دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۱ - Jan 30, 2006
ستون اول
درپي فراخوان همشهري از مسؤولان كشور براي نوشتن يادداشت به نثري ساده و صميمي نخستين يادداشت براي اين ستون به روزنامه رسيد.همشهري ضمن استقبال از اين همكاري چشم انتظار ديگر مسؤولان براي سخن گفتن رو در رو با خوانندگان خواهد بود.
دشت اول در استقبال ستون اول
عليرضا ملكيان *

اين مطلب را براي اين نمي نويسم كه بگويم من مثلاً خيلي مسئول هستم و يا مسئوليت خيلي خيلي مهمي دارم. اهميت موضوعي كه در ستون آخر روزنامه پنج شنبه ۶ بهمن نوشته ايد و مجدداً همان را در ستون آخر روزنامه شنبه ۸ بهمن تكرار نموده ايد، اين بنده كمترين را بر آن داشت تا آستين ها را بالا زده و چراغ اول را روشن كنم. وقتي ۲۴ سال كار روزنامه نگاري كرده باشي، خوب مي داني كه ارتباط تنگاتنگ و صميمي مسئولان با مردم و با مردم همدم و همراه شدن و با زبان خود آنان سخن گفتن چه اكسير شفابخش و معجزه گري است. همين اكسير بود كه انقلاب شكوهمند اسلامي را پديد آورد و همچنان موجب بقاء و تداوم آن شده است. اميدوارم آنها كه از بنده مسئول ترند و نيز مسئوليت شناس تر، قلم به دست گيرند و با زبان مردم براي مردم بنويسند.
لابد خواهند پرسيد كه درباره چه بنويسيم؟ پاسخ روشن است. درباره خيلي چيزها كه شما مي دانيد و مردم از آن آگاهي ندارند. درباره خيلي چيزها كه مورد پرسش مردم است و پاسخ آن نزد شماست. مردم مي خواهند از برنامه هاي دستگاه تحت مسئوليت شما درباره رفع تبعيض و بي عدالتي بدانند. مردم مي خواهند خبر خوشي از توقف رانت و رانت خواري بشنوند. مردم مي خواهند از شفاف سازي عمليات اداري، تكريم ارباب رجوع و ايست قلبي مبالغ زيرميزي باخبر شوند. مردم از سرانجام مبارزه پر سر و صداي مفاسد اقتصادي مي پرسند و اين كه بالاخره اسامي مفسدان دانه درشت اعلام مي شود يا فقط آفتابه دزدها معرفي خواهند شد؟!
مردم مي خواهند بدانند كه ساده زيستي مسئولان فقط يك خيال و شعار است، يا واقعيت دارد و بسياري مسئولان از زندگي متوسطي برخوردار هستند. مردم مي خواهند بدانند وقتي هزاران شهروند در ساعات پاياني روز براي رسيدن به خانه بيش از سه ساعت در ايستگاه هاي مختلف در صف اتوبوس مي ايستند و سرانجام با تني خسته و كوفته و روحي آزرده به منزل مي رسند، مسئولان چه واكنشي از خود نشان مي دهند. بي تفاوت از كنار اين مسئله مي گذرند؟ وجدان آنها حدودي تا قسمتي ابري مي شود؟ رگ هاي مسئوليتشان بالا مي زند و آرام و قرار ندارند تا مشكل را ولو اين كه چندين ماه طول بكشد، به نفع آسايش و رفاه مردم به سرانجام برسانند؟!
اصلاً براي مردم سئوال است كه آيا تا به حال شده كه مسئولي براي آمد و رفت خود به محل كار به ويژه در ساعات پيك روز از اتوبوس شركت واحد استفاده كرده باشد؟ به نظر من خيلي خوب است كه مسئولان دستگاه هاي مختلف، نمايندگان مجلس و مسئولان دستگاه قضايي و ساير سازمانها و مؤسسات لااقل يك روز در ماه و يا حتي يك روز از يك فصل را ا ز وسيله نقليه عمومي استفاده كنند تا مشكلات حمل و نقل را از نزديك حس كرده و مردم را بهتر درك كنند.
مردم دوست دارند از سفرهاي استاني هيأت دولت و ماجراهاي تلخ و شيريني كه در اين سفرها رخ مي دهد، بشنوند. مردم مي خواهند بدانند وقتي بالاترين مسئولان اجرايي كشور وارد شهر يا روستايي مي شوند كه چه بسا از ابتداي شكل گيري، حتي يك استاندار را هم به خود نديده است، اكنون با حضور رئيس جمهور و ده ها وزير و مسئول رده بالا، مردم اين مناطق چه حال و هوايي دارند و چه اندازه از دردهاي آنان التيام مي يابد.
ستون اول روزنامه همشهري چنانچه داير شود، مسئولان مي توانند در اين ستون بدون واسطه و خيلي رك و صريح (البته با اجازه آقايان مدير مسئول و سردبير) با مردم سخن بگويند و به مردم اطمينان بدهند كه به نيازها، مشكلات و گرفتاري هاي آنان واقف هستند و در پي چاره جويي. مطمئناً مردم در مورد آب، برق، تلفن، گاز، راه، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، وضعيت مسكن و اجاره نشيني، فاصله طبقاتي، نامتعادل بودن ميزان هزينه ها و درآمدها، عدالت مالياتي، اشتغال، آينده جوانان و خيلي از موضوعات ديگر، پرسش هاي فراواني دارند و مسئولان ذيربط هم، خيلي حرفها براي گفتن.
... و اما چند كلمه هم درباره فرهنگ و هنر. بنده به حكم مسئوليتي كه دارم (معاون حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) بايد پل ارتباطي بين دولت و مردم باشم، به گونه اي كه هم برنامه هاي وزارتخانه متبوع در عرصه بي انتهاي فرهنگ و هنر را پيگيري كنم و از اهميت اين پهنه گسترده سخن بگويم كه به تعبير امام راحل، فرهنگ مبداء همه خوشبختي ها و بدبختي هاي ملت است و هم انعكاس دهنده و پيگير نظرات منتخبان ملت به مسئولان وزارتخانه باشم. مي دانم كه وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي و به تبع ايشان، معاونت هاي مختلف، برنامه هاي خوبي را براي سالهاي آينده در زمينه كتاب و كتابخواني، توليد فيلم هاي فاخر، انيميشن، بازيهاي رايانه اي، مردمي كردن تئاتر و بازگشت اين هنر ملي به جايگاه واقعي خويش و نيز توجه به موسيقي اصيل و در نهايت پيراستن عرصه فرهنگ و هنر از زوائد و غباري كه طي ساليان بر آن نشسته است، تدارك كرده اند كه براي رسيدن به اين مقصد متعالي، نيازمند حمايت و همراهي ساير مسئولان به ويژه مردم فهيم كشورمان هستيم و پيشنهادها و انتقادهاي سازنده آنان را طالبيم. البته انديشمندان وادي فرهنگ و مردم عزيز قطعاً به اين نكته آگاهند كه كار فرهنگي، هزينه بر و زمان بر است، و بايد با تعقل، حوصله، درايت و ظرافتي كه در اين كار نهفته است نسبت به تصحيح عوارض فرهنگي غلط و غيرهمخوان با آرامش فرهنگي انقلاب كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري و خواسته بحق مردم است، همت گماشت كه بحمدالله اين همت و اراده در دولت جديد و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وجود دارد. دانه ها در حال كاشتن است، براي تولد جوانه بايد به انتظار نشست...
* معاون حقوقي و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

جزييات كاهش شهريه دانشگاه هاي كشور اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي وزارت علوم جزييات كاهش شهريه كليه مقاطع مختلف دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي كشور را اعلام كرد.
حسن خالقي ديروز در يك نشست خبري، گفت: آموزش عالي كشور دو ميليون متقاضي دارد كه بايد ظرفيت براي پذيرش آنها در سيستم آموزش عالي ايجاد شود. وي با بيان اينكه در سال جاري ظرفيت پذيرش دانشگاه هاي كشور بين ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار نفر بود، افزود: اين ظرفيت در سال آينده به بيش از يك ميليون نفر خواهد رسيد زيرا اگر اين ظرفيت ايجاد نشود ديگران در خارج از كشور اين ظرفيت  را براي متقاضيان آموزش عالي ايجاد مي كنند.
به گفته خالقي، در طول برنامه چهارم توسعه تعداد دانشجويان كارشناسي ارشد از ۳۵ به ۷۰ هزار نفر و تعداد دانشجويان دكترا از ۷۵۰۰ نفر به ۱۵ هزار نفر خواهد رسيد.
وي با بيان اينكه يكي از محورهاي توسعه آموزش عالي كشور توسعه دوره هاي شبانه است، تصريح كرد: آخرين پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد شبانه بيش از ۵ هزار نفر و در مقطع كارداني و كارشناسي ۵۰ هزار نفر بوده است. بنابراين طرح شدن ساماندهي و منطقه اي شدن شهريه ها نيز با هدف ساماندهي دوره هاي شبانه و شهريه دانشگاه ها و رفع نقايص و افزايش كيفيت اين دوره ها بوده است.
خالقي با بيان اينكه براي هر مقطع تحصيلي در هر گروه آموزشي يك شهريه حداقل و يك شهريه حداكثر تعيين شده است، گفت: دانشگاه ها شاخص هاي كيفي خود را براي تعيين شهريه به وزارت علوم ارسال مي كنند و بر اساس وضع موجود، تمام شهريه ها در دانشگاه هاي مختلف در دوره هاي شبانه پيام نور،  جامع علمي كاربردي به ريز استخراج و با شهريه  حداقل و حداكثر مقايسه شد و طي آن مشاهده شد كه بيشتر شهريه ها منطقي و قابل قبول بوده است كه در اين قسمتها با كاهش شهريه جزئي ۵ درصدي مشكلات برطرف مي شد، ولي در برخي جاها نيز مشاهده شد كه شهريه ها با عدد استخراج شده مغايرت زيادي دارد بنابراين با بررسي صورت گرفته شهريه اين بخشها تا حد قابل قبولي كاهش يافت.
حسن خالقي افزود: كاهش شهريه دانشگاه ها تنها شامل دانشجويان ورودي ۸۴ دانشگاههاست كه از بهمن ماه اجرايي مي شود.
معاون آموزشي وزارت علوم ادامه كه جزييات كاهش شهريه به دانشگاه ها ابلاغ شد و در همين راستا دانشگاه هايي كه ثبت نام خود را پيش از ابلاغ آيين نامه انجام داده اند، بايد مابه التفاوت شهريه را به دانشجويان بازگردانند و اگر دانشگاهي اين آيين نامه را اجرايي نكرد، دانشجويان مي توانند به وزارت علوم گزارش دهند. وي با اشاره به آخرين جزئيات طرح ساماندهي و منطقي كردن شهريه دانشگاه ها، اظهار كرد: هم اكنون ۱۲۰هزار دانشجو در دوره شبانه دانشگاه هاي كشور در حال تحصيل هستند كه تا پيش از كاهش شهريه ها، حداقل شهريه يك دوره شبانه مقطع كارشناسي ۱/۵ميليون تومان، حداكثر آن شش ميليون تومان و ميانگين آن كمتر از ۳ ميليون تومان بود. معاون آموزشي وزارت علوم با بيان اينكه شهريه دوره هاي كارشناسي شبانه بين ۵ تا ۴۰ درصد كاهش يافت، گفت: بر اين اساس شهريه يك دوره كامل كارشناسي حداقل يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان و حداكثر ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان شد.
خالقي با اشاره به كاهش شهريه در دوره هاي شبانه مقطع كارشناسي ارشد، اظهار كرد: ۴۰ دانشگاه كشور دوره ارشد شبانه ارائه مي كنند كه در گروه «فني و مهندسي» شش دانشگاه با ۲۰ درصد كاهش، پنج دانشگاه با ۱۵ درصد كاهش، چهار دانشگاه با ۱۰ درصد كاهش و ۲۴ دانشگاه با ۵ درصد كاهش روبه رو شدند.
همچنين در گروه «علوم انساني» نيز ۳۷ دانشگاه در مقطع كارشناسي ارشد دانشجوي شبانه مي پذيرد كه با ساماندهي شهريه ها، در اين گروه يك دانشگاه با كاهش ۳۰ درصدي، دو دانشگاه با كاهش ۲۵ درصد، چهار دانشگاه با ۱۵ درصد و ۳۰ دانشگاه با ۵ درصد كاهش روبرو شدند.
به گفته معاون آموزشي وزارت علوم، در گروه «علوم پايه» نيز ۳۹ دانشگاه پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد شبانه دارند كه طي آن يك دانشگاه ۳۵ درصد،  دو دانشگاه ۲۰ درصد، چهار دانشگاه ۱۵ درصد، پنج دانشگاه ۱۰ درصد و ۲۷ دانشگاه ۵ درصد كاهش شهريه دارند.
در گروه «هنر» ۹ دانشگاه پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد شبانه دارد كه در اين گروه نيز يك دانشگاه با ۲۵ درصد، يك دانشگاه با ۱۵ درصد، يك دانشگاه با ۳ درصد، چهار دانشگاه با ۵ درصد و سه دانشگاه با ۱۰ درصد كاهش روبرو شدند. خالقي در ادامه اظهار كرد: در قبل از اعمال كاهش شهريه، حداقل شهريه در دوره كارشناسي ارشد شبانه ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان و حداكثر آن ۸ ميليون تومان بود كه پس از ساماندهي اين ميزان حداقل به ۲/۵ ميليون تومان و حداكثر به پنج ميليون و ۶۰۰ هزار تومان در دانشگاه هاي با شاخص كيفي بالا رسيد.

خدمت نيمه وقت بانوان مستخدم پيماني آموزش و پرورش
گروه علمي فرهنگي: بنابر مصوبه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بانوان مستخدم پيماني در صورت موافقت دستگاه مربوط مي توانند از خدمت نيمه وقت استفاده كنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به بانواني كه از خدمت نيمه وقت استفاده مي كنند نصف گروه و پايه و يا حقوق ثابت و فوق العاده شغل و يا مزاياي شغل و يا عناوين مشابه ديگر و فوق العاده و مزاياي مستمر، تعلق مي گيرد ولي فوق العاده هاي محل خدمت، بدي آب و هوا و محروميت از تسهيلات زندگي به طور كامل پرداخت مي شود.
خدمت نيمه وقت، خدمتي است كه ساعات كار آن نصف ساعات كار مقرر هفتگي دستگاه مربوط باشد.
بنابراين گزارش مستخدمان پيماني مي توانند در صورت نياز با موافقت دستگاه استخدام كننده از مرخصي بدون حقوق و حداكثر به ميزان مدت قرارداد استفاده كنند. مدت مرخصي بدون حقوق جزو سوابق خدمت و تجربه محسوب نمي شود و مجوز استخدام افراد ياد شده در مدت مرخصي بدون حقوق حفظ خواهد شد.
همچنين مأموريت مستخدمان پيماني و اعزام آنان براي دوره هاي آموزشي يا كارآموزي داخل و يا خارج از كشور و يا مأموريت به ساير دستگاه ها متناسب با مدت قرارداد آنان همانند مقررات و ضوابط مستخدمان رسمي است.

كاهش ۵۰ درصدي ميزان مرگ نوزادان تا ۲سال آينده
ايسنا: معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: تا ۲ سال آينده، ماموريت اصلي دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كاهش مرگ و مير نوزادان تا ۵۰ درصد است.
دكتر سيد مؤيد علويان با اعلام اين مطلب اظهار كرد: كشور ما طي دو دهه اخير در كاهش ميزان مرگ و مير مادران و كودكان به پيشرفت هاي قابل توجهي رسيده، اما متاسفانه در ۱۵ سال اخير هيچ تغييري در كاهش مرگ و مير نوزادان كه ۱۸ مورد در هزار تولد است ايجاد نشده.
وي ادامه داد: به اين ترتيب وزارت بهداشت مسئوليت كاهش ميزان ۵۰درصدي مرگ و مير نوزادان را بر عهده دفتر سلامت خانواده قرار داده است.

به بهانه بزرگداشت هزارمين پيوند كليه «۱۱ بهمن ماه»
۹۰ درصد پيوند هاي كليه در ايران
از افراد زنده انجام مي شود
001893.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: از ۱۰۰۰ عمل پيوند كليه انجام شده در ايران تنها ۷۴ پيوند از جسد انجام شده و بيش از ۹۰ درصد پيوندها از افراد زنده و غير فاميل انجام مي شود.
دكتر غلامرضا پورمند، رئيس مركز تحقيقات اورولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با همشهري اعلام كرد: متأسفانه با وجودي كه قانون، امكان پيوند كليه از جسد فرد دچار مرگ مغزي را داده است اما معمولاً به علت موافق نبودن نزديكان فرد متوفي اجازه استفاده از كليه و ساير ارگانهاي بدن وي، داده نمي شود به همين علت بيشتر كليه مورد نياز بيماران از افراد زنده گرفته مي شود. وي افزود: اجراي مدل ايراني پيوند اين ويژگي را دارد كه هيچ فردي پشت نوبت كليه نمي ماند و در حال حاضر هيچ بيمار كليوي نيازمند كليه در نوبت نداريم.
وي با اشاره به اينكه مبتلايان به مرگ مغزي با افرادي كه در حالت كما به سر مي برند متفاوتند گفت: افرادي كه در حالت كما هستند با يك زندگي نباتي زنده اند ولي افرادي كه دچار مرگ مغزي مي شوند نهايتاً چند ساعت يا چند روز زنده اند و به هيچ وجه امكان بازگشت به زندگي را نخواهند داشت.
وي گفت: تشخيص مرگ مغزي در صلاحيت جراحي اعصاب و داخلي اعصاب است كه پس از شناسايي فردي كه مرگ مغزي شده و با تأييد پزشكي قانوني، اقدام به برداشتن اعضاي بدن فرد مي شود.
دكتر پورمند با اشاره به اينكه در برخي كشورها نظير فرانسه، نيوزلند، بدون اينكه احتياجي به كسب اجازه از بستگان فرد مصدوم باشداقدام به اين كار مي كنند ولي در كشور ما مشروط به كسب اجازه است.
وي بيشترين پيوند از مرگ مغزي را در كشور اسپانيا اعلام نمود و گفت: در اسپانيا به دليل وجود يك سازماندهي و ساختار برنامه ريزي شده، براساس اعلام ICUها به تيم هاي تشخيص مرگ مغزي اين پروسه به طور منظم و دقيق پيگيري مي شود ولي در ايران به دليل نبودن چنين تشكيلاتي، بيشترين پيوندها از افراد زنده است تا مرگ مغزي.
وي گفت: آمار ۲۰ هزار تصادفي كه منجر به مرگ مي شوند اگر با ساماندهي تنها هزار نفر از اين موارد را با انتقال سريع و زير نظر پزشك متخصص منتقل كنيم به هيچ وجه نياز به پيوند از افراد زنده نخواهيم داشت.
دكتر پورمند افزود: در اينگونه موارد به دليل عفونت در شخص مبتلا بسياري از اندامها از بين مي روند لذا بهترين زمان براي برداشتن قلب فرد مصدوم، ۲ تا ۴ ساعت، براي كبد ۱۰ تا ۱۴ ساعت و براي كليه ۲۴ تا ۵۰ ساعت به دليل استفاده از محلول خاص و تجهيزات پيشرفته مي توان استفاده نمود.
رئيس بخش جراحي بيمارستان سينا افزود: در ايران حدود ۵۵ درصد از پيوندها را  آقايان و ۴۰ درصد را خانمها و ۵ درصد را كودكان تشكيل مي دهند كه متوسط نتايج سالها نشانگر اين است كه بيماراني كه بعد از پيوند زنده مانده اند ۹۶ درصد، بيماراني كه عملكرد كليه طبيعي بوده ۹۰ درصد و كليه هاي پس زده شده كه عارضه عروقي داشته اند ۶ درصد است.
گفتني است، فردا مراسم بزرگداشت انجام هزارمين پيوند كليه با حضور وزير بهداشت و درمان، در تالار شهيد شباني بيمارستان سينا برگزار مي شود كه در اين مراسم از اهداءكنندگان اعضا قدرداني به عمل خواهد آمد.

عضويت نمايندگان زن مجلس در شوراي 
سياستگذاري مركز امور زنان و خانواده
گروه اجتماعي: مشاور رئيس جمهور در امور زنان با تأكيد بر نقش اساسي نمايندگان زن مجلس شوراي اسلامي در تصميم گيري و سياستگذاري امور زنان، از نمايندگان زن مجلس خواست تا به عضويت كميته هاي شوراي سياستگذاري مركز امور زنان و خانواده در آيند.
دكتر سلطانخواه در ديدار با نمايندگان زن مجلس با بيان مطلب فوق افزود: با استناد به بند الف ماده ۱۱۱ قانون برنامه چهارم توسعه، طبق دستور دولت، تدوين، تصويب و اجراي برنامه جامع فرابخشي توسعه امور زنان و خانواده بر عهده اين مركز است كه برنامه مذكور تهيه شده و در حال حاضر تهيه اسناد بخشي مربوط به همكاري دستگاه هاي اجرايي مرتبط در دست اجراست.
مشاور رئيس جمهور در ادامه به وظايف اصلي مركز در اين راستا اشاره كرد و گفت: سياست ها و اقدامات اجرايي جهت تهيه اين اسناد بخشي بين مركز و دستگاه هاي اجرايي مرتبط با موضوع زنان مشترك است كه در قالب تهيه و تدوين ۱۴ برنامه ملي به اجرا در مي آيد.وي از «تهيه و اجراي برنامه ملي تقويت بنيان خانواده» ،« تهيه و اجراي برنامه جامع اصلاح ساختار اداري و تشكيلاتي امور زنان»،« تهيه و اجراي برنامه جامع نظام و رفاه تأمين اجتماعي زنان »،« تهيه و اجراي برنامه عملياتي كردن نظام جامع حقوقي زنان» ،« تهيه و اجراي برنامه ملي ارتقاي سلامت جسماني، رواني و اجتماعي زنان »يادكرد و اظهار داشت: علاوه بر موارد مذكور برنامه هايي نظير« تهيه و اجراي برنامه جامع توانمندسازي سازمان هاي غيردولتي »،« تهيه و اجراي برنامه جامع توسعه و ساماندهي امور اقتصادي زنان »،« تهيه و اجراي برنامه پيشگيري و مقابله با خشونت عليه زنان »،« تهيه و اجراي برنامه ملي توسعه و ساماندهي پژوهش هاي مرتبط با امور زنان »،« تهيه و اجراي برنامه ملي ساماندهي اوقات فراغت زنان »،« تهيه و اجراي طرح ملي توسعه تعاملات بين المللي »،« تهيه و اجراي برنامه ارتقاي نقش نهاد خانواده ها در امور جوانان »،« تقويت و گسترش همه جانبه فرهنگ عفاف و حجاب و ارتقاي امنيت اجتماعي زنان »،« تقويت و تعميق باورهاي ديني »و«گسترش، تقويت و تعالي امور فرهنگي »در دستور كار مركز و برخي وزارتخانه ها و سازمان ها قرار دارد.

تعديل برج جهان نما آغاز شد
گروه علمي _ فرهنگي: تعديل برج جهان نما از روز شنبه ۸ بهمن ماه برابر با ۲۸ ژانويه با تخريب برج فوقاني كه ۴۰ روز به طول خواهد انجاميد آغاز شد.
اسفنديار رحيم مشايي، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در نامه اي خطاب به كوچيرو ماتسورا مدير كل يونسكو به آمادگي ايران بر اجراي مصوبه يونسكو مبني بر تعديل ارتفاع برج جهان نما اشاره شده است.
در نامه ياد شده ۴۰ روز براي تخريب برج فوقاني كه از روز گذشته آغاز شده، دو ماه براي آماده كردن طرح كاهش ديگر قسمت ها و يك ماه براي تجهيز كارگاهي تعيين شده است.
با آماده كردن طرح كاهش و تجهيزات كارگاهي در طول شش ماه و از اول ماه مي (۱۱ ارديبهشت سال ۱۳۸۵) تعديل ديگر بخش هاي مورد اشاره در مصوبه آغاز خواهد شد.
مشايي در پايان از يونسكو به منظور تشويق ايران براي ثبت تعداد ديگري از آثار ميدان امام اصفهان شامل بازار، محور چهارباغ، پل هاي تاريخي و مسجد جامع به عنوان الحاقيه به ميدان نقش جهان تشكر كرده و افزوده است كه به زودي پرونده اين آثار براي ثبت در فهرست جهاني به يونسكو ارسال خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به موجب قطعنامه يونسكو در اجلاس تيرماه دوربان آفريقاي جنوبي دولت ايران تا اول فوريه ۲۰۰۶ (۱۳بهمن ۱۳۸۴) زمان دارد تا برج جهان نما را تعديل كرده يا زمان بندي دقيق تعديل اين برج و نحوه آن را اعلام كند در غير اين صورت ميدان نقش جهان به طور خودكار در فهرست ميراث در خطر قرار خواهد گرفت.

ايران ميزبان المپياد جهاني فيزيك ۲۰۰۷
گروه علمي فرهنگي: به دنبال اعلام آمادگي ايران براي ميزباني المپياد جهاني فيزيك، كشورمان در سال ۲۰۰۷ ميزبان اين المپياد خواهد بود.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش در نشست مشترك وزير آموزش و پرورش و كميته برگزار كننده المپياد جهاني فيزيك، ابعاد مختلف اين رويداد مهم علمي- فرهنگي و نقش آن در شناساندن فرهنگ و تمدن ايران به فرهيختگان و نخبگان قريب به ۸۰ كشور از ۵ قاره جهان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.در اين نشست محمود فرشيدي، وزير آموزش و پرورش ضمن تأكيد بر ضرورت اهتمام جدي بخش هاي مختلف وزارت آموزش و پرورش و ساير دستگاه ها در برگزاري هر چه بهتر اين رخداد خاطرنشان ساخت: در شرايطي كه عده اي در صحنه جهاني مي خواهند ما را تحقير كنند، اين كار دفاع جدي از سوابق و پيشينه علمي- فرهنگي كشور است.
وزير آموزش و پرورش با تأكيد بر جلب افكار عمومي به ويژه دانش آموزان و دانشجويان، معلمان و استادان دانشگاه به سمت اين اتفاق مهم علمي، گفت: براي دفاع از هويت فرهنگي خودمان لازم نيست ضرورتاً به گذشته هاي خيلي دور متوسل شويم.
وي افزود: هرچند ما در گذشته دانشمندان برجسته اي در علوم مختلف داشته ايم اما در همين شرايط موجود نيز چهره هاي علمي و افتخار آفريني داريم كه مي توانيم آنها را به جهانيان بشناسانيم.
گفتني است ايران طي نامه رسمي در سال ۱۳۷۲ آمادگي خود را براي ميزباني المپياد جهاني فيزيك اعلام كرده بود.

آنفلوآنزاي پرندگان به عربستان رسيد
ايلنا: پس از تأييد ابتلاي ۳۷ باز به بيماري آنفلوانزاي پرندگان در كشور عربستان، مقامات اين كشور اقدام به كشتار تمامي اين گروه پرندگان كردند. پس از انجام عمليات يك تيم پزشكي، بر روي «بازهايي» كه در مركز دامپزشكي رياض نگاهداري مي  شوند، ابتلاي اين گروه پرندگان به بيماري آنفلوآنزاي پرندگان تأييد و دستور كشتار آنها صادر شد. گزارشات حاكي است؛ پيش از اين در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ مقامات عربستان سعودي به منظور ممانعت از شيوع اين بيماري در كشور, ورود هرگونه پرنده را از كشورهاي همسايه ممنوع كرده بودند. گفتني است؛ تاكنون تعداد قربانيان اين بيماري در آسيا از مرز ۸۰ نفر گذشته است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |