دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۱ - Jan 30, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
خوشا به حال كسي كه دلش را با فكر [در امر خداوند تعالي]
و زبانش را با ذكر [او] مشغول كند.
غررالحكم ج ۴ ص ۲۳۹
امروز با حافظ
بيا كز چشم بيمارت هزاران درد برچينم
به مژگان سيه كردي هزاران رخنه در دينم
مرا روزي مباد آندم كه بي ياد تو بنشينم
الا اي همنشين دل كه يارانت برفت از ياد
نخستين عطش هنري دانشجويان
ايسنا : مسابقه هاي ادبي _ هنري دانشجويان ايران با عنوان «عطش» برگزار مي شود.
هم زمان با تقارن دهه فجر انقلاب اسلامي و سوگواري حضرت سيدالشهدا(ع) و در راستاي به تصوير كشيدن و خلق آثار ادبي و هنري دانشجويان در زمينه بعدهاي مختلف پيوند ميان نهضت حسيني و انقلاب اسلامي ايران، معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران با همكاري اداره كل فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اولين دوره مسابقه هاي «عطش» را در رشته هاي عكس، فيلم، مستند، داستان و نمايش نامه برگزار مي كند.

اسدالله ملك در سمينار نوروساينس
گروه ادب و هنر: در يكصد و پنجاه و ششمين جلسه سمينار نوروساينس در بيمارستان شهدا _ تجريش كه ۱۳ بهمن ساعت ۳۰/۸ تا ۱۲ با سخنراني دكتر نجل رحيم برگزار مي شود درباره ماندگاري نام ملك در ادبيات نورولوژي و نوروپسيكولوژي جهان بحث مي شود.
استاد ملك در سال آخر زندگي به تومور مغزي بدخيمي دچار شد. ولي پديده نوروپسيكولوژيك نادر اين عارضه كه وابسته به وجود هنرمندانه ملك بوده است در ادبيات اين علم ماندگار خواهد بود. دكتر عبدالرحمن نجل رحيم كه در اين زمينه تحقيق و فيلم مستندي تهيه كرده است، سخنران اين جلسه خواهد بود.

اولين نمايشگاه نگارگري و تذهيب دانشجويان
دانشگاه علمي كاربردي
اولين نمايشگاه نگارگري و تذهيب دانشجويان هنر دانشگاه علمي وكاربردي (واحد ۱۴ تهران) برگزار شد. اين نمايشگاه كه از هشتم بهمن ماه آغاز شده تا ۱۳ بهمن از ساعات ۱۰ الي ۱۸ براي بازديد عموم داير است.
اولين نمايشگاه نگارگري و تذهيب در مركز سازمان هاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶ واقع در خيابان استاد نجات الهي (ويلا) نبش خيابان ورشو، شماره ۳۶ در حال برگزاري است.

خط خون در راديو
ايسنا: پخش برنامه «خيمه عشق» و «خط خون» اول محرم از راديو تهران آغاز مي شود.
به گفته حميدرضا افتخاري سردبير «خيمه عشق» سومين سالي است كه اين برنامه در ايام محرم روي آنتن مي رود.
در بخش هاي «خيمه عشق» امسال، تغييراتي صورت گرفته است.به گونه اي كه علاوه بر پخش زنده قسمت هايي از عزاداري هيأت هاي مختلف تهران، بخش هايي چون روزشمار واقعه كربلا، معرفي شهداي كربلا در برنامه گنجانده شده است.همچنين امير كطائيان - سردبير برنامه «خط خون» گفت: با توجه به تقارن دهه فجر و عاشورا، اين برنامه با استفاده از سخنراني هاي حضرت امام(ره)، شهيد بهشتي و مطهري و رحيم پور ازغندي درباره اين مناسبت ساخته مي شود.اين برنامه از اول محرم، هر روز ساعت ۷ و ۳۰ دقيقه روي آنتن راديو تهران مي رود.

شهردار تهران خبر داد :
سرمايه گذاران براي ساخت سينما آمدند
ايسنا: به زودي بخش خصوصي را براي توسعه فضاهاي فرهنگي به خصوص در عرصه سينما وارد خواهيم كرد.
دكتر محمد باقر قاليباف شهردار تهران، گفت: تعداد زيادي از سرمايه گذاران درباره ساخت سينما و مجموعه هاي فرهنگي به شهرداري تهران مراجعه كرده اند و در حال مذاكره در اين زمينه هستيم.قاليباف افزود: با توجه به مصوبه اخيري كه در شوراي شهر تهران داشتيم، شهرداري مكلف شده كه به سرمايه گذاران براي ساخت سالن هاي نمايش و سينما كمك كند كه البته ورود بخش خصوصي به اين بخش، بسيار براي شهرداري مقرون به صرفه است.
شهردار تهران معتقد است كه در چند سال آينده شهر تهران در توسعه فضاهاي فرهنگي دچار تحول خواهد شد.دكتر قاليباف با اشاره به بازسازي سينما آزادي اعلام كرد: با توافقي كه بين شهرداري و سازمان تبليغات اسلامي شده است، سينما آزادي مجدداً بازسازي خواهد شد.
همچنين سرمايه گذاران بخش خصوصي به ازاي ساخت هر سالن سينما مي توانند از شهرداري تهران امتياز تجاري دريافت كنند.

جايزه ويژه مرتضي مميز براي برترين پوسترها
ايسنا: دبير نهمين دوسالانه پوستر تهران، اسامي داوران بين المللي اين دوره از دوسالانه را اعلام كرد.
به گفته امرالله فرهادي، ابراهيم حقيقي از ايران، وانگ ژو از چين، آندره لوگ وين از روسيه، دانيلا هاوف از آلمان، ورنر يكر از سوئيس، آثاري را كه مصطفي اسداللهي، رضا عابديني، مريم عنايتي، سيدمحمد فدوي و فرشيد مثقالي انتخاب مي كنند، داوري خواهند كرد.وي افزود: جايزه مرتضي مميز كه از سوي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعطا مي شود، جايزه ويژه اين دوسالانه است. در دو بخش اصلي و جنبي نيز جايزه هايي تعريف شده اند.

خاطرات زندگي روزانه
زندگي بالا و پايين دارد، تلخ و شيرين دارد، سياه و سفيد دارد اما «زندگي» است و همه لحظاتش را دوست داريم. اين لحظه ها خاطرات ماندگار ما را مي سازند. بياييد در خاطرات هم سهيم شويم و در لبخند شادماني همراه هم باشيم. خاطرات كوتاه و طنزآميز و خواندني خود از زندگي روزمره را با دوستان خود در ميان بگذاريد. روزنامه همشهري در ستون جديد خاطرات شيرين شما را منتشر خواهد كرد.
22056738 Telfax:
Email: Editorial@Hamshahri.org
تهران _ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

بهارستان
عاشق
بدان اي پسر، كه تا كسي لطيف طبع نبود عاشق نشود، از آنچه عشق از لطافت طبع خيزد و هر چه از لطافت خيزد، بي شك لطيف بود. چون او لطيف بود، بناچار  در طبع لطيف آويزد. نبيني كه جوانان بيشتر عاشق شوند از پيران؟!
قابوس نامه _ عنصرالمعالي

برگي از تاريخ
آماده سازي مقدمات پرواز انقلاب
در چنين روزي در سال ۱۳۵۷ هجري شمسي پس از گذشت دو روز از تحصن گسترده روحانيان در اعتراض به سياست هاي غيرعقلايي بختيار، موج تحصن حالت گسترده تري يافت و شمار متحصنين در مسجد دانشگاه تهران به بيش از دو هزار تن رسيد. در اين حال كميته استقبال از حضرت امام خميني(ره) اعلام كرد: «نظر به اين كه دولت ايران با فرود يك فروند هواپيماي ايرفرانس موافقت كرده است، حضرت امام (ره) ساعت نه صبح روز پنجشنبه دوازدهم بهمن وارد تهران خواهند شد. اين كميته از مردم خواست كه در مسير حركت حضرت امام از ميدان آزادي تا ميدان انقلاب براي استقبال از ايشان اجتماع كنند.»
همچنين در صبح روز دهم بهمن ۵۷ فرودگاه مهرآباد و ديگر فرودگاه هاي كشور باز شد.
سازمان هواپيمايي هما اعلام كرد باز بودن فرودگاه از سپيده  دم تا غروب آفتاب ادامه دارد ولي ساعات شب تعطيل مي  شود. پاريس تأكيد كرد بازگشت امام خميني(ره) قطعي است اما ساعت حركت از پاريس و ورود به تهران بعد از فراهم آمدن همه امكانات از جمله هواپيما رسماً اعلام مي شود.

ستون آخر--- سردبير
* امروز آخرين شماره ويژه نامه جشنواره فيلم فجر را ملاحظه مي كنيد و از فردا صفحات جديد روزنامه تقديم شما خواهد شد. اگر اهل ذوق و ادب هستيد روزنامه فردا را از دست ندهيد...
* اگر اهل ذوق و ادب هم نيستيد روزنامه فردا را از دست ندهيد!
* بسياري از دوستان شكايت دارند كه حتي حوالي ظهر و گاهي ساعت ۱۰ و ۱۱ هم بسياري از كيوسك ها را گشته اند و روزنامه را پيدا نكرده اند. خودم ديروز چندجا سرزدم.
ساعت ۳۰/۹ صبح در چند كيوسك روزنامه تمام شده بود و در همان حال در خط ديگري به چند كيوسك هنوز روزنامه نرسيده بود! فعلاً در وضعيتي هستيم كه اصل انتشار روزنامه هم خودش خيلي كار است شما به دعاكردن همچنان ادامه بدهيد...
* ظاهراً تقاضا حداقل به ميزان دوبرابر تيراژ فعلي (در تهران و شهرستان) يعني چيزي حدود ششصد هزار نسخه هست ولي به هزار و يك دليل امكان افزايش تيراژ در شرايط حاضر نيست. يك دليلش اينكه چاپخانه هاي متعددي كه مجموعاً همشهري و ضمائمش را چاپ مي كنند فعلاً بيش از اين ظرفيت ندارند مگر با ملاحظه بعضي نكات كه شايد در هفته هاي بعد انجام شود. اين يعني بهترين راه يا اشتراك است يا اينكه به روزنامه فروشي محل خود بسپاريد همشهري را برايتان نگه دارد.
* خبر خوش هم بدهم. آقاي ملكيان معاون محترم وزارت ارشاد اولين شخصي هستند از مسئولان كه به فراخوان همشهري براي «ستون اول» پاسخ داده اند. همين انتظار هم از ايشان كه خود روزنامه نگار هستند مي رفت. راستش خيلي نگران بودم كه يخ آقايان و بانوان مسئول به اين زودي آب نشود و ما كه حالا يك چيزي گفته ايم توي خجالتش بمانيم كه آقاي ملكيان به دادمان رسيد. (خدا مرحوم دادمان را رحمت كند يك دفعه به ياد ايشان افتادم) از ايشان متشكرم و مطمئنم نام اين معاون وزير ارشاد به عنوان نخستين كسي كه ستون اول همشهري را براي حرف زدن با مردم به زبان ساده و صميمي آغاز كرده در خاطر شما خواهد ماند.
* باز يادداشت ها و حرف هاي خودم ماند. چاره اي نيست. وقتي رويم نمي شود به دوستان و عزيزان كه منت بر سرم مي گذارند و حضوري يا تلفني قدم بر چشم من (يا تلفني به گوش من!) مي گذارند بگويم اين ساعات اوج درگيري كاري ماست ناچار مي شوم بعد از شوراي تيتر وسط رفت و آمدها و تلفن ها و تماس ها و پرينت هاي نهايي صفحات روزنامه گاهي سرك بكشم و احوال شما را بپرسم و عرض ادب كنم همين طوري مي شود ديگر، شما به بزرگي خودتان ببخشيد (درست ترش مي شود ببخشاييد).

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
گندمزار
ترسيد از بس نگاهش مي كند خراب شود!
عكس را داخل قاب گذاشت؛ حالا از پشت شيشه لطافت گندمزار كمتر پيدا مي شد، اما رنگ طلايي خورشيد كه به گندم ها مي تابيد شفاف تر بود.
متين سادات پاكدامن

گشتي در دنياي خبرها
ركورد جهاني مسواك زدن
مانيل: ۱۰۸۰۰ دانش آموز به صورت همزمان در شهر مانيل( پايتخت فيليپين) دندانهاي خود را مسواك زدند تا اينكه ركورد جهاني مسواك زدن همزمان را بشكنند. اين تعداد دانش آموز با راهنمايي ونظارت ۱۸۷ دندانپزشك به مدت سه دقيقه دندانهاي خود را با استفاده از خمير دندان مسواك كردند. ركورد قبلي اين اقدام مربوط به كشور چين بود كه سه سال قبل ۱۰۲۴۰ دانش آموز در اين كشور به صورت همزمان مسواك زدند.پوسيدگي دندان در كشور فيليپين به دليل فقر مردم و يا آشنا نبودن آنها با نكات بهداشتي بسيار شايع است.
سوسمار خرابكار
اشتوتگارت: يك سوسمار خانگي در آلمان باعث تخريب منزل صاحب خود و همچنين خانه همسايه طبقه زيرين شد. هنگامي كه صاحب اين سوسمار از خانه خارج شد، خزنده يك متري به صورت اتفاقي دور شير آشپزخانه پيچيد و آنرا باز كرد. به همين دليل خانه مملو از آب شد و در نهايت كف خانه كه سقف همسايه طبقه پايين تر نيز به شمار مي آمد فرو ريخت. جالب اينكه هنگامي كه پليس وارد خانه شد سوسمار خرابكار روي رادياتو شوفاژ نشسته بود و آوار را نظاره مي كرد.
صندلي هاي دردسر ساز
منچستر: اخيرا براي ۴۱ ايستگاه آتش نشاني منطقه منچستر انگليس صندلي هاي ويژه اي خريداري شده كه آتش نشانان در شيفت شب مي توانند از اين صندلي هاي مدرن به عنوان تختخواب استفاده كنند و روي آن بخوابند. اما مشكل اصلي اين است كه اغلب آتش نشانان نحوه استفاده از اين صندلي ها را نمي دانند و به همين دليل چندين بار از روي آنها سقوط كرده اند. در پي اتفاقات چند روز اخير بخشنامه ممنوعيت استفاده از اين صندلي ها تا زمان پايان دوره آموزشي صادر شده است. در اين دوره به آتش نشانان شيفت شب آموزش داده مي شود كه چگونه از اين صندلي ها استفاده كنند.
۶ سيگار در شكم كودك
لندن: كودك ۶ ماهه يك مادر معتاد به مواد مخدر به دليل بي توجهي مادرش از دنيا رفت. دو شب پيش هنگامي كه اين كودك در كنار مادرش خوابيده بود ناگهان از خواب بيدار شد و از روي تخت سقوط كرد. نظر به اينكه مادر اين كودك تحت تاثير مواد مخدر قرار داشت از خواب بيدار نشد و به همين دليل كودك سراغ جاسيگاري رفت و ۶ نخ سيگار نيمه سوخته را بلعيد. سرانجام در ساعت ۳ بامداد هنگامي كه مادر از خواب بيدار شد متوجه مرگ كودك خود گرديد.
سلام هيتلري
ليدز: يك مرد ۳۹ ساله در انگليس كه سابقه عضويت در ارتش انگليس و آمريكا را دارد اما هم اكنون به نجاري مشغول است توسط پليس دستگير شد. اين مرد در حاليكه لباس سربازان آلماني را در زمان حكمراني هيتلر بر تن كرده بود در كنار يك خيابان پر رفت و آمد مي ايستاد و به خودروها و شهروندان عبوري سلام هيتلري مي داد. به هر حال پليس او را دستگير كرد. او در توجيه اين اقدام خود گفت: من مي خواستم خاطرات دوران جنگ را زنده كنم.
دستگيري بازيكن فوتبال
ليورپول: سيسه مهاجم فرانسوي تيم فوتبال ليورپول انگليس به جرم كتك زدن همسر باردار خود دستگير شد. پس از اينكه همسر سيسه كه ۸ ماهه باردار است از شوهر خود كتك خورد، پليس را خبر كرد و ماموران پس از حاضر شدن در منزل ۲ ميليون پوندي اين بازيكن فوتبال، او را دستگير كردند. البته همسر وي در اداره پليس شكايت خود را پس گرفت و همراه با شوهرش به خانه بازگشت.

بر ديوار نگارخانه ها
*خانه هنرمندان: اولين نمايشگاه پوستر عاشورايي / ۱۵ تا ۲۲ بهمن / خيابان ايرانشهر، موسوي شمالي، باغ هنر.
*گالري خاك: نمايشگاه عكس مجسمه مهسا كريمي زاده / تا ۱۱ بهمن / شريعتي، دوراهي قلهك، بصيري، ژيلا / تلفن: ۲۲۶۰۵۴۶۵
*نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي پانته آ سيروس / تا ۱۴ بهمن / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران / تلفن: ۲۲۲۸۷۰۸۱
*گالري ضرابي: نمايشگاه مجسمه و پتينه مرضيه وحيدي / ۱۳ تا ۱۸ بهمن / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كاميار، پلاك ۱۹
*نگارخانه ملي ايران: نمايشگاه آثار خط معلي حميد عجمي / از ۱۰ بهمن / ميدان فلسطين، خيابان مظفر، پلاك ،۵۳ مؤسسه فرهنگي صبا.
*گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي زهره غياثوند / تا ۱۳ بهمن / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۸۷۱۱۳۰۵
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي گروهي / تا ۱۲ بهمن / شهرك قدس، فاز ،۳ كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
*گالري دي: نمايشگاه نقاشي شاهوبابايي / تا ۱۷ بهمن / خيابان ولي عصر، روبه روي پارك ساعي، پلاك ۱۰۶۰ / تلفن: ۸۸۷۰۰۸۴۹
*گالري ثروت: نمايشگاه نقاشي حسام عبدشاه / ۱۱ تا ۱۷ بهمن / بزرگراه آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷

گل و گياه
هوستا
001860.jpg
نام علمي: Hosta forunei شAlbopicta'
خانواده: FUNKIACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱۰۰-۷۵ سانتي متر و گستردگي ۱ متر است. داراي برگهاي سبز كمرنگ با مركز زرد كرمي رنگ، بيضي يا قلبي شكل. گلهاي شيپوري شكل بنفش كمرنگ آن در اوايل تابستان به صورت خوشه اي ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك غني، مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير مي باشد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |