سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۲ - Jan 31, 2006
تحرك ديپلماتيك مقاومت فلسطين در برابر فشار غرب
002061.jpg
گروه سياسي خارجي: با گذشت چند روز از پيروزي حماس در انتخابات پارلماني فلسطين اين موضوع همچنان در صدر اخبار رسانه هاي جهان قرار دارد. آمريكا و اروپا به اعمال فشار به برنده اين انتخابات يعني جنبش حماس از طريق تهديدهاي مالي روي آورده و در اين راه به هر ابزاري متوسل مي شوند.
در اين ميان رهبران حماس با تحرك ديپلماتيك خود سعي در خنثي كردن اين تبليغات و مقابله با تهديدات اروپا و آمريكا دارند.
يكي از رهبران حماس از كميته  چهارجانبه خواست تا مذاكراتي غير مشروط با اين جنبش صورت دهد.
به گزارش تلويزيون الجزيره، اسماعيل هنيه از رهبران عالي رتبه جنبش حماس، در كنفرانسي مطبوعاتي در نوار غزه اظهار داشت: حماس همواره از طريق كنفرانس هاي داخلي و خارجي موضع گيري خود را اعلام كرده و تصريح نموده است كه آماده ي مذاكرات با كميته ي چهارجانبه ي بين المللي و اتحاديه ي اروپا در راستاي صدور قطعنامه هاي مشروع در خصوص احياي حقوق ملت فلسطين است. وي گفت: ما از اين كميته خواستيم تا شروط غيرعملي در برابر ملت فلسطين را متوقف سازد. هنيه افزود: جنبش حماس خواستار مذاكرات ملي در راستاي منافع فلسطيني با تمام گروه هاي فلسطيني است. حماس يك جنبش ريشه دار در بين ملت فلسطين است و نه تنها ارتباطات رسمي برقرار كرده، بلكه در راستاي برقراري ارتباط با تمام رهبران احزاب، گروه هاي مردمي و رهبران اقتصادي تلاش كرده است.
هنيه متعهد شد كه حماس در راستاي اصلاحات سياسي واقعي در فلسطين گام خواهد برداشت.
وي تاكيد كرد: حماس هرگز اعلام نكرده است كه روابط با جامعه ي جهاني را تحريم مي كند؛ بلكه برعكس طي روزهاي گذشته طي ارتباطاتي كه با مقامات جهاني و داخلي داشتيم، اعلام كرديم كه خواستار همكاري با آنها و استفاده از طرح هاي آنها كه در جهت پيروزي و نجات فلسطين هستيم.
هنيه ابراز اميدواري كرد كه جنبش حماس بتواند آنچه كه شايسته ي ملت فلسطين از آزادي، احترام به حقوق و دستيابي به اهداف و آرمان هاي آنها است، تحقق بخشد.
وي با اعلام اين كه حماس در مرحله ي گذشته نيز پيروز بود، گفت: در مرحله ي آينده نيز با هوشياري ملت فلسطين و تحت شعار اصلاح سياسي و با نگرش خاص اين جنبش در تمام مسايل سياسي، اداري و اقتصادي تلاش خواهيم كرد.
هنيه گفت: از همين جا اعلام مي كنيم كه خواستار مذاكرات با جنبش فتح و ديگر گروه هاي فلسطيني در خصوص چگونگي مشاركت سياسي در مرحله ي آينده هستيم.
وي ادامه داد: ما مي خواهيم با محمود عباس رييس تشكيلات نيز وارد مذاكرات شفاف در خصوص روند سياسي شويم.
هنيه در ادامه به سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي اشاره كرد و گفت: تمام سرمايه گذاران كشورهاي اسلامي و عربي بر حمايت خود از اقتصاد و بازار سرمايه گذاري فلسطين تاكيد كرده اند.
وي افزود: ما از كميته ي چهارجانبه ي بين المللي نيز دعوت كرديم تا درجهت فعال  سازي وزارت دارايي فلسطين تلاش كند. نظام اقتصاد فلسطين دچار زيان هاي زيادي شده كه بايد از فرصت ها براي شكوفايي اقتصادي استفاده كنيم. ما خواستار سرمايه گذاري سرمايه گذاران داخلي و خارجي به منظور شكوفايي اقتصادي براساس معيارهاي جهان اقتصاد هستيم و در جهت افزايش سرمايه گذاري ها تلاش مي كنيم.
معاون رييس دفتر سياسي حماس نيز اظهار داشت: حماس مخالف مذاكرات محمود عباس با اسراييل نيست.
موسي ابومرزوق معاون رييس دفتر سياسي حماس، در گفت وگو با روزنامه ي الحقايق گفت: محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان، و ياسرعرفات، رهبر فقيد تشكيلات خودگردان، با اسراييل مذاكره كردند و حماس بدون درگيري با آن ها مخالف اين جريان بود. حماس با نتايج توافقنامه هاي اسلو دقيقا همچون اعراب كه با مرزهاي تدوين شده ازسوي امپرياليسم انگليس و فرانسه در خاورميانه برخورد كردند، برخورد مي كند.
ابومرزوق كه از رهبران ميانه روي حماس به شمار مي آيد، گفت: ما نمي خواهيم با عباس وارد جنگ شويم. رد ايده ي مذاكرات با اسراييل موضع پيشين حماس بود و از نظر من ما مي توانيم به فرمول توافق شده اي با عباس درخصوص تمام مسايل حساسي كه ما با آن مخالفيم دست يابيم.
محمود عباس تهديد كرده است استعفا مي دهد مگر آن كه حماس با دولت و سياست هايي موافقت كند كه مشروعيت بين المللي و تداوم كمك خارجي را به دنبال داشته باشد.
در همين حال، كاندوليزا رايس در آستانه ي نشست تعيين استراتژي بين المللي درباره ي دورنماي صلح در خاورميانه گفت: آمريكا از كشورهاي ديگر مي خواهد تا كمك  مالي به دولت به رهبري حماس را به دليل آنكه اين جنبش از ناآرامي و سرنگوني اسراييل حمايت مي كند، قطع كند.
به گزارش آسوشيتدپرس، كاندوليزا رايس وزير امور خارجه ي آمريكا، هر گونه كمك مالي آمريكا به دولت حماس را رد كرد.
رايس اظهار داشت: كمك بشر دوستانه به فلسطينيان احتمالا به صورت موردي خواهد بود.
وي تاكيد كرد: دولت آمريكا كمك وعده داده شده به دولت فلسطين به رهبري محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان را پيگيري مي كند. اما آمريكا آماده ي تامين بودجه ي سازماني نيست كه حامي سرنگوني و ناآرامي است و از تعهداتش بر اساس چارچوب بين المللي براي برقراري صلح در خاورميانه سر باز مي زند.
رايس ديروز با اعضاي ديگر كميته ي كاري چهار جانبه ديدار كرد.
آنگلا مركل صدراعظم آلمان نيز ديروز تهديد كرد، اگر جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) اسرائيل را به رسميت نشناسد، كمك هاي مالي اروپا به حكومت خودگردان فلسطين قطع خواهد شد.

همايش بين المللي بازسازي افغانستان در لندن
لندن - ايران: پايتخت  انگليس  در روزهاي  سه شنبه  و چهارشنبه  ميزبان  همايشي  بين المللي براي  تصميم گيري  درباره  آينده  بازسازي  افغانستان  است .
به  گزارش  منابع  رسمي ، همايش  لندن  با حضور نمايندگان  بيش  از ۶۰ كشور وسازمان  بين المللي  در سطح  وزيران  خارجه  و رئيسان  نهادهاي  جهاني  برگزارخواهد شد.
منوچهر متكي  وزير خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  ديروز براي  شركت در اين  همايش  در راس  هياتي  وارد لندن  شد.
همچنين «عبدالله  عبدالله» ، «اورسلا پلاسنيك» و «كاندوليزا رايس» وزيران خارجه  افغانستان ، اتريش  وآمريكا عهده دار رياست  دوره اي  اتحاديه  اروپا- و آمريكا ،براي  شركت  در اين  همايش  وارد پايتخت  انگليس  شده اند.

امير جديد كويت وعده ادامه اصلاحات داد
ايسنا: شيخ صباح الاحمد الصباح پس از به جاي آوردن مراسم تحليف خود به عنوان امير جديد كويت فورا خواستار ايجاد وحدت ملي در كشورش در پي بحران پيش آمده شد و افزود: امروز فصل جديدي از كتاب تاريخ كويت را خواهيم گشود، ما به آينده اي روشن اميدواريم.به گزارش روزنامه خليج تايمز، شيخ صباح الاحمد الصباح، امير جديد كويت در جمع نمايندگان پارلماني كشورش اظهار داشت: كويت طي روزهاي گذشته محكي جدي خورد كه با رنج و تشويش همراه بود.اما در پايان كار دموكراسي و قانون اساسي بر اين احساس ها غلبه كرد.
وي كه با تشويق پرشور حاضران همراهي مي شد، در ادامه وحدت و يكپارچگي مردم كويت در مواجهه با چالش هاي منطقه اي را خواستار شد و وعده داد اصلاحات را به پيش برد.

پيشنهاد روسيه به مصر
براي ساخت نيروگاه هسته اي درآن كشور
ايرنا: نشريه  الكترونيكي  المصريون  به نقل  از منابع  ديپلماتيك  عرب  نوشت  كه  روسيه  اخيراً پيشنهاد ساخت  نيروگاه هاي  هسته اي را  جهت  توليد برق  به  مصر ارائه كرده  است.
به  نوشته  اين  نشريه ، يك  هيات  روسي  كه  چند روز پيش  وارد قاهره  شد، مذاكرات  در اين  خصوص  را با طرف  مصري  آغاز كرده  است .دو طرف  در اين  مذاكرات ، پيشنهاد روسيه درخصوص  توسعه  امور زيربنايي مصر در بخش  اتمي با اهداف  غيرنظامي و صلح آميز از جمله  ساخت  چند نيروگاه هسته اي  براي  توليد برق  را بررسي  كردند.اين  منابع  افزودند: مصر در حال  حاضر بدنبال  دستيابي  به  اين  فن آوري هسته اي  و نيز تجربه  لازم  در اين  زمينه  از طريق  كشورهايي  غير از روسيه  است تا بتواند شرايط لازم  را براي  تكميل  چرخه  سوخت  هسته اي  فراهم  كند.

حمله انتحاري به شش كليسا در عراق
ايسنا: در حملات شبه نظاميان و انفجار بمب  از جمله انفجار همزمان شش خودروي بمب گذاري شده در نزديكي كليساهاي عراق حداقل ۲۰ عراقي كشته شدند. در نتيجه  انفجار يك بمب جاده اي، يك گوينده شبكه خبري اي.بي.سي آمريكا و تصوير بردارش زخمي شدند. همچنين بر اساس گزارش كميته  حمايت از خبرنگاران، از زمان آغاز جنگ عراق تاكنون ۶۱ خبرنگار درنتيجه  اقدامات خصمانه كشته شده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، حملات به كليسا هاي بغداد و كركوك قبل از آغاز محاكمه صدام و سران حكومتش انجام شد.در انفجار يك بمب جاده اي در شهر اسكندريه، واقع در ۶۵ كيلومتري جنوب بغداد، ۱۰ عراقي كشته و دو تن زخمي شدند.
محمود بيروي، از معاونان فرماندهي ارتش در رژيم صدام نيز در نتيجه شليك راكت شبه نظاميان به خانه اش در تكريت كشته شد.
در شهر بيجي نيز مردان مسلح يك افسر پليس را كشتند.در حمله انتحاري در نزديكي گشتي هاي سربازان عراقي در نزديكي دهكده اوجا واقع در ۱۸۰ كيلومتري شمال بغداد، چهار سرباز عراقي كشته شدند.
در نتيجه انفجار شش خودروي بمبگذاري شده در يك جاده در نزديكي كليساهاي بغداد و كركوك، سه تن كشته و ۱۹ تن زخمي شدند.
درهمين حال در اعتراض به دستگيري تعدادي از افسران پليس عراق از سوي نيروهاي انگليسي صدها تن از اهالي بصره در مقابل كنسولگري اين كشور در بصره دست به تظاهرات زدند و آزادي فوري زندانيان را خواستار شدند.

اعتراض به سياستهاي مهاجرتي آمريكا در مكزيك
فارس: فعالان مدافع حقوق مهاجران با تجمع در برابر سفارت آمريكا در شهر مكزيكو سيتي پايتخت مكزيك، به سياستها و تدابير اتخاذ شده از سوي واشنگتن در برخورد با مهاجران اعتراض كردند.
به گزارش روزنامه اسپانيايي زبان ال نوئوو هرالد آمريكا، صدها تن از مدافعان حقوق مهاجران روز يكشنبه در مكزيكو سيتي سياستهاي مهاجرتي آمريكا را جنايتكارانه و تبعيض آميز توصيف كردند.
بنا بر اين گزارش، معترضين با سر دادن فرياد عدالت براي مهاجران در اقدامي نمادين ديوار عظيم كاغذي را به نشانه مخالفت با تصميم آمريكا براي احداث ديوار حائل در مرز با مكزيك پاره كردند.
شركت كنندگان در تجمع ضد آمريكايي اعلام كردند احداث ديوار در مرز مكزيك حقوق بشر را نقض خواهد كرد و تلفات بيشتري به همراه خواهد داشت.

بوش: رسوايي ابوغريب آمريكا را شرمنده كرد
ايرنا: جرج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا گفت:  رسوايي  در زندان  ابوغريب  در نزديكي  بغداد، آمريكا را شرمنده  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، بوش  در گفت  وگو با شبكه تلويزيوني  سي .بي .اس  آمريكا گفت : جاي  هيچ  شكي  وجود ندارد كه  تصاوير منتشر شده  از ابوغريب  نه  فقط ما را شرمنده  كرد، بلكه  باعث  شد كه  بسياري  از مردمي كه  مي خواستند ما را دوست  داشته  باشند، دچار ترديد شوند.وي  افزود: موضوع  مهم تر اين  است  كه  اين  مسئله  به  ابزاري  در دست  دشمنان  براي  تبليغات  عليه  ما شد.تصاوير سربازان  آمريكايي  كه  آنان  را در حال  بدرفتاري  با زندانيان  عراقي  نشان  مي داد، در بهار ۲۰۰۴ ميلادي  در جهان  منتشر شد و بحثي  جنجال  برانگيز را درباره  استفاده  از شكنجه  توسط آمريكاييان  به  وجود آورد.

وضع جسماني پينوشه وخيم شد
بازداشت دختر آگوستو پينوشه ،وضع جسماني ديكتاتور سابق شيلي را وخيم كرد.
فارس به نقل از روزنامه اسپانيايي زبان ال نوئوو هرالد چاپ آمريكا، اين مطلب را پسر پينوشه كه او نيز آگوستو ناميده مي شود، اعلام كرد.
پسر پينوشه پس از ملاقات خواهرش در بازداشتگاه گفت وضعيت سلامتي پدر نود ساله اش با توجه به بالا رفتن قند خون او نگران كننده شده است.
لوسيا پينوشه دختر حاكم نظامي سابق شيلي روز شنبه پس از بازگشت از آمريكا در سانتياگو به اتهام اختلاس مالي بازداشت شد.
دختر پينوشه هفته گذشته از طريق آرژانتين خود را به آمريكا رساند و خواستار پناهندگي سياسي در اين كشور شد ولي مقامات آمريكايي اين درخواست را رد كردند و او را به شيلي بازگرداندند.
همسر و سه فرزند ديگر پينوشه نيز با اتهام اختلاس مالي و داشتن حسابهاي مخفي بانكي در آمريكا مواجه و هم اينك با صدور وثيقه آزاد هستند.
قاضي كارلوس سردا كه مسئوليت رسيدگي به پرونده فساد مالي ديكتاتور سابق شيلي و خانواده او را بر عهده دارد چندي پيش آنها را به اختلاس ميليونها دلار در بانك آمريكايي ريگز متهم كرد.

تحصن مهاجران در حومه پاريس
ايرنا: ده ها نفر از مهاجران  فاقد اجازه  اقامت  در فرانسه  به  همراه  اعضاي خانواده شان  ديروز با تجمع  در منطقه  سن  دوني  در حومه  پاريس  دست  به تحصن  و ادامه  اعتصاب  غذايشان  زدند.به  گزارش  ايرنا از پاريس راديو دولتي  فرانسه  (فرانس  انفو) اعلام كرد: اعتصاب  غذاي  مهاجران  از هفته گذشته  و از ۲۳ ژانويه  گذشته  در محل  اقامتشان  آغاز شده  بود، با اين  حال  به گفته  سخنگوي  مهاجران ، اين  افراد تصميم  گرفتند از ديروز با تحصن  در منطقه  سن  دوني  در حومه  شمال  پاريس،  حركت  اعتراض آميز خود را علني  كنند.
گزارش  خبرگزاري  فرانسه  نيز از سن  دوني  حاكي  است ، شمار مهاجراني  كه  به همراه  اعضاي  خانواده هاي  خود در اين  منطقه  اعتصاب  كرده اند، به  ۹۳ نفر مي رسد.

خشم  مسلمانان از مطلب توهين آميز يك روزنامه دانماركي
اقدام توهين آميز يك روزنامه دانماركي به مقدسات اسلامي واكنش مسلمانان درچند كشور را برانگيخت.
ايسنا: ليبي اعلام كرد كه در اعتراض به توهين يك روزنامه ي دانماركي به مقدسات اسلامي، سفارت خود را در دانمارك تعطيل كرده است.
به گزارش آسوشيتدپرس، وزارت امور خارجه ليبي طي بيانيه اي اعلام كرد: از آنجا كه مقامات دانماركي موضع مسئولانه اي را در قبال اين مساله اتخاذ نكردند، ليبي تصميم گرفته است تا سفارت خود را در كپنهاگ تعطيل كند.
دولت دانمارك با عذرخواهي از كشورهاي اسلامي به دليل توهين روزنامه  ييلاندز پوستن، با استناد به قانون آزادي بيان، دخالت در اين باره و تعطيل كردن روزنامه  مذكور را رد كرده است.
اين روزنامه ي دانماركي چندي پيش اقدام به چاپ تصاويري موهن از پيامبر اكرم (ص) كرد كه اين اقدام اهانت آميز با محكوميت مسلمانان و كشورهاي اسلامي روبرو شده است.
روزنامه «ييلاندز پوستن» با بيان اين كه قصد توهين به اسلام را نداشته است، با عذرخواهي به خاطر چاپ تصاوير مخالفت كرده است.
عبدالله خطيب، وزير امور خارجه  اردن، روز يكشنبه با احضار سفير دانمارك، اعتراض خود را نسبت به توهين بين المللي به اسلام، پيام اسلام و پيامبر آن اعلام كرد.
عربستان سعودي هفته ي گذشته سفير خود را در دانمارك فراخواند و شهروندان عربستاني هم اكنون در حال تحريم كالاهاي دانماركي هستند.
سوپرماركت هاي دولتي كويت نيز تحريم مشابهي را شروع كرده و دولت اين كشور با احضار سفير دانمارك، خواستار توضيح شده  است.
مجلس مصر خواستار فراخواندن سفراي اين كشور از دانمارك و نروژ شد.
حزب مخالف اخوان المسلمين مصر نيز خواستار تحريم كالاهاي اين دو كشور شد.
وزارت امور خارجه ي سوريه از دولت دانمارك خواست با انجام اقدامات لازم و مجازات عاملان،  شرايطي را فراهم كند كه چنين هتك حرمت هايي ديگر تكرار نشود.
سفارت دانمارك در دمشق با تلاش براي آرام كردن خشم سوريه، تأكيد كرد: اين تصاوير با هدف جوسازي و شايعه پراكني عليه مسلمانان نبوده اند.
حزب الله لبنان نيز از دانمارك و نروژ خواستار عذرخواهي و انجام اقدامات جدي براي جلوگيري از وقوع مجدد چنين پديده هايي نفرت انگيز كه عواقب فرهنگي، اجتماعي و سياسي بسيار گسترده اي دارند، شد.
فلسطينيان در دو شهر كرانه ي باختري، با به آتش كشيدن پرچم دانمارك به نشانه ي اعتراض، خواستار عذرخواهي شدند.بحرين نيز با محكوم كردن اين تصاوير اعلام كرد: شوراي ملي بحرين نيز هرگونه تلاشي كه عليه ارزش ها و مباني اسلامي صورت مي گيرد را محكوم مي كند و اين تلاش ها تنها كينه و تفرقه بين ملت هاي اسلامي را افزايش خواهد داد.

كوفي  عنان  خواستار اعزام  نيروهاي  صلحبان 
بيشتر به  دارفور سودان  شد
ايرنا: دبير كل  سازمان  ملل  متحد خواستار اقدام  قاطع  شوراي  امنيت  اين  سازمان  براي  اعزام  نيروهاي  صلحبان  بزرگتر و مقتدرتر، به  منطقه  دارفور سودان  شد. به گزارش مركز اطلاعات  سازمان  ملل  متحد در تهران ، كوفي  عنان افزود: در بسياري  از مناطق  دارفور هنوز هزاران  تن  از مردم  در معرض  كشتار، تجاوز و آوارگي  قرار دارند.وي گفت : تعداد آواره ها به  دو ميليون  نفر رسيده  در حالي كه  سه  ميليون نفر يعني  نيمي از كل  جمعيت  دارفور، وابسته  به  كمكهاي  بين المللي  در زمينه غذا و ساير نيازهاي  اساسي  خود هستند.

نواز شريف پس از پايان دوران
تبعيدش در عربستان به لندن رفت
002064.jpg
فارس: نواز شريف نخست وزير پيشين پاكستان عصر روز يكشنبه از عربستان سعودي وارد فرودگاه هيترو لندن شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي لوموند، نواز شريف كه از هنگام سقوط دولتش در كودتاي نظامي ژنرال «پرويز مشرف» به عربستان سعودي تبعيد شده بود، عصر روز يكشنبه از جده وارد فرودگاه هيترو لندن شد و مورد استقبال ۳ هزار نفر از هوادارانش قرار گرفت. هنوز هدف ديدار نواز شريف از لندن مشخص نشده است.
سخنگوي حزب مسلم ليگ كه رهبري آن را نخست وزير سابق پاكستان بر عهده داشت، اعلام كرد ديدار نواز شريف از لندن نشان دهنده پايان يافتن دوران تبعيد وي در عربستان سعودي است. نخست وزير سابق پاكستان پنج سال در عربستان در تبعيد به سر برد.
نواز شريف اخيراً اعلام كرده بود نمي خواهد پاكستاني را ببيند كه نظاميان كنترل آن را در دست داشته باشند و رهبر نظامي پاكستان بايد از دموكراسي پاكستاني درس بگيرد كه از سال ۱۹۴۷ در اين كشور حاكم است.
وي افزود: مردم پاكستان بايد اكنون تصميم بگيرند كه آيا مي خواهند كشورشان توسط ۱۵۰ ميليون نفر رهبري شود يا توسط ژنرال هاي آن.

ايتاليا خواستار ورود اسرائيل به پيمان ناتو شد
رم _ ايرنا: آنتونيو مارتينو وزير دفاع  ايتاليا در مصاحبه  با شبكه  راديويي  ۲۴ساعته  اين  كشور خواستار ورود اسرائيل  به  پيمان  ناتو شد.
خبرگزاري  آنسا ديروز به  نقل  از مارتينو افزود: با توجه  به  وضعيت خاورميانه  و پيروزي  حماس  اولين  اقدامي كه  اروپا بايد انجام  دهد، حمايت  از امنيت  اسرائيل  است ، زيرا وضعيت  بسيار وخيم  شده است.
وزير دفاع  ايتاليا با اشاره  به  اينكه  نظر شخصي  خود را بيان  مي كند، گفت : زمان  آن رسيده  تا اسرائيل  را وارد پيمان  ناتو كنيم  به  اين  طريق  در صورت تهاجم  به  اسرائيل  اين  عمل  در واقع  حمله  به  ناتو محسوب  خواهد شد.
مارتينو افزود: ورود اسرائيل  به  ناتو عقيده  شخصي  من  است  كه  قصد دارم  درمورد آن با وزير امور خارجه  گفت وگو كرده  و در صورت  توافق ، اين  پيشنهاد را به  اجلاس  ماه  آينده  وزراي  دفاع  پيمان  ناتو كه  قرار است  در ايتاليا برگزارشود، ارجاع  دهم .

چپگراها در انتخابات رياست جمهوري فنلاند پيروز شدند
ايسنا: پس از اذعان كانديداي محافظه كار انتخابات رياست جمهوري فنلاند به قبول شكست در دور دوم راي گيري ها كه روز يكشنبه برگزار شد، رئيس جمهور چپ گراي اين كشور با كسب پيروزي مجدد بار ديگر براي يك دوره ي شش ساله نبض امور را در دست گرفت.
به گزارش آسوشيتدپرس، تاريا  هالونن رئيس جمهور فنلاند و رقيب محافظه كارش سائولي نينيستو، در خصوص اعلام بي طرفي كشورشان در مقوله  سياست خارجي ديدگاه هاي مشابهي دارند.
در دور دوم انتخابات رياست جمهوري فنلاند،  هالونن، سوسيال دموكرات سابق نزديك به ۵۲ درصد آراء را به دست آورد و از سوي ديگر نينيستو حائز ۴۸ درصد آراء شد.
كانديداهاي سوسيال دموكرات از سال ۱۹۸۲ به اين سو رياست جمهوري را از آن خود دارند، گرچه هر رئيس جمهور منتخبي بايد به هنگام آغاز به كار رسمي، وابستگي حزبي خود را قطع كند.
هالونن ۶۲ ساله و نينيستو، هر دو حامي برقراري مناسبات نزديكتر با ناتو ( سازمان پيمان آتلانتيك شمالي) هستند؛ اما نينيستو بيشتر مايل به عضويت در جمع هم پيمانان غربي خود است.

يك جنايتكار جنگي صرب دستگير شد
ايرنا: يك  دستيار نزديك  راتكو ملاديچ از جنايتكاران  جنگي  صرب  در درگيريهاي بوسني  دستگير شد.
روزنامه  فايننشال  تايمز ديروز  با اعلام  اين  خبر افزود: مقام هاي  صرب  با دستگيري  دستيار ملاديچ  اميدوارند به  اتحاديه  اروپا نشان دهند كه  در پيگيري  براي  دستگيري «راتكو ملاديچ» مصمم  هستند.
راتكو ملاديچ  فرمانده  ارتش  جمهوري  صربسكا در درگيريهاي  بوسني  از سال ۱۹۹۵ ميلادي  و از زمان  پايان  جنگ  در بوسني  از سوي  دادگاه  لاهه  به  اتهام ارتكاب  به  جنايات  جنگي  تحت  تعقيب  قرار دارد. وي  از سوي  دادگاه  لاهه  به  كشتار هشت  هزار تن  از غيرنظاميان  شهر سربرنيتسا در جنگهاي  بوسني  متهم  است .

چهار جنگجوي  چچني  در داغستان  كشته  شدند
مسكو- ايرنا: در جريان  دو درگيري  مسلحانه  در داغستان  واقع  در منطقه  قفقاز شمالي روسيه  چهار شورشي  مسلح  از جمله  يك  فرمانده  شورشيان  چچني  كشته  و يك  مامور پليس  مجروح  شد.خبرگزاري  ايتارتاس  ديروز  اعلام  كرد: اين  درگيريها در دو منطقه  شهر خاساويورت  رخ  داد و در جريان  آن «لچي  اسكيف» فرمانده  شورشيان  سه منطقه  چچن  كشته  شد.
به گفته  وي،  نيروهاي  پليس  دو منزل  مسكوني  را كه  شورشيان  در آن پناه  گرفته بودند مورد محاصره  قرار داده  كه  در نتيجه  مقاومت  مسلحانه  شورشيان  درگيري  رخ  داد.

محاكمه  يك  مخالف  دولت  ازبكستان  آغاز شد
تاشكند- ايرنا: محاكمه «سنجر عمر اف» رئيس  گروه  اقتصادي «پرتو خورشيد» كه  اول  آبان  ماه گذشته  از سوي  ماموران  دادستاني  و امنيتي  ازبكستان  به  اتهام  مفاسد اقتصادي دستگير شده  بود، آغاز شد.پايگاه  اينترنتي «فرغانه  رو» ديروز  به  نقل  از وكيل  مدافع «عمراف» در تاشكند افزود: وي  تاكنون  يك  بارباموكل  خود كه  در سلول  انفرادي  نگهداري مي شود، ديدار كرده  است .به  گزارش  اين  پايگاه  اينترنتي ، گروه «پرتو خورشيد» به  مديريت  عمراف  به دليل  انتقاد از سركوب  ناآراميهاي  ماه  مه ۲۰۰۵ ( ارديبهشت  ۱۳۸۴ ) انديجان  تحت  تعقيب  قرار گرفته  بود.
براساس  اين  گزارش ، عمراف  با ارسال  نامه اي  به  پارلمان  ازبكستان  از اين  ارگان  خواسته  بود به  بحث  در امور اصلاحات  كشور بپردازند.

چاوز خواستار مبارزه  جهاني  با امپرياليسم  شد
002067.jpg
ايرنا: هوگو چاوز رئيس  جمهوري  ونزوئلا از فعالان  جهان  خواست  تا «تهاجمي جهاني» را عليه  سرمايه داري  و امپرياليسم  آمريكا راه اندازي  كنند.
به  گزارش  خبرگزاري «آسوشيتدپرس» از كاراكاس ، چاوز در ديدار با سازمان دهندگان  اصلي «مجمع  جهاني  اجتماعي» كه  روز يكشنبه  به  شش روز فعاليت  خود پايان  داد، از آنان  خواست  كه  راه هايي  را براي  گسترش  قدرتمندانه تر افكار خود بيابند.چاوز در جريان  يك  سخنراني  دو ساعته  به  مسائل  مختلفي  پرداخت  كه  از راهبرد دفاعي  ونزوئلا گرفته  تا نكوهش  بانك  جهاني  و صندوق  بين المللي پول را در بر مي گرفت .چاوز در جريان  يك  برنامه  راديويي  و تلويزيوني  كه  هر هفته  به  طور زنده پخش  مي شود، شعار «مرگ  بر امپراطوري  آمريكا» را سر داد و با ارائه  فهرستي از مداخله هاي  نظامي آمريكا در كشورهايي  از پاناما گرفته  تا عراق ، افزود: «تهاجم  امپرياليستي  ديگر بس  است.»

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |