سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۲ - Jan 31, 2006
تهران از امروز يكپارچه سياهپوش شد
گروه اجتماعي:امروز اول  ماه  محرم  ماه  پيروزي  خون  بر شمشير و شهادت  امام  حسين (ع ) وياران  باوفايش است  و مردم  تهران از امشب  مجالس  سخنراني  و عزاداري  بر پامي كنند.
بنا بر اين گزارش، همزمان  با ديگر شهرهاي  كشورمان  درحسينيه  هاو تكاياي  محله هاي  مختلف  شهر تهران  در ماه  محرم  برنامه هاي  عزاداري  سيد وسالار شهيدان  برگزار خواهد شد.
درمهديه  تهران  دردهه اول  ماه  محرم  هر شب  بعداز نماز مغرب  و عشاء، مراسم سوگواري  سالار شهيدان ، زيارت  عاشورا و سخنراني  برگزار مي شود.
حجت الاسلام  پناهيان  شب  يازدهم ، حجت الاسلام  صديقي  در شب  دوازدهم  و حجت الاسلام  سيداحمد خاتمي در شب  سيزدهم  ماه  محرم  سخنراني  مي كنند و پس  از آن مداحان  اهل  بيت  عصمت  و طهارت  عليهم السلام  به  عزاداري  مي پردازند.
بنا بر اين  گزارش ، در حسينيه  فاطميون  واقع  در خيابان  مجاهدين  اسلام  وحسينيه  بني  فاطمه  در خيابان  ري  نيز در دهه  اول  ماه  محرم  مراسم  سخنراني  وعزاداري  هر شب  بعد از نماز مغرب  و عشا برگزار مي شود.
مسجد ارك  تهران  نيز همچون  سالهاي  گذشته  پذيراي  حضور پرشور شيعيان  وپيروان  امام  حسين  (ع ) است . اين  مراسم  با برگزاري  نماز جماعت  مغرب  و عشا وسخنراني  و عزاداري  همراه  خواهد بود.
همزمان  با شب  اول  ماه  محرم ، عزاداران  حسيني  در تهران  با برگزاري  مجالس عزاداري  سيد و سالار شهيدان  اباعبدالله الحسين  به  استقبال  اين  ماه  شتافتند.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، دوستداران  اهل  بيت  عصمت  و طهارت  (ع ) در سوگ سومين  امام  همام  بر سر و سينه  زدند.
دوستداران  اهل  بيت  عصمت  و طهارت  (ع ) در اقصي  نقاط تهران  همزمان  بافرارسيدن  ماه محرم ، مساجد، تكايا، حسينيه ها و امامزاده ها را سياهپوش  كرده و بر سر در مغازه هاي  خود پرچم  سياه  به  اهتزاز در آوردند.

بهاء الدين خرمشاهي:
نگاه داستان نويسان با انقلاب اسلامي تغيير كرد
فارس: بهاء الدين خرمشاهي گفت: پس از انقلاب نحوه برخورد داستان نويسان و شاعران با ادبيات بسيار عوض شد كه در اين مورد نيازمنديم جامعه شناسان ادبيات نظرات خود را بيان كنند.
وي افزود: ادبيات پس از انقلاب داراي سبك ها و مكتب هاي متفاوتي است كه ادبيات دفاع مقدس مهمترين مكتب و درواقع مهمترين محصول ادبيات بعد از انقلاب اسلامي است كه تا كنون نظير آن را در ادبيات فارسي نداشتيم.
خرمشاهي ادامه داد: من شعرهاي بسيار خوبي راجع به انقلاب و دفاع مقدس خوانده ام كه فكر مي كنم ادبيات انقلاب و دفاع مقدس در اين زمينه پيشرفت بهتري كرده است.
از بهترين آثار ادبيات انقلاب مي توانم به شعرهاي «قيصر امين پور» اشاره كنم.
وي در پايان گفت: هنوز ادبيات انقلاب به تكامل خود نرسيده است.
همانطور كه ديگر جنبه هاي تحقيقي انقلاب به حد خود نرسيده است.
مثلاً ما هنوز تاريخ مدوني از انقلاب اسلامي نداريم كه جامع باشد. روز شمار وقايع را داريم اما تاريخي كه با معيارهاي استاندارد تاريخ نويسي منطبق باشد، نداريم.

براي نخستين بار در تهران
فجرآفرينان عاشورايي گرد هم مي آيند
001947.jpg
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نخستين همايش بزرگداشت «فجرآفرينان عاشورايي» ، با هدف ترويج و تعميق فرهنگ ايثار و شهادت و گرامي داشت ياد و خاطره شهداي والامقام محرم سال ،۱۳۵۷ پانزدهم بهمن ماه جاري با حضور دست اندركاران حوزه فرهنگ و خانواده معظم شهدا به همت شوراي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در تالار وحدت برگزار مي شود.
به گزارش همشهري، دكتر محمدحسين ايماني، دبير شوراي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت با اعلام اين خبر گفت: معرفي الگوها و اسوه هاي ايثار و شهادت و آشنايي نسل جوان با آنان و بررسي ابعاد مختلف پيوند انقلاب اسلامي و عاشوراي حسيني(ع)، از اهداف ديگر اين همايش است.
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گراميداشت ايام دهه فجر با رويكرد بزرگداشت ايام محرم و تعميق و ترويج روحيه ايثار در فرهنگ عمومي را از ديگر اهداف اين همايش اعلام كرد و افزود: انتخاب و تجليل ۲۲ تن از ۵۴۳ تن شهيدي كه در ماه محرم سال ۱۳۵۷ در جريان مبارزه با رژيم طاغوت به شهادت رسيدند و برگزاري نمايشگاه فرهنگي از اسناد، مدارك، عكس ها و دستاوردهاي پژوهشي مطالعاتي با محوريت انقلاب و محرم و عاشورا، از برنامه هاي اين همايش است.
به گفته دكتر ايماني اين نمايشگاه فرهنگي به مدت سه روز با همكاري موسسه تنظيم و نشر آثار امام(ره)، مركز بررسي اسناد تاريخي، مركز انقلاب اسلامي، روزنامه هاي كيهان و اطلاعات، خبرگزاري جمهوري اسلامي، موسسه مطالعاتي تاريخي، سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي، انجمن عكاسان دفاع مقدس، مركز اسناد رياست جمهوري، بنياد شهيد، موزه شهدا معاونت فرهنگي وزارت ارشاد و شركت پست برپا مي شود.
وي، برگزاري نشست هاي علمي و تخصصي با حضور انديشمندان و صاحب نظران و استادان دانشگاه و حوزه با موضوع هاي تأثيرات محرم بر انقلاب اسلامي، بررسي ابعاد مختلف انقلاب اسلامي و همبستگي ملي را از جمله برنامه هاي اين همايش عنوان كرد و گفت: همچنين تمبر يادبود شهداي محرم منتشر شده و همزمان با برگزاري همايش، ويژه نامه فجر آفرينان عاشورايي و زندگينامه ۲۲شهيد محرم سال ۱۳۵۷ توزيع مي شود.

سيستم ارزشيابي مدارس تغيير مي كند
«بيست زدايي» پس از ۸۰ سال
001944.jpg
ايسنا: ۳۱ هزار دانش آموز اول تا سوم ابتدايي امسال در حالي به عنوان آخرين سال اجراي آزمايشي تحت پوشش طرح ارزشيابي توصيفي (حذف نمره در مقطع ابتدايي) رفتند كه مجريان طرح نگران سرنوشت دانش آموزان خود در كلاسهايي  هستند كه «۲۵ صدم ها آنها را وادار به درس خواندن مي كند.»
طرح ارزشيابي توصيفي (حذف نمره در مقطع ابتدايي)،سال تحصيلي جاري در ۱۲۰۰ كلاس درس ۵۰۰ مدرسه كشور براي آخرين سال آزمايشي با به خدمت گرفتن ۲ هزار نيروي آزمايشي در حال اجراست كه پس از اعلام نتايج ارزشيابي پژوهشكده تعليم و تربيت از روند اجراي طرح تصميمات لازم در خصوص چگونگي اجراي آن اتخاذ مي شود.
در طول اين ۳ سال اجراي آزمايشي  طرح ارزشيابي توصيفي ۳بار بازبيني و تغييرات لازم متناسب با نظر معلمان و مجريان در آن لحاظ شده است و به گفته مسئولان و متوليان اجراي طرح ، پس از پايان اين مدت، چنانچه كليت طرح حذف نمره در مقطع ابتدايي مورد تاييد مراجع تصميم گير آموزش و پرورش قرار گيرد، براي لحاظ آن در نظام ارزشيابي ابتدايي، نيازمند طرح اجرايي حداقل ۱۰ ساله اي هستيم كه اولا آماده سازي معلمان به عنوان اساس و محور فعاليتها صورت گرفته و بعلاوه بسترسازي فرهنگي نيز فراهم شود.
دكتر حسني، كارشناس مسئول اجراي طرح ارزشيابي توصيفي آموزش و پرورش با اشاره به اين كه حذف نمره، قداست ۲۰ را شكسته و اميدوار به «بيست زدايي» نظام آموزشي است، به خبرنگار ايسنا مي گويد: بايد در فرايند آماده سازي معلم، مدير و والدين، برنامه ريزي دقيقتري انجام دهيم چرا كه پذيرش حذف نمره براي ما كه بيش از ۸۰ سال آن را با تمام دل و جان پذيرفته ايم، بسيار سخت است. وي بازبيني ابزارهاي كار معلمان را از ضروريات اجراي طرح ارزشيابي توصيفي خوانده و اظهار مي كند: چون بر خلاف گذشته امتحان، تنها ابزار كار معلمان نيست، بعضي ها تصور مي كنند چون امتحان و نمره اي نداريم، ارزشيابي نيز وجود ندارد، بنابراين آشنايي تمامي معلمان با پوشه كار، آزمونهاي عملكردي، چك ليست و گزارش پيشرفت بجاي كارنامه، مهمترين كار براي توسعه حذف نمره در مدارس است.
به گفته دكتر حسني ، بازخوردي كه دانش آموزان در طرح ارزشيابي توصيفي مي گيرند بر خلاف نظام سنتي نه «عدد» ، بلكه بازخورد «توصيفي» است كه احتياج به مهارت فراوان دارد و متاسفانه معلمان ما با اين مقوله زياد آشنا نيستند.
وي ادامه مي دهد: در دو سال اجراي طرح، تنها يك درصد دانش آموزان تكرار پايه داشته اند كه آن نيز دقيقاً دانش آموزاني هستند كه مشكلات يادگيري داشتند.
وي مي افزايد: هم اكنون با حذف نمره، تصميم گيري در خصوص ارتقاي دانش آموزان به معلم و شوراي مدرسه واگذار شده لذا نيازمند الگو و ساز و كاري منطقي براي تصميم گيري در اين خصوص هستيم.
دكتر حسني با اعلام اين كه مقدمات تهيه الگوي تصميم گيري در خصوص تكرار پايه در طرح ارزشيابي توصيفي آماده شده  است، اظهار مي كند: با در نظر گرفتن معيارها و ملاكهايي خاص و توجه به حداقل دو عنصر «وضعيتي» و «علمي» دانش آموزان، عوامل افت تحصيلي آنها شناسايي شده و به جاي تكرار پايه براي تمامي دانش آموزان داراي عملكرد ضعيف، درباره «بسط فرصت يادگيري» براي آن دسته از دانش آموزاني كه نياز آموزشي ويژه دارند ، تصميم گيري خواهد شد.
به گفته وي با اين شيوه تصميم گيري، به بسياري از دانش آموزان خوبي كه بنا به دلايلي دچار ضعف مي شوند و حق آنها تكرار پايه نيست، كمك مي شود تا به هر شكل ممكن به حد معقولي از توانايي رسيده و به پايه بالاتر راه پيدا كنند.

آغاز طرح آموزشي مهارت هاي فني و حرفه اي جوانان جوياي كار
گروه اجتماعي: سازمان ملي جوانان در راستاي توانمندسازي جوانان غيرماهر و جوياي كار ۲۹- ۱۹ سال كشور، طرح آموزش مهارت هاي فني و حرفه اي كوتاه مدت را متناسب هر استان به اجرا گذارده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان، در اين طرح مهارت هاي كوتاه مدت مطابق با استانداردها در مراكز ثابت سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور و نيز برخي پادگان ها و زندان ها به طور رايگان آموزش داده مي شود.
همه دوره هاي آموزشي از تاريخ ۱۰/۱۱/۸۴ به طور همزمان در سراسر كشور آغاز خواهد شد. علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت اينترنتي سازمان ملي جوانان (www.nyoir.org) يا به نمايندگي سازمان ملي جوانان در استان ها يا به ادارات كل آموزش فني و حرفه اي شهرستان ها مراجعه كنند.

سرانه درمان مددجويان امداد نصف سرانه مصوب
ايسنا: معاون بهداشت و درمان و امور بيمه كميته امداد گفت: با توجه به اين كه در سال جاري كمتر از نصف سرانه درمان براي بيمه شدگان كميته امداد پرداخت شد بيش از ۱۰ ميليارد تومان از محل صدقات براي پوشش خدمات درماني اختصاص يافت. محمد تقي تصديق مقدم افزود: طبق ماده «۱۴» قانون بيمه همگاني خدمات درماني كشور،  بيمه خدمات درماني افراد نيازمند جامعه كه فاقد توانايي پرداخت هستند، به پيشنهاد كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان مديريت توسط دولت تعهد شده و بايد به صورت رديفي مستقل در قانون بودجه هر سال منظور و در اختيار كميته امداد قرار گيرد. وي با اشاره به اين كه ۴ ميليون نفر از مددجويان كميته امداد در سال ۸۴ تحت پوشش خدمات بيمه اي قرار دارند، افزود: جمعيت قابل توجهي كه تحت پوشش كميته امداد نيستند، از تسيهلات كميته امداد در بخش خدمات درماني به صورت موردي استفاده مي كنند. تصديق مقدم با اشاره به اين كه طي سال هاي اخير سرانه مصوب بيمه در اختيار كميته امداد قرار نگرفته است، افزود: سال هاي گذشته توجيهي براي اين صرفه جويي وجود داشت ولي در حال حاضر كاهش سرانه بيمه تا حد قابل توجهي ارائه خدمات درماني را مختل كرده است.

اعلام اسامي پذيرفته شدگان رشته هاي نيمه متمركز و
دوره هاي مشترك خارج از كشور كنكور
گروه علمي - فرهنگي: اسامي پذيرفته شدگان رشته هاي نيمه متمركز و دوره هاي مشترك خارج از كشور كنكور پنج شنبه اعلام مي شود.
اسامي پذيرفته شدگان نهايي رشته هاي نيمه متمركز، دوره هاي مشترك با همكاري دانشگاه هاي خارج از كشور و تكميل ظرفيت رشته هاي داراي شرايط خاص كنكور سراسري ۸۴ روز پنج شنبه ۱۳بهمن ماه اعلام مي شود. پذيرفته شدگان بايد در تاريخ هاي اعلام شده با در دست داشتن مدارك لازم با مراجعه به مركز قبولي خود نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.

عدم تجهيز بيش از ۵۰ درصد مساجد و تكاياي ثابت
به سيستم اعلام و اطفاي حريق
گروه اجتماعي:مهندس حميد عرب زاده، رئيس دفتر بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران گفت : به دليل نبود سيستم هاي اعلام و اطفاي حريق در مساجد و تكاياي ثابت بيش از ۵۰ درصد مساجد و تكاياي ثابت به سيستم اعلام و اطفاي حريق مجهز نيستند، اين در حاليست كه با توجه به اين كه اين گونه اماكن در ايام سوگواري ها محل تجمع افراد بسياري است، در صورت مجهز شدن به سيستم هاي مذكور مي توان در كوتاهترين زمان از بروز آتش سوزي اطلاع حاصل كرد و جهت اطفاي آن بموقع وارد عمل شد.
عرب زاده با بيان اين كه تكايا و هيأت هاي موقت عزاداري از ايمني بسيار پاييني برخوردارند، تأكيد كرد: اين اماكن در صورتي كه دستورالعمل هاي ايمني را رعايت كنند، مطمئناً مي توانند از حداقل ايمني برخوردار شوند.
وي به وقوع حوادث و آتش سوزي در نمازخانه هاي برخي ادارات و سازمان هاي دولتي اشاره كرد و گفت: بايد مسئولان ذيربط رعايت نكات ايمني در خصوص نمازخانه ها و سالن هايي كه با شروع ماه محرم به اماكن عزاداري تبديل مي شوند را در دستور كار قرار دهند و اين اماكن را به سيستم هاي اطفاي حريق مجهز كنند. رئيس دفتر بررسي علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني با بيان اين كه مركز رسيدگي به امور مساجد از يك سو و شهرداري از سوي ديگر از جمله متوليان نظارت بر ايمني مساجد هستند، گفت: در صورت ايجاد هماهنگي ميان شهرداري، مركز رسيدگي به امور مساجد و سازمان آتش نشاني بسياري از مشكلات و نواقص ايمني برطرف خواهد شد. وي تصريح كرد: اين در حاليست كه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مساجد و تكايا به رغم ارائه دستورالعمل هاي ايمني، هنوز اقدامي در جهت افزايش ضريب ايمني خود نكرده اند. به گفته عرب زاده در صورتي كه اجراي اين دستورالعمل ها از طريق قانون اجباري شود، مساجد و تكايا نيز از ايمني هاي لازم برخوردار خواهند شد.

فقدان بودجه براي افزايش ايمني
از سوي ديگر محمد زنگويي، مسئول روابط عمومي مركز رسيدگي به امور مساجد نيز با بيان اين كه بالا بردن ايمني مساجد نياز به بودجه كافي دارد، گفت: منبع درآمد مساجد از آنجا كه نهاد بودجه گير دولتي نيستند با كمك هاي مردمي تأمين مي شود، از سوي ديگر مركز رسيدگي به امور مساجد نيز تنها يك مركز هدايت كننده و آگاهي دهنده بوده كه بر فعاليت مساجد نظارت مي كند، از اين رو بودجه اي به مساجد نمي دهد.
به گفته زنگويي، اين مركز در تاريخ دهم مهر ماه سال جاري بخشنامه اي در «۲۶» بند تدوين كرد كه بر اساس آن نكات و موارد ايمني براي مساجد ساخته شده، در حال ساخت و يا در مرحله نقشه كشي، اعلام شد. مسئول روابط عمومي مركز رسيدگي به امور مساجد يادآور شد: پيش از اين نامه هايي با تاييد رئيس اين مركز براي تخصيص بودجه به كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ارسال شده كه طي آن بحث ايمني مساجد نيز به طور كامل بيان شده است. وي اضافه كرد: در صورتي كه بودجه و اعتباري از سوي نهادها و دستگاههاي ذيربط به مساجد داده شود، مطمئناً وضعيت ايمني اين اماكن مطلوب تر خواهد شد، در اين ميان نظارت بر تكايا و هيأت هاي موقت بر عهده سازمان تبليغات اسلامي است.

۵۸ ميليون نفر دچار كمبود كلسيم و ۴۶ ميليون نفر
كمبود آهن دارند
گروه اجتماعي: براساس آخرين وضعيت سوءتغذيه در ايران كوتاه قدي و كم خوني تغذيه اي كودكان ايراني كاهش چشمگيري داشته است.دكتر صفوي، مدير دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت به ايسنا گفت: بر اساس مطالعات بررسي مصرفي انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور، ۵۸ ميليون ايراني به كمبود كلسيم، ۴۶ ميليون به كمبود آهن، ۴۱ ميليون به كمبود ويتامين B2 (ريبوفلاوين)، ۳۵ ميليون به كمبود ويتامين A و ۱۵ ميليون نفر به كمبود دريافت انرژي دچارند. دكتر صفوي ادامه داد: اين در حاليست كه ۳۲ ميليون ايراني هم به اضافه دريافت انرژي مبتلايند كه به عبارت بهتر نيمي از جمعيت كشور به اضافه دريافت انرژي دچارند كه بايد مراقب بود تا به اضافه وزن و متعاقب آن بيماريهاي مزمني مثل ديابت، بيماريهاي قلبي - عروقي تبديل نشود.

تعيين سهم بازنشستگان در هزينه هاي بيمه
تكميلي متناسب با بودجه دولت
فارس: معاون امور هماهنگي و نظارت وزير رفاه و تأمين اجتماعي در خصوص نحوه تأمين اعتبار بيمه تكميلي بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي و كشوري گفت: بخشي از هزينه ها توسط دولت و بخشي توسط بازنشستگان تأمين مي شود كه سهم بازنشستگان در پرداخت هزينه هاي بيمه تكميلي هر ساله متناسب با بودجه دولت تعيين خواهد شد.محمود جعفري گفت: طبق مصوبه جلسه شوراي عالي رفاه و تأمين اجتماعي كليه بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي و كشوري، همسر و فرزندانشان تا سقف ۳ نفر با مشاركت خود بازنشستگان تحت پوشش بيمه تكميلي قرار مي گيرند كه در بودجه دولت سهم دولت و بازنشسته مشخص خواهد شد.

براي اولين بار؛
مشاور وزير رفاه در امور معلولان منصوب مي شود
ايلنا: رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان، اعلام كرد: به زودي مشاور وزير رفاه در امور معلولان منصوب خواهد شد.
علي همت محمودنژاد، رئيس انجمن حمايت از حقوق معلولان گفت: در جلسه اي كه با وزير رفاه داشته ايم، پيشنهاد انتصاب مشاوري در امور معلولان براي وزير رفاه ارائه شد.
وي افزود: وزير رفاه ضمن موافقت با اين طرح، اعلام كرد كه به زودي يك معلول را به عنوان مشاور خود انتخاب مي كند. به گفته محمودنژاد، به زودي معلولي خبره و آگاه به امور معلولان به عنوان مشاور وزير رفاه منصوب مي شود.
وي، تصريح كرد: فرد مذكور نماينده معلولان خواهد بود تا مباحث و نيازهاي آنها را پيگيري كند. محمودنژاد، معتقد است؛ اين نماينده در واقع نماينده ما در هيأت دولت است تا به صورت مستقيم پيگير نيازهاي معلولان باشد.

عيدي بازنشستگان دولت با كارمندان برابر است
فارس: يك مقام مسئول گفت: رقم عيدي بازنشستگان دولت با كارمندان دولت در سال آينده برابر است و پيش بيني مي شود رقم ۱۵۰ هزار تومان عيدي براي كارمندان دولت در سال آينده، براي بازنشستگان نيز پرداخت شود.
اين مقام مسئول افزود: سازمان تأمين اجتماعي نيز كه پيش از اين اعلام كرده بود توانايي پرداخت ۲۰۰ هزار تومان عيدي را به بازنشستگان اين سازمان دارد با تصويب عيدي ۱۵۰ هزار تومان براي بازنشستگان دولتي، اين سازمان هم همين رقم را به بازنشستگان پرداخت خواهد كرد. شنيده مي شود كه رئيس جمهوري قرار است با بررسي هايي كه صورت مي گيرد، رقم عيدي بازنشستگان را در سال آينده افزايش دهد.

واكسن آنفلوآنزاي انساني در پيشگيري از آنفلوآنزاي مرغي نقشي ندارد
فارس: رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت اعلام كرد: استفاده از واكسن آنفلوآنزاي انساني در جلوگيري از همه گيري جهاني بيماري آنفلوآنزاي پرندگان موثر است اما تزريق آن فقط براي گروههاي خاصي مثل سالمندان و افرادي كه پزشك تشخيص مي دهد، ضروري است. محمد مهدي گويا گفت: هنوز بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان واكسن ندارد و استفاده از واكسن آنفلوآنزاي انساني نيز به طور مستقيم در پيشگيري از آنفلوآنزاي پرندگان نقشي ندارد اما از همه گيري جهاني اين بيماري كه اكنون نگراني هاي زيادي را در مجامع بين المللي ايجاد كرده است، جلوگيري مي كند.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |