دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۱ - Jan 30, 2006
بادستكاري ژنتيكي ساخته شد
باشگاه پرورش اندام موش ها
پژوهشگران ژن موش ها را طوري دست كاري كردند كه ماهيچه هاي اين حيوانات دو برابر مقدار معمول رشد كرد
001890.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفر اقدمي:جان بيماران مبتلا به تحليل عضلاني، مديون تحقيق بر روي موش هاي نيرومند است. اخيراً دو نوع روش درمان كه پروتئيني به نام ميوستاتين را مسدود مي كند، منتشر شده است. اين پروتئين عامل كندي رشد عضلات است. اولين روش كه چند وقت پيش اعلام شد، به دنبال يافتن دارويي است كه بقاياي ميوستاتين را از بين ببرد. در حالي كه، روش ديگر كه در حال حاضر آزمايش هاي باليني بر روي بيماران را مي گذراند، از پادتن ها براي نابودي پروتئين استفاده مي كند.
در سال ۱۹۹۷ پژوهشگراني به سرپرستي سي جين لي از دانشگاه جان هاپكينز، موش ها را طوري دست كاري كردند كه ژن مخصوص ميوستاتين آنها نابود شد. ماهيچه هاي اين حيوانات دو برابر مقدار معمول رشد كرد. تخريب ژن ميوستاتين عاملي بود كه باعث شد سال گذشته يك كودك نوپاي آلماني رشد شگفت انگيزي در ماهيچه هايش داشته باشد. در حال حاضر لي، مولكولي به نام ACVR2B ساخته است كه در موش هاي عادي به ميوستاتين مي چسبد و باعث رشد ماهيچه هاي آنها مي شود. او اميدوار است كه اين مولكول، وضعيت هايي را مانند تحليل عضلاني دوچن، يك بيماري ژنتيكي كه از هر سه هزار پسر يكي در معرض خطر آن است، درمان كند. ماهيچه هاي آنها تحليل مي رود، زيرا ژن پروتئين ديستروفين، كه در ساختار ماهيچه ها نقش مهمي دارد، معيوب مي شود.
گروه لي، مقادير متفاوتي از مولكول ACVR2B را به پنجاه موش تزريق كردند و رشد ماهيچه هاي آنها را به مدت يك تا چهار هفته اندازه گيري كردند. بيشترين تأثير بر رشد ماهيچه ها در موردي بود كه بين دو تزريق يك هفته فاصله بود و مقدار داروي تزريقي ۵۰ ميلي گرم براي هر كيلو وزن بدن بود. ماهيچه اين موش ها ۶۱ درصد رشد داشت.
موش ها زندگي معمولي داشتند و تغيير جز در ماهيچه هاي آنها ظاهر نشد. اما پژوهشگران مي خواستند آزمايش هاي بيشتري انجام دهند تا مطمئن شوند دارو بر ديگر بافت ها تأثير ندارد. يكي از نگراني ها اين بود كه دارو بر ماهيچه هاي قلب تاثير بگذارد، و باعث شود كه اين عضو حياتي به طرز خطرناكي بزرگ شود. سوال ديگر اين بود كه آيا درمان با ACVR2B، تأثير بلند مدت دارد يا نه. اين گروه فكر مي كنند كه در طول زمان، اين دارو ممكن است باعث تحليل رفتن سلول هايي شود كه ماهيچه ها را بوجود مي آورند. با اين حال يك شركت  داروسازي در ماساچوست در حال انجام آزمايش نابودكننده ديگر ميوستاتين بر روي بيش از ۱۰۰ بيمار مبتلا به تحليل عضلاني است. در اين روش پادتني كه به ميوستاتين مي چسبد، باعث از كار افتادن آن مي شود. اين شركت اميدوار است كه نتايج اوليه اين آزمايش ها در اواخر سال ۲۰۰۶ به دست آيد.
يكي ديگر از نگراني ها اين است كه داروهايي مانند ACVR2B ممكن است مورد سوءاستفاده قهرمانان ورزشي و بدن سازي قرار گيرد. بعضي از وب سايت ها در حال حاضر تركيباتي را مي فروشند كه ادعا دارند با از بين بردن ميوستاتين قدرت عضلات را بيشتر مي كنند. اما براي موسسه هاي ضد دوپينگ اين امكان وجود دارد كه آزمايش هايشان را گسترش دهند. ACVR2B معمولاً به مقدار بالا در خون پيدا نمي شود و آن نوعي كه گروه لي از آن استفاده مي كنند به طور واضحي يك مولكول پيوندي مصنوعي است كه شامل قسمتي از يك پروتئين ديگر است. اگر از ACVR2B سوء استفاده شود، وجود آزمايش هاي تشخيص دوپينگ مهم مي شود، نه فقط براي سالم نگه داشتن ورزش بلكه براي توقف امكاناتي كه از بيماران واقعي دريغ مي شود. كساني كه از چنين پيشرفت هايي سوءاستفاده مي كنند، تنها ديگران را كه واقعا نياز پزشكي دارند محروم مي كنند.
منبع: Dec2005 ,۱۰ NewScientist

ساخت سفينه هاي جديد با الهام گيري از انعقاد خون
پارس اسكاي: ساخت سفينه كار بسيار دشواري است. سفينه از سوار كردن قطعات بسيار دقيق با مهندسي فوق العاده پيشرفته ساخته مي شود، اما اگر زماني كه سفينه در مدار قرار مي گيرد قسمتي از آن شكسته شود و يا آسيب ببيند مهندسين عملاً به آن دسترسي ندارند. اما آيا سفينه مي تواند خود را ترميم كند؟ مهندسين بخش مهندسي هوا- فضا دانشگاه بريستول انگلستان با انجام يك مطالعه جديد گامي به سوي اين احتمال شگفت آور برداشتند. طبيعت الهام بخش اين مطالعه جديد است.
دكتر كريستوفر سم پريموسچنگ، دانشمند مواد مركز پژوهش فناوري فضا كه اين مطالعه را نظارت مي كند، مي گويد كه وقتي قسمتي از بدن ما زخم و يا بريده مي شود، نيازي نيست كه ما قسمتهاي بريده و زخم شده را به هم بچسبانيم، بلكه ما در بدن خود يك مكانيسم خودترميمي داريم. خون ما با سخت شدن، يك درزگير حفاظتي براي پوست جديد ايجاد مي كند تا در زير آن شكل بگيرد. حرارت هاي شديد، ريزشهاب ها و دانه هاي غبار كه با سرعت بالا در فضا حركت مي كنند مي توانند ترك هايي در پوسته سفينه ايجاد كنند. اين ترك ها به مرور افزايش يافته و پوسته سفينه را ضعيف مي كنند و بدين ترتيب مشكلات فاجعه آميز غيرقابل اجتناب مي شوند. وي و همكارانش روند التيام بريدگي ها در بدن انسان را قبل از اين كه به زخم هاي جدي تبديل شوند كپي كردند. آنها چند درصد از فيبر موجود در ماده رزيني به كار رفته در ساخت پوسته سفينه ها را برداشته و آن را با فيبرهاي توخالي حاوي يك ماده چسبنده جايگزين كردند. اين فيبرهاي توخالي از شيشه ساخته مي شوند تا به راحتي شكسته شوند. زماني  كه تركي در پوسته ايجاد مي شود اين فيبرها به سادگي شكسته مي شوند و مايع چسبنده آزاد مي شود تا تركها را پر كند.
در محيط بي هواي فضا، رگ هاي مكانيكي  بايد با رزين مايع و يك سخت كننده خاص پر شوند تا زماني كه فيبرها پاره مي شوند از رگ هاي مكانيكي خارج شده و با هم تركيب شوند. اين دو مواد  بايد كاملاً روان باشند تا قبل از بخار و سخت شدن بتوانند ترك ها را پر كنند.

نقش ناخودآگاه زن در تعيين جنس فرزند
بي بي سي- رولاند پيز: پژوهشي كه نتايج آن در نشريه آكادمي ملي علوم آمريكا چاپ شده است مي گويد زنان باردار در دوره هايي كه با اضطراب شديد مواجه هستند ممكن است به طور ناخواسته، درگير انتخاب جنس فرزند شوند. اين يافته ها كه بر مطالعه داده هاي تاريخي تولد و مرگ از سوئد استوار است، استدلال مي كند كه ممكن است زاييدن دختر در زمان قحطي از لحاظ تكاملي داراي مزايايي باشد. اين نظر مؤيد ديدگاهي است كه مي گويد ممكن است سازوكاري هورموني براي سقط جنين هايي كه كمتر شانس بقا دارند وجود داشته باشد.
معمولاً به ازاي تولد هر يك صد دختر در حدود ۱۰۴ پسر متولد مي شوند. اما در دوره هاي بحراني مانند زمان قحطي، اين نسبت كاهش پيدا مي كند و به نظر مي رسد جنس مذكر بيشتر ضرر مي بيند. در اين موضوع بحثي نيست؛ آنچه جنجال آفرين است توضيحي است كه براي آن ارائه مي شود. آيا علت اين است كه احتمال آسيب ديدن جنين هاي مذكر در چنين مقاطعي بيشتر است و بنابراين پيش از پايان دوره حاملگي تلف مي شوند؟ يا اين كه، آن طور كه برخي دانشمندان استدلال مي كنند، يك برنامه بيولوژيكي هست كه در زمان هاي بحراني به كار مي افتد و ضعيف ترين جنين هاي مذكر را سقط مي كند؟نظريه هاي علمي مي گويد كه به لحاظ تكاملي مزيت داشتن دختر اين است كه در دوران هاي سخت دخترها ژن پدر و مادر را بهتر منتقل مي كنند. بحث هاي داغي در اين زمينه از هر دو سو جريان داشته است. اما نويسندگان يك پژوهش تازه استدلال مي كنند كه اگر ترفندي عمدي براي نابودي جنين هاي ضعيف وجود داشته باشد، در آن صورت پسرهايي كه در دوران هاي سخت به دنيا مي آيند به طور متوسط قوي تر از آنهايي هستند كه در زمان هاي عادي متولد مي شوند. ركوردهاي تاريخي تولد و وفات درسوئد ظاهراً اين ادعا را تاييد مي كند.

نمونه آسان -جدول اعداد ۹
001896.jpg
001899.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

رنگ هاي ثبت شده بر روي فسيل
001887.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم جعفراقدمي: رنگ جانوران ماقبل تاريخ تقريباً غير قابل تعيين است، زيرا فسيل ها رنگ آنها را حفظ نكرده اند. اما تحت شرايطي استثنايي، نقوش رنگي سالم مي مانند. سام هدز و همكارانش از دانشگاه منچستر انگليس فسيلي از يك حشره گوشتخوار به نام مورچه شيري در شمال شرقي برزيل كشف كرده اند، كه نقوش رنگي آن به زيبايي حفظ شده است. اين فسيل متعلق به دوره زمين شناسي كراتو است.
دوره كراتو زماني متعلق به دوران كرتاسه در حدود ۱۲۵ تا ۱۱۲ ميليون سال قبل است. ديگر فسيل هاي بال حشرات مربوط به اين دوران نيز رنگ خود را حفظ كرده اند. اما هدز مي گويد احتمال يافتن نقش هاي حفظ شده به اين وضوح بسيار نادر است. بال هاي اين حشره طوري قرار گرفته بوده اند كه اجازه بازسازي نقوش هر دو بال را همان گونه كه در طبيعت بوده به فسيل شناسان مي دهد.
اينكه چطور اين نقوش  سالم مانده اند يك معماست، اما خاك شدن سريع و شرايط بدون اكسيژن مي توانند در اين رابطه مؤثر باشند. كشف فسيل مورچه شيري سؤال هايي در مورد عادات غذايي اين گونه باستاني بر انگيخته است.
مورچه شيري هاي مدرن به خاطر عادت لاروهايشان معروف هستند، كه در دل ميوه هاي كوچك پنهان مي شوند و مورچه ها را به دام مي اندازند و مي بلعند. اما از آنجا كه مورچه ها تقريباً ۱۰ ميليون سال پس از اين شيرمورچه تكامل يافتند غذاي اين شير مورچه بايد چيز ديگري بوده باشد. دانشمندان از اين راه به دنبال يافتن گونه هاي باستاني جديدي هستند كه حتي فسيل هايشان هم پيدا نشده است.
منبع: Dec2005 ,۱۷ NewScientist

۱۰ ميليارد دلار براي ايتانيوم
گروه دانش و فناوري _ بهنام نظيري راد: كمپاني اينتل و گروهي از شركاء قصد دارند تا در پنج سال آينده با سرمايه گذاري بيش از ۱۰ ميليارد دلار به كمك توسعه و ترويج محصولات پايه اي و توليد پردازشگر ايتانيوم بروند.
سرمايه گذاري آنها بخاطر رسيدن به مجموعه اي متنوع از فروشندگان قطعات كامپيوتر از قبيل كمپاني هاي بزرگ فوجيتسو، هيتاچي، هيولت پكارد، NEC و غيره بوده است.
هزينه هاي انجام شده بر روي پژوهشگاهها، پيشرفت و ترقي فروشگاهها و بازارها و پشتيباني فروشندگان نرم افزار، همگي برنامه هاي مطمئني براي ايتانيوم بوده است.
سخنگوي كمپاني اعلام كرد. كه درصد نامعلومي از اين هزينه ها براي رسيدن به اتحادي براي چاره سازي در جهت پردازشگر ايتانيوم بوده كه تصوير آن توسعه معماري ايتانيوم در سپتامبر ۲۰۰۵ بوده است. خبر نشست اعضاي گروه چاره انديشي راجع به استراتژي ايتانيوم در سان فرانسيسكو پنج شنبه هفته گذشته اعلام شد.
منبع:   Computer world. Zom

آزمايشگاه هاي پژوهشي ياهو
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: سياست اينترنتي ياهو براي اولين بار در اروپا و آمريكاي جنوبي آزمايشگاه هايي ايجاد مي كند كه كار آنها تلاش براي تفكيك و بستن وقفه هاي اينترنتي، براي موتورهاي جست وجوگر است. به همين منظور دفاتر جديدي در اسپانيا و شيلي و با برنامه هاي جديدي داير شدند كه مديريت آنها برعهده شخصي به نام ريكاردو باراياتس است كه در زمينه بازيافت اطلاعات بسيار ماهر و مجرب عمل مي كند.كمپاني ياهو در پايان سال ميلادي كه گذشت در سرتاسر دنيا ۹۸۰۰ نفر كارمند داشت و اين فرصت بسيار خوبي براي ياهو است تا از پژوهشگاه هايي كه در اروپا و آمريكاي لاتين ايجاد مي كند استعدادهايي را كشف كند، بارا ياتس يكي از همين استعدادهاست كه دفتر جديد ياهو در بارسلونا را پايه گذاري كرده است.ياهو براي اين كه رضايت گوگل را بدست بياورد و منفعت خوبي از موتورهاي جست وجوگر اين شركت ببرد مجبور است تا هزينه زيادي براي پژوهشگاه هاي خود بپردازد. ياهو پيش از اين نيز دو پژوهشگاه مركزي را در سان فرانسيسكو تأسيس كرد و همزمان با آن دفاتري را در نيويورك و جنوب كاليفرنيا ايجاد كرد. با وجود اين توسعه طلبي ياهو تاكنون بهره زيادي از موتور جست وجوگر گوگل نبرده است. گوگل هم اكنون ۸/۳۹ دهم درصد از جست وجو در بازار دادوستد را در اختيار دارد و ياهو تنها ۵/۲۹ دهم درصد از اين محل سهم مي برد.
منبع:AP.org

«بنگ -  بنگ» گامي به سوي ابررايانه هاي كوانتومي
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: دانشمندان آكسفورد با خلق روشي جديد به نام بنگ -  بنگ براي نگه داشتن اطلاعات كوانتومي، گام ديگري به سوي ابررايانه هاي كوانتومي برداشتند.ايده محاسبات كوانتومي مبتني بر مكانيك كوانتوم است كه به ذره اي مانند اتم اجازه مي دهد تا به طور همزمان در چند حالت قرار گيرد. در صورت محقق شدن محاسبات كوانتومي، هر قطعه اطلاعاتي يا همان بيت در يك لحظه مي تواند در بيش از يك حالت قرار گيرد و به اين ترتيب پردازش اطلاعات ميلياردها بار سريع تر شود و در نتيجه دامنه قابليت هاي آن نسبت به آنچه رايانه هاي امروزي انجام مي دهند افزايش فوق العاده زيادي خواهد يافت. بزرگترين مانع در اين راه آن است كه حالت كوانتومي تنها تا وقتي كه ذره كوانتومي با چيزي برهم كنش نكرده قابل دسترسي است و به محض آنكه موقعيت ذره تعيين شد و يا ذره به هر طريقي با محيط پيرامون خود برهم كنش كرد، بيت كوانتومي (كيوبيت) ناگهان داراي يك حالت خواهد شد و يا از حالتي به حالت ديگر رفته و ويژگي اساسي مورد نياز يعني حفظ همزمان چند حالت در يك لحظه را از دست مي دهد. چالشي كه دانشمندان با آن مواجهند جدا كردن اطلاعات كوانتومي از محيط پيرامون آن است. تيم تحقيقاتي گروه علم مواد آكسفورد طرحي ترتيب داده اند كه طي آن مي توان كيوبيت ها را در قفسي از جنس باكي بال حبس كرد. به اين ترتيب كيوبيت تا حدي از محيط اطراف جدا مي شود و البته اين مقدار كاملا كافي نيست. گام بعدي به كارگيري روش موسوم به بنگ- بنگ است. در اين روش به طور پيوسته با يك پالس ميكرو موج قوي به كيوبيت ها ضربه مي زنند. اين كار باعث معكوس شدن برهم كنش آن با محيط پيرامون خود مي شود. دكتر سيمون بنيامين، يكي از اين محققان مي گويد : «اين آزمايش با موفقيت كامل همراه بود و ما توانستيم به سطح بالايي از مجزا شدن اسپين هسته از محيط پيرامون آن برسيم و به اين ترتيب اطلاعات را به نحو دلخواه ثابت نگه داريم و با اين روش، مي توان يكي از قسمت هاي اساسي رايانه هاي كوانتومي آينده را شكل داد.»

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |