دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۶ - Feb 20, 2006
محيط بانان گزارش  دادند:
رديابي يك يوز پلنگ مصدوم در بافق يزد
گروه شهري - مژگان جمشيدي :با گذشت بيش از ۲۰ روز از مشاهده يك يوزپلنگ مصدوم در منطقه حفاظت شده كوه بافق يزد ، تلاش براي جستجو و مداواي اين حيوان كه نسل آن به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، همچنان ادامه دارد .
گزارش هاي رسيده از استان يزد حاكي است محيط بانان منطقه حفاظت شده بافق در روز ۷ بهمن ماه سال جاري موفق به ثبت تصاويري كوتاه و چند ثانيه اي از يك يوزپلنگ در «دهانه گدار گزو» در منطقه بافق يزد شدند اما بعد از چند روز كه فيلم ضبط شده توسط يكي از كارشناسان باز بيني شد وي متوجه جراحت شديد در ناحيه دست چپ اين يوزپلنگ شد. با اين حال هرگونه مداواي اين حيوان مصدوم نيازمند وجود تفنگ بيهوشي و زنده گيري حيوان توسط متخصصان مربوطه است . اما برخي گزارش هاي ديگر نشان مي دهد كه اين يوز علي رغم جستجوي محيط بانان بعد از گذشت ۲۰ روز ديگر مشاهده نشده و حتي احتمال مرگ آن نيز وجود دارد .
اين در حالي است كه طي چند هفته اخير ، اين چندمين بار است كه گونه هاي نادر حيات وحش ايران يا در اثر ورود به مناطق مسكوني و يا جراحت و آسيب ديدگي نيازمند سلاح بيهوشي بوده اند . در اولين مورد ، يك قلاده خرس قهوه اي كه به دليل گرسنگي و سرما به حاشيه شهر تبريز پناه آورده بود ، در يك اقدام بحث برانگيز توسط سازمان محيط زيست استان آذربايجان شرقي كشته شد .
مسئولان مربوطه علت كشتن حيوان پناهجو را در ابتدا هاري حيوان و بعد از آن نيز نبود سلاح بيهوشي عنوان كردند كه البته در همان ابتداي امر مسئله هار بودن خرس با انتقادهاي متخصصان دامپزشك مواجه شد و آزمايشات به عمل آمده نيز وجود هاري در حيوان را رد كرد.
مدتي بعد از اين واقعه نيز خبر رسيد كه يك گورخر ايراني كه تنها ۶ ماه از تولد آن در منطقه اي محصور در كامند بهادران يزد مي گذشت به دلايل نامعلومي از ناحيه دست راست دچار آسيب ديدگي شده كه اقدام ديرهنگام سازمان محيط زيست براي ارسال سلاح بيهوشي سرانجام باعث عفونت شديد در محل جراحت و نهايتا ًمنجر به مرگ اين گونه نادر كمياب ايراني شد.
اما مصدوميت اين يوزپلنگ از اين نظر جدي به نظر مي رسد كه با توجه به جمعيت محدود آن در ايران ، دو ماه قبل نيز يك يوز پلنگ ماده در اثر برخورد با كاميون در محور بافق به يزد كشته شد. (راننده خودرو نيز لاشه آن را داخل يك گوني گذاشته و در كنار سطل زباله اي در يكي از خيابان هاي يزد رها كرد. )
در حال حاضر به گفته كارشناسان حيات وحش سازمان محيط زيست ،تنها حدود ۴۰ تا ۶۰ قلاده يوز در ۷ منطقه به طور پراكنده در ايران يافت مي شود از اين رو به منظور نجات نسل اين گونه ارزشمند از سال ۱۳۸۰ پروژه اي تحت عنوان پروژه حفاظت از يوز پلنگ و زيستگاههاي مرتبط با آن با حمايت ۷۲۵ هزار دلاري سازمان ملل در ايران شكل گرفت .
شواهد نشان مي دهد كه تا همين گذشته هاي نه چندان دور نيز بخش هاي وسيعي از آسيا جولانگاه يوز پلنگ بوده به طوري كه در گرجستان ، ارمنستان ، آذربايجان ، قزاقستان ، فلسطين ، عراق ، يمن ، افغانستان ، هندوستان، عمان ، كويت و عربستان يوزپلنگ وجود داشته است اما امروز نه تنها جمعيت يوز به ايران محدود شده بلكه اينك در سراسر جهان يوز آسيايي را با نام يوز ايراني مي شناسند.
بر طبق گزارش هاي موجود تا ۶۰ سال قبل حدود ۵۰۰ قلاده يوز در كوير مركزي ايران مي زيستند كه با گذشت زمان و تخريب زيستگاه ،اين تعداد به شدت رو به كاهش نهاد.
اما با اقدامات به موقع سازمان حفاظت محيط زيست در دهه ۵۰ نسل يوز تا حد زيادي از خطر انقراض نجات يافت .با اين وجود بعد از سال ۵۷ به دليل تخريب گسترده زيستگاهها ، شكار بي رويه  و كمبود طعمه هاي يوز ،جمعيت اين حيوان بار ديگر با كاهش شديد مواجه شد.

چشم انداز
004488.jpg
«اي آدميزاد حال كه پس از نابودي شير و پس از آن ببر ايراني كه در هيچ كجاي ايران آنها را سراغ نداريم به فكر نجات نسل ما كه تعدادمان در آسيا از دو برابر مجموعه انگشتان دست و پاي يك نفر شما بيشتر نيست افتاده ايد و حالا كه باور كرده ايد، بدون حكمت نيامده ايم و فقط به خاطر تبديل پوست زيباي ما به پالتو گردهم نيامده ايد، اينك به نمايندگي از جانوراني كه ما هم اكنون در رأس هرم كميابي آنها هستيم از شما مي خواهيم به درستي از ما حفاظت كنيد.
اي انسان سوگندت مي دهيم به آفريدگار زمين و به سايه سارهاي قشنگ گذشته، به زمانهاي بدون موتور و ماشين هاي جيپ و به فضاهاي بدون آلودگي و تخريب كه مرا درياب.»
زبان حال يوزپلنگ
در قول سرمحيط بان؟!!

انتقال در مطلاي حرم امام حسين (ع) به كربلا
004494.jpg
انتقال در مطلاي حرم امام حسين (ع) با هماهنگي دولت عراق و مسئولان اين حرم شروع شد .
معاون امور فرهنگي و بين المللي ستاد بازسازي عتبات عاليات عراق در ايران با اعلام اين خبر افزود: پس از كارشناسي جهت نبود مشكل خاص، اين در مطلا از شهرهاي اصفهان، اراك، همدان، كرمانشاه، ايلام و مهران عبور مي كند و براي نصب در حرم امام حسين (ع) به كربلا منتقل مي شود.
«مير انوري» گفت: در  مطلاي حرم امام حسين (ع) ۳۰ سال پيش توسط هنرمندان شيرازي ساخته شده، ولي به دليل شرايط حاكم در آن زمان، امكان انتقال به كربلا براي نصب وجود نداشت. وي افزود: اين دربراي عمليات كارشناسي به اصفهان منتقل شد تا به لحاظ فني و مهندسي بررسي شود كه با گذشت ۳۰ سال دچار مشكل خاصي نشده باشد .
معاون امور فرهنگي و بين الملل ستاد بازسازي عتبات عاليات عراق در ايران ادامه داد: در مطلاي حرم امام حسين (ع) با استقبال مردم ايران در هفتم اسفند ماه از مرز مهران خارج مي شود و نصب آن نيز به آمادگي مسئولان اين حرم بستگي دارد.
وي ارزش اجناس اين در  را يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان برشمرد و افزود: در اين در  ۵ كيلوگرم طلا به كار رفته و عرب زاده  شيرازي باني آن بوده و سيد علي زرگر باشي، محمد حسين عباسپور، مرتضي و حسين اسماعيلي، به ترتيب زرگري، قلم زني و ميناكاري در  مطلاي حرم امام حسين (ع) را برعهده داشته اند و علي فضائلي نيز خطاط در  بوده است .

كشف وقفنامه  ۳۰۰ ساله
004500.jpg
گروه شهري: وقفنامه حك شده بر روي سنگي با قدمت ۳۱۷ ساله در روستاي پلارت شهرستان فلاورجان كشف شد. به گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه، اين وقفنامه در تاريخ ۱۱۱۰ هجري قمري روي سنگ خارايي كه بيش از دو تن وزن دارد حك شده است.
خاطرنشان مي شود با پيدا شدن اين وقفنامه سنگي مشخص شد كه فرد نيكوكاري به نام قدمعلي پلارتي حدود ۵هزار متر مربع از املاك شخصي خود را كه در حال حاضر ۲۵۰ ميليون ريال ارزش گذاري شده در سال ۱۱۱۰ هجري قمري در روستاي پلارت فلاورجان جهت تعزيه داري و روضه خواني اباعبدالله الحسين وقف كرده است. گفتني است در ساليان گذشته واقفان خيرانديش با حك كردن وقفنامه ها بر روي سنگ و يا نگارش بر روي پوست حيوانات از اسناد با ارزش نگهداري مي كردند.

كاهش خطاي دستگاه هاي كنترل آلودگي هوا
004497.jpg
مهر- دستگاه هاي مورد استفاده شركت كنترل كيفيت آلودگي هوا، كاملاً مطابق آخرين تكنولوژي هاي روز دنيا بوده و درصد خطاي آن بسيار اندك است.
مدير آموزش شركت كنترل كيفيت آلودگي هوا ضمن تشريح وضعيت دستگاه هاي مورد استفاده در اين شركت گفت: دستگاه هاي مورد استفاده كنترل كيفيت هوا در تهران مطابق آخرين تكنولوژي هاي روز دنيا است.حشمت الله بسطامي افزود: دستگاه هاي اين شركت پس از تحقيق و بررسي هاي بسيار، انتخاب و هنوز جزء آخرين مدل ها در نوع خود محسوب مي شوند.وي ادامه داد: به همين دليل اندازه گيري هاي انجام شده توسط اين دستگاه ها خطاي بسيار اندكي را شامل مي شود كه در حد صفر است.

استقرار بازرسان سازمان تاكسيراني
در نقاط پر تردد خيابان ها
004503.jpg
گروه شهري: بازرسان سازمان تاكسيراني به منظور برخورد با رانندگان متخلف، در نقاط پر تردد شهر تهران در ۵ منطقه و ۲۲ ناحيه از ساعت ۶ و ۳۰ دقيقه تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه مستقر هستند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مديرعامل سازمان تاكسيراني با اعلام اين خبر گفت:  بازرسان مجرب اين سازمان به منظور بهبود وضعيت خدمات رساني تاكسيراني و نيز ايجاد نظم و هماهنگي در جابه جايي مسافران در محل هاي پر تردد مستقر شده اند. حسن تيموري كرماني همچنين در خصوص اعلام آمادگي برخي از شركت هاي بخش خصوصي براي همكاري با سازمان تاكسيراني گفت: در پي فراخوان سازمان تاكسيراني ،برخي از اين شركت ها با در اختيار داشتن مدارك مورد نياز اعلام آمادگي كرده اند. وي خاطر نشان كرد: تعدادي از اين شركت ها در مرحله اول مورد بررسي مقدماتي قرار گرفته اند و در مرحله بعد گروه تحقيق اين سازمان، صلاحيت، توان و پتانسيل آنها را مورد ارزيابي قرار مي دهد. تيموري كرماني تصريح كرد: به زودي و پس از بررسي هاي لازم اسامي شركت هاي داراي صلاحيت همكاري با تاكسيراني اعلام مي شود.

رانندگان تاكسي كمترين مراجعه كنندگان مراكز معاينه فني
گروه شهري: در حالي كه ۵/۲ ميليون دستگاه خودرو در تهران واجد شرايط مراجعه به مراكز معاينه فني هستند تاكنون فقط ۲۵ درصد از اين خودروها به اين مراكز مراجعه داشته اند كه در اين ميان رانندگان تاكسي كمترين استقبال را در مراجعه به مراكز معاينه فني دارند.
به گزارش سما، مهندس محمدرضا اميري صفت - مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران- با انتقاد از عدم استقبال مطلوب مالكان خودروهاي شخصي و دولتي از اخذ برگه معاينه فني، افزود: براساس قانون،تمام خودروهايي كه از عمر توليد آنها دو سال گذشته بايد با مراجعه به مراكز معاينه فني نسبت به اخذ اين مجوز اقدام كنند (كه براساس برآوردها برآوردهاي اوليه حدود ۵/۲ ميليون خودرو در تهران واجد اين شرايط هستند)،ولي تاكنون فقط بين ۲۵ تا ۳۰ درصد از اين خودروها به مراكز معاينه فني مراجعه  داشته اند.
وي تصريح كرد: رانندگان تاكسي ها از جمله كساني هستند كه كمترين مراجعه را تاكنون به مراكز معاينه فني داشته اند.
اميري صفت با اشاره به روند نسبتاً  رو به رشد مراجعه شهروندان به مراكز معاينه فني خودروها طي سالهاي اخير، اظهار داشت: روند مراجعه خودروها به مراكز معاينه فني در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۱ حدود ۱۹ درصد و در سال ۸۳ نسبت به سال قبل از آن ۵ درصد افزايش يافته كه اين رقم در سال جاري با ۲۵درصد افزايش به بالاترين حد خود رسيده است، اما اين رقم در مقايسه با ۵/۲ ميليون خودرويي كه در تهران واجد شرايط مراجعه به معاينه فني هستند، فاصله بسياري دارد.

۵۰۰ ميليون تومان اعتبار براي ايمن سازي
نقاط حادثه خيز جاده اي
ايسنا:در صورتي كه رقم ۵۰ ميليارد تومان پيش بيني شده براي بازسازي و مرمت نقاط حادثه خيز اختصاص داده شود نزديك به ۱۰۰نقطه حادثه خيز ترميم خواهد شد.
محمد سلطاني، عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، ضمن بيان اين مطلب افزود: در كل كشور بيش از ۱۴۰۰ نقطه حادثه خيز وجود دارد كه نزديك به ۳۶۰ نقطه را ترميم كرديم و در مورد باقي نقاط انتظار داشتيم كه در بودجه ۸۵ اعتبار مناسبي براي آن در نظر گرفته شود كه متاسفانه بودجه پيشنهادي بسيار كم بود و رقم يك ميليارد تومان تنها براي دو نقطه كفايت مي كرد كه در كميسيون اين موضوع را مطرح و نظرات خود را به كميسيون تلفيق ارائه كرديم. وي با تاكيد بر حائز اهميت بودن مسئله امنيت جاده ها، اظهار داشت: تمام مسئولان وزارت راه و دستگاه هاي ذيربط بر اين مسئله تاكيد دارند و معتقدند كه قبل از پرداختن به اين مسئله، بايد تمام موانع و مشكلات را از ميان برداشت.
نماينده مردم خدابنده در مجلس شوراي اسلامي، همچنين از تخصيص ۵۰ ميليارد تومان اعتبار بابت ترميم ۱۰۰ نقطه حادثه خيز خبر داد و گفت: طبق پيش بيني ها هر نقطه حدود ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار نياز دارد و در صورتي كه رقم ۵۰ ميليارد تومان مورد موافقت قرار گيرد مي توانيم ۱۰۰نقطه را مرمت و بازسازي كنيم. البته تمام نمايندگان در اين باره اتفاق نظر دارند، ولي بايد ديد كه نظر كميسيون تلفيق در اين باره چيست.
محمد سلطاني گفت: طبعا آن دسته از آزادراه هايي كه در دست اقدام است بايد تكميل شوند، ولي ما پروژه جديدي را براي سال ۸۵ نخواهيم داشت و هر چه كه هست تكميلي است؛ ضمن آنكه پروژه هايي كه مطالعات اوليه آنها صورت گرفته است در اولويت قرار مي گيرند، ولي در بخش راه پروژه جديدي را در سال ۸۵ شروع نخواهيم كرد.

گفت وگو
اعطاي امتيازات و تسهيلات ويژه
براي احداث فضاهاي ورزشي
004491.jpg
تهران كلان شهري است كه افزون بر معضلات ترافيكي و ساخت و ساز با كمبود فضاهاي فرهنگي، ورزشي و تفريحي نيز مواجه است؛ فضاهايي كه مي تواند اوقات فراغت شهروندان تهراني به ويژه نسل جوان را پر كند.
چگونگي تأمين و گسترش اين فعاليت ها همواره از دلمشغولي هاي مديران شهري بوده است؛ دغدغه اي كه با توجه به رشد بي رويه اين كلانشهر پاياني ندارد و بيش از پيش توجه مسئولان را مي طلبد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با تأكيد بر گسترش فعاليت هاي فرهنگي و ورزشي رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با ايسنا از ارائه تسهيلات و امتيازات ويژه به بخش خصوصي براي احداث فضاهاي ورزشي خبر داد.
***
رسول خادم ، با اشاره به تصويب دستورالعمل مصوبه چگونگي مشاركت شهرداري تهران براي توسعه و ساماندهي فضاهاي ورزشي، در جلسه هفته گذشته شوراي اسلامي شهر تهران افزود: اين مصوبه سال گذشته به منظور تحقق و استفاده از كليه ظرفيت هاي حقوقي و اجرايي شهرداري تهران در حمايت از بخش خصوصي براي توسعه فضاهاي ورزشي به تصويب رسيد و امسال نيز دستورالعمل آن تدوين و تصويب شد.
وي گفت: بر اساس مفاد اين مصوبه و دستورالعمل، بخش خصوصي در صورت سرمايه گذاري و احداث فضاهاي ورزشي به ميزان ۹۵ درصد از عوارض پذيره فعلي معاف و تنها ۵درصد اين عوارض از آنها دريافت مي شود.
خادم افزود: همچنين در صورت همخواني طرح پيشنهادي بخش خصوصي با طرح جامع و تفصيلي شهري و اخذ مجوز از مراجع ذيربط، سرمايه گذار مي تواند به ساخت فضاهاي ورزشي تا سقف ۱۸۰ درصد مازاد بر تراكم مبنا اقدام كند.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران به خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت : همچنين به منظور تشويق مضاعف متقاضيان بخش خصوصي براي احداث فضاهاي ورزشي، آنها از پرداخت ۸۰ درصد عوارض مازاد برتراكم معاف هستند و به عبارتي سرمايه گذاران تنها ۲۰ درصد از اين عوارض را پرداخت مي كنند.
وي افزود: متقاضيان بخش خصوصي در صورت ساخت فضاهاي ورزشي ويژه بانوان امتيازات بيشتري مي گيرند، به نحوي كه عوارض تخفيف يافته پذيره و تراكم ياد شده مجددا به نصف كاهش مي يابد.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين كه جوانان به برخي از رشته هاي ورزشي به لحاظ فني و قابليت ها گرايش بيشتري داشته و اين رشته ها از جايگاه و شأن قابل توجهي نيز برخوردار است، تصريح كرد: اما بخش خصوصي نسبت به احداث مجموعه هاي ورزشي براي اين رشته ها از جمله دو ميداني، ژيمناستيك، شنا، كشتي، تكواندو، فوتبال و ... به دليل عدم توجيه اقتصادي استقبال نشان نمي دهد، لذا براي تشويق بيشتر علاوه بر امتيازهاي معمولي عمومي و يادشده،تشويق بيشتري در نظر گرفته شده است.
وي افزود: بر همين اساس سرمايه گذاران و متقاضيان بخش خصوصي در صورت احداث مجموعه هاي ورزشي در اين رشته ها، مي توانند معادل ۱۰ درصد فضاهاي ورزشي سرپوشيده، فضاي تجاري، اداري و خدماتي ايجاد كنند.
خادم به ايسنا گفت: همچنين در صورتي كه بخش خصوصي نسبت به فضاي روباز براي اين رشته هاي ورزشي اقدام كند معادل ۵ درصد فضاي مذكور مي تواند فضاي تشويقي، تجاري يا خدماتي ايجاد كند.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به جايگاه ورزشي زورخانه ها و تاريخ فرهنگي سياسي و اجتماعي و مذهبي كشور گفت: بر اساس مصوبه شورا و دستورالعمل آن مقرر شد تا به تمامي زورخانه هاي فعال موجود در تهران و زورخانه هايي كه جديد تاسيس مي شوند، معادل ۱۰ درصد از فضاي گود زورخانه فضاي تشويقي، اداري و خدماتي تعلق گيرد.
وي افزود: با توجه به محدوديت فضاي زورخانه هاي موجود، همچنين مقرر شد تا شهرداري تهران نسبت به اعمال امتياز تشويقي مذكور، در محدوده هر ناحيه شهري، معادل درصد در نظر گرفته شده، فضاي تجاري به زورخانه ها اعطاء كند.
خادم با اشاره به اينكه امكانات و فضاهاي ورزشي تهران نسبت به نيازهاي جمعيتي فاصله زيادي دارد، به ايسنا گفت: با توجه به كاركردهاي محلي و منطقه اي فضاهاي ورزشي، سرانه اين فضاها در كشور نيم متر مربع است، در حالي كه اين ميزان در شهر تهران با جمعيت موجود تنها ۱۴۵ سانتيمتر مربع است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران به محدوديتهاي دستگاه هاي موجود در توسعه فضاهاي ورزشي عمومي اشاره و ابراز اميدواري كرد كه با مشاركت بخش خصوصي سرانه فضاهاي ورزشي در تهران افزايش يابد.

دره هاي كلك چال فضايي نو براي اوقات فراغت
004506.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري:  مدير پروژه دره هاي كلك چال ،احياي دره هاي سبز البرز و پيشگيري از ساخت و سازهاي بي رويه در اين منطقه را از اهداف اصلي طرح عنوان مي كند. توسعه فضاي سبز دره هاي كوهستاني و ايجاد كمربند سبز شمال تهران و توسعه مراكز گردشگري در اراضي از ديگر اهداف طراحي دره هاي كلك چال است.
مهندس «غلامرضا پاسبان حضرت» مهندس معمار و طراح بسياري از طرح هاي شهري تهران ،از جمله طرح دره هاي كلك چال در اين باره مي گويد: «براي مقابله با اين خطر، معاونت عمراني به نمايندگي شهرداري تهران تصميم به مطالعه و تهيه راهبردها و طرح مناسب براي اين ارتفاعات گرفت.»
به گفته پاسبان حضرت، شهرداري تهران به منظور دستيابي به طرح هاي راهبردي در سال ،۱۳۷۱با عقد دو قرارداد، طراحي محيطي دره هاي كلك چال و طرح بوستان فردوسي را به مهندسان مشاور بافت شهر واگذار كرد.
چنانچه پاسبان حضرت مي گويد طراحي محيطي دره هاي كلك چال براي محدوده اي به طول شش و عمق دو كيلومتر و طرح بوستان فردوسي در محدوده ۳۰ هكتاري از اراضي مجاور باغ جمشيديه انجام شده و در سال ۱۳۷۵ بخش اصلي باغ فردوسي افتتاح شد.
مدير پروژه دره هاي كلك چال احياي دره هاي سبز البرز و پيشگيري از ساخت و سازهاي بي رويه در اين منطقه را از اهداف اصلي طرح عنوان مي كند. وي توسعه فضاي سبز دره هاي كوهستاني و ايجاد كمربند سبز شمال تهران، ارتقاي كيفيت تفرجگاه هاي طبيعي شمال شهر، توسعه مراكز گردشگري تهران در اراضي و دره هاي شمال همچنين ارايه الگوي ساماندهي اراضي شهري پايكوه البرز را از ديگر اهداف طراحي دره هاي كلك چال مي داند.
به گفته اين كارشناس شهري در صورت اجراي كامل طرح ها و با گسترش فضاي سبز و تسهيلات تفريحي ورزشي در درون و در شيب هاي مجاور دره ها فضاهاي جديدي براي تهران پديد مي آيد.
در اين ميان به نظر مي رسد اجراي كامل طرح مانع توسعه كالبدي لجام گسيخته و مخرب شهر به درون طبيعت، اراضي پايكوهي، دره ها و كوهستان مي شود.
باغ فردوسي يك طرح، يك تجربه
باغ فردوسي در شمال و انتهاي خيابان جمشيديه (فيضيه) منشعب از خيابان نياوران و در غرب باغ جمشيديه قرار گرفته است.
طرح باغ فردوسي در ۳۰ هكتار اراضي پايكوهي و كوهستاني (بين ارتفاع ۱۸۰۰ تا ۲۱۵۰ متر) و در اراضي با شيب متوسط حدود ۴۰ درصد به شكل باغ عمومي يا پارك كوهستاني احداث شده است. پاسبان حضرت با بيان اين مطلب مي افزايد: «هدف اوليه شهرداري تهران از احداث اين باغ، توسعه باغ جمشيديه بود كه در ضمن مطالعات طراحي محيطي كلك چال، اهداف ديگري نيز براي آن در نظر گرفته شده است كه از جمله آنها ، ايجاد يك مركز فرهنگي براي نسل جوان، ارايه الگويي از سازمان دهي بدنه شهري ارتفاعات البرز، ايجاد تسهيلات ارتباطي، فرهنگي، ورزشي براي تسهيل ارتباط مردم با كوه و طبيعت در بستر يك باغ عمومي يا باغ كوهستاني است.»
مجسمه فردوسي طوسي، خانه هاي فرهنگ ايران، معبر آبشارها و فضاي سبز كوهستاني (باغ سنگي)، نمايشگاه گياهان و درختان كوهستاني،همچنين محوطه هاي مجسمه هاي سنگي،عناصر اصلي در طراحي باغ فردوس به شمار مي روند.
به گفته پاسبان حضرت،طراحي هر كدام از اين عناصر و اجراي آنها تغييرات مهمي را در نگرش، سياست، رفتار مردم و سازمان ها و نهادهاي مسئول نسبت به كوه، اراضي پايكوهي و دره ها به وجود آورده است.
چنانچه اين طراح شهري مي گويد: «اين باغ موجب بهبود رابطه مردم با كوهستان و طبيعت شده و در دانشكده هاي معماري و محيط زيست به عنوان الگوي طراحي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. همچنين مديران شهرداري هاي كشور و كارشناسان از آن بازديد و نحوه طراحي و اجراي ايده هاي آن را در شهرهاي خود مورد توجه قرار مي دهند.»
مطالعه و طراحي اين طرح در مقايسه كلان و اجرايي بر ديدگاه  توسعه پايدار استوار بوده است. انطباق با محيط فيزيكي، انطباق با طبيعت، استفاده از مصالح پايدار و هم جنس طبيعت، طراحي در بستر و هماهنگي با طبيعت و استفاده از فضاي سبز بومي در همين راستا بوده است.
پاسبان حضرت با بيان اين مطلب مي افزايد: «هزينه اجراي طرح توسط شهرداري منطقه يك تهران،تامين و زير نظر حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري تهران هزينه شده است. هزينه قبلي ۱۶۰۰ ميليون تومان بوده و هزينه تكميل بستر طرح ۵۰۰ ميليون تومان پيش بيني مي شود.»

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |