شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۴ - Jan 7, 2006
رئيس جمهور در آخرين سفر استاني خود اظهار داشت:
قم پايتخت فرهنگي جمهوري اسلامي ايران است
012300.jpg
گروه سياسي: رئيس جمهور پس از سفر به قم و ديدار با روحانيون و انجام جلسه هيأت دولت در اين شهر به سفر يك روزه خود پايان داد.
در جريان چهارمين سفر استاني رئيس جمهور، هيأت دولت حدود ۵۰ مصوبه براي رفع مشكلات مردم قم تصويب كرد.
محمود احمدي نژاد همچنين با خانواده هاي شهدا و ايثارگران و جانبازان ديدار كرد و ديداري سرزده از منزل يك شهيد نيز به عمل آورد.
احمدي نژاد در جمع نخبگان قم نيز حاضر شد و گفت: من دست نياز به سمت نخبگان و علماي قم دراز مي كنم و مطمئن هستم قم در اين دوره هم مسئوليت هاي اسلامي و انقلابي خود را به وجه احسن ايفا خواهد كرد.
حضور در گلزار شهدا
به گزارش خبرگزاري مهر، احمدي نژاد در ابتداي ورود به شهر قم به گلزار شهداي اين شهر رفت ولي به دليل استقبال جمعيت، امكان حضور وي در گلزار شهدا فراهم نشد.
وي پس از آن به حرم حضرت معصومه(س) رفت و پس از زيارت مرقد آن حضرت در جمع مردم سخنراني كرد.
از آن جايي كه حضور رئيس جمهور در قم مقارن بود با واكنش هاي غرب به اعلام شروع تحقيقات هسته اي ايران، احمدي نژاد در جريان سخنراني خود در حرم حضرت معصومه(س) بار ديگر به بحث رژيم صهيونيستي پرداخت و هم چنين به مسائل حقوق بشر در غرب و مباحثات انرژي هسته اي نيز اشاره كرد.
رييس جمهور به ديدار خود با يكي از سران كشورها اشاره كرد و ادامه داد: در اين ديدار آن مقام عاليرتبه كشور از من سوال كرد كه با وجود همه مشكلات و هجمه  هايي كه نسبت به شما وجود دارد، چگونه از كشورهاي بزرگ ترسي نداريد؟ كه من به او گفتم ما براي دفاع از خود و پيشبرد آرمان ها از قدرت  ها هيچ هراسي نداريم و از امنيت، عزت و منافع خود توسط همين ملت دفاع مي  كنيم.
احمدي  نژاد تاكيد كرد: امروز در دنيا سلاح هسته اي، شيميايي و ميكروبي قدرت نمي  آورد، بلكه اين ايمان زلال جوانان و ملت است كه براي يك ملت اقتدار و عظمت مي آورد و به لطف خدا امروز سرزمين ايران مملو از دل  هاي پاك اين ملت براي دفاع از اين كشور است و دولت نيز براي دفاع از منافع كشور متكي به مردم است.
وي گفت: كساني كه خودشان ظالم هستند، نمي  توانند خواستار و پياده كننده  عدالت باشند.
كساني كه به دنبال كشتار ملت  ها، تجاوز به ملت ها و نا امني هستند، نمي  توانند از صلح و عدالت و امنيت دم بزنند.
هرجا كه جنگ، اشغال و تجاوز به حقوق ملت  هاست، اين مدعيان حاضرند و در كشتار و تجاوز به حقوق ملت ها نقش دارند، اما از صلح و عدالت دم مي  زنند.
پرونده اين مدعيان حقوق بشر، صلح و آرامش پرونده  اي است آكنده از ظلم، جنايت و سياهي و در پرونده آنان حتي يك قدم در جهت احقاق حقوق ملت  ها وجود ندارد و در مقابل ملت مظلوم ايران و ديگر كشورها مدعي صلح و حقوق بشر شده اند.
رييس جمهور افزود: ما مي  گوييم كساني كه از جنايتكاران حاكم بر فلسطين حمايت مي كنند، حق ندارند شعار حقوق بشر سردهند، كساني كه زندان هاي مخفي درست كرده اند و مخالفان خود را مي  دزدند و مخفيانه زنداني كرده و شكنجه و آزار مي  دهند حق ندارند، از صلح و امنيت دم بزنند.
وي خطاب به حكومت  هاي حامي رژيم صهيونيستي گفت: چرا بايد ملت فلسطين تاوان جنايت هاي اين رژيم را پس بدهد؟ چطور انتظار داريد ملت ها اين جرثومه  فساد را تحمل كنند، مطمئن باشيد ملت فلسطين و ساير ملت  هاي اسلامي حتي يك لحظه هم اين رژيم اشغالگر را در مناطق  اسلامي تحمل نخواهند كرد.
احمدي  نژاد ادامه داد: در قضيه هسته  اي به ما مي  گويند شما هيچ انحرافي در مسير حركت  تان نداشته  ايد، اما ما به نيت شما شك داريم.
ما به آنها جواب مي دهيم ما نه تنها به شما مشكوك نيستيم بلكه به نيت فاسد شما يقين داريم.
رييس  جمهور اظهار داشت: برخي پا را از اين هم فراتر گذاشته اند و مي گويند شما حق تحقيقات هسته اي هم نداريد كه اگر به اين افراد قلدر فرصت بدهيم فردا مي گويند حق داشتن دانشگاه هم نداريد.
وي بار ديگر به كشورهاي اروپايي و آمريكا پيشنهاد داد كه كارشناسان ايراني وضعيت حقوق بشر را در آن كشورها مورد بررسي قرار دهند و آنان نيز وضعيت حقوق بشر در كشورمان را، تا آنگاه مشخص شود كه حقوق بشر در كجا ناديده گرفته مي  شود.
پتانسيل علمي بالاي قم
احمدي نژاد در جريان سفر خود به قم در جمع نخبگان گفت: «جايگاه قم در انقلاب، اداره كشور و دنياي امروز جايگاه بسيار ممتازي است و قم پايتخت فرهنگي جمهوري اسلامي ايران است.»وي خاطرنشان كردكه ساختن قم جز با دست مردم قم امكان پذير نيست و مردم و نخبگان قم بايد آستين بالا بزنند و دولت نيز در خدمت آنهاست.
احمدي نژاد هم چنين در ديدار با خانواده هاي شهدا، ايثارگران و جانبازان گفت: شهدا عصاره تلاش و مجاهدت صدساله ملت ايران هستند.
وي تأكيد كرد: افتخار مي كنم كه خادم شما هستم و در كشوري زندگي مي كنم كه شما در آن زندگي مي كنيد.
حضور سرزده در منزل يك شهيد
دكتر محمود احمدي  نژاد بعد ازظهر پنجشنبه، به طور سرزده در منزل شهيد حسن ملازاده در يكي از فقيرنشين  ترين محلات قم حاضر شد و از خانواده  اين شهيد دلجويي كرد.حضور رييس  جمهور به صورت سرزده در محله  چال كاظم قم باعث تعجب و خوشحالي اهالي محروم اين منطقه شد.
احمدي نژاد نيز از مشاهده  وضع زندگي خانواده  اين شهيد كه فاقد امكانات اوليه  زندگي بوده و در منزلي بسيار فرسوده زندگي مي كردند، متأثر شد و پس از اين ديدار دستوراتي را براي حل مشكلات اين خانواده به استاندار صادر كرد.
ديدار با روحانيون
رييس  جمهور در ديدار با جمعي از روحانيان و طلاب حاضر در شهر قم در محل مركز جهاني علوم اسلامي امام خميني (ره) گفت: اگر بخواهيم در يك جمله و كلمه شهر قم را توصيف كنيم، مركز فرهنگي جهان اسلام يا پايتخت فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، بهترين عنوان است.
احمدي نژاد پيگيري عدالت، مهرورزي، خدمت به مردم و تعالي را چهار اصل دولت خود برشمرد و افزود: خلاصه  همه  آرمان هاي انقلاب در همين چهار اصل است.
احمدي  نژاد خاطرنشان كرد: اسلام دين محدود و مرز جغرافيايي نيست، اسلام ديني جهاني است.ما با افتخار اعلام مي  كنيم كه اسلام مي  خواهد دنيا را اداره كند و مي تواند.
رييس  جمهور خاطرنشان كرد: اداره كردن دنيا نيازمند فكر، نظريه و نرم  افزار و راهكار است.من بين حوزه، نظام و انقلاب در جهت تبيين اين مسائل فاصله  اي نمي  بينم.امروز دولت بدون حوزه چه مفهومي دارد؟ حوزه هم بدون يك دولت مقتدر كه پيگير و دنباله  رو تحقق احكام اسلامي باشد، يك كتابخانه مي شود.رييس جمهور گفت: برخي از سياستمداران ما فكر مي  كنند كه انقلاب درست شده است كه يك مدت اين فرد حاكم شود و يك مدت فرد ديگري حاكم شود و بعد از مدتي اين فرد را كنار بگذارند و فرد ديگري را جايگزين كنند.
احمدي نژاد ادامه داد: چرا فكر مي  كنند ايران با شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي جنايت كرده؟ چرا وقتي مسئولي در جمهوري اسلامي مي  آيد و عليه نظام سلطه فرياد مي  زند، علاوه بر نظام سلطه، از طرف برخي از مدعيان انقلاب هم مورد هجوم قرار مي  گيرد؟ چرا كلام امام را فراموش كرده  ايد كه فرمود: اگر يك روز ديديد دشمنان براي شما هورا مي  كشند، به خودتان شك كنيد.
احمدي نژاد با طرح اين سئوال كه چرا هورا كشيدن دشمنان قسم خورده  اسلام براي عده اي ملاك صحت عمل شده است ؟ گفت: وقتي عليه رژيم اشغالگر قدس موضع  گيري مي  كنيم، بعضي در اينجا داد و قال مي  كنند و خيلي جالب است كه بعضي از اين  ها جديدا پيدا شده و مي  گويند خطر تحجر كشور را تهديد مي  كند در حالي كه خطر انحراف و زبوني كشور را تهديد مي  كند.
رييس جمهور خاطرنشان كرد: همين امروز شما شنيديد و انشاءالله كه قطعي باشد كه آن جنايتكار صبرا و شتيلا به اجداد خودش پيوست و انشاءالله بقيه هم به زودي به او خواهند پيوست.
نماينده رئيس جمهور در مراسم تشييع
در جريان سفر رئيس جمهور به قم و در حال عزيمت از تهران، خبر درگذشت دكتر كاظمي آشتياني به رئيس جمهور و هيأت همراه رسيد.با شنيدن خبر درگذشت رئيس پژوهشكده رويان احمدي نژاد بلافاصله غلامحسين الهام، رئيس دفتر و سخنگوي دولت را به نمايندگي از خود براي شركت در مراسم تشييع به تهران فرستاد.

پيام مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت
دكتر كاظمي آشتياني
حضرت آيت الله خامنه اي، مقام معظم رهبري به مناسبت درگذشت دكتر سعيد كاظمي آشتياني، رئيس پژوهشكده «رويان» ، محقق و عضو برجسته جهاد دانشگاهي، پيام تسليتي صادر كردند.
متن اين پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
با تأسف و تلخكامي، خبر درگذشت دانشمند مؤمن و جهادگر، مرحوم دكتر سعيد كاظمي آشتياني را دريافت كردم و بر فقدان آن شخصيت ارزشمند كه كانون ابتكار و نوآوري بود، افسوس خوردم.وي يكي از فرزندان صالح انقلاب و از رويش هاي مباركي بود كه آينده درخشان علمي در كشور را نويد مي دهند.
مؤسسه رويان كه مجمع ارزشمندي از نوآوران و جهادگران عرصه علوم زيستي است، در پيدايش و رشد و اعتلاي خود، مديون همت و ايمان و پشتكار اين دانشمند جوان و بلندهمت است.
اينجانب ضايعه دردناك فقدان اين عنصر خدوم و با ارزش را به خانواده گرامي و همكاران عزيزش صميمانه تسليت مي گويم و از خداوند متعال، رحمت و علو درجات را براي وي و صبر و سكينه الهي را براي بازماندگان و همراهانش مسألت مي كنم.

رئيس جمهوري:
مرحوم كاظمي آشتياني مظهر «توانستن و شدن» بود
دكتر احمدي نژاد، رئيس جمهوري كشورمان نيز در پيامي فقدان دكتر كاظمي آشتياني، رئيس پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي را تسليت گفت.
در اين پيام آمده است: درگذشت نابهنگام برادر جهادگر، مرحوم دكتر سعيد كاظمي آشتياني موجب تاثر فراوان اينجانب گرديد.
فقدان اين جوان عالم و پر تلاش براي جامعه اسلامي  و دانشگاهي ما سخت و ناگوار است، او در كنار جوانان برومند اين سرزمين، مظهر توانستن و شدن بود.
او اين خودباوري و اعتماد به نفس علمي را كه شعاع آن در پرتو انقلاب اسلامي و رهبري امام(ره) در اين كشور پرتوافكن شده بود، به منصه ظهور رساند و نشان داد كه مي توان در همه زمينه ها از جمله تحقيقات و علوم جديد به قله هاي عظيم تمدن مادي و معنوي نائل آمد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پيامي درگذشت دكتر سعيد كاظمي آشتياني، رئيس فقيد پژوهشكده رويان را به جامعه علمي كشور تسليت گفت.
در پيام دكتر غلامعلي حداد عادل آمده است: درگذشت دانشمند جوان شادروان دكتر سعيد كاظمي آشتياني را كه در ايمان و تلاش نمونه دانشمندان عصر جمهوري اسلامي ايران بود به بازماندگان آن مرحوم و جامعه علمي كشور تسليت مي گويم و اميدوار است همكاران وي راه پرافتخار او را با اميدواري ادامه دهند.
پيكر مرحوم آشتياني
در بهشت زهرا آرام گرفت
پيكر مرحوم دكتر سعيد كاظمي آشتياني، رئيس پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي، جهادگر خستگي ناپذير و دانشمند برجسته كشورمان در حوزه تحقيقات سلول هاي بنيادي، همانند سازي و درمان ناباروري، روز پنجشنبه در بهشت زهرا (س) به خاك سپرده شد.
پيكر اين جهادگر فقيد كه چهارشنبه شب بر اثر عارضه قلبي درگذشت، با حضور نماينده مقام معظم رهبري، رئيس دفتر رئيس جمهوري، و همچنين با حضور گسترده پژوهشگران و جهادگران دانشگاهي، از مقابل بيمارستان بقيه الله الاعظم (عج) تهران تشييع و پس از انتقال به بهشت زهرا (س) و اقامه نماز، در قطعه ۱۶ به خاك سپرده شد.
اين دانشمند جهادگر در سال هاي حضور پربار خود به عنوان رئيس جهاد دانشگاهي واحد دانشگاه علوم پزشكي ايران و رئيس پژوهشكد«رويان»، نقشي راهبردي در هدايت تحقيقات توليد سلول هاي بنيادي، شبيه سازي و درمان ناباروري داشته است.

انتقاد امام جمعه موقت تهران از مدرك گرايي در جامعه
ايرنا: آيت الله  امامي كاشاني  در نماز جمعه  اين  هفته  تهران  انفجارهاي عراق  از جمله  در كربلا را محكوم  و آنها را ناراحت كننده  وتاسف  بار دانست .
امام  جمعه  موقت  تهران  تصريح  كرد: به  رغم وقوع  چنين  حوادث  ناگواري ، اساس  حكومت  در عراق  در حال  مستقر شدن  است  ومردم  عراق  بايد مراقب  وحدت  و انسجام  و نيز سرمايه هاي  انساني  خود باشند.وي  اظهار داشت : مردم  عراق  بايد مراقب  باشند كه  آمريكا بين  آنها اختلاف ايجاد نكند.
امامي كاشاني  از سياست هاي  آمريكا انتقاد كرد و گفت : آمريكا به  اسم  ايجادامنيت  و دمكراسي ، كشوري  را اشغال  مي كند، تروريستي  مانند شارون  را حمايت مي كند، زندانيان  راشكنجه  مي دهد و دركشور خودش ، حتي  مكالمات  شخصي  شهروندانش را شنود مي كند.امام  جمعه  موقت  تهران  افزود: آمريكا دم  از مبارزه  با تروريسم  مي زند ولي هرجا كه  به  نفع  خودش  باشد، جنايت  مي كند.بعد، با اين  همه  فضاحت  مدعي  است كه  طرفدار دمكراسي  است .نمي دانم  آمريكا مردم  دنيا را چقدر نادان  فرض  كرده است ؟
امامي كاشاني  بااشاره  به  بيماري  آريل  شارون  گفت : شارون  خبيث  در بسترافتاده  و بوش  هم  برايش  دعا مي كند، لابد وزير خارجه اش  هم  آمين  مي گويد.امام  جمعه  موقت  تهران  با اشاره  به  ديدار اعضاي  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي بامقام  معظم  رهبري  گفت : رهبري  نكته  مهمي را فرمودند و آن اين  بود كه  خطاب به  اعضاي  اين  شورا فرمودند كه  شما در رابطه  با چشم  انداز بيست  ساله  كشور، مهندسي  فرهنگي  كنيد.وي  تصريح  كرد: مهندسي  فرهنگي  بخشي  از مهندسي  اجتماعي  است  و عبارت  است از بايدها در برابر هست  ها.
وي  با بيان  اينكه  برخي  فلاسفه  مهندسي  اجتماعي  را به  دليل  تقابل  آن باسنت ها قبول  ندارند، گفت : در مكتب  اسلام ، سنت ها براساس  فطرت  است .
بنابراين در مهندسي  اجتماعي  نيزبايدها براساس  هست  ها است  و هست  ها نيز بر اساس فطرت  است .امامي كاشاني  اظهار داشت : ما وقتي  به  اوج  مي رسيم  كه  براساس  حساب  وكتاب ، عالم  شويم  و به  مشكلات  خود و دنيا پاسخ  دهيم .
امام  جمعه  موقت  تهران  از روند مدرك  گرايي  در جامعه  انتقاد كرد و به جوانان  توصيه  كرد، هر چه  بيشتر به  سوي  علم  و دانش  حركت  كنند و از علم  وخواندن  كتاب  لذت  ببرند.وي  تأكيدكرد: دست اندركاران  كشور به ويژه  دست اندركاران  فرهنگي  بايد رهنمودهاي  مقام  معظم  رهبري  و نيزاين  رهنمود بسيار مهم  معظم  له  را به  كار ببرند.

ديدار هزاران نفر از مردم قم با رهبر معظم انقلاب
مهر : لطفي مسئول شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان قم گفت: در روز ۱۹ دي سالروز قيام مردم قم ۵ هزار قمي به ديدار مقام معظم رهبري مي روند. نصرت الله لطفي در يك نشست خبري در تشريح ويژه  برنامه هاي يوم الله ۱۹ دي اعلام كرد: ۵ هزار نفر از اقشار مختلف مردم قم در غالب يك كاروان مردمي صبح روز ۱۹ دي با مقام معظم رهبري ديدار خواهندكرد. وي افزود: اين كاروان با دو هدف ديدار با مقام معظم رهبري و تجديد ميثاق با آرمان هاي حضرت امام خميني(ره) عازم تهران خواهد شد.

رئيس كميسيون امنيت ملي:
در صورت مرگ شارون بحران در رژيم
صهيونيستي بيشتر مي شود
ايسنا: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، مرگ شارون را از يك سو عاملي براي بحراني شدن اوضاع مديريت داخلي در رژيم صهيونيستي دانست و يادآور شد كه ايادي اين رژيم، براي مخفي كردن مشكلات داخلي خود، احتمالا فشار بيشتري را بر فلسطين اعمال خواهند كرد.
دكتر علاءالدين بروجردي، نماينده  مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به نقش فعال و مستقيم شارون در جنايات متعدد چند دهه  گذشته، از نفرت توده هاي عظيم مردم فلسطين، كشورها و ملت هاي مسلمان نسبت به او سخن گفت كه خبر مرگش، موجي از شادي را در ميان فلسطينيان مي آفريند.وي با بيان اينكه معادله  قدرت، محاسبات سياسي و ساختار سياسي در رژيم صهيونيستي با مرگ شارون متحول خواهد شد، يادآور گرديد كه شارون بنيانگذار حزب كاديماي رژيم صهيونيستي بوده كه تعدادي از اعضاي شاخص دو حزب كار و ليكود نيز به آن پيوستند. از آنجا كه اين حزب قائم به شخص شارون بوده، به نظر نمي رسد كه پس از شارون، اين حزب ادامه حيات يابد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، افزود: با توجه به اينكه هميشه در رژيم صهيونيستي، رهبران نسل اول حرف اول را در نظام قدرتي آن مي زدند و شارون آخرين رهبر نظامي نسل اول رژيم صهيونيستي بود، از اين پس قدرت به دست نسل دوم مي افتد.
وي از رهبري نتانياهو در حزب ليكود و باراك در حزب كار به عنوان تجربه  ناموفق ياد كرد و بر همين اساس اظهار عقيده كرد: از اين پس شاهد وضعيت بحراني بيشتري در داخل رژيم صهيونيستي خواهيم بود.

احتمال آزادي دانشجويان زنداني در اعياد قربان و غدير
ايسنا: ليست نهايي دانشجويان زنداني پس از تاييد رييس قوه قضاييه، به عنوان ليست پيشنهادي براي عفو، به مقام معظم رهبري تقديم شد.
اين ليست كه پس از تاييد نهايي از سوي آيت الله هاشمي شاهرودي، رييس قوه قضاييه به مقام معظم رهبري ارائه شده است، دوبرابر ليست تهيه شده از سوي وزارت علوم در اين باره است.
فهرست ارائه شده براي عفو، شامل تمام دانشجويان زنداني، از جمله دانشجوياني با اتهامات مطبوعاتي و سياسي مي شود.
آيت الله هاشمي شاهرودي، رييس قوه قضاييه روز چهارم مهر ماه در ديدار با وزير علوم با تاكيد بر اين كه «شرايط كنوني جامعه ما معرفتي و مهرورزي است و بر اين اساس دانشجويان ما هميشه و همه جا بايد مورد رافت اسلامي باشند» ، از وزير علوم خواسته بود، هرچه سريع تر صورت اسامي دانشجويان زنداني را به قوه قضاييه جهت آزادي يا مرخصي آنها ارايه كند.
«محمود سالاركيا» با اعلام اين خبر گفت: اين ليست شامل دانشجويان زنداني سراسر كشور مي شود كه از اين تعداد حدود ۲۰ نفر از دانشجويان زنداني در تهران هستند. وي افزود: احتمالا اين دانشجويان از مشمولان عفو مقام معظم رهبري در اعياد غدير و قربان هستند.

در جلسه مجمع عمومي استانداران مطرح شد:
تقويت سازمانهاي غيردولتي به نفع نظام است
گروه سياسي: جلسه مجمع عمومي استانداران سراسر كشور روز پنجشنبه گذشته در سالن اجتماعات وزارت كشور تشكيل شد.
به گزارش همشهري قرار بود پورمحمدي وزير كشور در اين جلسه سخنراني كند كه اعلام شد با توجه به سفر وي به سنندج براي معارفه استاندار كردستان و مشكلاتي كه بر سر راه پرواز وي به تهران ايجاد شده نمي تواند در اين جلسه شركت كند، لذا علي جنتي معاون سياسي پورمحمدي در جمع استانداران سابق و فعلي كشور سخنراني كرد.
جنتي خط مشي وزارت كشور را ضابطه مند كردن سازمانهاي غيردولتي عنوان كرد و گفت: بعضي ها فعاليت گسترده سازمانهاي غيردولتي در سطحي وسيع را يك نوع تهديد مي دانند، در حالي كه عده اي ديگر آن را فرصتي مي شمارند كه نظام مي تواند از آن استفاده كند.
جنتي حركت هدايت شده در جهت تقويت سازمانهاي غيردولتي را براي نظام مفيد دانست و گفت: وزارت كشور وظيفه خود مي داند كه از مجمع استانداران به عنوان تشكل مديران ارشد نظام حمايت كند.
وي با اشاره به كسب تكليف استانداران جديد از وزير كشور در خصوص عضويت در مجمع استانداران گفت: نظر وزير كشور اين بود كه اگر به كار آنها در محل ماموريتشان لطمه اي وارد نمي شود در جلسات مجمع شركت كنند.
پس از سخنراني جنتي، رحماني استاندار سابق تهران و رئيس مجمع استانداران گزارش عملكرد هيات رئيسه مجمع در سال گذشته را ارائه كرد.
وي با اشاره به ملاقات دو ساعته هيأت رئيسه مجمع با پورمحمدي وزير كشور، اين مذاكرات را مثبت خواند و گفت: با روساي جمهوري سابق نيز برنامه ديدار داريم كه ملاقات با آقاي هاشمي رفسنجاني انجام شده و قرار است با آقاي خاتمي نيز ديدار كنيم.
رحماني عملياتي كردن اهداف ده گانه اساسنامه، توسعه فعاليت مجمع و اجراي تفاهمات با دستگاههاي اجرايي، را از جمله برنامه هاي سال آينده مجمع عنوان كرد و گفت: با وجود تهاجمات زيادي كه عليه مجمع شد ما سكوت كرديم اما در سال جاري روزه سكوت را خواهيم شكست و اطلاع رساني مي كنيم.
به گروگان گيران باج نمي دهيم
معاون سياسي وزارت كشور اعلام كرد كه دولت هيچ باجي به گروگانگيران هشت نظامي ايران در مرز بلوچستان پاكستان نخواهد داد.
علي جنتي معاون سياسي وزير كشور روز پنجشنبه گذشته در حاشيه جلسه مجمع عمومي استانداران سراسر كشور در جمع خبرنگاران در خصوص گروه گروگان گيرنده هفت سرباز و يك فرمانده پاسگاه نظامي در مرز ايران و پاكستان گفت: گروهي با نام جندالله ايران كه رهبر خود را عبدالمالك ريگي معرفي كرده، گروگانگيري سربازان ايراني را بر عهده گرفته و خواستار آزادي چهار زنداني شده است. جنتي تاكيد كرد كه ما به گروگانگيران باج نمي دهيم و تلاش مي كنيم تا با همكاري نهادهاي ذيربط ايرانيان گروگان، سالم به كشور باز گردند. معاون سياسي وزارت كشور با اشاره به مصوبه شوراي امنيت كشور در مورد نحوه رهايي اين سربازان گفت: مذاكره با شخصيت هاي روحاني منطقه، اقدامات اطلاعاتي و امنيتي و استفاده از امكانات استانداري از جمله راههاي آزادي گروگانها است.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اقدام اين گروه و سر بريدن گروگاني كه قبلا گرفته بودند گفت: آنها اگر كوچكترين اقدامي در كشتن گروگانهاي اخير انجام دهند قطعا با شدت عمل در داخل كشور مواجه خواهند شد. جنتي مليت گروگان گيران را ايراني عنوان كرد و گفت: آنها گروگانها را به آن سوي مرزها منتقل كرده اند، به جايي كه پاكستان نيز اشرافي بر آن منطقه ندارد.
معاون سياسي وزير كشور از مذاكره مستقيم با گروگانگيران ابراز بي اطلاعي كرد و گفت: مذاكره غيرمستقيم از طريق واسطه ها قابل بررسي است.
جنتي در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي آزادي گروگانها با پاكستان مذاكره اي شده است يا خير گفت: پاكستان حاكميتي بر آن مناطق ندارد كه بتواند اعمال نظر كند. جنتي همچنين در مورد طرح تجميع انتخابات اظهار داشت: اين طرح براي كاهش هزينه  هاي انتخابات هنوز در دست بررسي است.
در حاشيه جلسه مجمع استانداران
* نخستين مجمع عمومي استانداران سراسر كشور كه در اواخر دوره رياست جمهوري خاتمي در كرج تشكيل شد با استقبال زياد استانداران و وزيران كشور جمهوري اسلامي ايران روبرو شد در حالي كه جلسه روز پنجشنبه گذشته مورد استقبال قرار نگرفت و حد نصاب لازم را كه حداقل يك سوم تعداد اعضاست به دست نياورد.
* رحماني استاندار سابق تهران كه رئيس مجمع استانداران سراسر كشور است در سخنان خود با اشاره به تجربيات عمراني و امنيتي استانداران كه در طي دوران استانداري كسب مي كنند گفت: تا به حال در جمع استانداران سرگرد و سرهنگ نداشتيم كه در اين دوره آنها هم به جمع ما اضافه شدند و در اين دوره دانش نظامي هم به بقيه دانش هاي استانداران اضافه مي شود.
* از آنجا كه سازمانهاي غير دولتي سياسي در ارتباط نزديكتري با وزارت كشور هستند جلسات مجمع عمومي خود را در سالن وزارت كشور تشكيل مي دهند، پس از انتخاب پورمحمدي به عنوان وزير كشور اين احتمال در بعضي از اين نوع سازمانها از جمله خانه احزاب و مجمع استانداران مطرح بود كه وزارت كشور از همكاري با آنها خودداري خواهد كرد اما اكنون جلسات اين دو سازمان غير دولتي سياسي در وزارت كشور تشكيل مي شود. به نظر مي رسد علي جنتي معاون سياسي وزارت كشور در همراهي با سازمانهاي غير دولتي سياسي نقش ويژه اي دارد. او در رابطه با خبرنگاران حوزه وزارت كشور نيز همكاري مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |