلع نبود تا اينكه دو روز پيش يك كرم اينترنتي او را رسوا كرد.
هنگامي كه اين مرد مشغول كار با كامپيوتر خود بود ناگهان يك نامه الكترونيكي دريافت كرد كه مبدا آن پليس جنايي آلمان بود.
اين مرد كه بسيار ترسيده بود بلافاصله اين نامه را گشود غافل از اينكه اين نامه الكترونيكي، حاوي كرم اينترنتي سوبر بود. اين نوع كرم اينترنتي در قالب يك نامه الكترونيكي به كامپيوتر افراد ارسال مي شود كه كاربر با گشودن اين نامه، راه را براي ورود كرم به داخل دستگاه هموار مي سازد. پس از آلوده شدن كامپيوتر به اين كرم، كليه اطلاعات موجود در كامپيوتر به آدرس هاي بيشماري ارسال مي گردد.
به هر حال آلوده شدن كامپيوتر اين مرد متخلف به كرم سوبر باعث شد تا مطالب غير اخلاقي موجود در كامپيوترش به آدرس هاي بيشماري ارسال گردد و هويت وي براي پليس مشخص شود.
فروشندگان در گاوصندوق
برلين: طي چند روز گذشته و با توجه به نزديك شدن به كريسمس، اخبار متعددي درمورد تحركات خلافكاران در پوشش بابانوئل در همين ستون به چاپ رسيد؛ اما ديروز اتفاقي در آلمان رخ داد كه از وقايع روزهاي قبل بسيار جالب تر بود. داستان از اين قرار بود كه يك سارق مسلح كه لباس بابانوئل برتن داشت وارد يك فروشگاه مبل شد و از دو فروشنده زن خواست تا تمام موجودي گاو صندوق را در اختيار وي قرار بدهند.
اين دو زن نيز كه بسيار ترسيده بودند دستور سارق را اطاعت كردند و تمام پول ها را در اختيارش قرار دادند. اما اين پايان ماجرا نبود چون سارق پيش از ترك فروشگاه، هر دو فروشنده را به داخل گاو صندوق بزرگ انداخت و در صندوق را روي آنها بست. خوشبختانه پليس پس از مدت كوتاهي در گاو صندوق را گشود و اين دو فروشنده را از خطر خفگي نجات داد.
پيرزن ديرباور
هامبورگ: يك شركت برگزار كننده مسابقات بخت آزمايي براي اينكه پيرزني را متقاعد سازد كه در مسابقه اين شركت برنده يك جايزه نقدي ۵ رقمي شده است مجبور شد از پليس كمك بگيرد.
هنگامي كه بليت اين پيرزن به عنوان بليت برنده اعلام شد، مسئولان شركت به خانه وي مراجعه كردند تا او را از اين خبر خوش مطلع سازند. اما پيرزن تصور كرد كه آنها قصد مزاح با او را دارند به همين دليل به هيچ عنوان حاضر نبود اين موضوع را بپذيرد.
به هر حال، مسئولان شركت با پليس تماس گرفتند و از اين نيرو درخواست كمك كردند. سرانجام پس از اينكه افسر پليس با حضور در منزل پيرزن، برنده شدن وي را در مسابقه تأييد كرد، حاضر شد جايزه اش را دريافت بكند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۱ دقيقه

گل و گياه
درخت انبه
010812.jpg
نام علمي:
Mangifera Lndica
خانواده:
ANACARIDACEAE
درختي است بومي آسياي حاره كه در نواحي جنوب كشورمان كاشته مي شود ميوه آن خوراكي و داراي طعمي شيرين است.
گل ها به صورت خوشه با بوي مشك مانند هستند. بلندي انواع پرورشي آن به ۱۰ متر مي رسد.
نيازها:مكان آفتابي و گرم، خاك معمولي باغباني كه داراي زهكشي خوب باشد، PH خاك ۵/۷-۵/،۵ رطوبت هوا ۷۵-۶۰ درصد و دما ۲۱-۵ درجه سانتيگراد مناسب است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و يا پيوند زدن صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |