دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۶ - Feb 20, 2006
در جلسه ديروز شوراي شهر تهران
سرفصل هاي درآمدي شهرداري براي سال ۸۵ تصويب شد
گروه شهري: شوراي شهر ديروز در ادامه بررسي لايحه بودجه سال ۸۵ شهرداري تهران تمام سرفصل هاي درآمدي شهرداري را تصويب كرد و بررسي هزينه هاي جاري و عمراني به جلسه بعد موكول شد.
به گزارش همشهري، تصويب سرفصل هاي درآمدي شهرداري در حالي است كه شوراي شهر از هفته گذشته بررسي لايحه بودجه يك هزار و هشتصد ميليارد توماني سال آينده شهرداري را به طور رسمي آغاز كرده است.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در پايان دويست و سيزدهمين جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي شهر گفت: تمام سرفصل هاي درآمدي لايحه بودجه شهرداري درسال ۸۵ تقريباً با همان رقم هاي پيشنهادي و تغييرات جزيي به تصويب رسيد.
وي تغييرات ايجاد شده در رديف هاي درآمدي را شامل افزايش ۵۰ ميليارد تومان بابت درآمد حاصل از عوارض و پروانه هاي ساختماني، ۵ ميليارد تومان از رديف درآمدهاي حاصل از جرايم پاركينگ ، حذف كامل درآمد حاصل از عوارض بليت تئاتر به ميزان ۵۰۰ ميليون تومان دانست.
رئيس شوراي شهر با اشاره به تغييرات انجام شده در سرفصل هاي درآمدي بودجه سال آينده شهرداري گفت: شوراي شهر همچنين درآمد حاصل از تاسيسات شهرداري، جرايم و تخلفات ماده ۱۰۰ را كه ۵۰ ميليارد تومان پيش بيني شده بود با ۱۵ ميليارد تومان كاهش به ميزان ۳۵ ميليارد تومان تصويب كرد. چمران درآمد شهرداري تهران را از محل عوارض ارتباطات و حمل ونقل ۲۲ ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: شهرداري در سال ۸۵ ازمحل سرفصل هاي عوارض بر پروانه هاي كسب، فروش و تفريحات و درآمدهاي حاصل از فروش اموال غيرمنقول شهرداري به ترتيب ۱۱ و ۱۰۰ ميليارد تومان كسب خواهد كرد.
وي همچنين گفت: درآمدهاي حاصل از اموال و سپرده گذاري هاي شهرداري نزد بانكها نيز حدود ۸ ميليارد تومان است كه مبلغ زيادي محسوب نمي شود.
وي همچنين با تاكيد بر تداوم سياست شهرداري تهران براي افزايش درآمد از محل فعاليت ۶۰ شركت وابسته گفت: برخي از اين شركت ها تاكنون زيانده بوده اند و در سال جاري تنها ۴۲ ميليون تومان براي شهرداري سوددهي داشته اند ولي ميزان سوددهي اين شركت ها براي سال آينده ۱۰ ميليارد تومان پيش بيني شده است.
چمران يكي از نكات مهم لايحه بودجه سال ۸۵ شهرداري را كاهش درآمد از محل  جرايم تخلفات ساختماني ماده ۱۰۰ عنوان كرد و گفت: تصميم گرفته شد با كاهش ۱۵ ميليارد تومان از درآمد اين رديف از بودجه در آينده تخلفات ساختماني به سمت اصلاح گرايش پيدا كند  و در درازمدت موجب تشويق مردم به خودداري از تخلفات ساختماني شود.
پيش بيني مي شود با حذف دريافت جريمه تخلفات ساختماني و تاكيد بر اصلاح يا تخريب قسمت هاي خلاف، اصول شهرسازي بيش از گذشته از سوي مردم رعايت شود.
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر، قطع درختان پارك جنگلي لويزان را براي ادامه بزرگراه شهيد زين الدين منوط به دريافت مجوز از كميسيون ماده ۷ دانست و گفت: قرار بوده مسئله قطع درختان لويزان در اين كميسيون بررسي شود ولي قبل از دريافت رأي اين كميسيون، درختان پارك قطع شده است.
چمران افزود: براساس اظهارات مديرعامل سازمان پارك ها ۲۸۰۰ درخت قطع شده است و ظاهراً براي ادامه بزرگراه شهيد زين الدين بايد ۲ هزار اصله ديگر قطع شود.
وي با بيان اينكه آمار دقيق درختان قطع شده در اختيار رئيس سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران است گفت: قوه قضائيه در حال بررسي قانوني و يا غيرقانوني بودن قطع درختان پارك جنگلي لويزان و مجوز كميسيون ماده ۷ است.

وضعيت ۴۳ درصد سفرهاي درون شهري بحراني است
ترافيك تهران با تخصيص ۱۵۰۰ ميليارد تومان
طي سه سال سامان مي يابد
004611.jpg
گروه شهري: به دنبال فراخوان عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و دعوت از عموم شهروندان به منظور اظهارنظر در زمينه حل مشكل ترافيك تهران، اين معاونت در دومين گام با دعوت از اساتيد و صاحب نظران رشته حمل و نقل و ترافيك، راه حل مشكل ترافيك تهران را مورد نقد و بررسي قرار داد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در جلسه «هم انديشي انديشمندان و فرهيختگان رشته حمل و نقل و ترافيك» كه با حضور اساتيد و صاحب نظران اين رشته برگزار شد، مشكل ترافيك تهران و راهكارهاي پيشنهادي به منظور حل آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در ابتداي اين جلسه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت براي حل مشكل ترافيك تهران راه حل هاي كارشناسي متعددي انديشيده شده كه بنا داريم اين راهكارها را در بوته نقد تخصصي قرار دهيم.
مهندس مهرداد تقي زاده گفت: راه حل هاي متعددي از جمله توسعه بزرگراه ها، دو طبقه كردن بعضي بزرگراه ها، اصلاحات هندسي، تقويت حمل و نقل عمومي، مديريت و كاهش تقاضاي سفر مورد بررسي قرار گرفته است.
معاون شهردار تهران با بيان اينكه آنچه مسلم است اين است كه پس از انتخاب يك راه  حل محوري، بقيه راه حل ها را بايد به عنوان مكمل آن قرار دهيم، اظهار داشت: براي اين كه به نتيجه مشخص برسيم با استفاده از اطلاعات ترافيك تهران در سال ۸۴ و با فرض ۴۲ سناريوي مختلف نسبت به شبيه سازي ترافيك تهران در سال هاي ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ اقدام شده است.
مهندس تقي زاده با اعلام اين كه در حال حاضر ۵/۶۲ درصد سفرهاي درون شهري در تهران در وضعيت نامطلوب قرار دارد كه ۴۳ درصد آن بحراني است، تصريح كرد: وضع ترافيك در سال ۱۳۹۰ در حالت هاي مختلف با فرض بودجه و اعتبارات با روند موجود و بودجه و اعتبارات بيشتر با جذب فاينانس در يك حالت و با فرض بودجه و اعتبارات با وضع مطلوب مورد بررسي قرار گرفته است.
وي با تأكيد بر اين كه در وضع مطلوب اختصاص ۵۰۰۰ ميليارد تومان در سه سال متوالي و جمعاً ۱۵۰۰۰ ميليارد تومان جهت حل مشكل ترافيك تهران در نظر گرفته شده، افزود: به اين منظور ۲۵ اقدام پيش بيني شده كه ۱۸ مورد به تقويت حمل و نقل عمومي برمي گردد و خود پيش نياز ۷ اقدام بعدي هم به شمار مي آيد.
معاون شهردار تهران با توضيح ۲۵ اقدام مذكور با محوريت مترو، اتوبوسراني، ميني بوسراني و تاكسيراني گفت: اجراي طرح هايي از جمله حق تقدم به خودروهاي چند سرنشين (HOV) و اجراي خطوط برگشت پذير نيز از جمله راهكارهاي پيش بيني شده است.
مهندس تقي زاده با اشاره به ضرورت تعديل واقعي قيمت سوخت، بر اين نكته كه بايد در اذهان مردم جا بيفتد خودروي چند سرنشين نسبت به خودروي تك سرنشين از اولويت برخوردار است، تأكيد كرد و اظهار داشت: حذف يك ميليون سفر درون شهري از طريق تقويت پيك بادپا از جمله اهداف مورد نظر است.معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در خاتمه با بيان اين كه مديريت شهري نه تنها از ديدگاه هاي تخصصي اساتيد دانشگاه و متخصصان رشته حمل و نقل و ترافيك در جهت حل مشكل ترافيك تهران استقبال مي كند، بلكه نظرات به ظاهر ساده مردمي را نيز در اين زمينه موردتوجه قرار مي دهد، تصريح كرد: با اعتقاد به خرد جمعي بنا داريم استفاده از ديدگاه هاي كارشناسي را در كليه امور شهري نهادينه كنيم.

تفكيك زباله ها
004614.jpg
مهر: مديركل خدمات شهري شهرداري تهران اعلام كرد:  پيمانكاران جمع آوري و حمل زباله مجاز به تفكيك زباله نيستند و تفكيك زباله از مبدا فقط توسط پيمانكاران بازيافت صورت مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، مهندس محسن صادقيان گفت: برخي از كارگران بخش نظافت و پاكيزگي شهري به شكل غير بهداشتي اقدام به جداسازي زباله در جلوي درب مكانهاي مسكوني و تجاري مي كنند كه اين كار آنان غير مجاز است.
وي افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده به مناطق شهر تهران پيمانكاران بخش نظافت و پاكيزه سازي شهري (رفت و روب و جمع آوري حمل زباله) مجاز به جداسازي زباله نيستند.

كانون حمايت از خيرين مساجد
004608.jpg
مدير كل فرهنگي معاونت اجتماعي شهرداري تهران از تشكيل كانون هاي حمايت از خيرين مساجد در سطح مناطق ۲۲ گانه و ايجاد نمازخانه در محل پارك ها و معابر عمومي از سال آينده خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، همايون حميدي با تأكيد بر اينكه شهرداري به عنوان مديريت شهر، درصدد است تا ضمن شناسايي خلأهاي موجود با همكاري دستگاهه اي ذيربط نسبت به رفع آن گام بردارد، افزود: آيين نامه لايحه پشتيباني از فعاليت هاي خدماتي _ عمراني مساجد كه در شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيده هم اكنون در حال تهيه است و تا اواخر امسال به معاونت هاي اجتماعي مناطق جهت اجرا، ابلاغ مي شود.

ميوه شب عيد
004605.jpg
گروه شهري: مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران تاكيد كرد: شهروندان در روزهاي پاياني سال شاهد افزايش قيمت ميوه در ميادين و بازارهاي روز نخواهند بود.
به گزارش خبرنگار ما، عبدالرحمان چراغعلي با بيان اينكه در ايام پاياني سال همه نوع ميوه فصل در ميادين ميوه و تره بار شهرداري به مقدار كافي وجود خواهد داشت، افزود: به منظور خريد و ذخيره سازي ميوه شب عيد در سال جاري ۳ ميليارد تومان بودجه براي سازمان ميادين ميوه و تره بار در نظر گرفته شده است كه در برنامه امسال سيب ۶۵ درصد و پرتغال ۴۵ درصد خريداري و ذخيره سازي شده است.

نگاه
004602.jpg
جمال رحمتي

شهردار تهران:
نمايشگاه تجهيزات كمك آموزشي،
ورزشي و اوقات فراغت برگزار مي شود
ايسنا:شهردار تهران گفت:نمايشگاه تجهيزات كمك آموزشي، ورزشي و اوقات فراغت بهار سال آينده به منظور تجهيز مدارس به اين امكانات برگزار مي شود.
دكتر محمد باقر قاليباف در مراسم افتتاح سومين نمايشگاه «ياد يار مهربان» و اهداي كتاب به مدارس، برپايي اين نمايشگاه را در ارتقاي آگاهي و افزايش فرهنگ كتابخواني مؤثر دانست و افزود: برپايي اين نمايشگاه براي تجهيز مدارس به كتاب مورد نياز به معناي محتاج بودن وزارت آموزش و پرورش نيست و هرگز با اين نگرش به سراغ اين وزارتخانه نمي رويم، بلكه شهرداري نيازمند آموزش و پرورش براي ارتقاي فرهنگ عمومي و شهرنشيني با اشكال نوين است.
وي افزود: براي توسعه اين فرهنگ بي شك نيازمند چنين فعاليت هايي هستيم و لازمه مديريت شهري است؛ چرا كه اگر فرهنگ شهرنشيني را توليد و القا نكنيم، افراد تنها به منافع شخصي مي انديشند.
قاليباف با تأكيد بر نهادينه شدن فرهنگ شهرنشيني تصريح كرد: اگر اين موضوع نهادينه نشود، هرگز آرامش، كيفيت و بهبود را در زندگي شاهد نخواهيم بود.
وي با قدرداني از بنيانگذاران برپايي نمايشگاه «ياد يار مهربان» و اهداي كتاب به مدارس و شهردار سابق، گفت: برپايي اين نمايشگاه علاوه بر رفع نياز مدارس براي ناشرين نيز از نظر اقتصادي كمك مي كند چرا كه آنها نيز در عرصه مختلف اقتصاد گرفتارند، لذا از اين حيث نيز نسبت به آنها انجام وظيفه مي كنيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |