شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۴ - Jan 7, 2006
تحولات بزرگ از تل آويو تا بغداد
012333.jpg
گروه سياسي خارجي: منابع تل آويو هنوز هيچ خبر قطعي درباره وضعيت جسماني آريل شارون نخست وزير اسرائيل ارايه نكرده اند،اما آنچه مشخص است براساس اخبار موجود شارون ديگر نخواهد توانست در صحنه سياسي اين رژيم فعاليت كند.
منابع خبري از سويي صحبت از مرگ مغزي وي كرده و اظهار مي دارند كه روز شنبه (امروز) اين خبر اعلام خواهد شد و از ديگر سوي صحبت از احتمال جان به دربردن وي با عوارض جدي جسماني است.
درهرصورت منابع پزشكي اظهار داشته اند كه حتي اگر وي زنده بماند دچار معلوليت هاي جدي خواهد بود به گونه اي كه ديگر قادر به عهده داري هيچ مسئوليتي در اين رژيم نخواهد بود.از اين روي حذف آريل شارون از صحنه سياسي تل آويو واكنش هاي متفاوتي را به همراه داشته است.
حكومت خودگردان فلسطين كه درگير مذاكره با وي بود و پرونده هاي باز متعددي پيش روي دارد، ابراز اميدواري كرده است كه شارون به قدرت بازگردد.
در مقابل گروه هاي مقاومت فلسطين اظهار داشته اند كه مرگ و حذف شارون هيچ تاثيري در سياست هاي رژيم اسراييل نخواهد داشت. حماس اعلام كرد بدون شارون وضعيت خاورميانه بهتر خواهدشد و جبهه خلق براي آزادي فلسطين اعلام كرد كه مرگ وي تاثيري بر سياست هاي تل آويو نخواهد داشت.اكثر كشورهاي اسلامي هنوز موضع مشخصي در اين خصوص ابراز نداشته اند.
بي.بي.سي نوشت: شارون منفورترين شخص براي اعراب است.
در پاره اي از مناطق خاورميانه ازجمله فلسطين و لبنان، خبرهاي مربوط به شارون واكنش هاي شادمانه برانگيخت. مردم اين مناطق از وي به عنوان قصاب مردم فلسطين نام مي برند.اروپايي ها اظهار اميدواري كرده اند كه شارون به قدرت بازگردد و درعين حال كشورهايي نظير آلمان اظهار داشته اند كه حذف شارون از قدرت هيچ تغييري در سياست هاي اين كشور نداشته و همچنان به حمايت خود از روند صلح خاورميانه ارايه مي دهند.
آمريكايي ها نيز به عنوان مهمترين شريك اسراييل در منطقه نگراني خود را از حذف شارون اظهار داشته اند. اكنون فلسطين در آستانه انتخابات پارلماني است و تل آويو نيز خود را براي انتخابات آتي آماده مي كند درعين حال هنوز پرونده طرح صلح خاورميانه كه يكي از بازيگران اصلي آن شارون بود باز است. اين موضوعات نگراني آمريكايي ها را برانگيخته است.
اما بيشترين توفان در داخل اسراييل وزيدن گرفته است.شارون به عنوان يك افراطي حزب ليكود در طي حكومت خود دريافت كه به راحتي نمي تواند با زبان زور به سراغ فلسطيني ها برود. او مجبور شد مشروعيت حضور فلسطيني ها را در به اصطلاح سرزمين بزرگ اسرائيل بپذيرد.شارون از غزه عقب نشيني كرد و طرح عقب نشيني از بخش هايي از كرانه باختري رود اردن را نيز درنظر داشت. با مرگ وي يا حذف او از قدرت سياسي همه اين موضوعات در هاله اي از ابهام قرار خواهد گرفت.
خدام خواهان سرنگوني
رژيم سوريه شد
گروه سياسي خارجي: عبدالحليم خدام معاون سابق رييس جمهوري سوريه در دو مصاحبه با آسوشيتدپرس و روزنامه الشرق الاوسط خواهان سرنگوني دولت بشاراسد شد.وي صراحتا از تغيير رژيم سوريه حمايت كرد و گفت زمان حكومت دولت دمشق به پايان رسيده و بعيد است بيش از اين ادامه يابد.
خدام با بيان اينكه هيچ نفع شخصي براي عزل بشار اسد ندارد از مردم سوريه خواست به خيابان ها بريزند و حكومت را سرنگون كنند.
معاون سابق رييس جمهور سوريه با بيان اينكه دمشق در سياست داخلي و خارجي اشتباهات فراواني داشته است گفت اين مساله باعث فشار بين المللي بر سوريه شده و دمشق را در انزواي سياسي قرارداده است.
وي گفت: وضعيت سوريه به گونه اي است كه ديگر اصلاح شدني نخواهد بود و در اين سيستم راهي براي مقابله با فساد وجود ندارد.درهمين حال روزنامه الثوري نوشت: وزارت دارايي سوريه تصميم گرفته تمام دارايي هاي خدام، پسران و خانواده و كودكانشان را تا روشن شدن وضعيت وي توقيف كند.
از سوي ديگر المحيط به نقل از يك مقام رسمي سوري نوشت: كميته بين المللي تحقيق درباره ترور رفيق حريري، ۱۰ روز به دمشق مهلت داد تا به درخواست اين كميته مبني بر ديدار با بشار اسد و فاروق الشرع پاسخ دهد.
كميته بين المللي تحقيق درباره ترور حريري، نخست وزير فقيد لبنان، اعلام كرد كه اين مهلت از روز يكشنبه گذشته شروع شده است و روز سه شنبه آينده به پايان مي رسد.
كاندوليزا رايس وزير خارجه  آمريكا نيز تاكيد كرد تا زمانيكه  سوريه  با كميسيون  تحقيق  درباره  ترور رفيق  حريري  نخست  وزير سابق  لبنان  همكاري نكند فشار بر سوريه  تا روشن شدن  حقيقت  ادامه  خواهد يافت .

يادداشت وارده
پايان شارون
كوروش علياني
دو هفته پيش، آريل شارون در وضعيت پرفشاري بود. از حزب ليكود بيرون آمده بود و حزب قديمه را تاسيس كرده بود. كنست راي به انحلال خود و انتخابات پيش رس در فروردين ماه داده بود. رقبايش در جناح هاي چپ و راست (عمير پرض در جناح چپ و حزب كارگر و بنيامين نتانياهو در جناح راست و حزب ليكود) شديدا درپي ازپا انداختنش بودند. مراجع قضايي اسراييل دو پرونده كلفت رشوه و تاثير در روند انتخاباتي براي پسرانش عمري و گلعاد داشتند و به جريان انداخته بودند تا مگر او را زمين بزنند. بايد ايده اي فريبنده براي روند صلح طرح مي كرد و راهي مي يافت تا اختلافات داخلي ميان اعضاي حزب قديمه را كه به جاي هر آيين نامه و اساسنامه اي حول او ساخته بود رفع كند. نشاندن شائول موفاز و شمعون پرز برسر يك ميز كار ساده اي نبود و تنها با اتكا به حضور وابستگاني چون ايهود اولمرت (جانشين نخست وزير) و صيفورا لبني (وزير دادگستري) ممكن بود.
در چنين شرايطي يك روز كه از نخست وزيري به خانه مي رفت، از ماشينش به پسر كوچكش گلعاد تلفن زد و گفت حالش خوب نيست و سرش سنگين است. گلعاد مشكلات پزشكي پدر پرخورش را خوب مي دانست. كدام آدم سنگين وزني در هفتاد و هشت سالگي در كشاكش درگيري هاي شديد سياسي از خطر سكته در امان است؟ در جواب پدرش گفت «نيا خانه. از همان جا برو بيمارستان. بگو ببرنت به بيمارستان هدثه.»
وقتي محافظان شارون را به هدثه رساندند، بي هوش بود و بعد هم تا فردا صبح نمي توانست حرف بزند. يك لخته خوني وارد مغزش شده بود و يك سكته خفيف مغزي درست كرده بود. دكترها روي اين خفيف بودن سكته تاكيد مي كردند. در همان شب فلسطيني ها و صهيونيست هاي افراطي تا صبح دعا كردند كه شارون بميرد و نمرد. صبح كه زبانش باز شد حتي با كساني كه به ديدنش رفته بودند شوخي كرد. از سلامت جسماني خودش حرف زد و راه افتاد تا برود دنبال كارهايي كه همچنان مانده بودند. پزشكان گفتند نيازي به جراحي نبوده است. مشكل لخته را نيز با داروهاي رقيق كننده حل خواهند كرد. بوش در پيامي شوخ و شنگ از او خواست ورزش كند و رژيم بگيرد تا سالم بماند.
مدتي گذشت. روند محاكمه پسر بزرگ شارون، عمري، بسيار نااميدكننده بود. عمري مجبور شد چند اتهام را بپذيرد و از عضويت در مجلس اسراييل و كنست استعفا بدهد. اما طرف مقابل دست بردار نبود. پليس اعلام كرد يك پرونده اختلاس و رشوه سه ميليون دلاري براي عمري و گلعاد و پدرشان گشوده است. بنيامين نتانياهو هم دستور داد وزيران عضو ليكود استعفا بدهند تا فشار روي شارون بيشتر شود.
پزشكان هم دست از تعارف هاي تبليغاتي برداشته بودند و مي گفتند بايد وسيله اي وارد رگ هاي شارون كنند كه جلوي لخته هاي خوني را بگيرد، وگرنه خطر حمله بازهم در كمين است. همين خود يك مشكل سياسي هم درپي داشت. پزشكان مي خواستند او را بي هوش كنند. اما اگر چنين كاري مي كردند او مجبور بود براي خود جانشين معرفي كند و اين به وجهه او در انتخابات ضربه مي زد. مناخيم معزوز، دادستان كل اسرائيل هم كه بعد از خروج اسراييل از غزه از جرگه دوستان شارون خارج شده و كينه او را به دل گرفته است، انگشتش را روي همين نقطه دردناك تعيين جانشين گذاشته بود و فشار مي داد. فشار لحظه به لحظه بيشتر مي شد. سرانجام غول سنگين وزن كابينه دوباره ازپا افتاد.
سكته دوم جدي و شديد بود. چهارشنبه شب، بي هوش و فلج به بيمارستان هدثه برش گرداندند. ايهود اولمرت جانشين نخست وزير شد. در بيست و چهار ساعت اول دوبار جراحي اش كردند. هفت ساعت جراحي و شارون كه همچنان بي هوش بود. دكترها با زرنگي مي گفتند حال او تثبيت شده است و بعد آرام اضافه مي كردند البته بي هوش است. يكي دو نفر كه دانشگاهي تر و شجاع تر بودند گفتند اين آدم ديگر قابل برگشت نيست. فورا مقام هاي رسمي بيمارستان گفتند اين اظهارنظرها غيرمسئولانه است. عمري و گلعاد بالاي بستر پدرشان نشستند. بوش و رايس و خيلي ديگر از دوستانش گفتند براي شفايش دعا مي كنند. روزنامه هاي عبري پر شد از عكس يهودياني كه دعا مي كردند خدا شارون را برگرداند. درست عين زمان تخليه غزه كه همه روزنامه ها پر بود از عكس مراسم دعا براي مرگ شارون. حتي يك خاخام خيلي معتبر و معنوي به نام اسحاق بصري را همراه پسرش داوود بصري به اتاق شارون آوردند تا دعا كند و او را برگرداند، اما حال شارون اين بار ديگر رو به بهبود نرفت. بعدازظهر جمعه نيز فشار داخلي جمجمه اش بالا رفت. دوباره به اتاق عمل بردندش. اما وقتي مرگ در مي زند كسي مي تواند در را باز نكند؟

بوش از منتقدان جنگ عراق كمك خواست
012339.jpg
گروه سياسي خارجي: اوضاع عراق پس از انتخابات پارلماني اين كشور، برخلاف انتظار آمريكايي ها به سوي بهتر شدن پيش نمي رود و اين وضع موجب نگراني جورج بوش رئيس جمهوري ايالات متحده شده است.
بوش پريروز همزمان با ادامه كشمكش هاي سياسي در بغداد بر سر دولت آينده و انفجارهاي زنجيره اي در كربلا و رمادي كه به مرگ ۱۲۵ تن و زخمي شدن ۲۰۰ تن ديگر انجاميد، جلسه اي مشورتي با حضور منتقدان بلندپايه جنگ عراق تشكيل داد و براي آنها علل جنگ و اوضاع كنوني را تشريح كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نشست مذكور با حضور گروهي از كارشناسان نخبه  واشنگتن شامل منتقدان سرسخت سياست هاي جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا در خصوص عراق و نمايندگان برجسته  دموكرات و جمهوريخواه اين كشور برگزار شد.
پنجشنبه گذشته در دو عمليات تروريستي نزديك حرم امام حسين (ع) در كربلا و يك مركز جذب پليس در رمادي، بيش از ۱۲۵ تن كشته و ۲۰۰ تن زخمي شدند كه خونين ترين روز عراق را طي چهار ماه گذشته رقم زد. همچنين هفت سرباز آمريكايي در انفجار دو بمب جاده  اي كشته شدند. سه بمب در بغداد منفجر شد و خرابكاران، خط لوله  نفت را نزديك كركوك آتش زدند.عمليات انتحاري روز پنجشنبه در كربلا كه در مقابل ورودي يكي از درهاي حرم مطهر امام حسين (ع) صورت گرفت، موجب شهادت دست كم ۶۰ نفر و زخمي شدن ۱۰۰ تن ديگر شد كه چهار زائر ايراني نيز در ميان شهدا بودند. بنابر گزارش هاي رسيده، حدود ۱۶ ايراني نيز در اين عمليات زخمي شده اند كه هشت تن از آنها زن و هشت تن ديگر مرد هستند.به فاصله  كوتاهي پس از اين حمله، انفجار ديگري در مركز استخدام نيروي پليس در شهر رمادي در استان الانبار روي داد كه به كشته شدن ۶۰ تن و زخمي شدن ۷۰ تن ديگر منجر شد.
محل انفجار كربلا منطقه اي در مركز شهر و مجاورت حرم امام حسين (ع) و حرم حضرت عباس (ع)  بود.
نتايج انتخابات عراق فردا اعلام مي شود
يكي  از اعضاي  كميسيون  انتخابات  عراق  اعلام  كرد: نتايج  نهايي  انتخابات  در عراق  طي  دو روز آينده  اعلام  خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري فرانسه از بغداد عبدالحسين  الهنداوي  يكي  از اعضاي كميسيون  انتخاباتي  عراق  در گفتگو با خبرنگاران  اعلام كرد: نتايج  نهايي  انتخابات  ظرف  دو روز آينده  اعلام  مي شود.

قبلان: حزب الله نيروي مقاومت است نه شبه نظامي
واحد مركزي خبر: نائب  رئيس  مجلس  اسلامي  اعلاي  شيعيان  لبنان  گفت: حزب الله  اين  كشور نيروي مقاومت  است  و نيروي  شبه  نظامي  نيست .به  گزارش  خبرگزاري  كويت، شيخ  عبدالاميرقبلان  تأكيد كرد: سلاح  حزب الله  مسئله اي  داخلي  است  كه  بايد به  دور از قطعنامه  ۱۵۵۹بررسي  شود.مجلس  اعلاي  اسلامي  شيعيان  لبنان  در بيانيه اي  اعلام  كرد قبلان  در ديدار با جك  استراو وزير امور خارجه  انگليس  تأكيد كرد مقاومت  براي  حمايت  از سرزمين  لبنان  شكل  گرفته  است  و سلاح  آن بايد براساس  گفتگوي  ملي  و داخلي  بررسي  شود. قبلان  قطعنامه  ۱۵۵۹  را ابراز فشار بر مقاومت  و لبنان  دانست .

محمد بن راشد مكتوم مسئول تشكيل كابينه امارات شد
ايسنا: بعد از گذشت مدت كوتاهي از انتخاب شيخ محمد بن راشد مكتوم به عنوان جانشين حاكم دوبي، رئيس دولت امارات او را مسئول تشكيل كابينه كرد.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط بر اساس قانون اساسي دولت امارات، بعد از مرگ رئيس يك دولت، دولت آن بركنار شده به شمار مي رود. اما شيخ خليفه بن زايد آل نهيان، رئيس دولت امارات تا زمان تشكيل دولت جديد وزراي سابق را در سمتشان ابقا كرد.هنوز مدت زماني كه شيخ محمد بن راشد مكتوم براي رايزني در خصوص تشكيل دولت جديد به آن نياز دارد مشخص نشده است اما مقامات آگاه اين كشور اظهار داشته اند كه احتمالا ساختار دولت جديد قبل از تعطيلات عيد قربان و يا بعد از آن اعلام خواهد شد.

رايس: كره شمالي رژيم خطرناكي است
ايسنا: وزير امور خارجه آمريكا گفت: كره شمالي رژيم خطرناكي است؛ اما واشنگتن اقدامات لازم بازدارنده خود را بر ضد پيونگ يانگ به كار بسته است.
به گزارش خبرگزاري يونهاپ، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا، با اعلام اين مطلب افزود: با اين كه كره شمالي رژيم خطرناكي است؛ اما ما نبايد از شرايط ثبات و امنيت در شبه جزيره كره برداشت نادرستي داشته باشيم؛ زيرا اقدامات بازدارنده قابل ملاحظه اي بر ضد فعاليت هاي كره شمالي در اين منطقه در دست انجام است.اظهارات وزير امور خارجه آمريكا در حقيقت پاسخي به تهديدهاي اخير كره شمالي است كه اعلام كرده است در مذاكرات شش جانبه به منظور حل و فصل بحران هسته اي پيونگ يانگ شركت نخواهد كرد، مگر اين كه واشنگتن تحريم هاي اقتصادي را بر ضد اين كشور لغو كند.

قطعنامه پيشنهادي جديد برزيل
براي گسترش شوراي امنيت
واحد مركزي خبر: برزيل  ديروز اعلام  كرد اين  كشور به  اتفاق  آلمان  و هند اما بدون  ژاپن  پيش  نويس  قطعنامه  جديدي  را براي  گسترش  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد و كسب  كرسي  دائم  تسليم  اين  شورا كردند.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از برازيليا، اين  پيش  نويس  مانند پيش  نويس  قبلي  پيشنهادي  كشورهاي  گروه  چهار متشكل  از آلمان ، برزيل ، هند و ژاپن  در سال  گذشته  ميلادي  است  كه  به  علت  مخالفت  قاطعانه  آمريكا و چين  دو عضو دائم  شوراي  امنيت  رد شد.سلسون  آموريم  وزير امور خارجه  برزيل  با تأكيد بر اين  كه  امروز بيش  از هر زمان  ديگر به  اصلاحات  در سازمان  ملل  نزديك  هستيم  گفت  اما مشكلات  همچنان  وجود دارد.به  گفته  وي  رايزنيها  با ژاپن ، ديگر كشور گروه  چهار همچنان  ادامه  دارد.

آمريكا با استقرار نيروهاي پاسدار
صلح روسيه در قره باغ مخالف است
واحد مركزي خبر: آمريكا با استقرار صلح  بانان  روسي  در تركيب  نيروهاي  پاسدار صلح  بين المللي  در قره  باغ  كوهستاني  مخالفت  كرد.روزنامه  باكو خبر ديروز نوشت : نيكلاس  برنز معاون  سياسي  وزير امور خارجه  آمريكا در واكنش  به  اظهارات  اخير رئيس  روسي  گروه  مينسك  سازمان امنيت  و همكاري  اروپا گفت : از آنجا كه  آمريكا مسئله  مناقشه  قره  باغ  را از اولويتهاي  سياست  خارجي  خود مي داند، حل  و فصل  صلح آميز اين  مناقشه  را خواستار است  و تمايل  ندارد نيروهاي  پاسدار صلح  بين المللي  از كشور خاصي باشد.يوري  مرزلياكف  رئيس  روسي  گروه  مينسك  سازمان  امنيت  و همكاري  اروپا قبلا گفته  بود نيروهاي  پاسدار صلح  بين المللي  از صلح بانان  روس  كه  به  خوبي  با شرايط اين  منطقه  آشنايي  دارند، تشكيل  خواهد شد.نيكلاس  برنز افزود: با اينكه  خواهان  حل  اين  مناقشه  بر اساس  علاقه  دو طرف  درگير در مناقشه  است  اما علاقه اي  به  استقرار نيروهاي  پاسدار صلح روسيه  در منطقه  ندارد.

خروج شارون از صحنه سياسي اسرائيل، تشديد فشارها بر سوريه، گسترش بحران در عراق
تحولات بزرگ از تل آويو تا بغداد
* اسرائيل براي دوران پس از آريل شارون آماده مي شود
* عبدالحليم خدام، خواستار سرنگوني دولت بشار اسد شد
* مهلت كميته تحقيق سازمان ملل براي مصاحبه با بشار اسد سه شنبه آينده پايان مي يابد
* در پي تشديد بحران در عراق، بوش از منتقدان جنگ كمك خواست
012408.jpg
تحولات خاورميانه در نيم قرن گذشته همواره به صورت مجموعه اي به هم پيوسته و حول مسأله فلسطين پيش رفته است.
كشمكش هاي منطقه اي و دخالت هاي بين المللي يا تحت تأثير مسأله فلسطين و يا براي تأثيرگذاري بر آن شكل گرفته است. در روزهاي اخير نيز مسائل سياسي منطقه در چارچوب همين منظومه شكل گرفته است. آريل شارون نخست وزير اسرائيل در بستر مرگ افتاده است و ديگر بازيگر سياسي نيست، به همين علت همه نگاهها به سوي آينده فلسطين پس از مرگ شارون است.
تحولات سوريه و لبنان اگر چه ارتباط مستقيمي با مسأله فلسطين ندارد اما نحوه جهت گيري در اين دو كشور بي ترديد بر آينده فلسطين اثر مي گذارد. نبرد قدرتي كه در سوريه و لبنان به صورت موازي و مكمل جريان دارد، گروههاي حامي مقاومت فلسطين و حاميان انعطاف بيشتر در برابر اسرائيل را رو در روي هم قرار داده است.
پابه پاي تحولات داخلي اسرائيل و كشمكش هاي سياسي در لبنان و سوريه، در عراق نيز اوضاع ناآرام تر از چند ماه پيش است. در چند روزي كه از سال نو ميلادي مي گذرد، دست كم ۲۴۰ نفر در خشونت هاي عراق كشته شده اند و نشانه هايي از ترديد جورج بوش درباره درستي عملكردش در عراق به چشم مي  خورد.
ديدار اخير بوش با منتقدان جنگ عراق نشان مي دهد كه رهبران سابق و لاحق آمريكا، از كندي روند دولت سازي در عراق بيمناكند و در پي يافتن راهي تازه براي خروج از بحران و بن بست هستند. مجموعه اين تحولات، از شتاب گرفتن روند تغيير در معادلات خاورميانه حكايت دارد. مشروح گزارش را در صفحه ۲۷ بخوانيد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |