سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۲ - Jan 31, 2006
تهران در تسخير خودروها
طرح : بهمن رضايي
001998.jpg
خيابان هاي ديروز، ماشين هاي امروز
زهرا فراهاني: مشكل اصلي تهران آن است كه تعداد خودروهاي شهر بيشتر از ظرفيت خيابان هاست و به قول معروف: ماشين هاي امروز در خيابان هاي ديروز در رفت و آمدند. با وجود آن كه شهرداري تهران سعي كرده است با ساختن بزرگراه هاي جديد، توسعه معابر و حتي قرباني كردن درختان بي شمار گذرگاه ها را براي رفت و آمد خودروها آماده كند، اما هر روز طبق آمارهاي اعلام شده ۱۴۰۰ خودرو براي ورود به ترافيك شلوغ و سنگين تهران نمره مي گيرند و با اين وصف، نمي توان به اقدامات سريع براي حل مشكل ترافيك تهران اميد بست. آيا اين منطقي است كه تعداد پرشماري خودرو در تهران، بنزين را در راهبندان هاي سنگين بسوزانند و هوا را آلوده كنند؟ مسأله را بايد در آن جا پيدا كرد كه توليد كنندگان خودروها حرف و حديث خودشان را دارند. سازمان محيط زيست حرف خودش را مي زند. شهرداري تهران كه همه گرفتاري ها سرش هوار مي شوند، غرق در مشكلات مختلف است. آيا وقت آن نرسيده كه به مسأله از نگاه مديريت هاي جداگانه و منافع گوناگون بلكه نگاه واحد و در نظر گرفتن حقوق شهروندان پرداخته شود؟
زير چتر آلودگي
عليرضا رئيسي: چند سال پيش در روزنامه ها خوانده بودم كه گويا در سال ۱۹۵۴ ميلادي، به علت آلودگي شديد هوا در لندن، صدها نفر جانشان را از دست دادند و هزاران نفر هم در بيمارستان ها بستري شدند. ظاهراً بعد از آن حادثه تكان دهنده بود كه انگليسي ها به فكر افتادند تا براي هواي آلوده فكري بكنند. هرچه انديشيدند و اجرا كردند، نتيجه اش آن شد كه هواي لندن از آلودگي نجات يافت. اين تكان سخت امسال نصيب تهران و تهراني ها شد، اما آيا ما هم به فكر جمع كردن چتر آلودگي از آسمان تهران هستيم؟
بر اساس مطالبي كه از طرف كارشناسان در روزنامه ها چاپ شد و يا در برنامه هاي تلويزيوني مطرح گرديد، برنامه ريزان ما بايد طوري برنامه ريزي كنند كه اولاً تردد در تهران از هر نقطه به نقطه ديگر شهر با استفاده از اتوبوس و مترو ممكن گردد تا نيازي به آوردن ماشين هاي شخصي به خيابان ها نباشد. قدم اول هم همين است كه قسمت مهم صنايع اتومبيل سازي ما به توليد خودروهاي عمومي اختصاص داده شود. در شهري كه رفت و آمد در خيابان هاي آن كاري سخت و فرساينده است، روا نيست كه ظرفيت اصلي صنايع اتومبيل سازي اش را به توليد ماشين هاي سواري اختصاص دهد.
آن كه فراموش شده
بزرگ طاهر آبادي: صادقانه مي گويم، با شصت و اندي سال سن، كمتر جرأت مي كنم پياده از عرض خيابان هاي تهران عبور كنم. از در و ديوار شهر، خودرو و موتورسيكلت مي بارد. به قول آن كارشناس خارجي كه براي بررسي وضع ترافيك تهران به كشور ما آمده بود، تهران را يكسره به خودروها واگذار كرده ايم. يادمان رفته كه خودرو براي رفاه و راحتي انسان اختراع شد، نه آن كه آدمي در خدمت خودرو و برده ماشين باشد. آلودگي هوا يك وجه از مسايل حمل و نقل تهران است. خودروها و موتورسيكلت ها حتي روي خط كشي  عابر پياده و پياده روها هم مردم را راحت نمي گذارند. عابر پياده با هر سن و سالي بايد مثل دوندگان مسابقه سرعت از روي خط كشي سفيد، كه مخصوص اوست، عبور كند تا دچار تصادف و دردسرهاي بعدي اش نشود. چون برخلاف همه جاي دنيا، بيشتر راننده هاي ما، هميشه توقع دارند عابر ميدان را براي عبور آنها خالي كند!
وضع به همين منوال است كه مي بينيد، يعني همه امور در تهران در خدمت خودروها درآمده است. ظاهراً آن كه فراموش شده انسان شهرنشين است كه قاعدتاً بايد از هواي پاكيزه، رفت و آمد روان و بي واهمه در شهر و دور از سروصداي گوش خراش زندگي كند.

زندگي زير آسمان خاكستري
آذرماه امسال آلودگي هواي تهران به صورت يك بحران ملي درآمد و براي مقابله با چنين بحراني كه زندگي ميليون ها شهروند ساكن تهران را در معرض تهديد جدي قرار داده بود، تصميمات فوري گرفته شد و برخي برنامه هاي بلندمدت، از جمله تقويت شبكه حمل و نقل عمومي، گسترش حمل و نقل ريلي به ويژه توسعه مترو، مورد توجه قرار گرفت. تردد نوبتي خودروها در تهران بر اساس نمره هاي زوج و فرد، ضمن آن كه فوري ترين عكس العمل و تصميم براي كاهش آلودگي هواي شهر بود، بازتاب گوناگوني در ميان شهروندان به ويژه كارشناسان داشت. به همين دليل موضوع و مضمون بيشترين تعداد نامه ها و پيام هايي كه طي ماه اخير به همشهري رسيده است، درباره آلودگي هوا، حمل و نقل شهري و مسايل مربوط به اين حوزه هاست. براي اين كه زمان را از دست ندهيم، از هر نامه بخشي را انتخاب كرده ايم. از اين پس در صورت وجود موضوعات مشترك در نامه ها به همين گونه عمل مي كنيم تا علي رغم محدوديت فضاي صفحه، سهم بيشتري را به نامه هاي رسيده خوانندگان همشهري اختصاص دهيم.

سخني با خوانندگان
همه هفته، دهها نامه از خوانندگان عزيز همشهري دريافت مي كنيم. شماري از نامه ها در قالب پيشنهاد و نقد، در صفحه سخنگاه درج مي شود. بعضي از نامه ها را نيز كه دربرگيرنده نكات و يا پيشنهادهايي درمورد مطالب و محتواي روزنامه همشهري است در ستون «مردم و همشهري» از نظرتان مي گذرانيم. اما، تعدادي از نامه ها نيازمند پاسخگويي است كه در همين ستون با عنوان «پاسخ به نامه هاي شما» به سؤالات و موارد مطرح شده پاسخ مي دهيم. لطفا نامه هاي خود را در يك طرف كاغذ و با خط خوانا مرقوم فرماييد.
***
تهران _ آقاي طهمورثي
از حسن توجه شما به روزنامه همشهري سپاسگزاريم. اما در پاسخ به سؤالات شما:
۱ _ درمورد حجم آگهي هاي همشهري حق با شماست، اما به نسبت چنين حجمي ضمائم متنوعي به خوانندگان روزنامه عرضه مي شود. ضمن آن كه چهار صفحه جديد بر صفحات قبلي همشهري افزوده شده است و در حد امكان سعي مي كنيم در اين زمينه، رضايت شما و ديگر خوانندگان ارجمند روزنامه را فراهم كنيم.
۲ - ستون كاريكاتور روز همشهري با عنوان «نگاه» ، همچنان تنوع خود را با عرضه آثار هنرمندان كاريكاتوريست حرفه اي حفظ خواهد كرد.
شما اگر در اين رشته صاحب ذوق و استعداد هستيد، مي توانيد در مرحله نخست آثارتان را براي ستون «تجربه هاي آزاد» كه در همين صفحه داير شده، ارسال كنيد. اميدواريم در آينده شاهد چاپ آثار شما به عنوان كاريكاتوريست حرفه اي در ستون نگاه همشهري و ديگر نشريات كشورمان باشيم.
۳ _ سعي همكاران ما در گروه علمي و فرهنگي بر آن است كه مطالب مربوط به صفحه علوم و فنون را به صورت روزآمد عرضه كنند.
درعين حال تذكرات شما را به همكارانمان يادآوري كرديم.

خانم شيده _ ن _ تهران
با تشكر از شما، خواهشمنديم:
۱ _ چكيده اي از پايان نامه خود را كه درخصوص ريشه ها و علل اعتياد نوشته ايد، براي گروه اجتماعي همشهري ارسال كنيد. يافته هاي دقيق آماري، مستندات و علمي بودن يك تحقيق، شروط اصلي براي عرضه آن در يك رسانه عمومي است.
۲ _ عكس هايي را كه از مناظر طبيعت تهيه كرده ايد، مي توانيد براي همشهري _ صفحه سخنگاه _ ستون تجربه هاي آزاد ارسال فرماييد تا به نام خودتان چاپ شود. همچنين مي توانيد، عكس هاي برگزيده تان را براي مسابقات داخلي و بين المللي عكس كه همه ساله برگزار مي شود، بفرستيد.

خانم صالحي _ كرج
درحال حاضر، ستوني در همشهري براي پاسخ به پرسش هاي پزشكي نداريم. ترجيحا بهتر است، براي شناخت علت بيماري فرزندتان به پزشكان متخصص مراجعه كنيد.

آقاي حسينعلي زارع _ ورامين
۱ _ ما هم اميدواريم، در كشورمان امكاناتي فراهم شود تا فارغ التحصيلان رشته كشاورزي و مهندسان اين رشته در زمره جويندگان كار نباشند.
درعين حال مي توانيد تقاضاي خودتان را به علاوه مهارت هايي كه از آن برخوردار مي باشيد، براي اداره كاريابي وزارت كار ارسال كنيد.
۲ _ خلاصه اي از نامه و پيشنهادات مفصل شما درخصوص توجه بيشتر مسوولان به استعدادهاي كشاورزي ايران و نحوه ايجاد شغل هاي جديد در اين رشته، در شماره هاي آينده صفحه «سخنگاه» درج مي كنيم.

خانم سيما _ ت _ كرج
۱ _ پيشنهاد شما مبني بر اعلام برنامه سينماها را به گروه هنر و ادب ارجاع داديم.
۲ _ نخستين ويژه نامه بزرگداشت زنده ياد استاد مرتضي مميز، پدر گرافيك ايران را همشهري منتشر كرد. در فرصت هاي آينده نيز، مطالب تازه اي درخصوص آثار و نقش ارزنده اين هنرمند در رشد و بالندگي هنر گرافيك در ايران، منتشر خواهيم كرد.

آقاي رضا جواهري پور
۱ _ مراتب حسن توجه و علاقمندي شما به ستون «اصل مطالب» را به همكار ارجمند آقاي نصرالله زرويي اطلاع داريم.
۲ _ براي پرورش ذوق و استعداد خودتان در طنزنويسي، مي توانيد آثار فراوان و ارزنده اي كه از طنزنويسان قديم و معاصر ايران منتشر شده، مطالعه كنيد.

آقاي سعيد روزي طلب
۱ _ با تشكر از توجه شما، لطفا مطالبي را كه در باره اقتصاد معيشتي عشاير فارس تهيه كرده ايد، براي ما ارسال فرماييد تا پس از بررسي در جاي مناسب از آن استفاده كنيم.
۲ _ ما هم اميدواريم مسوولان مربوطه، ميزان شهريه دانشگاه ها را در حدي تعيين كنند كه متناسب با وضعيت اقتصادي خانواده هايي كم درآمد باشد تا هيچ جواني به دليل مشكلات اقتصادي از تحصيلات دانشگاهي محروم نماند.
۳ _ پيشنهاد شما مبني بر راه هاي كاهش مهاجرت مردم به تهران را، در آينده نزديك در صفحه سخنگاه درج خواهيم كرد.

خانم طلعت صادقي _ تهران
۱ _ مي توانيد، مساله ديررسيدن روزنامه را با بخش اشتراك همشهري از طريق شماره تماس اين بخش كه همه روزه در روزنامه درج مي شود، در ميان بگذاريد، تا ان شاءالله... اين مشكل برطرف شود.
۲ - مقالات، گزارش ها و توصيه هاي همشهري درخصوص راهكارهاي حل _ مشكلات حمل و نقل تهران، نيز منطبق بر پيشنهادات شماست همچنان كه بسياري از كارشناسان، حل اين مساله ملي را در توسعه و تجهيز حمل و نقل همگاني مي دانند.
۳ _ همشهري صفحه يا ستون ويژه اي نوجوانان ندارد، اما نشريه هفتگي دوچرخه ويژه نوجوانان به ضميمه همشهري به صورت منظم منتشر مي شود. مي توانيد آثار دختر هنرمندتان را براي دوچرخه كه همه هفته پنجشنبه ها منتشر مي شود، ارسال فرماييد.
۴ _ پيشنهاد شما مبني بر دايرشدن ستوني براي آموزش و اخبار مربوط به مسابقات شطرنج را به گروه ورزش همشهري ارجاع داديم.

تجربه هاي آزاد
همسايه نامهربان
عكس و نوشته: سوسن سمايوني
002001.jpg
هميشه بر اين باور بوده و هستيم كه در كنار حرفه اي ها از هر رشته اي در حوزه هنر و ادبيات، همه كساني كه ذوق و هنري در خود سراغ دارند بايد فضايي براي ابراز آن داشته باشند.
به قول معروف آماتورها هم حقي دارند. پيش از اين و در طول ۱۳ سالي كه از انتشار همشهري و صفحه سخنگاه مي گذرد، به تناوب عكس هاي ارسالي خوانندگان با نام فرستندگان اين آثار چاپ شده است. اما از اين شماره و در دوره جديد صفحه سخنگاه، ستون «تجربه هاي آزاد» را به مطالب ارسالي شما در زمينه هنر و ادبيات و آثار هنري اختصاص داده ايم، تا همه كساني كه علاقمندند حاصل ذوق و هنرشان در همشهري چاپ شود، از چنين امكاني برخوردار گردند. اين ستون به چاپ عكس، طرح و حتي در صورت امكان نوشته هاي كوتاه و شعرهاي شما اختصاص خواهد داشت. مي توانيد عكس ها و طرح هاي خود را با توضيح و شرح و يا بدون توضيح، ارسال كنيد. خوانندگان همشهري با شناسنامه و حال و هواي روزنامه خودشان آشنا هستند،  توقع ما هم همين است كه عكس ها و طرح هاي ارسالي شما، همين حال و هوا را داشته باشند.

از نوشته ها و خاطرات كساني كه به هر دليل در طول يكصدسال اخير از تهران ديدن كرده اند،  چنين برمي آيد كه اين شهر در گذشته هاي دورتر غرق در درخت بوده است. علاوه بر انبوه چنارها كه تهران را به عنوان شوق برانگيز چنارستان مفتخر كرده بودند، باغ هاي بزرگ انار تهران هم شهرت زيادي داشتند. هنوز هم در گوشه و كنار شهر از باغ اناري هاي تهران مي توان سراغ گرفت و هنوز هم محله هايي وجود دارند كه پسوندشان به انار و يا اناري است. اما هر چه تهران توسعه پيدا كرده و به اصطلاح مدرن تر شده،  درختانش بيشتر مورد بي مهري قرار گرفته اند. از بساز و بفروش هاي ريز و درشتي كه به خشكاندن و سوزاندن درخت ها مشغول اند تا كساني كه با هدف تبليغ كالا يا معرفي مكان كسب و كارشان، پيچ هاي فلزي را در تن درخت فرو مي كنند، كمتر به اين واقعيت توجه دارند كه درخت يك موجود زنده است و چون ما زندگي مي كند. در يك روز پاييزي در يكي از خيابان هاي تهران،  چشمم به اين صحنه افتاد.
درخت به ما ميوه مي دهد، سايه اش در گرماي طاقت فرساي تابستان ما را خنك مي كند، هواي پاك و سالم را به ريه هاي ما مي فرستد اما آيا همسايه خوبي براي درختان هستيم يا ...

مردم و همشهري
خوشامدگويي به «اصل مطلب»
بسيار خوشحاليم كه ستون «اصل مطلب» در همشهري دوباره چاپ مي شود، واقعاً جاي اين ستون در روزنامه خالي بود. استنباطم اين است كه اشعار آقاي زرويي در مقايسه با دوره قبلي «اصل مطلب» پخته تر و زيباتر شده است.
جولايي - تهران
لطفاً آب نبنديد
گفت وگو با اشخاص وقتي جاي زيادي را اشغال مي كند، بايد محتواي پرارزشي هم داشته باشد. بعضي از گفت وگوهاي همشهري، همان اصطلاح قديمي «آب بستن» را تداعي مي كند. در حالي كه انتظار داريم از هر گفت وگو نكات و مطالب تازه اي بدست بياوريم.
دانشجوي رشته روزنامه نگاري علامه طباطبايي
ما هم خاطره داريم
توقع داشتم در شماره مخصوص سالگرد همشهري، خاطرات خوانندگان روزنامه هم چاپ مي شد. من خاطره اي را براي روزنامه فرستادم و از سرنوشت آن خبري ندارم.
ليلا- خ- تهران

جواب درستي به من نمي دهند
ستون آخر سردبير همشهري، كه به تازگي در صفحه آخر روزنامه داير شده، كم كم جايش را باز كرده است. معمولاً  يك ستون جديد را با ميزان مراجعات، تنوع مراجعان و نوع موضوعاتي كه مطرح مي شود، مي سنجند. ستون آخر در همين مدت كوتاه، با چنين فراواني و تنوعي روبه رو شده است. نامه اي از ميان نامه هاي رسيده براي ستون آخر را، سردبير، براي چاپ به صفحه سخنگاه ارجاع داده است. ترجيح داديم نامه را بي كم و كاست درج كنيم، چرا كه بازگوي درد و رنج عميق، شمار قابل توجهي از جانبازان اين سرزمين است:
سردبير محترم روزنامه همشهري
با سلام و احترام
مطلب ستون آخر شما را كه سوار بر موتور به مجلس ختم يكي از بستگان رفته بوديد را خواندم. در قسمتي از آن ذكر نموده بوديد كه در اين سير شهري چيزهايي تازه ديديد. نوشته بوديد اي كاش مسئولين قبل از اين كه از طريق تلكس و ماهواره و ... از اخبار باخبر شوند و برنامه ريزي كنند، در شهر گشتي بزنند و پس از آشنايي با نيازهاي جامعه برنامه ريزي كنند. راستش من درست نفهميدم راجع به كدام برنامه ريزي غلط مي خواستيد بحث كنيد، ولي باعث شد تا پس از مدت ها نااميدي و اين در و آن در زدن اين روزنه كوچك را هم كه پس از خواندن مطلب شما به ذهنم رسيد هم براي رسيدن به مقصود امتحان كنم. سردبير عزيز دو سال پيش در ارديبهشت يا خرداد بود كه قانون ۱۶ ماده  اي مبني بر حمايت از قشر معلول تصويب شد كه در آن از شرايط و قوانيني آرماني براي معلولين گفته شده بود ولي اي كاش هيچ  وقت اين قانون تصويب نمي شد. آقاي سردبير من يك معلولم بازمانده ۸ سال جنگ عراق عليه ايران هستم. خانواده ام زمان بمباران هاي وحشتناك جنگ كشته شدند و من ماندم و دنيايي از رنج و تألم. مرا آن روزها به اتفاق خيلي از كودكاني كه شرايطي مشابه من داشتند به بهزيستي استانمان _كرمانشاه- سپردند. بعدها پس از كلي نقل و به ناچار آمديم تهران به خاطر معلوليتم مرا به واحدي در شمال تهران كه محل نگهداري دختران معلول بود سپردند. سالهاي بدي را گذراندم، سالهايي كه توام با سختي و رنج بود. از يادآوري آن روزها اكراه دارم. اما تنها نقطه عطف زندگيم درس بود و درس. با زحمت ديپلم گرفتم و بعد در دانشگاه پيام نور در رشته حقوق به تحصيل ادامه دادم. در سال ۸۲ با پسري متدين اهل استان يزد كه در رشته كارشناسي ارشد شيمي دانشگاه تربيت مدرس تحصيل مي كرد ازدواج كردم. از سختي ها و مصائب ازدواجم نمي گويم چون فرصت و مجالش در اين نامه نيست. در همان زماني كه ازدواج كردم قانون حمايت از معلولين نيز تصويب شده بود. در ماده شش تبصره يك آن آمده: كساني كه همسر معلول دارند مادامي كه سرپرستي همسر خود را برعهده دارند از خدمت سربازي معافند. اما دريغ از اجراي اين قانون. اين دو سال كه از زندگي ما گذشت كارمان تماس با اين ارگان بود و آن ارگان. ۹ بار رفتيم معاونت وظيفه عمومي ۴ بار ستاد مشترك ارتش. ۲۶ بار سازمان بهزيستي. ۲ بار مجلس شوراي اسلامي كه با نمايندگان استانهاي يزد و كرمانشاه صحبت كنيم كه بعد از كلي انتظار در پشت درهاي مجلس موفق شديم در زمان نماز در مسجد بهارستان آنها را پس از اقامه نماز گير بياوريم. دفتر نهاد رهبري در دانشگاه تربيت مدرس كه حساب رفت و آمدنمان از دستم در رفته. ولي كسي به ما جوابي درست و حسابي نداد. مي گويند بايد آيين نامه براي اجرايش تصويب شود. مي  گويند با اجراي اين قانون همه با ترفندهايي با ازدواج كردن با معلولين از سربازي معاف مي شوند و هزار حرف و حديث ديگر. اما هيچ كدام به اين فكر نمي كنند كه كساني كه قبل از اين كه از تصويب اين قانون ازدواج كرده اند چه؟ همسرم تحصيلات عاليه دارد ولي هيچ جايي او را استخدام رسمي نمي كنند و بهانه كارت معافيت يا پايان خدمت را دارند و متأسفانه هيچ كس به ما پاسخ درستي نمي دهد. آخرين نقطه اميدم، نوشتن براي شما بود شايد از طريق شما فرجي بشود. جناب آقاي سردبير هر طوري كه صلاح دانستيد اين مسأله را مطرح كنيد. به خاطر خدا فكري كنيد و ما را از اين سرگرداني نجات دهيد. از خداوند برايتان صحت، سلامت و موفقيت آرزو مي كنم.

روزي، روزگاري، عدالت
001995.jpg
يكي از آرمان ها و اهداف مهم انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران رفع نظام تبعيض و بي عدالتي و برقراري عدالت در جامعه بزرگ ما بوده است. با گذشت نزديك به سه دهه از انقلاب اسلامي اين توقع برحق در مردم ايجاد شده است كه شاهد چهره هاي جانكاه فقر در سرزمين خود نباشند؛ آن هم سرزميني كه از سر لطف پروردگار از منابع عظيم ثروت هاي طبيعي همچون نفت و گاز برخوردار است.
طبيعي است كه مسايل گوناگون از قبيل حصر اقتصادي، جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه ايران و توطئه هاي گوناگون، هريك مانع عمده اي بر سر راه انقلاب و سير تكويني آن بوده است، اما به رغم همه اينها، وجود شكاف عظيم طبقاتي ميان فقير و غني حاكي از بي توجهي در فراوري و توزيع ثروت هاي ملي و كوتاهي در تأمين اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي مي باشد.
نگارنده هربار كه در حلبي آ بادها نظاره گر فقر آشكار عده اي از هموطنانم هستم يا مي بينم عده اي از سر نياز و اضطرار زباله ها را براي جبران فقر خود مي كاوند، هميشه اين سؤال به ذهنم متبادر مي شود كه به قول معروف كجاي كار مي لنگد كه هنوز نتوانسته ايم با روش هاي عادلانه ضمن كاستن از شكاف عظيم ميان فقير و غني، نياز اين قشر از مردم كشورمان را پاسخگو باشيم؟ اگر تنها تماشاگر صحنه هاي فقر مي بوديم، شايد چندان دردآور نبود، اما ديدن قله هاي عظيم ثروت و كاخ هاي برآمده در اينجا و آنجا، بي اختيار اين فرموده حضرت علي(ع) در نهج البلاغه را به ياد مي آوريم: «هيهات كه هواي نفس بر من غلبه يابد و آزمندي من مرا به گزينش طعام ها بكشد و حال آن كه در حجاز يا در يمامه بينوايي باشد كه به يافتن قرص ناني اميد ندارد و هرگز مزه سيري را نچشيده باشد يا شب با شكم انباشته از غذا سر بر بالين نهم و در اطراف من شكم هايي گرسنه و جگرهايي تشنه باشند. (نهج البلاغه با ترجمه آيتي- ص ۳۱۵).
حيف است در كشور ۷۰ ميليون نفري ما با اين همه مواهب و سرمايه هاي خدادادي مردم فقير در تأمين معاش اوليه خود با مشكل روبه رو باشند. اميد است با توجه و سعي همه جانبه دولتمردان، نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، روزي شاهد بركندن ريشه هاي فقر و از ميان رفتن شكاف عظيم طبقاتي در سرزمين خود باشيم.
نام محفوظ

از ميان پيام ها
تلفن تماس: ۲۲۰۴۵۳۲۰
حقيقي آشكار، حقوقي پنهان!
جمعي از كشاورزان سنيك لواسان: زمين هاي كشاورزي و اراضي منابع طبيعي را فردي كه كارمند بازنشسته است، تصرف مي كند و شكايات اهالي هم به جايي نمي رسد. انگار پشت سر اين شخص حقيقي، يك شخصيت حقوقي متنفذ قرار دارد!
كمك به مشمولان غايب
يك پدر از تهران: معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي در حق فارغ التحصيلان بالاتر از مقطع ديپلم كه بهر دليل و به علت غيبت خدمت وظيفه را انجام نداده اند، نيز مساعدتي مبذول دارد، تا اين عده از جوانان از ادامه تحصيل باز نمانند.
گره اصلي ترافيك
شعيب ساساني _ تهران: وقتي گره اصلي ترافيك تهران با توسعه و به قول كارشناسان تجهيز حمل و نقل همگاني (اتوبوس، تاكسي و مترو) باز مي شود، چرا همه امكانات را دولت در اين بخش متمركز نمي كند؟
دفاع از طرح شهرداري
الف _ صابري _ تهران: اينجانب از دارندگان خودروهاي فرسوده هستم. طرح شهرداري تهران يعني تحويل وجه يارانه دولت به مالكان خودروها به مراتب عادلانه تر از طرحي است كه حالا دارد اجرا مي شود. چون قيمت كارشناسي خودرو و شرايط منظور شده، اصلا عادلانه نيست.
دريغ از «ارس» ها چند هزار ساله
عباسعلي قدرتي _ تهران: قطع درختان ارس چند هزار ساله در ميگون كه خبرش در همشهري مورخ ۱۳/۱۰/۸۴ چاپ شده بود، تكان دهنده و اسف آور است. چرا سازمان حافظت محيط زيست و سازمان جنگلها، اين موارد را پيگيري نمي كنند.
پسرم با دست شكسته آمد
يك پدر از تهران: پسرم كه دانش آموز كلاس سوم راهنمايي يكي از مدارس منطقه ۳ آموزش و پرورش تهران است، در جريان حادثه اي كوچك از ناحيه دست چپ دچار شكستگي شد. پس از اينكه فرزندم با دست شكسته به منزل آمد، توانستيم او را به بيمارستان ببريم. چرا در مدارس، مربي بهداشت براي مراقبت از دانش آموز آسيب ديده وجود ندارد و موارد اضطراري يا اورژانسي را به مراكز درماني منتقل نمي كنند؟
تبعيض روا نداريد
دكتر سيدحسين توفيقي (پزشك) از تهران: در اجراي طرح نيروي انساني پزشكان، بهتر است، عدالت جاي تبعيض را بگيرد و تسهيلات جديد شامل كساني شود كه زمان فارغ التحصيلي، علاوه بر خدمت در جبهه هاي دفاع مقدس، با محروميت هاي گوناگون روبرو بوده اند.
مسئوليت خطير
جمعي از گيلاني هاي مقيم تهران: از همشهري به خاطر پيگيري اخبار مربوط به تخريب جنگل ها تشكر مي كنيم، اما دستگاههايي كه بايد نسبت به اين مسايل حساس بوده و دست متعديان به منابع جنگلي را كوتاه نمايند، نيز اين مسئوليت خطير را درك مي كنند؟
سرقت با خودروي بدون پلاك
كشاورزان منطقه سردگال ايرانشهر: توسط چند سارق مسلح كه معمولا خودروي بدون پلاك را در اختيار دارند و اموال و احشام كشاورزان را مي برند، امنيت منطقه سردگال در معرض تهديد قرار گرفته و محيط براي كساني كه روي طرح هاي كشاورزي كار مي كنند، ناامن شده است. اين مسئله نياز به رسيدگي دارد.
محروميت پزشكان قطارهاي راه آهن
جمعي از پزشكان شاغل در قطارهاي راه آهن: پيمانكاران طرف قرارداد با راه آهن (مانند رجا _ بنياد) حدود يك سوم مبلغي را كه از راه آهن مي گيرند، به پزشكان مي دهند. هيچكدام از پزشكان تحت پوشش بيمه درماني نيستند و حتي، از مسئوليت حرفه اي، حوادث و فوت هم برخوردار نمي گردند. اضافه كار يا بدي آب و هوا، سختي كار، بن و حق لباس هم به آنها تعلق نمي گيرد.
عادلانه توزيع نشد
جمعي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه صنعتي شاهرود: مبلغي كه قرار بود به عنوان طرح كارانه فعاليت هاي پژوهشي پرداخت گردد در دانشگاه صنعتي شاهرود عادلانه توزيع نشده است.
تقاضاي بازنشستگان زير خط فقر
گروهي از بازنشستگان كشوري و لشگري: اجراي مصوبه مجلس شوراي اسلامي دائر بر همطرازي حقوق شاغل و بازنشسته با توجه به اين واقعيت كه دريافتي بسياري از بازنشستگان زير خط فقر است، چاره ساز نيست. تقاضا داريم دولت و مجلس براي جبران حقوق بازنشستگان گام هاي اساسي تري بردارند.
جعل سند براي تصرف اراضي كشاورزي
جمعي از اهالي سوادكوه مازندران: بعضي افراد از طريق جعل سند و با همدستي يكي از بنگاه هاي معاملات ملكي در تهران، قسمتي از اراضي كشاورزي روستاي شوراب سوادكوه واقع در سرگردنه كدوگ را كه در واقع متعلق به همه كشاورزان مي باشد در معرض فروش گذاشته اند.
مزاحمت پساب موزائيك سازي
يك شهروند ساكن تهران: يك كارگاه موزائيك سازي در غرب تهران بين فلكه اول و دوم صادقيه خيابان موسوي، پساب و ضايعات خود را در جوار مناطق مسكوني رها مي كند. از اداره محيط زيست استان تهران خواستار رسيدگي هستم.
نيمه خوب، نيمه بد!
احمد سعيد كندزي _ نطنز: جاده قديم نطنز _ كاشان از مسير كاشان به علت تردد وسايل نقليه سنگين، دچار تخريب و دست اندازهاي فراوان شده است. خوب است اداره راه كاشان، اين جاده را همچون نيمه ديگر آن كه از نطنز شروع مي شود، تحت مراقبت و نگهداري قرار دهد.
در انتظار يك خبر خوب
خانم نوشين حميدي _ تهران: پس از سالها هنوز منتظر اعلام خبري در مورد روشن شدن وضعيت زمين هاي واقع در طرح اراضي عباس آباد (مصلاي امام خميني (ره)) مي باشيم، تا بتوانيم با فروش زمين  خود، گره اي از گره هاي مشكلات اقتصادي مان را برطرف كنيم.

سخنگاه
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |