شنبه ۱۷ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۹۴ - Jan 7, 2006
سياركي زمين را تهديد مي كند
برخورد نزديك از نوع فاجعه!
012372.jpg
پارس اسكاي: آپوفيس سياركي ۳۹۰ متري است كه ممكن است طي ۳۱ سال آينده به زمين برخورد كند. دانشمندان طراحي نقشه اي براي تغيير مسير اين سيارك را ضروري مي دانند.
اختر شناسان پيشروي اين سيارك را كه سال گذشته كشف شد، تحت نظر دارند. اين سيارك به طور بالقوه در مسير برخورد به زمين است. اين دانشمندان از دولتها درخواست مي كنند كه بر روي يك استراتژي جهت مقابله با اين سيارك تصميم گيري كنند. سازمان هوانوردي و فضانوردي آمريكا (ناسا) برآورد كرده كه برخورد آپوفيس كه احتمال دارد در سال ۲۰۳۶ اتفاق بيفتد انرژي را آزاد خواهد كرد كه ۱۰۰ هزار برابر انفجار اتمي در هيروشيما است. هزاران متر مربع به طور مستقيم از اين انفجار متأثر مي شوند، اما تمام كره زمين تحت تأثير گرد و غباري كه به درون جو پرتاب مي شود قرار خواهد گرفت. دانشمندان همچنين اصرار دارند كه در واقع زمان كمي براي تصميم گيري باقيمانده است. طي جلسه متخصصين «اجسام نزديك به زمين» در لندن ، دانشمندان گفتند كه سال ها طول خواهد كشيد تا فن آوري لازم براي منحرف كردن اين سيارك طراحي، آزمايش و ايجاد شود.
موعد برخورد
آپوفيس تا زمان كشف آن در ماه ژوئن سال گذشته به طور متناوب ردگيري مي شد. اما در ماه دسامبر ايجاد نگراني هاي جدي كرد. رصدهاي بيشتر از اين سيارك توسط اخترشناسان احتمال برخورد آن به زمين در سال ۲۰۲۹ را بيشتر مي كند. به نظر مي رسد كه ۲۰ سال تا برخورد بالقوه زماني بسيار طولاني باشد. اما آندريا كاروسي در جلسه هفته گذشته بنياد Spaceguard گفت كه زمان تصميم گيري دولتها براي روشي جهت مقابله با آن همين حالا است تا به دانشمندان فرصت داده شود ماموريتي بازدارنده را مهيا كنند. اوج نگراني زماني بود كه آپوفيس رقم چهار از ده در مقياس تورينو (Torino) را به خود اختصاص داد. تورينو واحد و درجه تهديدي است كه يك جسم نزديك به زمين ايجاد مي كند. در اين مقياس رقم ۱۰ بيانگر يك برخورد قطعي است كه مي تواند فاجعه اي جهاني را باعث شود. اين بالاترين رقم براي يك سيارك طي تاريخ مدون است و احتمال برخورد آن به زمين ۱ در ۳۷ بود. در نهايت ، در پايان سال گذشته احتمال برخورد در سال ۲۰۲۹ نفي شد. آلن فيتسي مانس، اخترشناس دانشگاه كوين بلفاست گفت: زماني كه اين سيارك در تاريخ ۱۳ آوريل سال ۲۰۲۹ از نزديكي ما عبور كند ، زمين آن را منحرف و مدارش را تغيير مي دهد. احتمال كمي وجود دارد كه اگر اين سيارك از ميان يك نقطه خاص در فضا بگذرد ، گرانش زمين شرايط را تغيير خواهد داد به گونه اي كه وقتي اين سيارك دوباره در حدود سال ۲۰۳۶ بر مي گردد با كره زمين برخورد خواهد كرد. بر اساس آخرين اطلاعات، شانس عبور آپوفيس از ميان اين نقطه ۱ در ۵۵۰۰ است. اين نقطه يك قسمت ۶۰۰ متري از فضاست.
منحرف كردن سيارك ها
گروه ايده هاي پيشرفته (Advanced Concepts Team) در آژانس فضايي اروپا با طراحي برخي ماهواره ها و موشكها براي هل دادن سيارك ها به يك مدار ديگر پيشرو در اين ايده ها بوده است. همه فن آوري ها - حتي ايده هايي با خطرات بالقوه مانند سفينه هايي با سوخت هسته اي- براي انحراف سيارك ها مورد بررسي و مطالعه قرار گرفتند.
شيوه ارجح تر ساده تري نيز است: يك فضاپيما به طرف سيارك پرتاب مي شود تا مسير آن را تغيير دهد. آژانس فضايي اروپا در نظر دارد كه اين ايده را با ماموريت دون كيشوت آزمايش كند. در اين ماموريت دو ماهواره به طرف يك سيارك فرستاده مي شوند. يكي از آنها (Hidalgo) با سرعت زياد به سيارك برخورد مي كند در حاليكه ديگري (Sancho) تغيير در مدار آن را اندازه گيري خواهد كرد.
در ماه سپتامبر، دانشمندان دانشگاه گلاسكو شبيه سازي هاي رايانه اي را آغاز كردند تا عملي بودن تغيير مسير سيارك ها را مورد تحقيق قرار دهند. در بهار سال آينده نيز فرصتي ديگر براي رصد هاي راداري آپوفيس خواهد بود. اين رصد ها به اختر شناسان كمك مي كنند تا مدارهاي آينده احتمالي اين سيارك را بطور دقيق تر بررسي و محاسبه كنند. اگر دانشمندان طي رصد هاي بهار آينده نتوانند برخورد به زمين در سال ۲۰۳۶ را نفي كنند، شانس بعدي براي رصدهاي بهتر تا سال ۲۰۱۳ ميسر نخواهد شد. ناسا استدلال مي كند كه تصميم نهايي در مورد چگونگي مقابله با آپوفيس مي بايد در اين مرحله از رصدها صورت بگيرد. پروفسور فيتسي مانس مي گويد: ممكن است تصميم در مورد اينكه آيا يك ماموريت تمام عيار براي جلوگيري از برخورد مي بايد ادامه پيدا كند يا خير در سال ۲۰۱۳ گرفته شود. اخترشناسان در سال ۲۰۲۹ مطمئن خواهند شد كه آيا آپوفيس تهديدي براي سال ۲۰۳۶ خواهد بود يا خير. اگر مشخص شود كه بدترين حالت حقيقت دارد و زمين براي آن آماده نباشد، ديگر بسيار دير خواهد شد. يتس يكي ديگر از دانشمندان مي گويد: «اگر ما تا سال ۲۰۲۹ منتظر بمانيم ، بعيد است كه بتوانيم در سال ۲۰۳۶ در مورد آن اقدام كنيم.»

كشته شدن ۴۱ وال در سواحل نيوزلند
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: كارمندان اداره محيط زيست نيوزلند مجبور به كشتن ۴۱ وال بزرگ شدند. اين وال ها در شن هاي سواحل جنوبي نيوزلند گرفتار شده بودند.
بنا بر اين گزارش، از ۴۹ والي كه روز شنبه گذشته در سواحل فيرول گرفتار شدند ۸ عدد در همان ابتدا جان خود را از دست دادند. پس از آن كه كليه تلاش هاي مأموران براي دوباره به آب انداختن ساير والها بي نتيجه ماند، ۴۱ وال باقي مانده براي رهايي از زجركشيدن با شليك گلوله كشته شدند. در ماه گذشته نيز ۱۲۹ وال بزرگ در شن  گير كردند كه با تلاش مأموران بيش از ۱۰۰ عدد آنها به آب برگردانده شدند و ۲۱ عدد هلاك شدند.
منبع:  AP.org

وقتي اكسيژن مرگ آور مي شود
012375.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: پزشكان اورژانس وقتي با يك بيمار بد حال مواجه مي شوند، در اولين اقدام خود تنفس اكسيژن با غلظت بالا را توصيه مي كنند. اما اين كار براي بيماران مبتلا به بيماريهاي مزمن انسداد ريوي (COPD) سبب قطع شدن تنفس بيمار مي شود.
تشخيص بيماران مبتلا به COPD معمولاً چند دقيقه طول مي كشد و از آنجا كه دقايق اوليه اورژانس بسيار گرانبها هستند، حسگر جديدي ساخته شده كه مي تواند غلظت دي اكسيد كربن موجود در خون چنين افرادي را در چند ثانيه اندازه گيري كند. دستگاه جديد كه در دانشگاه ملي كيونگ پوك در كره جنوبي ساخته شده، بر اساس تحليل تابش فروسرخ كار مي كند. دستگاه داراي يك نمونه گير كوچك است كه به درون مچ فرو مي رود؛ جايي كه سرخرگها نزديك پوست قرار دارند. نمونه گير، دي اكسيد كربن را كه از خون به پوست تراوش مي كند، جذب مي كند و به آن نور فروسرخ مي تاباند. مولكولهاي CO2 نور فروسرخ را در طول موج ۲۶/۴ ميكرومتر جذب مي كنند، بنابراين با تحليل نور فروسرخ تابيده شده و عبور كرده از نمونه مي توان مقدار دي اكسيدكربن و در نتيجه غلظت آن را در بدن بيمار تعيين كرد. فقط ده ثانيه طول مي كشد تا نتيجه نمونه گيري مشخص شود.بيماريهاي مزمن انسداد ريوي گروهي از بيماري هاي خطرناك التهاب ريه را شامل مي شوند، از جمله برونشيت حاد و آمفيزم. بيش از نود درصد اين بيماريها در اثر استعمال دخانيات بروز مي كنند و تخمين زده مي شود تا سال ۲۰۲۰ ميلادي، بيش از شش ميليون نفر در سراسر جهان بر اثر اين بيماري ها بميرند. بدين ترتيب استعمال دخانيات در سال ۲۰۲۰ سومين عامل مرگ ومير جهاني خواهد بود.در مردم عادي، افزايش سطح دي اكسيد كربن در خون سبب مي شود فرآيند تنفس آغاز شود. اما در بيماران مبتلا به COPD پيشرفته، يك سيستم پشتيبان عمل تنفس را كنترل مي كند. در اين سيستم پشتيبان كه هدايت  هاپيوكسي نام دارد، كاهش غلظت اكسيژن سبب آغاز فرآيند تنفس مي شود. بدين ترتيب در اين بيماران، افزايش ناگهاني غلظت اكسيژن موجب غيرفعال شدن هدايت  هاپيوكسي و در نهايت قطع تنفس بيمار مي شود.غلظت CO2 در شريانهاي بيماران مبتلا به COPD معمولاً بسيار زياد است، ولي اندازه گيري سطح دي اكسيدكربن با روشهاي امروزي چندين دقيقه طول مي كشد. البته مي توان غلظت CO2 را بر اساس هواي بازدم بيمار هم اندازه گيري كرد، ولي دقت آن خيلي مناسب نيست.
فيونا لكي، مربي پزشكي اورژانس در دانشگاه منچستر مي گويد: «اين خيلي خوب است كه اين دستگاه مي تواند در ثانيه هاي اوليه رسيدن بيمار، غلظت دي اكسيد كربن خون او را مشخص كند، ولي فكر نمي كنم بتواند كاملاً جايگزين تست خون شرياني بيمار بشود. تست خون شرياني، اطلاعات بسيار زيادي را در مورد خون و اكسيژن رساني بافت ها نشان مي دهد كه روش جديد از توليد آنها عاجز است.»

مي دهم، دهنت را بدوزند، ها!
گروه دانش و فناوري- صدف كوهكن: در رابطه با افراد بسيار چاق كه هيچ نوع كنترلي در دريافت مواد غذايي ندارند، روش هاي درماني متفاوتي وجود دارد كه برخي از آنها روش هاي منحصراً بيمارستاني هستند و در چاقي هاي بيمارگونه مورد استفاده قرار مي گيرند در زير دو مورد از آنها را براي شما معرفي مي كنيم:
الف- بستن آرواره (Jaw wring)
در اين روش با سيم پيچيدن آرواره ها، باعث محدود كردن رژيم دريافتي مي شوند، اين روش در افراد بسيار چاق مورد استفاده قرار مي گيرد و بيمار، غذا را به شكل مايعات و يا از طريق سرم يا لوله هاي موئين دريافت مي كند.مراقبت هاي دنداني و همچنين رعايت بهداشت دهان و دندان بعد از سيم پيچيدن ضروري است. در اين روش، مشاوره با يك رژيم درماني حتماً لازم است، تا با توجه به شرايط خاص شخص، كالري مورد نياز را تعيين كند ومايعات دريافتي را محاسبه كرده تا بيمار،اقدام به پرخوري مايعات نكند در اين حالت بيمار وزن كم مي كند ولي  بايد هميشه كنترل شخصي وجود داشته باشد، در غير اين صورت بعد از باز كردن سيم ها مجدداً وزن به حالت اول برمي گردد.
ب- محدود كردن حجم معده (Gastric restriction):ت
در اين روش با قطع يا برداشتن قسمت اعظمي از معده (كه امروزه از روش منگنه كردن استفاده مي شود) در حالي كه ساير قسمت ها، قابل استفاده است، حجم معده را كم مي كنند.البته اين روزها روش ديگري نيز براي دستيابي به اين منظور صورت مي گيرد و آن، عبارت است از فرستادن بادكنكي در معده كه بدين وسيله، حجم معده را كم مي كنند، بنابر اين حجم مواد دريافتي و بالاخره كل انرژي دريافتي، افت قابل توجهي پيدا مي كند و اين باعث كاهش در وزن فرد مي گردد.

ويندوز ويستا و خط فرمان DOS
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: شركت مايكروسافت قصد دارد در ويندوز نسخه جديد خود را بانام ويستا، محيط جديدي را جهت خط فرمان DOS طراحي نمايد. پراميت يا خط فرمان DOS ( \   : C) محلي است كه مي توان در آن دستورات محيط DOS و يا دستورات كنترلي و مهم را در آن اجرا نمود. اين محيط كه از مسير ( start/programs/accessories ) و با دستور command prompt قابل دسترسي است محيطي كاملاً متني بوده و از خاصيت هاي گرافيكي بي بهره است.
به همين دليل مايكروسافت تصميم گرفته است در نسخه جديد ويندوز خود به نام ويستا شل يا محيطي گرافيكي براي خط فرمان DOS تهيه نمايد. نام اين شل، موناد(monad) است كه در آن گروهي از اسناد و فايل ها قابل اجرا خواهند بود. (شبيه محيط سيستم عامل يونيكس) اين تغيير عموماً به نفع مسئولان شبكه و كامپيوتر و كاربران حرفه اي خواهد بود زيرا آنها بيشترين استفاده را از اين محيط دارند.
منبع: computerWorld.com

همكاري سامسونگ و سوني
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: سامسونگ الكترونيك،  بزرگترين سازنده چيپ هاي كامپيوتري هفته گذشته اعلام كرد كه در حال مذاكره با سوني براي توليد چيپ هاي حافظه اي فلش NAND جهت استفاده در محصولات سوني است. طبق توافقات به عمل آمده بين دو شركت ،سوني يك پنجم توليد چيپ هاي NAND شركت سامسونگ در سال آينده را مي خرد. سوني معمولاً به دنبال چيپ هاي حافظه فلش NAND داراي ظرفيت ۸ گيگا بايت يا بيشتر است.
در ماه نوامبر ۲۰۰۵ نيز شركت اپل با قراردادي ۵۰۰ ميليون دلاري اقدام به خريد چيپ هاي حافظه تا سال ۲۰۱۰ از شركت سامسونگ الكترونيك نمود.
منبع: AP.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |