دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۶ - Feb 20, 2006
روزنامه دانماركي از مسلمانان جهان عذرخواهي كرد
فارس: روزنامه دانماركي يولند پوستن برنامه اي جديد براي عذرخواهي از مسلمانان به خاطر چاپ تصاوير اهانت آميز از پيامبر اكرم(ص) به راه انداخته است.
به نوشته روزنامه فرامنطقه اي الشرق الاوسط، كارستن يوسته سردبير اين روزنامه در پيامي اعلام كرد يولند پوستن به خاطر سوءتفاهم بزرگي كه در پي انتشار تصاوير اهانت آميز به وجود آمده عذرخواهي مي كند.اين روزنامه در پايگاه اينترنتي خود صفحاتي را به معرفي خود و عذرخواهي از مسلمانان به زبان هاي دانماركي، انگليسي، فرانسه، اسپانيايي و آلماني اختصاص داده است.
پايگاه اينترنتي يولند پوستن همچنين اعلام كرد، فلمينگ رز سردبير فرهنگي اين روزنامه با حضور در شبكه خبري تلويزيوني الجزيره از اهانتي كه به خاطر اين تصاوير به مسلمانان شده عذرخواهي كرده اما اين عذرخواهي در برنامه هاي الجزيره به عربي ترجمه نشده است.
روزنامه الشرق الاوسط براي آگاهي از صحت اين ادعاي يولند پوستن، با اتاق خبر شبكه الجزيره در دوحه قطر تماس گرفت، اما اتاق خبر الجزيره از شرح و بيان اين مصاحبه خودداري كرد.
شيخ عبدالمحسن العبيكان از اعضاي پارلمان عربستان و مشاور وزارت دادگستري اين كشور گفت، عذرخواهي سردبير اين روزنامه دانماركي از مسلمانان كافي است و كلماتي چون عذر مي خواهم و محكوم مي كنم و متأسفم صيغه هايي آشكار و كافي براي عذرخواهي كامل به شمار مي روند.

در آستانه مذاكرات مسكو اعلام شد
ايران هيچ پيش شرطي براي مذاكرات نمي پذيرد
ايرنا: منوچهر متكي  وزير امورخارجه  ايران  گفت : اگر طرح  روسيه  بتواند بامذاكره  و در نظر گرفتن  مولفه هاي  تكميلي  به  يك  طرح  جامع  الاطراف  برسد، مي توانيم  بگوييم  كه  در برگيرنده  منافع  جمهوري  اسلامي ايران  نيز هست .
وزير امور خارجه  ايران  كه  ديروز  به  همراه  عبدالوهاب  عبدالله  همتاي  تونسي  خود در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  مشترك  شركت  كرده بود، در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا روسيه  پيش  شرطي  براي مذاكرات  تعيين  كرده  است ، گفت : ما پيش شرطي  از سوي  دوستان  روسي مان  دريافت نكرده ايم .
وي  خاطرنشان  كرد: اساسا همه  مي دانند ايران  با هيچ  پيش  شرطي  براي مذاكرات ، موافقت  ندارد، لذا پيش  شرطي  از سوي  روسيه  مطرح  نشده  است .متكي  گفت : ما در چارچوب  مواضع  اصولي  و روشنمان  از مذاكرات  و همچنين از هرگونه  طرح  و پيشنهادي  كه  بتواند بين  دو موضوع  مهم  گره  بزند و يك  پل ايجاد كند، استقبال  مي كنيم .
يكي  از خبرنگاران  نيز نظر عبدالوهاب  عبدالله  وزير خارجه  تونس  درزمينه  فعاليتهاي  هسته اي  ايران  را جويا شد.
عبدالله  پاسخ  داد: موضع  تونس  در اين  زمينه  همواره  ثابت  بوده  و برضرورت  استفاده  صلح آميز كشورها از انرژي  هسته اي  تأكيد مي كند.وي  افزود: اين  استفاده  بايد براي  اهداف  مسالمت  آميز و به  منظور توسعه كشور صورت  پذيرد و در چارچوب  احترام  به  موافقتنامه هاي  بين المللي  و شرايط و ضمانت هاي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي باشد.
عبدالله  استفاده  صلح آميز از انرژي  هسته اي  را حق  مشروع  همه  كشورهاتوصيف  كرد ولي  در عين  حال  گفت  كه  تونس  همواره  معتقد است  كه  سلاح هاي  كشتارجمعي  نبايد گسترش  يابد.

رئيس جمهور:
آموزش و پرورش مركز ثقل اهداف انقلاب است
004593.jpg
ايسنا: رئيس جمهور گفت: ملت بزرگ ايران حركتي نوين را آغاز كرده و قصد دارد با ايجاد جامعه اي نمونه، الگويي اسلامي را با پيام خداخواهي و عدالت خواهي به جهانيان عرضه كند.
محمود احمدي نژاد افزود: براي دستيابي به اين هدف بايد چند ويژگي وجود داشته باشد كه مهم ترين آن خودباوري و آرمانخواهي است زيرا خودباوري و احساس هويت، پايه  حركت انسان است و آرمان ها نيز مانند قله هايي هستند كه مسير و جهت را مشخص مي كنند.
وي ديروز در ديدار وزير، معاونان، روساي سازما نهاي آموزش و پرورش سراسر كشور و مديران ستادي وزارت آموزش و پرورش، جنبش انقلاب اسلامي را فرهنگي دانست و گفت: انقلاب ما اهداف و مسئوليت هاي بزرگي دارد كه براي تحقق آن بايد به آموزش و پرورش به عنوان مركز ثقل نگريست.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنانش فرهنگيان را افرادي نجيب، دلسوز و آرمانخواه دانست و گفت: دولت در حد توان و با نگاه اولويت دار در خدمت فرهنگيان است و بيشترين افزايش را در بودجه سال آينده و متمم بودجه امسال براي آموزش و پرورش در نظر گرفته است.
وي حفظ كرامت، شان و عزت معلمان را مهم تر از توجه مادي به آنان دانست و افزود: فرهنگيان عزيز كه با وجود هجوم گسترده  فرهنگي دشمن هيچ گاه مسير درست را فراموش نكرده اند و جوانان مومن و آرمان خواه را تربيت كرده اند شايسته  قدرداني هستند.
وي همچنين به اهميت محتواي كتاب هاي درسي در تعليم و تربيت دانش آموزان اشاره كرد و افزود: خودباوري، هويت، تاريخ و فرهنگ، تلاش، خلاقيت، شجاعت و مهرورزي بايد در متون درسي عينيت يابد و تدوين كنندگان كتب درسي بايد با بهره گيري از خزانه بي پايان معارف اسلامي دروس دانش آموزان را مبتني بر نظام جامع تربيتي اسلامي تدوين كنند.

هشت سند همكاري بين ايران و تونس به امضا رسيد
مهر: هشتمين اجلاس كميسيون مشترك جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تونس ديروز با امضاي هشت سند همكاري به كار خود پايان داد.
منوچهر متكي در مراسم اختتاميه اجلاس كميسيون مشترك ايران و تونس اظهار داشت: دو كشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تونس با توجه به پيشينه غني تاريخي خود و وجود مشتركات فراوان و موقعيت استراتژيك در دو منطقه خاورميانه و شمال آفريقا از ظرفيت ها و فرصت هاي فراوان همكاري در سطوح مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي برخوردار مي باشند كه لازم است نسبت به شناسايي آنها اقدام كنيم. وي تصريح كرد: خوشبختانه دو كشور تاكنون گامهاي خوبي در مسير تسهيل و تقويت و تحكيم مناسبات سياسي خود برداشته اند كه حاصل آن را مي توان در امضاي بيش از چهل سند همكاري و فراهم نمودن بستر هاي حقوقي و قانوني همكاري دو جانبه مشاهده كرد.
عبدالوهاب عبدالله وزير امور خارجه تونس نيز طي سخناني با ابراز خرسندي از برگزاري هشتمين اجلاس كميسيون مشترك ايران و تونس اظهار داشت: اين اجلاس در فضايي محبت آميز و برادرانه برگزار شد كه مي تواند روند همكاري دو كشور را توسعه بيشتري بخشد.

ديدار رئيس مجلس شوراي اسلامي با رئيس جمهوري كوبا
004596.jpg
«غلامعلي  حدادعادل» رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي   با «فيدل  كاسترو» رئيس  جمهوري  كوبا به  مدت  چهار ساعت  ديدار و گفت  و گو كرد.
«فيدل  كاسترو» در اين  ديدار با ابراز خشنودي  از حضور هيات  پارلماني  بلندپايه  و مقامهاي  اجرايي جمهوري  اسلامي  در  هاوانا گفت : ايران  داراي  قدرت  زيادي  در خاورميانه  و جهان  است  و با فرهنگ  چند هزار ساله  و توان  معنوي  مذهبي  با تكيه  بر ملت ، آمادگي  دفاع  از خود را دارد.
وي  با اشاره  به  اينكه  هيچ  كشوري  مواضع  جمهوري  اسلامي  ايران  را بهتر از كوبا درك  نمي كند، اضافه  كرد: آمريكا نمي تواند به  كشور ايران  با وجود مردم  غيور و متحدش  آسيبي  برساند.
فيدل  كاسترو با يادآوري  اينكه  آمريكا در عراق  شكست  خورده  و بسيار نااميد است  و ناچار بايد آن كشور را ترك  كند، ادامه  داد: بوش  دروغگويي بيش  نيست  و افكار او براي  آينده  جهان  خطرناك  است  ولي  متاسفانه  بعضي  از كشورهاي  اروپايي  تحت  تاثير او قرار دارند.
رئيس  جمهوري  كوبا خاطرنشان  كرد: انرژي  فسيلي  در جهان  رو به  اتمام  است و از اين  رو و با استناد به  موافقتنامه  ان .پي .تي  هر كشوري  حق  دارد از انرژي  هسته اي  صلح آميز براي  پيشرفت  كشور و رفاه  ملت  خود استفاده  كند.
فيدل  كاسترو خواستار توسعه  روابط اقتصادي  بين  دو كشور شد و گفت : كوبا در نظر دارد شبكه  آبرساني  خود را براي  صرفه جويي  در مصرف  انرژي  ترميم  و از تجربيات  جمهوري  اسلامي  ايران  در زمينه  كشاورزي  استفاده  كند.
وي  همچنين  نيازهاي  كشورش  براي  خريد واگن ، يخچال  كم مصرف ، ساخت  نيروگاه  سيكل  تركيبي  و كارخانه  سيمان  را برشمرد و ابراز اميدواري  كرد با همكاري  جمهوري  اسلامي  ايران  در اين  زمينه ها توافقهاي  لازم  بعمل  آمده  و پس  از نهايي شدن  اجرا گردد.
حدادعادل  نيز در اين  ديدار با ابراز سلام  گرم  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ، رئيس  جمهوري ، نمايندگان  و مردم  انقلابي  كشورمان  به  فيدل  كاسترو و مردم  كوبا گفت : مراتب  احترام  خود را به  پيشگامان  آزادي  كوبا خوزه  مارتي ، چه گوارا و جنابعالي  ابراز مي كنم .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، لزوم  رفع  مشكلات  و ايجاد رفاه  براي  مردمي  را كه  از دولتهاي  انقلابي  ايران  و كوبا پشتيباني  مي كنند، يادآور شد و گفت : اين  مهم  تنها با مديريت  و برنامه ريزي  صحيح  انجام  شدني  است .
حدادعادل  استفاده  از انرژي  صلح آميز هسته اي  را حق  مسلم  ملت  ايران دانست  و گفت : ملت  ايران  حاضر نيست  در مقابل  فشارهاي  ناعادلانه  آمريكا و اروپا ذره اي  عقب  نشيني  كند، شايد آمريكا بتواند دولتها را شكست  دهد ولي در مقابل  ملتها عاجز است  و مهمترين  نشانه  آن را در زمان  حاضر در عراق  مشاهده  مي كنيم .

رئيس جمهور در ديدار وزير امور خارجه تونس:
حل مسئله فلسطين مستلزم همكاري كشورهاي اسلامي است
ايسنا: رئيس جمهور اسلامي ايران با تأكيد بر اينكه همكاري و همدلي كشورهاي مسلمان موجب حل بسياري از مسايل جهان اسلام از جمله مساله فلسطين خواهد شد، گفت: با استفاده از امكانات و ظرفيت هاي فراوان جهان اسلام مي توانيم در دفاع از كيان اسلام و پيشبرد امور بهره ببريم.
محمود احمدي نژاد، در ديدار وزير امور خارجه تونس با تأكيد بر مسئوليت سنگين دولت ها و ملت هاي كشورهاي مسلمان در عرصه جهاني افزود: جمهوري اسلامي ايران و تونس كه از ملت هايي با فرهنگ و متمدن برخوردارند در اين راستا مسئوليت سنگين تري برعهده دارند.
وي با اشاره به پيوندهاي عميق تاريخي و فرهنگي ميان ايران و تونس گفت: تونس به لحاظ موقعيت جغرافيايي، سابقه تمدني و به عنوان يك كشور اسلامي از اهميت خاصي نزد جمهوري اسلامي ايران برخوردار است.
احمدي نژاد ظرفيت هاي فراوان همكاري ميان دو كشور را برشمرد و برگسترش روابط در همه زمينه ها از جمله گردشگري، صنعت، كشاورزي و همكاري هاي دانشگاهي تأكيد كرد.
رئيس جمهور همچنين از مواضع خوب تونس در مجامع بين المللي قدرداني كرد و آن را نشانه عمق روابط برادرانه ميان دو كشور دانست.
عبدالوهاب عبدالله، وزير امور خارجه تونس نيز در اين ديدار با اشاره به اشتراكات فرهنگي، ديني و تاريخي دو كشور، بر گسترش و تحكيم مناسبات دوجانبه تأكيد كرد.

شريعتمداري: طرح پيشنهادي روسيه قابل مذاكره نيست
ايسنا: مدير مسئول روزنامه كيهان با بيان اين كه طرح پيشنهادي روسيه از ابتدا قابل مذاكره نبوده است، گفت: پذيرش طرح روسيه بر مبناي انجام غني سازي در خاك اين كشور نوعي عقب نشيني از سوي ايران تلقي مي شود و مسئولان كشور نبايد به آن تن بدهند.
حسين شريعتمداري، مدير مسئول روزنامه كيهان هم چنين با اشاره به پيشنهاد دانشمندان اروپايي مبني بر ارايه دستگا ه هاي سانتريفيوژ كه غني سازي محدود انجام مي دهند، هشدار داد: طرح اروپايي ها نهايتا برخورداري ايران از غني سازي در حد پايلوت (آزمايشگاهي) را در بر دارد كه اين با داشتن چرخه توليد سوخت كه حق مسلم ما به عنوان عضوي از ان.پي.تي است، مغايرت دارد.
اين روزنامه نگار با اشاره به مذاكرات امروز (دوشنبه) ميان تهران و مسكو بر سر طرح پيشنهادي روسيه ابراز داشت: معتقدم طرح روس ها از ابتدا هم قابل مذاكره نبود، چرا كه روس ها طرح خود را بر مبناي انجام غني سازي در خارج از خاك ايران كدگذاري كرده بودند و موافقت اروپايي ها و آمريكايي ها با اين طرح صرفاً به اين جهت بود كه حق غني سازي در خاك ايران را از ما سلب مي كرد.
وي افزود: ابعاد ديگر طرح روسيه فرعي و غيرمرتبط با موضوع اصلي است. اگر چه اروپايي ها اصرار دارند اين ابعاد دم دستي و فرعي را به عنوان مشوق به ما دهند.شريعتمداري خاطرنشان كرد: پذيرش طرح روسيه با اين شرايط كه محصول يو.سي.اف اصفهان را براي انجام غني سازي به خاك اين كشور ببريم، كاري اضافي و بي فايده و نوعي باركشي براي غول بيابان خواهد بود.
مدير مسئول روزنامه كيهان ابراز داشت: طرح پيشنهادي روسيه قابل مذاكره نيست، چرا كه با خطوط قرمز اعلام شده ايران كه حق طبيعي و قانوني ما نيز است، مغايرت دارد.وي افزود: با آغاز غني سازي در نطنز و تزريق گاز به سانتريفيوژ ها اين كار امروز انجام شده است، اگر چه فعلاً در حد آزمايشگاهي است، اما ما نبايد براي ادامه كار منتظر اروپايي ها و روس ها باشيم. به نظر مي رسد هر دو طرف اروپايي و روسيه در پي فرصت سوزي هستند كه معتقدم به هيچ وجه اين موقعيت به نفع ايران نخواهد بود.
شريعتمداري تأكيد كرد: مذاكرات امروز ميان تهران و مسكو وقت كشي است، اما اين حريف است كه به وقت كشي نياز دارد نه ايران.

سرپرست هيات ايراني اعزامي به مسكو:
رابطه اي بين تعليق غني سازي و طرح روسيه وجود ندارد
004599.jpg
مهر: سيد علي حسيني تاش سرپرست هيات اعزامي به مسكو گفت: مذاكرات با روسيه مشروط نيست و مقامات ايراني از جمله وزير امور خارجه بارها اعلام كرده اند كه ما از حقوق خود عقب نشيني نخواهيم كرد. وي افزود: رابطه  اي بين تعليق غني  سازي و طرح روسيه وجود ندارد. معاون راهبردي دبير شوراي عالي امنيت ملي درپاسخ به  اين سئوال كه با توجه به موضع روس ها در اجلاس لندن و نشست اضطراري شوراي  حكام در همراهي با اروپا و آمريكا چرا اين مذاكرات با روسيه ادامه مي  يابد؟ گفت: مواضع روسيه خلاف انتظار ما بود و ما نيز در اين زمينه با روس  ها با صراحت صحبت كرديم و آنها نيز توضيحات خود را ارائه كردند. حسيني تاش با تاكيد بر اينكه بستر مناسب براي حل مساله و داشتن فرمول كارآمد براي راه حل، لازم و ملزوم يكديگرند، خاطر نشان كرد : هم مسئولان و هم مردم ايران نشان داده اند كه نه از تهديد شوراي امنيت مي  ترسند و نه تحت فشار، از مواضع اصولي خود عدول مي  كنند.

رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه
۱۰ اسفند به ايران مي آيد
ايرنا: يك مقام آگاه اعلام كرد: سرگئي كرينكو رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه دهم اسفند سال جاري به تهران سفر مي كند.اين مقام آگاه افزود: اين مقام روسي در سفر به ايران از آخرين مراحل ساخت و تجهيز نيروگاه هسته اي بوشهر ديدن خواهد كرد.وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا بين موضوع مذاكرات ايران با اروپا و طرح روسيه در روند احداث نيروگاه هسته اي بوشهر، ارتباط خواهد داشت، گفت: ارتباطي بين ساخت نيروگاه بوشهر و طرح روسيه وجود ندارد.

دبير كل شوراي همكاري خليج فارس خواستار
حل صلح آميز پرونده هسته اي ايران شد
ايرنا: «عبدالرحمن العطيه» دبير كل شوراي همكاري خليج فارس كه براي تبريك به شيخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» به عنوان امير جديد كويت شب گذشته وارد اين كشور گرديد، خواستار حل صلح آميز پرونده هسته اي ايران شد.
وي گفت: ما در شوراي همكاري معتقديم استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز يك خواسته طبيعي و منطقي كشورها ست.دبيركل شوراي همكاري خليج فارس تصريح كرد: ايران يك همسايه برادر است كه روابط مستحكمي با آن داريم، به همين دليل همانند ملت هاي شوراي همكاري، براي ملت ايران نيز صلح، امنيت و بهروزي آرزو مي كنيم.العطيه خاطرنشان كرد: ما از برادران خود در ايران انتظار داريم از راه مذاكرات در جهت حل اين بحران هسته اي گام بردارند.وي اظهار داشت: ما و ايران سه جنگ را در اين منطقه پشت سر گذارديم، لذا بايد براي حاكم شدن زبان منطق و گفت و گو تلاش كنيم.

وزير خارجه تركيه حمله نظامي آمريكا
به ايران را بعيد دانست
ايرنا: «عبدالله گل» وزير امور خارجه تركيه طي گفت و گويي اختصاصي با پايگاه اينترنتي روزنامه «الاهرام العربي» چاپ مصر،  حمله نظامي آمريكا به ايران را بعيد دانست.وي اظهار داشت: وقوع هرگونه حمله نظامي آمريكا به ايران را بعيد مي دانم و مسئولان آمريكايي همچنين رسماً اعلام مي كنند كه مايل نيستند به ايران حمله نمايند، بلكه تلاش مي كنند به راه حل سياسي و معقول جهت حل مسأله نيروگاه هاي هسته اي ايران دست يابند.«عبدالله گل» با تكذيب خبرهاي منتشر شده توسط مطبوعات مبني بر دراختيار قرار دادن پايگاه هاي نظامي تركيه به آمريكا جهت حمله به ايران اظهار داشت: اين قبيل خبرها دروغ هاي مطبوعاتي است و دولت تركيه به هيچ وجه حريم هوايي خود و يا پايگاه هاي نظامي اش را در اختيار هيچ كشور بيگانه جهت حمله به سوريه و ايران قرار نخواهد داد.وي افزود: هيچگونه همكاري ميان تركيه و آمريكا و اسرائيل عليه سوريه و ايران وجود ندارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |