پنجشنبه ۱ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۱ - Dec 22, 2005
پيش بيني صندوق بين المللي پول:
رشد اقتصادي ايران سال آينده به ۴/۵ درصد مي رسد
مهر: صندوق بين المللي پول پيش بيني كرد، رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۶ به ۴/۵ درصد مي رسد.
رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۶ با كاهشي ۶/۰ درصدي نسبت به سال جاري به ۴/۵ درصد خواهد رسيد.
در حالي كه انتظار مي رود رشد اقتصادي ايران تا پايان سال جاري ميلادي به ۶ درصد برسد، كاهش محتمل درآمدهاي نفتي ايران در سال آينده ميلادي موجب كاهش رشد اقتصادي ايران نيز خواهد شد.
بنابر پيش بيني صندوق بين المللي پول، در سال ۲۰۰۶ بخش غير نفتي ايران نيز رشدي ۴/۵ را درصدي تجربه خواهد كرد، و اين در حالي است كه رشد اين بخش در سال جاري به ۵/۵درصد رسيده است.
رشد بخش غير نفتي ايران از سال ۲۰۰۳ تاكنون با كاهش تدريجي همراه بوده است و از ۶/۶ درصد در سال ۲۰۰۳ به۹/۵ درصد در سال ۲۰۰۴ و ۵/۵ درصد در سال جاري كاهش پيدا كرده است.
افزون بر اين، صندوق بين المللي پول پيش بيني مي كند رشد بخش نفت ايران در سال ۲۰۰۶ به۱/۵ درصد برسد كه نسبت به رشد۲/۷ درصدي سال جاري كاهش قابل توجهي نشان مي دهد.
اين گزارش حاكي است، صندوق بين المللي پول پيش بيني مي كند رشد سرانه توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۰۶ نيز با كاهش۲/۰ درصدي نسبت به سال جاري به۳/۷ درصد خواهد رسيد.
صندوق بين المللي پول همچنين پيش بيني مي كند سهم درآمدهاي غير نفتي ايران در سال آينده به۶/۹ درصد برسد كه نسبت به رقم۱/۸ درصدي سال جاري افزايشي۱/۵ درصدي نشان خواهد داد.

افزايش ۱۵ درصدي توليد فولادهاي ويژه در سال آينده
گروه اقتصادي: به منظور كاهش هزينه ساخت و ساز و افزايش مقاومت سازه ها سال آينده ۱۵ درصد توليد و عرضه فولادهاي ويژه افزايش مي يابد.يك مقام مسئول در شركت فولاد مباركه در حاشيه همايش كاربرد فولادهاي پراستحكام در صنعت سازه با بيان اين مطلب گفت: ميزان توليد محصولات گرم نورد شده ويژه كه در سال ۱۳۸۱ معادل ۱۴۰ هزار تن بود در سال جاري به ۵۸۰ هزار تن رسيده است و در سال آينده ۱۵ درصد بر ميزان توليد آن اضافه خواهد شد.با توجه به استحكام بالاي اين قبيل فولاد در برابر زلزله مطلوب است كه درصد استفاده از اين نوع فولاد در ساخت سازه ها افزايش يابد.

۷ راهكار وزارت راه براي توسعه بخش حمل و نقل ايران
وزير راه و ترابري ۷ راهكار وزارت راه و ترابري براي توسعه بخش حمل و نقل كشور را تشريح كرد.
وزير راه و ترابري طي پيامي به مناسبت هفته حمل و نقل، ۷ راهبرد و راهكار را براي توسعه بخش حمل و نقل كشور برشمرد و گفت: استفاده از موقعيت جغرافيايي كشور در افزايش ميزان ترانزيت و همكاري هاي منطقه اي و بين المللي اولين راهبرد براي توسعه اين بخش است.
وزير راه و ترابري، خصوصي سازي و مشاركت سرمايه هاي داخلي و خارجي در بخش هاي مختلف حمل و نقل و تاسيسات زير بنايي و تصويب تشكل هاي صنفي حمل و نقل براي واگذاري بيشتر فعاليت هاي مرتبط با وظايف آنان را راهبرد ديگر براي توسعه بخش حمل و نقل ذكر كرد.
وي به ارتقاي سطح ايمني عبور اشاره كرد و كاهش تصادفات را بزرگترين دغدغه هاي اصلي وزارت راه و ترابري دانست.
وزير راه و ترابري، راهبرد چهارم براي توسعه بخش حمل و نقل را اولويت دادن به امر نگهداري و بهسازي زير بناها با اجراي پروژه ها و طرح هاي جديد و توسعه و تكميل زير بناها عنوان كرد.
رحمتي همچنين بر گسترش فعاليت هاي تجاري و بازاريابي در شاخه حمل و نقل به ويژه در سطح حمل و نقل بين المللي تاكيد كرد و گفت: گسترش حمل و نقل چندوجهي تركيبي و كانتينري و ايجاد تناسب بين شقوق مختلف حمل و نقل بايد در دستور كار قرار گيرد.
وي تسريع روند نوسازي ناوگان با استفاده از تجهيزات و فناوري جديد در شاخه هاي مختلف حمل و نقل را راهبرد هفتم در توسعه اين بخش بيان كرد و افزود: دستيابي به اين مهم نياز به همبستگي همكاران و دست اندركاران بخش حمل و نقل كشور دارد.

در پي سلب فوريت لايحه تشكيل صندوق هاي حمايت اجتماعي جوانان در مجلس مطرح شد
تشكيل و كارآمدي صندوق مهررضا
در گرو كارشناسي بيشتر است
010824.jpg
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: در جلسه علني سه شنبه هفته جاري مجلس شوراي اسلامي نمايندگان مجلس يك فوريت لايحه تشكيل صندوق هاي حمايت اجتماعي جوانان و بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي استاني _ مهررضا _ را سلب كردند.
اين سلب فوريت بنا به تقاضاي ۵۰ نماينده و رأي موافق ۱۳۹ نماينده در شرايطي اتفاق افتاد كه نمايندگان پيش از اين در ۱۲ مهرماه به يك فوريت لايحه فوق راي مثبت داده بودند.
در همين زمينه نايب رئيس دوم كميسيون اقتصادي علت سلب فوريت لايحه صندوق مهررضا را نتيجه مصوبه كميته اقتصادي و زيربنايي مجلس دانست.
محمد خوش چهره گفت: طبق نظر اعضاي اين كميته اجراي هدف هاي موردنظر اين لايحه ازنظر ماهوي اشكال داشت.
وي تاكيد كرد:  البته اين اقدام به معني نفي هدف هاي موردنظر طرح مبني بر ايجاد اشتغال و كمك به ازدواج جوانان نيست. از اين رو مسايل فوق در طرح هاي كميته هاي تخصصي ازجمله برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ديده شده است.
به گزارش همشهري فرهاد رهبر رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي چندي پيش اعلام كرده بود كه در اجراي اين لايحه اولويت با مناطق محروم است و در آيين نامه اجرايي و اساسنامه آن تدابير و اهداف لازم انديشيده شده است.
طبق تصميمي كه در اين زمينه گرفته شده بود مقرر گرديده بود كه ۳۰ درصد از موجودي حساب ذخيره ارزي تا پايان دي ماه سال جاري براي تامين منابع اوليه صندوق مهررضا به اين صندوق واريز شود تا عمليات اجرايي صندوق از بهمن ماه آغاز گردد كه البته عده اي به دليل تورم زابودن اين اقدام با آن مخالفت كردند.
لايحه نيازمند دقت نظر بيشتر بود
درهمين راستا يك عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس رويكرد نمايندگان مجلس به راه اندازي صندوق مهررضا را مثبت ارزيابي كرده و درخصوص علت سلب فوريت از اين لايحه به همشهري گفت : ازنظر نمايندگان رسيدگي به اين لايحه نيازمند زمان بيشتري براي بررسي نحوه تامين منابع مالي آن است.
مرتضي تمدن گفت: قرار است يك هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان از محل سود شركت ها و ۳۰ درصد از مازاد درآمد نفتي موجود در حساب ذخيره ارزي به اين صندوق اختصاص يابد كه البته با بخش دوم (۳۰ درصد از منابع حساب ذخيره ارزي) اعضاي كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مخالفت كرده اند.
وي افزود: ازنظر نمايندگان تحقق منابع مالي عنوان شده جاي بحث و برنامه ريزي دارد.
وي علت ديگر سلب فوريت از لايحه صندوق مهررضا را ضرورت راه اندازي تشكيلات مورد نياز در استان ها، تاسيس شعب و انتخاب هيات امنا دانست و تصريح كرد: از آنجايي كه مجلس سياست كوچك سازي دولت را به عنوان هدف در برنامه چهارم توسعه دنبال مي كند، بايد بررسي شود كه آيا راه اندازي صندوق مهررضا باعث گستردگي تشكيلات دولت مي شود يا خير.
وي گفت: نمايندگان در جلسه روز سه شنبه فرصت بيشتري خواستند تا بتوانند اين موارد را بررسي كنند چراكه ازنظر آنان اقدامي كه تبعات وسيعي در اقتصاد ملي، تشكيلات كشوري و رفع كمبودها در جامعه دارد، نيازمند دقت نظر بيشتري است.
تمدن سلب فوريت از لايحه صندوق مهررضا را به معناي رد آن ندانست و افزود: به نظر مي رسد پس از انجام اقدامات كارشناسي، لايحه فوق ظرف ۲ تا ۳ ماه آينده به صحن علني مجلس برود و درصورت تصويب آن توسط شوراي نگهبان از اواسط سال آينده عملياتي گردد.
وي گفت: همچنين در بودجه سال ۸۵ دولت بايد منابع صندوق مهررضا را مدنظر قرار دهد.
لزوم بازسازي تشكيلات موجود
در عين حال يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس هم اظهار كرد: اجرايي شدن اين لايحه اقتضا مي كرد كه تأمل و دقت بيشتري براي آن اعمال شود.
به گفته غلامرضا مصباحي مقدم از همين رو بود كه براي رسيدن به اهداف و اعمال نظرات منطقي اين لايحه سلب فوريت شد.
وي با اشاره به اينكه با ايجاد تشكيلات موازي مشكلاتي چون ازدواج جوانان، اشتغال و مسكن حل نخواهند شد، افزود: بايد تشكيلات موجود بازسازي و اصلاح شوند تا اگر ناكارآمدي در عرصه فعاليت ها وجود دارد به كارآمدي تبديل شود.
وي با تاكيد بر اين نكته كه متقاضيان تاسيس صندوق مهررضا اهداف مطلوبي را مدنظر دارند گفت: در اين لايحه عملا نهادهايي چون وزارتخانه هاي كار، رفاه و صنايع و بانك ها كه نقش مهمي در رفع مشكلات مطرح شده مي توانند ايفا كنند و براي راه اندازي آنها نيز هزينه هاي سنگيني شده است كنار گذاشته شده اند.
پرهيز از موازي كاري
همچنين يك استاد دانشگاه دخالت دولت در امور خيريه را چندان مثبت ندانست و گفت: دولت بايد از انجام كارهاي موازي پرهيز كند.
دكتر عباس علي نورا افزود: نهادهاي موجود در كشور مي توانند با مديريت صحيح مشكلات موجود را رفع كنند چراكه به صرف راه اندازي يك صندوق نمي توان انتظار حل مشكلات را داشت.
وي تاكيد كرد: معمولا دولت ها در سطح جهاني تنها به تشويق موسسات خيريه مي پردازند و خود وارد اين قبيل امور نمي شوند.
تامين منابع مالي، دغدغه نمايندگان
با وجود سلب فوريت از لايحه تاسيس صندوق مهررضا و باتوجه به تاكيدات مكرر رئيس جمهوري بر حل مشكلات موجود در جامعه به نظر مي رسد پس از انجام بررسي هاي لازم اين لايحه در صحن علني مجلس به تصويب برسد چرا كه ظاهراً تامين منابع مالي اين صندوق بزرگترين دغدغه نمايندگان است، دغدغه اي كه ناشي از نگراني نمايندگان براي راه اندازي صندوق و عدم توان آن در پاسخگويي به نيازهاي مطرح در جامعه درصورت نبود منابع مالي كافي است.

بانك جهاني اعلام كرد:
سياست هاي متناقض رمق بخش كشاورزي
ايران را گرفته است
مهر: بانك جهاني در گزارشي از بخش كشاورزي ايران، سياستهاي پرنوسان و متناقض دولتهاي مختلف نسبت به بخش كشاورزي را مهمترين مانع توسعه اين بخش و صادرات بي رمق آن خواند.
درحالي كه بخش كشاورزي ايران قابليت بالايي دارد، اما سهم اين بخش از درآمدهاي صادراتي ايران بسيار ناچيز است.
سياستهايي كه دولتهاي متوالي ايران در رابطه با توليد، انبار، توزيع، امنيت غذايي، و قيمت گذاري محصولات كشاورزي طي سالهاي اخير اتخاذ كرده اند، هيچگاه از يك رويه باثبات پيروي نكرده و موجب بي ثباتي هر چه بيشتر كشاورزي ايران شده اند.
تغييرات مداوم در قوانين و مقررات بخش كشاورزي و كمبود اقدامات و استانداردهاي بهداشتي در رابطه با محصولات كشاورزي، موجب شده است محصولات كشاورزي ايران در بازارهاي جهاني سهم اندكي داشته باشند.
افزون بر اين، زيرساختارهاي بخش كشاورزي ايران در رابطه با دوران پس از برداشت محصولات كشاورزي همچون حمل و نقل يخچالي، انبار، بسته بندي، و تجهيزات مناسب و كافي در فرودگاه ها و بندرها، ناكافي است.
بانك جهاني در اين گزارش همچنين، عدم سازماندهي بازارهاي كالا در ايران، پراكنده كاري در بخش كشاورزي و قطعه قطعه بودن زمينهاي كشاورزي را از ديگر عوامل ساختاري مانع توسعه بخش كشاورزي ايران مي داند.
بانك جهاني معتقد است قابليت هاي بخش كشاورزي ايران بسيار بالا است و تاكنون بخش اعظم اين قابليت دست نخورده باقي مانده است و بخشي نيز دچار فرصت سوزي شده است.
هزينه ها و بودجه هايي كه دولتهاي مختلف ايران تاكنون براي بخش كشاورزي در نظر گرفته اند، متناسب اهميت و قابليت بالاي اين بخش نبوده است.
در حالي كه بخش كشاورزي ايران مي تواند در توسعه صادرات غير نفتي نقش مهمي عهده دار باشد، طي ۱۰ سال گذشته به طور ميانگين فقط ۷ درصد از مخارج دولت صرف توسعه بخش كشاورزي شده است.

در كميسيون اقتصادي مجلس تصويب شد
طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي
ايسنا: رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي متناسب با نرخ بازدهي در بخش هاي مختلف اقتصادي در كميسيون اقتصادي مجلس به تصويب نهايي رسيد و در دستور كار صحن علني مجلس شوراي اسلامي قرار مي گيرد.
حجت الاسلام محمد شاهي عربلو تصريح كرد: اين طرح از نظر اقتصادي نقش مؤثري در روند تحولات بازار پولي كشور ايجاد مي كند، چراكه با تصويب اين طرح سيستم بانكي ملزم مي شود سالانه دو درصد از نرخ سود تسهيلات خود را كاهش دهد و دولت بايد سازوكار لازم را براي پايين آوردن تورم پس از اجراي اين طرح به كار بندد.
نماينده مردم رباط كريم در خانه ملت ادامه داد: پس از تصويب اين طرح سيستم بانكي ملزم مي شود در صورت وجود طرح ها و پروژه هاي بخش خصوصي و تعاوني، از پرداختن تسهيلات بانكي به بخش دولتي كه متأسفانه تاكنون ۹۰ درصد از تسهيلات بانكي را به خود اختصاص مي داد، خودداري كند.

اكبر تركان مديرعامل شركت نفت و گاز پارس
مناقصه چهار فاز پارس جنوبي به زودي برگزار مي شود
* قطر دوتا سه برابر ايران از منطقه پارس جنوبي گاز برداشت كرده است
* در صورت اجراي طرح هاي در دست اجرا در پارس جنوبي، تا سال ۲۰۱۲ توليد جاري ايران با قطر برابر مي شود
010827.jpg
گروه اقتصادي: اكبر تركان از مديران باسابقه دولتي كه چند سالي است در پست مديريت عامل شركت نفت و گاز پارس و تحت مديريت بيژن زنگنه وزير سابق نفت فعاليت كرده است ديروز مصادف با سالگرد تاسيس شركت نفت و گاز پارس كه هفت سال پيش براي مديريت توسعه طرح هاي توليد گاز منطقه پارس جنوبي تاسيس شده است بار ديگر وجود هر گونه مافياي نفتي در ساختار صنعت نفت كشور را رد كرد و خاطرنشان كرد، نهادهاي نظارتي كه بر همه دستگاه هاي دولتي نظارت دارند به دليل حساسيت وزارت نفت بيش از ديگر نمادهاي دولتي صنعت نفت را مورد بررسي و ارزيابي قرار مي داده اند و در چنين شرايطي وجود چنين شبكه فسادي در صنعت نفت ناممكن است.
وي مجموعه وزارت نفت را مجموعه اي زحمتكش و كارآمد عنوان كرد كه در طول ۲۷سال گذشته به كشور خدمت كرده اند. او از كساني كه بر وجود مافياي نفتي تاكيد مي كنند خواست تا در اين مورد ادعاي خود را اثبات كنند و اگر فسادي را مي دانسته اند و تاكنون منشاء آن را اعلام نكرده اند خيانت كرده اند.
روزانه ۴ ميليون دلار زيان
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس تأخير در اجراي طرح هاي توسعه هر فاز پارس جنوبي را كه روزانه موجب كاهش ۴ ميليون دلار درآمد كشور مي شود موجب وارد آمدن ضرر و زيان به كشور اعلام كرد و تاكيد نمود كه مشترك  بودن اين ميدان با قطر نيز زيان عدم برداشت مناسب كشورمان از اين ميدان را افزايش مي دهد.
وي كلي از عوامل ايجاد تاخير را عدم روشن شدن بحث فاينانس دانست كه مدت ها برخي طرح ها را بلاتكليف نگاهداشته بود.
به گفته وي در حال حاضر طرح هاي در دست اجرا در اين منطقه با تأخير جدي روبرو نيست و خاطرنشان نمود، در حال حاضر ۵فاز به بهره برداري رسيده و ۵ فاز ديگر نيز تا سال ۸۶ به بهره برداري خواهد رسيد.
وي خاطرنشان كرد، اگر فازهاي طراحي شده در اين منطقه كه به ۲۸ فاز توليد گاز مي رسد طبق برنامه به توليد برسد تا سال ۲۰۱۲ به توليد قطر خواهيم رسيد.
اما وي امكان جبران تاخير دهساله نسبت به قطر را رد كرد و يادآور شد كه تاكنون قطر ۲۳۷ ميليارد مترمكعب از پارس جنوبي برداشت كرده است و ايران ۹۲ ميليارد متر مكعب كه ۱۴۵ ميليارد مترمكعب انباشت توليد قطر است.
وي همچنين ميزان برداشت ميعانات گازي ايران را ۱۳۸ ميليون بشكه و قطر را ۳۳۴ ميليون بشكه اعلام كرد و گفت قطر تقريبا ۲ تا ۳ برابر ايران از اين ميدان مشترك برداشت كرده است.
مناقصه چهار فاز
تركان در مورد برطرف شدن مشكل تعيين وزير و امكان حل برخي مشكلات در اين شركت گفت: با تعيين وزير تاييدهاي لازم و مصوبات لازم اخذ شده و به زودي مناقصه فازهاي ۱۹ و ۲۰ ، ۲۱ و ۲۲ به زودي برگزار مي شود.
وي در مورد اصلاح قراردادها بيع متقابل تاكيد كرد: اين قراردادها از هنگام به كارگيري در صنعت نفت ايران تاكنون به تدريج اصلاح شده و با قراردادهاي اوليه بسيار متفاوت است ولي تاكنون جايگزيني براي آن به جز فاينانس نبوده است. اصلاح اين قراردادها و تغيير بخش هايي از آن در هر زمان ممكن است و در اين زمينه پيشنهاداتي وجود دارد كه در صورت تاييد مراجع مسئول بايد به مجلس شوراي اسلامي ارايه شود و پس از تصويب اجرا گردد.
برنامه توسعه پارس جنوبي
وي در پاسخ به وجود برخي مشكلات اجتماعي فرهنگي و عدم اجراي يك طرح  جامع در منطقه پارس جنوبي خاطرنشان كرد كه طرح جامعي از سوي دولت در سال هاي آغاز فعاليت صنعتي در اين منطقه تصويب شده كه در آن وظايف همه نهادهاي مسئول دولتي و غيردولتي مشخص شده است ولي اين طرح ها زيربنايي نسبت به طرح هاي صنعتي عقب است و نيازهاي موجود را پاسخ نمي دهد. وي مسئول نظارت و پيگيري عملكرد صحيح دستگاه هاي مسئول ارائه خدمات در اين منطقه را سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد و خاطرنشان كرد در حال حاضر طرح هاي مختلفي از سوي وزارتخانه ها در حال اجرا است. در عين حال بررسي اجراي طرح  هاي صنعتي انرژي از جمله توليد مواد اوليه سيمان، آلومينيم و فولاد با اتكا به توليد انرژي گاز در منطقه عسلويه در دست بررسي است.
حضور شركت هاي خارجي
وي در پاسخ به اين سئوال كه تنش  هاي خارجي چه تاثيري بر حضور شركت هاي خارجي در طرح هاي موجود و طرح هاي آينده دارد گفت: شركت هاي خارجي از جمله كره اي در اجراي عمليات اجرايي فعال هستند و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. وي علاوه بر اين هر گونه عدم تمايل شركت هاي خارجي براي حضور در طرح هاي جديد را نيز رد كرد.

اولويت پرداخت وام ۱۰ ميليون توماني
مسكن به زودي مشخص مي شود
ايسنا: وزير مسكن و شهرسازي گفت: «اولويت پرداخت وام ۱۰ ميليون توماني مسكن براي كارمندان و كارگران و اقشار كم درآمد به زودي در آيين نامه اجرايي اين طرح مشخص مي شود.»
محمد سعيدي كيا افزود: «اولويت وام ۱۰ ميليون توماني مسكن به اقشار كم درآمد كه مشخصاً حقوق آنها كمتر از دو برابر حقوق قانون كار كه امسال حدود ۲۵۰ هزار تومان است در آيين نامه اجراي طرح پرداخت وام مسكن ۱۰ ميليون توماني مشخص مي شود.»
سعيدي كيا همچنين زمان پرداخت و تصويب دستورالعمل اجرايي وام ۱۰ ميليوني مسكن را تا پايان دي ماه اعلام كرد و گفت: «مطمئنا به يك باره نمي توانيم به همه وام پرداخت كنيم و بايد پرداختها با اولويت بندي مشخص شود.»

حداقل پرداخت ها ۲۰۰ هزار تومان و
حداكثر يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان
گروه اقتصادي: كليات لايحه مديريت خدمات كشوري باوجود مخالفت برخي نمايندگان به تصويب مجلس رسيد و مقرر شده است تا تغييرات لازم در اين لايحه به هنگام بررسي شور دوم آن اعمال شود. اين در حالي است كه برخي نمايندگان معتقدند اين لايحه در ادامه بررسي آن ارايه شود. نظام پرداخت ها، مشكلات و مسايل نظام اداري و استخدام و در برنگرفتن بازنشستگان، مستمري بگيران و نيروهاي نظامي و انتظامي از جمله ايرادات مطرح در لايحه مذكور است.
با محمود عسگري آزاد، معاون امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پيرامون روند بررسي و ايرادات اين لايحه گفت وگو كرده ايم.
***
* روند بررسي لايحه مديريت خدمات كشوري در مجلس را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- در شور اول بررسي اين لايحه در كميسيون ماده اي براي تدوين سياست ها و جهت گيري هاي تنظيم آن و همچنين سياست هايي كه بعداً آئين نامه براساس آن تنظيم خواهد شد به شكل ماده الحاقي به لايحه مذكور اضافه شده اما بقيه مواد تاكنون هيچ تغييري نكرده و در شور اول بررسي ۱۱۰ ماده اين لايحه تصويب شده است. بررسي اين لايحه در شور دوم از ماده يك آغاز شده و نمايندگان هنوز به نتيجه اي كه چه ماده اي تغيير خواهد كرد نرسيده اند.
* برخي معتقدند اين لايحه جامع و كامل نبوده و طرح يا لايحه جايگزين ارائه خواهد شد، نظر شما چيست؟
- تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي علاقه مند هستند تا تنها فصل حقوق و مزاياي اين لايحه بررسي و ساير موارد از لايحه مذكور جدا شده و به صورت لايحه مستقلي ارايه گردد. با توضيحاتي كه ارايه كرديم امكان پذير نبودن انجام اين كار از نظر علمي، منطقي و تجربي را گوشزد كرديم.
برخي ديگر از نمايندگان در زمينه محتواي بعضي مواد لايحه نظراتي دارند از جمله اين موارد افزايش شمول لايحه به نيروهاي مسلح است گرچه ما نيز مخالفت چنداني با اين امر نداريم اما انجام اين كار منوط به تشخيص مقام معظم رهبري بوده و مقرر شده تا سلسله مراتب اين كار انجام و در اين زمينه نيز اقدام شود. انجام برخي ديگر از اصلاحات در جزئيات و مواد نيز مدنظر است كه مي توان آن را اعمال كرد. به نظر مي رسد در نهايت لايحه مديريت خدمات كشوري با تغييرات چندان جدي مواجه نشود.
* نظام هماهنگ پرداخت ها از جمله موضوعات مورد اشكال در اين لايحه است ،اين لايحه تا چه حد جوابگوي اين امكان است؟
- آنچه توسط سازمان مديريت تحت عنوان لايحه مديريت خدمات كشوري تهيه شده و در حال بررسي مجلس است از نظر نظام پرداخت ها يكي از كاملترين روش هاي پرداخت است.در اين لايحه ۱۳ دسته از عوامل به عنوان عوامل پرداخت حقوق و مزايا احصاء و براي آن امتياز پيش بيني شده كه تاكنون در نظام پرداخت هاي كشور چنين عوامل گسترده اي در نظر گرفته نشده است. در اين مبحث به كارايي، ويژگي  هاي شغلي، ويژگي هاي شاغل و منطقه جغرافيايي خدمت توجه كافي شده و همه عوامل مدنظر قرار گرفته است. معتقدم برخي دوستان كه در اين زمينه بحث مي كنند چندان وارد جزئيات نشده اند و در صورت ورود به جزئيات در اين خصوص بحث خواهد شد و چنانچه نقطه نظرات اصلاحي وجود داشته باشد اعمال و اين لايحه كاملتر خواهد شد.
* فاصله حداقل و حداكثر پرداخت ها و طبقه بندي كاركنان در اين لايحه چگونه در نظر گرفته شده است؟
- در اين لايحه فاصله حداقل و حداكثر پرداخت ها حدود ۷ برابر است.بر اين اساس با امتياز بندي و ضرايبي كه بعداً توسط دولت تعيين مي شود حداقل و حداكثر پرداخت ها مشخص خواهد شد اما پيش بيني مي كنيم در اين لايحه حداقل دريافتي به حدود ۲۰۰ هزار تومان براي فردي كه ديپلم داشته و بدون تجربه باشد برسد. حداكثر پرداخت ها نيز ۷ برابر اين مبلغ و حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود كه اين مبلغ پرداختي به مديران، كارشناسان متخصص و بعضي مشاغل ويژه كه داراي شرايط خاص از نظر انتخاب، تجربه و مسايل تخصصي، حداقل داراي ۳۰ سال سابقه خدمت و در انتهاي دوره خدمت خود باشند تعلق مي گيرد. فردي كه حداقل پرداختي را خواهد داشت بدون تجربه و با مدرك تحصيلي ديپلم خواهد بود و كسي كه بالاترين پرداختي را به خود اختصاص مي دهد با بالاترين سطح تجربه، تحصيلات و سطح شغلي خواهد بود. همچنين بايد توجه كرد فردي كه پايين ترين حقوق را دريافت مي كند با ۳۰ سال خدمت حقوق وي نسبت به حداقل، افزايش زيادي خواهد داشت.
* احتمال تغيير كلي اين لايحه و ارائه طرح يا لايحه جايگزين تا چه حد است؟
- كميسيون خاصي براي بررسي شور دوم لايحه مديريت خدمات كشوري در مجلس تشكيل شده كه ميزان و نحوه تغييرات اين لايحه را بررسي خواهد كرد. تشخيص اين امر به عهده مجلس است و ما تنها در امور اين لايحه توضيح لازم را ارائه خواهيم كرد.
* بار مالي اجراي اين لايحه چگونه پيش بيني شده است؟
- مشكلي براي تامين مالي اين لايحه وجود نخواهد داشت و بار مالي آن به حالت هاي مختلف قابل بحث است كه پس از تنظيم آئين نامه هاي مربوط به آن در اين زمينه  مي توان بحث كرد.

۷۰ درصد اعتبارات طرح هاي عمراني
امسال اختصاص مي يابد
مهر: معاون امور فني سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت: در تلاشيم تا بيش از ۷۰ درصد اعتبارات طرح هاي عمراني در سال جاري اختصاص يابد.
مهدي تفضلي در جمع خبرنگاران گفت: در بودجه سال ۱۳۸۵ پيش بيني شده كه ميزان اعتبارات طرح هاي عمراني سال آينده نسبت به امسال بيش از ۳۰ درصد افزايش يابد.
وي تعداد طرح هاي عمراني ملي و استاني كشور را به ترتيب حدود ۸۵۰۰ و ۴۰ هزار پروژه عنوان كرد و گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي با اختصاص اعتبارات به موقع قصد دارد تا زمان اتمام پروژه هاي عمراني كشور را كاهش دهد.
تفضلي در خصوص مقاوم سازي زيرساخت هاي كشور گفت: در سال جاري ۲۰ ميليارد تومان اعتبار براي مقاوم سازي ساختمان هاي كشور در برابر زلزله پيش بيني شده كه اين رقم در سال آينده دو برابر خواهد شد.

ميان كشورهاي خاورميانه، شمال آفريقا و آسياي مركزي شناخته شد
دولت ايران سومين دولت كم  بدهكار
فارس: صندوق بين المللي پول اعلام كرد: بدهي هاي داخلي و خارجي دولت ايران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۱ درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور بوده و بدين ترتيب دولت ايران به عنوان سومين كشور كم بدهكار خاورميانه، شمال آفريقا و آسياي مركزي شناخته شده است.
بدهي هاي داخلي و خارجي دولت ايران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۱ درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور بوده است.
بدين ترتيب، دولت جمهوري اسلامي ايران در ميان ۲۸ كشور خاورميانه، شمال آفريقا و آسياي مركزي از نظر ميزان بدهي ها در رتبه ۲۶ قرار گرفته است.
بر اساس اين گزارش، در ميان كشورهاي اين منطقه، موريتاني با بدهي معادل ۱۳۰ درصد توليد ناخالص داخلي خود به عنوان بدهكارترين دولت منطقه شناخته شده است.
پس از اين كشور، مصر با ۱۰۶ درصد در رتبه دوم و ارمنستان با ۸۶ درصد در رتبه سوم قرار دارد.
اين گزارش همچنين حاكي است، امارات متحده عربي كم بدهكارترين كشور منطقه شناخته شده است.
كل بدهي دولت اين كشور به منابع داخلي و خارجي بالغ بر ۶/۶ درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور است.
پس از اين كشور، قزاقستان با ۵/۹ درصد در رتبه دوم و ايران با رقم ۱۱ درصدي در جايگاه سوم قرار گرفته است.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۳۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۱۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۷۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۹۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۰۴
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۸۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۰۰


اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |