شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۴ - Jan 7, 2006
ابراز نگراني دكتر قاليباف از تصويب لايحه تعيين حريم شهرها در مجلس شهردار تهران :
لايحه حريم، كلانشهرها را تهديد مي كند
گروه شهري : به دنبال تصويب دو ماده از لايحه نحوه تعاريف محدوده حريم شهر، روستا و شهركهاي حريم در يكصدوهفتاد و ششمين جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، همشهري در اين باره ديدگاه دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران را جويا شد. وي معتقد است تاكنون خبرهاي خوشي از مجلس شوراي اسلامي درمورد تعيين تكليف حريم شهر تهران به گوش نرسيده است.
وي ادامه داد: تصور مي كنم مسيري كه تاكنون براي تعيين حريم شهرها در مجلس دنبال شده حتما براي شهر تهران مشكلات جدي و اساسي به دنبال خواهد داشت.
قاليباف اظهار اميدواري كرد، با تعاملات و رايزني هايي كه توسط اعضاي شوراي اسلامي شهر با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به سرعت در حال انجام است ارائه مصوبات آتي  درجهت حل مشكلاتي باشد كه حريم شهر تهران و ساير كلان شهرها را تهديد مي كنند.
به گفته شهردار تهران، اگر چنانچه روستاها و شهرهاي كوچكي كه در مجاورت تهران قرار دارند بخواهند  مستقل شده و خودشان  شوراي شهر تشكيل داده و مصوباتي را
درمورد اجازه ساخت و ساز صادر نمايند، شاهد گسترش حاشيه نشيني به صورت لجام گسيخته خواهيم بود كه نمونه آن را سال قبل در حريم  تهران شاهد بوديم.
قاليباف خواستار انجام اصلاحاتي در روند تصميمات مجلس شوراي اسلامي در اين راستا شد و گفت: حرف ما اين است كه مجلس شوراي اسلامي توجه بيشتري به لايحه اي كه دولت پس از بررسي هاي كارشناسانه و صرف مدتها وقت به مجلس تقديم كرد، داشته باشد.
به نظر شهردار تهران، اگر شهرها و روستاهاي كوچك حاشيه تهران جزء حريم شهر نباشند و بخواهيم آنها را براساس قانون شوراها به رسميت بشناسيم قطعا شاهد تمركز جمعيت، نابساماني در ساخت و ساز و توسعه بي رويه شهرها و متعاقب آن مشكلات عديده اي خواهيم بود كه از اين ناحيه به شهر تهران تحميل مي شود.
قاليباف گفت: حريم هر كدام از مناطق بايد تحت مديريت شهرداريهاي آن محدوده باشد تا سياستهاي يكنواختي در مورد اين مناطق اعمال شود.
دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در حاشيه سلسله ملاقاتهاي خود با نخبگان، هنرمندان، فرهيختگان و معتمدين مناطق مختلف كه اين بار از منطقه ۲ صورت گرفته بود خبرنگاران را در جريان آخرين اظهارنظرهاي خود درباره اتفاقات اخير شركت واحد اتوبوسراني قرار داد و در اين راستا از هماهنگي خوب و سازنده شهرداري و شوراي اسلامي شهر در مورد نحوه اداره اين مجموعه سخن گفت كه به نظر متفاوت از فضايي بود كه طي چند روز گذشته از طريق برخي رسانه ها و بعضا در جهت القاي اختلافات ميان شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران دامن زده مي شد.
وي گفت: روز يكشنبه (فردا) در مجمع شركت واحد تصميمات قانوني لازم در مورد نحوه اداره آن صورت خواهد گرفت.
قاليباف از ضرورت انجام اصلاحات در اساسنامه شركت واحد سخن گفت و خواستار آن شد تا مجمع اين شركت نيز همانند ساير سازمانها و شركتهاي تابعه شهرداري در اختيار شهرداري تهران باشد و متعاقب آن هيات مديره اش نيز از سوي شهردار مشخص شود.
قاليباف گفت: انجام اصلاحات در اين باره گرچه نيازمند تصويب مجلس است، اما بايد ابتدا موافقت اوليه در مجمع شركت واحد صورت گيرد، ضمن اينكه تا زمان طي مراحل قانوني تغيير اساسنامه توسط مجلس به منظور انجام كارها، خود مجمع اين امكان را دارد تا اختياراتش را به شهرداري واگذار كند و من فكر مي كنم اين هماهنگي وجود داشته و هيچ مشكلي هم در اين باره نمي بينيم.
به گفته شهردار تهران به لحاظ قانوني اعضاء محترم شوراي اسلامي شهر تهران نمي توانند عضو هيات مديره شركتهاي تابعه شهرداري باشند و اين خلاف قانون است، بنابراين حتما تركيب جديدي در هيات مديره شركت واحد مشغول به كار خواهند شد كه در مورد جزئيات انتخاب اعضاء آن بعد از نتيجه گيري نهايي سخن خواهم گفت.
وي تاكيد كرد: من حتما در هيأت مديره نخواهم بود چون اصلا فرصت اين كار را ندارم اما در مجمع حضور خواهم داشت و طبيعتا هيات مديره آينده را مشخص خواهم كرد.
وي حل مشكلات كاركنان شركت واحد را از اولويت نخست  كاري خود در اين حوزه اعلام كرد.
قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود با خبرنگاران گفت: در ملاقاتي كه با آقاي دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور داشتم از موضوعاتي كه بر سر آن به طور جدي توافق داشتيم اولويت بخشي به بحث حمل و نقل عمومي بود ضمن اينكه ما نيازهايمان را به مجلس و دولت منعكس كرديم و دولت هم در لايحه بودجه سال ۸۵ پيش بيني هايي را در تبصره ۱۳ براي حمل و نقل عمومي انجام داد. وي اظهار اميدواري كرد كه با كمك مجلس و دولت هم در متمم بودجه سال ۸۴ و هم در بودجه سال ۸۵ بخشي از مشكلات اين حوزه برطرف شود.
قاليباف پيش از مصاحبه با خبرنگاران با حضور در جمع روحانيون ،معتمدين محل، هنرمندان و نخبگان منطقه ۲ در يك تعامل دوسويه به بررسي نيازها، كاستي ها و معضلات منطقه ۲ در حوزه هاي مختلف به ويژه فرهنگي پرداخت و خواستار مشاركت جدي، علمي و پايدار و نهادمند نخبگان و معتمدين محل و NGOها در اداره امور و منطقه با تاكيد بر رويكردهاي ديني و مذهبي شد.وي اظهار اميدواري كرد انتخابات شوراياري اسفندماه آينده در محلات تهران سبب انتخاب افرادي دلسوز و خبره شود تا به مانند پل ارتباطي ميان مردم و مديريت شهري عمل كنند.
شهردار تهران خطاب به معتمدان محل گفت: در حوزه خدمات شهري نظير طرحي كه به نام ۱۱۰ در پليس اجرا كرديم طرح ديگري به نام ۱۳۷ را تقويت نموده و به طور سيستماتيك به اجرا خواهيم گذاشت، لذا شهروندان ابتدا در مرحله آزمايشي در اموري نظير آسفالت، نظافت شهر و سد معبر و... مي توانند انتقادات و درخواستهاي خود را از طريق اين سيستم به سرعت حل و فصل نمايند و در آينده نزديك هم از طريق همين سيستم مي توانند به مديريت شهري متصل شده و پيگيري امور مربوط به خود را در حوزه شهري از اين طريق دنبال كنند.

بازي كودكان در هواي آلوده
012354.jpg
مهر: كميته اطلاع رساني و تحقيقاتي همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت اعلام كرد: تحقيقات جهاني نشان مي دهد كودكاني كه در محل هاي داراي آلودگي شديد هوا ورزش و بازي مي كنند، ۳ تا ۴ برابر ديگر كودكان در معرض خطر ابتلا به بيماري آسم قرار دارند.دبير اجرايي همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت، افزود:جلوگيري از فعاليت هاي ورزشي كودكان در محل هايي كه آلودگي هوا بالاست، به مقدار قابل توجهي از خطر ابتلا به آسم در كودكان مي كاهد،چرا كه كودكان به علت رشد ناكامل دستگاه تنفسي و تنفس سريعتر بيش از گروههاي سني ديگر از آلودگي هوا آسيب مي بينند.

آموزش حين خدمت موتورسواران
012357.jpg
مديريت حوزه حمل و نقل شهرداري تهران، موتورسواران فعال در عرصه حمل كالا و خدمات را آموزش مي دهد.مهندس علي اكبر گلرخي _ مديرعامل شركت پيك بادپا شهرداري تهران با اشاره به اجراي طرح تشديد برخورد با موتورسواران متخلف، گفت: به منظور پيشگيري از بروز تخلف از سوي موتورسواران تحت پوشش شهرداري، موتورسواران در دوره هاي آموزشي حين خدمت شركت مي كنند. اين افراد ضمن ارتقاي مهارت خود در موتورسواري با ضوابط و قوانين راهنمايي و رانندگي آشنا مي شوند.وي خاطرنشان كرد: هرچند بروز تخلف در ميان موتورسواران پيك بادپا در حداقل قرار دارد، اما در مجموع متأسفانه فرهنگ موتورسواري در كشور پائين بوده و آموزش ناقص است .

اولين مركز دائمي عرضه دام زنده
012363.jpg
سما: نخستين مركز دائمي عرضه دام زنده واقع در منطقه ۱۸ امروز با حضور تني چند از مسئولان شهرداري تهران، افتتاح مي شود.
مهندس حسن طاهري درمورد ويژگيهاي اين مركز گفت: اين مركز در زميني به مساحت ۵ هزار مترمربع و ۱۵۰۰ متر زيربنا با اعتباري بالغ بر ۳۰۰ ميليون تومان در منطقه ۱۸ احداث شده كه داراي اصطبل هاي مناسب نگهداري دام، بخش هاي قرنطينه، قربانگاه بهداشتي، پست دامپزشكي، راهروي نمايش، پاركينگ مراجعان، ساختمان اداري و خوابگاه است.
وي افزود: اميدواريم تا پايان امسال بتوانيم دومين مركز دائمي عرضه دام زنده واقع در منطقه ۱۵ تهران را به بهره برداري برسانيم.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد:
احتمال صدور مجوز براي ورودخودروهاي
چندسرنشين به محدوده زوج و فرد
012360.jpg
فارس: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به نقش خودروهاي تك سرنشين در ايجاد ترافيك، از ارائه پيشنهاد تردد خودروهايي با بيش از ۳ سرنشين در محدود طرح زوج و فرد به شوراي عالي ترافيك كشور خبر داد.
مهرداد تقي زاده زمان ارسال اين طرح به شوراي عالي ترافيك كشور را ۱۰ روز پيش عنوان كرد و افزود: در صورتي كه مسئولين ترافيكي همچنان خواستار تداوم اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها تا پايان سال باشند به نظر مي رسد اجراي اين پيشنهاد مي تواند در كاهش بار ترافيك در مبادي ورودي طرح تاثير بسزايي داشته باشد.
وي افزود: كاهش مشكلات شهروندان براي تردد با توجه به كمبود وسايل نقليه عمومي، سرويس هاي مدارس و مسافربرهاي شخصي از ديگر فوايد اجراي اين پيشنهاد است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ضمن اظهار اميدواري نسبت به تصويب اين طرح در شوراي عالي ترافيك كشور خاطرنشان كرد:بر اساس بررسي انجام گرفته بر ترافيك بزرگراه همت در ساعات اوج تنها ۱۵درصد خودروها با بيش از ۳ سرنشين در سطح اين بزرگراه تردد مي كنند و ۸۵ درصد مابقي تك سرنشين يا ۲ سرنشين هستند.

۵۶ بيمارستان تهران فاقد سيستم تصفيه فاضلاب هستند
محيط زيست از ۲۲ بيمارستان فاقد سيستم
تصفيه فاضلاب به مراجع قضائي شكايت كرد
مهر: رئيس محيط زيست شهر تهران گفت: ۵۶ بيمارستان از ۱۳۷ مركز درماني در تهران فاقد سيستم تصفيه فاضلاب است.
شينا انصاري افزود: از ۱۳۷ بيمارستان استان تهران كه ۸۳ بيمارستان آن دولتي و ۵۴ بيمارستان آن خصوصي است، در حال حاضر ۵۶ بيمارستان فاقد سيستم تصفيه فاضلاب است و ۴۲ درصد نيز مجهز به اين سيستم هستند.
وي افزود: از ۵۶ بيمارستاني كه فاقد سيستم تصفيه فاضلاب هستند ۴۳ بيمارستان دولتي و ۱۳ بيمارستان خصوصي هستند كه از اين تعداد ۲۴ بيمارستان برنامه اي ارائه داده اند تا سيستم تصفيه خود را تا پايان سال احداث كنند.
انصاري تصريح كرد: در حال حاضر براي ۲۲ بيمارستان فاقد سيستم تصفيه فاضلاب كه اخطارهاي سازمان محيط زيست را جدي نگرفته اند به مراجع قضايي اعلام شكايت كرده ايم.
رئيس محيط زيست شهر تهران خاطرنشان كرد: از تعداد ۲۲ بيمارستان مورد شكايت ۱۰ بيمارستان خصوصي و ۳ بيمارستان دولتي است.
وي اظهار داشت: سازمان محيط زيست در ۳ نوبت اخطاريه هاي خود را به بيمارستانهاي متخلف ارائه مي كند و در صورت بي توجهي، شكايت خود را به مراجع قضايي ارايه مي دهد.

مردم در مصرف گاز صرفه جويي كنند
مهر: توسعه شبكه هاي گازرساني و ارايه خدمات مطلوب به مردم از مهمترين اهداف در شركت ملي گاز ايران است.
سيدرضا كسايي زاده مديرعامل جديد شركت ملي گاز گفت: درمجموع اهداف من در اين شركت به سه بخش يعني بهره برداري بهينه و صيانت از تاسيسات موجود، ارايه خدمات مطلوب به مردم و توسعه شبكه هاي گازرساني متمركز مي شود.
وي اضافه كرد: در بين اين سه اهداف، توسعه شبكه ها و برخورداركردن مردم از نعمت گاز در اولويت محسوب شده و به نوعي دغدغه است.
وي تصريح كرد: همچنين تلاش من اين است كه برنامه هاي شركت ملي گاز ايران را مطابق با سند چشم انداز برنامه چهارم پيش ببرم كه اولين و مهمترين لازمه اين اقدام تامين منابع مالي لازم است. وي كه در فصل سرد سال و در روزهاي زمستاني مديريت اين شركت را تحويل گرفته است درباره وضعيت كنوني گاز گفت: درحال حاضر تمام گاز تصفيه شده كه ۴۰۵ ميليون متر مكعب است وارد شبكه شده و به مصرف مي رسد.
مدير عامل شركت ملي گاز ايران گفت: با توجه به اينكه در هفته آينده موجي از سرما فرا مي رسد مردم بايد صرفه جويي لازم را در مصرف گاز بكنند تا با مشكلي در گازرساني مواجه نشويم.
وي گفت: شركت ملي گاز ايران نيز براي پاسخگويي به نيازهاي مردم پيش بيني هاي لازم را انجام داده است.

اعطاي تراكم تشويقي براي حفظ باغها
فارس: شوراي عالي استانها به منظور حفظ و گسترش باغات و فضاي سبز در كشور ضمن تصويب اصلاحيه قانون موجود در اين زمينه، با اعطاي تراكم تشويقي به مالكان باغها به منظور حفظ اين اماكن موافقت كرد.
اعضاي شوراي عالي استانها در بيست و ششمين اجلاس خود به منظور حفظ باغهاي موجود در كشور اقدام به تصويب اصلاحيه قانون حفظ باغات و گسترش فضاي سبز كرد و مقرر شد اين مصوبه براي تصويب به دولت و مجلس نيز ارسال شود.
بر اساس اين مصوبه، قانون مذكور شامل درختان معابر، ميادين، بزرگراهها، پارك ها، باغات تمامي اماكن و اراضي واقع در محدوده حريم قانوني شهرها مي شود و هر گونه اقدامي در اين زمينه بدون اجازه شهرداريها ممنوع است ضمن آنكه ضوابط اجراي اين قانون بعد از تهيه و ابلاغ توسط شوراهاي شهر و شهرداريها قابل اجرا و الزامي است.
علاوه بر اين شهرداريها مكلف هستند مشخصات كليه درختان معابر، ميادين، بزرگراهها و پارك ها را بر روي بدنه آنان پلاك كوبي كنند و مشخصات آنها را در نقشه GIS منعكس نمايند.
در بخشي از اين قانون تأكيد شده است در صورتي كه مالكان باغها نسبت به حفظ و نگهداري درختان كوتاهي كنند به گونه اي كه به آنان آسيب برسد شهرداري مي تواند با اخذ مجوز از مراجع قضايي هزينه هاي مصروفه را به اضافه ۱۵درصد خسارت از مالكان دريافت كند و در صورت قطع يا از بين رفتن درختان ،متخلفان به ۳ سال حبس محكوم مي شوند.

نگاه
012351.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |