دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۶ - Feb 20, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم به بعضي از كودكان نظر كرد و فرمود:
واي بر فرزندان آخر زمان از روش پدرانشان.
عرض شد يا رسول الله از پدران مشرك آنها؟ آن حضرت فرمود: نه، از پدران مسلمانشان كه چيزي از فرايض ديني را به آنها ياد نمي دهند و اگر فرزندان، خود از پي فراگيري بروند منعشان مي كنند و تنها از اين خشنودند كه آنها درآمد مالي داشته باشند هرچند ناچيز باشد. سپس فرمود: من از اين پدران بيزارم و آنان از من بيزارند.
المستدرك جلد ۲ ص ۶۲۵
امروز با حافظ
به مويه هاي غريبانه قصه پردازم
نماز شام غريبان چو گريه آغازم
كه از جهان ره و رسم سفر براندازم
به ياد يار و ديار آنچنان بگريم زار
اعتراض مدير يك مجموعه تلويزيوني به صدا وسيما
محبّان اهل بيت هزينه سريال امام حسين(ع)
را تأمين مي كنند
004563.jpg
فارس: مجتبي فرآورده مدير پروژه و نويسنده مجموعه تلويزيوني امام حسين(ع) با ارسال نامه سرگشاده اي به خبرگزاري فارس نسبت به توقف اين پروژه از سوي صدا و سيما اعتراض كرد.
در اين نامه به نقل از آنتوان بارا آمده است: اگر حسين بن علي (ع) از آن ما بود در هر سرزميني براي او بيرقي بر مي افراشتيم و در هر روستايي براي او منبري برپا مي نموديم و مردم را به نام حسين (ع) به مسيحيت فرا مي خوانديم.
وي مي افزايد: بالغ بر دو سال از توقف سريال امام حسين (ع) مي گذرد و متوليان فرهنگي كشور مهر سكوت برلب نهاده، بنا ندارند براي راه اندازي مجدد آن اقدام نمايند.
الف) ما عهدي با امام حسين(ع) بسته ايم كه در انجام آن همچنان استواريم و بر اين باوريم پرچمي كه در سال ۸۱ به نام مبارك امام حسين (ع) برافراشته شد، براي هميشه در اهتزاز خواهد ماند، لذا با قطع اميد از مناديان فرهنگي كشور بنا داريم با تامين بودجه پروژه به وسيله شيعيان و محبين اهل بيت اين مهم را مستقلا پيش ببريم و با تغييراتي كه در تيم اجرايي حاصل شده عاشقان كاروان حسيني قسمت قابل توجهي از هزينه هاي پروژه را تامين كرده اند و با توكل به خدا در آينده اي نزديك پيش توليد پروژه امام حسين (ع) آغاز مي شود.
مدتي قبل مجموعه تلويزيوني امام حسين(ع) بنا به تقاضاي عده اي از عالمان و فضلاي حوزه از رئيس وقت سازمان صدا و سيما متوقف شد. نگارش اين مجموعه كه حدود چند سال صرف تحقيق آن شده بود در مراحل آغازين تصويربرداري به يك باره در يزد متوقف شد.
البته معلوم نشد كه اين مجموعه به خاطر نقص در پرداخت فيلمنامه آن متوقف شده يا به خاطر ايجاد بازخوردهاي مثبت و منفي ديني و باورهاي مردمي.
عليرغم ساخت مجموعه هاي موفق مذهبي امام علي(ع)، تنهاترين سردار (امام حسن(ع) و ولايت عشق در صدا و سيما، قرار بود كه توليد مجموعه هاي تلويزيوني مذهبي به تناسب شخصيت و وقايع تاريخي ائمه اطهار ادامه پيدا كند ولي ناگهان اين پروژه ها در مرحله ساخت زندگي و قيام امام حسين(ع) از ادامه كار بازماند.
ناگفته نماند كه محمد حسين صوفي، معاون برنامه ريزي و نظارت صدا و سيما از توقف سريال هاي فاخر خبر داده بود، هرچند كه معاون سيما چندي قبل بر ادامه توليد پروژه هاي الف ويژه تأكيد كرد.

شب شعر و مسابقه عكس عاشورايي در يزد برگزار شد
ايسنا: براي بزرگداشت قيام خونين عاشورايي حسيني، شب شعر عاشورايي به همت حوزه هنري استان يزد برگزار شد.
در اين شب شعر كه در جوار مزار سومين شهيد محراب در حسينيه شهيد صدوقي يزد برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمين صدوقي ، نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد، حجت الاسلام معزالديني و جمعي از شاعران ازجمله حميد سبزواري و عباس براتي پور حضور داشتند.
در اين محفل ادبي، شاعران شعرها و سروده هاي خود را درباره عاشورا، قيام كربلاي حسيني و محرم خواندند.
در ادامه محمود ملك ثابت - مدير حوزه هنري استان يزد - شعر عاشورايي خود را خواند.
در پايان اين مراسم، به برگزيدگان شركت كننده در مسابقه عكس عاشورايي، يادواره استاد محمود مشروطه، جايزه هايي به رسم يادبود اهدا شد.
اين مسابقه سال گذشته به همت حوزه هنري استان برپا شده بود كه ۳۰۰ نفر از عكاسان يزدي به ثبت لحظه هاي پرشور و معنوي اين حماسه عظيم پرداختند.
از بين آثار رسيده به اين مركز، هيات داوران، هشت اثر را به عنوان اثر برگزيده و ۲۲ اثر را به عنوان آثار منتخب برگزيدند.
محسن اكرمي و فاطمه زارع برگزيده دوم و سوم در بخش «كودك و محرم» ، سعيد آبرود و سحر پاكزاد، برگزيده دوم و سوم در بخش «سينه زني» ، ابوالقاسم ابوترابي و مهناز صالحي برگزيده دوم و سوم در بخش «نخل برداري» ، فيروزه شفيع نادري و مهديه السادات موسوي برگزيده دوم و سوم در بخش «نمادين» اعلام شدند.
در بخش «تعزيه» نيز هيچ اثري به عنوان اثر برگزيده شناخته نشد.
همچنين هيات داوران هيچ اثري را به عنوان برگزيده اول انتخاب نكردند.

تجليل از دو شاعر ياسوجي در كنگره الفباي باران
فارس: اولين كنگره سراسري شعر و داستان «الفباي باران» با موضوع «دفاع مقدس و انتظار» باحضور جمعي از شاعران و داستا ن نويسان كشور ۱۸ و ۱۹ اسفندماه در ياسوج برگزار مي شود.
قادر طراوت پور - شاعر و دبير علمي اولين كنگره سراسري شعر و داستان الفباي باران - با اعلام اين خبر در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: اين كنگره به همت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي شهرستان ياسوج بر پا خواهد شد.
وي افزود: تاكنون سيصد اثر در حوزه شعر و صد اثر در حوزه داستان از سراسر كشور به دبيرخانه اين كنگره رسيده است. از ميان اين آثار پنج اثر در حوزه شعر و سه اثر در حوزه داستان برگزيده خواهند شد و به همين تعداد اثر لوح تقدير تعلق خواهد گرفت.
طراوت پور ادامه داد: همچنين در اين كنگره از دو شاعر پيشكسوت استان كهكيلويه و بويراحمد، «فريدون داوري» و «غفار موسوي» تجليل به عمل خواهد آمد .

پخش مستند مساجد ايران از شبكه خبر
ايسنا: مساجد ايراني عنوان برنامه مستندي است كه در گروه علمي فرهنگي شبكه خبر تهيه شده است.
بنابراين گزارش اين برنامه تلويزيوني ۱۳ قسمتي به بررسي تاريخچه مساجد شاخص در دوره هاي مختلف تاريخي مي پردازد.
در اين برنامه دو كارشناس ميراث فرهنگي و كارشناس مذهبي حضور دارند. كارشناس مذهبي برنامه به بررسي نقش مذهبي مساجد در قبل و بعد از انقلاب اسلامي مي پردازد.
از جمله مساجد مورد بررسي در اين برنامه مسجد جامع اصفهان، مسجد امام و مسجد شيخ لطف الله اصفهان(به لحاظ قدمت تاريخي از زمان سلجوقيان)جامع گوهرشاد، مسجد جامع سبزوار، مسجد جامع نطنز و مسجد جامع قزوين است.
اين برنامه ۱۳ قسمتي ۲۰ دقيقه اي قرار است روزهاي پنج شنبه ساعت ۴۷ دقيقه بامداد از شبكه خبر پخش شود.

برگي از تاريخ
عهدنامه تركمنچاي
در زمان فتحعلي شاه، دو دوره جنگ بين ايران و روسيه درگرفت كه هر دو جنگ با شكست ايران به پايان رسيد. پس از شكست دوم، اول اسفند ۱۲۰۶ ش (۵ شعبان ۱۲۴۳ ق، ۲۱ فوريه ۱۸۲۸ م) عهدنامه اي بين ايران و روس در قريه تركمنچاي به امضا رسيد كه به مراتب از قراردادگلستان شوم تر بود. به موجب اين معاهده، ولايات ايروان و نخجوان به روسيه واگذار شد و مرزها معين گرديد. علاوه بر غرامتي كه ايران پرداخت كرد، حق كشتيراني در درياي خزر مجددا براي روس ها تاييد شد. به علاوه، اتباع روسيه در ايران از حقوق كاپيتولاسيون و مصونيت قضايي برخوردار شدند. اين امر، حق اجراي مجازات نسبت به اتباع روس را هم كه در ايران مرتكب جرم مي شدند از دولت ايران گرفت و بعدها كم كم به جايي رسيد كه تقريبا اختيار محاكمه از دست دولت ايران سلب شد و استقلال قضايي كشور محدود گرديد. دولت روسيه در برابر آن همه منافع، تنها وليعهدي عباس ميرزا و رساندن او را به تخت سلطنت تاييد كرد.

بهارستان
بار عيال
يكي از پادشاهان عابدي را پرسيد كه اوقات عزيزت چون مي گذرد؟ گفت: هم شب در مناجات و سحر در دعاي حاجات و هم روز در بند اخراجات. ملك را مضمون اشارت عابد معلوم گشت. فرمود تا وجه كفاف او معين دارند تا بار عيال و اطفال از دل او برخيزد.
گلستان سعدي

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در «دستش ده» فرمايد - حفظه الله -
هست پست و مقام، خواب و خيال
اندر اين روزگار قحط رجال
اين مديران كه صاحب كلهند
به تو پست معاونت ندهند
نرسد هر كسي به حد نصاب
دارد اين پست ها حساب كتاب
بايد البته بود بايسته
وانگهي كاردان و شايسته
با مدير آشنا، به ضرس يقين
اهل يك فرقه اي، مضاف بر اين
مدتي پيشتر، گرفته ژتون
نام فاميلي اش دهان پر كن
نيست در انتخاب آدم پاك
ابدا مدرك و سواد، ملاك
بعد سالي كه پايه اش شد سفت
مي شود دكترا براش گرفت
شصت تا دستيار خواهد داشت
به تخصص چه كار خواهد داشت
پست هاي كليدي مرسوم
هست مخصوص عده اي معلوم
بعضا اين پست ها كه مرغوب است
مي شود جابه جا و دست به دست
ليكن اين پست ها، به شكل عجيب
نرسد مطلقا به غير و غريب
مثل ما را فرا نمي خوانند
چون ز ما بهتران فراوانند
آن كه رم زين رسوم نغز كند
بايد اصلا فرار مغز كند!

كوتاه از هفت هنر
004560.jpg
*سينماي ايران در فنلاند- فيلم كوتاه «آن» به كارگرداني «پوپك مظفري» به بخش مسابقه بين المللي جشنواره معتبر «تامپره» فنلاند راه يافت.
جشنواره «تامپره» فنلاند، در كنار جشنواره هاي كلرمون فران (فرانسه) و اوبرهازن (آلمان)، يكي از سه جشنواره معتبر فيلم كوتاه در سطح جهان است.
* روخواني وكيل تسخيري-نمايشنامه «وكيل تسخيري» نوشته جان مورتيمر با ترجمه و كارگرداني سيروس ابراهيم زاده، هشتم و نهم اسفندماه در فرهنگسراي نياوران روخواني مي شود. رضا بابك، محمود اكبرشاهي، سامان آذين، رضا صوفي و حامد سيد نقش خواني اين نمايشنامه را برعهده دارند.
* بلوك ۳ در حوزه معرفي- فيلم «بلوك ۳» ساخته استيون سودربرگ تا سوم اسفندماه در قالب برنامه خانه فيلم ايران در سالن كوچك حوزه هنري روي پرده مي رود.
* ۳ نمايش در خانه تئاتر-نمايش هاي كوتاه «كارل فالنتين» طنز پرداز برجسته آلماني توسط گروه انجمن كارگردانان خانه تئاتر اجرا مي شود.
نمايشنامه هاي «تكمه يقه و عقربه ساعت» ، «دوچرخه سوار» و «نه» به كارگرداني كمال الدين شفيعي از ۱۴ تا ۱۶ اسفند ماه در خانه تئاتر اجرا مي شود.
* تمديد مهلت - دبيرخانه نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران مهلت ارسال آثار بخش خياباني، پژوهشي، مقاله نويسي و ترجمه اين جشنواره را تا ۱۵ اسفند ماه امسال تمديد كرد. تاكنون ۷۰ اثر براي شركت در بخش خياباني به دبيرخانه جشنواره ارايه شده و گروه هاي پذيرفته شده آثار خياباني ۲۵ اسفندماه معرفي مي شوند.
* ۲ فيلم عاشورايي در سينما تك- در هفتمين برنامه چشم انداز فيلم هاي كوتاه مستند و داستاني آيين هاي عاشورايي، دو فيلم ديگر در زمينه هنر عاشورايي در سالن سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران به تماشا در مي آيند. فيلم هاي «تعزيه به روايت ديگر» ساخته پرويز جاهد و «روز نهم و دهم محرم» ساخته بهزاد دوراني در اين برنامه نمايش داده مي شوند.
* آموزش فيلمسازي در قم -مسئول انجمن سينماي جوان قم از آغاز برگزاري يك دوره كارگاه آموزش فيلمسازي در اين استان خبر داد. ۳۰ نفر از هنرمندان جوان فيلمساز كه توليد آثاري را در كارنامه  هنري خود دارند، در اين دوره شركت مي كنند.
* آئين هاي نوروزي گيلان در شبكه۴- فيلم مستند «سال نو» ساخته  فرهاد مهرانفر با موضوع مراسم و آيين هاي نوروز در گيلان، در ايام عيد از «مستند ۴» پخش خواهد شد. فرهاد مهرانفر كارگردان گيلاني و مدير انجمن سينماي جوانان دفتر رشت به سفارش شبكه ۴ سيما در حال ساخت مجموعه تلويزني مستند «سال نو» براي پخش در ايام نوروز است.

ستون آخر - سردبير
* آقاي مجيد هاشم زاده از شيراز درباره همشهري جمعه پرسيده اند و اينكه چرا تعطيل شده؟! واقعيت اين است كه همشهري جمعه تعطيل نشده بلكه در دوره اي كه توزيع روزنامه همشهري به تهران منحصر شده بود به مخاطبان خاص در نماز جمعه و مراسم مذهبي دعاي ندبه و... اختصاص يافت. درحال حاضر با شرايط جديد روزنامه بحث انتشار يك نشريه جذاب و خواندني براي آخر هفته دوباره مطرح شده است كه شايد به جايي برسد.
* آقاي محمد مهرزاد هم از سمنان نامه اي خواندني فرستاده اند كه گذاشته ام فردا پس فردا سر فرصت درست بخوانم.
* از اظهار محبت آقايان سعيد رستگاري (احتمالا از تهران) محمدرضا كريمي (از زنجان) رضا داداشي (از كاشان) علي پورمحبي، اسماعيل فخار، ع،م، حقگو (از تهران) هم بسيار تشكر مي كنم.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
متفاوت
با شليك يك گلوله بر سينه، داشت بريده بريده حرف مي زد، لبخندي رنگ پريده بر لبش نشست و رنگ از چهره اش رفت. پلك چشمان او افتاد و مردمك چشمانش چرخيد.
پلك و چشمان او به جاي هميشگي خود مي افتاد و مي رفت تا مثلاً روي تخت عمل بيهوش شود. حتي مثلاً طي سانحه تصادفي به اغما رود و فارغ از همه اين ها هستي او كه مي كوشيد روي پاي خود بايستد تا تكيه گاه ديگري براي جبران و بازگشت پيدا كند؛ خالي شد، رفت....
اما نه مثل خالي شدن هاي قبلي و مثل رفتن هاي هر وقت ديگر، بلكه متفاوت تر از هميشه.
عبدالحميد حسين نيا

گشتي در دنياي خبرها
واژه هاي ۴۳ دلاري
تورنتو: ۱۸ نفر از نويسندگان سرشناس كشور كانادا براي كمك به موسسات خيريه دست به ابتكار جالبي زده اند. اين نويسندگان اعلام كرده اند در رمان بعدي خود كه قرار است در آينده اي نزديك منتشر شود از اسامي شهروندان و يا واژه هاي مورد علاقه آنان استفاده خواهند كرد. البته اگر شهروندي مايل به انجام اين كار باشد بايد به ازاي هر بار ذكر نام خود در رمان ۴۳ دلار پول به حساب موسسات خيريه واريز نمايد. همچنين هزينه ذكر واژه هاي ديگري كه مورد علاقه شهروندان باشد ۲۵ دلار به ازاي هر كلمه است.
سر پرنده در كنسرو لوبيا
واشنگتن: وجود سر پرنده در يك قوطي كنسرو لوبيا باعث شد تا شركت توليد كننده اين كنسرو كليه محصولات خود را از فروشگاهها و حتي منازل مردم جمع آوري نمايد. داستان از اين قرار بود كه يك خانم ۲۸ ساله چندي پيش يك كنسرو لوبيا خريداري كرد و هنگامي كه قصد داشت اين كنسرو را براي صبحانه فرزندانش آماده كند ناگهان متوجه وجود سر يك پرنده داخل قوطي شد. به هر حال اين خانم بلافاصله به شركت توليد كننده مراجعه و شكايت كرد. با توجه به اينكه تاريخ انقضاي اين كنسرو تا پايان سال ۲۰۰۷ ميلادي تعيين شده به همين دليل شركت مورد نظر مجبور شد كليه كنسروهاي مشابه را از فروشگاهها و خانه هاي مردم جمع آوري كند.
زايمان در ۶۲ سالگي
واشنگتن: يك زن ۶۲ ساله روز گذشته وضع حمل كرد و يك نوزاد سالم ۳ كيلوگرمي به دنيا آورد. اين نوزاد دوازدهمين فرزند اين خانم است در حالي كه وي پيش از اين صاحب ۲۰ نوه و سه نتيجه بود. جالب تر اينكه اين خانم ۵/۳ سال قبل نيز فرزند ديگري به دنيا آورده بود و نوزاد اخير وي از شوهر سومش است. با توجه به اين كه وي از ديابت و فشار خون بالا رنج مي برد پزشكان يك هفته زودتر از موعد مقرر عمل سزارين را انجام دادند.در حال حاضر پيرترين مادر جهان يك خانم ۶۶ ساله در استراليا است كه سال گذشته صاحب فرزند شد.
عكسبرداري از متوفيان
توكيو: مردم كشور ژاپن علاقه عجيبي به استفاده از گوشي هاي تلفن همراه مجهز به دوربين دارند تا جايي كه نمي توانند بدون عكس گرفتن صبح را به شب برسانند. اما اخيرا تصوير برداري از متوفيان در اين كشور گسترش يافته و به تدريج به يك معضل اجتماعي تبديل شده است. اخيرا مشاهده شده در آخرين مراحل مراسم خاكسپاري، شهروندان از چهره متوفيان عكسبرداري مي كنند و پس از مراسم اين عكس ها را از طريق تلفن همراه خود تكثير مي نمايند. با توجه به اينكه اقدام صاحبان گوشي تلفن همراه با مخالفت بستگان متوفيان همراه شده احتمال دارد كه تصويربرداري از چهره متوفيان ممنوع شود.
اوباشهاي فوتباليست
دوبي: تيم فوتبال وست برامويچ آلبيون انگليس زمستان امسال به مدت چند روز در شهر دوبي اردو زد. محل اسكان اين تيم يك هتل بسيار گرانقيمت بود كه هزينه يك روز اقامت در اتاق هاي دو نفره اين هتل بالغ بر ۳۰۰ پوند مي شد. اما رفتار ناپسند بازيكنان اين تيم باعث شرمندگي مسئولان آن شد. در شب دوم اقامت اعضاي اين تيم، برخي از بازيكنان در ساعت ۳۰/۱ بامداد در راهروهاي طبقات هتل با كپسول هاي آتش نشاني با يكديگر به بازي پرداختند و پس از اتمام بازي خود و خالي كردن محتويات كپسول ها به تخريب ديوار راهروها و همچنين فرش ها پرداختند. همين اوباشگري باعث اعتراض شديد ساير مسافران ساكن در هتل شد به همين دليل مسئولان هتل مجبور به اخراج آنها شدند.
۹ سال حبس براي قتل ۴ نفر
لندن: يك مرد ۳۰ ساله در انگليس كه در حين رانندگي ۴ نفر را كشته بود تنها به تحمل ۹ سال حبس محكوم شد. در حالي كه انتظار مي رفت وي حداقل تا پايان عمر از رانندگي محروم بشود. وي كه دو برابر حد مجاز در خون خود الكل داشت در جهت عكس يك بزرگراه به رانندگي پرداخت و به همين دليل به شدت با چندين خودرو برخورد كرد و موجب مرگ ۴ نفر شد.

گل و گياه
آماريليس
004557.jpg
نام علمي: Hippeastrum Striped
خانواده: AMARYLLIDACEAE
گياهي است پيازي با برگ هاي پايه اي نواري شكل نيمه افراشته كه در زمان گلدهي پياز يا پس از اتمام آن ظاهر مي شوند. گلها در زمستان تا بهار شيپوري شكل به رنگ راه راه سفيد و قرمز بر روي ساقه ضخيم تشكيل مي شوند. حداكثر بلندي آن ۵۰ سانتي متر گستردگي آن ۳۰ سانتي متر مي باشد.
نيازها: به محل نيمه سايه با خاك داراي زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل اين گياه ۱۳ درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا كاشت پياز در پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |