شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۴ - Jan 7, 2006
يونسكو اعلام كرد:
رتبه بي سوادي ايران ۵۱ در بين ۱۱۸ كشور
آخرين بي سواد ايران سال ۸۸ باسواد مي شود
012378.jpg
012399.jpg
گروه اجتماعي: نرخ رشد باسوادي جوانان (۱۵ تا ۲۴ سال) در گروه مردان طي سالهاي ۷۶ تا ۸۲ برابر با ۷۶/۱ درصد و نرخ رشد باسوادي زنان در همين گروه سني برابر با ۲/۴ درصد بوده است. بر اساس برنامه هاي پيش بيني شده مركز امور زنان و خانواده باسوادي زنان جوان طي اين دوره از يك روند صعودي ولي همواره در سطحي پايين تر از مردان برخوردار بوده است، هر چند سرعت رشد باسوادي براي زنان جوان بسيار بالاتر از مردان جوان بوده است.
با توجه به برآوردهاي آماري صورت گرفته انتظار مي رود در صورت ثبات شرايط ، نرخ باسوادي جوانان در سال ۸۸ به طور تقريبي به ۱۰۰درصد برسد.
وجود بيش از ۸ميليون بي سواد در كشور لزوم برنامه ريزي با عزمي راسخ تر براي ريشه كني فقر سواد در ايران را گوشزد مي كند. طبق برآورد انجام شده در حال حاضر در گروه هاي سني ۶ ساله و بالاتر ۱/۸ ميليون نفر بي سواد وجود دارد كه ۵/۱۳ درصد اين بخش از جمعيت كشور را تشكيل مي دهد. هرچند از نظر داده هاي آماري يونسكو در سال ۲۰۰۵ درصد باسوادي در جمعيت ۱۵سال و بالاتر ۷۹درصد و رتبه ايران در بين ۱۱۸ كشور از نظر باسوادي ۶۷ و از نظر بي سوادي ۵۱ اعلام شده است.
اما براساس داده هاي نهضت سوادآموزي، ۸/۷ ميليون نفر در گروه سني ۱۰ ساله و بالاتر و ۳/۱ ميليون كودكان بازمانده از تحصيل طي ۲۵ سال فعاليت سوادآموزي از طريق نهضت سوادآموزي باسواد شده اند.
تعاريف مختلفي كه از سوي نهضت سوادآموزي براي سواد ارائه شده عبارتند از:
۱- توانايي نوشتن اسم و يك نامه
۲- توانايي خواندن و نوشتن و حساب كردن ساده
۳- داشتن مدرك تحصيلي پايه اول ابتدايي
۴- داشتن مدرك تحصيلي پايه پنجم ابتدايي
۵- داشتن مدرك تحصيلي سوم راهنمايي
۶- داشتن مدرك تحصيلي ديپلم
۷- تعريف جامع جهاني: آموزش براي همه
ابزار ساده
تخته سياه و گچ تنها ابزاري بود كه مدرسان دلسوز نهضت سوادآموزي را ياري مي كرد. به ذهن هيچكس نمي رسيد نهضتي كه با يك فرمان ساده كمتر از يك سال پس از پيروزي انقلاب (هفتم دي ماه ۱۳۵۸) به دستور امام خميني(ره) بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران تأسيس شد، امروز نقش پررنگ خويش را در بالابردن سطح عمومي آگاهي ميان مردم به رخ بكشد.
در اجراي پيام تاريخي امام خميني(ره) اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزي در سال ۱۳۶۳ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و به موجب آن آموزش بزرگسالان در حد خواندن و نوشتن و آموختن حساب و تربيت و بالابردن سطح فرهنگي و نشر فرهنگ اسلامي مناسب با سوادآموزي به عنوان وظايف سازمان تعيين شد.
با تصويب اساسنامه فضاي جديدي براي ارائه خدمات آموزشي به بزرگسالان محروم از سواد (۱۰سال و بالاتر) فراهم شد. تحت اين شرايط دوره هاي مختلف سوادآموزي طراحي و با مصوب كردن آن در شوراي عالي آموزش و پرورش، بيسوادان و كم سوادان فرصت يافتند تا در دوره مقدماتي، تكميلي، پاياني و پنجم بزرگسالان از خدمات آموزشي بهره مند شوند.
تصميم جدي دولت براي محو بيسوادي طي برنامه چهارم توسعه سبب شد در جلسه شوراي عالي پشتيباني سوادآموزي مقرر شود تا طرح ريشه كني بيسوادي در دو مرحله اجرايي شده و در مرحله اول ميزان بيسوادي به نصف كاهش يافته و در مرحله دوم شاهد محو كامل بيسوادي در كشور باشيم.
كاهش تبعيض جنسيتي
به نظر مي رسد مهم ترين نتيجه اي كه نهضت سوادآموزي پس از نزديك از ربع قرن تلاش برجاي گذاشت كاهش تبعيض جنسيتي در جمعيت باسواد كشور است. پس از تأسيس نهضت سوادآموزي اقدامات مهمي جهت ايجاد فرصت هاي برابر آموزشي و درنتيجه كاهش فاصله جنسيتي در جمعيت باسواد صورت گرفته است.
نتايج سرشماري انجام شده در دو دهه ۱۳۵۵ و ۱۳۵۷ نشان مي دهد كه تفاوت نرخ باسوادي در بين زنان و مردان بيش از ۵/۲ درصد كاهش داشته و از ۴/۲۳ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۵/۱۰ درصد از سال ۱۳۷۵ تنزل داشته است و برآورد مي شود اين ميزان در سال ۱۳۸۳ به رقم ۶ درصد كاهش يافته است.
ايران در سال ۸۸ عاري از بي سواد
طرح راهبردي سوادآموزي كشور با هدف ريشه كني بي سوادي در گروه هاي سني ۱۰ تا ۴۰ سال در جلسه شوراي عالي پشتيباني سوادآموزي مصوب و براساس آن نهضت سوادآموزي كشور موظف به آماده سازي جزئيات و راهكارهاي اجرايي طرح به دولت شد.
قدر مطلق بيسوادي در برآورد
سال ۱۳۸۳
تعداد ۱/۸ ميليون نفر بيسواد در جمعيت ۶ساله و بالاتر براي سال ۱۳۸۳ برآورد شده است كه از اين تعداد حدود ۳۳/۳ ميليون نفر (۷/۴۰ درصد) مرد و ۸/۴ ميليون نفر (۳/۵۹ درصد) زن محاسبه شده است. بررسي اين تعداد بيسواد از نظر منطقه جغرافيايي نشان مي دهد كه تعداد ۱/۴ ميليون نفر (۶/۵۰ درصد) شهري و ۴ ميليون نفر (۴/۴۹ درصد) روستايي بوده است.
وضعيت سواد در برآورد سال ۱۳۸۳
براساس برآورد انجام شده، تعداد جمعيت باسواد ۶ساله و بالاتر حدود ۸/۵۱ ميليون نفر بوده است كه از اين تعداد حدود ۲۷ ميليون نفر (۱/۵۲ درصد) مرد و ۸/۲۴ ميليون نفر (۹/۴۷ درصد) زن محاسبه شده است. تعداد باسوادان مناطق شهري ۵/۳۳ ميليون نفر (۷/۶۴درصد) و مناطق روستايي ۳/۱۸ميليون نفر
(۳/۵۳ درصد) گزارش شده است.

مشكل تعرفه هاي پزشكي هفته آينده حل مي شود
فارس : مذاكرات سازمان نظام پزشكي با وزارت بهداشت و وزارت رفاه درمورد تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي در جريان است و طي هفته آينده اين مذاكرات به نتيجه مي رسد.
نوروزي عضو شوراي عالي نظام پزشكي كشور با اعلام اين مطلب گفت:   اختلاف نظر ميان دولت و سازمان نظام پزشكي درمورد تعرفه هاي پزشكي وي همچنين گفت: براساس اطلاعات رسيده سرانه درمان در بودجه پيشنهادي سال ۸۵ فقط ۱۱ درصد نسبت به سرانه امسال افزايش مي يابد و به حدود ۳۹۰۰ تومان مي رسد در حالي كه براي اجراي تعرفه هاي توافقي با دولت سرانه درمان حداقل بايد به حدود ۶ هزار تومان برسد كه متاسفانه اين بودجه بندي فاجعه اي را براي نظام سلامت كشور در سال آينده رقم مي زند.
تعيين تعرفه هاي پزشكي بخش خصوصي براساس قانوني كه سال گذشته به تصويب رسيد در اختيار سازمان نظام پزشكي كشور قرار گرفت اما به علت افزايش ناگهاني نرخ اين تعرفه ها كه اوايل امسال از سوي سازمان نظام پزشكي به منظور واقعي شدن نرخ تعرفه هاي پزشكي صورت گرفت دولت تعرفه هاي اعلام شده از سوي سازمان نظام پزشكي را لغو كرد.براي حل اين موضوع كميته ۵فره اي متشكل از نمايندگان وزارت بهداشت، رفاه، سازمان مديريت و برنامه ريزي، كميسيون بهداشت مجلس و سازمان نظام پزشكي تشكيل شد كه حدود ۲۰ روز پيش اين كميته در مورد نرخ تعرفه هاي پزشكي براي چند ماه آخر امسال به توافق رسيدند.
اما اعلام اين تعرفه ها از سوي وزارت بهداشت بدون تخصيص منابع مالي آن از سوي دولت با مخالفت سازمان نظام پزشكي مواجه شد و هنوز اين مسئله، حل نشده باقي مانده است.

محروميت ۳۰۰هزار دانش آموز دوره راهنمايي از تحصيل
012381.jpg
ايسنا : جدول زماني جذب سالانه بازماندگان از تحصيل مقطع راهنمايي تا پايان خرداد ماه سال آينده نهايي مي شود.
اين جدول در حالي براي اجرا در طول برنامه چهارم توسعه تنظيم خواهد شد كه در حال حاضر۳۳۰ هزار دانش آموز ۱۱ تا ۱۳ ساله كشور از تحصيل در مقطع راهنمايي محرومند و اين تعداد در طول سالهاي برنامه، جذب نظام آموزشي كشور خواهند شد.
اجباري كردن آموزش تا پايان دوره راهنمايي به تناسب تامين امكانات و بتدريج در مناطقي كه آموزش و پرورش اعلام مي كند بطوريكه در پايان برنامه چهارم اين امر محقق شود از وظايف دولت به منظور دسترسي به فرصت هاي آموزشي برابر است.در اين رابطه، فضلي خاني، مديركل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي كشور گفت: جدول زماني جذب سالانه بازماندگان از تحصيل در مقطع راهنمايي در حال طراحي بوده و هنوز نهايي نشده است.وي پيش بيني كرد كه تا پايان خرداد ماه سال جاري آينده جدول زمانبندي نحوه اجراي آيين نامه اجباري شدن آموزش تا پايان دوره راهنمايي تدوين شود.سازمانهاي آموزش و پرورش استانها نيز موظفند به تناسب نياز محل و منطقه، با استفاده از شيوه هاي مختلف آموزش از جمله آموزش از راه دور، امكانات مختلف از جمله مدارس شبانه روزي و مدارس سيار را براي افراد مشمول آيين نامه فراهم كند.
فضلي خاني با اشاره به اين كه شوراي تصميم گيري راهبردي با حضور نمايندگان وزارت كشور، آموزش و پرورش، سازمان صدا و سيما، ثبت احوال، قوه قضاييه، و مركز آمار ايران جهت پيگيري ساز و كارهاي اجرايي شدن آيين نامه تشكيل شده است، تصريح كرد: هم اكنون ۳۳۰ هزار دانش آموز راهنمايي كه در مدارس حضور نداشتند، شناسايي شده اند.به گفته وي در آيين نامه اشاره اي به فهرست مناطق در اولويت آموزش نشده است؛ اما قطعا آموزش و پرورش مخاطبين آيين نامه اجباري شدن آموزش تا پايان دوره راهنمايي در مناطق محروم، روستاها، حاشيه شهرهاي بزرگ كه با مشكلات جدي تري روبه رو هستند را شناسايي خواهد كرد.وي تأكيد كرد: با تعيين جزئيات اين برنامه تا يك ماه آينده، آيين نامه اجباري شدن آموزش تا پايان دوره راهنمايي از سال تحصيلي آينده اجرايي مي شود.

خط فقر ۲۵۰ هزار تومان تعيين شد
ايلنا : رئيس انجمن مددكاران ايران اعلام كرد: با توجه به اينكه دولت خط فقر را ۲۵۰ هزار تومان تعيين كرده، ۱۰۰ درصد كارمندان دولت زيرخط فقر زندگي مي  كنند.
مصطفي اقليما، رئيس انجمن مددكاران ايران در گفت و گو با خبرنگار ايلنا گفت: پايه حقوق تعيين شده براي كارمندان دولت، ۱۳۰ هزار تومان است، در حالي كه اين مبلغ بسيار كمتر از خط فقر تعيين شده توسط دولت است.وي افزود: بر اين اساس بسياري از كارمندان و كارگران زير خط فقر هستند و زندگي آنها با مشكلات زيادي روبرو است.به گفته اقليما، وجود چنين معضلي باعث رشد فقر، رشوه  خواري، افزايش دختران فراري، كودكان كار و غيره مي  شود.وي تصريح كرد:در حال حاضر كليه مخارج زندگي، ۲۰۰ برابر شده در حالي كه درآمد افراد تنها ۳۰ درصد افزايش يافته كه اين افزايش  ها هيچ تناسبي با يكديگر ندارند.
وي يادآور شد: ۲۵ درصد كارمندان دولت بيمه نيستند و در صورت از دست دادن كار، بدون هيچ پشتوانه  اي رها مي  شوند و عاقبت آنها گرفتارشدن در آسيب  هاي اجتماعي و معضلات زندگي است.

تجديدنظر در آيين نامه تخلفات پزشكي
ايسنا : رئيس هيات عالي انتظامي سازمان نظام پزشكي كشور از تجديدنظر آيين نامه رسيدگي به تخلفات پزشكي خبر داد و گفت: به موجب اين آيين نامه با تبليغات كذب، گمراه كننده و عناوين و تابلوهاي غير واقعي پزشكان برخورد خواهد شد.
دكتر محمدحسين بدخش با بيان اين كه تنظيم روابط بين پزشك و بيمار و رسيدگي به تخلفات پزشكي از وظايف عمده نظام پزشكي است، اظهاركرد:  هيات هاي عالي انتظامي، هيات تجديد نظر و هيات بدوي از اركان نظام پزشكي است و افراد بايد اعتراض خود درخصوص تخلفات درماني را به دادسراي نظام پزشكي اعلام كنند.
وي در ادامه توضيح داد: دادستان و معاون اول وي، پرونده را مورد بررسي قرار مي دهند، سپس به شعب دادياري مستقر در نظام پزشكي ارجاع مي شود.
دكتر بدخش يادآور شد: چنانچه شكايت مبناي رسيدگي داشته باشد توسط داديار پرونده تكميل و توسط دادستان براي پزشك مسئول كيفرخواست صادر و پرونده به هيات بدوي انتظامي ارجاع مي شود.
رئيس هيات عالي انتظامي نظام پزشكي ادامه داد: چنانچه شكايت واهي و غير واقعي و پزشك قصوري را مرتكب نشده باشد پرونده مختومه مي شود، اما پرونده هايي كه در هيات بدوي بر اساس كيفرخواست دادستان مورد رسيدگي قرار مي گيرد رأي صادره هيات بدوي به طرفين ابلاغ مي شود تا طرفين اعتراض يا موافقت خود را نسبت به اين رأي اعلام كنند.
به گفته وي، اعتراض هر كدام از طرفين در مهلت مقرر در هيات بدوي به هيات تجديدنظر استان ارجاع مي شود.وي به تشكيل هيات تجديد نظر انتظامي نظام پزشكي در كليه استانهاي كشور اشاره كرد و يادآور شد:  هيات تجديدنظر به تخلفات پزشكي رسيدگي و رأي هيات بدوي را تأييد يا نقض مي كند.
دكتر بدخش با بيان اين كه هيات عالي انتظامي بالاترين مرجع رسيدگي به تخلفات انتظامي است، گفت: قصور پزشكي در رشته هايي با ريسك بالا بيشتر است.
وي با بيان اين كه هر پزشكي تا قبل از بروز مشكل اجازه انجام هر نوع خدمت درماني را دارد،  افزود: در رسيدگي به تخلفات پزشكي، بيمار را محور قرار مي دهيم و در هر جايي كه پزشك مقصر باشد او را محكوم و در غير اين صورت رأي برائت براي او صادر مي شود.
دكتر بدخش با اعلام اين كه ۵۰ تا ۶۰ درصد شكايات غير قابل رسيدگي و واهي است، در ادامه تصريح كرد: چنانچه فردي فاقد صلاحيت باشد و بدون داشتن پروانه و مجوز دست به اقدام درماني بزند تخلف وي در محاكم عمومي و قضايي مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي به حجم عظيمي از تبليغات پزشكي و موسسات درخصوص زيبايي و درمان چاقي در كشور اشاره كرد و گفت: تبليغات به معناي اطلاع رساني است اما با تبليغات كذب و گمراه كننده برخورد مي شود. به عنوان مثال پزشكان عمومي صرفا مجاز به درج سه تخصص اصلي مثل داخلي، جراحي و اطفالند كه اين نشانه عمومي بودن پزشك است.
دكتر بدخش در ادامه با انتقاد از عملكرد برخي از پزشكان مبني بر استفاده از پيك هاي محلي و مجلات جهت تبليغات تأكيد كرد: اين قبيل اقدامات دور از شأن پزشكان است.
رئيس هيات عالي انتظامي نظام پزشكي كشور در پايان با اشاره به ارتباط مستقيم سلامت با تعرفه ها يادآور شد: رابطه سلامت و سرانه هم انكارناپذير است و فقط اصلاح سرانه باعث افزايش تعرفه هاي دولتي مي شود و اين گردش كار اين مراكز را به همراه دارد.

زنان و باز هم دغدغه اي تلخ!
مريم غفاري
مدير امور حقوقي سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد: «در صورت عدم دريافت شناسنامه كودك از سوي پدر در ازدواج موقت، شناسنامه به نام خانوادگي مادر صادر مي شود.»
اين تصميم جديد سازمان ثبت احوال موجب مي شود كه مسئوليتي مضاعف به زنان تحميل شود صر ف نظر از تحميل اين فشارها چنين تصميمي ، نگاهي توام با طرد و گاه تنفر اجتماعي را براي اين گروه از زنان و كودكان حاصل از اين نوع ازدواج در جامعه به دنبال خواهد داشت.
اصولا عوامل مختلف اجتماعي از جمله رويكردها، نگرش ها، برداشت ها و تعاريف مختلف اجتماعي از امور و پديده هاي گوناگون، اثر غيرقابل انكاري بر ابعاد مختلف زندگي افراد هر جامعه اي دارند.دامنه نگرش ها و طرز تلقي ها به پديده هاي اجتماعي صرف نظر از وجهه قانوني و شرعي آنها، گاه آنچنان تند و منفي مي شود كه حتي روابط بين فردي و خصوصي افراد و خانواده را تحت تاثير قرار مي دهد.روح و فرهنگ حاكم بر خانواده هاي ايراني پذيراي ازدواج موقت براي دختران و پسران مجرد نمي باشدو اغلب زنان مطلقه و بيوه اي كه از شرايط نابساماني چون طلاق، مشكلات اقتصادي، اعتياد شوهر، ازهم گسيختگي خانواده، تنهايي، داشتن فرزند و مشكلات عديده اجتماعي و خانوادگي در رنجند به سمت پيوند متعه هدايت مي شوند، پيوندي كه در پايان راه حل مناسبي برايشان نبوده است.
نگرش جامعه به اموري مثل طلاق، بيوگي و ازدواج موقت نگرشي منفي است. ازدواج موقت اگر چه مبناي قانوني و شرعي دارد اما نگرش غالب جامعه و خانواده نسبت به آن منفي است و افرادي كه در اين زمينه رفتاري مغاير با طرز تلقي جامعه دارند با واكنش هاي بدبينانه مورد سرزنش، شماتت و طرد قرار مي گيرند. همين مساله موجب مي شود اين افراد راه تقيه و پنهان كاري را در پيش گيرند و هميشه از برملاشدن راز خود در اضطراب و تشويش بسر برند.
عاملان ازدواج موقت از حدود و قيود و مسئوليت آزاد هستند. يعني به عبارتي بسياري از مسئوليتها و تعهداتي كه دو فرد در ازدواج دائم دارند در موقت ندارند. آنها موظف به پاسخگويي به بسياري از مسايل يكديگر نيستند.طلاقي نيز در كار نيست تا مشاجرات و مشكلات قبل و بعد از آن نيز وجود داشته باشد. نفقه و ارثي نيز وجود ندارد تا به خاطر آن اصطكاكي ايجاد شود. فرزندي كه الزام به تلاش و تعهدي را به دنبال داشته باشد وجود ندارد. مسئوليت، دلسوزي، طرح و برنامه اي براي آينده نيز نيست تابه خاطر آن مشكلي ايجاد شود. توجه و فعاليت بر مدار جنسي است و بس. همين بي مسئوليتي، رهايي و بي دغدغه بودن ازدواج موقت ممكن است موجب عدم گرايش به ازدواج دائم و يا به تاخير افتادن سن ازدواج شود كه در اين صورت به برخي از بحران هاي اجتماعي دامن خواهد زد و در درازمدت بنيان خانواده را به عنوان هسته  اوليه يك جامعه سالم متزلزل خواهد كرد.

كنكور دانشگاه هاي آزاد و دولتي سال
۸۵ بدون تغيير برگزار مي شود
ايسنا: رؤساي سازمان سنجش آموزش كشور و مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي بر عدم تغيير در نحوه برگزاري كنكور سراسري سال ۱۳۸۵ دانشگاه هاي آزاد و دولتي تأكيد كردند.
براساس طرح ساماندهي كنكور كه تغييرات آن در مرحله طرح است و هنوز به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده است، نظام پذيرش دانشجو متمركز و آزمون دانشگاه هاي آزاد و سراسري در هم ادغام مي شود و گزينش و پذيرش دانشجو در اين آزمون كه سالي دو مرتبه برگزار مي شود، براساس سوابق تحصيلي محاسبه مي شود.
همچنين سوابق تحصيلي دانش آموزان براساس آزمونهاي استاندارد كشوري كه توسط آموزش و پرورش برگزار مي شود، اعمال مي گردد.
با توجه به اينكه طرح ساماندهي كنكور علاوه بر وزارت علوم، از سوي سازمان سنجش و مركز پژوهشهاي مجلس نيز به مجلس ارايه شده، بنابراين داوطلبان بايد بدانند كه اعمال هرگونه تغيير در آزمونهاي ملي بايد به تصويب مجلس برسد و طرح هاي اعلامي در صورت تصويب نهايي مجلس به اطلاع عموم مي رسد.
دكتر حسين رحيمي، رئيس سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: آزمون سال ۱۳۸۵ همانند آزمون سراسري سال ۱۳۸۴ خواهد بود، تنها تغيير، احتساب نمره معدل دانش آموزاني است كه در تابستان سال ۱۳۸۴ در امتحان نهايي كشوري، كه توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است،  شركت كرده اند.وي گفت: تاثير اين معدل حداكثر در حد نمره يك درس عمومي با ضريب دو و با تاثير مثبت است.

شوراهاي مشاوره دانشجويي ايجاد مي شود
ايسنا : معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تشكيل شوراهاي مشاوره دانشجويي در دانشگاه ها خبر داد.
دكتر محمدباقر خرمشاد، گفت:در اين شوراها نمايندگان دانشجويي و برگزيدگان دانشگاه ها به ارايه مشاوره به روساي دانشگاه مي پردازند.
وي با بيان اينكه در اين شوراها دختران نيز كرسي  ثابتي خواهند داشت، اظهار كرد: برگزيدگان شوراهاي دانشجويي دانشگاه ها به عنوان مشاوران وزير مشغول به كار خواهند شد.
وي با اشاره به راهكارهاي افزايش نشاط علمي فرهنگي در دانشگاه هاي كشور، با اشاره به راه اندازي خانه هاي فرهنگ دانشجويي در دانشگاه ها، گفت: در نظر داريم كه با ايجاد ايستگاه هاي فرهنگ، سي دي كلوپ و نمايشگاه هاي فرهنگ، جلسات قرآني و دعاخواني گام مفيدي را بر تقويت نشاط علمي و فرهنگي دانشگاه ها برداريم.معاون فرهنگي وزارت علوم در خاتمه بر تقويت انجمنهاي علمي و ايجاد اتحاديه هاي علمي و برگزاري همايشهاي علمي اشاره كرد و گفت: اين برنامه ها باعث تقويت مقوله آموزش دانشجويان مي شود.

خدمات مديريت كشوري و حذف فاميل سالاري
ايلنا : عضو هيات رئيسه كميسيون اجتماعي مجلس هفتم، گفت: لايحه خدمات مديريت كشوري فاميل سالاري را در امور استخدامي حذف مي  كند.
محمد عباسپور افزود: كميسيون مشترك بررسي كننده لايحه خدمات مديريت كشوري تاكنون بررسي  هاي بسيار دقيق و كارشناسانه  اي بر روي ۱۵ فصل موجه در اين لايحه انجام داده است كه يكي از موثرترين فصول اين لايحه كه قطعا آثار چشمگيري در جامعه خواهد داشت، بررسي مسايل مربوط به امور استخدامي در كشور است.
وي افزود: متاسفانه سيستمي كه هم اكنون درمورد امور استخدامي در كشور اعمال مي  شود، متعلق به ۴۰ سال پيش است.

برخي عمل هاي جراحي غيرضروري است
مهر: هم اكنون انجام برخي از عمل هاي جراحي غير ضروري هستند كه پزشكان بايد دقت كافي در اين زمينه به كار گيرند. چون انجام هر عمل جراحي ضمن زيان اقتصادي، عوارض جسمي براي بيمار به همراه دارد و بر همين اساس پزشكان بايد اخلاق پزشكي را در اين مورد رعايت كنند.
دكتر عابد فتاحي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي افزود: تعداد بيماران نيازمند به عمل جراحي كه به بيمارستانها مراجعه مي كنند در مقايسه با تعداد تخت هاي بيمارستاني و بيماران بسيار كم است اما اين كمبود نشان دهنده وجود مشكل و كمبود در اين مورد نيست.وي اظهار داشت: به طور حتم بيماراني كه نياز فوري و اورژانس براي انجام عمل جراحي دارند از بيماران منتظر در نوبت عمل جراحي كه دچار مشكل نمي شوند، جدا شده اند.
بنابراين نبايد اين فرهنگ غلط در جامعه رشد كند كه در صورت نياز به عمل جراحي هيچ بيماري نبايد در نوبت عمل منتظر شود.

پيچ و خم بيمه زنان خانه دار
مهر: رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: متاسفانه ماموريت ها بدون در نظر گرفتن وظايف حمايتي سازمان بهزيستي به اين سازمان محول مي شوند كه بيمه زنان خانه دار نيز يكي از اين موارد است؛ در حالي كه اجراي بيمه زنان خانه دار بايد از سوي يكي از سازمانهاي بيمه گر در كشور صورت گيرد.
دكتر ابوالحسن فقيه در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم اختصاص اعتبار كافي براي بيمه زنان خانه دار گفت: با توجه به اعتبارات محدود اختصاص يافته به بيمه زنان خانه دار، نتوانسته ايم تعداد زيادي از آنان را در كشور بيمه كنيم و چنانچه وضعيت با شرايط كنوني ادامه يابد براي پرداخت مستمري آنها در ۱۰ سال آينده به طور حتم با مشكل مواجه خواهيم شد.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس:
خوردن گوشت الاغ مكروه است
ايلنا:  عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم درخصوص دستگيري فروشندگان گوشت الاغ در تهران و ضرورت نظارت جدي  تر مسئولان بر توزيع گوشت   در كشور، گفت: نظارت بر عرضه گوشت در فروشگاه  ها به عهده وزارت بهداشت و درمان نيست.
حسينعلي شهرياري، نماينده زاهدان گفت: نظارت بر نحوه عرضه گوشت به فروشگاه  ها بر عهده وزارت جهاد و كشاورزي و سازمان دامپزشكي كشور است و وزارت بهداشت و درمان وظيفه  اش نظارت بر بهداشت محيط كار و مواد پروتئيني است.
عضو فراكسيون اكثريت مجلس، با بيان اينكه خوردن گوشت اسب و الاغ از نظر شرعي مكروه است درمورد بهداشتي يا غير بهداشتي بودن گوشت اين دام  ها اظهارنظري نكرد.

توزيع پوشاك آخرسال نيازمندان از بهمن
012384.jpg
ايسنا: مديركل كميته امداد استان تهران از توزيع ۲۰ كيلوگرم خواربار به ازاي هر يك از اعضاي خانواده هاي تحت پوشش در استان تهران به صورت رايگان در دهه فجر انقلاب اسلامي خبر داد.
سعيد ستاري افزود: همچنين از اول بهمن ماه كار توزيع پوشاك پايان سال مورد نياز خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) استان تهران آغاز مي شود.

مالك اختيار ملك خود را دارد
مهر: مخبر كميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مرجع قانوني براي شكايت مستاجر از مالك درخصوص افزايش اجاره بهاء وجود ندارد، گفت: نبايد به دولت اجازه داد در قراردادهاي خصوصي مردم دخالت كند.
محمد دهقاني مقدم افزود: شرايط جامعه اقتضا مي كند دولت در قراردادهاي خصوصي ميان مردم وارد نشود و اين امر به طور حتم به نفع كشور نيست و با معيارهاي حقوقي نيز منافات دارد.
وي افزود: قراردادي كه ميان مستاجر و مالك منعقد مي شود مربوط به طرفين قرارداد است و در صورتي كه مالك قصد افزايش كرايه ملك خود را داشته باشد مرجع قانوني وجود ندارد كه مانع از اقدام مالك شود و در چنين مواردي مستاجر مي تواند محل سكونت خود را تغيير دهد.
مخبر كميسيون حقوقي و قضائي مجلس خاطرنشان كرد: در صورتي كه مدت قرارداد اجاره تمام نشده مالك نمي تواند بر اساس قانون ميزان كرايه ملك خود را افزايش دهد و در اين مورد مستاجر مي تواند طرح شكايت كند اما در صورتي كه مالك پس از پايان قرارداد مبادرت به افزايش كرايه كند، مستاجر نمي تواند شكايت را مطرح كند.

نارضايتي گروه درماني و افت كيفيت خدمات درماني
مهر: نارضايتي كاركنان بهداشتي و درماني بيمارستانها به طور حتم موجب افت كيفيت خدمات بهداشتي و درماني مي شود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با تاكيد بر اينكه رفع مشكلات و دغدغه هاي پرسنل بيمارستانها از اهميت زيادي برخوردار است، گفت: براي ايجاد رضايت مردم از خدمات بهداشتي و درماني بايد رضايت كاركنان فعال در اين زمينه فراهم شود چون در صورت عدم رضايتمندي پرسنل به طور حتم خدمات مناسبي هم به بيماران ارائه نخواهد شد.
دكتر عليرضا زالي با بيان اينكه تغيير وضعيت معيشتي كاركنان وزارت بهداشت و دانشگاههاي علوم پزشكي مي تواند تاثير زيادي در افزايش كيفيت خدمات بهداشتي و درماني ارائه شده به بيماران داشته باشد، گفت: هم اكنون پرسنل بهداشت و درمان به علت وجود تفاوتهاي چشمگير حقوقي آنها با كاركنان برخي از دستگاههاي دولتي، احساس رضايتمندي ندارند.

شرايط اصلاح سن در شناسنامه اعلام شد
ايلنا: مدير كل روابط عمومي سازمان ثبت احوال، با اشاره به اين كه تغيير تاريخ تولد اشخاص ممنوع است؛ شرايط اصلاح سن در شناسنامه را اعلام كرد.
مقدم، مدير كل روابط عمومي سازمان ثبت احوال كشور، گفت: به موجب ماده واحده قانوني حفظ اعتبار اسناد سجلي و جلوگيري از تزلزل آنها، تغيير تاريخ تولد اشخاص در شناسنامه ممنوع است؛ اما در مواردي خاص مي  توان نسبت به اصلاح سن اقدام كرد.وي افزود: صاحب شناسنامه در طول عمر تنها يك بار مي  تواند در صورتي كه اختلاف سن واقعي با سن مندرج در اسناد سجلي به تشخيص كميسيون ذي  ربط بيش از پنج سال باشد، نسبت به اصلاح سن خود اقدام كند.

واكسن هاي چندظرفيتي بايد هرچه زودتر
در ايران توليد شود
مهر: توليد واكسن هاي چندظرفيتي در كشور ضروري است و بايد هرچه سريعتر در جهت توليد آنها اقدام شود.
وزير بهداشت افزود:با شيوع بيماريهاي جديد در عصر كنوني نياز به ساخت واكسن هاي چندظرفيتي بيش از پيش احساس مي شود.دكتر كامران باقري لنكراني ادامه داد: ساخت واكسن هاي چندظرفيتي به كاهش هزينه هاي شهروندان در زمينه بهداشت و درمان منجر مي شود و گرايش آنها را به ارتقاء سطح بهداشت و درمان جامعه افزايش مي دهد.وي افزود: در شرايطي كه جهان به ساخت اين گونه واكسن ها نياز جدي دارد، كشور ايران به عنوان يكي از قطب هاي مسلم ساخت واكسن در اين زمينه مي تواند توانايي هاي خاص خود را عرضه كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |