شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۴ - Jan 7, 2006
واكنش ها به تصميم ايران ادامه دارد
مذاكره بر سر لغو تعليق
012336.jpg
گروه سياسي: زمان زيادي تا ۱۹ دي ماه نمانده است. ايران هفته گذشته در نامه اي رسمي به آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه از تاريخ ۱۹ دي ماه تحقيقات خود در زمينه فناوري هسته اي را آغاز خواهد كرد. هنوز مواضع رسمي در اين زمينه اعلام نشده كه مشخص شود ايران مايل به ازسرگيري كدام يك از برنامه هاي تحقيقاتي است. پيشتر و در يكي از جلسات گفت و گوي نمايندگان اروپا و ايران در بروكسل و در زماني كه حسن روحاني مسئوليت مذاكرات را به عهده داشت، ايران در ادامه اقدامات غني سازي اعلام كرد كه تعليق خود را به آزمايش و قطعه سازي نيز تعميم مي دهد. در جلسه شوراي حكام كه آن زمان برگزار شد و ايران تصميم  اعتماد سازي خود را اعلام كرد، قرار شد كه آژانس سانتريفوژ هاي نظنز را پلمپ كند كه ايران درخواست كرد تعدادي از سانتريفوژ ها پلمپ نشود تا بتوان برنامه هاي تحقيق و توسعه را دنبال كرد. بهرحال آن تصميم نيز اجرا شد ولي تصميم فعلي ايران هنوز مشخص نمي كند كه كدام يك از مراحل تعليق قرار است پايان يابد. اگر اين بحث به تحقيق و توسعه بازگردد، ايران به سمت آزمايش و قطعه سازي پيش مي رود و اگر تصميم به تعليق  غني سازي گرفته باشد پس بايد آژانس از سانتريفوژ هاي نطنز فك پلمپ كند تا تمامي اقدامات تعليق شده پايان يابد.
اين تصميم در حال حاضر در هاله اي از ابهام قرار دارد و ابعاد آن مشخص نيست. آنچه مشخص شده اين است كه ايران قصد تعليق برخي از اقدامات را دارد كه پيشتر جهت اتمي سازي انجام داده بود. خبرگزاري هاي غربي در اخبار خود به اين سمت رفته اند كه شايد اين اقدام ايران باعث شود كه دور دوم مذاكرات تيم مذاكره كننده هسته اي جديد ايران و اروپا كه قرار بود اواخر ماه ژانويه سال ۲۰۰۶ (اوائل بهمن ماه) برگزار شود، با اين حركت دچار تأخير و يا توقف شود اما در حال حاضر واكنش رسمي نسبت به ادامه روند گفت و گو ها اعلام نشده است.
مسئله ديگري كه موضوع اخبار رسانه ها شد، ديدار نماينده ايران با مقامات آژانس بود. برخي خبرگزاري ها چون خبرگزاري فرانسه و بي بي سي گزارش دادند كه هيأت ايراني عازم وين شده اما بدون مذاكره بازگشته است. هدف آژانس از اين ملاقات اين بود كه دريابند چه زمينه اي از اقدامات تعليق از سوي ايران قرار است پايان يابد. آسوشيتدپرس از وين گزارش داد كه روز چهارشنبه گذشته ديدار ميان محمد مهدي آخوندزاده، نماينده ايران و محمدالبرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بدون نتيجه اي مشخص، پايان يافته است. البرادعي به اعضاي شوراي حكام تصميم ايران را اعلام كرده و گفته كه ايران برنامه تحقيق و توسعه خود را از نهم ژانويه آغاز خواهد كرد.
آژانس در حال حاضر در حال مذاكره با مقامات ايران است تا مشخص شود كدام يك از اقدامات ايران قرار است از تعليق خارج شود. منابع خبري غربي در گزارش هاي خود خبري از واكنش رسمي نشان نداده اند و تنها واكنش رسمي از سوي آمريكا عنوان شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا اعلام كرد كه اگر ايران به لغو تعليق دست بزند، نشانه اين است كه به راه حل ديپلماتيك عقيده ندارد. وي در همين حال با پرسش اصلي مواجه شد كه آيا آمريكا  قادر است پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد و آيا در شوراي امنيت رأي كافي براي تحريم ايران خواهد داشت؟ وي در پاسخ گفت كه هم رأي آمريكا از قبل صادر شده و هم اطمينان داد كه آمريكا در شوراي امنيت رأي كافي خواهد داشت.
از آنجايي كه هنوز موضوع و زمينه تعليق ايران مشخص نشده، واكنش هاي درستي نيز اعلام نشده است. نيويورك تايمز در گفت و گويي با جوزف كرينسين رئيس شوراي روابط خارجي آمريكا اعلام كرد كه در حال حاضر هيچ دليلي در دست نيست كه بتوان ايران را به نقض معاهدات بين المللي متهم كرد. كرينسين در گفت و گوي خود حركت برنامه هسته اي ايران را به حركت «سانت به سانت» تشبيه كرده و گفته است: «مقامات ايران با هوشياري و دقت تمام، قدم به قدم پيش مي آيند و سياست حركت«سانت به سانت » را دنبال مي كنند. در هر مقطع هم قدم خود را طوري برمي دارند كه نقض معاهدات بين المللي نباشد و ايران در حالي به اين سياست رسيده كه گفت و گو با اروپا را بي نتيجه ارزيابي كرده و از آزمودن روش هايي كه نتيجه اي درپي ندارند، خسته شده است.
وي كه رياست شوراي تحقيقات مقابله با گسترش سلاح هاي كشتار جمعي را دارد، در ادامه مي گويد: «ايران در پس اين همه آشوب تبليغاتي غرب، به دنبال راهي است كه بتواند برنامه هاي خود را دنبال كند. »
در ميان متحدان ايران، فقط روسيه و پاكستان به اشكال مختلف موضع نشان داده ا ند. پاكستان درخواست كرد كه راه حل مسالمت آميز براي برنامه هسته اي ايران دنبال شود.پاكستان در همين حال از اسرار شبكه مخفي عبد القديرخان نيز پرده برداشت و اطمينان داد كه شبكه او محدود شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه،«خورشيد قصوري» نخست وزير پاكستان گفت:«ما بر ممانعت از تكثير سلاح هاي هسته اي تأكيد داريم ».
وي ضمن تأكيد بر اينكه دانشمندان و افراد بسياري از مليت هاي ديگري در شبكه عبد القديرخان دخالت داشتند گفت كه پاكستان با قاطعيت با شبكه خان برخورد كرده است اما ديگر كشورها اقدام مشابهي را عليه ديگر افراد شبكه اتخاذ نكرده اند.
قصوري خاطرنشان كرد: احتمالا ۸۰ ، ۹۰ يا ۱۰۰ نفر (از مليت هاي مختلف) در شبكه خان دخالت داشتند و ما اقدامي را كه عليه خان انجام داديم از سوي ديگر كشورها شاهد نبوده ايم.
قصوري اضافه كرد:« پاكستان شديداً با اين شبكه برخورد كرده و كار آنها را تعطيل كرده است و برخورد تند با خان، انتقاد ها از دولت را در پي داشته است. »
وي افزود: «عبدالقديرخان به سبب به ارمغان آوردن برابري استراتژيك در جنوب آسيا، از سوي بيشتر مردم كشور به عنوان قهرمان ملي به شمار مي رود و با وي به تندي برخورد شده است و چنين برخوردي انتقادهايي را هم از سياست دولت در پاكستان در خصوص اين مسئله در پي داشته است» . وي همچنين گفت: ژاپن و پاكستان اطلاعاتي را در خصوص شبكه زيرزميني تكثير سلاح هاي هسته اي و خان رد و بدل كرده  اند.
روسيه نيز گويا به شكل غيرمستقيم فهميده كه ايران قصد گفتن جواب مثبت به پيشنهاد آنها را ندارد. تصميم گرفته منتظر حركت ايران باقي بماند و از همين رو سفر هيأت روسي به ايران به تعويق افتاد.
شنيده ها و پيگيري هاي خبرگزاري مهر حاكي است سفر هيأت روسي متشكل از معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه و معاون وزير خارجه اين كشور به تهران، به تعويق افتاده است.
پيشتر تاريخ انجام اين سفر كه قرار بود با هدف تشريح طرح هسته اي مسكو مبني بر مشاركت و غني سازي اورانيوم انجام شود، روز شنبه ۱۷ دي ماه اعلام شده بود. در حال حاضر ايران مشغول مذاكره با آژانس است تا آن بخش از لغو تعليق كه مورد نظر ايران است، عملي شود.

گزارش هيأت بررسي علل سقوط هواپيما
به دستگاه قضايي رفت
ايسنا : سردار سرتيپ پاسدار عليرضا افشار، معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرد كه گزارش هيأت بررسي سانحه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ پس از يك ماه بررسي همه جانبه در تاريخ ۱۵/۱۰/۸۴ (روز پنج شنبه) تقديم مرجع قضايي شد.وي اظهار داشت: پس از سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ (در تاريخ ۱۵/۹/۸۴) حامل ۹۷ نفر از اصحاب رسانه ها، مسئولان امور رسانه اي ارتش و نظاميان، بلافاصله هيأت بررسي سانحه، متشكل از ۲۹ نفر از متخصصان و كارشناسان پروازي و فني با نظارت عاليه بازرسي ستاد كل، تشكيل و فعاليتش را آغاز كرد.
عليرضا افشار درباره عملكرد اين هيأت گفت: هيأت بررسي سانحه، پس از ۳۰ روز با بيش از ۱۰۵۰۰ نفر ساعت كار بي وقفه حتي در ايام تعطيل و استفاده از نظرات متخصصان و كارشناسان پروازي، فني و ستادي با حضور نمايندگان حفاظت و قضايي توانست در ابعاد و زواياي گوناگون گزارش خود را تهيه كند.
وي افزود: اين هيأت از نوار مكالمات خلبان و تصاوير گراف هواپيما از حافظه رادار و برج مراقبت و نيز مصاحبه با كارشناسان مختلف و مراجعه به اسناد، مدارك و كتاب هاي پروازي و فني استفاده كرد.هم چنين با به پرواز درآوردن يك فروند هواپيماي سي ۱۳۰ و ۴ ساعت پرواز در مسيرها و آزمايش حالت هاي مختلف و مورد نظر، فرضيات هيأت را مورد بررسي قرار دادند.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه اظهار داشت: گزارش هيأت بررسي سانحه حاوي اسناد، مدارك و بررسي هاي تخصصي و فني، روز پنج شنبه تقديم سازمان قضايي نيروهاي مسلح شد.
سردار افشار، نماينده ستاد كل نيروهاي مسلح در مجلس شوراي اسلامي ضمن اظهار همدردي با خانواده هاي عزادار و خسارت ديده اظهار اميدواري كرد كه با پيگيري مسئولان و نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي و كمك براي برطرف شدن عوامل تاثيرگذار به خصوص تقويت ناوگان هوايي و هماهنگي و دقت بيشتر هواپيمايي كشوري از بروز سوانح احتمالي بعدي جلوگيري شود.

اسامي زائران ايراني فوت شده در مكه
فارس: ۸ زائر خانه خدا تا امروز بر اثر مواردي مانند بيماريهاي قلبي و تصادف فوت كرده اند.
طبق آمار اعلام شده از سوي سرپرست هيئت پزشكي حج جمهوري اسلامي ايران، تا شب گذشته ۸ نفر از زائران ايراني فوت كردند كه ۳ نفر به علت تصادف، يك نفر به علت سقوط در باند هواپيما و ضربه مغزي و ۴ نفر نيز به علت سكته قلبي و سرطان معده فوت كردند.
بر اساس اين گزارش تمام فوت شدگان به جز فردي كه ضربه مغزي داشته است، بالاي ۶۰ سال سن داشتند.
اسامي فوت شدگان به شرح ذيل است: عزت الله احمدي -شماره كاروان ۲۱۱۴۰ - ۷۵ ساله - بيماري قلبي؛ فاطمه فرح زادي - شماره كاروان۱۷۳۶۱ - ۷۵ ساله - بيماري قلبي؛ اسدالله رضايي تركماني- شماره كاروان۱۲۱۵۱ - ۸۰ ساله- ناراحتي قلبي؛ محمد رحيم مرادي- شماره كاروان ۲۵۱۳۸ - ۷۶ ساله - تصادف؛ قزبس طلاتپه- شماره كاروان۱۲۱۴۴ -۶۴ ساله - سرطان معده؛ محمد حاجي زاده يدكي - شماره كاروان۱۹۳۷۲ -۶۹ ساله - تصادف؛ ايران كامراني مقدم -شماره كاروان ۲۶۲۱۶ - ۶۶ساله- بيماري قلبي؛ عاليه قره خاني -شماره كاروان ۱۷۷۱۰ - ۵۶ ساله- تصادف.

سيدمحمد خاتمي:
صداي ديگري هم در دنياي اسلام وجود دارد
گروه علمي فرهنگي: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي گفت: بايد نشان داد كه صداي ديگري هم در دنياي اسلام وجود دارد.
سيدمحمد خاتمي عصر روز پنج شنبه در دومين هم انديشي گفت و گوي فرهنگ ها و تمدن ها تصريح كرد: گفت و گوي تمدن ها از لحاظ عنوان، حاشيه اي بر ستيز تمدن ها است.
به گزارش مؤسسه بين المللي گفت و گوي فرهنگ ها و تمدن ها، خاتمي افزود: همان طور كه از برخي شاگردان معتبر حضرت آيت الله بروجردي شنيدم ايشان معتقد بودند كه فقه شيعه حاشيه اي بر فقه اهل تسنن است و بدون فهم اين موضوع درباره فقه شيعه دچار اشكال مي شويم. چرا كه پيش از آن، فقه اهل تسنن شكل گرفته و براساس آن، مباحث فقه شيعي شكل گرفته است.
خاتمي با اشاره به طرح تئوري «ستيز تمدن ها» چند سال قبل از رياست جمهوري وي در دنيا اظهار داشت: براي استفاده از اين فضا درست اين بود كه گفته شود در مقابل ستيز تمدن ها مي تواند گفت وگوي تمدن ها مطرح باشد و اگر از آن فضا استفاده نمي شد؛ شايد به اين صورت از گفت وگوي تمدن ها استقبال نمي شد. حال نيز بايد توجه داشته باشيم كه اگر مراد از تمدنها، نظير تمدن اسلامي، يوناني، رومي و... همان باشد كه روزگاري در تاريخ محقق شده است آنها امروز از ميان رفته اند ولي از ياد نبريم كه آثار و رگه هاي فرهنگ متناسب با آن تمدنها امروز هم در جهان ما وجود دارد.
رئيس مؤسسه بين المللي گفت و گوي فرهنگ ها و تمدن ها در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه تمدن غرب امروز به تمدن غالب تبديل شده است گفت: ما در دنياي امروز به شدت تحت تأثير تمدن غرب قرار گرفته ايم و بسياري از موارد را در زندگي و روابط اجتماعي مان و بسياري از معيارهايي كه تمدن غرب براي روابط اجتماعي و حكومت خود پذيرفته است پذيرفته ايم.
رئيس جمهوري سابق ايران با تأكيد بر اين كه بايد مشخص شود ما از كدام اسلام و فرهنگ صحبت مي كنيم، عنوان داشت: اين كه گفته مي شود كدام اسلام را نمايندگي مي كنيم اصلاً به معناي نمايندگي از ملت _ دولت يا يك قوم نيست بلكه بحث اين است كه آيا صدايي هست كه بتوانيم بگوييم اين صدا را در دنياي اسلام در مقابل صداي ديگري كه وجود دارد مي شنويم و قبول داريم؟ اما اين كه چه كساني اين صدا را پذيرفته اند يا مي پذيرند و يا نحوه پايدارشدن اين صدا در متن جامعه اسلامي چه بايد باشد؟ حرف ديگري است.
وي با انتقاد از اين كه موضوع اسلام و سكولاريسم و اسلام پلوراليسم مطرح مي شود و با طرح اين سئوال كه چرا نسبت ميان دين و سكولاريسم و دين و پلوراليسم بررسي نمي شود؟ اظهار داشت: گويا همه اديان مشكل خود را با سكولاريسم و پلوراليسم حل كرده و اسلام نمي تواند مشكل خود را حل كند. آيا واقعا مشكل ما همين است كه سكولاريسم و پلوراليسم را بپذيريم؟ آيا اساساً تعميم سكولاريسم و پلوراليسم به همه جهان يك نظر ضدعلمي نيست؟ چرا كه سكولاريسم يك پديده اجتماعي تاريخي متعلق به يك تمدن است. آيا اين غرب محوري و غرب را ملاك حقانيت دانستن، حذف همه دنيا و پذيرفتن معيارهاي تجربه شده در غرب نيست؟ و يا اين كه اين خود يكي از موانع تفاهم ملت ها و انسان ها نيست؟

گفته مي شود...
* شنيده شد گروگانگيران هشت سرباز ايراني در استان سيستان و بلوچستان خواستار آزادي چهار عراقي هستند كه به جرم جنايت دستگير و زنداني شده اند.
* شنيده شد طرح تجمع انتخابات در مجمع تشخيص مصلحت نظام دردست بررسي است و پس از اعلام نظر مجمع به وزارت كشور داده مي شود تا در قالب لايحه به مجلس ارايه شود.
* بازتاب: پس از سفرهاي پي درپي رؤساي «اف.بي.آي» و «سيا» ، دبير كل ناتو و رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل به آنكارا، اين بار ارتشبد «پيتر پيس» ، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا به آنكارا مي رود.نتايج غيرمنتظره انتخابات هاي اخير در عراق و افغانستان كه كاملا شرايط اين كشورها را به سود ايران رقم زده، سياستمداران آمريكايي را به تب وتاب انداخته تا با گسترش رايزني با تركيه، نظر اين همسايه شمال غرب ايران را با خود همراه كنند.
* دريچه: درحالي كه وضعيت بيمه دانا به شدت بحراني مي نمايد، مديرعامل اين شركت بيمه اي، حذف نيروها و كارشناسان متمايل به اصولگرايان را در دستور كار قرار داده است.اخيرا در جلسه هيات مديره بيمه دانا، اختلاف برسر مديرعامل و نحوه مديريت وي آنچنان بالا گرفت كه درگيري لفظي شديدي را بين اعضاي هيات مديره اين شركت بيمه اي موجب شد. براساس اين گزارش، اكثر سرمايه گذاري هاي بيمه دانا فاقد ارزيابي علمي و اقتصادي و بيشتر به خاطر روابط سياسي و حزبي بوده است و به همين دليل اين شركت در آستانه ورشكستگي قرار دارد. وضعيت به گونه اي شده كه سهام اين شركت بيمه اي نسبت به بسياري از شركت ها، با سقوط شديد و بالايي مواجه شده است.
*آفتاب: بسياري از جاسوس هاي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا سيا كه از سوي واشنگتن ماموريت مي يافتند تا عليه تهران جاسوسي كنند به دليل اشتباهاتي كه اين سازمان انجام مي دادند به دام سازمان هاي اطلاعاتي ايران افتاده اند.
خبرگزاري مصري الشرق الاوسط به نقل از جميس ريسين نويسنده كتاب «وضعيت جنگ: تاريخ سري سازمان اطلاعات مركزي آمريكا و دولت بوش» خبرداد، اشتباه سيا در افشاي نام اين جاسوس ها باعث شد همه آنها به دام بيافتند.اين نويسنده آمريكايي كه با شبكه سي ان ان سخن مي گفت افزود: اشتباه بزرگ سيا اين بود كه اطلاعات مربوط به اين جاسوس ها را افشا و باعث شد تا هويت آنها در مقابل سازمان هاي ذيربط ايراني برملا گردد و يك فاجعه اطلاعاتي را براي سيا به بار آورد.

توزيع كارت آزمون تافل و TSE ۱۸ دي آغاز مي شود
زمان توزيع كارت دهمين دوره آزمون تافل و TSE و زمان ثبت نام يازدهمين دوره آزمون تافل و TSE سازمان سنجش اعلام شد.
كارت ورود به جلسه دهمين دوره آزمون TOEFL و TSE سازمان سنجش از روز يكشنبه ۱۸ دي ماه تا پنج شنبه ۲۲ دي ماه در محل سازمان سنجش توزيع مي شود.
زمان برگزاري اين آزمون روز شنبه ۲۴ دي ماه است و متقاضيان براي دريافت كارت بايد رسيد تحويل مدارك ثبت نام و كارت شناسايي معتبر به همراه داشته باشند.
ثبت نام يازدهمين دوره آزمون تافل و TSE نيز تا پنجم بهمن ماه در محل سازمان سنجش انجام مي شود.
آزمونهاي تافل و TSE نوزدهم اسفند ماه و آزمون GRE عمومي در بيستم اسفند ماه برگزار مي شود.

آزمون دكتراي دانشگاه علامه طباطبايي
ارديبهشت ۸۵ برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي : دانشگاه علامه طباطبايي براي سال تحصيلي آينده دانشجوي دكترا مي پذيرد.
اين آزمون براي پذيرش دانشجوي دكتري در رشته هاي مديريت بازرگاني، مديريت دولتي، حسابداري، مديريت با گرايش توليد علم، روانشناسي، روان شناسي تربيتي، مشاوره، علوم اقتصادي، جامعه شناسي و...است.
متقاضيان بايد تا ۱۶ بهمن ماه با ارسال فرم تكميل شده ثبت نام، تصوير تمام صفحات شناسنامه، سه قطعه عكس ۳*،۴ اصل رسيد بانكي به مبلغ هشتاد هزار ريال، تصوير مدرك كارشناسي ارشد با ذكر معدل به دفتر مديريت تحصيلات تكميلي دانشگاه علامه طباطبايي نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
گفتني است، اين آزمون در دو مرحله آزمون زبان و دروس عمومي و آزمون تخصصي برگزار مي شود كه مرحله اول در چهارم اسفند ماه سال جاري و مرحله دوم آن در ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت  ماه سال آينده برگزار مي شود.
داوطلبان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سايت اينترنتي دانشگاه علامه طباطبايي به آدرس www.atu.ac.ir مراجعه كنند.

كميته حقيقت ياب ، حادثه ريزش هتل در مكه
را بررسي مي كند
012333.jpg
ايرنا: وزارت  كشور عربستان  روز جمعه  اعلام  كرد: كميته  حقيقت  ياب  حادثه  فروريختن  يك ساختمان  ۷ طبقه در مكه  مكرمه  كه  به  كشته  و مجروح  شدن  شماري  ازحجاج  انجاميد را بررسي  خواهد كرد.
اين  كميته  بنا به  دستور نايف  بن  عبدالعزيز وزير كشور عربستان  به  منظور كشف  حقيقت  اين  حادثه ، روز پنجشنبه  تشكيل  شد.
بر اثر فروريختن  يك  دستگاه  ساختمان  در منطقه  حي الغزه  در سيصدمتري مسجدالحرام  شماري  از زايران  بيت الله  الحرام  كشته  و يا مجروح  شدند.
گزارشهاي  دريافتي  حاكيست  در اين  ساختمان  كه  گفته  مي شود بيش  از سه  دهه قدمت  داشت  زائراني  از كشورهاي  الجزاير، هند، تركيه ، بنگلادش  و مالزي سكونت  داشتند.
سخنگوي  وزارت  كشور عربستان  شامگاه  پنجشنبه  تلفات  ناشي  از اين  حادثه  را۷۹ كشته  و زخمي اعلام  كرد.
سرلشگر منصور التركي  گفت : تاكنون  اجساد ۲۰ نفر از قربانيان  اين  حادثه  از زير آوار بيرون  آورده  شده  است .
وي  گفت : از ميان  كشته شدگان  ۱۱نفر مرد و ۸ نفر زن  هستند و يك  جسد نيز مجهول الهويه  است .
التركي  افزود: ۵۹ فر از افرادي  كه  بر اثر اين  حادثه  زخمي شده اند نيز به  بيمارستان  انتقال  يافته اند كه  ۱۸ نفر آنان  زن  و ۴۱ نفر بقيه  مرد هستند.
مليت قربانيان حادثه هنوز اعلام نشده اما خبرنگار بخش فارسي بي بي سي كه در مراسم حج حضور دارد مي گويد بيشتر زائراني كه در اين ساختمان اقامت داشته اند از پاكستان و همچنين بحرين و كشورهاي جنوب خليج فارس بوده اند.
در عين حال از آنجا كه به گفته مسئولان عربستان اين افراد احتمالا به صورت انفرادي وارد مكه شده و اعضاي كاروان هاي حجاج نبوده اند تشخيص هويت آنان دشوارتر خواهد بود.
از آنجا كه ديوارهاي ساختمان به داخل خيابان ريزش كرده تعدادي از قربانيان حادثه از رهگذران بوده اند.
گفته مي شود اين مهمانخانه مورد استفاده زائران تنگدست بوده است.

تهران ، كرمان ، فارس و خراسان رضوي
بيشترين رقم را در مصرف  مواد مخدر دارند
ايسنا: رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي با اشاره به اين كه متوسط سن اعتياد در كشور۳۰ سال است و اكثر معتادان در گروه سني ۲۵ تا ۴۵ سال قرار دارند، گفت: بيشترين مصرف كنندگان مواد مخدر در كشور به ترتيب استانهاي تهران، كرمان، فارس و خراسان رضوي و كمترين، استانهاي ايلام، يزد و كردستان هستند.
سردار ابويي در همايش «پليس، توسعه و دانشگاه» در اراك گفت: ۸۲ درصد كشفيات مواد مخدر كشور را مربوط به منطقه شرق دانست و گفت: اين ميزان كشفيات در ۶ استان شرقي و مابقي در ساير استان هاي كشور صورت مي گيرد.
وي با تأكيد بر اين كه ۳۰ درصد مواد مخدر توليدي افغانستان و پاكستان وارد ايران مي شود، گفت: ميزان توليد مواد مخدر در كشور افغانستان نسبت به سال گذشته سه درصد كاهش يافته است.سردار ابويي تصريح كرد: در ايران طي ۹ ماه نخست سال جاري ۵/۲۱۸ تن انواع مواد مخدر كشف شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزايش داشته است.همچنين ورود مواد مخدر به كشور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد كاهش داشته است.سردار ابويي از كشف ۲۰۰ تن مواد مخدر در كشور افغانستان طي سال جاري خبر داد و افزود: از اين ميزان، ۸۰ درصد ترياك بوده است.
رئيس مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي گفت: در ۹ ماه نخست سال جاري ۳۴۰ درگيري با گروههاي مسلح قاچاقچي صورت گرفته است كه طي آن ۱۶۵ نفر كشته و ۵۸۶ نفر دستگير شدند.سردار ابويي افزود: متاسفانه به علت غفلتهاي صورت گرفته در اين زمينه ،اعتياد و مواد مخدر به تهديدي جدي تبديل شده است و هرچند دشمنان در طول ۲۶ سال طي شده پس از انقلاب اسلامي نتوانسته اند از ناحيه نظامي و چالش هاي ديپلماتيك بر ايران غلبه كنند، اما در صورت غفلت، از ناحيه مواد مخدر به كشور لطمه خواهند زد.

جزئيات اولين پرونده قطعي مفاسد اقتصادي
گروه سياسي: پس از مدت ها انتظار، مجتمع قضايي امور اقتصادي در آخرين روز هفته گذشته مشخصات يك پرونده قطعيت يافته مربوط به تحصيل  مال از طريق نامشروع را اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي اين مجتمع اسدالله فرهنگي فرزند رمضان رييس هيات مديره شركت جوش حساس، مجتبي مراد پور فرزند محمدرحيم مديرعامل شركت مذكور و محسن سيامكي فرزند حسين به عنوان كارمند مجتمع فولاد مباركه به جرم تحصيل مال از طريق نامشروع محكوم شدند.خلاصه گردش كار پرونده براساس دادنامه صادره آمده است:
متهمين رديف اول و دوم كه به ترتيب رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت جوش حساس از شركت هاي طرف قرارداد با مجتمع فولاد مباركه بوده اند، با ايجاد ارتباط با متهم رديف سوم كه از كاركنان آن مجتمع و موثر در خريدهاي داخلي و خارجي شركت بوده با اعمال نفوذ در خريد هاي مجتمع فولاد مباركه و ورود در معاملات آنها مرتكب رفتارهاي مجرمانه مختلف شده و از اين طريق درآمدهاي غيرقانوني تحصيل كرده اند.لذا از نظر مراجع قضايي فوق الذكر اتهام آنها تحصيل مال از طريق نامشروع شناخته شده و هر يك از متهمين فوق به شرح زير محكوم شده اند.
۱-اسدالله فرهنگي فرزند رمضان به تحمل ۱۸ ماه حبس و رد مال به مبلغ يك ميليون و ۳۷۸ هزار و ۱۷۰ دلار آمريكا و ۴۰۷ ميليون و ۴۷۷ هزار و ۷۵۴ لير ايتاليا و پرداخت يك ميليون و ۳۷۸ هزار و ۱۷۰ دلار آمريكا و ۴۰۷ ميليون و ۴۷۷ هزار و ۴۰۷ لير ايتاليا جزاي نقدي در حق صندوق دولت.
۲- مجتبي مرادپور فرزند محمدرحيم به تحمل ۱۸ ماه حبس و رد مال به مبلغ يك ميليون و ۳۷۸ هزار و ۱۷۰ دلار آمريكا و ۴۰۷ ميليون و ۴۷۷ هزار و ۷۵۴ لير ايتاليا و پرداخت يك ميليون و ۳۷۸ هزار و ۱۷۰ دلار آمريكا و ۴۰۷ ميليون و ۴۷۷ هزار و ۷۵۴ لير ايتاليا جزاي نقدي در حق صندوق دولت.
۳- محسن سيامكي فرزند حسين به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزيري و پرداخت مبلغ پنجاه ميليون ريال در حق صندوق دولت محكوم شدند.مرجع گزارش دهنده اين تخلف مالي وزارت اطلاعات بوده است.همچنين روابط عمومي مجتمع قضايي امور اقتصادي اعلام كرد كه از اين به بعد، پيرو اطلاعيه ۲۶ آذرماه سال جاري اين مجتمع، احكام قطعيت يافته كليه پرونده هاي مفاسد اقتصادي را از طريق شبكه خبري قسط به اطلاع مردم شريف ايران اسلامي خواهد رساند.

ديدار معاون اول رئيس جمهور با مراجع تقليد
مهر: مراجع تقليد در ديدار پرويز داوودي معاون اول رئيس جمهور كه به نمايندگي از طرف احمدي نژاد حضور يافته بود، در سخناني ضمن تقدير از سفرهاي استاني هيئت دولت، خواستار توجه بيشتر به قطب فرهنگي ايران شدند.
آيت الله فاضل لنكراني در ديدار هيئت اعزامي از طرف رئيس جمهور - معاون اول رئيس جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون حقوقي پارلماني رئيس جمهور - در سخناني با تاكيد بر اينكه نعمت مسئوليت داشتن در جمهوري اسلامي خطير و با اهميت است، گفت: مسائل فرهنگي بايد شامل توجهات خاص دولت باشد. اين مرجع تقليد در ادامه افزود: رفع محروميت بايد در سرلوحه كارهاي دولت قرار گيرد و اين اقدامات با اطلاع رساني صحيح به مردم منتقل شود. آيت الله مكارم شيرازي نيز در ديدار معاون اول رئيس جمهور و هيئت همراه با مناسب توصيف كردن سفرهاي استاني احمدي نژاد، اظهار داشت: بايد با پيگيري هاي لازم و عملي كردن وعده هاي داده شده، اعتماد مردم به دولت بيش از پيش افزايش يابد. وي افزود: برخي كتب ناسالم در گذشته به چاپ رسيده است كه بايد درخصوص آنها تجديدنظر صورت گيرد. همچنين آيت الله نوري همداني در سخناني، قم را مركز شيعيان دانست و بر لزوم رسيدگي به مشكلات آن ازجمله بازسازي بافت هاي فرسوده تاكيد كرد.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: سخنان رئيس جمهور در سازمان ملل و همچنين درمورد هولوكاست، اصالت انقلاب را نشان مي دهد.

پيام رئيس جمهور به جشنواره دانشجوي شهيد علم الهدي
فارس: رئيس جمهوري در پيامي به مناسبت برگزاري اولين جشنواره دانشجويي شهيد علم الهدي اعلام كرد: يادمان دانشجويان پيرو خط امام فرصت مغتنمي براي تجديد عهد با شهيدان است.محمود احمدي نژاد در اين پيام آورده است: ۸ سال دفاع مقدس سند افتخار ملت بزرگي است كه با جهاد عاشقانه و عارفانه و فرزندان عاشورايي خود و با رهبري امام بي  بديل و با تاسي از آموزه هاي معلم بزرگ شهادت حضرت سيد الشهدا (ع) زيباترين حماسه هاي قهرماني را در صحيفه تاريخ رقم زند و با قلم ايمان و جوهر اخلاص خطوط مهر و حماسه، شهادت و جاودانگي را ترسيم كند.احمدي نژاد در ادامه گفته است: نسلي كه در سايه سار چنين انديشه و تفكر زلال و عمل صالحي زندگي كنند اسطوره  شكست ناپذيري، پايداري، توانستن و شدن است.اين نسل مي تواند پرچمدار عدالت در مصاف با ظالمان مستكبري باشد كه جز با مرگ آزاديخواهان و حق جويان، خوي شيطاني آنان ارضاء نخواهد شد. وي يادآور شد: علم الهداها كه مجاهدت، تهجد و تلاش و اخلاص ميراث زندگي كوتاه ولي پربار و پرآشوب آنان است، اسوه نيكوي همه نسل هاي ايران اسلامي  مخصوصا دانشجويان عزيز، اين سرمايه هاي گرانقدر سرزمين اسلامي هستند.

متكي با رئيس دولت امارات و حاكم جديد دبي ديدار كرد
ايرنا: منوچهر متكي  وزير امور خارجه  كشورمان  در ديدار با شيخ  خليفه  بن  زايدآل  نهيان  رئيس  دولت  امارات  و شيخ  محمد بن  راشد آل  مكتوم  حاكم  جديد دبي  پيامهاي  تسليت  دولت  و ملت  ايران  را به  آگاهي  آنها رساند. متكي  كه  براي  شركت  در مراسم  تشييع  پيكر شيخ مكتوم  بن  راشد آل  مكتوم  نايب  رئيس  حكومت  و نخست  وزير امارات  و حاكم  دبي به  اين  امارت  سفر كرده  است،  پيام  تسليت  آقايان  محمود احمدي  نژاد رئيس جمهوري  كشورمان  و پرويز داودي  معاون  اول  رياست  جمهوري  را به  همتايان  آنها در دولت  امارات  و مقامهاي  بلندپايه  اين  كشور تسليم  كرد. در اين  ديدار دكتر محمد علي  هادي  سفير كشورمان  در امارات  نيز حضورداشت .

اظهار نظر آصفي درمورد حوادث اخير عراق
مهر: حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تداوم اقدامات تروريستي در عراق و همچنين اقدام تروريستي در جوار حرم امام حسين (ع) در شهر مقدس كربلا را قويا محكوم نمود.حميدرضا آصفي گفت: در شرايطي كه مردم و مسئولين عراق تلاشهاي جدي خود را بر تشكيل دولت دائمي در اين كشور معطوف نموده اند كساني كه خواهان ايجاد آرامش و امنيت نيستند اقدام به ايجاد ناامني و كشتار مردم بيگناه مي نمايند.آصفي گفت: متاسفانه در اقدام تروريستي روز جاري كه در جوار حرم حسيني انجام شد علاوه بر زوار عراقي تعدادي از زائران ايراني نيز مجروح گرديدند كه به محض شناسايي، اسامي آنها در اختيار رسانه هاي گروهي قرار خواهد گرفت.سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: جمهوري اسلامي ايران از دولت عراق انتظار دارد اقدامات قاطعانه اي را به منظور شناسايي، دستگيري و برخورد با مسببين اين اقدام تروريستي و همچنين حفظ امنيت زوار به عمل آورد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |