پنجشنبه ۱ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۱ - Dec 22, 2005
از سال ۸۵ در سراسر كشور آغاز مي شود
غني سازي لواش، تافتون، سنگك و بربري
010773.jpg
گروه اجتماعي: آرد گندمي كه همراه با سبوس آن تبديل به نان مي شود، ۵۰ درصد بيشتر از حالت معمولي ويتامين و املاح معدني دارد.
به گزارش خبرنگار ما،پروفسور منوچهر جعفريان، متخصص تغذيه و فيزيولوژيست كه از سوئيس در همايش تغذيه سلامتي و پيشگيري از امراض در فرهنگسراي جوان شركت كرده بود، گفت: در ايران سبوس گندم را دور مي ريزند و از طرف ديگر براي غني شدن آرد آهن به آن اضافه مي كنند.
وي افزود: از همين گندم حدود ۳۰ نوع نان مي توان درست كرد كه خواص متعدد و مفيدي دارد.
طرح غني سازي گندم در استان بوشهر از سال ۱۳۸۰ شروع شده است. اين طرح به اعتقاد كارشناسان اثرات مثبت خود را در كاهش سطح كم خوني و فقر آهن گذاشته است و قرار است برنامه غني سازي آرد نانوايي ها با آهن و اسيد فوليك براي نانهاي سنتي از ابتداي سال ۸۵ به صورت فراگير در سراسر كشور اجرا شود.
به گفته ربابه شيخ الاسلام كارشناس دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، آموزش  غني سازي آرد تا آخر امسال در ۵ نوبت در سراسر كشور برگزار مي شود و طي آن نيروهايي متخصص براي آموزش پرسنل بهداشت محيط و تكنسين هاي كارخانه هاي آرد نحوه غني سازي و نظارت بر اجراي دقيق اين طرح را فرامي گيرند. آزمايشگاههاي غذا و دارو و دفاتر سلامت محيط و كار و بهبود تغذيه وزارت بهداشت نيز با همكاري اتحاديه هاي نانوايي بر اجراي كامل و صحيح اين طرح همكاري مي كنند.
نانهاي سنتي كه قرار است در اين طرح غني شوند «لواش، تافتون، بربري و سنگك» هستند. به اين نانها در سالهاي بعد كلسيم، روي و ويتامين B2 نيز اضافه خواهد شد. مسئولان قول داده اند كه قيمت آرد غني شده با آردهاي معمولي فرقي نداشته باشد و براي جبران هزينه ها دولت يارانه هايي را در اختيار نانواها قرار دهد.
آهن و اسيد فوليك دو ريزمغذي هستند كه به عقيده كارشناسان در بدن افراد كم  يافت مي شود. با توجه به اين كه ايراني ها به طور متوسط روزانه ۳۳۰ گرم نان مصرف  مي كنند با افزودن آنها اين كمبود جبران خواهد شد.
ربابه شيخ  الاسلام اميدوار است با تغيير عادات غذايي مردم ظرف ۴ سال آينده بتوان سطح فقر آهن و كم خوني در ايران را پايين آورد.اين طرح هم اكنون در استانهاي فارس، بوشهر و سيستان و بلوچستان در حال اجراست و از سال بعد در سراسر كشور اجرايي خواهد شد.
كمبود آهن و كم خوني ناشي از آن در سنين بلوغ كاهش سرعت رشد ضريب هوشي،  قدرت يادگيري و كاهش ظرفيت كاري را به دنبال دارد.
وزارت بهداشت در گزارشي تغييرات رفتاري مثل خستگي و بي تفاوتي، افزايش ابتلا به بيماريها، افزايش غيبت از مدرسه، افزايش شيوع و شدت كم خوني فقر آهن در دوران بارداري و به دنبال آن افزايش مرگ ومير مادران و افزايش و تولد نوزادان كم وزن و نارس را از ديگر عوارض فقر آهن اعلام كرد. بنا به اين گزارش، مصرف قرص آهن و غني سازي مواد غذايي در پيشگيري از كمبود آهن و كم خوني ناشي از آن مؤثر است.
اگر براي ساختن گلبول هاي قرمز خون، آهن به مقدار كافي در دسترس نباشد، ابتدا فرد از ذخاير آهن بدن خود استفاده مي كند، سپس در صورت ادامه كمبود ذخاير آهن بدن كاهش مي يابد. اگر كمبود آهن ادامه پيدا كند، ذخاير آهن بدن تخليه مي شود و كم خوني و فقر آهن بروز مي كند. آهن اساسي ترين ماده اوليه براي ساختن گلبولهاي قرمز خون است. البته علاوه بر آهن مواد مغذي ديگر هم مثل اسيد فوليك، ويتامين B6، ويتامين B12 ، ويتامين C، و پروتئين براي خونسازي لازم است كه بايد از طريق رژيم غذايي روزانه تامين شود.آهن، ويتامين A و يد، سه عضو خانواده ريزمغذي ها هستند كه به ويژه در چند دهه اخير بيش از ساير ريزمغذي ها توجه محافل علمي را به خود جلب كرده است. بر اساس اطلاعات موجود كمبود ويتامين A، يد و كم خوني ناشي از فقر آهن در تمامي دنيا از شيوع بسيار بالايي برخوردار است.
عوارض كم خوني ناشي از فقر آهن در بزرگسالان، كاهش فعاليت بدني و خستگي زودرس و در زنان باردار ضعف و ناتواني بدني، افزايش خطر مرگ ومير به هنگام زايمان و افزايش خطر تولد نوزاد نارس و كم وزن و يا احتمال سقط جنين است.كم خوني در كودكان منجر به اختلال در تكامل گفتاري و حركتي و كاهش ميزان يادگيري و گاه افت تحصيلي مي شود. كم خوني همچنين ميزان مقاومت بدن در برابر عفونت ها را پايين مي آورد؛ به طوري كه ميزان ابتلا به بيماري هاي عفوني در مبتلايان به كم خوني و فقر آهن بيشتر از سايرين ديده مي شود.
استفاده از غذاي كافي و متنوع ساده ترين و مستقيم ترين روش براي رساندن آهن مورد نياز به بدن است.
عواملي كه موجب افزايش جذب آهن در بدن مي شوند، عبارتند از ويتامين ث يا اسيد اسكوربيك كه در مركبات ترش، سبزي هاي برگي نظير شاهي و جعفري و در گوجه فرنگي و فلفل سبز به ميزان فراوان يافت مي شود. گوشت قرمز و گوشت حيوانات دريايي، حبوبات، غلات، خشكبار، سبزيجات، ماست و تخم مرغ و بسياري از تركيبات نيز به عنوان عامل بازدارنده جذب آهن شناخته شده اند.

بازتاب
جوجه ها را نشمرده رها نكنيد
مينا شهني
انكار نكنيد؛ ديشب همه ما پرخوري كرديم. امروز خيابانها پر از پس مانده هاي طولاني ترين شب ايراني است. آنچه از شب يلدا در ذهن همه ما مرور مي شود آجيل شيرين و انار و هندوانه است كه البته اين آخري از همه مهم تر به نظر مي آيد. برخي حتي بر اين باور پافشاري مي كنند كه هندوانه خوردن در شب يلدا سبب مي شود تا در تابستان دچار عطش نشويم. فكرش را بكنيد پيوند دادن شب اول زمستان با گرم ترين روز تابستان فقط با يك هندوانه.
در شرايطي كه هنوز كسي صحت و سقم اين ماجرا را پيگيري نكرده است، آنچه اما مهمتر از خورد و خوراك و پرخوري اين شب عزيز است، چشم بستن بر روي پايان پائيز و ناديده گرفتن «آخر پائيز» است. ديشب پائيز تمام شد و يادمان باشد «جوجه ها را آخر پاييز مي شمرند.»دهخدا در امثال و حكم زير عنوان «جوجه ها را آخر پائيز مي شمرند.» آورده است: «يعني جوجه هاي بهاره تا پاييز رسند عده اي از آنان در چاه و چاله ها افتند و عده اي را مرغان شكاري و روباه ربايد.»
نقل جوجه هاي امثال و حكم آرزوها و تصميم هاي بهاره ما آدميان است.
لحظه پيش از تحويل سال نو را كه فراموش نكرده ايد لحظه هايي كه هر سال تكرار مي شوند. ما به سنت پيشين عادت كرده ايم كه پيش از حلول سال نو تصميم بگيريم و براي بهبود زندگي مان نقشه بكشيم.
لحظه هاي سال نو حال و هواي ديگري داريم. همان لحظه هايي كه هزار هزار آرزوي دست نيافتني مان را زمزمه مي كنيم و از خدا مي خواهيم ما را ياري دهد تا به آرزوهايمان برسيم.برنامه هاي كاري بي شماري براي سال پيش رو مي ريزيم.
«درس بخوانم، عبادت كنم، كار كنم، دروغ نگويم، در حق بندگان خدا ستم روا ندارم، مهربان باشم با نزديكان...»
اينها بخش كوچكي از آرزوهاي ماست. ابتداي سال شمسي همه ما دست يافتن به اين آرزوها را طبيعي مي دانيم و برنامه ريزي براي پوشاندن جامه عمل به آرزوهايمان كاملاً منطقي مي نمايد.حالا پاييز تمام شد و وقت بررسي آرزوهاي ديرينه است. انكار نكنيم؛ فهرست بلند بالاي آرزوهايمان را به خاطر بياوريم. دليل تراشي هم نكنيد وقت مقصر قلمداد كردن ديگران و مشكلات و زمانه هم گذشته است. با خودمان روراست باشيم، تعداد اوليه جوجه، آرزوهايمان را به خاطر بياوريم و با يك حساب سرانگشتي آنها را محاسبه كنيم.
امروز را خوب به خاطر بسپاريم. روز حسابرسي است. با خودمان روراست باشيم. چند تا از جوجه ها مانده اند. چند تا از جوجه ها عمرشان از چند ساعت هم بيشتر نشد. پاي كدام يك از تصميم هاي ريز و درشت دم سال تحويل مانده ايم.
انكار نكنيد؛ ديشب همه ما پرخوري كرديم. امروز همه خيابانها پر بود از زباله هاي پرخوري ديشب.راستي نكند يكي از آرزوهاي دم تحويل سال نوي ما «اسراف نكنم» بود. مرور كنيم: «ديشب اسراف نكرديم؟»

اعتبار بهداشت مدارس به ۴ ميليارد تومان افزايش يافت
گروه علمي فرهنگي: مدير دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش با اعلام طراحي نرم افزار مديريت اطلاعات بهداشتي دانش آموزان در مدارس گفت: مربيان بهداشت از مزاياي طرح طبقه بندي مشاغل آموزش و پرورش با حفظ رسته آموزشي برخوردار مي شوند.
دكتر رياض غيرتمند روز چهارشنبه در اولين كارگاه آموزشي   توجيهي نرم افزار شير مدرسه ايران و شناسنامه سلامت گفت: با طراحي نرم افزار مديريت اطلاعات بهداشت مدارس ، وضعيت تغذيه، بهداشت محيط، ابتلاء به شپش و ... دانش آموزان و اولويتهاي برنامه ها تشخيص داده مي شود. وي ادامه داد: بر اين اساس منابع مالي اختصاص يافته چشم بسته هزينه نشده و خدمات خاص به كليه دانش آموزان نيازمند به آن خدمت ارائه مي شود.

قبولي در آزمون  سنجش مهارت شرط استخدام پرستاران
مهر: معاون پشتيباني سازمان نظام پرستاري گفت: از سال آينده آزمون RN براي سنجش ميزان سطح دانش و مهارت پرستاران تازه فارغ التحصيل برگزار مي شود.
محمد شريفي مقدم افزود: آزمون RN آزموني است كه در اغلب كشورها براي پرستاران برگزار مي شود و از اين طريق صلاحيت فني و حرفه اي پرستاران مشخص مي شود تا به عنوان مدركي براي آمادگي آنها جهت ورود به بازار كار ارائه شود.
وي اظهار داشت: مقدمات برگزاري اين آزمون از سال گذشته فراهم و آئين نامه آن با همكاري سازمان سنجش، سازمان نظام پرستاري و وزارت بهداشت و درمان تدوين شده بود اما مسئولان وزارت بهداشت در دوره قبلي آن را جدي نگرفتند بنابراين امسال بار ديگر مطرح شد.
شريفي مقدم با بيان اين كه قرار است با همكاري معاون آموزشي وزارت بهداشت و درمان، از سال آينده اين آزمون براي پرستاران برگزار شود، گفت: برگزاري اين آزمون موجب مي شود پرستاران براي شركت در آن جهت آمادگي براي ورود به بازار كار با مطالعه بيشتر ميزان دانش و مهارت خود را در زمينه حرفه پرستاري افزايش دهند.

آموزش و پرورش با كمبود ۱۶هزار
مربي بهداشت روبه روست
گروه علمي فرهنگي: معاون تربيت بدني و تندرستي وزير آموزش و پرورش با استناد به شور اول كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تأكيد كرد: تا كنون هيچ بحثي در خصوص حذف معاونت تربيت بدني با ايجاد معاونت پرورشي مطرح نبوده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران قنادها ، ديروز در حاشيه اولين كارگاه آموزشي توجيهي نرم افزار شير مدرسه ايران و شناسنامه سلامت در جمع خبرنگاران گفت: مقرر شده است تا با تأكيدات رئيس جمهوري و مقام عالي وزارت، معاونت امور تربيتي به زودي زمينه ساز احياي فعاليتهاي امور تربيتي  شود.
قنادها، با اعلام استخدام دو هزار مربي بهداشت در طول برنامه چهارم افزود: هم اكنون ۱۶ هزار مربي بهداشت كمبود داريم كه در صورت عدم رفع آن در برنامه پنجم توسعه از طريق دانشگاهها و مراكز آموزش عالي در گروه پزشكي دانشجوياني جهت اين امر پذيرفته خواهند شد.

رييس قوه  قضاييه:
بايد براي جلوگيري از فرار مغزها با دقت عمل كنيم
ايسنا: رئيس قوه  قضاييه با اشاره به امكانات موجود در كشور تاكيد كرد كه بايد از فرصت ها با مديريت و برنامه ريزي استفاده كنيم.
آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي رييس قوه  قضاييه در ارتباط زنده تلويزيوني (ويدئو كنفرانس) با شوراي تأمين استان بوشهر اظهار داشت: اعتقاد دارم كه استان بوشهر از استان هاي پرظرفيت و با استعداد كشور است و فرصت هاي بسيار در سطح استاني و ملي دارد كه بايد با مديريت دقيق و برنامه ريزي هاي اصولي و صحيح از اين موقعيت ممتاز بهره گيري بهينه شود.
امروز كشورهاي حاشيه خليج فارس قراردادهاي ۱۰۰ ميلياردي با ساير كشورها منعقد مي كنند و تا سال هاي سال زمينه استفاده از اين منابع را فراهم كرده اند و از زماني كه احساس كرده اند ما نيز در اين زمينه وارد شده ايم با سرعت بيشتر در فروش ذخاير به مراتب از ما جلوتر افتاده اند.
رييس قوه قضاييه خاطرنشان كرد: در سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور، ايران اسلامي بايد قدرت اول در منطقه باشد و اين امر با شعار تحقق پيدا نمي كند و به برنامه ريزي هاي عملياتي و بهره گيري از دانش روز و مديريت كارآمد نياز دارد.
هاشمي شاهرودي همچنين يادآور شد: بايد در زمينه جلوگيري از فرار مغزها و سرمايه ها مديريت كنيم و اجازه ندهيم اين امكانات خوب كشورمان، به سادگي از دست برود و در ديگر كشورها از آنها استفاده شود.
رييس قوه  قضاييه با اشاره به هماهنگي خوب ميان قواي كشور تحت رهنمودهاي مقام معظم رهبري يادآور شد: همه نيروها در كشور تلاش مي كنند اما بايد با مديريت سريع و دقيق و نوين از فرصت ها و امكانات در جاي خود و به موقع و به نحو احسن استفاده شود.

ايجاد تخصص پزشكي در خانواده
فارس: معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: دوره تخصص پزشكي خانواده طرحي در دست بررسي است و براي تصويب آن بايد مراحل قانوني طي شود. محمد علي محققي افزود: پزشكي خانواده يك دوره توانمند سازي براي پزشكان عمومي است كه مي خواهند در قالب طرح بيمه روستائيان يا در سطوح مديريتي در مناطق محروم خدمت كنند. اين تخصص با تخصصهاي معمول پزشكي متفاوت است و آموزشهاي آن بايد در هنگام كار و خدمت انجام شود به همين علت طولاني تر است.

معاون وزير رفاه و تأمين اجتماعي:
۱۲ شاخص ارزيابي رفاه اجتماعي تدوين شد
فارس: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي از تدوين ۱۲ شاخص ارزيابي رفاه اجتماعي در كشور خبر داد.
محمد رضا واعظ مهدوي گفت: شاخص هاي رفاه اجتماعي شامل ميزان تحقق فرصت هاي برابر، عدالت اجتماعي و بازتوزيع عادلانه درآمدها ، ارتقاي سطح سواد، بهداشت عمومي، مرگ و مير كودكان، شاخص هاي توسعه انساني و پوشش بيمه هاي اجتماعي است كه در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تهيه و تدوين شده است.
وي افزود: اين شاخص ها در سندهاي توسعه استانها لحاظ مي شود به گونه اي كه وضعيت تمام استان هاي كشور در اين شاخص ها تبيين مي شود و براي ۵ سال برنامه چهارم توسعه در آن هدف گذاري شده است و بايستي اقدامات لازم براي سنجش مستمر اين شاخص ها در سطح استانها انجام شود.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي در ادامه تصريح كرد: البته در حال حاضر در كشور زيرساختهاي لازم آماري براي انجام اين كار وجود ندارد و بايد مركز آمار با كمك دستگاههاي مربوطه برنامه هاي آماري اعم از سرشماري يا
نمونه گيري آماري يا مطالعات موردي مورد نياز را سامان دهد.
واعظ مهدوي اظهار داشت: سنجش مستمر شاخص هاي رفاه اجتماعي در حقيقت نشانگر خوبي است براي اينكه اثربخشي سياست هاي اقتصادي در دستيابي به اهداف اجتماعي مشخص شود.
وي ادامه داد: اگر اين شاخص ها به طور مرتب و سال به سال سنجيده شوند نشان مي دهند كه چه مقدار وضعيت عدالت اجتماعي، توزيع عادلانه درآمدها، وضعيت مرگ و مير، وضعيت سواد، وضعيت خانوارهاي آسيب پذير از نظر هزينه هاي درمان، توسعه انساني، رفاه اجتماعي ، پوشش بيمه اي و ديگر شاخص هاي مرتبط در اين حوزه چه ميزان پيشرفت داشته است.
بيماران ايدزي
مي  توانند بيمه خويش  فرما شوند
معاون سياست  گذاري و برنامه  ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي همچنين در گفت وگو با ايلنا اعلام كرد: بيماران ايدزي مي  توانند با مراجعه به سازمان  هاي بيمه  گر، تقاضاي بيمه خويش  فرما كنند.
محمدرضا واعظ مهدوي، معاون سياست  گذاري و برنامه  ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي  ، گفت: در هيچ قانوني نيامده كه بيماران را بيمه نكنند و بيماران ايدزي هم مي  توانند درخواست بيمه  شدن ارائه دهند.
وي افزود: بيماران ايدزي كه مشغول به كار نيستند و تحت پوشش قانون كار قرار نمي  گيرند، مي  توانند از بيمه خويش  فرما استفاده كنند. به گفته مهدوي، هيچ محدوديتي براي بيماران ايدزي نيست و افرادي كه كار نمي  كنند و شغلي ندارند هم، مي  توانند بيمه شوند. وي تصريح كرد: بيماران ايدزي كه مشمول قانون كار مي  شوند نيز مي  توانند از بيمه  هاي تأمين اجتماعي و خدمات درماني و غيره استفاده كنند.
وي يادآور شد: پوشش حمايتي بيمه مشمول همه افراد مي  شود و افراد مبتلا به ايدز هم از اين قانون مستثني نيستند.
مهدوي با اشاره به اينكه در صورت مراجعه بيماران ايدزي بيمه آنها را تحت پوشش قرار مي  دهد،گفت: در صورتي  كه اين افراد پس از مراجعه به سازمان  هاي بيمه  گر با مشكل مواجه شدند، با مراجع ذيربط تماس بگيرند.

اعلام مراكز واكسيناسيون زائران حج
فارس: جهت اطلاع بيشتر شهروندان به خصوص زائران حج ، روابط عمومي جمعيت هلال احمر نشاني و شماره تلفن مراكز واكسيناسيون (مننژيت و آنفلوانزا) اين جمعيت را در سطح شهر تهران اعلام كرد.
- معاونت درمان و توانبخشي، خيابان ولي عصر (عج) بالاتر از ميدان ونك، خيابان شهيد ياسمي، جنب بيمارستان خاتم الانبيا (ص)
- جمعيت هلال احمر شهر تهران: ميدان انقلاب اسلامي ، ابتداي خيابان كارگر جنوبي، كوچه شهيد مهدي زاده
- جمعيت هلال احمر منطقه ۲: خيابان ستارخان ، روبروي برق آلستوم ، خيابان شهيد كاشاني پور
- درمانگاه الغدير: ميدان بهارستان ، پايين تر از بيمارستان طرفه ، كوچه دانشسرا
- سازمان تداركات پزشكي هلال احمر: فلكه دوم تهرانپارس ، خيابان جشنواره ،بعد از چهارراه سيدالشهدا(ع)
- جمعيت هلال احمر منطقه ۱۶: ميدان شهيد هرندي - خيابان شوش
- جمعيت هلال احمر شهر ري: شهر ري ، ضلع جنوبي حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني (ع)
جمعيت هلال احمر شميرانات: فرمانيه، خيابان شهيد آقايي، روبروي فروشگاه شهروند
خاطر نشان مي شود، مراكز اعلام شده از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ بعدازظهر به غير از پنج شنبه ها و در طول سال آماده اراده خدمات به مراجعان مي باشند.

مشكلات زنان بم
ايرنا: مشاور وزير كشور در امور بانوان  گفت : به  رغم  خدمات  زياد براي  رفع  مشكلات  زنان  در بم  هنوز معضلات  آنان  به  خصوص  زنان  بي سرپرست  به طور جدي  حل  نشده  است .فرشته  ساساني  گفت : با بازديد از طرحهاي  فرهنگي  و اجتماعي  در بم  احساس  شد كه زنان  توانايي  فعاليت  لازم  را در اين  شهر دارند و اگر بتوانيم  با بسيج عمومي  امكانات  و تجهيزاتي  را براي  آنان  فراهم  كنيم  قطعاً موفق  خواهيم  شد.
اگر استعدادهاي  منطقه  را به  خوبي  بشناسيم  و عزم  عمومي  را بر همكاري  و هماهنگي  قرار دهيم ، گام  بزرگي  در جهت  رفع  مشكلات  مردم  خصوصاً زنان  برداشته  مي شود.

«كوچ» براي نخستين  بار به  عنوان
ميراث معنوي بررسي شد
گروه علمي فرهنگي: ميزگرد «كوچ عشاير ايران و ميراث معنوي» با حضور مستندسازان و پژوهشگران حوزه  مردم شناسي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد.
محمد ميرشكرايي - رييس پژوهشكده  مردم شناسي - در اين جلسه، گفت: ميراث معنوي امري است كه جنسيت ندارد و با صورت رفتاري و ذهني مي توان آن را درك كرد. كوچ نيز صورتي رفتاري و بسيار معتبر بر تاريخ فرهنگي ماست كه مي توان آن را بر اساس معيارهاي مختلف براي نخستين بار جزو ميراث فرهنگي معنوي به شمار آورد.
دكتر پطروسيان كه در رشته  معماري تحصيل كرده است، ديگر سخنران ميزگرد بود كه گفت: درباره  عشاير اين ذهنيت وجود دارد كه آنها از مواهب تمدن امروزي كم بهره اند؛ در حالي كه در اصل اين طور نيست و ما بايد مسائل بسياري را از عشاير بياموزيم.
وي افزود: اقتصاد، توليد و معاش، در جهت  مخالف زندگي اجتماعي جوامع است؛ ولي در ميان عشاير، توليد و معاش با زندگي اجتماعي مردم يك سو است.
او استفاده از خانه هاي زندگي شهرنشيني را مشابه غارها براي دوران غارنشيني دانست و اظهار داشت: برج ها را در زندگي شهري، عده اي براي ما مي سازند مانند دوره  غارنشيني كه غارها در طبيعت وجود داشتند؛ اما براي عشاير كوچ نشين، ايجاد مسكن امري مداوم و مستمر است و آنها هر سال، مسكن خود را متناسب با نيازهاي آن سال، تجديد مي كنند. ما نيز بايد اين هماهنگي و آشتي مسكن با زندگي و اقتصاد را از عشاير بياموزيم.

حل مشكل درمان با سرانه ۶ هزار توماني
مهر: دولت لايحه بودجه سال آينده را هنوز به مجلس ارائه نداده ، بنابراين اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي منتظر ارائه اين لايحه و ميزان تعيين شده سرانه درمان كشور هستند. عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي افزود: در سال گذشته سرانه بهداشت و درمان براي هر ايراني فقط ۳۵۵۰ تومان تعيين شد كه مسئولان نتوانستند مشكلات بهداشت و درمان كشور را رفع كنند.
دكتر علي شهرياري اظهار داشت: سرانه درمان غير واقعي موجب مي شود برنامه هاي در نظر گرفته شده براي وزارت بهداشت و درمان به طور مناسب اجرا نشود.عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس تصريح كرد: در جلسه اي با رئيس جمهور عنوان شد در صورتي كه سرانه درمان كشور حداقل ۶ هزار تومان در نظر گرفته شود ، بسياري از مشكلات در زمينه بهداشت و درمان كشور قابل حل خواهد بود كه رئيس جمهوري هم با اين امر موافقت كرد.

بسته بندي بزرگتر ، مصرف بيشتر
فارس: يافته هاي تحقيقاتي نشان مي دهد كه بزرگتر كردن بسته بندي مواد غذايي باعث مي شود كه افراد ۴۵ درصد بيشتر از نياز طبيعي شان مصرف كنند.
يافته ها نشان مي دهد كه وقتي به فرد غذاي بيشتر و يا مواد خوراكي بيشتر در بسته بندي بزرگتر ارائه مي شود افراد تا ۴۵ درصد بيشتر از حالت طبيعي مصرف مي كنند. اين استاد دانشگاه اقتصاد كرونل معتقد است كه براي پيشگيري از چنين سوء استفاده هايي بايد به مردم در مورد اين حالت ناخواسته رواني اطلاعات كافي داده شود.

درمان بيماران هموفيلي  مبتلا به هپاتيت C
ايسنا: مديرعامل كانون هموفيلي گفت: اميدهاي تازه اي در خصوص درمان بيماران هموفيلي مبتلا به هپاتيت C در حال شكل گيري است. وي با اشاره به رويكرد نوين وزارت بهداشت در جهت رسيدگي به موضوع درمان بيماران هموفيلي آلوده به هپاتيت C گفت:  وزارت بهداشت قصد مداخله  مسئولانه اي در رابطه با درمان بيماران هموفيلي مبتلا به هپاتيت C را آغاز كرده است. وي ادامه داد: مركز مديريت پيوند وزارت بهداشت در جهت استخراج پروتكل درماني و تعيين اولويت ها گام هاي قابل توجهي را برداشته است كه در صورت همكاري واحدهاي مسئول تأمين اعتبار در وزارت بهداشت اين اقدامات عملياتي خواهد شد.

جلوگيري از آلزايمر با فعاليت هاي فكري
ايسنا: براساس يافته هاي دانشمندان دانشگاه  هاروارد افرادي كه از نظر جسمي و فكري فعال هستند به مراتب كمتر از ديگران در معرض بيماري آلزايمر قرار مي گيرند.
زندگي ساكت و بدون فعاليت جسمي و فكري باعث كم كاري و ناسالم ماندن مغز شده و در افرادي كه آمادگي مبتلا شدن به بيماري آلزايمر را دارند بروز بيماري را سرعت مي بخشد. محققان عقيده دارند كه مغز هم مانند اعضاي ديگر بدن به ورزش و فعاليت نياز دارد و به كار نگرفتن آن باعث از بين رفتن قدرت تفكر مي شود.

گوش خود را با گوش پاك كن پاك نكنيد
ايسنا: گوش پاك كن وسيله اي براي تميز كردن زخم و استعمال داروها در نواحي باز است. دكتر سيد بهزاد پوستي جراح و متخصص گوش، حلق و بيني گفت: بر اثر فرو بردن جسم خارجي در گوش علاوه بر صدمه به پرده گوش، خراش هاي ظريف ميكروسكوپي در مجراي گوش ايجاد مي شود، كه به علت وجود ميكروب و قارچ در سطح گوش چنانچه فرد زمينه آلودگي را پيدا كند، مبتلا به عفونت گوش خواهد شد.

ازدواج زودتر، زندگي شادتر
فارس: يافته هاي محققان دانشگاه تگزاس نشان مي دهد كه جواناني كه زودتر ازدواج مي كنند، بيشتر امكان دارند كه تا آخر عمر با همسر خود شادمانه زندگي كنند.
در دو عامل اساسي زندگي مشترك اثري قابل توجه دارد: ۱- شاد زندگي ۲- پايداري آن. افرادي كه در سنين بالاتر ازدواج مي كنند معمولاً محاسبات بيشتري در مورد ازدواج انجام داده اند اما اين امر در خوشبختي آنها و شادي زندگي شان اثر بيشتري ندارد.

استفاده بيش از ۳ ساعت از اينترنت
موجب افسردگي مي شود
010776.jpg
واحد مركزي خبر: استفاده بيش از سه ساعت از اينترنت باعث افسردگي و انزواي اجتماعي در نوجوانان و جوانان مي شود.افراد مجرد بيشترين كاربران اينترنت هستند كه بيشترين شكل استفاده  آنان نيز در قالب چت و ايميل است.نوجواناني كه زمان زيادي را از اينترنت استفاده مي كنند در دنياي واقعي براي برقراري ارتباط دچار مشكل مي شوند و آرزويشان را در دنيايي مجازي جست و جو مي كنند.

سبد غذايي ايرانيان تعريف شد
گروه اجتماعي:مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: سبد غذايي هر فرد ايراني با توجه به گروه هاي سني مختلف، براي كودكان و بزرگسالان و نيز براي گروه هاي خاص مانند مادران باردار و شيرده و نيز سبد غذايي در شرايط بحران تعريف شد.
مرتضي صفوي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود:  در سبد غذايي ايرانيان كه به تازگي توسط وزارت بهداشت براي هر ايراني تدوين و تعريف شده است، نيازهاي هر فرد با توجه به گروه سني براي كودكان و نوجوانان و گروه سني بزرگسالان با توجه به نيازهاي متفاوت آنها به كالري، ريزمغذي ها و ويتامين ها بر اساس تعاريف علمي مشخص شده است.
وي ادامه داد: نياز هر فرد با توجه به اينكه در چه گروه سني قرار دارد به لبنيات، گوشت و پروتئين، سبزي و ميوه و غلات و مواد نشاسته اي متفاوت است. علاوه بر آن، كودكان با توجه به اينكه در سن رشد قرار دارند به ميان وعده هاي بيشتري نياز دارند.بنابراين سبد غذايي هر فرد با توجه به اينكه در كدام گروه قرار مي گيرند، متفاوت است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |