پنجشنبه ۱ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۱ - Dec 22, 2005
سياست قطعي ايران توسعه روابط با
كشورهاي همسايه و اسلامي است
ايسنا- در جلسه ديروز هيات دولت كه به رياست محمود احمدي نژاد تشكيل شد، رييس جمهور بر توجه جدي به اهداف دولت نهم در تنظيم لايحه بودجه ۸۵ كل كشور و تجلي شعارهاي دولت در اين لايحه تاكيد كرد.
احمدي نژاد پس از ارايه گزارش رييس و معاونان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از نحوه تنظيم لايحه بودجه ۸۵ كل كشور، تطابق اين لايحه با جهت گيري هاي دولت را پراهميت دانست و افزود: اين دولت براي ايجاد تحول آمده است و قطعا در اين راستا فشارهاي زيادي به دولت وارد مي شود اما نتيجه مقاومت و تحمل اين فشارها مثبت خواهد بود، زيرا موجب اصلاح فرآيندهاي قديمي و فعال شدن بدنه اداري كشور مي شود.
احمدي نژاد گفت هيات دولت از هفته آينده به صورت مستمر كار بررسي لايحه بودجه را آغاز خواهد كرد.
رييس جمهور در ادامه با اشاره به آغاز بهره برداري از خط لوله ترانزيت گاز ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان، گفت: سياست قطعي جمهوري اسلامي ايران در روابط خارجي، توسعه ارتباط با اولويت كشورهاي همسايه، اسلامي و غيرمتخاصم است و هر تفاهم، اقدام و فعاليت مشتركي كه به تقويت ارتباطات با همسايگان ايران منجر شود، مورد حمايت كامل دولت است.
رييس جمهور همچنين از واردات بي رويه برخي از كالاهاي ارزان قيمت و فاقد كيفيت خارجي انتقاد كرد و گفت: ادامه اين روند از جمله در مورد واردات البسه و منسوجات، كفش، مبل و لوازم خانگي نگراني ها در مورد از بين رفتن فرصت هاي شغلي در كشور را تشديد مي كند و وزارت بازرگاني مسئول است با هماهنگي ساير وزارتخانه ها اين وضع را اصلاح كند.
احمدي نژاد همچنين با اشاره به فرا رسيدن ايام حج تمتع، تشرف مسئولان دولتي به حج تمتع غيرواجب را ممنوع اعلام كرد و به اعضاي هيات وزيران دستور داد اين امر را در همه زير مجموعه هاي خود تا سطح مديران كل و بخشداران اجرا كنند.
رييس جمهور همچنين در مورد لزوم خودداري وزارتخانه ها، شركت ها، بانك ها و ساير دستگاه هاي دولتي از چاپ سررسيد، تقويم و كارت تبريك (به جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در موارد خاص) تاكيد كرد.

وزير نفت هند:
ايران نسبت به اجراي تعهداتش پايبند است
ايران به هند اطمينان داده است كه به تعهدات خود در زمينه تامين گاز طبيعي مايع (LNG ) به اين كشور پايبند خواهد بود.
به گزارش رويتر، ايران و هند در ماه ژوئن، پيش قراردادي را به منظور صادرات سالانه ۵ ميليون تن گاز طبيعي مايع به مدت ۲۵ سال از سال ۲۰۰۹ به بعد به امضا رسانده بودند.
با اين حال كارشناسان معتقدند كه اين قرارداد و پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به هند، تحت الشعاع موضع گيري هند در پيوستن به آمريكا در مخالفت با دستيابي ايران به چرخه سوخت هسته اي و راي اين كشور به ارجاع ايران به شوراي امنيت قرار خواهد گرفت.

مجلس بررسي لايحه تعريف محدوده
و حريم شهرها را آغاز كرد
هم چنين بررسي طرح دوفوريتي در خصوص حذف آزمون استخدام ادواري كه دو فوريت آن در جلسه علني قبلي مجلس تصويب شده بود از ديگر مصوبات ديروز مجلس بود.
پس از اين كه پيشنهاد يكي از نمايندگان براي سلب يك  فوريت از اين طرح رأي نياورد مجلس بررسي كليات اين طرح دو فوريتي را آغاز كرد. در آغاز اين بررسي يك نفر مخالف و يك نفر موافق طرح دو فوريتي صحبت كردند كه از بين رفتن فضاي رقابتي و مختل شدن زمينه براي جذب نيروهاي نخبه ازجمله محورهاي مخالفت و تخصصي نبودن سئوالات آزمون استخدام ادواري براي هر شغل خاص و ايجاد توقع در شركت كنندگان اين آزمون ازجمله محورهاي موافقت اين طرح به حساب مي آمد. ادامه بررسي اين طرح در دستور بعدي مجلس قرار گرفت.
كريم شافعي نماينده مرند و جلفا كه از داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي درخصوص علت نوسان در بازار بورس و برنامه هاي دولت براي ساماندهي بيشتر آن سئوال كرد و بيشتر وقت جلسه را به خود اختصاص داد سرانجام از پاسخ هاي وزير قانع نشد و سئوال براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع گرديد.
دانش جعفري در پاسخ نوسان در بازارهاي دنيا را امري طبيعي دانست و با تشريح وضع بازار بورس كشورمان گفت: از سال ۸۲ افزايش حباب گونه قيمت ها را شاهد بوديم كه اين امر تا اواسط سال ۸۳ ادامه داشت . عمده ترين دليل افت شاخص بورس هم از آذر ۸۳ همين افزايش حباب گونه قيمت ها بوده است.
وي اظهار داشت: شاخص بازار بورس در يك ماهه اخير رشد داشته است و هم اكنون وضع بهتري نسبت به گذشته داريم و كاري كه دولت در اين ماه هاي اخير انجام داد در وهله اول مبارزه با وضع ذهني و رواني بازار بوده است.وزير اقتصاد، جلوگيري از عرضه شدن سهام سهام داران با قيمت پايين، ساماندهي اوراق مشاركت و سهام شركت هاي خصوصي را از برنامه هاي دولت براي ساماندهي بازار بورس عنوان كرد. جلسه علني بعدي مجلس شوراي اسلامي بعد از يك هفته تعطيلات يكشنبه ۱۱ دي برگزار مي شود.
حاشيه 
* سيدمحمود ابطحي نماينده خميني شهر در تذكر آيين نامه اي گفت: يك سال و نيم پيش درباره فاجعه صندوق هاي قرض الحسنه محمدرسول الله و آل طه از وزير اقتصاد سئوال كردم ولي هنوز پاسخ قانع كننده اي ارائه نشده است.
* پس از دستور خارج شدن استيضاح وزير دفاع كه قرار بود در روز يكشنبه هفته جاري برگزار شود، حداد عادل، رئيس مجلس در پاسخ به تذكرات استيضاح كنندگان گفت: در روز سه شنبه نمايندگان با وزير دفاع صحبت كردند و به اين نتيجه رسيدند كه زمان بيشتري لازم است، بنابراين ما آن را از دستور خارج كرديم و چنانچه شما در ماه آينده به اين نتيجه رسيديد كه استيضاح انجام شود مجدداً تقاضاي استيضاح خود را به ما بدهيد و ما آن را اعلام وصول مي كنيم. مهم اين است كه از اين بحث ها بگذريم و كاري براي ملت انجام دهيم كه حوادث مشابه تكرار نشود.

مقام معظم رهبري:
آمادگي نيروهاي مسلح مايه اعتماد ملي و آرامش دلهاست
ايسنا - مراسم سومين دوره آموزشي رزم مقدماتي مشترك دانشجويان دانشگاه هاي افسري ارتش جمهوري اسلامي ايران ديروز با حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در دانشگاه افسري امام علي(ع) برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم فرمانده كل قوا ضمن اداي احترام به مقام شامخ شهدا، از يگان هاي حاضر در ميدان سان ديدند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين مراسم، نيرو هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را نماد قدرت و اقتدار ملت دانستند و با تأكيد بر اين كه امروز حضور در نيرو هاي مسلح يك افتخار است، خاطرنشان كردند: نيرو هاي مسلح كشور، سربازان آرمان هاي بلند انساني هستند؛ زيرا علاوه بر وظيفه دفاع از سرزمين خود، دفاع از آرمان هاي انساني و شرف و كرامت انسانيت نيز از وظايف مهم آنان است.
ايشان با اشاره به تهديد ملت هاي دنيا از جانب نظام سلطه به سركردگي آمريكا، تأكيد كردند: در چنين شرايطي ملت ها هيچ راهي جز قوي  شدن، توكل  بر خدا، اعتماد به نفس و اتكا به نيرو هاي ذاتي خود ندارند.
حضرت آيت الله خامنه اي، قوي شدن در ابعاد اقتصادي، علمي و سياسي را لازمه قوي شدن ملت ها دانستند و با تأكيد بر اين كه تقويت بنيه نظامي  و دفاعي يكي از مهم ترين نياز هاي ملت ها در شرايط كنوني است، افزودند: آمادگي نيرو هاي مسلح و حضور مقتدرانه آنها در كنار ملت، مايه اعتماد ملي و آرامش دلها است.
فرمانده كل قوا، آموزش نظامي، حفظ انضباط، تقويت ايمان و اراده و رعايت اخلاق اسلامي  را از مهم ترين وظايف نيرو هاي مسلح برشمردند و بر لزوم همكاري صميمانه نيرو ها و سازمان هاي مختلف نظامي  و انتظامي  و استفاده از تجارب يكديگر تأكيد كردند.

رئيس مجلس نمايندگان جمهوري
تاجيكستان به ايران سفر مي كند
ايرنا : سعدالله خيرالله اف رئيس مجلس نمايندگان جمهوري تاجيكستان در راس يك هيات بلندپايه پارلماني از روز شنبه سوم ديماه بنا به دعوت رسمي رئيس مجلس شوراي اسلامي به ايران سفر مي كند.
رئيس مجلس نمايندگان تاجيكستان در سفر خود علاوه بر ديدار و مذاكره با غلامعلي حدادعادل همتاي ايراني خود با محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ديدار و گفت و گو مي كند.

متكي: رويكرد جديد سياست خارجي ايران
حركت از موضع مدعي است
010842.jpg
ايسنا: متكي گفت: وقتي ما سخن از فناوري هسته اي و غني سازي براي تامين سوخت نيروگاه هاي كشور كه در برنامه هاي كشور تهيه شده مي گوييم مقصودمان غني سازي و دارا بودن چرخه سوخت در قلمرو سرزميني جمهوري اسلامي ايران است.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان كه پس از ملاقات با جانبازان شيميايي جنگ تحميلي رژيم بعث عراق عليه كشورمان در بيمارستان ساسان و در جمع خبرنگاران سخن مي گفت ضمن تشكر صميمانه از نمايندگان رسانه هاي خبري از تاخير طولاني مدت در آغاز نشست خبري عذرخواهي كرد.
وزير امور خارجه كشورمان در بخشي از نشست مطبوعاتي اش با خبرنگاران در پاسخ به سئوال يك خبرنگار در ارتباط با مذاكرات هسته اي ديروز كشورمان با سه كشور اروپايي افزود: مذاكرات در سطح كارشناسان ارشد همانگونه كه به اطلاع افكار عمومي رسيد طي دو ساعت آينده در وين انجام مي شود و در اين مرحله دو دور مذاكره خواهند داشت.
وي ادامه داد: در اين مذاكرات هيچ پيش شرطي براي شروع مذاكره وجود ندارد و طراحي جمهوري اسلامي ايران براي مذاكره هماني است كه از ابتدا به عنوان يك راهبرد تعريف شده بود و آن اين است كه مذاكره حول دو محور اساسي انجام شود كه عبارتند از نخست عدم انحراف فعاليت هاي هسته اي ايران به سوي اهداف و كاربردهاي تسليحات هسته اي و ديگر تعهدات و تضمين هاي طرف مقابل براي پذيرش حق ايران و كمك به استيفاي اين حق يعني بهره برداري و برخورداري از فناوري هسته اي .
متكي همچنين گفت: نكته اي كه از جانب ما مهم است اين كه ما مذاكراتي جدي را دنبال مي كنيم كه درخصوص آن تعريف كرده ايم كه بايد اين مذاكرات هدفمند، مفيد و زمان مند باشد؛ ضمن آنكه ما مذاكره را براي مذاكره نمي خواهيم و لذا اگر طرفهاي اروپايي اين نشست امروز غير متاثر از برخورد تبليغي كه آن را آمريكاييها طراحي كرده اند باشند و اگر متقابلا اراده جدي از سوي دوستان اروپايي  ما در اين مذاكرات وجود داشته باشد مطمئنا اين مذاكرات مي تواند ادامه يابد و به تفاهمات مناسب خود برسد.وزير امور خارجه كشورمان در ادامه اظهار داشت: از نظر ما موضوع مذاكرات مشخص و روشن است كه موضوع هسته اي مي باشد و چارچوب آن نيز تعريف شده و منطقي است و هدف از مذاكرات را نيز خدمتتان عرض كردم.
وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه آيا كشورمان حاضر به انتقال بخشي از فعاليت هاي مربوط به غني سازي اش به خارج از كشور مي باشد يا خير تأكيد كرد: طبيعي است كه وقتي ما سخن از فناوري هسته اي و غني سازي براي تامين سوخت نيروگاه هاي كشور كه در برنامه هاي كشور تهيه شده مي گوييم مقصودمان غني سازي و دارا بودن چرخه سوخت در قلمرو سرزميني جمهوري اسلامي ايران مي باشد. حال اگر در كنار اين اقدامي كه در ايران مي كنيم پيشنهاداتي وجود داشته باشد كه در جاهاي ديگري هم براي غني سازي نقش آفرين باشيم حتما در خدمت  كشورهاي ديگر هم خواهيم بود.
متكي در پاسخ به سئوال ديگري در ارتباط با بيانيه اتحاديه اروپا مبني بر وخيم بودن وضعيت حقوق بشر در كشورمان تأكيد كرد: اروپايي ها و آمريكايي ها سعي كرده اند تا به دنيا القا كنند كه متر حقوق بشر دنيا هستند. جمهوري اسلامي با نقد اين نگاه و افشاي موارد بسيار گسترده اي كه نقض اين معنا را مي رساند امروز در مقوله حقوق بشر در جايگاه اتهامي مورد نظر غرب نيست.
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: امروز جمهوري اسلامي ايران در يك موضع مدعي بحث حقوق بشر را در عرصه بين المللي پيگيري مي كند و در كنفرانس اسلامي موضوع حقوق بشر را به عنوان يك حركت جمعي در دفاع از حقوق واقعي بشر و حقوق بشر واقعي به ويژه در كشورهاي غربي در دستور كار خود قرار داده است.متكي در ادامه اظهار داشت: براي اولين بار بعد از پيروزي انقلاب سفير انگليس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد و نسبت به نقض حقوق بشر در اتحاديه اروپا به آنها تذكر داده و ابراز نگراني شد. چهار محور مشخص از بازداشت هاي خودسرانه، شكنجه ها، عدم رعايت حقوق اقليت هاي مسلمان در كشورهاي اروپايي و نحوه برخورد با خارجيان و اخراج اجباري آنها به عنوان زمينه هايي از نقض آشكار حقوق بشر در همين سالهاي جاري ذكر شده است.
متكي خاطر نشان كرد: امروز جمهوري اسلامي ايران با نظارت و مانيتور كردن وضعيت حقوق بشر در كشورهاي غربي و تشكيل پرونده براي هر يك از اين كشورها گزارشهاي سالانه اش را نسبت به عدم رعايت حقوق بشر و نقد حركت مجموعه غرب به گوش جهانيان خواهد رساند.
متكي تصريح كرد: رويكرد جديد سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران حركت از موضع مدعي است و نه متهمي كه دائماً عليه اش ايجاد ابهام و اتهام كنند و او در مقام دفاع برآيد. ما در موضوع حقوق بشر و در بسياري از موضوعات داخلي كشورمان تكليف داريم تا خودمان در جهت ارتقاي استانداردهايمان حركت كنيم و اين يك تكليف ملي و وظيفه داخلي ماست.متكي افزود: در همين حال غرب دروغگو و در عمل متناقض عمل كننده نمي تواند امروز درخصوص بسياري از كشورهاي دنيا آن هم كشور دموكراتيكي چون جمهوري اسلامي ايران كه مردم تعيين كننده سرنوشت خودشان، دولت شان،رهبرشان و مجلس مي باشند مدعي شود.

يادداشت روز
اعلاميه اي كه به موقع صادر شد!
اتحاديه اروپا با صدور اعلاميه اي بار ديگر مدعي نگراني از وضعيت حقوق بشر در ايران شده است و بخش هايي از آن با دخالت در امور داخلي كشورمان و بهره برداري از ادعاهاي برخي گروه هاي سياسي، نحوه برگزاري انتخابات رياست جمهوري را مورد نقد قرار داده است. علاوه بر اين در اين گزارش ،جمهوري اسلامي به اعمال محدوديت شديد براي آزادي بيان، سانسور، شكنجه و ارعاب و سركوب متهم شده است.
پاسخ اين ادعاها و دلايل صدور اين نوع اعلاميه ها البته بارها از سوي مقام هاي مسئول كشورمان داده شده است اما صدور اين اعلاميه تكراري در چنين موقعيتي براي قضاوت افكار عمومي جهان، بهترين زمان ممكن است چرا كه هنوز زمان زيادي از حوادث و آشوب هاي گسترده در فرانسه و چند كشور اروپايي در اعتراض به بي عدالتي و تبعيض نمي گذرد و اين اعتراض ها به بدترين شيوه هاي قرون وسطايي سركوب شد. همزمان با اين اعتراضات، شخصيت هاي مستقل در فرانسه به نقد عملكرد دولت پرداختند و به دلايل و زمينه هاي منجر به بروز آشوب ها در فرانسه و وجود بي عدالتي، تبعيض و ظلم در اين كشور صحه گذاشتند.
اعتراض كنندگان ده ها هزار نفري به حقوق و دستمزدها در نيويورك كه اين روزها دومين شهر اقتصادي جهان را فلج كرده اند از سوي نلومبرگ شهردار اين شهر به جريمه و زندان تهديد شده اند اما با اين وجود كاركنان اتحاديه هاي حمل و نقل به دليل شدت مشكلات به اعتصاب ادامه داده اند.
آمريكا در نقض حقوق بشر البته از ديگر همپيمانان غربي خود جلوتر است، قتل عام مردم بي گناه عراق با آزمايش سلاح هاي جديد و موضوع شكنجه زندانيان در عراق و گوانتانامو و كشف زندان هاي مخفي آمريكا در برخي كشورها به افتضاح سياسي براي سردمدار مدافع حقوق بشر تبديل شده است، به گونه اي كه هر روز مقامات آمريكايي ناچار به توضيح درباره اين مسائل هستند.
و اما «هولوكاست» را بايد نماد آزادي بيان در كشورهاي مدافع حقوق بشر دانست! درحالي كه انكار مسلمات عقل بشري همچون وجود خداوند در اين كشورها جرم محسوب مي شود و كسي مدعي و معترض آن نيست، انكار و يا حتي زير سئوال بردن داستان مجعول ومجامله آميز كشتار يهوديان در كوره هاي آدم سوزي با مجازات شديد و نيز شكنجه و آزار و محروميت از حقوق اجتماعي همراه است. روبر فريسون نويسنده كتاب مشهور «اتاق هاي گاز واقعيت يا افسانه؟» يكي از ده ها سند آزادي بيان در اروپاست! كه به دليل انتشار كتابش محاكمه شد، بارها مورد حمله و شكنجه و آزار قرار گرفت و سال هاست حق خروج از فرانسه و بازگشت به كشور خود انگليس از وي سلب شده است.
بر اين اساس ما مي توانيم از اتحاديه اروپا بخواهيم كه درباره حقوق بشر نه مدعي، بلكه بايد پاسخگو باشد.

با تأكيد دوباره بر فعاليت هاي هسته اي صلح آميز از سوي ايران
دور نخست مذاكرات با اروپا به پايان رسيد
گروه سياسي: دور نخست از تازه ترين گفت وگوهاي ايران و اروپا در اتريش در حالي به پايان رسيد كه نتيجه مشخصي از آن حاصل نشد و دو طرف مذاكره اعلام كردند كه بيشتر براي «تبيين مواضع ما با يكديگر گفت وگو كرده اند تا در صورت ايجاد تفاهم، مذاكرات ادامه يابد.»
در پايتخت اتريش و زمان ۹:۳۰ به وقت گرينويچ بود كه اعضاي هيأت ايراني و نمايندگان سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه وارد مجتمع مسكوني ديپلماتيك فرانسه شدند تا گفت وگوهاي خود را آغاز كنند. جواد وعيدي، رئيس گروه مذاكره كنندگان هسته اي و معاون امنيت بين الملل شورايعالي امنيت ملي، محمدرضا سعيدي، معاون توسعه برنامه و امور بين الملل سازمان انرژي اتمي و محمد مهدي آخوندزاده، نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به همراه علي اصغر سلطانيه و ديگر اعضاي تيم مذاكره كنندگان ايران در حالي پا به اين مذاكرات گذاشتند كه پيشتر دبير شورايعالي امنيت ملي تصريح كرده بود كه سطح اين دوره از مذاكرات مهم نيست و آنچه مهم است، كسب اراده براي ادامه گفت وگو و بررسي شرايط موجود است. از طرف اروپايي ها اعلام شده بود كه آنها براي شروع مذاكرات بار ديگر بحث تضمين را مطرح مي كنند و با اين مقدمه مي شد چنين حدس زد كه يكي از محورهاي اصلي اين دور از مذاكرات و از سوي اروپايي ها، تعليق فعاليت هاي هسته اي ايران است. خبرهاي رسيده حاكي از اين است كه هيأت ايراني در اين دور از گفت وگوها، با اين خط مشي وارد بحث شده كه عقب گردي در كار نيست و ديگر اين كه مي توان برخي ديگر از فعاليت ها را در قالب پروژه (RBD) _ تحقيق و توسعه _ تعريف كرد.بر اين اساس، طرف اروپايي فقط نظرها را جمع آوري كرده و اعلام كرده كه سفيران سه كشور اروپايي بايد به كشورهاي خود باز گردند و شرايط را بررسي كنند تا مشخص شود آيا دور سوم گفت وگوها در ميان خواهد بود يا خير. فرض قبلي اين بود كه با پايان يافتن دور نخست، دور دوم گفت وگوها در ماه ژانويه (حوالي نيمه دوم دي ماه جاري) دنبال خواهد شد.
در دو دور از گفت وگويي كه روز گذشته و در دو نوبت صبح و بعدازظهر به ترتيب در نمايندگي هاي فرانسه و ايران انجام شده، چنين بر مي آيد كه تيم ايراني تصريح مواضع كرده و طرف اروپايي بيشتر شنونده بوده تا كسب نتيجه را بعد اعلام كند.
به گزارش رويترز از وين، محمد مهدي آخوندزاده از سوي هيأت ايراني گفت وگوها را مثبت ارزيابي كرده و گفت: «پس از چهارماه دوري از مذاكرات، حضور رودررو فرصت مناسبي براي بيان نظرات دو طرف بود. وي در ادامه فضاي مذاكرات را«خوب»ارزيابي كرد.آخوندزاده هم چنين در ادامه گفت:« ما سعي كرديم مواضع خود را در گفت وگوها بيان كنيم و حالا بسيار زود است كه درباره نتايج آن وارد بحث شويم. »
طبق اخباري كه از خبرگزاري هاي غربي رسيده، نمايندگان و ديپلمات هاي اروپايي رضايت خاطر چنداني از مذاكرات نداشته و از اين رو درباره آن اظهار نظري نيز نكرده اند. به گزارش رويترز از وين، يكي از ديپلمات هاي اروپايي حاضر در مذاكرات در حالي كه خواست نامي از او برده نشود، گفت:« ما قائل به بازكردن دوباره مذاكرات نيستيم و براي اين كار نيز ديدار نكرديم. ما حاضر شديم تا طرح و برنامه طرف ايراني را بشنويم به ويژه در بخش هايي كه بحث تحقيق و توسعه مطرح است. »
لحن شخص ياد شده در اين اظهارنظر نشان مي دهد كه اظهارات هيأت ايراني به مذاق اروپايي ها خوش نيامده است و از همين رو آنها در ادامه عنوان كردند كه از اين رو پا به مذاكره گذاشته اند كه ببينند لحن و گفتار ايران در جلسه خصوصي نيز مانند لحن و موضع گيري عمومي آنهاست و يا اين كه فرق دارد.
هر چند نتيجه مشخص و قطعي از اين جلسه گرفته نشده، اما تحركات انجام گرفته در حاشيه اين پرونده نشان مي دهد كه موضع ايران مورد قبول اروپا نبوده است. در همين حاشيه برخي افراد منتسب به منافقين در ادعاهايي واهي اعلام كردند كه ايران به تونل سازي در حوزه تأسيسات هسته اي خود دست زده است. مقامات آمريكايي نيز در اين ميان فقط اعلام كردند كه از موضع اروپا حمايت مي كنند و منتظر نتيجه مذاكرات مي مانند اما به شرط اين كه فعاليت هاي مرتبط با غني سازي ايران متوقف شود. اين در حالي است كه روز گذشته وزير خارجه در جريان بازديد از بيمارستان ساسان تأكيد كرد كه تهران در مواضع خود مصمم است. منوچهر متكي به خبرنگاران اعلام كرد كه ايران در طول مذاكرات بر حفظ حق خود پافشاري مي كند. در ادامه متكي تأكيد كرد كه هدف ايران از مذاكره، فقط گفت وگو نيست بلكه رايزني براي رسيدن به هدف ايران است كه دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي است.
وي در ادامه خطاب به جوسازي برخي رسانه هاي غربي در خصوص تعليق فعاليت ها گفت: «اصفهان و تأسيسات (UCF) به كار خود ادامه مي دهد و هيچ بحثي در مورد تعليق آن مورد پذيرش نيست. در خصوص ديگر فعاليت هاي هسته اي ايران نيز بار ديگر تصريح مي كنيم كه هدف ايران دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي است و اين كار يعني داشتن راكتور و چرخه سوخت در داخل كشور و استفاده از آن. حال هر راهي كه بتواند ما را در رسيدن به اين هدف كمك كند، مي تواند مورد گفت وگو قرار گيرد. بحث گفت وگو ميان ايران و سه كشور اروپايي در حالي پيش مي رود كه بازار جنگ رسانه اي نيز در اين ميان داغ است. بسياري از رسانه هاي غربي ادعا مي كنند كه ايران قدم به قدم به سوي شوراي امنيت مي رود اما در ايران هر حركت ايران گامي به سوي حفظ فناوري هسته اي است. اين حركت البته در عمل به همين نتيجه مي رسد. جنجال رسانه اي براي خطرناك نشان دادن ايران با حركت جدي ايران به سوي دستيابي به فناوري هسته اي آنهم با مشاركت چندين عضو غير اروپايي نشان مي دهد كه هم هدف ايران صلح آميز است و هم به مشاركت بين المللي اهميت مي دهد و از اين رو در فكر دغدغه هاي بين المللي است. همين اندازه كه باب گفت وگو ميان ايران و اروپا بار ديگر باز شده نقطه قوتي است كه نشان دهد ايران اهل همه كاري است ولي از اين به بعد انتظار نمي رود كه اتفاق ويژه اي رخ دهد و به ويژه كه اروپا به استقبال سال نو مي رود و ايران نيز فرصت دارد كليه امكانات و طرح هاي خود را پرداخته و آماده كند. هر چند اين دور از گفت وگوها نتيجه اي در بر نداشت اما حداقل تيم تازه هسته اي ايران مي تواند حركات تازه ايران در جريان اين پرونده را با زباني قابل فهم تر به اروپايي ها برساند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |