دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۱ - Jan 30, 2006
شوراي شهر ديروز تصويب كرد
نرخ تراكم در مناطق فرسوده تهران
سال آينده افزايش نمي يابد
مهندس چمران: متوسط افزايش نرخ عوارض ساخت و ساز
سال آينده در تهران حدود ۵ درصد خواهد بود
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، ضريب محاسبه بهاي عوارض تراكم و ساخت و ساز در بافت ملي فرسوده را براي سال ۸۵ تثبيت كرد و افزايش آن را در ساير مناطق حداكثر برابر ميزان تورم رسمي كشور (حدود ۵/۱۳ درصد) مجاز دانست.
به گزارش همشهري، مهندس چمران ديروز در پايان دويست و هفتمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر با اشاره به تصويب لايحه دوفوريتي مربوط به ابلاغ دفترچه ارزش بهاي معاملات سال ۸۴ براي اجرا و استفاده در سال ۸۵ گفت: با اين كه مطابق دفترچه ارزش بهاي معاملات تهيه شده از سوي وزارت دارايي افزايش هايي ازجمله در ارتباط با عوارض ساختماني در نظر گرفته شده است ولي با مصوبه شوراي شهر ضريب هاي مربوطه تا حد زيادي تعديل شد و عوارض براي بافت هاي فرسوده افزايش نخواهد يافت.
وي افزود: دفترچه ارزش معاملاتي در سال ۸۱ از سوي وزارت دارايي و با حضور نمايندگان ۸ وزارتخانه و نمايندگاني از سوي شوراي شهر تهيه شد و به عنوان مبناي دريافت ماليات، عوارض و كليه هزينه هاي ساخت و ساز و يا نقل و انتقال املاك و غيره مورد استفاده قرار مي گيرد.
به گفته وي، مبناي محاسباتي اين دفترچه از قيمت روز بسيار كمتر بوده و در سال ۸۴ رقم آن را افزايش دادند ولي شهرداري براي جلوگيري از افزايش قيمت مسكن در سال جاري آن را اجرا نكرد.
چمران گفت: با اصلاحاتي كه در رابطه با دفترچه ارزش بهاي معاملاتي انجام شد اولا تعداد بلوك هاي شهري در ارتباط با ارزش بهاي املاك از ۱۳۰ بلوك به ۱۶۰ بلوك افزايش يافت و ارزش بهاي معاملات به واقعيت نزديك تر شد.
وي گفت: شوراي شهر تاكنون ارزش بهاي معاملات و نرخ عوارض و تراكم را براساس دفترچه ارزش بهاي معاملات سال ۸۱ در نظر گرفته است و از سال آينده براساس دفترچه جديد اعمال خواهد شد.
با اين تفاوت كه عوارض ساختماني براي بافت هاي فرسوده ثابت خواهد ماند و براي ساير ساختمان ها نيز حداكثر تا ميزان تورم رسمي (حدود ۵/۱۳ درصد) افزايش خواهد يافت.
به گفته وي، با توجه به تثبيت عوارض ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده و افزايش ۵/۱۳ درصدي آن در ساير مناطق، ميانگين افزايش نرخ عوارض و تراكم در كل تهران حدود ۵ درصد خواهد بود.
وي ابراز اميدواري كرد باتوجه به تسهيلات تشويقي در نظر گرفته شده در ۲ سال اخير و تثبيت نرخ عوارض در بافت هاي فرسوده، ساخت و ساز در اين گونه بافت ها احياء شود.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين لايحه دوفوريتي تأمين اعتبار براي تشكيل شوراياري ها در ۴۰۰ محله تهران تصويب شد.
چمران در اين باره گفت: به موجب اين مصوبه حدود ۲ ميليارد تومان اعتبار براي تشكيل انجمنهاي شوراياري در محله هاي تهران در نظر گرفته شده است كه باتوجه به صرفه جويي هاي موردنظر پيش بيني مي شود هزينه ها بسيار كمتر خواهد بود.
رئيس شوراي شهر ابراز اميدواري كرد با همكاري وزارت كشور، استانداري و ساير دستگاه ها، انجمن هاي شوراياري جديد خدمت رساني به مردم تشكيل شوند.
شوراي شهر همچنين ضمن بررسي لايحه دوفوريتي تأمين اعتبار هزينه هاي شوراهاي حل اختلاف يك فوريت اين لايحه را نيز تصويب كرد و براي بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوط فرستاد.
چمران در اين باره با اشاره به راه اندازي شوراهاي حل اختلاف در تهران گفت: شهرداري تاكنون ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان بابت اجاره ساختمان هاي شوراي حل اختلاف پرداخت كرده است.

به همت نيروهاي خدماتي شهرداري انجام شد
۳ هزار كيلومتر برف روبي در معابر تهران
عكس: مسعود خامسي پور
001872.jpg
گروه شهري: عليرغم بارش شديد برف در روزهاي گذشته شهرداري تهران بيش از ۳ هزار كيلومتر از معابر تهران را برف روبي كرده است.
به گزارش همشهري شهر تهران طي ۲۰ روز گذشته ۷ روز به طور مداوم با بارش برف در مناطق شمالي و باران در مناطق جنوبي خود مواجه بود. تجمع برف در خطوط كناري و خط سبقت، سر شدن سطح سواره روها، روان شدن آب در معابر، حضور عابران پياده در محل تردد سواره ها، به هم خوردن ساعات تردد، سفرهاي اوج صبح، عدم استفاده شهروندان از لاستيك يخ شكن و زنجير چرخ و خيلي از مسائل ديگر دست به دست هم دادند تا شهر تهران در اين ايام گاهي اوقات شاهد ترافيك سنگين و نفس گير باشد.
اين در حالي است كه براساس نظرسنجي صورت گرفته از سوي اداره راهنمايي و رانندگي تنها يك درصد از رانندگان خودروهاي سواري از تجهيزات ايمني لازم براي تردد در شرايط لغزندگي معابر برخوردارند. مهندس كرباسيان معاون خدمات شهري شهرداري تهران درمورد حجم عمليات شهرداري در روزهاي اخير براي تسهيل تردد شهروندان مي گويد: در طول ۲۰ روز گذشته ۶۳ هزار و ۵۵۵ نفر نيروي انساني، ۱۹ هزار و ۵۶۶ تن شن ويژه و ۳۸ هزار و ۸۱۶ ساعت ماشين در مناطق ۸-۱ و ۲۲ و ۲۱ از سوي شهرداري تهران به كار گرفته شد تا درمجموع حدود سه هزار كيلومتر طول مسيرهاي اصلي و فرعي درجه يك و دو، جلوي در دانشگاه ها، مدارس، مساجد، ايستگاه هاي اتوبوس و مترو به همراه ساير نقاط حساس و پرتردد تحت عمليات برف روبي و شن پاشي قرار گيرد. ظرف يك ماه گذشته به طور متوسط ۱۲۰ ميلي متر معادل ۳۰ ميليون تن  برف در تهران باريده است كه تاكنون ۵ ميليون تن برف جمع آوري و يا با استفاده از شن و ماسه و نمك، ذوب شده است. وي گفت: در ميان مناطق بيست  ودوگانه تهران منطقه يك به دليل واقع شدن در ارتفاعات دامنه هاي جنوبي البرز د رمجموع با بيش از يك مترمربع بارش برف مواجه  شديم كه بيش از ساير مناطق نيازمند عمليات برف روبي و پاكسازي معابر بود.
كرباسيان گفت: تنها در منطقه يك شهر تهران ۵ هزار تن شن مخصوص به همراه ۱۷۰ دستگاه ماشين آلات اعم از گريدر، كاميون تيغه دار و شن پاش، لودر، خاور، نيسان، بيل مكانيكي و ... به علاوه ۵۰۰ نفر نيرو از مجموعه كاركنان شهرداري و مأموران خدمات شهري روزانه بين ۵ تا ۸ ساعت درگير عمليات برف روبي و پاكسازي معابر و حمل و انتقال برف هاي جمع آوري شده به سمت مسيل ها و محوطه هاي باز بودند.

هداياي شهرداري به مساجد
001881.jpg
اقلام اهدايي شهرداري به هيئات مذهبي توسط ناوگان پيك بادپا به نقاط مختلف شهر منتقل مي شود.
مهندس علي اكبر گلرخي _ مديرعامل پيك بادپاي شهرداري تهران، اعلام كرد درپي گشايش نمايشگاه عطر سيب با هدف اهداي اقلام فرهنگي و تجهيزات به مساجد و هيئات و تشكل هاي مذهبي توسط شهرداري در مصلاي تهران، ناوگان پيك بادپا براي جابه جايي هداياي مذكور، تجهيز شدند.وي افزود: با استقرار يك شعبه موقت پيك بادپا در مصلاي تهران، كليه اقلام فرهنگي و تجهيزات اهدايي توسط ترابري بادپا به محل هاي اعلام شده از سوي مديران و متوليان مساجد و تشكل هاي مذهبي ارسال مي شود.نمايشگاه عطر سيب تا ۱۸ بهمن ماه در مصلاي تهران برپاست.

نرخ جديد كرايه تاكسي ها
001878.jpg
سرانجام پس از ماهها انتظار و كار كارشناسي و بررسي، نرخ هاي پيشنهادي كرايه تاكسي ها در سال ۸۵ از سوي سازمان تاكسيراني به شهرداري تهران ارسال شد تا براي تصويب نهايي به شوراي اسلامي شهر تهران فرستاده شود. حسين تيموري كرماني با بيان اينكه در نرخ هاي پيشنهادي جديد علاوه بر تاكسي هاي گردشي، تاكسي هاي خطي نيز در نظر گرفته شده اند، اظهار داشت: پس از تصويب نرخ هاي جديد، براي ملزم كردن رانندگان تاكسي براي اجراي دقيق نرخ هاي مصوب در سال ۸۵ نيازمند نصب و تجهيز تاكسيمتر بر روي تاكسيهاي خطي و گردشي هستيم كه اين كار را نيز با جديت پيگيري خواهيم كرد.

توقفگاه هاي جديد اتوبوس
001875.jpg
واحد مركزي خبر: توقفگاه  هاي  شركت  واحد اتوبوسراني  تهران  در ۲۲ منطقه  شهرداري  تأسيس  مي شود.
مديرعامل  شركت  واحد با بيان  اين  مطلب  گفت : افزايش  توقفگاه  هاي  اتوبوس  از ۱۰ توقفگاه  كنوني  به  ۲۲ توقفگاه  و كاهش  حجم  تردد در توقفگاه  ها از مشكلات  ساكنان  اطراف  اين  مناطق  مي كاهد.
احمدي  افزود: گازسوز كردن  اتوبوس  ها و استاندارد كردن  موتور آنها براي  كاهش  دودزايي  در دستور كار اين  شركت  است .وي  با بيان  اينكه  اولويت  تغيير توقفگاه  ها با مناطق  پر جمعيت  است  يادآور شد: خروج  توقفگاه  هاي اتوبوس  از شهر نيز مقرون  به  صرفه  نيست .

بهره برداري از۱۵۰۰ متر بزرگراه نور
گروه شهري: روز گذشته بخشي از ادامه بزرگراه نور به طول ۱۵۰۰ متر از بزرگراه آزادگان در ميدان جهاد با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و ۲۶۰ ميليون تومان ظرف مدت ۶ ماه مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش همشهري ديروز در مراسم بهره برداري ادامه بزرگراه نور، مهندس احمد دنيا مالي معاون فني عمراني شهرداري تهران از تزريق منابع جديد در پروژه هاي دردست احداثي نظير بزرگراه سرخه حصار، تقاطع غير هم سطح ميدان جهاد، تونل رسالت، برج ميلاد و زيرگذر ميدان جهاد سخن گفت و افزود: در بودجه سال آينده شهرداري سهم منابع اختصاص يافته به بخش فني عمراني بيش از ۲ برابر افزايش مي يابد و با توجه به منابع فاينانس به ۷ هزار ميليارد ريال خواهد رسيد.
دنيا مالي از تكميل برج ميلاد در سال ۸۶ خبر داد و گفت: تابلوي روز شمار افتتاح برج ميلاد ظرف ۴۵ روز آينده نصب خواهد شد.
معاون فني عمراني شهرداري تهران با اشاره به طرح زيرگذر ميدان توحيد كه از انتهاي جنوبي بزرگراه چمران به بزرگراه نواب متصل مي شود افزود: طول اين زيرگذر ۱۸۰۰ متر است و تا پايان امسال پيمانكار آن مشخص خواهد شد.
وي در حاشيه مراسم افتتاح بخشي از بزرگراه نور در زمينه رفع مشكل آبگرفتگي معابر اظهارداشت: درصدد هستيم تا علاوه بر ايجاد شبكه جمع آوري آب هاي سطحي، طرحي براي بازگشت مجدد نزولات جوي به چرخه سفره هاي آب هاي زيرزميني تدوين و اجرا سازيم.وي تصريح كرد: تاكنون ۲۸۰ كيلومتر از شبكه جمع آوري آب هاي سطحي در تهران اجرا شده و ۴۰ كيلومتر ديگر نيز در دست اجراست.

نگاه
001869.jpg
جمال رحمتي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |