دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۱ - Jan 30, 2006
حداد عادل خطاب به نمايندگان مجلس:
به جاي استيضاح، تحقيق و تفحص را پيگيري كنيد
حاشيه
* تاكنون به كميسيون تلفيق ۴ هزار و ۸۰۱ پيشنهاد درخصوص بودجه رسيده است كه بيشترين پيشنهادات با ۹۱۵ پيشنهاد مربوط به كميسيون اقتصادي و كمترين پيشنهادات با ۵۰ پيشنهاد مربوط به كميسيون حقوقي و قضايي است.
* مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام امروز در يك همايش يك روزه با عنوان بودجه ۸۵ ، سياست هاي كلي و واقعيت موجود براي بررسي بودجه سال ۸۵ را برگزار مي كند.
001824.jpg
گروه سياسي- رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز از استيضاح كنندگان وزير دفاع خواست قضيه پيگيري سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ را از شوراي عالي بررسي سوانح هوايي و هيأت تحقيق و تفحص در اين زمينه پيگيري كنند و استيضاح را متوقف نمايند.
به گزارش همشهري حداد عادل گفت: عده اي از همكاران ما در مجلس درخواست طرح استيضاح وزير دفاع را بعد از واقعه سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ داشتند و قصد آنها پيگيري موضوع بود.وي افزود: در اخبار هم شنيديد مقام معظم رهبري دستور تشكيل شوراي عالي بررسي سوانح هوايي را صادر كرده اند و قرار است درخصوص سقوط هواپيما رسيدگي جدي شود و باتوجه به اينكه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و هيأت تحقيق و تفحص از سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ كار خود را دنبال مي كند و به جاي خوبي رسيده است بنده از نمايندگاني كه قصد استيضاح داشتند مي خواهم اين كار را متوقف كنند.
وي تصريح كرد: قصد استيضاح كنندگان روشن شدن موضوع سقوط هواپيما است و اين كار باعث شد كه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و هيأت تحقيق و تفحص به اين مسأله بيشتر بپردازد.
تصويب لايحه موافقتنامه بين ايران و ونزوئلا
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز پنج لايحه موافقتنامه اقتصادي بازرگاني، كشتيراني، تجاري و دريايي و اجتناب از اخذ ماليات مضاعف بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري بوليواري ونزوئلا را به تصويب نهايي رساندند.
نخستين لايحه موافقتنامه كه به تصويب رسيد، لايحه موافقتنامه بازرگاني بين دولت هاي ايراني و ونزوئلا بود كه براساس اين مصوبه اجازه مبادله اسناد به دو دولت داده شد.
همچنين لايحه موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف در مورد ماليات هاي بر درآمد و سرمايه بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري بوليواري ونزوئلا و لايحه موافقتنامه تشويق و حمايت متقابل از سرمايه گذاري بين ايران و ونزوئلا به تصويب رسيد.لايحه موافقتنامه كشتيراني تجاري - دريايي بين دولت هاي يادشده و لايحه موافقتنامه اقتصادي تكميلي بين ايران و ونزوئلا نيز به تصويب رسيد.در ادامه جلسه علني ديروز، گزارش كميسيون فرهنگي مجلس درباره سئوال سيد محمود حسيني دولت آبادي نماينده برخوار و ميمه از وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي درخصوص برگزاري جشن مهر قرائت و اعلام شد كه اين كميسيون نيز مانند نماينده مذكور از توضيحات وزير مربوطه قانع نشد.
همچنين، نمايندگان طرح استقلال شركت هاي توزيع نيروي برق در استان ها را به تصويب رساندند. براساس ماده واحده اين طرح، وزارت نيرو مكلف شد ظرف مدت دو ماه از تاريخ تصويب اين قانون و بدون توسعه سازماني نسبت به اصلاح اساسنامه شركت هاي توزيع نيروي برق اقدام و پيشنهاد لازم براي اصلاح اساسنامه شركت هاي برق منطقه اي را به هيأت وزيران ارايه نمايد. به نحوي كه تعداد شركت هاي برق منطقه اي از ۱۶ شركت موجود به حداكثر ۹ شركت تقليل يابد.
يك فوريت اين طرح، پنجم اسفندماه ۱۳۸۳ تصويب شده بود و نمايندگان ديروز به كليات و جزييات آن رأي مثبت دادند. پيشتر نيز نمايندگان طرح استقلال شركت هاي آب منطقه اي را تصويب كرده بودند.

رئيس جمهوري:
ايران از گسترش همكاري با كشورهاي
خليج فارس استقبال مي كند
001821.jpg
ايرنا: رئيس جمهوري، تامين امنيت را در زمينه هاي مختلف، لازمه پيشرفت كشورها دانست و با اشاره به تلاش دشمنان اسلام براي دور نگه داشتن كشورهاي منطقه از يكديگر، بر ضرورت تقويت همكاري اين كشورها براي افزايش امنيت در منطقه تأكيد كرد.«محمود احمدي نژاد» روز گذشته در ديدار وزير امور خارجه بحرين از كشورهاي حاشيه خليج فارس به عنوان يك خانواده بزرگ با سرنوشت مشترك نام برد كه علاوه بر دين مشترك، شرايط جغرافيايي و سياسي نيز آنها را به هم پيوند داده است.رئيس جمهوري با بيان اينكه «زمينه همكاري ميان كشورهاي اسلامي بسيار فراوان است» ، تأكيد كرد: گسترش همكاريهاي تهران - منامه در زمينه هاي مختلف مي تواند الگوي مناسبي براي كشورهاي حوزه خليج فارس باشد.شيخ خالد بن احمد آل خليفه وزير امور خارجه بحرين نيز در اين ديدار با اشاره به روابط تاريخي، فرهنگي و ديني دو كشور، عزم جدي مسئولان آن كشور براي گسترش و تعميق مناسبات با جمهوري اسلامي ايران را مورد تأكيد قرار داد.وزير امور خارجه بحرين همچنين زمينه هاي فراوان همكاري ميان دو كشور را برشمرد و بر تبادل نظر و هماهنگي تهران - منامه درمورد مسايل مهم منطقه اي و بين المللي تأكيد كرد.

سفر احمدي نژاد به خوزستان به تعويق افتاد
بوشهر پذيراي هيأت دولت خواهد بود
مهر - حضور رئيس جمهور و هيأت دولت در استان خوزستان به عنوان ششمين سفر استاني به تعويق افتاد.پس از به تعويق افتادن سفر رئيس جمهور به خوزستان، استان بوشهر اين هفته پذيراي هيأت دولت براي رفع مشكلات اين منطقه در ششمين سفر استاني رئيس جمهور خواهد بود.به همين منظور نشست هايي نيز براي شناسايي دقيق مشكلات و بررسي پيشنهادات لازم براي تصويب در هيأت دولت آغاز شده است.

گردهمايي استانداران سراسر كشور برگزار مي شود
ايسنا: گردهمايي استانداران سراسر كشور امروز در وزارت كشور برگزار مي شود.در اين گردهمايي كه به رياست وزير كشور و با حضور معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشوربرگزار مي شود، لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد.

سيد محمد خاتمي:
مهمترين سرمايه اجتماعي، رضايت جامعه است
ايسنا: رييس موسسه بين المللي فرهنگ ها و تمدن ها گفت: مهمترين سرمايه اجتماعي، رضايت جامعه است كه از رابطه مردم و حكومت سرچشمه مي گيرد.
سيدمحمد خاتمي در جلسه ي افتتاح دفاتر موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها و بنياد آزادي، رشد و آباداني ايران(باران) كه با حضور هيات امنا و اعضاي هيات مديره آن ها در تهران برگزار شد، اظهار داشت: ممكن است جامعه اي از لحاظ امكانات مادي در وضعيت مناسبي نباشد، اما مردم از حاكمان خود رضايت داشته باشند و مسلما جامعه به سوي پيشرفت حركت خواهد كرد. وي گفت: مجموعه ي مديريت كشور آسان به دست نيامده كه به آساني از دست برود. مديران دولت سابق بدون هيچ توقع و چشمداشت و يا تنگ كردن جاي كسي، از تمام توان و فكرشان همچنان براي خدمت به جامعه استفاده خواهند كرد. گرچه ساختمان و امكانات مادي ما محدود است، اما به اين محدوديت همراه با سرافرازي افتخار كرده و پذيراي همه نخبگان و نيرو هاي ارزنده ي جامعه هستيم.

آصفي: انتخابات اخير نشان داد كه مردم فلسطين مقاومت
و راه انتفاضه را انتخاب كرده اند
ايسنا:حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان ديروز، در جلسه  هفتگي اش با خبرنگارن داخلي و خارجي در ارتباط با اظهارات اخير جورج بوش مبني بر اعطاي كمك رسمي به مخالفان نظام جمهوري اسلامي ايران، گفت:   اگر آنچه گفته شده درست باشد به نظرم آقاي بوش دچار اشتباه بسيار بزرگي شده اند.
آصفي درخصوص آخرين تحولات پرونده  هسته اي كشورمان و مذاكرات تهران با طرف هاي مختلف خاطرنشان كرد: طرح روسيه بايد همچنان مورد گفتگو قرار گيرد و ما مذاكرات را ادامه مي دهيم و معتقديم گفتگو تنها راه برون رفت از وضعيت فعلي است.
آصفي با بيان اين كه هفته  گذشته نيز مذاكرات مفصلي با اروپايي ها داشته ايم، گفت:  اين مذاكرات ادامه خواهد داشت و در همين چارچوب امروز آقاي وعيدي در بروكسل با كشورهاي اروپايي گفتگو خواهند كرد.
آصفي درباره  پيشنهاد اخير البرادعي مبني بر در اختيار قرار دادن برخي تجهيزات اتمي به كشورمان از سوي آمريكا در ازاي تعليق ۸ ساله  فعاليت هاي هسته اي خاطرنشان كرد:   پيشنهاد آقاي البرادعي پيشنهادي شخصي بوده است.وي ادامه داد:  ما براي اين كه به اعتمادسازي برسيم به ۷ يا ۸ سال نيازي نداريم.
وي در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر سفر دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به لندن براي مذاكره با كشورهاي اروپايي تأكيد كرد: سفر آقاي لاريجاني به لندن در دستور كار ما نيست .
آصفي در ارتباط با زمان برگزاري سمينار هولوكاست از سوي وزارت امور خارجه، گفت: اين سمينار در بهار ۱۳۸۵ در تهران برگزار مي شود.
سخنگوي وزارت امورخارجه  كشورمان با اشاره به اظهارات اخير نخست وزير انگليس مبني بر دعوت از وزير خارجه كشورمان براي بازديد از كوره هاي آدم سوزي مربوط به واقعه هولوكاست اظهار داشت: فكر مي كنم خوب است كه آقاي بلر نيز در سمينار هولوكاست در تهران شركت كند و البته ايشان مي توانند در حمايت از هولوكاست مقاله هم ارائه كنند و حرفهايي كه نمي توانند آنجا بشنوند را در اين جا گوش دهند.
آصفي در ارتباط با اظهارات اخير وزير كشور مبني بر دست داشتن عوامل بيگانه در سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ و همچنين هواپيماي فالكون حامل فرماندهان سپاه پاسداران اظهار داشت:  نمي  دانم چه شواهدي در اختيار وزير كشور قرار گرفته ولي به نظر مي رسد اظهارات ايشان بيشتر گمانه زني و حدس شخصي بوده و ايشان اين مسايل را به عنوان گمانه زني و نه مستند و نه يك موضوع قطعي بيان كرده اند.
وي در ارتباط با پيروزي حماس در انتخابات پارلماني فلسطين نيز گفت: امروز فلسطين اوضاع مهمي را طي مي كند و فكر مي كنيم انتخابات اخير فلسطين نيز نشان داد كه مردم فلسطين مقاومت و راه انتفاضه را انتخاب كرده اند.سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان با اشاره به اظهارات روز گذشته خالد مشعل، رهبر سياسي حماس اظهار داشت:  رئوس كار را روز گذشته آقاي خالد مشعل از ديد رهبر گروه پيروز در انتخابات مطرح كرده اند و رئيس جمهور نيز طي تماسي تلفني اين پيروزي را به ايشان تبريك گفتند.وي ضمن استقبال از اظهارات اخير جك استرا در اعتراف به سياست هاي غلط گذشته  غرب نسبت به ايران گفت: اين اظهارات يك قدم به جلوست و انتظار مي رود انگليس و ساير كشورهاي اروپايي با توجه به واقعيت و مقتضيات كنوني رفتار كرده و عملكرد خود را نسبت به جمهوري اسلامي ايران اصلاح كنند.

اعتراض نمايندگي ايران در سازمان ملل
به سرمقاله نيويورك تايمز
001827.jpg
ايسنا: رئيس بخش مطبوعاتي دفتر هماهنگي ايران در سازمان ملل با ارسال نامه اي به روزنامه  نيويورك تايمز به سرمقاله  اين روزنامه آمريكايي كه در تاريخ ۲۲ ژانويه با عنوان «گام هاي بعدي درباره  ايران» منتشر شد، اعتراض كرد.
منصور صادقي، كنسول و رئيس بخش مطبوعاتي هيات نمايندگي ايران در سازمان ملل در اين نامه نوشت: بر خلاف آنچه در اين رسانه  آمريكايي با اعتقاد راسخ بيان شده است، ايران هيچ گونه جاه طلبي براي ساخت سلاح هاي هسته اي ندارد.ازسرگيري تحقيقات هسته اي ما پس از دو سال تعليق داوطلبانه كاملا مطابق با معاهده  منع گسترش سلاح هاي هسته اي و تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي  است.

تلاش سه كشور اروپايي براي
مذاكره با ايران از طريق عراق
مهر: سفراي سه كشور اروپايي آلمان، فرانسه، انگليس در ديدار با نخست وزير عراق از اين كشور خواستند تا نامه اي را به دولت ايران براي رسيدگي به موضوع هسته اي اين كشور ارسال كند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، ابراهيم الجعفري در بيانيه اي كه پس از ديدار با سفراي سه كشور اروپايي آلمان، انگليس و فرانسه صادر شد، براين مسئله تاكيد كرد كه اين سه كشور از عراق خواستند تا نامه اي را در مورد موضوع هسته اي ايران به تهران ارسال كند.
نخست وزير عراق گفت: در اين ديدار، كشورهاي اروپايي از برنامه هسته اي ايران ابراز نگراني كردند، و نمايندگان سه كشور از بغداد خواستند تا نامه اي را به تهران براي رسيدگي به موضوع برنامه هسته اي آن ارسال كند

ژاپن به حل موضوع هسته اي ايران كمك كند
مهر: معاون وزير دارايي آمريكا در اجلاس داووس از تلاش اين كشور براي جلب حمايت ژاپن در حل موضوع هسته اي ايران خبر داد.
به گزارش رويترز، رابرت كيميت معاون وزير دارايي آمريكا در سخناني كه در اجلاس مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس بيان مي كرد، افزود: آمريكا اميدوار است كه در حل موضوع هسته اي ايران بتواند نظر ژاپن را نيز به خود جلب كند.وي با بيان اين مطلب كه شرايط و موقعيت كنوني حاكم بر پرونده هسته اي ايران حساس و جدي است، گفت: حل موضوع هسته اي ايران نياز به همكاري هاي بيشتر جامعه بين الملل با يكديگر دارد.

اظهارات وزير دفاع آلمان درباره موضوع هسته اي ايران
مهر: در ادامه تهديدهاي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران به علت داشتن برنامه صلح آميز هسته اي، وزير دفاع آلمان نيز پس از وزير امور خارجه اين كشور، از احتمال تحريم ايران خبر داد.به گزارش روزنامه مورگن پست، يوزف يونگ وزير دفاع آلمان در آستانه نشست كشورهاي عضو شوراي امنيت و آلمان در لندن در سخناني مدعي شد: تحريم اقتصادي، ايران را بيش از هر چيز تهديد مي كند.
وي افزود: كشورهاي غربي براي به نتيجه رساندن پرونده هسته اي ايران عزم خود را جزم كرده اند.

بررسي موضوع هسته اي ايران در ديدار البرادعي
با وزيران امور خارجه انگليس و آلمان
مهر: مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي با وزراي امور خارجه آلمان و انگليس پيش از برگزاري نشست امروز در لندن (اعضاي دائم شوراي امنيت و آلمان) درباره برنامه هسته اي ايران ديدار كرد.
يك مقام آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفتگو با خبرگزاري فرانسه اظهار داشت كه محمد البرادعي پس از ديدار با جك استرا وزير امور خارجه انگليس ، با فرانك والتراشتان ماير وزير امور خارجه آلمان در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ديدار و گفتگو كرد.
بنابر اين گزارش، ديدار البرادعي با استراو در داووس سوئيس صورت گرفت.
يك ديپلمات آلماني نيز در رابطه با ديدار اشتان ماير و البرادعي تصريح كرد كه وزير امور خارجه آلمان از البرادعي خواست كه ارزيابي خود را درباره وضعيت برنامه هسته اي ايران بيان كند.
اين ديپلمات همچنين خاطرنشان كرد كه نشست روز گذشته مقدمه اي براي نشست امروز در لندن است و غرب در اين نشست تلاش خواهد كرد كه نظر روسيه و چين را با خود همسو كند.

متكي در ديدار معاون وزير خارجه لهستان
تقويت روابط دو كشور را خواستار شد
ايسنا: معاون وزير امور خارجه لهستان ديروز با وزير امور خارجه  ديدار و درباره آخرين تحولات روابط دو كشور، راه هاي گسترش مناسبات دوجانبه، تحولات عراق و منطقه بحث و گفت وگو كرد.
منوچهر متكي در اين ديدار با تشريح ظرفيت هاي دو كشور براي توسعه مناسبات دو كشور در سطوح مختلف، بر ضرورت انجام مشورت ها ميان دو كشور، افزايش ديدارهاي متقابل مقامات دو كشور و تقويت مراودات پارلمان دو كشور تأكيد ورزيد.
متكي خاطرنشان ساخت: مشكلات جهاني نيازمند همكاري جهاني است و ما نبايد اجازه دهيم برخي كشورها به جاي ديگران تصميم بگيرند.
ويتولد واشچيكوفسكي، معاون وزير امور خارجه لهستان نيز در اين ديدار با تشريح ديدگاه كشور متبوعش درباره توسعه روابط، با اشاره به سفرش به چندين كشور منطقه خواستار بهره گيري از ظرفيت هاي موجود دو كشور براي گسترش همه جانبه مناسبات في مابين شد.

وزير خارجه انگليس:
لندن و واشنگتن بر سر ايران اختلاف دارند
ايسنا: جك استرا به وجود اختلاف ميان انگليس و آمريكا بر سر برنامه ي هسته اي ايران اذعان كرد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني پرس آسوسييشن، جك استرا، وزير امور خارجه ي انگليس درباره  اظهارات جان مك كين، سناتور آمريكايي كه اعلام كرده بود حفظ اهرم گزينه ي نظامي درباره ي برنامه ي هسته اي ايران مهم است، گفت: من متوجه هستم كه اين موضع آمريكاست. موضع ما متفاوت است و من اين را به اندازه ي كافي تكرار كرده ام.
وي كه در حاشيه  اجلاس سالانه ي مجمع جهاني اقتصاد در داووس صحبت مي كرد، گفت: يك گزينه ي نظامي وجود ندارد، بگذاريد روشن كنم كه قطعا اين گزينه روي ميز نيست و هيچ كس درباره ي آن صحبت نمي كند. وزير امور خارجه ي انگليس ادامه داد: من هرگز با هيچ مقام عالي رتبه ي آمريكايي مذاكره اي نداشته ام، مگر آن كه گفته شده است گزينه ي نظامي روي ميز نيست.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |