سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۲ - Jan 31, 2006
پس از برگزار نشدن جشنواره موسيقي نواحي در كرمان
كودكان كرماني منتظر جشنواره كتاب نباشند
002013.jpg
گروه ادب و هنر: پس از برگزار نشدن جشنواره موسيقي نواحي در شهر كرمان، برگزاري جشنواره كتاب كودك و نوجوان هم در اين شهر منتفي شد.
اين اتفاق در حالي رخ مي دهد كه هر دوي اين جشنواره ها (به خصوص جشنواره موسيقي نواحي) از ديد متخصصان و نخبگان اين رشته در شاخه هاي خود تاثير گذار بوده اند.
سايت كتاب ميراث خبر هم در گزارشي در اين باره علت برگزار نشدن جشنواره كتاب كودك را به تغيير مديركل اداره كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  استان كرمان، نسبت مي دهد.
وحيد محمدي، سرپرست اداره امور فرهنگي اداره كل ارشاد استان كرمان گفت: «طبق شنيده ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  به احتمال قوي علي ملانوري، از مديريت اداره كل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  استان كرمان بركنار مي شود.
شنيده ها از انتصاب مهدي محبان، مدير نمايندگي سروش در صدا و سيماي استان كرمان در اين سمت خبر مي دهند.»
محمدي با اشاره به پيگيري هاي اداره كل ارشاد استان كرمان براي برگزاري نمايشگاه كتاب كودك امسال گفت:« از اول سال با تشكيل دبيرخانه برگزاري نمايشگاه كتاب كودك كرمان كه در حد يك اداره كل و با حضور كارشناسان مختلف فعاليت مي كرد، برنامه ريزي هاي برگزاري نمايشگاه امسال را آغاز كرديم و در اين زمينه كلاس هاي آموزشي مختلفي را نيز برگزار كرديم.
كميته هاي مختلفي چون كميته انتشارات و كميته تبليغات نيز براي ساماندهي برگزاري نمايشگاه تشكيل شدند.
هم اكنون مدتي است منتظر پاسخ معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  درباره نحوه و زمان تخصيص بودجه و مجوزهاي لازم بوده ايم.»
مسئول كميته اجرايي نمايشگاه كتاب كودك كرمان از منتفي شدن برگزاري اين نمايشگاه خبر داد و گفت: «اگر منطقي به مساله تغيير مديريت در اداره كل ارشاد استان نگاه كنيم برگزاري نمايشگاه منتفي است.
تا مدير جديد بخواهد تغييرات مورد نظر خود را اعمال كند و به وضعيت و شرايط اداره آگاه شود زمان زيادي طول مي كشد.
در هر حال ملانوري تلاش زيادي براي برگزاري نمايشگاه امسال كرد، اما با رفتن او امكان برگزاري نمايشگاه امسال از بين رفت» .
به گفته او با تغيير مديريت در اين اداره كل، سه برنامه ديگر از جمله برگزاري نمايشگاه تازه هاي كتاب و افتتاح موزه صنعتي استان كرمان كه قرار بود در اسفندماه سال جاري برگزار شوند نيز منتفي شده است.

خبر و نكته
خبر:مديركل اداره كتاب معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  در ديدار با نمايندگان نهادهاي صنفي نشر با اشاره به اظهارات برخي از ناشران درباره مميزي كتاب و نادرست خواندن آن گفت: «از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از ۳۰ هزار عنوان كتاب مجوز چاپ دريافت كرده اند و در اين ميان تعداد محدودي از كتاب هاي مذكور به دليل تخلف و عدم رعايت ضوابط و مقررات نشر در مرحله بررسي قرار دارند» . (سايت كتاب ميراث خبر)
نكته: اگرچه آمار ارائه شده از سوي مديركل اداره كتاب معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باعث خوشحالي است، اما به نظر مي رسد تا زماني كه اين آمار ها با تفكيك كتاب هاي حوزه هاي مختلف و مقايسه تعداد عناوين منتشره در امسال با سال گذشته صورت نگيرد، اقناع جامعه نشر و معترضان و البته افكار عمومي  اندكي دشوار باشد.به نظر مي رسد با توجه به اعتراضات صحافان، مبني بر عدم ترخيص برخي از كتاب ها از اين مراكز، مديركل محترم بايد مشخص كند كه چه تعداد از اين كتاب ها پس از دريافت مجوز نشر در مرحله ترخيص از صحافخانه هاي باقي مانده است.
از سوي ديگر ناشراني كه تمركز كتاب هاي آنها در حوزه هاي خاصي چون، ادبيات، تاريخ،  فلسفه و فكر است نيز مي توانند با انتشار آمار تعداد عناوين منتشره در سال قبل و امسال به شفاف سازي در اين زمينه مدد برسانند و از اين طريق ادله خويش در اعتراض به شدت يافتن مميزي را مشخص تر ارائه كنند.

آثار استاد گنجينه بررسي شد
002022.jpg
در نشست سيري در آثار چاپي استاد حسين گنجينه از بيش از ۷۰ سال فعاليت هنري «پدر چاپ باتيك ايران» تجليل شد.
در نشستي كه به بررسي آثار استاد حسين گنجينه اختصاص داشت و با عنوان «نشانه هاي هنر شرقي در آثار استاد گنجينه» در محل سينما تك اين مجموعه برگزار شد، دكتر محمدمهدي هراتي، دكتر حسين ياوري، مهندس عبدالمجيد شريف زاده، سهراب هادي و خانم قاسميان آثار استاد را با حضور ايشان مورد بررسي قرار دادند. در اين ميزگرد ابتدا سهراب هادي بيان داشت: فرم هاي آناليز شده مفاهيم شرقي در نقوش و قرينه سازي هاي ايشان حضور پايدار دارد.
آنگاه ياوري با نقل خاطره اي از استاد، همت و پايمردي ايشان را در انتقال مداوم تجربياتشان به نسل هاي بعدي و تكامل هنر چاپ باتيك در ايران و درخشش آن در عرصه هاي جهاني ستود و خاطرنشان كرد: من به جرأت و بدون شك مي گويم كه در تمام ايران هيچ هنرمند و استادي به اندازه استاد گنجينه شاگرد و هنرآموز نداشته است.
در ادامه هراتي با تجليل از چند نمونه از شمسه ها، چليپاها و حاشيه بندي ها در كار استاد، رويكرد كلي هنر ايشان را احياي مواريث از يادرفته كهن ايراني و نقوش باستاني هنر اين سرزمين دانست.
سپس قاسميان به تركيب بندي ها و فرم هاي هندسي و همنشيني بديع رنگ ها و فرم ها و تلفيق سنت و مدرن در آثار استاد اشاراتي كرد.
در پايان شريف زاده نيز دو وجه اصلي «الهام از طبيعت» و «انتزاع» را در آثار استاد برشمرد و پايبندي استاد به معنويت مستتر در روح هنر شرقي و تعالي انساني اين فرهنگ را رمز توفيق ايشان در اين عرصه دانست.
پس از ميزگرد، با حضور استاد حسين گنجينه پرسش و پاسخ با حضور علاقه مندان برگزار شد.

ميزگرد هنرهاي سنتي
002019.jpg
ميزگرد هنرهاي سنتي در ادامه نشست هاي پژوهشي هنر در مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود.
در حاشيه اولين جشنواره هنرهاي سنتي جوانان، همايشي به بحث و بررسي پيرامون هنرهاي سنتي اختصاص يافته است.
در اين نشست دكتر حسن بلخاري با موضوع «مفهوم سنت در هنرهاي سنتي» و دكتر نيره طهوري با عنوان «جايگاه بهشت در هنرهاي سنتي» سخنراني خواهند كرد و سپس ميزگرد تخصصي با حضور صاحب نظران هنرهاي سنتي تشكيل خواهد شد.
شركت در اين ميزگرد كه روز سه شنبه ۱۱ بهمن از ساعت ۱۵ الي ۱۷ در سالن سينما تك مؤسسه فرهنگي هنري صبا برگزار مي شود براي عموم آزاد است.

عروسي با ونوس در غياب نقاش
گروه ادب و هنر - ميراث خبر: مدت هاست از تابلوي «عروسي با ونوس» اثر زنده ياد «مرتضي مميز» در دانشكده هنرهاي زيبا نشاني در دست نيست.
بنياد مرتضي مميز براي تاسيس موزه مميز و گردآوري آثار او از مسئولان دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران درخواست كرد تابلوي «عروسي با ونوس» اين هنرمند را كه به عنوان پايان نامه كارشناسي ارائه داده بود، در انبارهاي دانشكده شناسايي كنند.
در اين تابلو كه سال ۱۳۴۰ بالاترين نمره استادان دانشكده را براي مميز به ارمغان آورد، نيم تنه ونوس با لباس عروسي در كنار تصوير خود مرتضي مميز رسم شده است، مهمانان اين مراسم عروسي استادان دانشگاهند.
رضواني، مدير روابط عمومي دانشكده هنرهاي زيبا كه فعاليت هاي مربوط به جست وجوي اين اثر در انبارهاي موزه را به عهده دارد، با اظهار اميدواري نسبت به كشف تابلو گفت: «با توجه به درخواست تعدادي از استادان دانشكده كه از دوستان صميمي مرحوم مميز بودند، انبارها را براي كشف اين اثر جست وجو مي كنيم.»
با توجه به اينكه مدتي طولاني از رسم اين تابلو مي گذرد، بيم آن مي رود تابلوي عروسي با ونوس در انبارهاي دانشكده وجود نداشته باشد.
غلامحسين نامي، دوست صميمي مميز كه همزمان با او در دانشكده درس مي خواند، درباره اين تابلو مي گويد: «مميز اصلا به جمع آوري آثارش اهميت نمي داد و حتي از آنها عكس هم نمي گرفت. چند سال پيش يك نمايشگاه از آثار دانشجويان مطرح دانشكده هنرهاي زيبا برگزار شد كه آثار مميز هم در آن به نمايش در آمد. اگر از آن زمان تغييري در انبارهاي دانشكده ايجاد نكرده باشند، به طور حتم مي توانند اثر را پيدا كنند.»
نامي از اينكه هيچ سندي از اين اثر در دست نيست، ابراز تاسف مي كند: «زماني كه اين تابلو را ارائه داد، گروه نقاشي دانشگاه تهران تحت سيطره نگاه رئاليستيك و ناتوراليستيك استاد علي محمد حيدريان بود. ما با ترس و لرز كارهاي نو مي كرديم .در اين شرايط مميز موضوعي بسيار سنت شكنانه را براي طرح پايان نامه انتخاب كرد، اما تنها مواقعي روي تابلو كار مي كرد كه استاد حيدريان در دانشكده نبود. معمولاً عصرها به دانشكده مي آمد. در جلسه اي كه قرار بود درباره اثر تصميم گيري كنند، همه مبهوت شدند. اثرش آنقدر زيبا، محكم و خلاق بود كه هيات ژوري او را شاگرد اول معرفي كرد و بالاترين نمره را به او داد. مرتضي نقاش درجه يكي بود و توانايي هاي هنري خود را از نقاشي گرفت.»
افسانه مميز، همسر مرتضي مميز و از اعضاي هيات مديره بنياد درباره اين تابلو مي گويد: «من هم تا كنون تابلوي عروسي با ونوس را نديده ام. هربار هم كه از مرتضي درباره اش مي پرسيدم، اظهار بي اطلاعي مي كرد. اميدوارم با پيگيري مسئولان دانشكده اين اثر شناسايي شود و به نمايش درآيد.»

ايستگاه عكاسان حرفه اي براي دوربين هاي آماتور
002025.jpg
مهر: دكتر جمشيد پژويان استاد دانشگاه علامه طباطبايي و مترجم كتاب «اقتصاد خرد» نوشته هندرسن و كوانت از نشر رسا به دليل نپرداختن حق ترجمه اين كتاب در ۱۴ سال گذشته (تا چاپ دهم كتاب) شكايت مي كند.
به گفته جمشيد پژويان مترجم «اقتصاد خرد» ، اين كتاب نخستين بار در سال ۱۳۷۰ از سوي اين واحد انتشاراتي به چاپ رسيده و فقط براي يك نوبت حق ترجمه از ناشر دريافت كرده است.
«اقتصاد خرد» از جمله كتاب هاي دانشگاهي است كه به عنوان يكي از منابع سؤالات كنكور كارشناسي ارشد و دكتري رشته اقتصاد نيز محسوب مي شود و در ۱۰ سال گذشته از سوي استادان اقتصاد معرفي شده است.
اين استاد دانشگاه تهران با انتقاد از قوانيني كه ناظر به رابطه ناشر و مولف است گفت: متاسفانه در اختلافات ميان ناشر و مولف قانون نمي تواند از مولفان دفاع كند.
وي تصريح كرد: اين مشكلات باعث شده كه من به عنوان يك استاد دانشگاه و كارشناس رشته اقتصاد كه امكان تاليف كتاب هاي زيادي را دارم از اين كار صرف نشر كنم، زيرا مي دانم كه ناشران حقوق قانوني مربوط به تاليف كتاب من را پرداخت نخواهند كرد.
دكتر پژويان درباره پيگيري هاي خود براي دريافت حق ترجمه كتاب افزود: در تماسي كه وكيل من با مدير نشر داشته است وي بارها از روبه رو شدن با وكيل طفره رفته و در آخرين اظهار نظر خود گفته كه حاضر است در ازاي چشم پوشي از حقوق مترجم، يك قطعه چك پرداخت كند.وي در ادامه به مهر تصريح كرد: قانون مربوط به حقوق مولفان و مصنفان نياز به بازبيني مجدد دارد و در شرايط كنوني بسياري از اساتيد دانشگاه و كارشناسان كه امكان تاليف و ترجمه جديدترين كتاب هاي علمي را دارند به دليل ترس از پايمال  شدن حقوقشان از تاليف و ترجمه كتاب صرف نظر مي كنند.

ناشر طفره رفت مترجم شكايت كرد
انجمن عكاسان فردا (مستقل) در راستاي فعاليت هاي خود، به منظور گرامي داشت خاطره انقلاب اسلامي و تجليل از حماسه حضرت امام خميني(ره) و در جهت شناسايي رشد و استعدادهاي نهفته در كودكان و نوجوانان و ثبت شور و شوق حركت هاي مردمي در بيست و هفتمين سال برگزاري راهپيمايي ۲۲بهمن همزمان با دهه محرم و عاشوراي حسيني اقدام به برپايي ايستگاه رايگان مي كند.
انجمن عكاسان فردا (مستقل) در نظر دارد طبق روال ساليان گذشته، به همراه مربيان مجرب و دوربين هاي ديجيتال به استقبال كودكان رفته و با فراهم آوردن ثبت يك فريم از مراسم، تجربه تازه اي را براي كودكان و نوجوانان ۱۷-۷سال فراهم كند.
همچنين آثار برتر ايستگاه عكاسي ۲۲بهمن سال گذشته به نمايش درخواهد آمد.
علاقه مندان مي توانند براي عكاسي رايگان و بازديد از نمايشگاه به ايستگاه عكاسي انجمن عكاسان فردا واقع در خيابان آزادي، جنب دانشگاه شريف مراجعه كنند.

جشنواره تئاتر عامل لغو انتخابات هيأت مديره  iti شد
002016.jpg
ايسنا: عصر ديروز دومين مجمع عمومي  iti برگزار شد و اساسنامه  iti به تصويب رسيد.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، قرار بود در اين مجمع كه با حضور كمرنگ هنرمندان تئاتر برگزار شد ، هيات مديره اين تشكل انتخاب شوند، اما به دليل طولاني شدن مراحل تصويب اساسنامه و همزمان شدن اين مجمع با مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر فجر، انتخابات هيأت مديره به زمان ديگري موكول شد.
بر اساس اين گزارش، اساسنامه  iti با حضور تعدادي از اعضاي هيأت مؤسس، حميد مظفري، بهزاد فراهاني، مريم معترف، مسعود دلخواه و محمدرضا خاكي بند به بند خوانده شد و در انتهاي هر بند، حاضران پرسش هاي خود را مطرح مي كردند و به دنبال آن راي گيري در مورد همان بند انجام مي شد.
ايرج راد - مديرعامل خانه تئاتر- درباره برگزاري اين مراسم در آخرين روز جشنواره فجر گفت: هدف ما اين بود تا هنرمندان شهرستاني هم در اين مجمع حضور داشته باشند، اما متاسفانه با اين كه كاملاً اطلاع رساني انجام شده، اما تعداد كمي  از هنرمندان تئاتر در اين جلسه حضور يافته اند.
محمدرضا خاكي در پاسخ به پرسش يكي از حاضران مبني بر نوع حمايت هاي  iti گفت:  iti نمي تواند سرمايه گذاري يا حمايت هاي مالي انجام دهد بلكه بيشترين حوزه فعاليت آن مربوط به تعريف در هر كشور است.
سپس فاطمه فراهاني - نماينده يونسكو در ايران - گفت: اساسنامه  iti ايران بر اساس  iti با در نظر گرفتن شرايط تئاتر ايران تدوين شده است.
وي ادامه داد: بحث هاي ارزشي در  iti جايي ندارد و بحث خلاقيت هم براي اين تشكل مطرح نيست بلكه حمايت از هنرمندان خلاق جزو برنامه هاي  iti است و اين حمايت به پشتوانه قدرتي انجام مي شود كه از انتخابات گرفته است.
حميد مظفري هم با اشاره به تفاوت عضويت در  iti با تشكل هاي صنفي گفت: عضويت در تشكل هاي صنفي در افراد ايجاد توقع مي كند، اما  iti نمي تواند انتظارات را برآورده كند و عضويت در آن يك موضوع معنوي است.
خاكي هم درباره عضويت معنوي در  iti گفت: طبق اساسنامه  iti جهاني تمام هنرمندان و علاقه مندان تئاتر مي توانند به صورت بالقوه عضو iti باشند و بيشترين منفعتي كه اين عضويت به دنبال دارد، تعريف و هويت بخشي به تئاتر است. وي در عين حال خاطرنشان كرد: اين موضوع به آن معني نيست كه همه عضو iti باشند بلكه زماني عضويت معني مي يابد كه افراد، اساسنامه را بپذيرند.
سپس فاطمه فراهاني درباره عضويت كشورها در  iti گفت: كميته ملي تئاتر ايران بايد به  iti جهاني حق عضويت بدهد و چگونگي پرداخت اين حق بايد در اساسنامه مشخص شود.
اين حق عضويت بايد به شكل سالانه پرداخت شود و هدف مركز بين المللي تئاتر، ترويج اهداف موسسه با هماهنگي و همكاري كشورهاي ديگر است.
وي در پايان گفت: هيات مديره موسسه بايد متشكل از نمايندگان تمامي  رشته هاي تئاتر باشد.
اين موسسه امكانات زيادي براي جوانان دارد كه ما هرگز نتوانسته ايم از آنها استفاده كنيم و اميدواريم كه در اين دوره بتوانيم از اين امكانات كه اغلب امكانات آموزشي هستند، استفاده كنيم.

اعتراض به خبر درگذشت جليل شهباز
در جستجوي خبرنگاري كه دروغ نوشت
002004.jpg
گروه ادب و هنر: درج خبر كذب درگذشت استاد جليل شهناز در يكي از شبكه هاي صدا، اعتراضات فراواني را به دنبال داشت كه آخرين آن نامه اي است كه مديرعامل خانه موسيقي به مديريت صداي جمهوري اسلامي ايران براي پي گيري و تذكر به دست اندركاران اين گونه برنامه ها براي جلوگيري از تكرار اين گونه رفتارها نوشته است.
در اين نامه آمده است:
با توجه به اين كه خبر مذكور (درگذشت استاد) با واقعيات منطبق نبوده و مسئولين خانه موسيقي طي ملاقات با ايشان و خانواده محترمشان خبر سلامتي وي را به دفعات تاييد نموده و خبر آن را نيز در سايت اطلاع رساني خانه موسيقي منتشر كرده است، مشخص نيست مسئول يا مسئولان محترم آن رسانه ملي با استناد به كدام منبع به پخش اين خبر كه متاسفانه در سطح جامعه مشكلات عديده اي را به وجود آورده، مبادرت ورزيده است.
جمعه گذشته يكي از شبكه هاي خبري صداي جمهوري اسلامي  ايران اعلام كرد كه استاد جليل شهناز درگذشته است، اما پس از پيگيري هاي خبرنگاران مشخص شد كه اين چهره نامي  موسيقي سنتي مدتي در بيمارستان بوده و اكنون در منزل دوران نقاهت خود را مي گذراند.
به گزارش همشهري سال گذشته نيز يكي از روزنامه ها درباره استاد شهناز چنين خطايي را مرتكب شده بود.

كريستين داويد درگذشت
كس نمي گويد كه ياري داشت حق دوستي
002010.jpg
گروه ادب و هنر: نزديك به يك هفته از درگذشت استاد كريستين داويد، رهبر و آهنگساز نامي  اتريشي مي گذرد.
اين استاد صاحب نام كه بسياري از موزيسين هاي ايراني به نوعي هنرجوي وي در آهنگسازي و رهبري اركستر به شمار مي روند، چند ماهي پس از درگذشت همسر ايراني خود (بانو منصوره قصري) دار فاني را وداع گفت.
كريستين داويد كه صبح جمعه در سن ۸۲ سالگي در وين درگذشت، رئيس سابق آكادمي  سوييس و هنرهاي زيباي وين بود و سال ها در ايران به آموزش اصول آهنگسازي و رهبري اركستر به صاحب نامان كنوني موسيقي ايران سرگرم بود.
پروفسور داويد چندين سال در ايران به تدريس موسيقي در دانشگاه تهران و بعدها در اركستر مجلسي تلويزيون اشتغال داشت.
بعد از انقلاب نيز داويد علاوه بر رهبري اركستر سمفونيك فرهنگسراي بهمن، با همكاري انجمن فرهنگي ايران و اتريش اركستر مجلسي جوانان را تشكيل داد.
داويد در حوزه هاي مختلف موسيقي، از آموزش موسيقي تا اجراهاي اركسترال در ايران فعاليت داشته و در اين حوزه بسياري از استادان موسيقي ايراني از كلاس هاي آموزشي او بهره مند شده اند.
منصوره قصري، هنرمند برجسته اپرا و همسر داويد نيز سه ماه پيش بر اثر عارضه ناگهاني دار فاني را وداع كرد.
جالب توجه اين كه در اين مدت جز خبر كوتاهي كه در سايت خانه موسيقي در اين زمينه انعكاس يافت، كمتر سخن و نشاني از اهل موسيقي درباره اين رخداد تاسف بار بروز و ظهور يافت.
داويد به گردن موسيقي ايران حق بزرگي دارد، چرا كه تجربه و تخصص خود را خالصانه در اختيار اهل موسيقي قرار داد.

سمفوني «ايران» فرهت منتشر مي شود
002007.jpg
دكتر شاهين فرهت كه در چند سال اخير به يكي از پركارترين آهنگسازان ايراني شهرت يافته است، سمفوني ايران خود را كه در ۴ موومان و در فضايي كاملاً كلاسيك نوشته شده است تا سال نو به بازار موسيقي عرضه خواهد كرد.
اين سمفوني كه در آن با تاثيرپذيري از عظمت و تاريخ پرشكوه ايران، موسيقي فولكلور، رنگ هاي قديمي نوشته شده است به سفارش فرهنگستان هنر ساخته شده است.
سمفوني ايران دي ماه امسال توسط اركستر فيلارمونيك ارمنستان به رهبري «لوريس چكناواريان» ضبط شده است. «فرهت» پيش از اين سمفوني، سمفوني خليج فارس را در سه موومان از طريق انتشارات سروش به بازار موسيقي عرضه كرده بود.

«ميراث» هنرمند ايراني در فلورانس
ايسنا: حسن شكاري آثارش را در يكي از گالري هاي شهر فلورانس- ايتاليا- به نمايش مي گذارد.
اين نقاش معاصر مي خواهد اسفندماه سال جاري مجموعه اي از آثار خود را در نمايشگاه سه هفته اي «ميراث» كه در فلورانس ايتاليا برگزار مي شود، در سه بخش موضوعي با عنوان هاي «سرزمين نياكان ما» ، «بام هاي ايراني» و «كتيبه هاي ايراني» به نمايش بگذارد. آثاري كه در اين نمايشگاه عرضه مي شوند، در برگيرنده سه دوره تاريخي در ايران شامل اسطوره، تاريخ و حماسه هستند. آخرين نمايشگاه اين هنرمند نقاش، مهرماه گذشته در گالري سيحون برپا شد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |